فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💫 همیشه به یاد خدا
📍«نَسُوا اللَّهَ فَأَنْسَاهُمْ أَنْفُسَهُمْ»؛ خدا را فراموش کردند و خداوند نفس آنها را از یاد آنها برد؛ یعنی چه؟!
🎙حضرت علامه آیتالله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدساللـهنـفـسـهالـزکـیـة)
🆔 @allame_tehrani
سیرۀ علّامه طهرانی در ارتباط با قرآن و آداب آن.pdf
2.31M
🔰سیرۀ علّامه طهرانی در ارتباط با قرآن و آداب آن
🔹قرآن بهار دل عرفای بالله است
🔹کلام حضرت امیرالمؤمنین علیهالسلام در اوصاف قرآن
🔹ارتباط و انس عجیب حضرت علامه (ره) با قرآن
🔹احترام زائدالوصف به قرآن در هنگام تلاوت
🔹هیچ چیزی را نباید قرین قرآن قرار داد
🔹محل قرار دادن رحل قرآن
🔹سکوت هنگام قرائت قرآن واجب است
🔹در مجالس ختم، نباید هنگام قرائت قرآن پذیرایی شود
🔹کلام علامه طباطبایی (ره) در لزوم عنایت بیشتر شیعه به قرآن
🔹لزوم رعایت حق قرآن در مجالس ختم
🔹نباید هیچ مطلبی به قرآن ضمیمه شود
🔹ترجمهٔ قرآن نیز باید در کتابی جدا طبع شود
🔹تکّه تکّه کردن قرآن و استفاده در مجالس ختم، هتک حرمت قرآن است
🔹لزوم دقت در تعابیر و حفظ ادب کلامی نسبت به قرآن
🔹قرآن باید با زیباترین و نفیسترین شکل و خط و کاغذ طبع شود
🔹تبعیت کامل از رسمالخط مصحف عثمانی در قرآنهای طبع مدینه
🔹تقید به نوشتن آیات الهی از روی مصحف عثمانی (ت)
🔹اهتمام به صحیح خواندن قرآن در منبر و غیر آن
🔹هر کدام از عبادات و اعمال نور خاص خود را دارد
🔹هر کدام از سنن و مستحبات را حداقل یکبار باید انجام داد
🔹دستور به استفاده از نور خاص قرآن
🔹خط قرآن و نظر به آن هم نور مخصوص به خود را دارد
🔹تأکید مرحوم علامه (ره) بر حفظ قرآن
🔹سفارش به مطالعهٔ تفسیر برای طلاب و غیر طلاب
🔹تفاسیر مورد عنایت حضرت علامه (ره)
🔹طلابی که ادبیات را تمام کردهاند یک دوره تفسیر بیضاوی مباحثه یا مطالعه کنند
📚 نورمجرد، ج۲، ص۳۴۳ تا ص۳۵۶
ـــــــــــــــ
🌐 انس با قرآن
🌐 نکاتی دربارهٔ تلاوت قرآن از ابن فهد حلی
🌐 میرزا جواد آقا ملکی تبریزی و بیان آداب قرائت قرآن
🆔 @allame_tehrani
💫 حاملان نور
🔴 تأکید علامه طهرانی بر حفظ قرآن و خواندن آن در نماز
رسول خدا (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) میفرمایند: «حَمَلَةُ القُرآنِ أوْلِیاءُ اللهِ.» حافظان قرآن از اولیاء الهی اند. (کنزالعمال، ج1، حدیث 2295)
حفظ قرآن از دیرباز مورد نظر مرحوم حضرت علامه طهرانی (رحمةاللهعلیه) بود و بر آن تأکید داشتند و میفرمودند:
و حقّاً ما شيعيان بايد در اينجا إظهار شرمندگي و خجلت كنيم و اعتراف كنيم كه حقّ قرآن را أدا نكردهايم.
... ما شیعیان باید اعتراف کنیم که به قرآن وارد نیستیم، بچّههاى ما قرآن نمىدانند، در حالى که بچه زود قرآن را حفظ میکند. پسرهاى پانزدهسالهٔ ما باید قرآن را حفظ باشند. (ولایت فقیه در حکومت اسلام، ج۲، ص۲۴۹)
پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآله) میفرمایند:
«إنّ الّذى لیسَ فى جَوْفِهِ شىءٌ مِنَ القرآنِ کَالبیتِ الخرابِ.» کسى که در درونش چیزى از قرآن نیست، دلش مانند خانهٔ ویران است. (کنزالعمال، ج1، ص553.)
