🔹كلمۀ لا إلـٰهَ إلّا الله، مركّب از نفی و إثبات نيست
امّا در هر عصر و زمانی افراد معدودی از كلمۀ توحيد: لَا إلَـٰهَ إلّا اللهُ بهرمند شدند، و اين برائت از آلهۀ غير خدا را در صُقع نفوسشان و قلوبشان و سرّشان جای دادند؛ و بقيّه راه تخلّف پيش گرفتند. برائت از خدايان غير خدا، معنی و مفهوم كلمۀ توحيد: لَا إلَـٰهَ إلّا اللهُ است. زيرا معنی لَا إلَـٰهَ إلّا اللهُ اين است كه: خدائی جز او نيست، و خدای غير از او نيست؛ نه آنكه خدايانی نيست، و خدا هست. همچنانكه بعضی از درويشان گويند كه اين كلمه مركّب از نفی و اثبات است: با لا إلَـٰهَ نفی همۀ موجودات میشود، و با إلّا اللهُ اثبات حقيقت وجود برای حضرتش میگردد. اين استدلال در صورتی تمام بود كه لفظ جلالۀ الله منصوب باشد، كه معنی او استثناء باشد.
وليكن اينطور نيست. لفظ جلالۀ الله مرفوع است بنابر بَدَليّت از محلّ اسم لا كه مرفوع است. يعنی خدای غير خدا نيست. آلهۀ غير خدا نيست.
معبودی جز الله نيست.
بدل، از حالات و طواری مُبدَلٌ منه است. يعنی خدائی كه صفت غير الله بودن را داشته باشد نيست. در اينجا إلّا به معنی غَيْر است. و علامت رفع او كه در محلّش میباشد، در خود مستثنی كه الله باشد ظاهر شده است. و نحويّون گفتهاند: در استثناءِ با غير، خود غير إعراب بدليّت را بخود میگيرد، و در استثناءِ با إلّا ما بعد إلّا آن اعراب را میپذيرد. میگوئی: لَا إلَـٰهَ غَيْرُ اللهِ و لَا إلَـٰهَ إلّا اللهُ؛ كه در اوّل لفظ غير بنا بر بدليّت مرفوع است، و در ثانی لفظ الله بنابر بدليّت. و در هر دو حال، خبر لا إلَـٰهَ، «مَوجودٌ» محذوف است.
بنابراين كلمۀ لَا إلَـٰهَ إلّا اللهُ برای اثبات خدا نيست؛ برای نفی آلهه و خدايان غير اوست. بهمين جهت آن را كلمۀ توحيد گفتهاند.
📚 نور ملکوت قرآن، ج۴، ص۱۹۶
🆔 @allame_tehrani
کانال علامه طهرانی
3⃣ کتاب: معاد شناسی (۱۰جلد) 🔸قيامت محل لمس توحيد و عظمت بیانتهای خداوند است. 📝 تبیین كيفيّت سير ا
📗 تأثیر کتاب معادشناسی در دید توحیدی انسان
على الدّوام یاد مرگ و آخرت در خاطر مرحوم علّامۀ والد زنده بود و توجّهشان نیز به مرگ کاملاً آمیخته به توحید بود.
مرگ را تجلّى توحید حضرت حق میدانستند که انسان در آن حال با تمام وجود حقیقت لاإلهإِلَّااللّٰه و بىاعتبارى و پوچى دنیا و عالم اعتبار را ادراک میکند و همۀ امور خود را به مالک على الاطلاق واگذار مىنماید.
کتاب شریف معادشناسى ایشان نیز در این جهت واقعاً عجیب است، گرچه به ظاهر معادشناسى است ولى در جاى جاى آن، رنگ و بوى توحید و اللهشناسى دیده میشود و وقتی خواننده با این کتاب انس میگیرد، موهومی بودن دنیا و عالم اعتبار، و حقانیت خداوند و سیطرهٔ وی بر مُلک و ملکوت و سَرَیان نور توحید را در همهٔ عوالم میبیند.
✍ حضرت آیةالله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی (حفظهالله)
📚 نورمجرّد، ج۳، ص۲۶۳
🆔 @allame_tehrani
کانال علامه طهرانی
📗 تأثیر کتاب معادشناسی در دید توحیدی انسان على الدّوام یاد مرگ و آخرت در خاطر مرحوم علّامۀ والد زند
❇️ معنا و اثرات ذکر «لا إلـٰه إلّا الله»
▪️هر موجودی و هر ذرّهای نشان دهندۀ ذات و اسم و صفت خداست در حدّ استعداد خود
▪️مردگان همه از اهل لا إلـٰه إلّا الله شدهاند
... در موضعى از همین کتاب شریف میفرمایند:
« هر گُلى که مىروید و هر ذرّهاى و هر سنگى و هر ریزه ماسهاى که باد در فضا منتشر میکند، لا إلـٰه إلّا الله است و نشان دهندۀ ذات او و اسم او و صفت اوست، منتهى در حدّ استعداد و ظرفیّت خود؛ پس تمام عالَم لا إلـٰه إلّا الله است: عالم مُلک و ملکوت.
اوّلین ذکرى که میگوئیم لا إلـٰه إلّا الله است؛ در موقع اسلام آوردن لا إلـٰه إلّا الله است، وقت مردن هم لا إلـٰه إلّا الله است.
ولى افسوس که انسان معناى این ذکر را نمىفهمد و با تأمّل و دقّت تفسیرش را پِىجوئى نمىکند و به زبان نمىآورد، وقتى که از دنیا رفت و جنازهاش را برداشتند بر جنازۀ او میخوانند: لا إلـٰه إلّا الله.
یعنى اى مردۀ مسکین، حالا فهمیدى که لا إلـٰه إلّا الله است؟ فهمیدى که غیر از خدا معبودى نیست؟! مؤثّرى نیست؟!
