🔸دعوای صوری
مرحوم حاج سید هاشم حداد میفرمودند: اگر با مردم یا به فرزندان خود دعوا میکنی، صوری بکن که نه خودت اذیت شوی و نه به آنها صدمهای برسد. اگر از روی جدّ دعوا کنی، برای طرفین صدمه دارد. و عصبانیت جدی، هم برای تو ضرر دارد و هم برای طرف.
📚 روح مجرد، ص۱۳۹
🆔 @allame_tehrani
🔹چگونه کودک را باید تنبیه کرد؟
مرحوم آقای حداد (رضواناللهتعالیعلیه) میفرمودند: اگر گاهی تنبیه جدی برای کودک نیاز بود طوری عمل کنید که بچه راه فرار داشته باشد، خود ایشان هم همینطور برخورد میکردند و چه بسا بچه را دنبال و ترکه را بلند میکردند و وقتی بچه فرار میکرد ترکه را به در و دیوار میزدند.
📚 نور مجرد، ج۲، ص۵۹۲
🆔 @allame_tehrani
🔅بیداری در بینالطلوعین
مرحوم حاج سید هاشم حداد میفرمودند: فرزندان و اهل بیت را عادت دهید كه بینالطلوعین بیدار باشند.
📚 روح مجرد، ص۱۳۹
🆔 @allame_tehrani
🌙اگر حال نماز شب نداشتید، لااقل سحرها بیدار باشید
اگر حال نماز شب نداشتید لااقل سعی کنید سحرها بیدار باشید که موجب برکات بسیاری است. بیداری سَحر نور است و اگر با نماز شب همراه شود نورٌ عَلیٰ نور است.
▪️عارف واصل مرحوم حاج سید هاشم حداد
📚 نورمجرد، ج۳، ص۱۶۸
🆔 @allame_tehrani
🔴 پس کِیْ نماز میخوانی؟!
مرحوم آیتالله شهید مطهّری میفرمودند: در یکبار که خدمت مرحوم حدّاد بودم از من پرسیدند: نماز را چگونه میخوانی؟ عرض کردم: کاملاً توجّه به معانیِ کلمات و جملات آن دارم!
فرمودند: پس کِیْ نماز میخوانی؟! در نماز توجّهات به خدا باشد و بس! توجّه به معانی مکن!
📍(متن کامل + توضیحات علامه طهرانی)
📚 روح مجرد، ص۱۶۱
📍مرحوم سید هاشم حداد و شهید مطهری:
http://erfanvahekmat.com/a/4l
🆔 @allame_tehrani
🔰 مسافرت مرحوم شهید مطهّری به کربلا و ملاقات با آقای حدّاد دو بار
💬 عبارت مرحوم حدّاد به شهید مطهّری: پس کِیْ نماز میخوانی؟!
در سفری هم که مرحوم مطهّری به أعتاب عالیات مشرّف شدند، نشانی منزل آقا حاج سیّد هاشم را بنده به ایشان دادم، و در کربلا دوبار به محضرشان مشرّف شدهاند، یکبار ساعتی خدمتشان میرسند، و بار دوّم روز دیگر صبحانه را در آنجا صرف مینمایند.
مرحوم مطهّری در مراجعت از این ملاقاتها بسیار مشعوف بودند، و میفرمودند: در یکبار که خدمتشان بودم از من پرسیدند: نماز را چگونه میخوانی؟ عرض کردم: کاملاً توجّه به معانیِ کلمات و جملات آن دارم!
فرمودند: پس کِیْ نماز میخوانی؟! در نماز توجّهات به خدا باشد و بس! توجّه به معانی مکن!
انصافاً این جملۀ ایشان حاوی أسرار و دقائقی است، و حقّ مطلب همینطور است که افاده فرمودهاند.