مرحوم علامه طهرانی این روایت شریف را برای تشویق و ترغیب سالکان راه خدا زیاد تلاوت میکردند که پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) میفرمایند: «عَدَدُ دَرَجِ الجَنَّةِ عَدَدُ آیِ القرآنِ. فَإذا دَخَلَ صاحِبُ القُرآنِ الجَنَّةَ قیلَ لَهُ إرْقَ و اقْرَأ. لَکُلِّ آیَةٍ دَرَجَةٌ فَلاتَکونُ فَوْقَ حافِظِ القُرآنِ دَرَجَةٌ.» تعداد درجات بهشت به تعداد آیات قرآن است، هنگامی که حافظ قرآن وارد بهشت میگردد به او گفته میشود: «بالا برو و قرآن بخوان. هر آیه رتبهای دارد». پس بالاتر از مرتبهٔ حافظ قرآن درجهای نیست. (بحارالأنوار، ج89، ص22)
در روایتی از ناحیهٔ رسول خدا (صلیاللهعلیهوآله) نقل است که فرمود: «حَمَلَةُ القُرْآنِ هُمُ المَحْفُوفونَ بِرَحمَةِ اللهِ، المُلَبِّسونَ نُورَ اللهِ، المُعَلِّمونَ کَلامَ اللهِ. مَنْ عاداهُم فَقَدْ عادَی اللهَ و مَنْ والاهُم فَقَدْ والَی اللهَ.» حافظان قرآن مشمول رحمت خدا، دربرکنندگان نور خدا و آموزگاران کلام خدایند. کسی که با آنان دوستی نماید با خدا دوستی نموده و کسی که با آنان دشمنی کند خدا را دشمن داشته است. (مستدرک الوسائل، ج4، ص254)
و در جای دیگری میفرمایند: «إنَّ اَکْرَمَ العِبادِ إلَی اللهِ بَعْدَ الاَنبیاءِ العُلَماءُ ثُمّ حَمَلَةُ القُرآن. یَخْرُجونَ مِن الدُّنیا کَما یَخْرُجُ الاَنبیاء وَ یَحْشُرونَ مِنْ قُبُورِهِم مَعَ الاَنبیاءِ و یَمُرُّونَ عَلی الصِّراط مَعَ الاَنبیاءِ و یَأخُذونَ ثوابَ الاَنبیاء. فَطوبی لِطالب العِلْمِ و حامِلِ القرآنِ ممّا لَهُم عِندَ اللهِ مِن الکرامَةِ وَ الشَّرَفِ.» گرامیترین بندگان بعد از انبیاء، علما و سپس حافظان قرآن هستند. مانند انبیاء از دنیا میروند، همراه انبیاء از قبرهایشان خارج میشوند، به همراه انبیاء از صراط میگذرند و ثواب انبیاء را میبرند. پس خوشا به حال پویندهٔ راه علم و حافظ قرآن، به سبب کرامت و شرافتی که نزد خدا دارند. (بحارالأنوار، ج89، ص18)
حقیر به یاد دارم که در جلسات شبهای سهشنبه که با محوریت قرآن بود بر دو مطلب تأکید داشتند یکی صحیح خواندن قرآن و فراگیری تجوید و دیگر بر حفظ قرآن و گاهی که در جلسات خدمتشان بودیم با ما که در آن زمان سنّ کمتری داشتیم بر روی مخارج حروف تمرین میکردند و مقدار قرآنی که دستور بر حفظ آن را داده بودند سؤال میکردند.
گاهی که یکی از رفقای سلوکی از محضر حضرت علامه تقاضای ذکری برای زیادشدن حافظه میکرد، یکی از مهمترین دستوراتی که مرحوم آقا به وی میفرمودند این بود که قرآن را تا میتوانید حفظ کنید که موجب تقویت حافظه است.
حافظ (علیهالرحمه) تمام برکاتی را که خدای متعال نصیبش فرموده همه و همه را فقط از قرآنی میداند که در سینهاش جای داده و میگوید:
ندیدم خوشتر از شعر تو حافظ
به قرآنی که اندر سینه داری
از این روی بر حفظ قرآن و خواندن تمام سور قرآن در نمازهای واجب و مستحب تأکید فراوان شده است؛ سنتی که متأسفانه در امروزه کمتر به آن عمل میشود و معمولاً نمازگزاران به سورهٔ توحید یا نهایت چند سورهٔ کوچک بسنده میکنند.
مرحوم علامه میفرمودند: انسان نباید به یک سورهٔ خاص مثل سورهٔ توحید و یا قدر و یا نصر در تمام نمازهاى خود اکتفا کند، این موجب تضییع و مهجوریّت قرآن میشود.
مقداری را كه هر مسلمان از قرآن متحمّل است، همان مقداری است كه از بَر دارد و میتواند از حفظ بخواند؛ نه آن كه میتواند به مصحف مراجعه كند و از روی آن بخواند. («نور ملکوت قرآن»، ج۳، ص۳۲۴)
خود ایشان بسیاری از سورههای قرآن را در حفظ داشتند و در نمازهای واجب میخواندند.
⬇️ ادامـــه در «پست بعدی»
🆔 @allame_tehrani
↩️ ادامـــهٔ «پست قبلی»
مؤمنین با پیغمبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) در نمازهاى شب، سورههاى بزرگ را میخواندند، و در نمازهاى مستحبّهٔ خود سور و آیات طویله و کثیره را میخواندهاند. و در نمازهاى واجبه که با رسولالله نیز به جماعت بجاى مىآوردهاند، رسول خدا در هر رکعت بعد از حمد، آیات کثیرى را قرائت میفرمود، و یا مثلاً یک سوره را (أمثال سورههاى ق و فتح و حدید و حشر) به دو نیم نموده، هر نیمى را در یک رکعت قرائت میفرمود. («نور ملکوت قرآن»، ج۳، ص۳۲۷)
مرحوم علامه میفرمودند: مسلمینی که فقط به سورهٔ قُل هو اللهُ أحد و سورهٔ إنّا أنزلنَاه فى لیلةِ القدر در نمازهاى خود اکتفا مىکنند، در صورتی که همان مقدار را حفظ داشته باشند نه بیشتر از آن را، فقط به مقدار همان سوره از قرآن را تحمّل کردهاند؛ و از مابقى قرآن بهره ندارند. («نور ملکوت قرآن»، ج۳، ص۳۲۴)
برای این منظور روش مناسب این است که انسان از حفظ سورههای کوچک شروع کند و آنها را ابتدا در نافلهها بخواند و بعد که خوب مسلط شد در نمازهای واجب بخواند؛ سورههای جزء بیست و نه و سیام برای شروع خیلی خوب است که البته ماه مبارک رمضان فرصت مناسب و مغتنمی برای این منظور میباشد و ما در زمان علامه در شبهای ماه مبارک رمضان در جلساتی که داشتیم به روخوانی و حفظ قرآن میپرداختیم و آنها را ابتدا در نوافل و بعد در نمازهای واجب میخواندیم.
