؛✨؛
اگر گفتند اینجا چرا آمدی؟
بگو:
به کجا روم و به کدام در رو کنم؟
این ره است و دگر دوّم ره نیست
این در است و دگر دوّم در نیست
؛ ✨✨✨؛
https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7
؛✨؛
اگر گفتند به اذنِ کی آمدی؟
بگو:
شنیدم، بر ضیافتخانهٔ فیض نوالت منع نیست
در گشاده و صلا در داده خوان انداخته
؛ ✨✨✨؛
https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7
؛✨؛
اگر گفتند: تا به حال کجا بودی؟
بگو:
راه گم کرده بودم.
؛ ✨✨✨؛
https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7
؛✨؛
اگر گفتند چی آوردی؟
بگو:
اوّلاً: دِلْ، شکسته..
که از شما نقل است:
در کوی ما شکسته دلی می خرند و بس
بازار خودفروشی از آن سوی دیگر است
و ثانیاً:
جز، نداری ، نبُوَد مایهٔ داراییِ من
طمع بخشِشَم از درگَهِ سلطان من است
و ثالثاً:
الهی!
آفریدی رایگان،
روزی دادی رایگان،
بیامرز رایگان،
تو خدایی، نه بازرگان.
؛ ✨✨✨؛
https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7
؛ ✨؛
اگر گفتند بیرونش کنید.
بگو :
نمی رَوَم ز دیارِ شما به کشور دیگر
بیرون کنیدَم از این دَر، دَرآیم از دَرِ دیگر
اگر گفتند: این جرأت را از که آموختی؟
بگو:
از حِلم شما.
اگر گفتند: قابلیت استفاضه نداری.
بگو:
قابلیت را هم شما افاضه می فرمایید.
؛ ✨✨✨؛
https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7
؛ ✨؛
باز اگر از تو اعراض نمودند٬
بگو:
به والله به بالله به تَالله
به حقِّ آیه نَصُرمِنَ الله
که مُو از دامنت دست بر نَدیرُم (ندارم)
اگر کشته شوم الحُکم لِلّه
اگر گفتند: مُذنِبی.
بگو:
اوّلا:
شنیدم شما غفارید ،
و ثانیا:
من مَلَک نیستم٬ آدم زاده ام
نا کَرده گنه دراین جهان کیست؟ بگو
آنکس که گنَه نکرده و زیست بگو
من بد کُنم و تو بد مکافات دهی
پس فرق میان من و تو چیست؟ بگو
؛ ✨✨✨؛
https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7
؛✨؛
اگر گفتند: این حرفها را ازکجا یاد گرفتی؟
بگو:
بلبل از فیضِ گُل آموخت سخن وَرنه نَبود
این همه قول و غزل تَعبیه در مِنقارش
اگر گفتند: چه می خواهی؟
بگو:
جز تو ما را هوای دیگر نیست
جز لقای تو هیچ در سر نیست
؛ ✨✨✨؛
*هزار و یک نکته *
؛ ✨✨✨✨✨؛
https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7
🔹کانال علامه حسن زاده آملی(ره)🔹
📚شخصیتشناسی علامه حسن حسنزاده آملی رحمت الله علیه #قسمت_چهاردهم 6- استاد همچنین در علم هیئت و نج
📚شخصیتشناسی علامه حسن حسنزاده آملی رحمت الله علیه
#قسمت_پانزدهم
9- استاد درباره کیفيّت وحى بر رسول الله بیان مىکند که بر اساس روایات وارده استفاده مىشود که حال رسول الله(ص) در هنگام وحىِ بى تمثّل، سنگینتر از حال در هنگام وحى با تمثّل بود و این معنى براى اهل سلوک واضح است چون جذبههاى بى صورت دست دهد سخت در قلق و اضطراب افتد بخلااف حالتى که با صورت حصول تمثل است، علّتش این است که در تمثّل با صورت مألوف و مأنوس عالم شهادت محشور است بخلاف خلاف آن که با مجرّد بحت است و علّت دیگر اینکه عالم شهادت نشئهى افتراق است و عالم غیب عالم انفراد. لاجرم وحدت و سلطه با این است که جمع است و آن چون متکثّر است ضعیف است از این روى هر چه توجّه روح انسان به عالم جمع بیشتر شود دهشت او بیشتر است زیرا با قوىتر روبرو میگردد.«11»
