فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚 احترام به کتاب
🎙حضرت علامه آیتالله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدساللـهنـفـسـهالـزکـیـة)
🆔 @allame_tehrani
🌳 باغهای عالمان 🌳
▪️مولا أميرالمؤمنين عليهالسّلام:
الْكُتُبُ بَساتينُ الْعُلَمآء.
كتابها، باغها و بوستانهای عالماناند.
📚 غررالحکم، ح۱۰۳۴
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📚 اهتمام به کتاب 📚
https://eitaa.com/allame_tehrani/518
💫 اهتمام شديد حضرت علّامه به مطالعه و كتابخوانی
https://eitaa.com/allame_tehrani/519
🔴 لزوم غيرت بر ميراث مكتوب اسلامى
https://eitaa.com/allame_tehrani/520
🔵 لزوم حفظ و حراست از تراث علمى شيعه
https://eitaa.com/allame_tehrani/521
🔸نمونههائى از سيرهٔ عملى مرحوم علّامه در اهتمام به كتاب
https://eitaa.com/allame_tehrani/522
📍صحبتهای مقام معظم رهبری پیرامون کتاب و کتابخوانی
https://eitaa.com/allame_tehrani/523
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
❤️💎عرفان با طعم زندگی💎❤️
https://eitaa.com/allame_tehrani/1649
🆔 @allame_tehrani
18_Salek_Agah_02.mp3
34.61M
💫 سالک آگاه - جلسهٔ 2
🔸علل زوال حوزهٔ نجف
🗓 1414/10/05
📝 مـتـن مکتوب
🔰توضیحات:
🔹وظیفۀ عالم دینی در آیات قرآن.
🔹عالم نباید مردم را به سوی خود دعوت کند.
🔹روایاتی در فضیلت علما.
🔹روایت شفیعان روز قیامت.
🔹روایت «وُزِّنَ مِدادُ العُلَماءِ بدِماء الشّهداء».
🔹سند روایت «مِدادُ العُلَماءِ أفضلُ من دِماء الشّهداء» از طریق مرحوم علامه طهرانی.
🔹روایت «علمای امت من مثل انبیای بنیاسرائیل اند».
🔹روایت «کراهت تعظیم نمودن غیر علما».
🔹استدراج عالمی نجف دیده و قیاس آن با عارفی شوریده.
🔹عبارت مرحوم مجلسی راجع به مقدس اردبیلی رضواناللهعلیهما.
🔹خطر غرورِ ناشی از علم.
🔹تغییر نعمتهای الهی به واسطۀ تغییر صفات نفسانی.
🔹زحمات علامه حلی برای حفظ شریعت.
🔹شیخ انصاری در مسائل حِکَمی افراد را به ملا هادی سبزواری ارجاع میدادند.
🔹داستان مرجعیت میرزا محمدحسن شیرازی.
🔹داستان مراجعۀ شیخ محمد بهاری جهت تقلید از میرزا محمدتقی شیرازی رضواناللهعلیهما.
🔹تعطیلی دروس حکمت و فلسفه و عرفان در حوزهها.
🔹قدغن بودن عرفان، یعنی قدغن بودن نام امیرالمؤمنین.
🔹احوالات حوزۀ نجف و تأسف مرحوم علامه.
🔹عواملی که باعث شد نتوانند علامه طهرانی را از نجف بیرون کنند.
🔹مضیقهها و اتهاماتی که مرحوم قاضی و علامه طباطبائی و امثالهم تحمل کردند.
🔹«الظالم سَیفی، أنتَقِمُ به و أنتَقِمُ منه».
🔹إخبار علامه طهرانی از ایجاد حوزۀ مرضیّ امیرالمؤمنین علیهالسلام در نجف.
🔹باید حفظ شریعت کرد نه حفظ شخصیت و مقام.
🔹وجوب حرکت طلاب علوم دینی بر اساس علم و عمل.
🔹تغییر و تحول روش دروس حوزه توسط استعمار.
🔹غربزدگی برخی از اساتید فلسفه.
🆔 @allame_tehrani
علل زوال حوزهٔ نجف.pdf
6.37M
💫 سالک آگاه - جلسهٔ 2
🔸علل زوال حوزهٔ نجف
🗓 1414/10/05
🔉 فایل صـوتـی
🔰توضیحات:
🔹وظیفۀ عالم دینی در آیات قرآن.
🔹عالم نباید مردم را به سوی خود دعوت کند.
🔹روایاتی در فضیلت علما.
🔹روایت شفیعان روز قیامت.
🔹روایت «وُزِّنَ مِدادُ العُلَماءِ بدِماء الشّهداء».