علامه در کتاب نور ملکوت قرآن در تأکید خواندن تمام سورههای قرآن در نماز، حقیقت مطلب را اینگونه بیان میفرمایند:
در نمازهاى واجب و مستحبّ، باید از همه جاى قرآن قرائت شود. مؤمنین در صدر اسلام و در دورانهاى بعد، در نمازهاى خود فقط سورههاى کوچک را نمىخواندند؛ و مشهور نزد علماء سلف آن بود که در نماز ظهر و عصر و مغرب سورههاى کوچک مانند القارعة و زلزال و امثالهما را مىخواندند. و در نمازهاى عشاء سورههاى نبأ و نازعات و مرسلات و امثالهما، و در نماز صبح أمثال سورههاى مزّمّل، و مدّثّر و الحاقّة و طور و ن و القلم و امثالها را تلاوت میکردند.
و مستحبّ است انسان در شبانه روز لاأقلّ يک بار سورۀ قُلْ هُوَ اللّٰهُ أَحَدٌ را خوانده، و بالمرّة ترک نكند.
در نمازهای مستحبّی بالأخصّ در نماز شب، از سوَر طُوَل مانند نسآء و مآئدة و امثالهما را بخواند. البتّه میتوان يک سوره را تقسيم بر چند نماز كرد و قسمتی از آن را بعد از قرائت سورۀ حمد قرائت نمود، و يا مقداری از آيات يک سوره را اگرچه تمام نباشد قرائت نمود.
خواندن سورهٔ یس و صآفّات و ص و مریم و کَهف و إسرآء و إبراهیم و امثالها، و لَو با تفریق آنها، در نمازهاى شب بسیار ممدوح است. آنچه نظر شرع است اینست که: در نمازها قرآن بسیار خوانده شود؛ بلکه اصل قوام نماز به خواندن هر جاى قرآن در نماز است، و اصل توصیهٔ قرائت قرآن، قرائتش در نماز است.
در «من لایحضرهُ الفقیه» از فَضل بن شاذان، در جملهٔ علل، از حضرت امام رضا (علیهالسّلام) روایت است که فرمود: «أُمِرَ النَّاسُ بِالْقِرَآءَةِ فِى الصَّلَوٰةِ لِئَلّایَکُونَ الْقُرْءَانُ مَهْجُورًاً مُضَیَّعاً؛ وَ لِیَکُونَ مَحْفُوظاً مَدْرُوساً. فَلایَضْمَحِلُّ وَ لَایُجْهَلُ.
وَ إِنَّمَا بُدِىَ بِالْحَمْدِ دُونَ سَآئِرِ السُّوَرِ، لِانَّهُ لَیْسَ شَىْءٌ مِنَ الْقُرْءَانِ وَ الْکَلامِ جُمِعَ فِیهِ مِنْ جَوَامِعِ الْخَیْرِ وَ الْحِکْمَةِ مَا جُمِعَ فِى سُورَةِ الْحَمْدِ ثُمَّ شَرَعَ عَلَیْهِالسَّلامُ فى تَفْسیرِ سورَةِ الْحَمْدِ إلَى ءاخِرِها.» («من لایحضره الفقیه» شیخ صدوق، طبع نجف، ج1، ص203)
علّت آنکه مردم مأمور شدهاند در نمازهاى خود قرآن بخوانند اینست که: قرآن متروک و مهجور و ضایع نشود، بلکه پیوسته مردم آن را حفظ کنند، و به درس و تدریس و تعلیم و تعلّم آن مشغول باشند. و در این فرض، دیگر نه قرآن مضمحلّ مىشود و از بین مىرود، و نه نادیده گرفته شده و مجهول مىماند.
و علّت آنکه در قرآن به سورهٔ حمد ابتدا شده است، نه سائر سورهها آنستکه: نه در قرآن و نه در کلامى دیگر، مانند آنچه در سورهٔ حمد از جوامع خیر و مطالب حکمتآمیز گرد آمده است، در آنها گرد نیامده است.
در این حال حضرت شروع نمودند به تفسیر سورهٔ حمد از اوّل تا به آخر آن. (نور ملکوت قرآن، ج3، ص323)
⬇️ ادامـــه در «پست بعدی»
🆔 @allame_tehrani
↩️ ادامـــهٔ «پست قبلی»
حضرت علامه میفرمودند: اگر کسى نمىتواند قرآن را حفظ کند، و یا میتواند ولیکن فعلًا مجال ندارد، و یا مجال هم دارد امّا اینک تا به حال حفظ نکرده است؛ مىتواند از هر جاى قرآن که بخواهد از روى مصحف بخواند.
خواندن قرآن از روى مصحف حتّى در صلوات یومیّهٔ واجبه، مشروع است و روایاتى هم بر جواز آن وارد است؛ و آن از اکتفا کردن به سورهٔ توحید در تمام نمازها مقدّم است و افضل. (نور ملکوت قرآن، ج3، ص325)
البته میفرمودند: سعی شود در نماز واجب یکبار سورهٔ توحید خوانده شود یا لااقل در هر روز یکبار و اینطور نباشد که خواندن سایر سورهها انسان را از قرائت سورهٔ توحید در نمازهای واجب دور کند؛ چرا که سورهٔ توحید عالىترین سوره از حیث معنى و مراد در قرآن کریم است؛ و به قول بعضى از صاحبدلان: شناسنامهٔ خداست که از اصل و نسب و محلّ و سائر صفات او پرده برمیدارد.
