🔅تشیّع "سعدی" نزد علامه طهرانی
حقیر أمثال سعدى و عطار و محیىالدین عربى را در اوائل عمر سنّى و در اواخر که در اثر مطالعات بسیار و یا تابش نور عرفان حقیقت را دریافتهاند شیعه میدانم.
قاضی نورالله شوشتری در «مجالسالمؤمنین» در باب تشیّع سعدى شیرازى مینویسد: از جمله اشعار شیخ بزرگوار که دلالت بر صحّت عقیدهٔ او دارد این دو بیت است که مؤلّف در یکى از دیوانهاى کهنهٔ او دیده است:
غیر از على، که لایق پیغمبرى بُدى؟
گر خواجهٔ رسل نَبُدى ختم انبیاء
فردا که هر کسى به شفیعى زنند دست
دست من است و دامن معصوم مرتضى
و نیز سعدى اشعارى را که در دیباچهٔ «بوستان» خود آورده است، میتوان شاهد بر تشیّع او دانست:
خدایا به حقّ بنى فاطمه
که بر قول ایمان کنم خاتمه
اگر دعوتم رد کنى یا قبول
من و دست دامان آل رسول
و نیز از اشعار ولایت او نسبت به امامت و ولایت أمیرالمؤمنین علیهالسلام این بیت صریح است:
سعدیا شرمی بدار آخر چه میترسی بگو
نیست بعد از مصطفى مولاى ما الّا على
📚امامشناسی، ج13، ص182 و ج13، ص183، پاورقی
🆔 @allame_tehrani
کانال علامه طهرانی
💫 نماز شب؛ معراج شبانه
🌃 وصل یار بدون نماز شب نمیشود
اگر سالکی شبها بیدار نمیشود، امید به وصل پروردگار نداشته باشد؛ یعنی خاطرش جمع باشد که نخواهد رسید.
اگر کسی برای نماز شب بیدار نشود و محبت دارد، مودت دارد، راه خدا و خدا را دوست دارد؛ تمام اینها در جای خود مطلوب و درست است؛ ولی نباید امید داشته باشد که به خدا برسد.
▪️حضرت آیتالله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی (حفظهالله)
#نماز_شب
🆔 @allame_tehrani
34.mp3
664.8K
💢 گناهان تو را زنجیر کرده و مانع نماز شب میشود.
🎙آیتالله مجتهدی تهرانی
@nedaye_tahzib
#نماز_شب
🆔 @allame_tehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📿 توفیقِ نمازِ شب
🌙 برای داشتنِ بیداریِ شب...
🌿 نمازِ شبِ دُرُست...
▪️حضرت آیةالله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی (حفظهاللهتعالی)
@jazbeh_eshgh
#نماز_شب
🆔 @allame_tehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹مؤمن وقتی میخوابد، شیطان سه گره به قلب او میزند...
📍برای باز شدن این گرهها باید...
🎙آیتالله تقوایی
@nafeleshab
#نماز_شب
🆔 @allame_tehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💎 هر چه داریم از تو داریم...
👑 بالاترین افراد
🌿 لازمهٔ رشد
👤 سختترین حجاب
⚫️ درّهٔ هلاکت
▪️حضرت آیتالله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی (حفظهاللهتعالی)
حجاب
اخلاص
سیر و سلوک
زاد و توشهٔ سالک
ضرورت سلوک و طلب فناء و لقاء
سالک باید خود را از همه پایینتر ببیند
عُجب و درمان آن در کلام ابن فهد حلی
@jazbeh_eshgh
@Nooremojarrad_com
🆔 @allame_tehrani
✅ 12 نشانهٔ آدم دیندار🌷
▪️امام صادق علیهالسّلام:
إنَّ صَاحِبَ الدِّینِ فَکَّرَ فَعَلَتْهُ السَّکِینَةُ
وَ اسْتَکَانَ فَتَوَاضَعَ
وَ قَنِعَ فَاسْتَغْنَی
وَ رَضِیَ بِمَا أُعْطِیَ
وَ انْفَرَدَ فَکُفِیَ الْإِخْوَانَ
وَ رَفَضَ الشَّهَوَاتِ فَصَارَ حُرّاً
وَ خَلَعَ الدُّنْیَا فَتَحَامَی الشُّرُورَ
وَ اطَّرَحَ الْحَسَدَ فَظَهَرَتِ الْمَحَبَّةُ
وَ لَمْ یُخِفِ النَّاسَ فَلَمْ یَخَفْهُمْ
وَ لَمْ یُذْنِبْ إِلَیْهِمْ فَسَلِمَ مِنْهُمْ
وَ سَخَتْ نَفْسُهُ عَنْ کُلِّ شَیْءٍ فَفَازَ وَ اسْتَکْمَلَ الْفَضْلَ
وَ أَبْصَرَ الْعَافِیَةَ فَأَمِنَ النَّدَامَة.