چرا که در نماز اگر انسان متوجّه معانی نماز شود که مثلاً إِیَّاکَ نَعْبُدُ وَ إِیَّاکَ نَسْتَعِینُ به معنی آنست که: من فقط تو را عبادت میکنم و از تو استعانت میطلبم، ذهن و فکر نمازگزار بدین حقیقت متوجّه بوده و از توجّه کامل به خدا غافل است؛ درحالیکه باید توجّه صد در صد به سوی خدا باشد و مخاطب فقط خدا باشد، و در اینصورت دیگر توجّه به معنی نیست مگر به نحوۀ آلی و مِرْآتی، همچنانکه در نماز نباید انسان توجّه به الفاظ و عبارات آن داشته باشد مگر توجّه آلی و مِرْآتی. زیرا اگر توجّه به الفاظ نماز از صحّت ادا کردن و تجوید آن و أداءِ از مخارج آن شود، دیگر آن نماز، نماز نیست؛ نه توجّه به خداست و نه توجّه به معنی.
ولی اگر توجّه به خدا شود و انسان در خطاب و مکالمهاش با خدا لحظهای فرود نیاید، نه فکر الفاظ نماز را بنماید و نه فکر معانی آن را، در اینصورت تمام الفاظ خود بخود به نحو آلی و مِرآتی یعنی با نظر غیراستقلالی آمده و به دنبال، جمیع معانی نیز به طریق آلی و مِرآتی نه با نظر استقلالی آمده و همه به نحو صحیح و مطلوب أدا شده است بدون آنکه در توجّه تامّ به خداوند و حضور قلب خللی وارد آید.
مثلاً در همین مکالمات و گفتگوهائی که ما شبانهروز با هم داریم، و در سخنرانیها و خطابهها و مراجعات و فصل خصومتها و سائر اموری که در آنها عنوان تخاطب و گفتگو است، تمام توجّه ما به شخص مخاطب است نه به خطاب. آنچه در خطاب از مغز و اندیشۀ انسان بر زبان جاری میشود همهاش درست و صحیح است، بدون اینکه ما توجّه به صحّت آنها داشته باشیم؛ و اگر یک لحظه توجّهمان را به عبارات و مطالبی که ردّ و بدل میشود منعطف سازیم، اصل توجّه به خطاب از میان میرود و در آن لحظه دیگر مخاطبی وجود ندارد.
بزرگان فرمودهاند: جمع میان دو لحاظ استقلالی و آلی نمیشود. اگر لحاظمان در نمازها مستقلّاً به خدا باشد حتماً به الفاظ و معانی آنها باید آلی و غیراستقلالی و تَبَعی باشد؛ و اگر لحاظمان را به الفاظ نماز و یا معانی آن مستقلّاً بدوزیم، قهراً و اضطراراً باید توجّهمان به خدا تبعی و ضمنی باشد نه استقلالی.
من وقتی با شما سخن میگویم و مثلاً میگویم: آقا شما امروز مسافرت نکنید، و در حرم امام رضا بمانید! صد در صد توجّهم به شما و حقیقت شماست. این را نظر استقلالی نامند. و البتّه این معانی بدون غلط در ذهن من میآید و ذهن من الفاظی را متناسب با آن معانی استخدام میکند و بر زبان جاری میسازد، و بدون هیچ خطائی مُسَلسَلاً این معانی و الفاظ استخدام شده و به شما برای إبراز و اظهار آن مقصود منتقل میگردد. امّا اگر بخواهم معنی «امروز مسافرت نکنید» را در ذهن بیاورم و یا الفاظ آن را بخصوصه تصوّر نمایم، دیگر مخاطب بودن شما از میان میرود و استقلال خود را از دست میدهد؛ مگر ضمنی و تبعی و آلی و مرآتی.
در نماز که أهمّ امور است باید انسان در حضور قلب به خدا منقطع باشد و هیچ خاطرهای و اندیشهای از ذهن عبور نکند، و این فقط در صورتی امکانپذیر است که جملات و عبارات نماز که طبعاً حاوی معانی خود میباشند بدون اندک توجّه به خود آنها در ذهن بیاید و بر زبان جاری شود. در اینصورت نماز، نماز است. یعنی مخاطب خداست؛ حضور قلب با خداست. و گرنه حضور قلب با الفاظ و یا با معانی است؛ و خداوند علِیّ أعْلی مهجور گردیده، و فقط به نظر ضمنی که در حقیقت نظر نیست به او ملاحظه شده است.