ولیکن معذلک بواسطهٔ اهمّیّت این سوره، نباید دست از سائر قرآن برداشت و آن را مهجور گذاشت که این موجب تضییع و نابودى قرآن خواهد شد. (نور ملکوت قرآن، ج3، ص325 و ص326)
💬 به نقل از یکی از شاگردان
🆔 @allame_tehrani
💫 حق عظیم رهبر کبیر انقلاب بر ملت
حقی که این رهبر عالیقدر بر شما دارد اگر تا روز قیامت به سپاس و شکرانهاش برخیزید از عهده برنیامدهاید؛ چون شما همه مردمان مردهای بودید؛ او زنده کرد.
ملت قیام کرد؟ ملت زحمت کشید؟ اینها همه حرف است. جز اراده و عزم قویم ایشان هیچکس کار نکرد؛ به دلیل اینکه ملت همیشه بوده است ولی تا روح در ملت پیدا نشد جان نگرفت، حرکت نکرد.
✍ حضرت علامه آیتالله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدساللـهنـفـسـهالـزکـیـة)
📚 کتاب شریف «وظیفهٔ فرد مسلمان در احیای حکومت اسلام» ص۴۳۴ - ضمیمه (خطبهٔ عید فطر سال ۱۳۹۹ هجری قمری)
🆔 @allame_tehrani
🔸اول برای سلامتی ایشان صدقه بدهید بعد برای خودتان...
هروقت که میخواهید صدقه برای خود بدهید أوّل برای او [رهبر کبیر انقلاب حضرت آیتالله خمینی قدس سره] بدهید، سپس برای خود و زن و فرزند و قوم و عشیره.
✍ حضرت علامه آیتالله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدساللـهنـفـسـهالـزکـیـة)
📚 وظیفهٔ فرد مسلمان در إحیای حکومت اسلام، ص۴۳۷ [خطبهٔ عید سعید فطر سال ۱۳۹۹ هجری قمری (۱۳۵۷ شمسی)]
🆔 @allame_tehrani
🤲 اول برای ایشان دعا کنید سپس برای خودتان...
اگر خواستید مجلس دعا و توسل برای رفع گرفتاریهای شخصی فراهم آورید، اول برای به ثمر رسیدن نهضت اسلام و برقراری حکومت عدل اسلام و صحت و سلامت مزاج و آرامش فکر و طول عمر این رهبر که بر شما حقّ حیات دارد دعا کنید، سپس برای مقاصد شخصی.
✍ حضرت علامه آیتالله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدساللـهنـفـسـهالـزکـیـة)
📚 وظیفهٔ فرد مسلمان در إحیای حکومت اسلام، ص۴۳۷ [خطبهٔ عید سعید فطر سال ۱۳۹۹ هجری قمری (۱۳۵۷ شمسی)]
🆔 @allame_tehrani
🌪به همت او، خدا شما را از گردابها نجات داد...
به همت عالی، ارادهٔ استوار و متین، ثبات قدم و تصمیم راسخ این زعیم عالیقدر [حضرت آیتاللهالعظمی خمینی] خدا شما را نجات داد و از گردابهای بلا و غَمرات سهمگین لُجّههای تاریکِ این دریای ژرف و طوفانی رهانید، شما را از رِقّ عبودیت به مقام عزّت و استقلال رسانید.
✍ حضرت علامه آیتالله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدساللـهنـفـسـهالـزکـیـة)
📚 «نورمجرد»، ج۳، ص۲۲۴ به نقل از «وظیفهٔ فرد مسلمان در إحیای حکومت اسلام، ضمیمهٔ شمارهٔ ۲: خطبهٔ عید فطر ۱۳۹۹ هجری قمری، ص۴۳۳»
🆔 @allame_tehrani
💥هرچه بگویند و بنویسند کم است...
در جرأت، بلندی همت، استقلال فکر، از خـود گذشتگی و نـهـایـتنـگـری و امثالها، دربارهٔ آن رهـبـر عظیمالشأن (آیـتاللـهالـعـظـمـی سـیـد روحاللـه الموسوی الخمینی) هرچه بـخـواهـنـد بـگـویـنـد و بـنـویـسـنـد کـم اسـت. او -رحمةاللهعلیه- حـقّـاً و حـقـیـقـةً در این امور اسوه و الگو بود.