آدمِ ديندار مىانديشد، و در نتيجه، آرامش او را فرامىگيرد،
و خود را كوچك و خوار مىشمارد پس به فروتنى مىگرايد،
قناعت مىورزد و به سبب آن [از مردم] بىنياز مىشود،
و به آنچه او را داده شده خشنود است،
گوشهٔ تنهايى برمىگزيند و از دوستان بىنياز مىگردد،
قيد شهوتها و خواهشهاى نفس را مىزند و بدين سان آزاد مىشود،
دنيا را كنار مىگذارد و در نتيجه خود را از بديها و گزندهاى آن حفظ مىكند،
حسادت را به دور مىافكند پس دوستى و محبّت آشكار مىشود،
مردم را نمىترساند از اين رو از آنان هم نمىترسد،
به آنان تعدّى نمىكند، بنابراين از گزند ايشان در امان است،
به هيچ چيز دل نمىبندد و در نتيجه به رستگارى و كمال فضيلت دست مىيابد،
عافيت را به ديدهٔ بصيرت مىبيند و از اين رو، كارش به پشيمانى نمىكشد.
📚"أمالی مفید"، ص۵۲
#حدیث
✅ یک راه حل عملی
برای رسیدن به آرامش🌷
🆔 @allame_tehrani
💫 سير و سلوک و تصحيح ذهن 🧠
غرض از سير و سلوک، تصحيح ذهن و ايجاد نگرشى توحيدى به عالم هستى و نيز تحقّق نفس به علوم و معارف إلهى مطابق با واقع است، چرا كه حقيقت انسان كه در روز قيامت ظاهر شده و انسان إلىالأبد از مائدهٔ آن بهرهمند مىشود همان عقائد و انديشههاى اوست و بس.
اى برادر تو همين انديشهای
ما بقى تو استخوان و ريشهاى
گر گُل است انديشهٔ تو، گلشنى
ور بود خارى، تو هيمه گلخنى[۱]
و لذا ارتحال از دنيا با تصويرى نادرست از توحيد حضرت پروردگار و إدراكى ناقص يا اشتباه از أسماء و صفات إلهى موجب كمبهرگى انسان از عالم آخرت مىشود.
در روايتى آمده است كه: وقتى خداى عزّوجلّ در قيامت با حقيقت و واقعيّت خود بر بندگان تجلّى میكند، آنها خدا را نمىشناسند و مىگويند: نَعوذُ بِاللّٰهِ مِنْكَ! أمّا وقتى خداوند مطابق با اعتقاد و تصوّرى كه از او در ذهن خود دارند ظاهر مىشود، او را شناخته و در برابر او به سجده مىافتند؛ إنَّ الْحَقَّ يَتَجَلَّى يَوْمَ الْقِيَمَةِ لِلْخَلْقِ فى صورَةٍ مُنْكَرَةٍ، فَيَقولُ: أَنَا رَبُّكُمُ الْأَعْلَى. فَيَقولونَ: نَعوذُ بِاللّٰهِ مِنْكَ، فَيَتَجَلَّى فی صُورَةِ عَقآئدِهِمْ فَيَسجُدونَ لَهُ.[۲]
📚نورمجرد، ج۱، ص۵۸۸
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۱. مثنوىمعنوى، ص۱۱۳
۲. شرح فصوصالحكم قيصرى، فصّ هوديّه، ص۷۴۱
🆔 @allame_tehrani
💎 برای یه شروع جدید، نیاز به روز جدید نداری؛ نیاز به یه #طرز_فکر_جدید داری...🌷
توبه
فکر
اصلاح اندیشه
معرفت نفس
سختترین حجاب
ذکر دائم شیطان
همهی ما میتوانیم...
@nomov_ir
🆔 @allame_tehrani
❤️ لقاء خدا فقط با طلوع نور عشق خدا ممكن است ❤️
بارى، طىّ اين راه پر فراز و نشيب و هائل كه در هر زاويهاى از آن، شياطين و قطّاع الطّريق، براى به دامانداختن سالک و منع او از ادامهٔ راه، كمين زدهاند، جز با هَيمان و عشق به حضرت پروردگار ميسور نيست.
حضرت علامه والد رحمةاللـهعليه مىفرمودند:
لقاء خدا فقط با طلوع نور عشق خدا ممكن است. همهٔ دستورات شرع مقدّس مقدّمهٔ ظهور اين كيمياى تكامل است.
مكرّر مىفرمودند:
علماى علم أخلاق رضواناللـهعليهم، همچون مرحوم فيض در المحجّةالبيضاء و مرحوم نراقى در جامعالسّعادات، به تفصيل صفات مذمومه و رذائل اخلاقى را تعريف و تبيين كرده و دربارهٔ علائم آنها و راه علاج هر يك مانند عجب، حسد و كذب، بحث كرده و سخن گفتهاند.