در زندگى هر چه به تو گفتند: لا إلـٰه إلّا الله، نفهمیدى! و از استکبار و شخصیّت طلبى بیرون نیامدى! و از استقلال منشى و ربوبیّت قدمى به جادّۀ عبودیّت ننهادى! اینک بر تو مسلّم و واضح و روشن شد که: لا إلـٰه إلّا الله.
مستحبّ است انسان چون به قبرستان وارد میشود سلام کند؛ به که؟ به اهل لا إلـٰه إلّا الله. به آن کسانى که از زمرۀ لا إلـٰه إلّا الله و اهل توحید شدهاند و با ظهور جلالت و عظمت حضرت احدیّت به قبض روح، همه چیز خود را تسلیم حق نمودند و از فرعونیّت و خودپرستى برون آمدند، و طوعاً أو کرهاً اقرار و اعتراف به وحدانیّت ذات حق تعالى و تقدّس نمودند، و در این قبرستان همگى بدون تفاوت خفتهاند؛ زن و مرد، پیر و جوان، بچّه و بزرگ، عالم و عامى، غنىّ و فقیر، رئیس و مرؤوس، متعیّن و بدون شهرت؛ همه صفا نموده، و فعلاً نه جنگى و دعوائى، نه خودفروشى و استکبارى؛ همه در یک ردیف خسبیدهاند. سکوت محض که دلالت بر لا إلـٰه إلّا الله دارد، فضاى قبرستان را پر کرده است.
از أمیرالمؤمنین علیهالسّلام روایت است که چون وارد قبرستان شدى بگو:
بِسْمِ اللّٰهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ، السَّلامُ عَلَى أَهْلِ لا إلَـٰهَ إِلَّا اللّٰهُ، مِنْ أَهْلِ لا إلَـٰهَ إِلَّا اللّٰهُ، یا أَهْلَ لا إلَـٰهَ إِلَّا اللّٰهُ، بِحَقِّ لا إلَـٰهَ إِلَّا اللّٰهُ، کَیْفَ وَجَدْتُمْ قَوْلَ لا إلَـٰهَ إِلَّا اللّٰهُ، مِنْ لا إلَـٰهَ إِلَّا اللّٰهُ، یا لا إلَـٰهَ إِلَّا اللّٰهُ، بِحَقِّ لا إلَـٰهَ إِلَّا اللّٰهُ، اغْفِرْ لِمَنْ قالَ: لا إلَـٰهَ إِلَّا اللّٰهُ، وَ احْشُرْنا فِى زُمْرَةِ مَنْ قالَ: لا إلَـٰهَ إِلَّا اللّٰهُ مُحَمَّدٌ رَسولُ اللّٰهِ عَلِىٌّ وَلِىُّ اللّٰهِ.
پیرمردى روشن ضمیر که فعلاً نیز حیات دارد مىگفت: در ماه رمضانى که حال خوشى داشتم، یک شب نور توحید را در همۀ موجودات مشاهده میکردم که همه چیز لا إلـٰه إلّا الله بود.
در آن حال دیدم که گربهاى از این دیوار بر آن دیوار جستن کرد و پرید؛ گربه لا إلـٰه إلّا الله بود و پرش او نیز لا إلـٰه إلّا الله بود.
📚 نورمجرّد، ج۳، ص۲۶۳ به نقل از معادشناسی، ج۶، ص۳۳-۳۵
🆔 @allame_tehrani
✨ اشعار فیض کاشانى دربارۀ «لاإلهإلّااللّٰه»
چقدر عالى عارف ربّانى فیض کاشانى سروده است:
سکینۀ دل و جان لا إله إِلَّا الله
نتیجۀ دو جهان لا إله إِلَّا الله
ز شوق دوست به بانگ بلند میگوید
همه زمین و زمان لا إله إِلَّا الله
تو گوش باش که تا بشنوى ز هر ذرّه
چو آفتاب عیان لا إله إِلَّا الله
به گلستان گذرى کن به برگ گل بنگر
ز رنگ و بوى بخوان لا إله إِلَّا الله
به برّ و بحر گذر کن به خشک و بنگر
شنو ز این و ز آن لا إله إِلَّا الله
بکَن تو پنبۀ غفلت ز گوش و پس بشنو
ز نطق خُرد و کلان لا إله إِلَّا الله
سحر ز هاتف غیبم ندا به گوش آمد
که أیُّها الثَّقَلان لا إله إِلَّا الله
به گفتن دل و جان فیض اقتصار مکن
بگو به نطق و زبان لا إله إِلَّا الله
📚 نور مجرد، ج۳، ص۲۶۵ به نقل از معادشناسی، ج۶، ص۳۵
🆔 @allame_tehrani
🔹ز هر چه غیر یار أستغفر الله...
