eitaa logo
کانال علامه طهرانی
3هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
803 ویدیو
195 فایل
❤️عرفان با طعم زندگی❤️ 💎نشر آثار و معارف منتخب و ناب حضرت علامه آیت‌الله حسینی طهرانی (قدس سره) و سایر علما و عرفای بالله💎 ادمین: @Ya_bab_allah پیام ناشناس: daigo.ir/secret/allametehrani کانال خانواده و زندگی الهی: @ezdevaje_elahi
مشاهده در ایتا
دانلود
کانال علامه طهرانی
📗 رسالهٔ لُب‌ُّاللُّباب در سیر و سلوک أولی‌الألباب 💎 «صراط مستقيم در جمع ميان زندگی ظاهری و تزكيهٔ
✍ سبب تدوین رسالهٔ لب‌اللباب 🌷اهداء کتاب به روح مرحوم شهید مطهری دوست مکرّم و سرور ارجمند مهربان‌تر از برادر ما مرحوم آیةالله شیخ مرتضى مطهّرى - رضوان الله علیه - که سابقهٔ آشنائى ما با ایشان متجاوز از سى و پنج سال است، پس از یک عمر درس و بحث و تدریس و خطابه و کتابت و موعظه و تحقیق و تدقیق در امور فلسفیّه، با ذهن رشیق و نفس نقّاد خود بالأخره در این چند سالهٔ آخر عمر خود بالعیان دریافت که بدون اتّصال به باطن و ربط با خداى منّان و اشراب دل از سرچشمهٔ فیوضات ربّانیّه، اطمینان خاطر و آرامش سرّ نصیب انسان نمى‏گردد، و هیچگاه نمى‏تواند در حرم مطهّر خدا وارد شود یا گرداگرد آن طوف کند و به کعبهٔ مقصود برسد. و چون شمعى که دائماً بسوزد و آب شود، یا پروانه‏اى که خود را به آتش زند، و همانند مؤمن متعهّدى که شوریده‌وار دلباخته گردد و در دریاى بیکرانهٔ ذات و صفات و اسماء حضرت معبود فانى گردد و وجودش به سعهٔ وجود خدا متّسع شود قدم راستین در مضمار این میدان نهاد. بیدارى شب‏هاى تار و گریه و مناجات در خلوت سحرگاه و توغّل در ذکر و فکر و ممارست درس قرآن و دورى گزیدن از اهل دنیا و هواپرستان، و پیوستن به اهل‌الله و اولیاى خدا، مشهود سیر و سلوک او بود. رحمة الله علیه رحمةً واسعةً. لِمِثْلِ هَذَا فَلْیَعْمَلِ الْعَامِلُونَ(۱)، اِنَّ اللَهَ مَعَ الَّذینَ اتَّقَوْا وَ الَّذینَ هُمْ مُحْسِنُونَ(۲). چندى قبل از این حقیر خواستند تا براى سالگرد شهادت ایشان چیزى بنویسم. این فقیر که حقّاً خود را نالایق مى‏دیدم با وجود تراکم مشاغل و شواغل از قبول این عهده پوزش طلبیدم. اخیراً که مراجعه مکرّر شد، روح آن صدیق گرامى مدد نمود که این مختصر را تحریر نموده و به عنوان مقدّمه به رساله‏اى که در سیر و سلوک نوشته بودم ملحق نموده و براى شادى روح آن مرحوم در دسترس طالبان حقّ و پویندگان سبل سلام و راه حقیقت قرار دهم. بیَدِهِ أَزِمَّةُ الأُمورِ وَ بهِ أَسْتَعینُ. اصل این رساله اُسّ و مُخّ اوّلین دوره از درسهاى اخلاقى و عرفانى است که حضرت استاد گرامى ما علّامهٔ طباطبائى - روحى فداه - در سالهاى یکهزار و سیصد و شصت و هشت و شصت و نه هجریّهٔ قمریّه در حوزهٔ مقدّسهٔ علمیّهٔ قم براى بعضى از طلاب بیان فرموده و این حقیر به عنوان تقریرات درس به رشتهٔ تحریر درآورده بودم و قرائت و مرور به آن را در اوقات قبض و کدورت و خستگى موجب تنویر روح و تلطیف جان خود مى‏دانستم. اینک یک دوره بر آن مرور نموده با تنقیحات و اضافاتى مهیّا و پاداش و ثواب آن را به روح فقید سعید مطهّرى -أعلى اللّهُ مقامَه الشّریف- اهداء مى‏کنم. اللّهمّ احشُره مع أولیائک المقرّبین، و اخلُف على عَقِبه فی الغابرین، و اجعله من رفقاء محمّد و آله الطّاهرین، و ارحمه و ایّانا برحمتک یا ارحم الرّاحمین. ✍ حضرت علامه آیت‌الله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدس‌اللـه‌نـفـسـه‌الـزکـیـة) 📚 کتاب شریف «لب‌اللباب»، ص۱۷ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۱- آيهٔ ۶۱ از سورهٔ ۳۷: صافّات: براى چنين چيزى عمل‌كنندگان بايد عمل كنند. ۲- آيهٔ ۱۲۸ از سورهٔ ۱۶: نحل: خداوند همراه كسانى است كه تقوى گزيده‏اند و آنانكه ايشان نيكوكارند. 