اين طريق، پسنديده و مقبول است ولى كافى نيست و رسيدن سالك به سرمنزل مقصود را ضمانت نمىكند. اگر كسى بخواهد معصيت نكرده و ريشهٔ صفات ذميمه را در خود خشك كند و به حقيقت عبوديّت و بندگى و لقاء خدا مشرّف شود، تنها راه آن عشق و شوق به خداوند است. چون با اين روشى كه علماى أخلاق در كتب خود فرمودهاند، سير سالک بسيار طولانى شده و يك عمر براى او كافى نيست بلكه عمر نوح مىطلبد؛ چرا كه براى رفع و دفع هر يك از خصلتهاى قبيح عمرى لازم است، و آخرالأمر معلوم نيست آيا ريشه و بنياد آن رذيله خشك و نابوده شده است يا نه، بلكه بقاياى آن هنوز در زواياى نفس پنهان بوده و مترصّد فرصتى است تا در بزنگاه دوباره طلوع كرده و سالک را به زمين زند. زيرا طبيعت نفس اينطور است كه اگر از يكطرف آن را سركوب كنى، از سوى ديگر سر در مىآورد. اگر عشق خدا طلوع نكند، سالک به مقصد نمىرسد و بايد زحمتى بسيار متحمّل شود تا معاصى و أوصاف مذمومه را از خود دور كند.
📚نورمجرد، ج۱، ص۴۴۹
🆔 @allame_tehrani
✨روایت رسولاکرم صلّیاللهعلیهوآله دربارهٔ نفس
🤲 یارى جستن از حقّ براى غلبه بر نفس
علّامه مجلسى رحمةاللهعلیه از عوالىاللئالى روایت میکند که در بعضى أخبار آمده است که: مردى به نام مجاشع بر رسول خدا صلّىاللهعلیهوآله وارد شد،
فقالَ: یا رَسولَ اللّٰهِ! کَیْفَ الطَّریقُ إلَى مَعْرِفَةِ الْحَقِّ؟ فَقالَ صَلَّى اللّٰهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ: مَعْرِفَةُ النَّفسِ.
فَقالَ: یا رَسولَ اللّٰهِ! فَکَیْفَ الطَّریقُ إلَى مُوافَقَةِ الْحَقِّ؟ قالَ: مُخالَفَةُ النَّفْسِ.
فَقالَ: یا رَسولَ اللّٰهِ! فَکَیْفَ الطَّریقُ إلى رِضا الْحَقِّ؟ قالَ: سَخَطُ النَّفْسِ.
فَقالَ: یا رَسولَ اللّٰهِ! فَکَیْفَ الطَّریقُ إلى وَصْلِ الْحَقِّ؟ قالَ: هَجْرُ النَّفْسِ.
فَقالَ: یا رَسولَ اللّٰهِ! فَکَیْفَ الطَّریقُ إلى طاعَةِ الْحَقِّ؟ قالَ: عِصْیانُ النَّفْسِ.
فَقالَ: یا رَسولَ اللّٰهِ! فَکَیْفَ الطَّریقُ إلى ذِکْرِ الْحَقِّ؟ قالَ: نِسْیانُ النَّفْسِ.
فَقالَ: یا رَسولَ اللّٰهِ! فَکَیْفَ الطَّریقُ إلى قُرْبِ الْحَقِّ؟ قالَ: التَّباعُدُ مِنَ النَّفْسِ.
فَقالَ: یا رَسولَ اللّٰهِ! فَکَیْفَ الطَّریقُ إلى أُنْسِ الْحَقِّ؟ قالَ: الْوَحْشَةُ مِنَ النَّفْسِ.
فَقالَ: یا رَسولَ اللّٰهِ! فَکَیْفَ الطَّریقُ إلى ذَلِکَ؟ قالَ: الِاسْتِعانَةُ بِالْحَقِّ عَلَى النَّفْسِ.(۱)
«عرض کرد: اى رسول خدا! راه معرفت و شناخت حقّ چگونه است؟
حضرت فرمودند: معرفت نفس.
عرض کرد: اى رسول خدا! راه موافقت با حقّ چگونه است؟
حضرت فرمودند: مخالفت نفس.
عرض کرد: اى رسول خدا! راه رضایت و خشنودى حقّ چگونه است؟
حضرت فرمودند: خشم و نارضایتى نفس.
عرض کرد: اى رسول خدا! راه اتّصال به حقّ چگونه است؟
حضرت فرمودند: جدا شدن از نفس.
عرض کرد: اى رسول خدا! راه اطاعت حقّ چگونه است؟
حضرت فرمودند: عصیان نفس.
عرض کرد: اى رسول خدا! راه یادکردن حقّ چگونه است؟
حضرت فرمودند: فراموشى نفس.
