eitaa logo
کانال علامه طهرانی
2.9هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
778 ویدیو
190 فایل
❤️عرفان با طعم زندگی❤️ 💎نشر آثار و معارف منتخب و ناب حضرت علامه آیت‌الله حسینی طهرانی (قدس سره) و سایر علما و عرفای بالله💎 ادمین: @Ya_bab_allah پیام ناشناس: daigo.ir/secret/allametehrani کانال خانواده و زندگی الهی: @ezdevaje_elahi
مشاهده در ایتا
دانلود
🤲 جهت خدایی 🔆 جادهٔ روشن اخلاص ❤️ بالاترین عاشق خدا 💫 تلاش برای افزایش معرفت 🌷بهترین هدیه به امام زمان 🤲 خودمان بهره ببریم 🤲 او نیاز ندارد 🕌 آثار محبت به حضرت را زنده نگه داریم ▪️آیت‌الله مصباح یزدی (قدس سره) @mesbahyazdi_ir (أرواحنا فداه) 🆔 @allame_tehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍ متن پیام رهبر معظم انقلاب به مناسبت ارتحال آیةالله آقای حاج شیخ محمدتقی مصباح یزدی 📜 پیام مراجع تقلید، علما و نهاد‌های انقلابی در پی رحلت آیت‌الله مصباح 💠 مصباح انقلاب در کلام رهبر انقلاب 💡چراغ انقلاب 💥عالم مجاهد و پارسا 💠 آیت‌الله مصباح یزدی کیست؟ 💠 برخی از تعبیرات مقام معظم رهبری دربارهٔ آیت‌الله مصباح یزدی ✨علامهٔ بصیر 🔰علامه مصباح یزدی در نگاه دیگران 📥جزوهٔ مصباح عزیز 💠 علامه مصباح یزدی در نگاه بزرگان ❤️ راه، راه بندگی است... 📥نرم‌افزار اندروید | مجموعه آثار گفتاری و نوشتاری حضرت آیت‌الله مصباح یزدی 👥 شریک تفسیر گران‌سنگ المیزان 💡چراغ راه (وصیت‌نامهٔ حضرت علامه آیت‌الله مصباح یزدی) 📚نگاهی بر آثار و تألیفات آیت‌الله مصباح یزدی + لینک کتب 🔰مرور مختصری بر زندگی آیت‌الله مصباح یزدی 📹 بیانات رهبر انقلاب اسلامی در دیدار خانوادهٔ آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی (رضوان الله علیه) ۱۴۰۱/۱۰/۰۵ ☑️ مروری کوتاه بر زندگی‌نامهٔ آیت‌الله مصباح یزدی (قدس سره) ⚡️اصلاح فکر با استاد فکر 😭 وداع با استاد 💠 خلاصهٔ عمر 90 ساله... 🆔 @allame_tehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹 بهترین شهادت 🤲 خدایا مرا پاکیزه بپذیر! ▪️حضرت آیت‌الله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی (حفظه‌الله‌تعالی) @Nooremojarrad_com 🆔 @allame_tehrani
💫 تواضع، سرچشمهٔ زايندهٔ حقائق عرفانى است نردبان عروج به عالم توحيد، تواضع در برابر حضرت پروردگار است كه رسول خدا صلّى‌اللـه‌عليه‌وآله‌وسلّم مى‌فرمايند: مَن تَواضَعَ لِلَّهِ رَفَعَهُ اللَهُ.[۱]«هركس براى خداوند تواضع و فروتنى نمايد، خداوند مقام و منزلت او را بالا مى‌برد.» و نيز سرچشمهٔ زايندهٔ حقائق عرفانى كه بر قلب سالک جارى مى‌شوند و مقامات سنيّه از گسستن قيد نفس تا «ما لا عَينٌ رَأَتْ وَ لا أُذُنٌ سَمِعَتْ» همه، تواضع للّٰه و فى‌اللّٰه است كه حضرت امام‌صادق عليه‌السّلام مى‌فرمايند: التَّواضُعُ أَصْلُ كُلِّ خَيْرٍ نَفيسٍ وَ مَرْتَبَةٍ رَفيعَةٍ.