🔹سند روایت «مِدادُ العُلَماءِ أفضلُ من دِماء الشّهداء» از طریق مرحوم علامه طهرانی.
🔹روایت «علمای امت من مثل انبیای بنیاسرائیل اند».
🔹روایت «کراهت تعظیم نمودن غیر علما».
🔹استدراج عالمی نجف دیده و قیاس آن با عارفی شوریده.
🔹عبارت مرحوم مجلسی راجع به مقدس اردبیلی رضواناللهعلیهما.
🔹خطر غرورِ ناشی از علم.
🔹تغییر نعمتهای الهی به واسطۀ تغییر صفات نفسانی.
🔹زحمات علامه حلی برای حفظ شریعت.
🔹شیخ انصاری در مسائل حِکَمی افراد را به ملا هادی سبزواری ارجاع میدادند.
🔹داستان مرجعیت میرزا محمدحسن شیرازی.
🔹داستان مراجعۀ شیخ محمد بهاری جهت تقلید از میرزا محمدتقی شیرازی رضواناللهعلیهما.
🔹تعطیلی دروس حکمت و فلسفه و عرفان در حوزهها.
🔹قدغن بودن عرفان، یعنی قدغن بودن نام امیرالمؤمنین.
🔹احوالات حوزۀ نجف و تأسف مرحوم علامه.
🔹عواملی که باعث شد نتوانند علامه طهرانی را از نجف بیرون کنند.
🔹مضیقهها و اتهاماتی که مرحوم قاضی و علامه طباطبائی و امثالهم تحمل کردند.
🔹«الظالم سَیفی، أنتَقِمُ به و أنتَقِمُ منه».
🔹إخبار علامه طهرانی از ایجاد حوزۀ مرضیّ امیرالمؤمنین علیهالسلام در نجف.
🔹باید حفظ شریعت کرد نه حفظ شخصیت و مقام.
🔹وجوب حرکت طلاب علوم دینی بر اساس علم و عمل.
🔹تغییر و تحول روش دروس حوزه توسط استعمار.
🔹غربزدگی برخی از اساتید فلسفه.
🆔 @allame_tehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❣️چگونه عاشق شویم؟
✍ حضرت آیتالله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی (حفظهالله)
📚 برگرفته از گلشن احباب، ج۲
🆔 @allame_tehrani
🔴 اهمیت مجاهده
مجاهده باید فی کلّ لحظةٍ لحظةٍ باشد، فی کلّ ساعةٍ باشد، فى كلّ ليلٍ و نهارٍ باشد. انسان یک آن چشم به هم بگذارد و از این مجاهده غفلت کند، یک مرتبه میبیند در ته درّه سقوط کرده است.
📚 «گلشناحباب»، ج۴، ص۱۰۸
🆔 @allame_tehrani
🔹ز هر چه غیر یار استغفر الله...
فيض كاشانى بسيار مرد بزرگى است؛ مرحوم علّامۀ طباطبائى در مورد ايشان مىفرمودند: «ما در بين علماء شيعه به جامعيّت مرحوم فيض كم داريم.» إنشاءالله ديوان ايشان را تهيّه كرده و در منزل داشته باشيد و خصوصاً اشعارى كه راجع به لا إله إلّا الله و استغفار دارند را مرور كنيد. چقدر در اين اشعار عالى بيان فرموده است:
ز هرچه غير يار أستغفرُ الله
ز بود مستعار أستغفرُ الله
دمى كان بگذرد بى ياد رويش
از آن دم صدهزار أستغفر الله
📚 «جذبهٔ عشق»، ص۲۷۶
🆔 @allame_tehrani
کانال علامه طهرانی
📗 رسالهٔ لُبُّاللُّباب در سیر و سلوک أولیالألباب 💎 «صراط مستقيم در جمع ميان زندگی ظاهری و تزكيهٔ
💠 شرح رسالهٔ لباللباب علامه طهرانی (رضواناللهعلیه)
✍ رسالهٔ لباللباب در سیر و سلوک أولیالألباب به لغت پارسی و بسیار موجز و نفیس است که از تألیفات عارف کامل حضرت علامه آیتالله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی میباشد.
🔹موضوع این رساله تهذیب اخلاق بر مبنای سیر و سلوک و طی سفرهای چهارگانهٔ عرفانی است.