10- یکى از مباحث مهمّ عرفان نظرى قاعده اعدام و ایجاد است که محى الدین آنرا در فص سلیمانى به طور مستوفى توضیح داده است به نظر ابن عربى حصول عرش در نزد سلیمان به طریق اعدام و ایجاد است، زمان عدم عرش از مکانش عین وجودش در نزد سلیمان است از قبیل تجدید خلق با انفاس و کسى را به این قدر(از جهت قلّت و لطافت آن) علم نیست بلکه انسان به نفس خویش شاعر نیست که در هر نفسى" لایکون ثم یکون" نیست مىشود و هست مىشود، نبود، و بود، مىشود.«12» استاد احضار تخت از یمن به شام را با قاعده اعدام و ایجاد مردود دانسته و بیان مىکند که در احضار تخت نیازى به تمسّک به اعدام و ایجاد نیست بلکه احضار آن به وسیله یک قوّه نفسانى روحانى بوده است. استاد علامه ابوالحسن شعرانى در حاشیه خود بر تفسیر مجمع البیان مىنویسد: طلوع خورشید از ابتداى قرص آن تا به آخرش حدود دو دقیقه طول مىکشد در حالیکه قطر آن بیش از هزار برابر قطر زمین است بنابراین هر جزء خورشید در یک ثانیه ده برابر قطر زمین حرکت مىکند پس هیچ بعید نیست که تخت بلقیس در عرض چند ثانیه از یمن به شام منتقل گردد.«13» استاد تصریح مىکند که در زمان ما هواپیماها مثل چنین مسافتى را در حدود همان مدتى که عفریتى از جن اراده کرده بود با یک سلسله اسباب زمینى مىپیمایند که بر ما معلوم نیست و امّا آن کسى که نزد او علمى از کتاب بود به وسیله یک سبب نفسانى روحانى تخت را حاضر نمود و از نیرویى استفاده کرد که ماهيّت آن نیز بر ما مجهول است.«14»
11- از اندیشههاى نورانى استاد تبیین ادب مع الله و توضیح دقائق آن است به نظر استاد ادب مع الله ایجاب مىکند که بدون اذن و امر به تصرّف در برنامههاى چرخ نظام تکوینى و حکمى از احکام کتاب تشریعى، دست تصرّف به چیزى دراز نکند و اگر چیزى به انسان دادند ادب اقتضاء مىکند که در ازاى آن عبد شکور باشد و چه بسیار از اولیاء الله که به آنان دست تصرّف عطاء شده است و لکن ادب و معرفتشان مانع از اعمال تصرّف شدهاند و دیگر ادب مع الله اقتضاء مىکند که از او جز او را نخواهى که این عبادت احباب و احرار است این امر از بلند همتى عبد است کسانىکه دون همتاند به وفق دنائت خود طلب دارند. و از مهّمترین ادب مع الله حضور قلب باید که در خطاب و مناجات توجّه به حق باید وگرنه دعاء با انصراف قلب به غیر و عدم توجّه به حق سبحانه محض سوء ادب است و این دعا قرب نیاورد، بُعد مىآورد. انسان باید مقام عنديّت را حائز شود که عبدالله عندالله است.«15»
ادامه دارد...
┄┅═══❉☀❉═══┅┄
کانال علامه حسن زاده آملی ره👇
https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7
✨رساله لقاءالله تعالی✨
https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7
؛✨؛
همهٔ موجودات، همواره نزد خداوند حاضرند،
اما این حضور برای آنان
قابل درک نیست،
مثل آن ماهی که دریا را درک نمی کرد.
تعبیرِ عارف آن است که خداوند از شدت ظهورش در خفاست.
؛ ✨✨✨؛
https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7
؛✨
پس طلبِ حضور یعنی؛
گشوده شدنِ چشمِ باطن،
برای درکِ محضرِ الهی که هر لحظه در آنیم.
اهلِ معرفتی گفته است که آنکه
ظاهرست خداست،
و آنکه پنهان است عالَم است،
باید با خدا عالَمِ پنهان شده را پیدا کرد.
« پروانه، "پَروا - نَه" است.
او از اینکه شجاعانه خود را به آتش عشق اندازد، "پروا"یی ندارد.