✍ مرحوم علامه آیتالله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدساللـهنـفـسـهالـزکـیـة)
📚 «امام شناسی»، ج۱۸، ص۲۲۲
🆔 @allame_tehrani
🔰برخی از سخنان مرحوم علامه طهرانی دربارهٔ بنیانگذار کبیر انقلاب (قدس سره)
* ما آیةالله خمینی را اینگونه شناختهایم که هرچه را به نفع دین تشخیص دهد، انجام میدهد.(۱)
* در یکی از جلسات [قبل از انقلاب] به ایشان (حضرت آیتاللهالعظمی خمینی) عرض کردم ما تابحال روی اسلام تبلیغ میکردیم ولی دیگر از این به بعد گویی اسلام در شما متمرکز شده است و باید کاملاً روی شما تبلیغ کنیم.(۲)
* هروقت که میخواهید صدقه برای خود بدهید أوّل برای او [رهبر کبیر انقلاب حضرت آیتالله خمینی قدس سره] بدهید، سپس برای خود و زن و فرزند و قوم و عشیره.(۳)
* اگر خواستید مجلس دعا و توسل برای رفع گرفتاریهای شخصی فراهم آورید، اول برای به ثمر رسیدن نهضت اسلام و برقراری حکومت عدل اسلام و صحت و سلامت مزاج و آرامش فکر و طول عمر این رهبر که بر شما حقّ حیات دارد دعا کنید، سپس برای مقاصد شخصی.(۴)
* از وقتی ایشان [رهبر فقید سعید انقلاب حضرت آیتالله خمینی] حاکم اسلام شدند دیگر امرِ ایشان، امر خدا و رسول خداست و بر همه واجب است از ایشان تبعیت کنند. حکم ایشان بر همه حتی بر تمام مجتهدین نافذ است حتی اگر آن مجتهد اعلم از ایشان باشد.(۵)
* در جرأت، بلندهمتی، استقلال فکر، ازخودگذشتگی و نهایتنگری و امثالها، دربارهٔ آن رهبر عظیمالشأن هرچه بخواهند بگویند و بنویسند کم است. او حقاً و حقیقتاً در این امور اسوه و الگو بود.(۶)
* به همت عالی، ارادهٔ استوار و متین، ثبات قدم و تصمیم راسخ این زعیم عالیقدر [حضرت آیتاللهالعظمی خمینی] خدا شما را نجات داد و از گردابهای بلا و غَمرات سهمگین لُجّههای تاریکِ این دریای ژرف و طوفانی رهانید، شما را از رِقّ عبودیت به مقام عزّت و استقلال رسانید.(۷)
* حقی که این رهبر عالیقدر [حضرت آیتالله العظمی خمینی] بر شما دارد اگر تا روز قیامت به سپاس و شکرانهاش برخیزید از عهده برنیامدهاید، چون شما همه مردمان مُردهای بودید که او زنده کرد.(۸)
* اینکه بگویند برای این انقلاب، ملت قیام کرد و زحمت کشید اینها همه حرف است. جز اراده و عزم قویم ایشان (آیتاللهالعظمی سید روحالله الخمینی) هیچ کس کار نکرد؛ به دلیل اینکه ملت همیشه بوده است ولی تا روح در ملت پیدا نشد جان نگرفت، حرکت نکرد.(۹)
* ملّت مانند قبرستانی بود مرده و فرسوده و یأسزده؛ باید یک نفس عیسی آن را زنده کند، به جنبش درآورد.
ملّت مانند این چراغهائیاست که در این مسجدند، امّا همه خاموش و سرد. تا جریان برق نباشد اینها روشن نمیشوند، گرم نمیشوند، جلوهگری ندارند.(۱۰)
* ملت مانند صفر است؛ صفر یعنی هیچ؛ یعنی مُرده و بیخاصیت، اما اگر یک عدد "یک" به او اضافه شود، زنده میشود. قدر و قیمت پیدا میکند. این ملت قابلیت و استعداد داشت اما وقتی نور وجود و ارادهی رهبر در او تابید این قابلیتها را از کمون و خفا بیرون آورد.(۱۱)
* آن زعیم گرامی و رجل الهی که به مشارع سنّت و آبشخوار احکام دسترسی دارد انسان را بیدار میکند، نقاط ضعف را نشان میدهد و جلوی ضعف و ذلّت را میگیرد.(۱۲)
* گرچه او در تمام سخنانش میگوید: ملّت قیام کرد و درست هم گفته است امّا ای عزیزان ملّت چیست؟ آن بزرگواری اوست که میگوید ملّت قیام کرد، من کاری نکردم.
سَران عالم اگر یکهزارم زحماتی را که این مرد متحمّل شده است تحمّل میکردند کوس فرعونیّت و أنانیّت و استکبارشان به ثُریّا و عیّوق میرسید؛ ولی او از کرامت و ادب نفس خویش خود را خالی میبیند میگوید: من کاری نکردهام، من بنده هستم، خدا کرده است، مردمند که به توفیق خدا کار کردند؛ یعنی حقّ را نباید فراموش کرد. تمام این قدرت و عظمت از ناحیهٔ ذات مقدّس اوست.(۱۳)
* ایشان یعنی حضرت آیةاللهالعظمی سیّد روحالله خمینی حاکم شرع مُطاع است. خداوند عزّوجلّ ایشان را برای حکومت اسلامی برگزیده است.(۱۴)
* آیتاللهِ فقیدِ سعید خمینی قدساللهسره آنقدر نکات درخشان و جالب و تابناک در زندگی خود دارد که اگر روی آنها کاملاً بحث شود، برای این نسل و نسلهای آتیه کاملاً کافی خواهد بود و نیاز به این امور اعتباریه و جعلیه و غیرحقیقیه نیست.(۱۵)
* ایشان (بنیانگذار کبیر انقلاب) آنقدر فضائل دارند که اگر تا قیامت از فضائل ایشان برای مردم بگویند و تجلیل به عمل آورند تمام نمیشود و لازم نیست برای تجلیل از ایشان از لفظی که در عُرف شیعه مختص معصوم است و تا به حال در زبان فارسى در میان شیعه بر غیرمعصوم اطلاق نشده استفاده کنند.(۱۶)
ــــــــــــــ
۱- پرتویی از نور مجرد (سخنرانی مرحوم علامه در مسجد قائم)