🆔 @allame_tehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اگر واقعاً علاقه‌مند هستید به «اصلاح نفس» و «اصلاح روح خودتان»... 🎙استاد شهید مرتضی مطهری 🔰 ارتباطِ سلوکیِ شهید مطهری با علامه طهرانی:👇 https://eitaa.com/allame_tehrani/298 🆔 @allame_tehrani
💎 بیان معارف 💎 • اثر عجیب رسالهٔ لب‌ّاللباب در إحیاء نفوس • لزوم بیان‌نمودن کلّیات مسائل توحیدی و عرفانی • بیان حقائق توحیدی در قرآن و ادعیهٔ معصومین علیهم‌السّلام • تبیین دقیق مسائل معرفتی در تألیفات قیّم مرحوم علّامه (قدس سره) مرحوم علّامۀ والد رضوان‌اللـه‌علیه از معدود بزرگانى بودند (و شاید اوّلین کسى بودند) که در عصر أخیر صریح و آشکارا به نشر معارف توحیدى در میان عموم مؤمنین اقدام فرموده و تألیفات زیادى در این راستا نمودند. در زمانى که رسالۀ لبّ‌اللباب را تألیف کردند، فرمودند: ما یک فوتى در عالم کردیم ببینیم چه مى‌شود. رسالۀ لبّ‌اللباب اثر عجیبى داشت و در سالهاى اوّل انقلاب که جوانان متدیّن و مؤمن، تشنۀ معارف بودند، بسیارى را به راه عرفان سوق داده و در وادى عشق و محبّت خداوند داخل نمود و هنوز هم خیل مشتاقان سیروسلوک را به سوى خداوند رهبرى مى‌نماید. در همان زمان برخى معترض بودند و مى‌گفتند: تألیف این نوع کتاب‌ها صحیح نیست و افشاء سرّ است. این مطالب همیشه به طور پنهان و خفیةً بیان مى‌شده است و نباید به این شکل در دست عموم قرار گیرد. بعد از تألیف کتاب شریف روح مجرّد نیز نظیر همین اعتراضات را از برخى دوست‌داران عرفان مى‌شنیدیم. ولى مرحوم والد می‌فرمودند: کلّیات مسائل توحیدى و عرفانى مخصوص رفقاى سلوکى نیست و الآن هزاران جوان مؤمن تشنۀ این حقائقند. اگر انسان این مسائل را بیان نکند این تشنگى و عطش از دست مى‌رود و گمان مى‌کنند دین در حدّ همان مسائل ظاهریّه و احکام فقهیّه است و چه بسا عطش و تشنگی‌شان ایشان را به سوى دکّان‌داران و عارف‌نمایانى بکشاند که عرفان را از شریعت جدا کرده و طریقت بدون شریعت و عرفانى بدون تعبّد ارائه می‌دهند. باید راه و طریق عارفان راستین که جمع میان ظاهر و باطن نموده‌اند و حقیقت شریعت و طریقت، هر دو در نزد آنان موجود است، همچون مرحوم آیةاللـه حاج ملّاحسینقلى همدانى و آیةاللـه حاج سیّد أحمد کربلائى و آیةاللـه قاضى قدّست أسرارهم، به مردم معرّفى شود، تا دیگر کسى نتواند باطل را به جاى حقّ سکّه بزند. گذشته از آنکه، بیان این معارف، اختصاصى به این کتب ندارد؛ خود خداوند در قرآن کریم حقیقت توحید را آشکار و روشن بیان فرموده و با هُوَ الأَوَّلُ وَ الآخِرُ وَ الظّاهِرُ وَ الْبَاطِنُ، به وحدت حقیقیّۀ حقّۀ خویش تصریح فرموده است. ادعیۀ معصومین صلوات‌اللـه‌علیهم و کتب و دواوین عرفا مشحون از این معارف است و بزرگان اهل معرفت با لسان نظم و نثر در آثار خود بارها این مسائل را به عربى و فارسى شرح و بسط داده‌اند تا هر کسى به قدر خود از آن مستفیض گردد. مسألۀ توحید و سلوک و عرفان باید بیان شود، ولى به شکلى که براى افراد اهل دقّت و ذوق موجب سوء تفاهم نگردد و قابل فهم باشد و بتوانند با تأمّل در جوانب و اطراف مسأله آن را دریابند؛ و خلاصه نه کتمان آن سزاوار است و نه بیان آن به شکلى که اهل علم و دقّت را به خطا بیاندازد و اسباب برداشتهاى خطا شود. روى همین جهت، ایشان در تألیفات قیّم خود به راحتى از کنار مسائل معرفتى نمى‌گذشتند و آنقدر جوانب مختلف آن را تبیین می‌فرمودند که هر کس از اهل علم و دانش در آن نظر کند و با انصاف در اطراف آن تأمّل نماید، از برداشتهاى کج و منحرف در امان بوده و مى‌تواند از خلال توضیحات ایشان راهى براى فهم آن مسأله بیابد. 📚 نورمجرد، ج۳، ص۷۶-۷۸ 🆔 @allame_tehrani