🔰شرح عوالم مقدم بر عالم خلوص در بیان اسلام اکبر، ایمان اکبر، هجرت کبری، جهاد اکبر، اسلام اعظم، ایمان اعظم، هجرت عظمی، جهاد اعظم، موت ارادی ، مزیت سالکان امت اسلام بر سالکان امتهای گذشته، مقام «صلوح» و اقسام صلاح، بخش ابتدایی این کتاب است و در بخش دوم، شرح طریق و کیفیت سیر الی الله و شرایط لازم سلوک در بیان ترک عادات و رسوم و تعارفات، عزم، رفق و مدارا، وفا، ثبات و دوام، مراقبه، محاسبه، مؤاخذه، مسارعت، ارادت، ادب نگاهداشتن، نیت، صمت، جوع و کمخوری، خلوت، سهر (شبزندهداری)، دوام طهارت، مبالغه در تضرع، احتراز از لذایذ، کتمان سر، شیخ و استاد، ورد، نفی خواطر، ذکر و فکر مطرح میگردد.
📝 از آنجایی که مطالب این کتاب شاید برای برخی افراد سنگین باشد، استاد گرانقدر حاج شیخ محمدحسن وکیلی در ۳۵ جلسه به شرح این کتاب نفیس پرداختهاند که میتواند یاریگر آنها در مسیر حرکت به سوی خداوند باشد.
🌐 مشاهده از طریق لینک زیر:👇
B2n.ir/sharhe_lobbollobab
📹 گزیدههای شرح رسالهٔ لباللباب:👇
https://mhva.ir/2021/12/01/
🆔 @allame_tehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🧳 مسافر
▪️بساطتان را از این عالم جمع کنید!
🎙حضرت آیتالله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی (حفظهالله)
🆔 @allame_tehrani
35.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🗿بزرگترین بُت
🎙حضرت آیتالله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی (حفظهالله)
🆔 @allame_tehrani
31.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⛓زندان خودساخته
🎙حضرت آیتالله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی (حفظهالله)
🆔 @allame_tehrani
الله شناسی ۱۴_استادفکری.Mp3
22.29M
📗 تدریس کتاب «الله شناسی»
🎙استاد حاج شیخ حمزه فکری
📼 جلسهٔ چهاردهم (۱۴)
🔉 صوت جلسهٔ سیزدهم
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 @allame_tehrani
الله شناسی ۱۵ .Mp3
18.45M
📗 تدریس کتاب «الله شناسی»
🎙استاد واسطی (حفظهالله)
📼 جلسهٔ پانزدهم (۱۵)
📝 متن مکتوب جلسه (PDF)
📹 فایل تصویری جلسه (آپارات)
🔉 صوت جلسهٔ چهاردهم
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔰اهم موضوعات مطرح شده:
🔸مثالهایی برای بیان کیفیت ارتباط خالق و مخلوق
🔸آثار درک حس مخلوق بودن
🔸تفسیر بدیع «آیتالکرسی»
🔸تبیین «ظلمت» در زندگیها
🔸صفات شخص «واقعبین»
🔸معنی «انصات» در قرآن
🔸ساز و کار مدیریت دانش
🆔 @allame_tehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❤️ فقط برای تو
🔰مردم سه دسته اند...
🎙حضرت علامه آیتالله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدساللـهنـفـسـهالـزکـیـة)
🆔 @allame_tehrani
19_Salek Agah_M3.mp3
31.12M
💫 سالک آگاه - جلسهٔ سوم
🔴 مفاسد علمای سوء و حرمت تبعیت از آنها
🎙حضرت علامه آیتالله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدساللـهنـفـسـهالـزکـیـة)
🗓 تاریخ سخنرانی: 1414/04/09
📝 متن مکتوب سخنرانی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔰توضیحات:
🔹ولادت امام حسن عسکری علیهالسّلام.
🔹جوّ حاکم در زمان امام حسن عسکری علیهالسّلام.
🔹عدم دسترسی شیعیان به آن حضرت.
🔹صفات امام حسن عسکری علیهالسّلام.
🔹بحثی راجع به منبر.
🔹علامه طهرانی: «من خودم خیلی محتاج هستم به اینکه موعظه بشنوم!».
🔹خصوصیّات و ویژگیهای منبر و خطابه.
🔹حدیث امام حسن عسکری علیهالسّلام راجع به علما.
🔹لزوم وجود نور الهی در دل مجتهد صاحب فتوا.
🔹در معانی أُمّی و أَمانیّ.
🔹تکذیب نبوّت پیغمبر و امامت امیرالمؤمنین توسط علمای یهود.
🔹بقای ریاست بر مردم و رهایی از اطاعت پیغمبر و امیرالمؤمنین، علّت انکار علمای یهود.
🔹در معنای وَیل.
🔹علّت ذمّ پروردگار نسبت به عوام یهود به خاطر پیروی از علمایشان.
🔹حرمت تبعیّت از علمای سوء و فاسق.