۲- برگرفته از کتاب «وظیفهٔ فرد مسلمان در احیای حکومت اسلام»
۳و۴- خطبهٔ عید فطر سال ۱۳۹۹ هجری قمری (۱۳۵۸ شمسی) [تجلیل فراوان مرحوم علامه طهرانی از بنیانگذار کبیر انقلاب (قدس سره)]
۵- همان(۲)
۶- امامشناسی، ج۱۸، ص۲۲۲
۷و۸و۹و۱۰و۱۱و۱۲و۱۳و۱۴- همان(۲)
۱۵- امامشناسی، ج۱۸، ص۲۳۱
۱۶- نورمجرد، ج۳، ص۲۲۴
🆔 @allame_tehrani
تجلیل فراوان علامه طهرانی از بنیانگذار کبیر انقلاب.pdf
1.83M
🔰تجلیل فراوان مرحوم علامه طهرانی از بنیانگذار کبیر انقلاب (قدس سره)
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
- تجلیل فراوان از مرحوم آیةاللهالعظمی خمینی (ره) و نظر فقهی ایشان در عدم جواز
استعمال لفظ «امام» برای غیرمعصوم
- تجلیل از شخصیت رهبر فقید انقلاب در خطبهٔ عید فطر ۱۳۹۹ هجری قمری
- رهائی جامعه از ظلم و استکبار، به۵ همت عالی و تصمیم راسخ زعیم عالیقدر
- حق عظیم رهبر عالیقدر بر ملت
- زعیم عالیقدر، قابلیتهای ملت را به فعلیت تبدیل نمود
- کرامت و ادب نفس رهبر عالیقدر انقلاب (ره)
- شکرانهٔ نعمت رهبری در جامعه، پیروی و حرکت در مسیر اوست
- لزوم پیروی و دوست داشتن و دعا کردن برای رهبر انقلاب
- مجدد سدهٔ پانزدهم هجری، رهبر کبیر انقلاب (ره) است
- حضرت آیةاللهالعظمی سید روحالله خمینی حاکم شرع مطاع است
- لزوم بکارگیری نیروهای همۀ اقشار برای تقویت وحدت جامعه
- مقدمه بودن این انقلاب، برای حکومت حضرت ولیّعصر عجلاللهفرجه
- پرورش اندیشهها و افکار بندگان خدا در موقع ظهور آن حضرت
- وضعیت دوران ظهور حضرت ولیّعصر عجلاللهفرجهالشريف
- در زمان ظهور، هر شخصی مراد خود را در آن حضرت میجوید
- لزوم عمل به دستورات دین برای کسب آمادگی برای ظهور آن حضرت
📚 نورمجرد، ج۳، ص ۲۲۳ تا ۲۳۴
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔰برخی از سخنان مرحوم علامه طهرانی دربارهٔ بنیانگذار کبیر انقلاب (قدس سره)
🆔 @allame_tehrani
عدم جواز استعمال لفظ «امام» در غیرمعصوم از دیدگاه علامه طهرانی.pdf
8.07M
🚫 عدم جواز استعمال لفظ «امام» در غیرمعصوم از دیدگاه عـلامـه طـهـرانـی
از مرحوم آیةاللهالعظمی خمینی تجلیلِفراوانی مینمودند و در آثار خود نیز مطالبِمختلفى در وصف شجاعت و استقامت و دوراندیشى و بصیرت و تقوى و ظلمستیزى و دفاع از مستضعفان دربارۀ ایشان فرمودهاند. ولى از اطلاق لفظ «امام» خوددارى مىنمودند، چون استعمال آن را دربارۀ غیرمعصوم جائز نمىدانستند.
🔹معنای امام در شیعه و انحصار آن در ائمهٔ اثناعشر علیهمالسلام
🔸در عرف شیعه به غیر معصوم، امام نمیگویند
🔹القاب مختلفهٔ مجتهدین شیعه در طول تاریخ
🔸پیام برخی از روشندلان در لزوم به کار نبردن لفظ امام
🔹نیرنگ مصریان در دادن لقب امام به کاشفالغطاء
🔸لقب أولواالأمر مختص به معصوم است
🔹فقیه معصوم نیست و رأیش ابدی نیست
🔸نامهای انتقادآمیز به کتاب وظیفهٔ فرد مسلمان
🔹پاسخ به انتقاد
🔸استدلال غلط بر جواز لقب امام دادن
🔹مورخ نمیتواند از بیان تاریخ صحیح تجاوز کند
📚 امامشناسی، ج۱۸، ص ۲۰۵ تا ۲۳۴
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔰حکم استعمال لفظ «امام» در غیرمعصوم از دیدگاه علامه طهرانی (استاد وکیلی):👇
http://erfanvahekmat.com/a/B
🆔 @allame_tehrani
✅ باید از حکومت اسلام دفاع و آن را تقویت کرد
...یکبار با سرور و شادمانى خدمت ایشان [عارف واصل آیتالحق مرحوم سید هاشم حداد الموسوی، شاگرد خاص مرحوم آیتالله سید علی قاضی] عرض کردم: حضرت آیتالله خمینى به ایران تشریف آوردهاند و إنشاءاللـه بحول و قوّهٔ الهى دیگر مفاسد و مظاهر کفر و ظلم برچیده شده و احکام نورانى شریعت عملى میگردد، از این پس دیگر حکومت إسلام است و پرچم توحید بر فراز میهنمان به اهتزاز درآمده، و این حکومت مقدّمهٔ طلوع آفتاب دولت نور و ظهور حضرت بقیّهاللهالأعظم أرواحنالهالفداء خواهد بود.
حضرت آقاى حدّاد فرمودند: «خیر! این، اسم إسلام است نه حقیقت اسلام، و موفّق نخواهند شد حقیقت إسلام را عملى نمایند؛ حقیقت إسلام تنها با ظهور و تحقّق دولت کریمهٔ امام زمان علیهالسّلام اجراء شده و گسترش مىیابد! ولیکن خداوند اسم اسلام را نیز دوست دارد و این حکومت به همین مقدار نیز مطلوب و محترم است و باید از آن دفاع کرد و آن را تقویت نمود.»
📚 «نورمجرد»، ج۱، ص۳۰۶
🆔 @allame_tehrani
🔸دفاع از نظام اسلامی واجب است...
اگر کسى در مجلسى حضور یافته باشد که در آن از نظام اسلامى بدگوئى مىشود، اگر میتواند دفاع کند واجب است دفاع نماید وگرنه نشستن در آن مجلس جائز نیست.
✍ حضرت علامه آیتالله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدساللـهنـفـسـهالـزکـیـة)
📚 «نورمجرد»، ج۱، ص۱۹۹
🆔 @allame_tehrani
🔸مرگ بهتر است از زندگی زیر پرچم آمریکا!