کانال علامه طهرانی
🎧 #چگونه_سلوک_کنیم؟ (14) 🎙مرحوم علامه طهرانی (قدس سره) 📚 آیین رستگاری، ص۶۴ 🔹مسئلهٔ عرفان بر اساس
۰۱۵ چگونه سلوک کنیم؟.mp3
5.74M
🎧 ؟ (15) 🎙مرحوم علامه طهرانی (قدس سره) 📚 آیین رستگاری، ص۶۵ 🔹اهمیت صبر و استقامت در مقابل مشکلات و موانع سلوک 🔹معنای حجب ظلمانیه و حجب نورانیه و اهمیت همت بلند در سلوک 🔹نقل مکاشفات علامه طباطبایی در گذر از مکاشفات نورانیه و نعمات بهشتی 🆔 @allame_tehrani
🔹احترام مرحوم علّامه طهرانی به اساتيد 🔰پاره‌اى از حقوق استاد بر متعلّم رعايت ادب و تواضع و فروتنى در مقابل استاد علاوه بر اينكه از صفات محموده بوده و حكايت از طهارت و سلامت نفس متعلّم دارد، از عوامل مهم در جلب توفيق و رسيدن به مدارج عالى علمى نيز مى‌باشد و رضايت و خشنودى استاد، خود سبب گشوده‌شدن أبواب علم و دانش بر قلب متعلّم می‌گردد. متعلّمى كه آينهٔ دل او از زنگار كبر و غرور و ديگر صفات رذيله صيقل نيافته، أنوار علوم و معارف بر دل او نمى‌تابد. چه بسيار متعلّمانى كه در اثر ترک ادب و تكبّر در مقابل استاد خود براى هميشه از تحصيل علم بازمانده و مورد قهر خداوند واقع شدند و از علوم استاد خود بهره‌اى نبردند و آنچه را آموخته بودند به نسيان و فراموشى سپردند. در اين مقام مناسب است جان خود را از رائحهٔ خوش كلام حضرت سيّدالعابدين علىّ‌بن‌الحسين عليهماالسّلام در بيان پاره‌اى از حقوق استاد بر متعلّم، معطّر سازيم؛ تا راهگشاى أهل علم در طريق تحصيل علم و معرفت باشد و بعد از آن گوشه‌اى از سيرهٔ عملى حضرت علّامه والد روحى‌فداه را در برخورد با اساتيدشان كه آينهٔ تمام‌نماى سيرهٔ أهل‌بيت عليهم‌السّلام مى‌باشد بيان كنيم، بحوله و قوّته. از حضرت امام زين‌العابدين عليه‌السّلام نقل شده كه فرمودند: وَ حَقُّ سآئِسِكَ بِالْعِلْمِ التَّعْظيمُ لَهُ وَ التَّوْقيرُ لِمَجْلِسِهِ وَ حُسْنُ الاِسْتِماعِ إلَيْهِ وَ الْإقْبالُ عَلَيْهِ وَ إلّا تَرْفَعَ عَلَيْهِ صَوْتَكَ وَ لاتُجيبَ أَحَداً يَسْأَلُهُ عَنْ شَىْ‌ءٍ حَتَّى يَكونَ هُوَ الَّذى يُجيبُ وَ لاتُحَدِّثَ فى مَجْلِسِهِ أَحَداً وَ لاتَغْتابَ عِنْدَهُ أَحَداً وَ أَنْ تَدْفَعَ عَنْهُ إذا ذُكِرَ عِنْدَكَ بِسُوءٍ وَ أَنْ تَسْتُرَ عُيوبَهُ وَ تُظْهِرَ مَناقِبَهُ وَ لاتُجالِسَ لَهُ عَدُوّاً وَ لاتُعادىَ لَهُ وَليّاً. فَإذا فَعَلْتَ ذَلِكَ شَهِدَ لَكَ مَلَائِكَةُ اللَهِ بِأَنَّكَ قَصَدْتَهُ وَ تَعَلَّمْتَ عِلْمَهُ لِلَّه جَلَّ اسْمُهُ لا لِلنّاسِ.[۱] «و حقّ كسى كه به آموزش و تربيت علمى تو مى‌پردازد اين است كه: او را بزرگ داشته و احترام نمائى و مجلس او را گرامى بدارى. به سخنانش نيكو گوش دهى و قلب و خاطر خود را به او سپرده و به وى توجّه نمائى تا بهرهٔ خود را از علم و دانش او استيفاء كنى. صدايت را بر او بلند نسازى و در پاسخ سؤال هيچ يک از شاگردان بر او پيشى نگيرى. در مجلس او با هيچ كس تكلّم ننموده و در محضر او از أحدى غيبت و بدگويى مكنى. اگر در حضور تو از استادت به بدى ياد شد از او دفاع كرده و عيوب وى را بپوشانى و خوبى‌ها و محاسن او را ظاهر و آشكار نمائى و با دشمن او مجالست و با دوست او دشمنى نكنى. اگر اين حقوق را رعايت نمودى، ملائكهٔ پروردگار شهادت خواهند داد كه تو تنها براى خدا قصد آن استاد را نموده و از او علم مى‌آموزى، نه براى مردم.» 📚 نورمجرد، ج۱، ص۹۰ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۱. بحارالأنوار، ج۲، ص۴۲، كتاب‌العقل‌والعلم‌والجهل، أبواب‌العلم، باب۱۰، ح۶. 🆔 @allame_tehrani