🔹مذمّت عوام امّت پیغمبر در تبعیّت از علمای سوء.
🔹اختلاف مراتب علما.
🔹اقسام افرادی که از ائمّه کسب علم کردهاند.
🔹ضرر علمای منافقصفت بر شیعیان، از لشکر یزید بر امام حسین علیهالسّلام، بیشتر است.
🔹کیفیّت هدایت و دستگیری خداوند از طالب واقعی راه حق.
🔹صفات بدترین علمای امّت.
بعد از ائمّه، علمای صالح بهترین افراد روی زمیناند.
🔹علمای فاسد شرار خلق خدا هستند.
🆔 @allame_tehrani
مفاسد علماى سوء و حرمت تبعیت از آنها.pdf
5.51M
💫 سالک آگاه - جلسهٔ سوم
🔴 مفاسد علمای سوء و حرمت تبعیت از آنها
🎙حضرت علامه آیتالله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدساللـهنـفـسـهالـزکـیـة)
🗓 تاریخ سخنرانی: 1414/04/09
🔉 فایل صوتی سخنرانی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔰توضیحات:
🔹ولادت امام حسن عسکری علیهالسّلام.
🔹جوّ حاکم در زمان امام حسن عسکری علیهالسّلام.
🔹عدم دسترسی شیعیان به آن حضرت.
🔹صفات امام حسن عسکری علیهالسّلام.
🔹بحثی راجع به منبر.
🔹علامه طهرانی: «من خودم خیلی محتاج هستم به اینکه موعظه بشنوم!».
🔹خصوصیّات و ویژگیهای منبر و خطابه.
🔹حدیث امام حسن عسکری علیهالسّلام راجع به علما.
🔹لزوم وجود نور الهی در دل مجتهد صاحب فتوا.
🔹در معانی أُمّی و أَمانیّ.
🔹تکذیب نبوّت پیغمبر و امامت امیرالمؤمنین توسط علمای یهود.
🔹بقای ریاست بر مردم و رهایی از اطاعت پیغمبر و امیرالمؤمنین، علّت انکار علمای یهود.
🔹در معنای وَیل.
🔹علّت ذمّ پروردگار نسبت به عوام یهود به خاطر پیروی از علمایشان.
🔹حرمت تبعیّت از علمای سوء و فاسق.
🔹مذمّت عوام امّت پیغمبر در تبعیّت از علمای سوء.
🔹اختلاف مراتب علما.
🔹اقسام افرادی که از ائمّه کسب علم کردهاند.
🔹ضرر علمای منافقصفت بر شیعیان، از لشکر یزید بر امام حسین علیهالسّلام، بیشتر است.
🔹کیفیّت هدایت و دستگیری خداوند از طالب واقعی راه حق.
🔹صفات بدترین علمای امّت.
بعد از ائمّه، علمای صالح بهترین افراد روی زمیناند.
🔹علمای فاسد شرار خلق خدا هستند.
🆔 @allame_tehrani
🔰فضیلت خدمت به مؤمنین و برادران دینی
▪️قال رسول الله (صلیاللهعلیهوآله):
مَنْ قَضی لِمُؤمنٍ حاجة قَضی اللهُ لَهُ حوائجَ کثیرة أَدْناهُنَّ الجنَّة. «قربالأسناد، ص119»
هر کس یک نیاز مؤمنی را روا سازد، خداوند حاجتهای فراوان او را روا سازد که کمترین آن بهشت باشد.
▪️قال رسولالله (صلىاللهعلیهوآله):
مَنْ مَشی فی عَونِ أخیهِ و مَنْفَعَتِهِ فَلَهُ ثوابُ الْمجاهدینَ فی سَبیلِ الله. «ثوابالأعمال، ص340»
کسی که برای کمک به برادر خود و سودرساندن به او اقدام کند، پاداش مجاهدان در راه خدا به او داده خواهد شد.
▪️قال رسولالله (صلىاللهعلیهوآله):
مَنْ قَضی لأخیهِ المؤمنِ حاجة کانَ کمَن عَبَدَ اللهَ دَهرَهُ. «أمالی شیخ طوسی، ص481، ح1051»
هر کس یک نیاز برادر مؤمن خود را برآورد، مانند کسی است که عمر خویش را به عبادت خدا سپری کرده باشد.
▪️قال رسولالله (صلىاللهعلیهوآله):
مَنْ سَعی فی حاجَة أَخیهِ المؤمنِ فکأنَّما عَبَدَ اللهَ تِسْعَة آلافِ سنَة، صائماً نهارَهُ قائماً لَیلَهُ. «بحارالأنوار، ج74، ص316»
کسی که در راه برآوردن نیاز برادر مؤمن خود بکوشد، گویی نُه هزار سال با روزه گرفتن و شبزندهداری کردن، خدا را عبادت کرده باشد.
