🔴 تأکید علامه طهرانی بر ضرورت همراهی عرفان الهی با علوم ظاهری
و در ضرورت اتّصاف طلّاب به كمالات معنوى و إشراب از عرفان الهى و رسيدن به علوم حقيقيّه و روشنى دل و بصيرت باطنى - علاوه بر داشتن تخصّص در علوم رائج حوزوى - و عدم اكتفا به علوم ظاهرى بدون رسيدن به توحيد و حقيقت بندگى و عبور از حجابهاى ظلمانى و نورانى؛ بحث مفصّلى را با استناد به آيات و روايات مطرح نموده و نهايةً در جمعبندى كلام به لزوم وجود مربّيانى الهى و ملكوتى در حوزهها كه جامع بين ظاهر و باطن باشند اشاره میفرمايند:
« ... چنين فقيهانى كه جامع بين علم ظاهر و باطن و ميان علم و عمل هستند بايد مربّى طلّاب و حوزهها باشند. آنها علم حقيقى را از جانب حضرت ربّ مىگيرند و بر متعلّمين پخش مىكنند.
شبها در محراب عبادت قيام دارند و با پاى محكم و استوار به كرنش و نيايش به درگاه حضرت معبود، دلهايشان مجذوب جذوات إلهيّه و سبحات ربّانيّه میشود، و روزها آنچه را گرفتهاند پس میدهند و در اين عالم وسيع شنا مىنمايند و به عالم وجود إفاضهٔ فيض مىنمايند:
إِنَّ نَاشِئَةَ الَّيْلِ هِىَ أَشَدُّ وَطْئاً وَ أَقْوَمُ قِيلاً* إِنَّ لَكَ فِى النَّهَارِ سَبْحاً طَوِيلاّ.[۱]
«تحقيقا آنچه در شب مىرسد، براى تو گامى استوارتر و گفتارى پايدارتر است. و تحقيقاً از براى تو در روز مجال واسعى است كه در اين عالم كثرات شنا كنى (و آنچه را در شب گرفتهاى، در روز مصرف نمائى).»[۲]
و در لزوم پرورش مجتهدانى قوى و كارآمد كه در اوج علم و عمل، و متخصّص در علوم حوزوى و متّكى به ملكوت أعلى، و جامع بين ظاهر و باطن باشند، كه فتاوايشان از قوّت ظاهرى و باطنى برخوردار باشد، به استناد ادلّهٔ قرآنى و روائى میفرمايند:
«بنابراين، اجتهادى كه فقط از روى قواعد صورت گيرد اجتهادى فرمولى میباشد. اين اجتهاد همچون ناودان است كه آب حيات نيست. اگر هم آبى فرضاً در وى جارى گردد و حكمْ مطابق با واقع درآيد، ظرف و وسيله براى گذر آن آب حيات بوده است. و خداى ناكرده اگر اين ناودان شكسته و پاره شود خرابىهاى آن بىشمار است.
مولانا در دفتر پنجم مثنوى گويد:
علم چون در نور حق پرورده شد
پس ز علمت نور يابد قوم لُدّ
هر چه گوئى باشد آنهم نور پاک
كاسمان هرگز نبارد سنگ و خاک
آسمان شو ابر شو باران ببار
ناودان بارش كند نبود بكار
آب اندر ناودان عاريّتى است
آب اندر ابر و دريا فطرتى است
فكر و انديشه است مثل ناودان
وحىِ مكشوف است ابر و آسمان
آب باران باغ صد رنگ آورد
ناودان، همسايه در جنگ آورد[۳]
و همچنين در دفتر دوّم گويد:
علم تقليدى بود بهر فروخت
چون بيابد مشترى خوش بر فروخت
مشترىّ علم تحقيقى حق است
دائما بازار او با رونق است
لب ببسته مست در بيع و شرى
مشترى بىحد كه اللّٰهُ اشْتَرَىٰ
درس آدم را فرشته مشترى
محرم درسش نه ديو است و پرى
آدم أنبِئْهُمْ بِأَسْما درس گو
شرح كن أسرار حق را مو به مو[۴]
📚 آیتِ نور، ج۱، ص ۴۰۵ تا ۴۰۷
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۱- آيهٔ ۶ و ۷، از سورهٔ ۷۳: المزّمّل.
۲- نگرشى بر مقالهٔ بسط و قبض تئوريک شريعت»، ص۱۲۶
۳- «مثنوى» ملّا جلالالدّين رومى، طبع ميرخانى، ج۵، ص۴۸۵، سطر ۲ تا ۴؛ و از طبع ميرزا محمودى: ص۴۹۸، سطر ۱۲ تا ۱۴.