🔸تواضع قلبی علّامه طهرانی نسبت به اساتيدشان 🔹احترام متقابل اساتيد مرحوم علّامه به ايشان بارى، از خصلت‌هاى بارز ايشان، خضوع و تواضع و ادب نسبت به اساتيدشان بود. سيرهٔ ايشان اينگونه بود كه هر چه را به عنوان حقّ و وظيفه تشخيص مى‌دادند بدان عمل مى‌نمودند و در عمل به فرمايشات أئمّهٔ أطهار عليهم‌السّلام و دستورات شرع، امر ديگرى را لحاظ ننموده و مطيع و عبد محض بودند؛ وقتى مى‌ديدند در شريعت آمده است : مَنْ عَلَّمَنى حَرْفاً فَقَدْ صَيَّرَنى عَبْداً.[۱] «هر كس به من چيزى بياموزد مرا بندهٔ خود ساخته است.» همين يكجمله براى ايشان كافى بود تا نهايت احترام را به أساتيد خويش بنمايند. حتّى اگر از جهت ظاهر، مقام علمى استاد از ايشان پائين‌تر بوده و يا از جهت مبناى فكرى با استاد خود همراه نبوده و يا در مقام نقد كلام ايشان بودند، باز هم سرسوزنى از احترام و إكرام فروگذار نمى‌كردند و ألبتّه اين خضوع و تواضع ساختگى و ظاهرى نبود، بلكه واقعاً و قلباً نسبت به أساتيدشان متواضع بودند. عباراتى كه در ابتدا و انتهاى نامه‌هاى حضرت علّامه والد روحى‌فداه به استاد خود حضرت آيت‌اللـه خوئى رحمة‌اللـه‌عليه در نقد نظريّهٔ ايشان و لزوم اشتراک آفاق در رؤيت هلال آمده است و به مراتب از يک تعارف ساده و مرسوم بالاتر مى‌باشد، به‌خوبى حكايت از تجليل و تكريم و تواضع و فروتنى قلبى ايشان در مقابل مقام استاد دارد. در سال‌هاى آخر عمر شريفشان مطّلع شدند يكى از أساتيد دورهٔ هنرستانشان در قيد حيات‌اند، لذا تصميم گرفتند به ديدار استادشان بروند. ما نيز در معيّت حضرت والد به منزل ايشان رفتيم. اين ديدار براى استادشان بسيار معجب بود، چون علّامه والد رضوان‌اللـه‌تعالى‌عليه با آن مقام و جامعيّت علمى و معنوى كه داشتند و آن آثار جلالت و بزرگى و عزّ و وقارى كه از سيماى پرفروغشان هويدا بود، در برخورد با ايشان به جهت رعايت حقّ استادى، نهايت تأدّب و تواضع را داشتند، با اين كه استادشان مكلّا بود و ايشان در زىّ و هيئت علماء بودند. در مجالسى كه در خدمت ايشان به ديدن برخى از أساتيد بزرگوارشان همچون مرحوم آيت‌اللـه بهاءالدينى، آيت‌اللـه حاج شيخ مرتضى حائرى و آيت‌اللـه حاج شيخ محمّدجواد سدهى اصفهانى مى‌رفتيم، همين حالت خضوع و تواضع و احترام در ايشان كاملاً مشهود بود. گرچه آن بزرگواران نيز به تمام معنى‌الكلمه، ايشان را تعظيم و تكريم كرده و فوق‌العاده احترام مى‌نمودند و هيچوقت مثل يک استاد و شاگرد برخورد نمى‌كردند، و اين بدين جهت بود كه حضرت والد را مجتهد و فقيهى عميق‌الفكر و دقيق‌النّظر مى‌دانستند و از جهت عملى و معنوى در رتبهٔ والائى مى‌شمردند. 📚 نورمجرد، ج۱، ص۹۱ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۱. علّامه والد دربارهٔ سند اين حديث در مهر تابان، ص۱۰۸ بحث فرموده‌اند؛ شهيد ثانى (ره) در منيةالمريد، ص۲۴۳ می‌فرمايد: قالَ النَّبىُّ صَلَّى‌اللـه‌عَلَيهِ‌وآلِهِ: مَن عَلَّمَ أحَداً مَسألَةً مَلِكَ رِقَّهُ. قيلَ: أ يبيعُهُ وَ يَشْتَريهِ؟ قالَ: بَل يَأمُرُهُ وَ يَنهاهُ. «رسول خدا صلّى‌اللـه‌عليه‌وآله‌وسلّم فرمودند: هر كس به ديگرى مسأله‌اى بياموزد، مالک او می‌گردد. از خدمت حضرت سؤال شد: آيا او را همچون بنده‌اى مى‌فروشد و مى‌خرد؟ فرمودند: نه، ولى می‌تواند او را أمر و نهى نمايد.» 🆔 @allame_tehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❤️ شوق کربلا ❤️ ⚡️من اگر کربلا نروم می‌میرم... 🎙حضرت آیت‌الله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی (حفظه‌الله) ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💫 کسی که خدا خیر او را بخواهد ▪️حضرت امام صادق (علیه‌السلام): منْ أَرَادَ اللّٰهُ بِهِ الْخَيْرَ قَذَفَ فِي قَلْبِهِ حُبَّ الْحُسَيْنِ عَلَيْهِ‌السَّلَام‏ وَ حُبَّ زِيَارَتِه‏. خداوند برای هر کس ارادۀ خیر بفرماید، محبّت حسین علیه‌السلام و شوق زیارتش را در قلب او می‌اندازد. 📚 «کامل الزیارات»، ص۱۴۲ 🆔 @allame_tehrani
19.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
😭 السلام علیک یا أباعبدالله... 🎙استاد میرزامحمدی 😭 ممنون از اینکه آمدی آقای ما شدی 🆔 @allame_tehrani
یا مبدّل السیئات بالحسنات.mp3
6.05M
😭 یا مبدّل السیئات بالحسنات... 💬 مکاشفهٔ عجیب مرحوم آیت‌الله انصاری همدانی ▪️قسم به خون شهیدان به کربلا به حسین ▪️خدا به حشر ببخشد گناه ما به حسین 🎙استاد وکیلی (حفظه‌الله) 🆔 @allame_tehrani
💬 نفی خواطر 💫 عنایت عظیم امام حسین (علیه‌السلام) به سالکین راه خدا اکثر افرادى که موفّق به نفى خواطر شده و توانسته‏اند ذهن خود را پاک و صاف نموده و از خواطر مصفّا کنند و بالأخره سلطان معرفت براى آنان طلوع نموده است در یکى از این دو حال بوده است: 1⃣ اوّل در حین تلاوت قرآن مجید و التفات به خوانندهٔ آن، که چه کسى در حقیقت قارى قرآن است و در آن وقت بر آنان منکشف مى‏شده است که قارى قرآن خداست جلّ جلاله. 2⃣ دوّم از راه توسّل به حضرت أباعبدالله الحسین علیه‌السّلام؛ زیرا آن حضرت را براى رفع حجاب و موانع طریق نسبت به سالکین راه خدا عنایتى عظیم است. ✍ حضرت علامه آیت‌الله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدس‌اللـه‌نـفـسـه‌الـزکـیـة) 📚 رسالهٔ لب‌اللباب، ص۱۵۰ 🆔 @allame_tehrani
هدایت شده از کانال علامه طهرانی
salavate-zarabe-esfahani.mp3
10.82M
📜صلوات‌امام‌زمان‌(أرواحنا‌فداه) [مـــــــعـــروف بــه صــــلـــــوات ابـوالـحسن ضــرّاب اصـفـهـانـی] 🎙با نوای حاج مهدی صدقی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📖 صلوات ابوالحسن ضراب اصفهانی در عصر روز جمعه ▪️سید‌بن‌طاووس‌فرموده‌است: این‌صلوات‌از‌مولای‌ما‌حضرت‌مهدی (عـجـل‌اللـه‌تـعـالی‌فرجه‌الشریف) روایـت‌شـده‌اسـت‌و‌چــنــانــچــه تعقیبات‌روز‌جـمعه‌را‌به‌جهت‌عـذری نتوانستی‌بخوانی،هرگز‌این‌صلوات را‌ترک‌نکن،‌به‌جهت‌امری‌که‌خداوند جَلَّ‌جَلالُه‌ما‌را‌به‌آن‌آگاه‌کرده‌است. 📚 مـفـاتـیـح‌الـجـنـان 📍مشاهدهٔ متن دعا:👇 🌐 http://B2n.ir/erfan_zarrab 🌐 http://B2n.ir/bahjat_zarrab 💎 گنج پنهان:👇 eitaa.com/allame_tehrani/940 🔰 معرفی این صلوات شریف:👇 eitaa.com/allame_tehrani/941 🆔 @allame_tehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 🏴 مراسم عزاداری شهادت حضرت امام جعفر صادق (علیه‌السلام) 📍از طریق: صفحهٔ «نورمجرّد» در آپارات https://www.aparat.com/Nooremojarrad_com/live ⏰ زمان: شنبه ۲۵ شوّال المکرّم، حدود ساعت ۴:۳۵ صبح 💠 مکان: بیت حضرت آیت‌الله حسینی طهرانی (مد‌ظله‌العالی) 🆔 @allame_tehrani
1402.02.24_2.mp3
12.06M