▪️مولا امیرالمؤمنین علی (علیهالسلام):
اِنَّ للهِ عِبَاداً یختَصُّهُمُ اللهِ بِالنَّعَمِ لِمَنافِعِ العِبادِ فَیقِرَّهَا فِی أَیدِیهِم مَا بَذَلُوهَا فَإِذَا مَنَعُوها نَزَعَهَا مِنهُم ثُمَّ حَوَّلَهَا إِلی غَیرِهِم. «نهجالبلاغه، حکمت417»
خداوند را بندگانی است که به آنان نعمتهای ویژه داده است برای نفع رساندن به دیگر بندگانش؛ پس امکاناتی در دسترس آنها قرار داده است که بذل و بخشش کنند. هرگاه از بذل آن نعمتها دریغ ورزند و چیزی به کسی ندهند، آن نعمت ها را از آنان بازمیستاند و به دیگران میدهد.
▪️امام حسین (علیهالسلام):
اِنَّ حَوائِجَ النَّاسِ اِلَیکُم مِن نِعَمِ اللهِ عَلَیکُم، فَلا تَمَلُّوا النِّعَم. «بحارالأنوار، ج74، ص318»
درخواستهای مردم از شما، از نعمتهای الهی است برای شما، از این نعمتها ملول و خسته نشوید.
▪️امام صادق (علیهالسلام):
قال الله عزّوجل: الخَلقُ عِیالی فَأَحبُّهُمْ إِلیّ أَلْطَفُهمْ بِهمِ وَ أَسعاهُمْ فی حَوائِجِهِمْ. «الکافی، ج2، ص199»
خدای متعال میفرماید: مردم خانوادهٔ من هستند، پس محبوبترین آنان نزد من کسانی هستند که با مردم مهربانتر و در راه برآوردن نیازهای آنان کوشاتر باشند.
▪️امام صادق (علیهالسلام):
مَا آمَنَ بِاللهِ وَ لا بِمُحَمَّدٍ وَ لا بِعَلِّی مَن اِذا اَتاهُ اَخُوهُ المُؤمِنُ فی حاجَة لَمیضحَک فِی وَجهِهِ فَاِن کَانَت حَاجَتُهُ عِندَهُ سارَعَ اِلی قَضائِها وَ اِنْ لَمْیَکُنْ عِنْدَهُ تَکَّلَّفَ مِنْ عِنْدِ غَیْرِهِ حَتّی یَقْضِیَها لَهُ. «بحارالأنوار، ج75، ص۱۷۶»
به خدا، محمد و علی ایمان نیاورده است کسی که در هنگام نیاز برادر مؤمنش با خوشرویی با او برخورد نکند؛ پس اگر توان دارد احتیاج او را شخصاً برطرف نماید و اگر قادر نیست با کمک دیگری مشکل او را حل کند.
▪️امام صادق (علیهالسلام):
یحِقُّ عَلَی المُسلِمَینَ الاِجتِهاد فِی التَواصُلِ وَ التَعاوُنِ وَ التَعاطُفِ وَ المُواسَاة لِاَهلِ الحاجَة وَ تَعاطُف بَعضُهُم عَلی بَعضٍ. «الکافی، ج2، ص175»
مسلمانان موظفند در راه رسیدگی و کمک به نیازمندان کوشا و نسبت به یکدیگر عطوف و مهربان باشند و از پرداخت کمکهای مالی به همدیگر مضایقه نکنند و به هنگام گرفتاری، یار و یاور هم باشند.
▪️امام صادق (علیهالسلام):
مِن اَحَبَّ الأعمالِ اِلی اللهِ عَزَّوَجَلَّ اِدخالُ السُّرُوِر عَلَی المُؤمِنِ؛ اِشباعُ جُوعَتِهِ أَو تَنفِیسِ کُربَتِهِ؛ اَو قَضاءِ دَینِهِ. «الکافی، ج2، ص192»
از باارزشترین کارها نزد خداوند متعال، شاد کردن مؤمنین است؛ مثل سیر نمودن آنها، یا نجات دادن آنان از سختیها و گرفتاریها، یا ادای بدهی آنها.
▪️امام کاظم (علیهالسلام):
اِنّ لِلّهِ عباداً فی الأرضِ یسعَونَ فی حوائجِ النّاسِ هُمُ الآمِنونَ یومَ القِیامَه. «بحارالأنوار، ج74، ص319»
همانا خدا را در زمین بندگانی است که برای رفع نیازهای مردم میکوشند، اینان در روز قیامت (از عذاب)، در امان هستند.