📚 روح مجرد، ص۱۶۱
🆔 @allame_tehrani
قرائت دعای مجیر - حاج محمود کریمی.mp3
10.83M
📜 دعای مجیر
🎙حاج مهدی سماواتی
🎙حاج محمود کریمی
این دعا در بین دعاها از جایگاه بلندی برخوردار است که از حضرت رسول (صلیاللهعلیهوآله) روایت شده و دعایی است که جبرئیل برای آن حضرت هنگامی که در مقام ابراهیم مشغول نماز بود آورد و کفعمی در «بلدالأمین» و «مصباح» این دعا را ذکر نموده و در حاشیهٔ آن به فضیلت آن اشاره دارد، از جمله اینکه:
هرکه این دعا را در «أیامالبیض» [روزهای سیزدهم و چهاردهم و پانزدهم] ماه رمضان بخواند گناهش آمرزیده میشود، هرچند به عدد دانههای باران و برگهای درختان و ریگهای بیابان باشد؛ و خواندن آن برای شفای بیمار و ادای دین و بینیازی و توانگری و برطرف شدن غم و اندوه سودمند است.
📜 مـشـاهـدهٔ مـتـن دعـا:
🌐 https://erfan.ir/m46
📚 مفاتیحالجنان
#دعا #مناجات
#مجیر #دعای_مجیر
#رمضان #ماه_رمضان
🆔 @allame_tehrani
🌷نامگذاری امـام حـسـن مـجـتـبـی (علیهالسلام)
... در «غایةالمرام» از شیخ طوسی در «أمالی»، از حضرت سجّاد علیهالسلام روایت میکند که گفت: اَسْمَاء بِنْتُ عُمَیْس حُثْعَمِیَّه برای من گفت که: من قابلهٔ جدّهٔ تو: فاطمه بنت رسولالله صلیاللهعلیهوآلهوسلّم بودم در وقت میلاد حسن و حسین علیهماالسلام. چون فاطمه حسن را زائید؛ رسول خدا آمد و گفت: ای اسماء! پسرم را بیاور!
اسماء میگوید: من حسن را در پارچهٔ زردی که پیچیده بودم؛ به او دادم. پیغمبر پارچه را بیفکند؛ و گفت: آیا من با شما پیمان ننهادم که نوزاد را در پارچۀ زرد نپیچید؟! رسول خدا پارچهٔ سفیدی طلب کرد؛ و حسن را در آن پیچید؛ و اذان در گوش راست او، و إقامه در گوش چپ او گفت. و سپس به علیّ علیهالسلام گفت: نام این پسرم را چه گذاردهای؟! امیرالمؤمنین علیهالسلام عرض کرد: یا رسولالله! من در نام او بر تو پیشی نمیگیرم!
رسول خدا هم فرمود: من هم بر پروردگارم عزّوجلّ پیشی نمیگیرم! رسولخدا گفت: در اینحال جبرائیل علیهالسلام نازل شد؛ و گفت: خدای تعالی تو را سلام میرساند و میگوید: یَا مُحَمَّدُ عَلِیٌّ مِنْکَ بِمَنْزِلَةِ هَارُونَ مِنْ مُوسَی إلَّا أنَّهُ لَا نَبِیَّ بَعْدَکَ! و بنابراین نام او را به نام پسر هارون بگذار! رسول خدا گفت: نام پسر هارون چه بوده است؟ جبرائیل گفت: شُبَّر، رسول خدا گفت: شُبَّرْ یعنی چه؟ گفت: حَسَن.
اسماء میگوید: رسول خدا حَسَن را حَسَن نامید.