عرض کرد: اى رسول خدا! راه نزدیکى به حقّ چگونه است؟
حضرت فرمودند: دورى از نفس.
عرض کرد: اى رسول خدا! راه انس و دوستى با حقّ چگونه است؟
حضرت فرمودند: بیگانگى با نفس.
عرض کرد: اى رسول خدا! راه رسیدن به این امور چگونه است؟
حضرت فرمودند: یارى جستن از حقّ براى غلبه بر نفس.»
📚نورمجرد، ج۱، ص۴۴۷
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۱. بحارالأنوار، ج۶۷، باب۴۵: مراتبالنفس، ص۷۲، ح۲۳
#حدیث
🆔 @allame_tehrani
حکمت ناب دروس اخلاق آیت الله انصاری شیرازی ره، @salavatnameh.pdf
4.78M
📔«حکمت ناب»
🔹درسهای اخلاق آیتالله یحیی انصاری شیرازی رضواناللهعلیه
@salavatnameh
🆔 @ezdevaje_elahi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌿 زیارت روز جمعه
📜 زیارت امام زمان (عجلاللهتعالیفرجهالشریف)
🎙با صدای استاد فرهمند
🆔 @allame_tehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥شوق دیدار امام زمان
📍آن بندهای که شوق نداشته باشد آقا امام زمان را ببیند از بندگی ساقط است...
🎙حضرت آیتالله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی (حفظهالله)
🆔 @allame_tehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📍حتماً ببینید...
🔸عنایت امام زمان (عجلاللهفرجه) به طلبهٔ جوان کرجی🔸
🎙حجتالاسلاموالمسلمین حاج شیخ اصغر قائمی (سلّمهالله)
📌فایل باکیفیت:👇
https://www.aparat.com/v/X0Rqc
🆔 @allame_tehrani
💎 ادب ولایت و انتظار فرج
در باب أدب ولایت، نسبت به توجّه به ساحت و وجود مقدّس حضرت بقیّة الله الأعظم عجّل الله تعالى فرجه الشّریف اهتمام و تأکید بسیار داشته و همیشه ترغیب به انتظار فرج آن حضرت کرده، مىفرمودند: انتظار انسان، باید آنقدر شدید باشد که صبح هنگام، انتظار ظهور حضرت را در شب داشته باشد، و شب که مىخوابد انتظار ظهور و طلوع آفتاب ولایت را در صبح داشته باشد.
و البتّه انتظارى را مفید و مُنتج مىدانستند که سازنده باشد، یعنى انتظار توأم با عمل و تهذیب و تطهیر باطن که موجب تقرّب به حقیقت ولایت آن حضرت و انکشاف آن مىشود. مىفرمودند: عمده در انتظار، انتظار با عمل است؛ یعنى منتظر حقیقى کسى است که أعمال و رفتارش به نحوى باشد که خود را براى ظهور آن حضرت مصفّا و مهیّا نموده و تهذیب نفس کند؛ وگرنه انتظار بى عمل، انتظار واقعى نیست بلکه صورت و توهّمى از انتظار است.
ایشان خود نیز عاشق و شیفتهٔ آن حضرت بودند، و بى شکّ از ره یافتگان به محضر أنور حضرت ولىّ عصر عجّل الله تعالى فرجه الشّریف بوده و تشرّف خارجى حقیقى داشتند، و عطر و گرمى کوى مِهر ولایت را با عمق جان لمس نموده بودند؛ ولى مىفرمودند: تشرّف به محضر حضرت گرچه ذى قیمت و بسیار باارزش است ولى این تشرّف خارجى هدف نیست، مهمّ رضایت آن حضرت از انسان است؛ و این معنى حاصل نمىگردد مگر به اطاعت و تسلیم و عبودیّت محضه نسبت به ساحت قدس ربوبى.
📚 نور مجرد، ج۱، ص۵۰۳
🆔 @allame_tehrani
🔸قلبها از ایمان و نور معرفت خشکیده است!
▪️آیتالله بهجت (قدس سره):
قلبها از ایمان و نور معرفت خشکیده است. قلب آباد به ایمان و یاد خدا پیدا کنید، تا برای شما امضا کنیم که امام زمان عجلاللهتعالیفرجهالشریف آنجا هست.
📚 در محضر بهجت، ج٢، ص١٧٩
🆔 @allame_tehrani
✨رابطهی ما با امام زمان✨
▪️آیتالله بهجت (قدس سره):
تا رابطهی ما با ولیّامر؛ امام زمان (علیهالسلام) قوی نشود، کار ما درست نخواهد شد و قوت رابطهی ما با ولیّامر (علیهالسلام) هم در اصلاح نفس است.
📚 فیضی از ورای سکوت، ص۶۵
🆔 @allame_tehrani