فيض كاشانى بسيار مرد بزرگى است؛ مرحوم علّامۀ طباطبائى در مورد ايشان مىفرمودند: «ما در بين علماء شيعه به جامعيّت مرحوم فيض كم داريم.» إنشاءالله ديوان ايشان را تهيّه كرده و در منزل داشته باشيد و خصوصاً اشعارى كه راجع به لا إله إلّا الله و استغفار دارند را مرور كنيد. چقدر در اين اشعار عالى بيان فرموده است:
ز هرچه غير يار أستغفرُ الله
ز بود مستعار أستغفرُ الله
دمى كان بگذرد بى ياد رويش
از آن دم صدهزار أستغفر الله
📚 «جذبهٔ عشق»، ص۲۷۶
🆔 @allame_tehrani
کانال علامه طهرانی
🎧 #چگونه_سلوک_کنیم؟ (4) 🎙مرحوم علامه طهرانی (قدس سره) 📚 آیین رستگاری، ص۳۴ 🔹توبه از سیئات آغاز سلو
1_741295333.mp3
4.34M
🎧 #چگونه_سلوک_کنیم؟ (5)
🎙مرحوم علامه طهرانی (قدس سره)
📚 آیین رستگاری، ص۳۵
🔹قبر ما همین افکار و خیالات ماست
🔹لذات معنوی قابل قیاس با هیچ چیزی نیست
🔹انبیاء آخرت را ملموس و ممسوس انسان کردند
🆔 @allame_tehrani
کانال علامه طهرانی
❌ خیال باطل ❌ 🔴 یهودیان خيال اسرائيل صغير و سپس اسرائيل كبير را با خود به گور خواهند برد ✍ حض
🔴 خیال باطل
امّا آنچه ما در اخبار و روايات داريم: قيام و اقدام يهوديان، چون مخالف حقّ و مخالف عدالت هستند، و به علّت آنكه مردمی ستمگر و تجاوزپيشه میباشند، پا نخواهد گرفت. و خيال اسرائيل صغير و سپس اسرائيل كبير را با خود، با شمشير امام ما: امام زمان عجّلاللهتعالیفرجهالشّريف به گور خواهند برد،
و اگر نوبت حيات به ما برسد در ركاب آنحضرت، وگرنه بطور مسلّم فرزندان و ذراری ما با آنحضرت پس از سرنگونی اين مردم متجاوز و متعدّی و حرف حقّ نشنو، بطرف انگلستان سالخورده و پيرِ ديرْ استعمار و شيطنت حركت میكنند،
و مالتوسگرايان متجاوز به حقّ و حقوق اوّليّهٔ بشريّت را بخاک هلاک درمیافكنند، و عالم را به نور عدالت و سخاوت و كرامت و تجرّد و نور و سُرور و حُبور و فراخی و گشايش و معرفت و توحيد مبدّل میسازند.
📚 رسالهٔ نکاحیه، ص۳۴۴
📍مشاهدهٔ متن کامل سخنان:👇
eitaa.com/allame_tehrani/2632
🆔 @allame_tehrani
کانال علامه طهرانی
🎧 #چگونه_سلوک_کنیم؟ (5) 🎙مرحوم علامه طهرانی (قدس سره) 📚 آیین رستگاری، ص۳۵ 🔹قبر ما همین افکار و خی
۰۰۶ چگونه سلوک کنیم؟.mp3
4.42M
🎧 #چگونه_سلوک_کنیم؟ (6)
🎙مرحوم علامه طهرانی (قدس سره)
📚 آیین رستگاری، ص۴۰
🔹سالک نباید فکر خود را در امور بیفایده قرار دهد!
🔹شب در محراب عبادت کسب کنید و روز خرج کنید!
🔹سالک باید به ضعف و فقر خود پیش خداوند معترف باشد!
🆔 @allame_tehrani
💫 افزایش معرفت و محبت با ذکر و یاد خدا
ذکر و یاد خداوند موجب زیادی معرفت و زیادی محبت میگردد تا مرحلهٔ فنا که در این صورت خوف و ترس از نامطلوب در او نمیماند.
▪️مرحوم علامه طباطبایی (قدس سره)
📚 در محضر علامه طباطبایی، ص۳۳۰
🆔 @allame_tehrani
89_Mabani_Tashayyoe_07.mp3
28.91M
💫 مبانی تشیع - جلسهٔ 7
💎 اهلبیت علیهمالسلام، راه اتصال بشریت به پروردگار
🎙حضرت علامه آیتالله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدساللـهنـفـسـهالـزکـیـة)
🗓 تاریخ سخنرانی: 1409/10/21
📝 متن مکتوب سخنرانی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔰توضیحات:
🔹شعر ناشی اکبر دربارۀ اهلبیت علیهمالسّلام.
🔹اشعار شافعی در ولاءِ اهلبیت.
🔹تبیین معنای «بِهِم وَ بِجَدِّهِم لایُستَراب».
🔹عدم خروج انسان در تمام مراحل وجودی از قوّۀ واهمه و قوّۀ متخیّله.
🔹یکسان بودن طاعت و معصیت برای کسی که به صراط مستقیم نرسیده.
🔹باز بودن راه خدا برای همۀ افراد به شرط دست برداشتن از نسیان و تخیّلات.
🔹عدم تفاوت بین انبیا و معصومین و اولیای خدا و بین سایر افراد از جهت بشریّت.
🔹عبور پیغمبر از عالم نسیان و رسیدن به حقیقت، علّت تفاوت ایشان با سایر افراد.
🔹گرفتاریها و شدائد برای ایجاد بیدارباش و تنبّه.
🔹انانیّت و ایراد موجود در نفس، علّت منع خیر و عدم انفاق.
🔹معنای انفاق امام علیهالسّلام به تمام عالم وجود.
🔹انسان، مستعدّ برای رفتن به أسفَلُالسّافلین و رسیدن به أعلَیعلّیّین.
🔹فقر محض بودن پیغمبر صلّیاللَهعلیهوآله در مقابل پروردگار.
🔹ایمنی از تزلزل و خواطر، فقط با چنگ زدن به ریسمان محکم اهلبیت علیهمالسّلام.
🔹شعر شاعر عرب در تشییع جنازۀ امام صادق علیهالسّلام.
🔹توجّه به پروردگار و استقامت در طریق و فقر و نیاز، راه رسیدن به مطلوب.
🆔 @allame_tehrani
اهلبیت علیهمالسلام، راه اتصال بشریت به پروردگار.pdf
4.21M
💫 مبانی تشیع - جلسهٔ 7
💎 اهلبیت علیهمالسلام، راه اتصال بشریت به پروردگار
🎙حضرت علامه آیتالله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدساللـهنـفـسـهالـزکـیـة)
🗓 تاریخ سخنرانی: 1409/10/21
🔉 فایل صوتی سخنرانی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔰توضیحات:
🔹شعر ناشی اکبر دربارۀ اهلبیت علیهمالسّلام.
🔹اشعار شافعی در ولاءِ اهلبیت.
🔹تبیین معنای «بِهِم وَ بِجَدِّهِم لایُستَراب».
🔹عدم خروج انسان در تمام مراحل وجودی از قوّۀ واهمه و قوّۀ متخیّله.
🔹یکسان بودن طاعت و معصیت برای کسی که به صراط مستقیم نرسیده.