او حیاتِ جاودانه اش را با سوختنِ خویش بدست می آورد،
و با" نبود" ش بر "بود"ی فرادست،
مُهر" حضور" می زَنَد. »
؛ ✨✨✨؛
https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7
؛✨؛
آفتاب نمادِ نور است،
مقصود از این سخن آن است که چون خداوند به بیان کریمهٔ قرآن کریم:
اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ مَثَلُ نُورِهِ كَمِشْكَاةٍ فِيهَا مِصْبَاحٌ الْمِصْبَاحُ فِي زُجَاجَةٍ الزُّجَاجَةُ كَأَنَّهَا كَوْكَبٌ دُرِّيٌّ يُوقَدُ مِن شَجَرَةٍ مُّبَارَكَةٍ زَيْتُونَةٍ لَّا شَرْقِيَّةٍ وَلَا غَرْبِيَّةٍ يَكَادُ زَيْتُهَا يُضِيءُ وَلَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نَارٌ نُّورٌ عَلَىٰ نُورٍ يَهْدِي اللَّهُ لِنُورِهِ مَن يَشَاءُ وَيَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثَالَ لِلنَّاسِ وَاللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ.
الله نور آسمانها و زمین است.
پس هر نوری در عالَم
جلوهٔ نور اوست،
پس همانگونه که خورشید نمادِ نورافشانی گردید
و از نورِ خدا
بهرهٔ "نورِ ظاهری" برد،
انسان نیز می تواند از نورِ خدا
بهرهٔ " نورِ باطنی" برده
و وجودش تعالی یابد.
؛ ✨✨✨؛
*الهی نامه "
*شرح حکمی الهی نامه علامه حسن زاده ره *
؛ ✨✨✨✨✨؛
https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7
🚨سلام علیکم
قبول عبادات استیجاری نماز قضا و روزه قضا و ختم قرآن قیمت مناسب
اطلاعات بیشتر آی دی زیر:
@alfaghir_59
؛✨؛
« امام زین العابدین علیه السلام در کلام علامه حسن زاده ره »
اوج مقام "حضور"
شخص هميشه در "حضور" است،
و پاسبانِ حرمِ دل است.
كه امام صادق عليه السلام فرمود:
القلب حرم الله
فلا تسكن حرم الله غير الله .
و محاسبِ اعمالِ خود و مواظبِ زبان و قلمِ خود است ،
حتى نياتش را متوجه است .
نيتِ بد، هر چند به مرحلهٔ عمل نرسد و از جنبه فقهى كيفر نداشته باشد،
و تعزير و حد بر آن مترتب نشود،
در روح و جانِ او اثر مى گذارد.
نيتِ بد انسان را تيره مى كند.
؛ ✨✨✨؛
https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7
؛✨؛
حضرت امام سجاد عليه السلام
در صحيفه، بيانى دارد،
قريب به اين مضمون كه :
«بارالها!
كسى كه نيتِ گناه تو مى كند،
استحقاقِ كيفر تمام گناهكاران را دارد.
جز اين كه بزرگوارىِ تو عقابش
نمى كند و عذابش نمى دهد.»
اين مقام "حضورِ" تامِ يك
انسان كامل است.
از اين گونه لطايفِ عرفانى
و نكاتِ ذوق در كلمات ائمه اطهارمان عليهم السلام بسيار است .
؛ ✨✨✨؛
*فضایل و سیره چهارده معصوم در آثار علامه حسن زاده آملی ره*
؛ ✨✨✨✨✨؛
https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7
🔹کانال علامه حسن زاده آملی(ره)🔹
⬅️ شرح #طهاره_الاعراق ابن مسکویه ⭕️جلسه بیست و یکم 📎مجموعا ۴۵ جلسه ✅شارح حضرت استاد صمدی آملی حفظه
AKHLAGH_22.mp3
6.62M
⬅️ شرح #طهاره_الاعراق ابن مسکویه
⭕️جلسه بیست و دوم
📎مجموعا ۴۵ جلسه
✅شارح حضرت استاد صمدی آملی حفظه الله
💢کانال علامه حسن زاده آملی (ره):👇
https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7
🔹کانال علامه حسن زاده آملی(ره)🔹
⬅️ #ادب_مع_الله ⭕️جلسه شانزدهم مجموعا 27 جلسه ✅شارح حضرت استاد صمدی آملی حفظه الله 💢کانال علامه
Adab17.mp3
19.69M
⬅️ #ادب_مع_الله
⭕️جلسه هفدهم
مجموعا 27 جلسه
✅شارح حضرت استاد صمدی آملی حفظه الله
💢کانال علامه حسن زاده آملی (ره):👇
https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7
؛✨؛
مشهور است برخی از بزرگان چون به زندگی ابدی فکر می کردند حالشان دگرگون می شد.