🏴 روضهٔ امام صادق (علیه‌السلام) 🎙حجت‌الاسلام میرزامحمدی 🆔 @allame_tehrani
YEKNET.IR - roze - shahadat imam sadegh 1402 - karimi.mp3
9.13M
🏴 روضه ▪️مقدّسات خدا در مدار تقدیست ▪️ملائکه، همه شاگردهای تدریست 🎙حاج محمود کریمی 🆔 @allame_tehrani
مداحی آنلاین - جام چشم من بی تاب پر از غم میشد - میرداماد.mp3
3.81M
🏴 روضه ▪️جام چشم من بی‌تاب پر از غم می‌شد ▪️داشت لبریز غم و گریهٔ نم‌نم می‌شد 🎙حاج سید مهدی میرداماد 🆔 @allame_tehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 یه مدینه یه بقیعه 🏴 یه امامی که حرم نداره 🎙حاج محمود کریمی 🆔 @allame_tehrani
39.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▪️امام آسمونا روی زمینه... ▪️نفس‌هاش شماره افتاده تو سینه... 🎙حاج محمود کریمی 🆔 @allame_tehrani
🏴 امـام بـه حـق نـاطـق جـعـفـر بـن مـحـمـد الـصـادق اوَّلین‌ کس‌ که‌ سِرِّ ولایت‌ و حقیقت‌ نبوَّت‌ را برای‌ عامّۀ مردم‌ منکشف کرد امام‌ به‌حقّ ناطق‌ جعفر بن‌ محمد الصَّادق‌ - علیه‌ أفضل‌ السَّلام‌ و الصَّلوة‌ - بود. 📚 امام‌شناسی، ج۱۶-۱۷، ص۲۵۲ 🆔 @allame_tehrani
📜 صلوات خاصّهٔ امام صادق (علیه‌السّلام) اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ الصَّادِقِ خَازِنِ الْعِلْمِ الدَّاعِی إِلَیْکَ بِالْحَقِّ النُّورِ الْمُبِینِ اللَّهُمَّ وَ کَمَا جَعَلْتَهُ مَعْدِنَ کَلامِکَ وَ وَحْیِکَ وَ خَازِنَ عِلْمِکَ وَ لِسَانَ تَوْحِیدِکَ وَ وَلِیَّ أَمْرِکَ وَ مُسْتَحْفَظَ [مُسْتَحْفِظَ] دِینِکَ فَصَلِّ عَلَیْهِ أَفْضَلَ مَا صَلَّیْتَ عَلَی أَحَدٍ مِنْ أَصْفِیَائِکَ وَ حُجَجِکَ إِنَّکَ حَمِیدٌ مَجِیدٌ. خدایا درود فرست بر جعفر بن محمد صادق، خزانه‏‌دار علم و دانش، دعوت‌‌کننده به سوی تو بر پایهٔ حق، آن نور آشکار! خدایا چنان که او را قرار دادی معدن کلامت، و وحی‌‌ات، و خزانه‌دار دانشت، و زبان توحیدت و سرپرست‏ فرمانت، و نگهدارندهٔ دینت، پس بر او درود فرست؛ بهترین درودی که بر یکی از برگزیدگانت و حجّت‌هایت فرستادی که تو ستوده و بزرگواری. 📚 مفاتیح‌الجنان 🆔 @allame_tehrani
مکان و منزلت امام جعفر صادق علیه‌السلام در مکتب جعفری.pdf
3.78M
🔰مکان و منزلت امام جعفر صادق علیه‌السلام در مکتب جعفری - يكی از عوامل‌ ظهور علوم‌ امام‌ صادق‌ عليه‌السّلام طول‌ عمر ايشان‌ بود - علل‌ ناميده‌ شدن‌ تشيّع‌ به‌ مذهب‌ جعفری - تا زمان‌ امام‌ صادق‌ عليه‌السّلام فقه‌ عامّۀ مردم‌، فقه‌ عامّه‌ بود - نماياندن‌ شالودۀ اسلام‌ توسط‌ امام‌ صادق‌ عليه‌السّلام - نظريهٔ احمد امين‌ دربارۀ تشيع‌ - كار امام‌ صادق‌ عليه‌السّلام آفتابی نمودن‌ اسلام‌ حقيقی بود - چرا امام‌ صادق‌ عليه‌السّلام به‌ كار حكومت‌ نپرداخت‌ - سخن‌ مترجم‌ كتاب‌ مغز متفكر جهان‌ شيعه‌ دربارهٔ مذهب‌ جعفری ✍ حضرت علامه آیت‌الله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدس‌اللـه‌نـفـسـه‌الـزکـیـة) 📚 امام‌شناسی، ج ۱۷، ص ۲۴۴ تا ۲۶۷ 🆔 @allame_tehrani
💫 ابدیّت امام صادق علیه‌السلام 🔆 امام‌ صادق‌ علیه‌السلام نمونۀ بارز بلد طیّب‌ حضرت امام جعفر صادق علیه‌السلام از آن یگانه نباتى است که در زمین طیّب توحید روئیده است و آثار علمى و هدایتى وى نه تنها براى شیعه بلکه براى نسل آدمیّت، و نه تنها براى مدینهٔ منوّره بلکه براى سراسر گیتى، و نه تنها براى زمانى و قرنى و قرونى بلکه بطور جاودان إلى الأبد ضمانت دارد. چرا؟ براى آنکه وى داراى عصمت است، و هر معصومى همچون قرآن که داراى عصمت است أبدیّت خواهد داشت. کلمه و فتوى و حکم و رأى هر فقیهى از شیخ طوسى و علَّامهٔ حلّى تا آیةالله بروجردى و حکیم و من شابَهَهم در زمان حیاتشان حجیّت دارد و به مجرّد مرگ ساقط مى‌گردد. زیرا داراى عصمت نیستند و براى مردم لازم است از مجتهد حَىّ أعْلَم جامع‌الشَّرایط زمان تقلید کنند. اما آیات کریمهٔ قرآنیّه، و سُنَّت ثابتهٔ نبویّه، و سیرهٔ مُسَلَّمهٔ امامیّه تا روز قیامت حُجَّت است. 📚 امام‌شناسی، ج۱۸، ص۱۸ 🆔 @allame_tehrani