[۲] تواضع أصل و منشأ همهٔ خوبى‌ها و مقامات عاليه مى‌باشد.» و اين تواضع و فروتنى، صفت بندگانى است كه نسبت خود را از ماسوا بريده و نسبت عبوديّت و اضافهٔ خود به حضرت پروردگار را تصحيح كرده‌اند. و به خلعت: وَ عِبَادُ الرَّحْمَـٰنِ الَّذِينَ يَمْشُونَ عَلَى الْأَرْضِ هَوْنًا[۳] مشرّف شده‌اند؛ چرا كه فقر ذاتى، اقتضاى تواضع و خاكسارى دارد نه استكبار در برابر خداى واحد قهّار. انسانى كه فريب سراب نفس و كمالات موهوم آن را خورده براى خود استقلال مى‌بيند و لذا مبتلاى به تكبّر مى‌شود، امّا بندگانى كه به توفيق الهى به فقر ذاتى خود كه مقصد اهل كمال است پى برده و آن را شهود كرده‌اند، همواره ملازم با فقر و ذلّ بوده و هيچگاه پا را از گليم بندگى بيرون نمى‌گذارند. و اگر در اين راه خداوند به آنها كمالاتى عنايت كند آنها را نيز سرمايهٔ عبوديّت و شكرگزارى مى‌كنند، نه اينكه از درگاه خدا اعراض كرده و با آنها براى خود تخت و تاج فرعونى بسازند. 📚نورمجرد، ج۱، ص۷۲۱ ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۱. بحارالأنوار، ج۷۲، باب التّواضع، ص۱۲۰، ح۸ ۲. بحارالأنوار، ج۷۲، باب التّواضع، ص۱۲۱، ح۱۲ ۳. قسمتى از آيهٔ ۶۳، از سورهٔ ۲۵:(الفرقان) 📹 اثر نگاه توحیدی بر تحصیل تواضع 🆔 @allame_tehrani
💬 حكايت سلطان محمود و خاک‌بيز در قديم‌الأيّام شغل بعضى از مردمان، خاک‌بيزى بود؛ يعنى از خاک راه يا ديگر أماكن تلّى مى‌ساختند و آنها را با غربال مى‌بيختند و با سيم و زرى كه در ميان خاک‌ها مى‌يافتند، إمرار معاش مى‌نمودند. شبى سلطان محمود براى اطّلاع از أحوال مردم مملكت خود با لباس مبدّل و بدون سپاه در شهر شروع به چرخيدن كرد و به يكى از اين خاک‌بيزها برخورد نمود. از سر ترحّم و كَرم، بازوبند مرصّع پادشاهى خود را مخفيانه در ميان تلّ خاك او انداخته و به سرعت از آنجا گذشت. شب بعد كه در شهر به گردش پرداخته بود باز آن خاک‌بيز را ديد كه همچنان مشغول بيختن خاک‌هااست! متعجّب شد، جلو رفت و به او گفت: اى مرد آنچه را كه ديشب در ميان اين خاک‌ها يافتى به اندازهٔ خرج ده كشور است، با گنجى كه يافتى نوبت آنستكه پادشاهى كنى نه خاک‌بيزى! خاک‌بيز گفت: چون دولت من، از خاک و خاک‌بيختن آشكار شد، تا جان در بدن دارم اين كار را رها نخواهم كرد.[۱] بارى، سالكى كه به اين پايه از معرفت و إدراک برسد و از إخلاص قدم در راه خدا بگذارد، نه‌تنها در برابر خداوند و أولياى او سر تواضع فرود مى‌آورد، بلكه در برابر مخلوقات خدا كه منتسب به حضرت ربّ‌العزّه هستند نيز متواضع و افتاده است؛ چه اينكه تكبّرورزيدن و خود را از ديگران بالاترديدن نشانهٔ غفلت و تغافل از نفس و عيوب آن بوده و سالكى كه به تهذيب اشتغال دارد شرمسارى گناه بزرگ أنانيّتش، او را از توجّه و ترفّع بر ديگران بازمى‌دارد. 📚نورمجرد، ج۱، ص۷۲۲ ــــــــــــــــــــــــــــ ۱. منطق‌الطير، ص۳۸۵ يك شبى محمود مى‌شد بى‌سپاه خاک‌بيزى ديد سر بر خاک راه كرده در هر جاى، كوهى خاک پيش شاه چون آن ديد، بازوبند خويش در ميان كوه خاکِ او فكند پس براند آنگاه چون بادى سمند پس دگر شب باز آمد شهريار ديد او را همچنين مشغول كار گفتش: آخر آنچه دوش آن يافتى ده خراج عالم آسان يافتى همچنان اين خاک مى‌بيزى تو باز؟ پادشاهى كن كه گشتى بى‌نياز خاک‌بيزش گفت: آن زين يافتم آن چنان گنجى نهان، زين يافتم چون از اين در دولتم شد آشكار تا كه جان دارم مرا اين‌است كار 🆔 @allame_tehrani