🔹باز بودن راه خدا برای همۀ افراد به شرط دست برداشتن از نسیان و تخیّلات.
🔹عدم تفاوت بین انبیا و معصومین و اولیای خدا و بین سایر افراد از جهت بشریّت.
🔹عبور پیغمبر از عالم نسیان و رسیدن به حقیقت، علّت تفاوت ایشان با سایر افراد.
🔹گرفتاریها و شدائد برای ایجاد بیدارباش و تنبّه.
🔹انانیّت و ایراد موجود در نفس، علّت منع خیر و عدم انفاق.
🔹معنای انفاق امام علیهالسّلام به تمام عالم وجود.
🔹انسان، مستعدّ برای رفتن به أسفَلُالسّافلین و رسیدن به أعلَیعلّیّین.
🔹فقر محض بودن پیغمبر صلّیاللَهعلیهوآله در مقابل پروردگار.
🔹ایمنی از تزلزل و خواطر، فقط با چنگ زدن به ریسمان محکم اهلبیت علیهمالسّلام.
🔹شعر شاعر عرب در تشییع جنازۀ امام صادق علیهالسّلام.
🔹توجّه به پروردگار و استقامت در طریق و فقر و نیاز، راه رسیدن به مطلوب.
🆔 @allame_tehrani
🔸برای رسیدن به توحید پروردگار باید مرارتها را تحمل نمود
... بارى توحید حضرت پروردگار را مفت و مجّانى به کسى نمىدهند بلکه سالک براى تحصیل آن باید سالها خون دل بخورد. حضرت علّامه والد قدّسسرّهالشّریف مىفرمودند:
أبناء دنیا براى بدست آوردن دنیا و حطام آن، مرارتها کشیده و متحمّل خطرها مىشوند، از خواب و خور و آسایش خود زده و با سرد و گرم روزگار کنار مىآیند تا به آرزوهایشان دست یابند؛ حال کسى که مقصد و مقصود او جوار حضرت پروردگار است به قیاس اولویّت باید چندین برابر سعى و تلاش کند و إلّا به آن مقصد عالى دست نخواهد یافت.
خیال زلف تو پختن نه کار هر خامى است
که زیر سلسله رفتن طریق عیّاریست
به آستان تو مشکل توان رسید آرى
عروج بر فلک سرورى به دشواریست(۱)
📚 نور مجرد، ج۱، ص۷۰۶
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۱- دیوان حافظ، ص ۲۳، غزل ۴۶
🆔 @allame_tehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 نه آقا؛ من اینچنین تحملی ندارم!
💬 نمونهای از ابتلائات مرحوم آیةالله انصاری
🎙حضرت آیتالله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی (حفظهالله)
جدّ مادرى ما مرحوم حاج آقا معین شیرازى رحمةاللهعلیه روزى براى بنده تعریف کردند که: یک بار خدمت حضرت آقاى أنصارى همدانى رضواناللهعلیه عرض کردم: آقا! آن درجه و مقامى را که دارید به من هم بدهید! ایشان فرمودند: به همین راحتى؟! مىدانید براى این که به اینجا برسم خدا با من چه کرد؟ (چه بلاها که نکشیدم و چه تهمتها و سرزنشها که نشنیدم؟) روزى که عیال بنده به جهاتى با انتحار از دنیا رفت، انگشت اتّهام همه متوجّه من شد و از کلانترى مرا خواستند و پاسبان به منزل ما فرستادند. کوچه مطروس از جمعیّت بود. یک پاسبان از جلو راه را باز میکرد و من پشت سر او و پاسبانى دیگر از عقب حرکت میکرد و زن و مرد آب دهان بر من مىانداختند! آیا شما طاقت این گونه بلاها را دارى؟ جدّ مادرى ما گفتند: این جمله را که آقاى انصارى فرمودند، آرام شدم و دیگر چیزى نگفتم. حضرت آقاى حدّاد بارها مىفرمودند: تا وقتى به رفقا آجیل مىدهیم، همه خوشحالند، امّا وقتى مىخواهیم گوش آنها را بگیریم، همه فرار مىکنند و حاضر نیستند گوشمالى شوند؛ و کار هم بدون جلال، تمام نمىشود.
📚 نور مجرد، ج۱، ص۷۰۷
🆔 @allame_tehrani
🏴 تخریب قبور ائمهٔ بقیع علیهمالسلام
[جماعت وهّابیها خَذَلَهُمُ الله جمیعاً] در روز هشتم ماه شوّال سنۀ يكهزار و سيصد و چهل و پنج هجری قمری، تمام بِقاع متبرّكه و مشاهد مشرّفۀ ائمّۀ بقيع: حضرت امام حسن مُجتبی، و حضرت امام زينالعابدين، و حضرت امام محمّد باقر، و حضرت امام جعفر صادق عليهمالسّلام را با بقيّۀ بِقاع از قبور دختران رسولالله: زينب و اُمّكُلثُوم و رُقيه، و قبور عمّههای رسولالله: صَفِيَّه و عاتِكَه و قبر حضرت اُمُّالبنين، و قبر حضرت اسماعيل بن جعفر الصّادق، و قبر حضرت ابراهيم فرزند رسولالله، و قبور تمامی اصحاب و تابعين و ارحام و ازواج رسولالله، و صلحاء و ابراری كه از حدِّ إحصاء بيرون است؛ همگی را خراب و با خاک يكسان كردند.
وهابیّه در نظر داشتند با تقارن انهدام این قبور، قبر رسول خدا را خراب کنند؛ و کعبه را نیز خراب کنند؛ و با دستاویز به آنکه بوسیدن و دور زدن بر گرداگرد سنگها شرک است، خانۀ خدا را منهدم نمایند، ولی از ترس سایر مسلمین از فرق عامّه، جرأت نکردند؛ امّا هدم این دو مکان مقدّس در نقشۀ ایشان است، و به محض آنکه خیالشان از جانب کشورهای اسلامی آسوده گردد، دست به این جنایت میآلایند.