▪️امام کاظم (علیهالسلام):
اِنَّ خَواتیمَ أعمالِکم قَضاءُ حَوائجِ إخوانِکم و الإحسانِ إلیهِمْ ما قَدَرْتُم و إلّا لَمْیُقْبَلْ مِنْکم عَمَلٌ. «بحارالأنوار، ج75، ص379»
همانا مُهر قبول اعمال شما، برآوردن نیازهای برادرانتان و نیکی کردن به آنان در حد توانتان است و إلّا (اگر چنین نکنید)، هیچ عملی از شما پذیرفته نمیشود.
🆔 @allame_tehrani
💐 ولادت با سعادت حضرت زینب (سلاماللهعلیها)
در تمام عالم بشريّت غير از علىّ بن أبىطالب و اولاد طاهرينش و غير از دخت رسولالله فاطمهٔ زهراء و دختر برومندش سرّ أميرالمؤمنين: زينب كبرى، در زير اين آسمان نيلىفام چه ميزانى افضل و اشرف براى مردان و زنان سربرآورده است؟ آن درجه از طهارت و پاکى سرّ و ضمیر و قلب و نفس و خیال و حسّ، آن فتوّت و جوانمردى، آن ایثار و گذشت، آن محبّت در جلال خدا، آن عبودیّت و بندگى، آن معرفت و علم غزیر و جوشان.
📚 «معادشناسی» ج۸، ص۱۷۶
🆔 @allame_tehrani
💫 نمونهٔ انسان کامل
مرحوم حضرت علامه طهرانی (رحمةاللهعلیه) حضرت زینب (سلاماللهعلیها) را نمونهٔ انسان کامل میدانستند، چنانچه در جایی میفرمایند:
حضرت زهراء دخت پیامبر آخرالزّمان ... پنج فرزند آورد که نمونهٔ علم و تقوى و ولایت و صبر و تحمّل و یقین و معرفت و توحید بودند: حضرت حسن و حضرت حسین و حضرت محسن سقط شده و حضرت زینب و حضرت امّکلثوم؛ آن فرزند سقطش هم معلوم نبود که اگر حیات داشت از برادران و خواهران عقبتر باشد. (معادشناسى، ج8، ص142)
و در جای دیگری در وصف و مصداق انسان کامل حضرت زینب (سلاماللهعلیها) را میزان انسان کامل و انسانیت دانسته میفرمایند:
این افراد (انسان کامل) در خدا فانى و سپس به بقاء خدا باقى گشتهاند، و بنابراین چون به کمال رسیدهاند میزان انسانیّت هستند. در تمام عالم بشریّت غیر از علىّ بن أبىطالب و اولاد طاهرینش و غیر از دخت رسولالله فاطمهٔ زهراء و دختر برومندش سرّ أمیرالمؤمنین: زینب کبرى، در زیر این آسمان نیلىفام چه میزانى افضل و اشرف براى مردان و زنان سربرآورده است؟ آن درجه از طهارت و پاکى سرّ و ضمیر و قلب و نفس و خیال و حسّ، آن فتوّت و جوانمردى، آن ایثار و گذشت، آن محبّت در جلال خدا، آن عبودیّت و بندگى، آن معرفت و علم غزیر و جوشان. (معادشناسى، ج8، ص177)
مرحوم حضرت علامه در یکی از سخنرانیها در توصیف حضرت زینب (سلاماللهعلیها) میفرمودند: (میدانید) زینب یعنى چى؟ یعنى مردآفرین روزگار، یعنى افتخار همهٔ مردهاى عالم.
💬 به نقل از یکی از شاگردان
🆔 @allame_tehrani
💫 عنایت حـضـرت زیـنـب (سلاماللهعلیها) به علامه طهرانی
از عنایات خاصّهٔ حضرت زینب (سلاماللهعلیها)، روزى که (همراه مرحوم حداد) در حرم مطهّر نشسته بودیم، این بود که حضرت آقا فرمودند: مسافرت و توقّف شما در خدمت حضرت امام علىّ بن موسى الرّضا علیهالسّلام خوب است؛ به مشهد میروید و در آنجا توطّن مینمائید. روى همین جهت بود که حقیر پس از چند ماه از مراجعت شام به آستان قدس حضرت ثامنالحجج (علیهالسّلام) مشرّف شدم و بار خود را در این ارض مقدّس فرود آوردم.