۴- مثنوى»، ج۲، ص۱۸۵، سطر ۲۲ و ۲۳
🆔 @allame_tehrani
💬 روايتى عجيب از حضرت صادق عليهالسّلام وارد است كه حقّاً موجب تنبّه و بيدارباش است
در «وافى» از «كافى» از محمّد از ابن عيسى از ابن فضّال از علىّ بن عقبه از عمر از حضرت أبىعبدالله عليهالسّلام روايت است كه راوى گفت:
قَالَ لَنَا ذَاتَ يَوْمٍ: تَجِدُ الرَّجُلَ لَا يُخطِىءُ بِلَامٍ وَ لَا وَاوٍ خَطِيباً مِسْقَعاً، وَ لَقَلْبُهُ أَشَدُّ ظُلْمَةً مِنَ اللَّيْلِ الْمُظْلِم؛ وَ تَجِدُ الرَّجُلَ لَايَسْتَطِيعُ تَعْبِيراً عَمَّا فِى قَلْبِهِ بِلِسَانِهِ، وَ قَلْبُهُ يَزْهَرُ كَمَا يَزْهَرُ الْمِصْبَاحُ.[۱]
«حضرت روزى به ما گفتند: شما مردمى را مىيابيد كه در سخن گفتن چنان استادند كه حتّى در يک حرف همچون لام و يا واو اشتباه نمىكنند؛ خطيبى هستند بليغ، و يا جَهْورىّالصّوت، و يا بطور مسلسل بدون ارتعاش و لكنت لسان خطبه میخوانند؛ امّا قلبشان تاريكتر است از شب تاريک. و همچنين شما مردمى را مىيابيد كه توانائى ندارند كه آنچه را در نيّت دارند بر زبان آورند؛ امّا قلبشان همچون چراغ درخشان نور میدهد.»
... اين حقير در مباحث اجتهاد و تقليد به ثبوت رسانيدهام كه از شرائط حتميّهٔ إفتاء و حكم، «از جزئيّت به كلّيّت پيوستن» است؛ و تا عبور از عالم نفس نگردد و معرفت حضرت ربّ پيدا نشود، اين شرط متحقّق نمىشود...»[۲]
📚 آیتِ نور، ج۱، ص ۴۰۷ و ۴۰۸
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۱- وافی، ج۱، جزء۳، ص۵۱؛ باب أصناف القلوب و تنفل احوال القلب
۲- نگرشى بر مقالهٔ بسط و قبض تئوريک شريعت»، ص ۱۲۶ تا ۱۲۹
🆔 @allame_tehrani
🔰 #پخش_زنده_صوتی
🏴 مراسم عزاداری شهادت حضرت فاطمهٔ زهرا (سلاماللهعلیها)
📍از طریق:
صفحهٔ «نور مجرد» در آپارات
https://www.aparat.com/Nooremojarrad_com/live
⏰ زمان:
یکشنبه ۳ جمادیالثانیه، حدود ساعت ۶:۳۵ صبح
💠 مکان:
از بیت حضرت آیتالله حسینی طهرانی (مدظلهالعالی)
🆔 @allame_tehrani
صلوات خاصهٔ حضرت زهرا سلاماللهعلیها.mp3
2.57M
🌷صلوات خاصهٔ حضرت زهرا (سلاماللهعلیها)🌷
اللّٰهُمَّ صَلِّ عَلَى الصِّدِّيقَةِ فاطِمَةَ الزَّكِيَّةِ، حَبِيبَةِ حَبِيبِكَ وَ نَبِيِّكَ، وَ أُمِّ أَحِبَّائِكَ وَ أَصْفِيائِكَ، الَّتِي انْتَجَبْتَها وَ فَضَّلْتَها وَ اخْتَرْتَها عَلَىٰ نِساءِ الْعالَمِينَ. اللّٰهُمَّ كُنِ الطَّالِبَ لَها مِمَّنْ ظَلَمَها وَ اسْتَخَفَّ بِحَقِّها، وَ كُنِ الثَّائِرَ اللّٰهُمَّ بِدَمِ أَوْلادِها. اللّٰهُمَّ وَ كَما جَعَلْتَها أُمَّ أَئِمَّةِ الْهُدىٰ، وَ حَلِيلَةَ صاحِبِ اللِّواءِ، وَ الْكَرِيمَةَ عِنْدَ الْمَلَإِ الْأَعْلىٰ، فَصَلِّ عَلَيْها وَ عَلَىٰ أُمِّها [خَدیجَةَ الْکُبْریٰ] صَلاةً تُكْرِمُ بِها وَجْهَ أَبِيها مُحَمَّدٍ صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ تُقِرُّ بِها أَعْيُنَ ذُرِّيَّتِها، وَ أَبْلِغْهُمْ عَنِّي فِي هٰذِهِ السَّاعَةِ أَفْضَلَ التَّحِيَّةِ وَ السَّلامِ.
🎙حاج علیاصغر انصاریان
📚 مفاتیحالجنان
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📹 صلوات خاصه (آیةالله فاطمینیا)
📜 زیارت حضرت زهرا (سلاماللهعلیها)
🆔 @allame_tehrani
17.06M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💡چراغ خانۀ حیدر...
◾️سوگنامۀ شهادت حضرت فاطمۀ زهراء سلاماللهعلیها
🎙حضرت آیةالله حسینی طهرانی (حفظهالله)
🆔 @allame_tehrani
4_5789728224107826527.mp3
5.64M
🥀روضهٔ حضرت زهرا🥀
(سلاماللهعلیها)
🎙حاج محمود کریمی
🆔 @allame_tehrani