⭕️ تا يك ذرّه أنانيّت در انسان هست محال است به حقيقت برسد حضرت علّامه والد قدّس‌اللـه‌نفسه‌الزّكيّة مى‌فرمودند: راه خدا، راه خاكسارى و مسكنت است. اگر انسان از خوديّت خود تنزّل كند و خود را پائين بياندازد، خداوند ترحّم می‌كند، ولى اگر از كبر و هستى پوشالى خود تنزّل نكند خدا نيز بر او ترحّم نكرده و از او دستگيرى نمى‌كند. او در كمال عزّ خود مستغرق است و می‌گويد: يا تو آقايى يا ما! دو پادشاه در اقليمى نمى‌گنجند. مى‌فرمودند: سالک راه خدا براى وصول به خدا و رسيدن به كمال بايد از همه‌چيز حتّى از خودش بگذرد؛ تا يك ذرّه إنّيّت و أنانيّت در او هست محال است به شاهراه حقيقت برسد و از شريعهٔ آن ماء معين استفاده كند. در ترسيم مجازى بودن هستى انسان گرفتار نفس و جلوه‌هاى آن مى‌فرمودند: سابقا در جشن‌ها و بازى‌ها مرسوم بود كه فيل‌هاى بادى را هوا مى‌كردند و وقتى به آسمان نگاه مى‌كردى، فيلى بزرگ را در وسط آسمان مى‌ديدى! امّا آن فيل، در عالم توهّم فيل بود، سنگينى نداشت، كافى بود سوزنى به آن بزنى تا باد آن خالى شده و ديگر فيلى در كار نباشد. انسان نيز چنين است؛ اگر به جاى عبوديّت و مسكنت، هواى نفس در آن رخنه كند، يك انسان بادى و كاذب از آن مى‌سازد كه با انسان حقيقى كه تجلّى‌گاه ولايت حضرت پروردگار است زمين تا آسمان تفاوت دارد. 📚نورمجرد، ج۱، ص۷۲۳ 🆔 @allame_tehrani
🔍 سالک بايد خود را از همه پائين‌تر ببيند دربارهٔ تواضع به خلق خدا مى‌فرمودند: به هيچ‌يک از كمالات خود مغرور نشويد! مبادا چون به قرآن و روايات آشنا شده‌ايد و عبادات و نماز و روزهٔ شما برقرار است و مراقبه داريد بخواهيد به ديدهٔ حقارت به ديگران بنگريد. هرگز! حتّى نبايد خود را از أهل معاصى و آن زن بدكاره‌اى كه به فحشا مبتلا است بالاتر ببينيد! از ضمير آن زن چه خبر داريد؟ چه‌بسا در برابر خدا، قلباً منكسر و ذليل است و به درگاه او عجز و لابه می‌كند كه خدايا ناخواسته مبتلا شده‌ام و مرا نجات ده! و به بركت همين حال در نهايت موفّق به توبه شود. كم نبودند از اين دسته، افرادى كه خداوند از آنها دستگيرى كرد و أهل زهد و صلاح شدند. و برعكس، كسى كه خود را أهل طاعت و رستگارى ديده و زهدفروشى می‌كند مبتلاى به عُجب شده و در امتحانات شكست بخورد و عاقبت به خير نشود! تنها راه نجات اين است كه هميشه كشكول فقر و گدائى‌اش در دستش باشد و هيچگاه علوّ و سركشى نكند. 📚نورمجرد، ج۱، ص۷۲۴ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔸آیا او به خدا نزدیک‌تر است یا این؟ 🆔 @allame_tehrani