📚 «امامشناسی»، ج۱۰، ص۴۱۸
🆔 @allame_tehrani
50.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💐 ولادت امام حسن مجتبی علیهالسلام
🌷آمد آمد پسر فاطمه...
🌷آمد قرص قمر فاطمه...
🌷کریم آل محمد...
🌷یوسف زهرا حَسَن آمد...
🎙حاج جواد شکری
🆔 @allame_tehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📜 زیارت امام حسن مجتبی (علیهالسلام)
🎙سید احمد الموسوی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
السَّلَامُ عَلَیْكَ یَا بْنَ رَسُولِ رَبِّ الْعَالَمِینَ،
السَّلَامُ عَلَیْكَ یَا بْنَ أَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ،
السَّلَامُ عَلَیْكَ یَا بْنَ فَاطِمَةَ الزَّهْرَاءِ،
السَّلَامُ عَلَیْكَ یَا حَبِیبَ اللّهِ،
السَّلَامُ عَلَیْكَ یَا صِفْوَةَ اللّهِ،
السَّلَامُ عَلَیْكَ یَا أَمِینَ اللّهِ،
السَّلَامُ عَلَیْكَ یَا حُجَّةَ اللَّهِ،
السَّلَامُ عَلَیْكَ یَا نُورَ اللَّهِ،
السَّلَامُ عَلَیْكَ یَا صِرَاطَ اللَّهِ،
السَّلَامُ عَلَیْكَ یَا بَیَانَ حُكْمِ اللَّهِ،
السَّلَامُ عَلَیْكَ یَا نَاصِرَ دِینِ اللَّهِ،
السَّلَامُ عَلَیْكَ أَیُّهَا السَّیِّدُ الزَّكِیُّ،
السَّلَامُ عَلَیْكَ أَیُّهَا الْبَرُّ الْوَفِیُ،
السَّلَامُ عَلَیْكَ أَیُّهَا الْقَائِمُ الْأَمِینُ،
السَّلَامُ عَلَیْكَ أَیُّهَا الْعَالِمُ بِالتَّأْوِیلِ،
السَّلَامُ عَلَیْكَ أَیُّهَا الْهَادِی الْمَهْدِیُ،
السَّلَامُ عَلَیْكَ أَیُّهَا الطَّاهِرُ الزَّكِیُ،
السَّلَامُ عَلَیْكَ أَیُّهَا التَّقِیُّ النَّقِیُّ،
السَّلَامُ عَلَیْكَ أَیُّهَا الْحَقُّ الْحَقِیقُ،
السَّلَامُ عَلَیْكَ أَیُّهَا الشَّهِیدُ الصِّدِّیقُ،
السَّلَامُ عَلَیْكَ یَا أَبَامُحَمَّدٍ الْحَسَنَ بْنَ عَلِیٍّ
وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَكَاتُهُ.
📚 مفاتیحالجنان
🆔 @allame_tehrani
📖 توصيف و شرح حال قرآن مجيد
▪️امام حسن مجتبى (عليهالسلام):
إنَّ هَذَا الْقُرْآنَ فِيهِ مَصَابِيحُ النُّورِ وَ شِفَاءُ الصُّدُورِ فَلْيَجْلُ جَالٍ بَصَرَهُ وَ لْيُلْحِمِ الصِّفَةَ فِكْرَهُ فَإِنَّ التَّفَكُّرَ حَيَاةُ قَلْبِ الْبَصِيرِ كَمَا يَمْشِي الْمُسْتَنِيرُ فِي الظُّلُمَاتِ بِالنُّورِ.
براستى كه در اين قرآن، چراغهاى روشنايى [بخش] و شفاى سينهها [از بيماریهاى دلها] است. پس جلادهنده بايد كه به نور آن [ديدهٔ دل خويش را] جلا دهد و اوصاف قرآن را [به دل خويش] پيوند زند؛ زيرا كه انديشيدن [در قرآن] مايهٔ حيات دل شخص با بصيرت است، همچنان كه آدمى در تاريكیها با كمک نور راه خود را مىپيمايد.