حالا برنج گران باشد، روغن گیر نیاید، اینها یک مشکلاتى است که خیلى مهمّ نیست. شما بگویید انسان آخرش از گرسنگى هم بمیرد، غیر از این که نیست. آیا اگر انسان زنده باشد و زیر پرچم آمریکا باشد بهتر است، یا بمیرد و زیر پرچم کفر نباشد؟
من براى شما یک مثال مىزنم: اگر شما شب با خانوادۀ خودتان در باغ خودتان خوابیدهاید، یک مرتبه ببینید که دشمن آمده و مىخواهد به ناموس شما خیانت کند، به زن شما تجاوز کند، آیا شما عازم دفاع مىشوید یا نه؟ او ناموس شماست، مادر اولاد و نسل شماست، حیات و بقاء شما به اوست. لذا شما حتماً براى دفاع قیام مىکنید تا سر حدّ قتل که اگر کشته بشوید به بهشت مىروید و اگر دشمن را هم بکشید به بهشت مىروید، زیرا کسى را کشتهاید که از زىّ خودش تجاوز کرده است؛ آیا این کار را مىکنید یا نمىکنید؟
آیا مىگوئید: نه من باید خوابم خوش باشد و غذایم لذیذ باشد و اگر من بروم کشته بشوم دیگر چه کسى زیر این درخت بنشیند؟ و از این نسیم ملایم استفاده کند؟ نه، این غلط است؛ چون دشمن مىآید و مىگیرد، نه تنها ناموس شما را مىگیرد، بلکه خود شما را هم مىگیرد و جلوى زنتان سر مىبُرد.
آزادیت به دستۀ شمشیر بستهاند
مردان همیشه تکیۀ خود را بدو کنند
اندر طبیعت است که باید شود ذلیل
هر ملّتى که راحتى و عیش خو کنند
✍ حضرت علامه آیتالله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدساللـهنـفـسـهالـزکـیـة)
📚 "نورمجرد"، ج۳، ص۲۰۲
🆔 @allame_tehrani
❇️ اهمّیّت و ارزش استقلال و حکومت اسلامی و لزوم تحمّل مشکلات اقتصادی
مسأله از این قرار است؛ ما چون دورانهاى بسیار طولانى در زیر ذلّ عبودیّت و استعمار و فشار بودهایم، عیناً مانند آدمهاى تریاکى یا هروئینى که چشم و گوششان پر است از آن دود و دمهها و دیگر حسّ إدراک هواى لطیف ندارند و منگند، ما هم هنوز مثل اینکه خوب نمىخواهیم بفهمیم اسلام یعنى چه؟ حکومت اسلام یعنى چه؟ استقلال یعنى چه؟ باز ذهنمان مىرود سراغ اینکه مثلاً چرا پارچه گران است؟ چرا فلان و فلان است؟
آقاجان وقتى پارچه گران شد، انسان بدون پارچه زندگى مىکند، لباسش را وصله مىکند، دیگر از قصّۀ أصحاب صُفّه که بالاتر نیست؛ أصحاب صُفّه حتّى ساتر عورت نداشتند، و نماز نمىتوانستند بخوانند. پیغمبر أکرم صلّىاللـهعلیهوآلهوسلّم به آنها دستور داده بودند دو زانو بنشینند و پشت به دیوار کنند و به این حال عریاناً نماز بخوانند تا عورتشان مشهود نشود. آنها غذا نداشتند، هیچ نداشتند، یک خرما را چند قسمت مىکردند و هر قسمت از یک خرما را به یک نفر مىدادند. آن وقت اینها شدند نگهدار اسلام.
خداوند مىفرماید: لَئِن شَکَرْتُمْ لَأَزِیدَنَّکُمْ وَ لَئِن کَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِى لَشَدِیدٌ. حالا که خداوند این موهبت بزرگ را به ما ارزانى داشته است باید قدردانى کرد و دستورات حاکم اسلام را اجرا نمود.
...پس ما باید أوامر حاکم را اطاعت نمائیم، و به اندازهاى هم که مىتوانیم بایستى در مساعى جمیلۀ حکومت اسلام کوشش کنیم و دلسوز باشیم. آن مقدارى که از دستمان برمىآید انجام دهیم، آن مقدارى که از فکرمان برمىآید ارائۀ طریق کنیم.
بارها من به دوستان و رفقا عرض کردهام که: این حکومت که شما مىگوئید فلان ضعف و فلان ضعف را دارد مسلّماً بدانید که: آیةاللـه خمینى که حالا حکومت را بدست گرفته است نمىتواند یک مشت فرشتۀ آسمانى بیاورد مردم را اداره کنند. آخر این حکومت بدست خود ما باید اداره شود. ما که خودمان را مىشناسیم که چه آدمهاى شارلاتانى هستیم. شما که از زید تنقید مىکنید، از فلان و فلان بد مىگوئید؛ این خودِ ما هستیم و این حکومت بدست خود ماست و این خیانتهائى است که خودمان داریم بدست خودمان انجام مىدهیم.
✍ حضرت علامه آیتالله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدساللـهنـفـسـهالـزکـیـة)
📚 نورمجرد، ج۳، ص۲۰۳
🆔 @allame_tehrani
❓در مقابل مشکلات حکومتِاسلامی چهکنیم؟
🔰خوبیها را تقویت و بدیها را اصلاح کنید...
▪️... بنابراین در این حکومت ما دو وظیفه داریم:
یکى اینکه کارهاى خوب را تقویت کنیم، تعریف کنیم و بگوییم: ...
...باید با این مشکلات بسازید. و شکّى نیست که عزّت با راحتى و خوشخوراکى و تنّعم نمیسازد، بلکه عزّت با تحمّل مشکلات و صبر و قناعت توأم است؛ ائمّۀ ما، پیغمبر عظیمالشأن ما، اینطور بودهاند و راه همین است؛ پس ما باید همیشه کارهاى خوب و مثبت را تقویت کنیم.