📚 روح مجرد، ص648
🆔 @allame_tehrani
✍ نظر علامه طهرانی (قدس سره) در مورد مدفن حضرت زینب (سلاماللهعلیها)
نظر شریفشان بر این بود که مدفن حضرت زینب (سلاماللهعلیها) در مصر است و کسی که در شام مدفون است دختری دیگر از امیر مؤمنان (علیهالسلام) به نام زینب است که مادرش حضرت زهرا (سلاماللهعلیها) نبوده است.
ایشان در کتاب نور ملکوت قرآن مینویسند:
دكتورة عائشه بنت الشاطی در كتاب السيّدة زينب بطلة كربلاء در ص753 تا ص756 از مجموعة موسوعة آلالنبیّ (صلّیاللهعليهوآله) آورده است كه: زينب میخواست بقيۀ عمرش را در جوار جدش رسول خدا در مدينه بماند، و ليكن بنیاميّه ناخوشايند بودند. سيّده زينب با زنان مدينه از جريان واقعۀ كربلا، و حادثۀ طف بيان میكرد. و چنان بيان وی مؤثّر بود كه كافی بود آتش حزن و اندوه بر شهيدان را شعلهور سازد؛ و مردم را بر عليه طاغيان، بشوراند. و نزديک شد كه كار بر بنواميّه فاسد گردد. فلهذا والی آنها، عَمرو بن سَعيد اشْدَق به يزيد نوشت: زينب زنی است عاقل و با درايت و در گفتار فصيح؛ اقامتش در مدينه موجب تهييج افكار و انظار میگردد. او و همراهانش قصد قيام و گرفتن خون حسين را دارند. يزيد به والی مدينه امر كرد تا بقيّه و بازماندگان از اهلبيت را در شهرها و نواحی متفرّقه تبعيد و متفرّق كند. والی پيام داد به سيّدۀ زينب كه از مدينه خارج شود؛ و هر جا میخواهد برود. زينب از روی غضب و خوانخواهی در پاسخ گفت: خدا میداند بر سر ما چه آمده است؟ سوگند به خدا از مدينه بيرون نمیرويم گرچه خونهای ما ريخته گردد. امّا زنان بنیهاشم از خشم و غضب يزيد طاغی بر زينب؛ رحم آوردند و دور او را گرفتند و با لطافت در كلام و اظهار همدردی او را ترغيب به خروج نمودند. زينب حركت كرد و عازم مصر شد، و در وقت طلوع هلال شهر شعبان سنۀ 61 بود كه زينب وارد زمين نيل شد. و بحركت ادامه داد تا در قريهای نزديكی بلبيس فرود آمد. در آنجا مَسْلَمة بن مخلد انصاری أمير مصر با جماعتی از أعيان مصر و علماء آن به استقبالش آمدند. مَسْلَمة زينب را در خانۀ خود برد و قريب يكسال در آنجا به عبادت و انقطاع به سوی خداوند مشغول بود تا در شب پانزدهم شهر رجب سنۀ 62 رحلت نمود. زينب را در خانۀ مَسلمة بخاک سپردند. و قبر او تا امروز مزار مباركی است كه مسلمانان از راههای دور به زيارتش میروند. (نورِملکوتِقرآن، ج1، پاورقی ص66)
ایشان راجع به احترام اهل مصر به خانم حضرت زینب (سلاماللهعلیها) میفرمودند:
یکى از دوستان میگفت: شبى در حرم مطهر حضرت زینب (علیهاالسلام) که در مصر است رفتم، دیدم غوغاى عجیبى است، شب جمعه است و سنىهاى شهر قاهره از هر جانب براى زیارت دختر على آمدهاند و چنان عزادارى و گریه و ماتم دارند که براى من بسیار شگفتانگیز بود، که چگونه سنىها براى زینب مرثیه مىخوانند و حرمش را معظم مىدارند و گرداگرد ضریحش طواف مىکنند و مىبوسند و خاک داخل حلقههاى ضریح را به چشم مىمالند.
ساعتى گذشت خطیبى بسیار فصیح و بلیغ بر منبر رفت و از روایات وارده دربارهٔ اهل بیت مفصلاً سخن گفت و در آخر شروع کرد به دعا کردن و همهٔ مردم آمین مىگفتند و از جمله دعاهاى او این بود که: اللهم العن الوهابیة (خدایا طائفهٔ وهابىها را لعنت فرست) و همهٔ مردم گفتند: آمین. (امامشناسى، ج9، ص176)
حضرت علامه میفرمودند: مرحوم سید محسن امین عاملی که خود وصیت کرده او را در زینبیۀ شام دفن کنند تصریح دارد که من میدانم اینجا مرقد زینب کبری نیست، ولی چون عمری در این آستان بودهام نمیخواهم قبرم جای دیگری باشد.