📚 بحارالأنوار، ج89، ص32
🆔 @allame_tehrani
💌 نحوهٔ عمل برای دنیا و آخرت
▪️مواعظ امام حسن عليهالسّلام به جنادة:
وَ اعْمَلْ لِدُنْيَاكَ كَأَنَّكَ تَعِيشُ أَبَداً وَ اعْمَلْ لِآخِرَتِكَ كَأَنَّكَ تَمُوتُ غَداً.
براى دنياى خود چنان عمل كن كه گويا تو إلى الأبد در دنيا بطور جاودان زيست میكنى و براى آخرتت چنان عمل كن كه گويا تو فردا خواهى مرد!
📚 «معادشناسی»، ج۳، ص۴۰
🆔 @allame_tehrani
پرونده ی سیاه.mp3
6.85M
🤲 مناجات
🔉 نواهنگ «پروندهٔ سیاه»
🎙استاد میرزامحمدی
🆔 @allame_tehrani
Mirzamohamadi_Abohamzeh.mp3
9.85M
🤲 مـنـاجـات 😭
سَیِّدِی أَخْرِجْ حُبَّ الدُّنْیا مِنْ قَلْبِی
وَ اجْمَعْ بَیْنِی وَ بَیْنَ الْمُصْطَفَى وَ آلِهِ
🎙استاد میرزامحمدی
🆔 @allame_tehrani
audio-86-Mabani-Tashayyoe-04.mp3
21.48M
💫 مبانی تشیع - جلسهٔ 4
💠 معرفت به ولایت و وصول به توحید عملی
🎙حضرت علامه آیتالله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدساللـهنـفـسـهالـزکـیـة)
🗓 تاریخ سخنرانی: 1398/09/22
📝 فایل مکتوب سخنرانی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔰توضیحات:
🔹ولایت عبارت است از توحید عملی.
🔹توحید عملی، یگانه دستگیر و راهبر انسان.
🔹عبادت پروردگار بدون اطاعت پیغمبر، منافی با ولایت.
🔹دعوت توحیدی أولیالأمر برای وصول به معارف الهی.
🔹تثبیت در راه سلوکإلیاللَه از ثمرات تبعیّت از مقام ولایت.
🔹معیّت با انبیا و صدّیقین و شهدا و صالحین، أثر تبعیّت از ولایت.
🔹ولایت، اساس اعتقاد شیعه.
🔹مکتب ولایت، مکتب تربیت.
🔹تشرّف حارث هَمدانی به خدمت أمیرالمؤمنین علیهالسّلام.
🔹قبیلۀ همدان از موالیان و شیعیان امیرالمؤمنین علیهالسّلام.
🔹بهترین شیعیان در کلام امیرالمؤمنین علیهالسّلام.
🔹دین خدا به مردان شناخته نمیشود بلکه به علامت حق شناخته میشود.
🔹گفتار امیرالمؤمنین علیهالسّلام به حارث دربارۀ درجات و مقام خود.
🔹أمیرالمؤمنین علیهالسّلام قسمتکنندۀ آتش دوزخ.
🔹اشعار سیّد حمیری دربارۀ گفتار امیرالمؤمنین به حارث.
🔹ترجمۀ أشعار سیّد حمیری.
🔹توضیحی پیرامون مذهب سیّد حمیری.
🆔 @allame_tehrani
معرفت به ولایت و وصول به توحید عملی.pdf
3.74M
💫 مبانی تشیع - جلسهٔ 4
💠 معرفت به ولایت و وصول به توحید عملی
▪️حضرت علامه آیتالله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدساللـهنـفـسـهالـزکـیـة)
🗓 تاریخ سخنرانی: 1398/09/22
🔉 فایل صوتی سخنرانی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔰توضیحات:
🔹ولایت عبارت است از توحید عملی.
🔹توحید عملی، یگانه دستگیر و راهبر انسان.