لذا علامه طباطبایی ره زمانی که
سخن از ابدیت می زدند و می گفتند:
« ما هستیم که هستیم.»
یعنی اگر پاک و خوب ساخته شده باشیم تا ابد همین طور هستیم،
و اگر منحرف باشیم تا ابد نیز همین طور خواهیم بود،
و با آن دست و پنجه نرم می کنیم.
؛ ✨✨✨؛
https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7
؛✨؛
این بدن برای جاودانگی ساخته نشده است،
همچنان که زندگیِ دنیوی برای جاودانگی نیست.
انسان، سوار بر مَرکَبِ بدن، برای جذبِ آگاهی پا بر زمین گذاشته است.
و مهم ترین آگاهی همین است که فریب دنیای میراننده را نخورد،
امیدی به آن نبندد،
و همواره آماده ی خروج از این کیفیت سُفلی باشد.
هر سالکی که این نکته را دریابد،
لایقِ کیفیتی متعالی از حیات است.
بدنِ زمینی "اَبَدی" نیست اما
می توان به واسطه ی آن در
فرآیندِ زندگی زمینی،
با ایمان و عمل صالح،
کالبدی لطیف ساخت که به لایه ای دیگر از آگاهی و حیاتِ "ابدی" تعلق دارد.
؛ ✨✨✨؛
https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7
؛✨؛
پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله:
ای اهل جاودانگی!
ای اهل ماندگاری!
شما برای نابودی آفریده نشده اید؛ بلکه از سرایی به سرایی انتقال داده می شوید،
همچنان که از پُشت ها به زِهدان ها، و از زِهدان ها به دنیا منتقل شدید،
و از دنیا به گورها،
از آن موقف نیز به جاودانگی در بهشت یا دوزخ انتقال می یابید.
امام علی علیه السلام:
ای مردم!
بدانید که دنیا سرای نیستی است،
و آخرت، سرای ماندگاری است.
پس، از گذرگاهِ خود،
برای اقامتگاه تان توشه برگیرید.
؛ ✨✨✨؛
https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7
؛✨؛
اِن لَبِثتُم اِلّا قَلِیلاً لَو اَنَّکُم کُنتُم تَعلَمُونَ"
شما [در دنیا] جز زمان اندکی نبودید! کاش این حقیقت را درک می کردید!
عمر چنان کوتاه است که در برابر زمانِ "ابدیت" همچو یک جرقه در تاریکی،
بلکه به مراتب کمتر است.
ما در این جرقه متولد می گردیم،
و با همان هم خاموش می شویم.
این تمامِ فرصتِ ماست.
؛ ✨✨✨؛
https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7
؛✨؛
علامه حسن زاده ره نقل می کنند که
علامه طباطبایی ره چون به
این سخن:
؛« ما هستیم که هستیم»؛
می رسیدند، اشک می ریختند و
از هیچ کَس هم خجالت نمی کشیدند،
و حالتِ هراس و وحشت از دلشان حس می شد که؛
وضع ما چگونه است؟
و چطور می خواهیم برویم؟
حالِ اهل معرفت نسبت به عاقبتِ
امر چنین است و طالبِ لطف
و عنایت از خدا هستند:
؛ ✨✨✨؛
https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7
؛✨؛
روزها فکرِ من اینست و همه شب سخنم
کـه چـرا غافـل از احـوالِ دلِ خـویـشـتنـم
از کجا آمده ام، آمدنم بهرِ چه بود؟
به کجا می روم؟ آخر ننمایی وطنم
مانده ام سخت عجب، کز چه سبب ساخت مرا
یا چه بوده است مرادِ وی ازین ساختنم
؛
مـرغ بـاغ ملـکوتم، نیـم از عالم خاک
دو سه روزی قفسی ساخته اند از بدنم
ای خوش آنروز که پرواز کنم تا بر دوست
به هوای سر کویش، پر و بالی بزنم
؛
؛
تا به تحقیق مرا منزل و ره ننمایی
یک دم آرام نگیرم، نفسی دم نزنم
می وصلم بچشان، تا در زندان ابد
از سرعربده مستانه به هم در شکنم
من به خود نامدم اینجا، که به خود باز روم
آنکه آورد مرا، باز بَرَد در وطنم
؛ ✨✨✨؛
*الهی نامه*
*شرح حکمی الهی نامه علامه حسن زاده آملی ره *
*الفردوس*
*عیون اخبار الرضا (ع)*
؛ ✨✨✨✨✨؛
https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7
افعال مادّی ، معدّ نفس برای انجام افعال خاص هستند
انسان ناچار از زندگی در عالم طبیعت است. ولی نباید زندگی مادی او را از افعال خاص نفس باز دارد. افعال خاص نفس تعقل و ادراکات و مراقبت و ساختن خود برای ابد و مسافرت به عالم اله و فراموش نکردن احوال انسانی است. باید به افعال مادی بدان اندازه بپردازد که معدّ برای رسیدن به افعال خاص گردند.