[گرچه گفته شد که جناب سید محسن امین مرقد مطهر بیبی زینب را مدینه میدانستند و کلام علامه فقط ناظر به این است که یقیناً شام نبوده است.]
شایان ذکر است که شاگرد حضرت آقای حاج سید هاشم حداد (أعلیاللهمقامه) یعنی مرحوم حاج ابوموسی محیی که مدتها مسئول امور مالی زینبیهٔ شام بوده و مدتی میزبان آقای حداد در همان مکان بودند، نقل می کرد که ایشان قبر حضرت زینب را همینجا (شام) میدانست و میفرمود: من در این مرقد، انبیا را زیارت کردهام. حاج ابوموسی میگفت: من به آقا سید محمدحسین گفتم که آقا، نظر شما با آقای حداد در مورد مدفن حضرت زینب (سلاماللهعلیها) مخالف و مختلف است ولی ایشان پاسخی نداده و مطلبی اظهار نفرمودند.
در خاتمه لازم است در باب جمع بین نظر حضرت علامه طهرانی و مرحوم آقای حداد عرض شود: با اینکه نظر مرحوم علامه مقدم است زیرا ایشان جامع ظاهر و باطن و به تعبیر آقا سید هاشم سیدالطائفتین است اما مسلّم است که آن حرم منسوب به بانویی از خاندان عصمت است که متّصف و متّصل به ولایت کلیهٔ الهیه میباشد و سفر و زیارت مرحوم حدّاد و سایر بزرگان به جهت این اتصال و اتصاف و نسبت بوده است.
▪️ادامـــه دارد...
⬇️ ⬇️ ⬇️ ⬇️ ⬇️ ⬇️
🆔 @allame_tehrani
↩️ ادامـــهٔ «پست قبل» ⬇️
همانطور که در مورد حضرت عبدالعظیم حسنی (علیهالسلام) وارد است که هر کس وی را زیارت کند، مانند این است که سیدالشهدا (علیهالسلام) را در کربلا زیارت کرده است. و یا در مورد مرقد مطهر حضرت دانیال نبی (علیهالسلام) در شوش وارد است که هر کسی ایشان را زیارت کند، مانند این است که امیرالمؤمنین (علیهالسلام) را در نجف زیارت کرده است.
و این نیست مگر به جهت آنکه، عالم ولایت عین توحید است و آنجا هم وحدت است در آنجا دیگر دوتایی معنا ندارد؛ بنابراین، این زیارات و تشرّفها به قصد ولایت بوده است که گفتیم همهٔ اولیای الهی در ولایت جمعند و این مقام همان مقام معیت است که آیات قرآن بر آن دلالت دارند.
البته این معنا و وحدت فقط در مورد حضرت عبدالعظیم و امام حسین علیهالسلام نیست بلکه در مورد تمام اولیای کامل الهی صادق است...
مرحوم علامه میفرمودند: وقتی شما به دیدار یکی از اولیای الهی که حیّ است میرسی انگار تمام اولیاء را زیارت کردهای.
اما اینکه مرحوم حداد آنجا را حرم حضرت زینب میدانستند بر فرض اعتماد بر قول ناقل باید گفت: ممکن است حال مرحوم حداد در آن موقع منصرف از عالم کثرت بوده و متوغل در توحید و ولایت بوده است که در آنجا ولایت یک ولایت است و همهٔ اولیای الهی از حضرت زینب (سلاماللهعلیها) گرفته تا حضرت امکلثوم فانی در آن میباشند لذا مرحوم حداد دیگر توجهی بر عالم تعیّن ولایت نداشتند. الله عالم.
💬 به نقل از یکی از شاگردان
🆔 @allame_tehrani
🔸در راه خدا علم کافی نیست
▪️مرحوم آیةالله میرزا جواد آقا ملکی تبریزی:
علم با وجود غفلت سودی نمیرساند تا زمانی که انسان متذکّر شود.
و یادآوری هم فایدهاش دوام نخواهد داشت مگر آنکه انسان در آنچه متذکّر شده دائماً فکر کند.
و نشانۀ فکر سودمند آن است که در تغییر حال او تأثیر داشته باشد.
📚 «أسرارالصلوة»، ص۲۲۱
🆔 @allame_tehrani
سیر مطالعاتی علامه.mp3
17.22M
🔴 ضرورت و کیفیت مطالعهٔ دورهٔ علوم و معارف اسلام
✍ تألیف حضرت علامه آیتالله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدساللـهنـفـسـهالـزکـیـة)
🎙استاد وکیلی (حفظهالله)
📚 دورهٔ علوم و معارف اسلام 📚
🆔 @allame_tehrani