📚 «امامشناسی»، ج۱۱، ص۲۴۴
🆔 @allame_tehrani
▪️تخریب قبور ائمهٔ بقیع علیهمالسلام
قبور امامان ما چراغ ندارد؛ سنگ ندارد؛ و حتّی کسی نمیتواند بر روی تربتشان با انگشت بنویسد مثلاً: هَذَا قَبرُ الإمامِ جَعْفَرٍ الصّادق. میدانید معنایش چیست؟! معنایش آن است که نام جعفرٌ الصّادق قاچاق است. نام محمّدٌ الباقر قاچاق است. وهابیّه موجودیّت خود را در قاچاق بودن این مذهب و این مکتب میدانند؛ و برای موجودیّت خود که در حقیقت هَدْمِ اسلام است میکوشند، چرا که تشیّع جز تجسّم روح اسلام و تبلور معنای نبوّت و قرآن چیزی نیست.
📚 «امامشناسی»، ج۱۱، ص۲۴۶
🆔 @allame_tehrani
🏴 تخریب قبور ائمهٔ بقیع علیهمالسلام
... و جای تأسّف بلکه هزار تأسّف است که در همین زمان ما جماعت وَهّابیها خَذَلَهُمُ الله جمیعاً، کعبه را غارت کردند و آنچه از نفائس اموال و جواهرات و اشیاء عتیقه و نفیسه بود، بردند؛ و از آنجا به مدینۀ منورّه هجوم آورده، و آنچه در داخل رَوْضۀ مُطَهَّره و اطراف قبر رسول خدا و حضرت صدّیقه سلاماللهعلیهما بود؛ همه را غارت کردند، از أشیائی که همانند آنها در جهان یافت نمیشد؛ و سلاطین و حکّام و اُمرآء در مدّت بیش از هزار سال در آنجا نهاده و هدیه داده بودند؛ از جمله چهار عدد شمعدان از جنس زُمُرّد بوده است که در جهان قابل تقویم و ارزش نبود؛ و دیگر چهار صندوق از طلا مزیّن به جواهرات مُرَصَّع به یَاقُوت و الماس بوده است که در شب تاریک همچون ستارۀ درخشان نور میداد؛ و دیگر مقدار یکصد عدد شمشیر که دستۀ آنها زمرّد بوده که نام صاحبش را بر آن نوشته بودند؛ و غلافهای آنها همگی از طلای خالص بوده که با الماس زینت کرده بودند.
این اشیا را کجا بردند؟ و صرف در چه امری کردند؟ آیا صرف اسلام و عظمت آن، و صرف تضعیف دولت کفر و آثار آن نمودند؟ یا بالعکس همه را در خزانههای دولتهای أجنبی و کفّار دشمن اسلام به رایگان بنا بر وظیفۀ سرسپردگی و خدمت تسلیم کردند؛ که در نتیجه در اثر این غارتها و غارتهای مشابه آن، خزانههای دول کفر، سرشار از طلا و سنگهای قیمتی و از نفائس و عتائق شد؛ و کشورهای ما همگی لخت و تهی و خالی گشت.
این است سرّ و روح علّت تسلّط آنان بر جهان؛ نه علم و فرهنگ ایشان. علم و فرهنگ را هم بطور دزدی از ما سرقت کردند. و بنابراین اگر به عوض عبارتِ کوتاه و نارسای کشورهای متمدّن و جلوافتاده و أبرقدرت، به آنها کشورهای غارتگر؛ و به کشورهای خودمان کشورهای غارتزده بگوئیم؛ سخن بجا گفتهایم.
... وهّابیها کشتار عظیمی از مسلمانان کردند؛ و هر کس وهّابی نبود؛ او را مشرک میدانستند؛ و خون و مال و ناموس او را مباح میدانستند. کشتارهای آنان در بلاد مختلفه، در هر شهری از سرحدّ دههزار نفر گذشت.
با لشگری به کربلای معلّی حمله کردند؛ و مردم آنجا را محاصره نمودند؛ و تنها در یک روز متجاوز از پنجهزار نفر کشتند؛ و اشیای قیمتی حرم مطهّر را به غارت بردند؛ و بعداً در حرم مطهّر وارد شده؛ ضریح چوبی را که از نفایس بود کندند؛ و خرد کردند؛ و روی قبر مطهّر از آن چوبها آتش افروختند؛ و با آن قهوه پختند؛ و خوردند.
در روز هشتم ماه شوّال سنۀ یکهزار و سیصد و چهل و پنج هجری قمری، تمام بِقاع متبرّکه و مشاهد مشرّفۀ ائمّۀ بقیع: حضرت امام حسن مُجتبی، و حضرت امام زینالعابدین، و حضرت امام محمّد باقر، و حضرت امام جعفر صادق علیهمالسّلام را با بقیّۀ بِقاع از قبور دختران رسولالله: زینب و أمّکُلثُوم و رُقیه، و قبور عمّههای رسولالله: صَفِیَّه و عاتِکَه و قبر حضرت اُمُّالبنین، و قبر حضرت اسماعیل بن جعفر الصّادق، و قبر حضرت ابراهیم فرزند رسولالله، و قبور تمامی اصحاب و تابعین و ارحام و ازواج رسولالله، و صلحاء و ابراری که از حدِّ إحصاء بیرون است؛ همگی را خراب و با خاک یکسان کردند.
وهابیّه در نظر داشتند با تقارن انهدام این قبور، قبر رسول خدا را خراب کنند؛ و کعبه را نیز خراب کنند؛ و با دستاویز به آنکه بوسیدن و دور زدن بر گرداگرد سنگها شرک است، خانۀ خدا را منهدم نمایند، ولی از ترس سایر مسلمین از فرق عامّه، جرأت نکردند؛ امّا هدم این دو مکان مقدّس در نقشۀ ایشان است، و به محض آنکه خیالشان از جانب کشورهای اسلامی آسوده گردد، دست به این جنایت میآلایند.