📖شرح اشارات و تنبیهات/نمط دهم/ص۱۲۹
👤استاد علامه حسن زادهی آملی قدس سره
https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7
؛✨؛
« به فکر خود باش و
از خویشتن غافل نباش.
؛ علامه حسن زاده ره؛ »
اگر می خواهی همه ی عوالم و
جهان ها را بشناسی،
انسان را بشناس.
اگر می خواهی "ازلیت" و "ابدیت"
را فهم کنی،
انسان را بشناس.
اگر می خواهی کتابِ خدا را معرفت یابی،
انسان را بشناس.
اگر می خواهی از علمِ لوحِ محفوظ
باخبر شوی،
انسان را بشناس.
و اگر می خواهی به این عوالم الهی ورود کنی،
به انسان ورود کن.
و این انسان تویی!
حال این کلامِ امام علی (ع) را بارها با دقت بخوان تا ببینی آنچه را که در بیرون به دنبال آنی، در درونِ خودت نهاده اند.
پس، از درون، بیرون را بشناس!
"الصُّورَةُ الاِنسانِیّةُ هِیَ اَکبَرُ حُجَّةُ اللهِ عَلَی خَلقِهِ وَ هِیَ الکِتابُ الَّذِی کَتَبَهُ اللهُ بِیَدِهِ وَ هِیَ الهَیکَلُ الَّذِی بَناهُ بِحِکمَتِهِ وَ هِیَ مَجمُوعُ صُوَرِ العالَمِینَ وَ هِیَ المُختَصَرُ مِنَ العِلمِ فِی اللُوحِ المَحفُوظِ"
"صورتِ انسانیّت بزرگترین حجت خدا بر خلق اوست،
و آن کتابی است که خدا به دست خود نگاشته،
و هیکلی است که به حکمت خود بنا نموده،
و مجموع صُوَر جهان ها و
عوالم است،
و آن چکیده علمی است که در لوحِ محفوظ است!"
؛ ✨✨✨؛
*هزار و یک کلمه*
*تفسیر الصافی*
؛ ✨✨✨✨✨؛
https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7
سفرى كه موجب ترفيع مقام انسان است سفر معنوى اوست، چه كمالات آن سويى انسان سازند؛ ولى دردا كه سفرها از مطبخ به مبرز و از مبرز به مطبخ است.
📚دروس معرفت نفس/جلد دوم
https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7
؛✨؛
به بسم الله الرحمن الرحيم است
دوایی را که درمان سقیم است
؛ علامه حسن زاده ره؛
؛ ✨✨✨؛
*دفتر دل*
؛ ✨✨✨✨✨؛
https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7
؛✨؛
یکی از باورهای توحید صمدانی آن است که؛
هر چه در عالَم، نظر کنی
شأنی و مرتبه ای از وجود خداست.
این توحید که وحدت در کثرت است
و کثرت در وحدت،
برای اهلِ حکمت، مبنای همهٔ امور است.
؛ ✨✨✨؛
https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7
؛✨؛
لذا اهلِ معرفت نمی پرسند خدا کجاست،
بلکه خواهند گفت غیر خدا کجاست.
چه غافلی که زِمَن نامِ دوست می پرسی
سراغِ او هم، از آن کَس که اوست،
می پرسی؟
؛ ✨✨✨؛
*الهی نامه*
*شرح حکمی الهی نامه علامه حسن زاده ره *
؛ ✨✨✨✨✨؛
https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7