⛔️ به هيچكس نبايد به ديدهٔ حقارت نگريست كراراً مى‌فرمودند: نسبت به همهٔ خلق خدا متواضع و فروتن باشيد و نظرتان به آنها نظر مهر و شفقت باشد. مبادا به اين رفتگرهايى كه كوچه‌ها و خيابان‌ها را جاروب مى‌كشند و آب مى‌پاشند و زباله‌هاى منازل شما را جمع‌آورى مى‌كنند، به ديدهٔ حقارت بنگريد. از كجا معلوم كه اينها به خدا نزديك‌تر نباشند؟ اينها شب را براى رفاه و آسايش شما بيدارند و زحمت مى‌كشند، در اين ظرف زباله‌ها، نگاهشان به همه چيز مى‌افتد؛ لذا بايد به آنها احترام بگذاريد و از كمک‌كردن و إنعام به آنها دريغ نكنيد! خود ايشان نسبت به رفتگر محلّ سكونتشان عنايت زيادى داشتند و مكرّراً ما را جهت رسيدگى و كمک به منزل ايشان مى‌فرستادند. حتّى يكى دوبار، با وجود اشتغالات فراوان، خودشان به منزل وى تشريف بردند. حضرت علّامه والد قدّس‌سرّه، رفقا و إخوان طريق را به خصوص به تواضع و افتادگى در برابر يكديگر توصيه مى‌فرمودند و در اواخر عمر شريفشان در يكى از جلسات مى‌فرمودند: كسى كه خود را قلباً نه از روى تصنّع، از ديگر رفقاى جلسه پائين‌تر ببيند، از همه بهتر و در پيشگاه خدا، مقرّب‌تر است. حضرت امام حسن عسکرى عليه‌السّلام مى‌فرمايند: «وَ مَنْ تَواضَعَ فِى الدُّنْيا لِإِخْوانِهِ فَهُوَ عِنْدَاللّٰهِ مِنَ الصِّدِّيقينَ وَ مِنْ شيعَةِ عَلىِّ‌بْنِ‌أبى‌طالِبٍ عَلَيْهِ‌السَّلامُ حَقّاً.»[۵] «كسى كه در دنيا، برابر برادران خود تواضع می‌كند، نزد خدا از صدّيقين و شيعيان حقيقى أميرالمؤمنين عليه‌السّلام است.» رفقايى كه در برابر حضرت پروردگار و اخوان دينى خود متواضع‌تر بودند، عملاً نزد حضرت علاّمه والد محبوب‌تر بودند. البتّه تواضع أمرى قلبى‌است و حقيقتش اين است كه سالک هميشه مراقبه داشته باشد كه براى خود إنّيّتى نبيند و همه را از خدا بداند و اين أمر قلبى براى اهل ظاهر فقط از طريق آثارش قابل شناخت است، ولى أولياء خدا همان قلب را مى‌بينند و بر همان أساس با افراد مرتبط مى‌گردند. يك‌بار به حقير فرمودند: به فلان شخص بگوئيد شما ديگر در جلسه شركت نكنيد. سپس آثار ناراحتى و تغيّر در چهرهٔ مباركشان آشكار شد و فرمودند: به ايشان بگوئيد: رفقاى ما همه مثل دندانه‌هاى شانه برابر مى‌باشند و كسى بر ديگرى فضيلت ندارد. اشكال كار شما اين است كه خود را يک سروگردن از ديگران بالاتر مى‌بينى! و اين خطاست؛ راه سلوک اين است كه انسان خود را از همه پست‌تر ببيند. آرى، در سلوک راه خدا، سالكان را كه از روز ألست داغ عاشقى و محبّت حضرت پروردگار را بر دل دارند، نمى‌توان حقير و ناچيز شمرد و با اعتبارات موهوم دنيايى يا كمالات عاريه‌اى بين آنها فرق گذاشت و سالكى را كه به ظاهر وضيع است، لايق سلوک راه خدا ندانست. حضرت أميرالمؤمنين عليه‌السّلام مى‌فرمايند: لا تُحَقِّروا ضُعَفآءَ إخْوانِكُمْ فَإنَّهُ مَنِ احْتَقَرَ مُؤْمِنًا لَمْ‌يَجْمَعِ اللّٰهُ عَزَّوَجَلَّ بَيْنَهُما فى الْجَنَّةِ إلّا أَنْ يَتوبَ.[۶]«افراد ضعيف از برادران ايمانى خود را تحقير نكنيد؛ زيرا هر كس مؤمنى را تحقير كرده و كوچك شمارد، خداوند عزّوجلّ آن دو را در بهشت با همديگر قرار نمى‌دهد، مگر اينكه شخص اهانت‌كننده توبه كند.» 📚نورمجرد، ج۱، ص۷۲۴ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۵. بحارالأنوار، ج۷۲، ص۱۱۷، باب التّواضع، ح۱ ۶. بحارالأنوار، ج۷۲، باب مَن أذلَّ مُؤمناً، ص۱۴۳، ح۶ 🆔 @allame_tehrani