📚 «امامشناسی»، ج۱۱، ص۲۴۲
🆔 @allame_tehrani
▪️تخریب قبور ائمهٔ بقیع علیهمالسلام
وَهّابِیّه مکّه و مدینه را که دو شهر اسلامی و متّفقٌعلیه بین جمیع مذاهب اسلامی است؛ و زادگاه و محلّ هجرت و خانه و قرارگاه رسولالله است؛ و هر نقطۀ آن مسجدی و معبدی و محلّی از سرگذشتها و تاریخ زندۀ اسلام، و آثار نبوّت و ولایت أمیرالمؤمنین علیهالسّلام بود است به دو شهر اُروپائی تبدیل کردهاند. تمام آثار رسول خدا را و أهل بیت را چه در مکّه و چه در مدینه محو کرده و نابود ساخته؛ به جای آن عمارتهای ده اشکوبه ساخته؛ و نخلستانهای مدینه را که سرسبز و خرّم بود؛ همه را قطع و ریشهکن نمودهاند؛ و به جای آنها عمارت های صد در صد وابسته بنا کردهاند.
در مدینۀ طیّبه دیگر اسمی از محلّۀ بنیهاشم نیست؛ از خانۀ أبُوأیُّوب انصاری نیست؛ بیتالأحزان را خراب کردند، دیوار مسجد علیّ را با صفحاتی پوشانده؛ و دَرِ آن را مهر و موم کردهاند. مَشْربۀ أمِّإبراهیم را چه عرض کنم؟ آن محلّ شریف و مقدّس؛ و آن محلّ نورانی و پر فیض؛ حقّاً امروز به مزبله أشبَه است تا به مسکن و مأوای رسول خدا، و اهل بیت رسول خدا، و معذلک متروک است و مقفول.
مَسجد الْفَضیخ که همان مسجد ردّ شمس است؛ برای حضرت أمیرالمؤمنین علیهالسّلام، متروک است و مهجور؛ و حتّی کسی نام آن را نمیداند. نام علیّ بن أبیطالب در خطبهها و منبرها برده نمیشود؛ ولی دهها بار و صدها بار نام سَیِّدُنَا عُمَر برده میشود. آه چه شهر غریب و مهجوری است مدینه؟ مدینه که هر وجب آن حکایت از علم و عرفان و قضاء و درایت و ولایت و حماسه و ایثار یگانه حامی رسولالله، حضرت أمیرالمؤمنین علیهالسّلام دارد؛ امروز تاریک و غریب است. نام مخالفان هر جا برده میشود؛ ولی نام علیّ، قاچاق است.
بقیع به صورت زمینی است؛ نه سنگی، و نه چراغی، و نه اسمی، و نه رسمی. دور تا دور بقیع را دائرهای شکل از عمارتهای مجلّل چند اشکوبه بالا بردهاند؛ و حتّی عمارتهای ده اشکوبه فراوان است. فروشگاهها، هتلها، سازمانها، مغازههای فروش همه گونه أمتعه، از مرغ و ماهی گرفته، تا ساندویج؛ و از جوراب و کفش تا طلاجات؛ همگی با تابلوهای نئون بصورتهای مختلف، و به أشکال شگفتآور، و رنگهای دوّارِ متفاوت، متاعهای خود را عرضه میکنند؛ بطوریکه کسی که سر قبر أئمّۀ معصومین باشد؛ آن عمارتهای بلند و آن تابلوها را مشاهده میکند.
امّا قبور امامان ما چراغ ندارد؛ سنگ ندارد؛ و حتّی کسی نمیتواند بر روی تربتشان با انگشت بنویسد مثلاً: هَذَا قَبرُ الإمامِ جَعْفَرٍ الصّادق. میدانید معنایش چیست؟! معنایش آن است که نام جعفرٌ الصّادق قاچاق است. نام محمّدٌ الباقر قاچاق است. وهابیّه موجودیّت خود را در قاچاق بودن این مذهب و این مکتب میدانند؛ و برای موجودیّت خود که در حقیقت هَدْمِ اسلام است میکوشند، چرا که تشیّع جز تجسّم روح اسلام و تبلور معنای نبوّت و قرآن چیزی نیست.
📚 «امامشناسی»، ج۱۱، ص۲۴۵
🆔 @allame_tehrani
🔰برای کسب اطلاعات بیشتر دربارهٔ فرقهٔ ضالّهٔ وهابیت خبیث به جلدهای پنجم و یازدهم دورهٔ شریف «امامشناسی» مراجعه بفرمایید.