أمّا وظیفۀ دیگر ما اینست که: کارهاى منفى و خرابیها را هم إصلاح کنیم؛ اگر دیدیم یک جاى این دیوار یک آجرش کم شده است نباید بگوئیم: حالا که اینطور است ما هم بزنیم یک آجر دیگرش را بشکنیم! نخیر، این آجر را برمیدارى و با این ملات مىچسبانى! اگر دیدید مثلاً یکى از مصادر امور یک کار خلافى کرد، اگر ما بیائیم و در مجلس خودمان بنشینیم و از او بدگوئى کنیم، این چه فائده دارد؟ بدگوئى از او در نزد شما چه فایده دارد؟ اگر او کار زشتى کرده، ما باید به خود او متّصل بشویم و به هر قسمى که مىتوانیم به او بفهمانیم و بگوئیم که: این کار شما غلط است، این کار را نکنید؛ بدون اینکه کسى هم مطّلع بشود.
این است راه إصلاح، نه بدگوئى کردن در غیاب او؛ این بدگوئى جز خرابى و فساد کارى نمىکند.
و خلاصهٔ این مطالبى که عرض کردم، أساس حکومت شرعیّۀ ما و أساس دین و قانون ما و اساس روش و وجدان ماست که بزرگان و اولیاء دین به ما دستور دادهاند و ما بر همین نهج باید حرکت کنیم.
✍ حضرت علامه آیتالله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قدس سره)
📚 نورمجرد، ج۳، ص۲۰۵
🆔 @allame_tehrani
🇮🇷 تأیید نظامِ ولایت فقیه
در #مسائل_اجتماعی، در هر کاری که به نوعی تقویت اسلام و حکومت اسلام و تأیید نظام ولایت فقیه است باید شرکت کرد.
▪️حضرت علامه آیتالله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدساللـهنـفـسـهالـزکـیـة)
📚 نورمجرد، ج۳، ص۲۱۷
#ایران #ایران_اسلامی
#انقلاب #انقلاب_اسلامی
#نظام_اسلامی #تقویت_اسلام
#حکومت_اسلام #ولایت_فقیه
#تأیید_نظام_ولایت_فقیه
🆔 @allame_tehrani
🇮🇷 یاد پیروزی اسلام بر کفر و طاغوت 🇮🇷
✊ سفارش به تکبیر و اهتمام به راهپیمایی ۲۲بهمن 🇮🇷
[مرحوم علامهٔ والد قدّسسرّه] در راهپیمایی بیستودو بهمن نیز همیشه با اهتمام شرکت میکردند. همیشه در شب سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به حقیر و اخوان و نوههایشان سفارش میفرمودند که در ساعت مقرّر به حیاط یا پشت بام رفته و با صدای بلند همراه با دیگر مؤمنین تکبیر گفته و یاد نهضت اسلامی و پیروزی اسلام بر کفر و طاغوت را با ندای «الله أکبر» گرامی بداریم.
✍ حضرت آیتالله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی (حفظهالله)
📚 «نورمجرّد»، ج۳، ص۲۲۲
#اسلام
#کفر #طاغوت #الله_أکبر
#پیروزی_اسلام #نهضت_اسلامی
🆔 @allame_tehrani
🇮🇷 علامه طهرانی و راهپیمایی ۲۲ بهمن 🇮🇷
🇮🇷 ما موظفیم پشتیبانی خودمان را اعلام نماییم...
[مرحوم علّامهٔ والد قدّسسرّه] در راهپیمائى بیستودو بهمن نیز همیشه با اهتمام شرکت میکردند. علىرغم اینکه با تاریخ هجرى شمسى مخالف بودند و نظرشان بر این بود که پیروزى انقلاب اسلامى محصول برکات ماه محرّم و صفر است که در تاریخ سوّم ربیعالاوّل ۱۳۹۹ (دوازده بهمن ۱۳۵۷) به ثمر نشست و در سیزده ربیعالاوّل ۱۳۹۹ (بیستودو بهمن ۱۳۵۷) حکومت طاغوت سقوط کرد
و چه خوب بود که یادبود این روز مبارک را با تاریخ هجرى قمرى برگزار میکردند تا هویّت انقلاب اسلامى که برخاسته از ایمان و تدیّن مردم و پیروى از قیام حضرت سیّدالشّهداء علیهالسّلام است همیشه محفوظ و آشکار باشد؛
ولى به هر صورت اکنون که یادبود این روز را با تاریخ شمسى در بیستودو بهمنماه برگزار مىکنند و در تأیید این انقلاب و قیام در برابر نظام طاغوت شاهنشاهى راهپیمائى مىکنند، ما موظّفیم در این راهپیمائى شرکت کنیم و همراهى و پشتیبانى خود را اعلام نمائیم.
✍ حضرت آیتالله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی (حفظهالله)
📚 نورمجرد، ج۳، ص۲۲۲
#یوم_الله
#بیست_و_دو_بهمن
#راهپیمایی #انقلاب_اسلامی
🆔 @allame_tehrani
🔅اعمال مشترک ماه شعبان🔅
۱- هر روز ۷۰ مرتبه استغفار
۲- صلوات شعبانیه
۳- هزار مرتبه ذکر (در تمام ماه)
۴- مناجات شعبانیه
۵- روزه گرفتن
۶- نماز ویژهٔ ماه شعبان
۷- صدقه دادن
و...
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔰مراقبات ماه شعبان (المراقبات)
🔰فضیلت و اعمال ماه شعبان (مفاتیح)
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔸نماز مخصوص اول ماههای قمری
🆔 @allame_tehrani