💥تواتر نقل اجماع بر تواتر قرائات سبع
و ليعلم أنّ هذه السبع إن لم تكن متواترة إلينا كما ظنّ لكن قد تواتر إلينا نقل الإجماع على تواترها فيحصل لنا بذلك القطع.
📚 مفتاح الکرامة فی شرح قواعد العلّامة(ط- القدیمة)، ج ٢، ص ٣٩١
مفتاح الكرامة في شرح قواعد العلامة (ط - الحديثة)؛ ج٧، ص: ٢١٢
#تعدد_قرائات
#تواتر_قرائات
🏴اطلاعیه
ضمن عرض تسلیت به مناسبت ۲۳ ذی القعده که بنا به قولی شهادت امام رضا علیه السلام است
به اطلاع می رساند روز پنجشنبه ۱۰ خرداد آخرین جلسه در سال تحصیلی بود و از روز شنبه بحثها تعطیل است.
انشاءالله زمان شروع جلسات جدید در همین کانال اطلاع رسانی خواهد شد.
💥علامه طباطبایی ره: اختلاف قرائات؛ راجع به اختلاف كیفیت قرائت خود رسول الله
"این قرائات توسّط قرّاء طورى نیست كه خود نفس قرائت را از رسول خدا بشنوند و آنرا قرائت كنند؛ و نیز از نزد خودشان این قرائات ابداع نشده است. بلكه چون مسلمین دیدند كه حاملان قرآن در قرائت هایشان اینجور مىخوانند، و آنان هم از رسول اكرم اخذ كردهاند، در نتیجه این بدست مىآید كه این قرائات كه از فلان قارى یا از فلان صحابى بدست آمده است این قرائتى است مستند به پیغمبر اكرم. و بقول اهل تاریخ چون خود رسول اكرم دو قسم یا بیشتر قرآن را قرائت مىكردند، پس اختلاف قرائات راجع به اختلاف كیفیت قرائت خود رسول الله مىشود.
جبرائیل سالى یكبار خدمت رسول الله مىآمد و آنچه از قرآن، از اوّل وحى تا آنوقت نازل شده بود به پیغمبر دوباره مىخواند، و وحیش را تجدید مىكرد؛ و پیغمبر هم به همان طریقى كه أخیراً جبرائیل خوانده است به كُتّاب وحى مىخواندها و از آنها بهمین گونه بمردم انتشار مىیافت؛ و در نتیجه این وحى با وحى سابق اختلاف پیدا مىكرد. و بنابراین، علّت اختلاف قرائات مستند به اصل اختلاف قرائت جبرائیل در سنوات عدیده مىشود.
📚 مهرتابان، ص۴٠٢-۴٠٣
#تعدد_قرائات
#علامه_طباطبایی
💥ابن شهرآشوب ره: قرائت امیرالمؤمنین علیه السلام؛ مرجع قرائات سبع
"و منهم العلماء بالقراءات ...و هذا دليل على علم علی بوجوه القراءات المختلفة و روي أن زيدا لما قرأ التابوت قال علي اكتبه التابوت فكتبه كذلك
و القراء السبعة إلى قراءته يرجعون"
📚 مناقب آل ابی طالب(ط الحیدریة)، ص ٣٢٩
المناقب (ط دارالاضواء)، ج ٢، ص ۵٢
🖊 پ.ن: ابن شهرآشوب از بزرگان علم قرائت است. ابن ابی طی-بنا بر نقل ذهبی- او را با وصف امام عصره در علم قرائات می ستاید:
«ثم تقدم في علم القرآن؛ القراءات، والغريب، والتفسير، والنحو...وکان امام عصره و واحد دهره. وكان الغالب عليه علم القرآن والحديث»(تاریخ الاسلام ط بشار، ج ١٢، ص ٨۶٠)
داودی نیز در طبقات المفسرین این چنین می گوید:«ثم تقدم في علم القراءات، والغريب، والتفسير، والنحو.كان إمام عصره، وواحد دهره، والغالب عليه، علم القرآن والحديث.»(طبقات المفسرین، ج ٢، ص ٢٠١)
#تعدد_قرائات
#قرائات_سبع
به مناسبت ایام تاسوعا و عاشورای حسینی:
شرح خطبه «خطّ الموت علی ولد آدم»-بررسی مسئله علم غیب امامان
جلسات دهه محرم 1436
✅ اطلاعیه
پیرو اطلاعیههای قبلی به اطلاع میرساند که
جلسات بحث امسال تحصیلی در ادامه روال سال قبل از روز یکشنبه ۲۵ شهریور ماه ۱۴۰۳ (۱۱ ربیعالاول ۱۴۴۶) هر روز از ساعت ۱۱:۱۰ (یازده و ده دقیقه) صبح تا ساعت ۱۲ ظهر به شرح ذیل برگزار خواهد شد.
▪️شنبه تا دوشنبه: بحث فقه (متن محل بحث)
▪️سهشنبه: ادامه بحث قراءات (متن محل بحث + مقدمه حاج آقا بر این متن)
▪️چهارشنبه: ادامه بحث توحید صدوق
▪️پنجشنبه: ادامه بحث فقه هوش مصنوعی
ان شاء الله جلسات همچنان به صورت مجازی (آنلاین) در نرم افزار قرار ارائه خواهد شد به آدرس
🆔https://b2n.ir/almabahes
و تلاش میشود تا حد امکان از پخش زنده خود ایتا هم استفاده شود و در همین کانال بحثها به صورت پخش زنده هم ارائه گردد
@almabahes
مصباح فی حکم رؤیة الهلال قبل الزوال.pdf
حجم:
324K
فایل فصل «مصباح فی حکم رؤیةالهلال قبل الزوال» از کتاب مصابیح الأحکام که موضوع بحث جلسات رویت هلال بود.
بحث به صفحه ۱۵ این فایل رسیده است.
بحث تفسیر، فقه و اصول
آخرین جلسه فقه در سال تحصیلی 1402-1403 تا ابتدای عبارت «هذا فیما روی عن ابی عبدالله ...» در ص 14 از
1403-06-25 رویت هلال-248.mp3
زمان:
حجم:
19.16M
اولین جلسه بحث فقه در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴
موضوع بحث (ادامه بحث رویت هلال) از صفحه ۱۵ متن «مصباح فی حکم رؤیة الهلال قبل الزوال»
مطالب مرتبط با جلسه رؤیت هلال ۲۴۸ (۲۵/ ۶/ ۱۴۰۳)
نسخ خطی مصابیح الاحکام
کلام صاحب جواهر در بحث رؤیت هلال قبل از زوال
مواردی که صاحب جواهر به اختلال طریقه تعبیر کردند
جلسه رؤیت هلال(۲)-بحث از اختلال طریقه در کلام صاحب جواهر