📜 زیارت ائمّهٔ بقیع (علیهمالسلام)
السَّلامُ عَلَيْكُمْ أَئِمَّةَ الْهُدىٰ،
السَّلامُ عَلَيْكُمْ أَهْلَ التَّقْوىٰ،
السَّلامُ عَلَيْكُمْ أَيُّهَا الْحُجَجُ عَلىٰ أَهْلِ الدُّنْيا،
السَّلامُ عَلَيْكُمْ أَيُّهَا الْقُوَّامُ فِي الْبَرِيَّةِ بِالْقِسْطِ،
السَّلامُ عَلَيْكُمْ أَهْلَ الصَّفْوَةِ،
السَّلامُ عَلَيْكُمْ آلَ رَسُولِاللّٰهِ،
السَّلامُ عَلَيْكُمْ أَهْلَ النَّجْوىٰ،
أَشْهَدُ أَنَّكُمْ قَدْ بَلَّغْتُمْ وَ نَصَحْتُمْ وَ صَبَرْتُمْ فِي ذاتِ اللّٰهِ وَ كُذِّبْتُمْ وَ أُسِيءَ إِلَيْكُمْ فَغَفَرْتُمْ،
وَ أَشْهَدُ أَنَّكُمُ الْأَئِمَّةُ الرَّاشِدُونَ الْمُهْتَدُونَ،
وَ أَنَّ طاعَتَكُمْ مَفْرُوضَةٌ،
وَ أَنَّ قَوْلَكُمُ الصِّدْقُ،
وَ أَنَّكُمْ دَعَوْتُمْ فَلَمْتُجَابُوا،
وَ أَمَرْتُمْ فَلَمْتُطَاعُوا،
وَ أَنَّكُمْ دَعَائِمُ الدِّينِ وَ أَرْكَانُ الْأَرْضِ؛
لَمْتَزالُوا بِعَيْنِ اللّٰهِ يَنْسَخُكُمْ مِنْ أَصْلابِ كُلِّ مُطَهَّرٍ،
وَ يَنْقُلُكُمْ مِنْ أَرْحامِ الْمُطَهَّراتِ،
لَمْتُدَنِّسْكُمُ الْجاهِلِيَّةُ الْجَهْلاءُ،
وَ لَمْتَشْرَكْ فِيكُمْ فِتَنُ الْأَهْوَاءِ،
طِبْتُمْ وَ طَابَ مَنْبَتُكُمْ،
مَنَّ بِكُمْ عَلَيْنا دَيَّانُ الدِّينِ فَجَعَلَكُمْ ﴿فِي بُيُوتٍ أَذِنَ اللّٰهُ أَنْ تُرْفَعَ وَ يُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ﴾،
وَ جَعَلَ صَلاتَنا عَلَيْكُمْ رَحْمَةً لَنا وَ كَفَّارَةً لِذُنُوبِنا إِذِ اخْتارَكُمُ اللّٰهُ لَنا وَ طَيَّبَ خَلْقَنا بِمَا مَنَّ عَلَيْنا مِنْ وِلايَتِكُمْ وَ كُنَّا عِنْدَهُ مُسَمِّينَ بِعِلْمِكُمْ،
مُعْتَرِفِينَ بِتَصْدِيقِنا إِيَّاكُمْ،
وَ هٰذَا مَقامُ مَنْ أَسْرَفَ وَ أَخْطَأَ وَ اسْتَكانَ وَ أَقَرَّ بِمَا جَنىٰ وَ رَجَا بِمَقامِهِ الْخَلاصَ وَ أَنْ يَسْتَنْقِذَهُ بِكُمْ مُسْتَنْقِذُ الْهَلْكىٰ مِنَ الرَّدىٰ،
فَكُونُوا لِي شُفَعاءَ فَقَدْ وَفَدْتُ إِلَيْكُمْ إِذْ رَغِبَ عَنْكُمْ أَهْلُ الدُّنْيا وَ اتَّخَذُوا آياتِ اللّٰهِ هُزُواً وَ اسْتَكْبَرُوا عَنْها؛
يَا مَنْ هُوَ قائِمٌ لَايَسْهُو،
وَ دائِمٌ لَايَلْهُو،
وَ مُحِيطٌ بِكُلِّ شَيْءٍ،
لَكَ الْمَنُّ بِمَا وَفَّقْتَنِي،
وَ عَرَّفْتَنِي بِما أَقَمْتَنِي عَلَيْهِ إِذْ صَدَّ عَنْهُ عِبادُكَ وَ جَهِلُوا مَعْرِفَتَهُ،
وَ اسْتَخَفُّوا بِحَقِّهِ،
وَ مَالُوا إِلىٰ سِواهُ،
فَكانَتِ الْمِنَّةُ مِنْكَ عَلَيَّ مَعَ أَقْوامٍ خَصَصْتَهُمْ بِمَا خَصَصْتَنِي بِهِ،
فَلَكَ الْحَمدُ إِذْ كُنْتُ عِنْدَكَ فِي مَقامِي هٰذَا مَذْكُوراً مَكْتُوباً فَلاتَحْرِمْنِي ما رَجَوْتُ،
وَ لَاتُخَيِّبْنِي فِيما دَعَوْتُ،
بِحُرْمَةِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِينَ،
وَ صَلَّى اللّٰهُ عَلىٰ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ.
📚 مفاتیحالجنان
📍مشاهدهٔ متن کامل:👇
https://erfan.ir/mafatih201/
🆔 @allame_tehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📜 زیارت امام زمان در روز جمعه
🎙با صدای استاد فرهمند
🆔 @allame_tehrani
💎 ولایت امام زمان و انتظار فرج
در باب أدب ولایت، نسبت به توجّه به ساحت و وجود مقدّس حضرت بقیّة الله الأعظم عجّل الله تعالى فرجه الشّریف اهتمام و تأکید بسیار داشته و همیشه ترغیب به انتظار فرج آن حضرت کرده، مىفرمودند: انتظار انسان، باید آنقدر شدید باشد که صبح هنگام، انتظار ظهور حضرت را در شب داشته باشد، و شب که مىخوابد انتظار ظهور و طلوع آفتاب ولایت را در صبح داشته باشد.
و البتّه انتظارى را مفید و مُنتج مىدانستند که سازنده باشد، یعنى انتظار توأم با عمل و تهذیب و تطهیر باطن که موجب تقرّب به حقیقت ولایت آن حضرت و انکشاف آن مىشود. مىفرمودند: عمده در انتظار، انتظار با عمل است؛ یعنى منتظر حقیقى کسى است که أعمال و رفتارش به نحوى باشد که خود را براى ظهور آن حضرت مصفّا و مهیّا نموده و تهذیب نفس کند؛ وگرنه انتظار بى عمل، انتظار واقعى نیست بلکه صورت و توهّمى از انتظار است.
ایشان خود نیز عاشق و شیفتهٔ آن حضرت بودند، و بى شکّ از ره یافتگان به محضر أنور حضرت ولىّ عصر عجّل الله تعالى فرجه الشّریف بوده و تشرّف خارجى حقیقى داشتند، و عطر و گرمى کوى مِهر ولایت را با عمق جان لمس نموده بودند؛ ولى مىفرمودند: تشرّف به محضر حضرت گرچه ذى قیمت و بسیار باارزش است ولى این تشرّف خارجى هدف نیست، مهمّ رضایت آن حضرت از انسان است؛ و این معنى حاصل نمىگردد مگر به اطاعت و تسلیم و عبودیّت محضه نسبت به ساحت قدس ربوبى.