🔸تأثیر امام صادق علیه‌السلام بر علم پزشکی و تدریس آن [حضرت علامه طباطبایی رضوان‌الله‌علیه می‌فرمایند:] آثاری كه‌ از ائمۀ طاهرين‌ و پيشوايان‌ عاليقدر اسلام‌ بجای مانده‌ هر محقّقی را حيرت‌زده‌ و مبهوت‌ می‌كند. ما كه‌ رهبران‌ اسلام‌ را برگزيدگان‌ خدا و علوم‌ آنان‌ را منشعب‌ از علم‌ الهی می‌دانيم‌ هنگام‌ برخورد با پيشگوئی‌های علمی آنان‌ دچار تعجّب‌ نمی‌شويم‌، ولی محقِّقان‌ غير مسلمان‌ كه‌ می‌خواهند همه‌ چيز را از دريچۀ علوم‌ مادّی و بشری بررسی كنند دچار بهت‌ و حيرت‌ می‌شوند به‌ طوری كه‌ نمی‌توانند تحيّر خود را پنهان‌ كنند. چندی قبل‌ مجلّۀ خواندنیها اقدام‌ به‌ ترجمه‌ و انتشار كتابی به‌ نام‌ «مغز متفكر جهان‌ شيعه‌» كرد. كتاب‌ مزبور به‌ وسيلۀ گروه‌ دانشمندان‌ و محققين‌ (مركز مطالعات‌ اسلامی استراسبورگ‌[1]) كه‌ عموماً مسيحی هستند تأليف‌ و منتشر گرديد. در كتاب‌ نامبرده‌ زندگانی پيشوای ششم‌ حضرت‌ امام‌ جعفر صادق‌ علیه‌السلام و علوم‌ آن‌ حضرت‌ مورد بررسی و تجزيه‌ و تحليل‌ قرار گرفته‌ است‌. نويسندگان‌ محقِّق‌ و دانشمند اين‌ كتاب‌ كه‌ هر يک در رشته‌ای از علوم‌ تخصّص‌ دارند، سخنان‌ امام‌ صادق‌ را با علوم‌ و اكتشافات‌ امروزه‌ تطبيق‌ نموده‌ و همه‌ حيرت‌زده‌ و سرگردانند كه‌ امام‌ صادق‌ علیه‌السلام اين‌ علوم‌ را از چه‌ منبعی فراگرفته‌ است‌. در اينجا برای نمونه‌ چند بخش‌ از كتاب‌ مزبور را نقل‌ می‌كنيم‌: راجع‌ به‌ تدريس‌ علم‌ طبّ در محضر درس‌ محمد باقر علیه‌السلام دو روايت‌ مثبت‌ و منفی وجود دارد. و بعضی می‌گويند كه‌ در آنجا علم‌ طبّ تدريس‌ می‌شد، و بعضی تدريس‌ علم‌ پزشكی را از طرف‌ محمد باقر علیه‌السلام انكار كرده‌اند. ولی ترديدی وجود ندارد وقتی خود جعفر صادق‌ شروع‌ به‌ تدريس‌ كرد علم‌ طب‌ را درس‌ می‌داد. نظريّه‌های علمی جعفر صادق‌ علیه‌السلام روی علم‌ طب‌ اثر گذاشت‌ و پزشكان‌ در قرن‌ دوم‌ و سوم‌ هجری از نظريه‌های طبی جعفر صادق‌ علیه‌السلام استفاده‌ می‌كرده‌اند.[2] گفتيم‌ كه‌ نمی‌دانيم‌ آيا محمد باقر علیه‌السلام علم‌ طب‌ را تدريس‌ می‌كرده‌ يا نه‌؟ و پسرش‌ آن‌ علم‌ را در محضر او فرا گرفته‌ يا خير؟ ولی ترديدی نداريم‌ كه‌ خود جعفر صادق‌ علم‌ پزشكی را تدريس‌ می‌كرده‌ و در آن‌ علم‌ چيزهائی آورده‌ كه‌ پزشكان‌ در شرق‌ قبل‌ از او نياورده‌ بودند. و منظورمان‌ از شرق‌ عربستان‌ نيست‌ برای اينكه‌ عربستان‌ دارای علم‌ پزشكی نبوده‌ و بعد از اسلام‌ آن‌ علم‌ از جاهای ديگر به‌ عربستان‌ سرايت‌ كرد. اگر قبول‌ كنيم‌ كه‌ جعفر صادق‌ علیه‌السلام علم‌ طب‌ را در محضر پدرش‌ آموخته‌ لازمه‌اش‌ آن‌ است‌ كه‌ پدر آن‌ علم‌ را از جائی فراگرفته باشد و نمی‌دانيم‌ از كجا فراگرفته‌ است‌؟[3] ما می‌دانيم‌ كه‌ جعفر صادق‌ علیه‌السلام حرفۀ پزشكی نداشته‌ كه‌ آن‌ قواعد را ضمن‌ كار استنباط‌ كند و لذا اين‌ فكر به‌ نظر می‌رسد كه‌ آن‌ قواعد را از جائی آموخته‌ و هرگاه‌ در محضر درس‌ پدر آن‌ قواعد را آموخته‌ باشد باز اين‌ سؤال‌ به‌ نظر می‌رسد كه‌ پدرش‌ آن‌ قواعد را از كجا فراگرفته‌ است‌. 📚 امام‌شناسی، ج۱۸، ص۱۴۶ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1ـ Strasbourg : يكی از شهرهای فرانسه‌، مركز ايالت‌ آلزاس‌، در كنار رود رن‌، دارای 195000 نفر جمعيّت‌، كليساهای مجلّل‌ و باشكوه‌ دارد. (فرهنگ‌ عميد. اطلاعات‌ عمومی) 2- «خواندنيها»، شمارۀ 37، سال‌ 33. 3- «خواندنيها»، شمارۀ 37، سال‌ 33. 🆔 @allame_tehrani