🔹عبادت پروردگار بدون اطاعت پیغمبر، منافی با ولایت.
🔹دعوت توحیدی أولیالأمر برای وصول به معارف الهی.
🔹تثبیت در راه سلوکإلیاللَه از ثمرات تبعیّت از مقام ولایت.
🔹معیّت با انبیا و صدّیقین و شهدا و صالحین، أثر تبعیّت از ولایت.
🔹ولایت، اساس اعتقاد شیعه.
🔹مکتب ولایت، مکتب تربیت.
🔹تشرّف حارث هَمدانی به خدمت أمیرالمؤمنین علیهالسّلام.
🔹قبیلۀ همدان از موالیان و شیعیان امیرالمؤمنین علیهالسّلام.
🔹بهترین شیعیان در کلام امیرالمؤمنین علیهالسّلام.
🔹دین خدا به مردان شناخته نمیشود بلکه به علامت حق شناخته میشود.
🔹گفتار امیرالمؤمنین علیهالسّلام به حارث دربارۀ درجات و مقام خود.
🔹أمیرالمؤمنین علیهالسّلام قسمتکنندۀ آتش دوزخ.
🔹اشعار سیّد حمیری دربارۀ گفتار امیرالمؤمنین به حارث.
🔹ترجمۀ أشعار سیّد حمیری.
🔹توضیحی پیرامون مذهب سیّد حمیری.
🆔 @allame_tehrani
🌖 شـب بـدر
❤️ علاقه بسیار زیاد مرحوم علامه (ره) به شب هفدهم ماه مبارک رمضان
❤️🔥 تجلّی عشق به حضرت امیرالمؤمنین علیهالسلام در این شب
در میان لیالى شهر مبارک رمضان بعد از شبهاى قدر، به شب هفدهم ماه که لیلهٔ بدر است بسیار علاقمند بودند.
از زمان کودکى به یاد دارم که هر سال شب هفدهم ماه میفرمودند:
میدانید امشب چه شبى است؟! امشب شب بدر است. و سپس با بهجت و سرورى هرچه تمامتر داستان مجاهدت حضرت أمیرالمؤمنین علیهالسّلام در این شب و آب آوردن آن حضرت از چاه بدر در لیلهٔ ظلمانى در میان دشمن براى حضرت رسول اکرم صلّىاللهعلیهوآلهوسلّم و نزول جبرئیل و میکائیل و اسرافیل با سه هزار ملک و سلام دادن بر آن حضرت را نقل مىنمودند و با عشق زائدالوصفى که به آن حضرت داشتند به شرح فضائل و مناقب حضرتش مىپرداختند و ما را به اقتداء به سیرهٔ آن بزرگوار در ترک هواهاى نفسانیّه و انقیاد و اطاعت و تسلیم در برابر حکم خدا و رسول خدا صلّىاللهعلیهوآلهوسلّم ترغیب میفرمودند.
بعدها نیز هر وقت در این شب به محضرشان شرفیاب مىشدیم یا در جلسات ماه رمضان شرکت مىکردند مقیّد بودند این منقبت حضرت أمیرالمؤمنین علیهالسّلام را نقل نمایند.
💬 خلاصهٔ جریان شب بدر
📚 نورمجرد، ج۲، ص۳۷۳
🆔 @allame_tehrani
💬 خلاصهٔ جریان شب بدر
خلاصهٔ جریان آن شب را در مجلّد چهارم امامشناسى چنین آوردهاند:
محمّد بن ثابت با إسناد خود از ابن مسعود و فلکى مفسّر با إسناد خود از محمّد بن حنفیّه روایت کردهاند که: در شب بدر در بیابان بدر حضرت رسول آب خواستند. اصحاب همه از جواب ساکت شدند. حضرت أمیرالمؤمنین علیهالسّلام مشک را برداشت و در آن شب تار روانه شد تا به چاه رسید و خود در اندرون چاه رفت، مشک را پر نموده و به دوش گرفت و بالا آورد، همین که مشک را برداشت که روانه شود ناگهان تندبادى وزید به طورى که آبها را ریخت.