📚 نور مجرد، ج۱، ص۵۰۳
🆔 @allame_tehrani
21.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸مـنـتـظـر
🏷 قلب امام زمان (أرواحنا فداه) را بدست بیاوریم!
🎙حضرت آیةالله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی (حفظهالله)
🆔 @allame_tehrani
الله شناسی ۲۱.Mp3
16.62M
📗 تدریس کتاب «الله شناسی»
🎙استاد واسطی (حفظهالله)
📼 جلسهٔ بیست و یکم (۲۱)
📝 متن مکتوب جلسه (PDF)
🔉 صوت جلسهٔ بیستم
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔰اهم موضوعات مطرح شده:
🔸استعمالات «نور» در احادیث
(08:00) اول ما خلق الله نوری
(10:40) نحن صنائع الله...
(13:00) احاطهٔ نفسی پیامبر
(14:00) تخصص علمای یهود
(15:30) قد جائکم نور
(17:30) عجائب عددی قرآن
(19:00) روایت دیگری از «نور»
(22:00) وظیفهٔ ما چیست؟
(22:40) تفسیر «هو الحق»
(24:00) نور در جوشن کبیر
(25:30) مثال اطاق آینهای
(26:30) مناظرات امام رضا
(28:10) نور در مناجات شعبانیه
(31:30) نور در دعای عرفه
🆔 @allame_tehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💫 هدف از خلقت
🏷 آنچه موجب سعادت انسان است!
🎙حضرت آیتالله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی (حفظهالله)
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
💠 منظور و مقصود از خلقت انسان
🎙مرحوم علامه طهرانی (قدس سره)
🆔 @allame_tehrani
💫 مبانی تشیع - جلسهٔ 8
💢 نقد و بررسی قول عامه در عدالت مطلق صحابه
🎙حضرت علامه آیتالله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدساللـهنـفـسـهالـزکـیـة)
🗓 تاریخ سخنرانی: 1411/09/15
🔉 فایل صوتی سخنرانی
📝 متن مکتوب سخنرانی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔰توضیحات:
🔹ترجمۀ بعضی از آیات سورهٔ آلعمران.
🔹هدایت بهسوی صراط مستقیم فقط با تبعیّت از قرآن و رسول خدا.
🔹برداشتهای غلط و سلیقهای از قرآن، در صورت جدایی از سنّت پیغمبر.
🔹علّت تمرّد شیطان.
🔹پیدایش بهشت و جهنّم با خطاب ﴿اُسجُدوا﴾.
🔹قبول داشتن قرآن یعنی عمل به کلام مفسّر و مبیّن حقیقی قرآن.
🔹میزان حق چیست؟
🔹کلام رسول خدا میزان برای بروز باطن افراد.
🔹فِسق ولید در بیان صریح قرآن؛ و عدالت وی در نزد عامّه با ادلّۀ واهی.
🔹قول عامّه بر عدالت مطلق صحابه و ادلّۀ ردّ آن.
🔹جعل حدیث بهوسیلۀ بعضی از صحابه.
🔹تمرّد بعضی از صحابه در جنگ تبوک از امر پیغمبر.
🔹ادلّۀ ردّ قول عامّه بر عدالت مروان.
🔹واقعۀ حرّه در مدینه (ت).
🔹جعل روایت دربارۀ خلقت توسّط ابوهریره بر خلاف نصّ قرآن.
🔹ایرادات وارده بر روایتی جعل شده توسّط ابوهریره.
🔹عدم تمکّن عامّه از جواب به خلافها و جعلهای صحابه.
🔹اختلاف بعضی از علمای عامّه درخصوص ایرادات وارده بر خودشان.
🔹اکتفا بر قرآن و کنار گذاشتن کلام رسول خدا، علّت اختلافات عامّه.
🔹ردّ احمد امین مصری بر «حسبنا کتابَ الله» در کتاب یوم الإسلام.
🔹کتب ابوریّه در انتقاد بر آراءِ عامّه و لزوم مطالعۀ آن برای طلاب.
🔹ملاقات مرحوم آیةالله سید مرتضی عسگری و ابوریّه در مصر.
🔹انتقاد ابوریّه به ابوهریره و احترام ایشان به امیرالمؤمنین علیهالسّلام.
🔹کلام ابوریّه در ردّ عامّه و ردّ عدالت صحابه.
🔹اعتراض به عدالت صحابه.
🔹عدم قبول کلام بدون دلیل در جامعۀ فعلی.
🔹موشکافی نمودن مطالب توسّط محقّقین جامعۀ امروز.
🔹شکسته شدن انحصار مذاهب اربعۀ عامّه در جامعۀ امروز.
🔹مسدود کردن باب اجتهاد، ضربهای بزرگ به اسلام.
🔹اسلام، دین فکر و تعقّل و تأمّل.
🔹امیرالمؤمنین علیهالسّلام: «نگذارید که جماعتی سبقت به قرآن بگیرند!»
🆔 @allame_tehrani
نقد و بررسی قول عامه در عدالت مطلق صحابه.mp3
25.93M
💫 مبانی تشیع - جلسهٔ 8
💢 نقد و بررسی قول عامه در عدالت مطلق صحابه
🎙حضرت علامه آیتالله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدساللـهنـفـسـهالـزکـیـة)
🗓 تاریخ سخنرانی: 1411/09/15
📝 متن مکتوب سخنرانی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔰توضیحات:👇
eitaa.com/allame_tehrani/3376
🆔 @allame_tehrani
نقد و بررسی قول عامه در عدالت مطلق صحابه.pdf
5.54M
💫 مبانی تشیع - جلسهٔ 8
💢 نقد و بررسی قول عامه در عدالت مطلق صحابه
▪️حضرت علامه آیتالله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدساللـهنـفـسـهالـزکـیـة)
🗓 تاریخ سخنرانی: 1411/09/15
🔉 فایل صوتی سخنرانی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔰توضیحات:👇
eitaa.com/allame_tehrani/3376
🆔 @allame_tehrani