🕌 کیفیّت مدرسهٔ عِلمیّهٔ إمام صادق علیه‌السلام طرز و شکل أخذ علوم از حضرت شبیه طرز و شکل أخذ علوم در حوزه‌هاى علمیّهٔ امروزه نبوده است که با مناقشه در دلیل و مأخذِ کلام، بحث را طىّ کنند. بلکه تلامذهٔ او جز مقدار اندکى از ایشان قائل به امامتش بوده‌اند. و شیعهٔ امامیّه همچنانکه گذشت اعتقادشان بر آن است که: در علم امام، رأى و اجتهاد وى مدخلیّت ندارد تا آنکه امام از روى مَصَدر و مُستند محاسبه کند. علم إمام موروثى است. بلى گاهى اتّفاق مى‌افتد که سائلى از علّت حکم سؤال مى‌نماید امّا این سؤال، سؤال تعلّم و استفاده مى‏باشد نه سؤال ردّ و جَدَل‏. علاوه بر این، آنان که از غیر امامیّه هم علوم خود را از وى اخذ نموده‌اند معتقد به جلالت و سیادت و إمامتش بوده‌اند.[1] و آن تعلّم و اخذ را براى خویشتن منقبت و فضیلتى به شمار مى‌آورده‌اند که بدان مُشَرَّف گردیده‌اند.[2] و دانستیم که ابن أبى‌الحدید، علم مذاهب أربعه را در فقه به وى ارجاع مى‌دهد.[3] پرسش کنندگان از مسائل و مشکلات و علوم به حضورش مى‌آمدند و براى رفع مشکله و عویصهٔ خود از او استعلام مى‌نمودند. و جمعى بسیار از آنان با خودشان دوات و کاغذ حاضر داشتند تا آنچه را که امام برایشان املاء مى‏کند، از روى ضَبط و ثَبت از او روایت کنند. و اگر اشتیاق دارى مقدار علم او را بدانى پس نظر کن به کثرت کسانى که از آبشخوار و بحر عظیم او از علوم مختلف سیراب گردیده‌اند! آنها به چهار هزار نفر یا بیشتر از آن بالغ گردیده‌اند. به چه علّت این جماعت کثیره از او روایت کرده‌اند و از غیر او روایت نکرده‌‏اند با وجود کثرت و وفور علماء در عصر او؟! و به چه علّت چون یکى از ایشان از او روایتى را نقل مى‌نمود، بر آن روایت وقوف مى‌نمود و دیگر نمی‌‏پرسید: امام از چه کسى آن را براى وى املاء نموده است مگر آنکه خود امام خبر می‌‏داد که: آنچه را که املاء کرده است، از آبائش از جدّش رسول أکرم صلى‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلّم مى‌باشد. این مدرسه‌اى که این تعداد افراد بسیار از آن خارج شده‌اند منظورش از تعلّم علوم، صیت و آوازه و افتخار و شرف نبوده است. و مقصد و مقصود از تلامذه‌اش فقط آن بوده است که علم را براى علم، و براى خدمت به دین و شریعت تعلّم کنند. و کسى که از این روش و منهاج، تجاوز مى‌نمود امام او را از حوزه‌اش دور مى‌ساخت. چه بسیار مردمانى را که امام طرد فرمود، و چه بسیار اقوامى را که در سیره و سَریره با وى مخالف بودند، لعن نمود. پیوسته مواعظ و ارشادات إمام، قبل از تعالیم و دروس بیان مى‌شد، و یا در ضمن خود دروس صورت مى‌گرفت. 📚 امام‌شناسى، ج۱۸، ص۲۸ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1- «تهذیب الأسماء و اللّغات»، و «ینابیع المودّة». 2- «مطالب السَّؤول» ص81. 3- شرح «نهج‌البلاغة»، ج1، ص6. 🆔 @allame_tehrani
تعالیم امام صادق علیه‌السلام.pdf
1.86M
🔹تعالیم امام صادق علیه‌السلام برای شاگردانش و تجلیل آن حضرت از علماء 📚 امام‌شناسی، ج۱۸، ص۳۰-۳۶ ✍ حضرت علامه آیت‌الله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدس‌اللـه‌نـفـسـه‌الـزکـیـة) 🆔 @allame_tehrani