حضرت دو مرتبه به درون چاه رفته مشک را آب نموده و بالا آورد و چون خواست آن را بیاورد باد تندى وزید و همهٔ آبها را به زمین ریخت. و همچنین براى مرتبهٔ سوّم مشک را از چاه پر کرد و بیرون آورد و باد شدید همهٔ آنها را ریخت.
حضرت براى مرتبهٔ چهارم به درون چاه رفت و آب را آورده و در این مرتبه بادى نیامد، مشک را برداشت و به محضر رسول خدا آورد. حضرت فرمود: یا على چرا دیر آمدى؟ أمیرالمؤمنین داستان بادهاى شدید را بیان کرد. رسول خدا فرمود: امّا باد اوّل جبرائیل بود با هزار ملک آمدند و بر تو سلام کردند. و امّا باد دوّم میکائیل بود با هزار ملک بر تو سلام کردند، و امّا باد سوّم اسرافیل بود با هزار ملک بر تو سلام کردند. و در روایتى وارد شده است که آنها براى حفظ تو آمده بودند.
و عبدالرّحمن بن صالح با إسناد خود از لیث روایت کرده که او مىگفت:
براى علىّ بن أبىطالب در یک شب سه هزار و سه منقبت بود و این خبر را حدیث مىکرد.
سیّد حمیرى گوید:
أُقسِمُ بِاللَهِ و ءَالآئِهِ
و المَرءُ عَمّا قالَ مَسؤولُ (۱)
إنّ علىَّ بنَ أبىطالِبٍ
علَى التُّقَى و البِرِّ مَجبولُ (۲)
کانَ إذا الحَربُ مَرَتْها القَنا
و أحجَمَت عَنها البَهالیلُ (۳)
یَمشى إلى القِرنِ و فى کَفِّهِ
أبیَضُ ماضى الحَدِّ مَصقولُ (۴)
مَشْىَ العَقَرْنا بَینَ أشبالِهِ
أبرَزَهُ لِلقَنَصِ الغیلُ (۵)
ذاکَ الَّذى سَلَّمَ فى لَیلَةٍ
عَلَیهِ میکالُ و جِبریلُ (۶)
میکالُ فى ألفٍ و جبریلُ فى
ألفٍ و یَتلوهُمْ سِرافیلُ (۷)
لَیلَةَ بَدرٍ مَدَداً أُنزِلوا
کَأنّهُم طَیْرٌ أبابیلُ (۸)
۱. سوگند به خداوند و به نعمتهاى او، در حالى که انسان در مقابل گفتارش مسؤول است، که:
۲. حقّاً علىّ بن أبىطالب طینتش با تقوى و نیکى سرشته بود.
۳. چون آتش جنگ چنان افروخته مىشد که خلایق، جنگ را رها مىکردند و خالى مىگذاردند و مردان جنگجو و رزمآزما و بزرگان قوم از آن اعراض مىنمودند،
۴. او به سوى أقران و همطرازان خود مىرفت و در دستش شمشیر برّان صیقل زده بود.
۵. او همچون شیر شرزه در میان شیر بچگان خود حرکت مىکرد که آن شیر را طمع صید از میان درختان سر به هم آورده و به هم پیچیده و از میان نیزارها خارج کرده و ظاهر ساخته است.
۶. علىّ همان کسى است که در یک شب بر او میکائیل و جبرائیل سلام کردند.
۷. میکائیل با هزار فرشته و جبرائیل با هزار فرشته و به دنبال آن اسرافیل با هزار فرشته، همگى سلام کردند.
۸. و این فرشتگان همچون پرندگان أبابیل در شب بدر از آسمان به عنوان کمک و مدد فرود آمدند.(1)
📚 نورمجرد، ج۲، ص۳۷۴
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1- امامشناسی، ج۴، ص۵۶
💬 جریان شب بدر (کامل)
🆔 @allame_tehrani