eitaa logo
مسجدالمهدی تفسیرقران کریم
285 دنبال‌کننده
489 عکس
78 ویدیو
14 فایل
🟣با آگاهی از معارف قران کریم لذت بیشتری از تلاوت قران داشته باشیم ایدی مدیر کانال @jahad1113
مشاهده در ایتا
دانلود
اطلاعیه سلام و احترام مراسم چهلمین روز شهادت سید حسن نصرالله و شهدای مقاومت 🟢سخنران: نماینده محترم ولی فقیه در استان اذربایجان غربی حضرت حجة الاسلام والمسلمین قرشي 🔵مداح: حاج حسین رکنی زمان: پنج شنبه 17 ابان بلافاصله بعد نماز مغرب عشاء مکان: مسجد خیابان امین محله بهنق https://eitaa.com/Almahddi
اطلاعیه سلام و احترام جهت اطلاع از و های جلسات قران کریم مسجد المهدی محله بهنق بزبان اذری ترکی https://eitaa.com/almahditfser
پس در جمله (و لقد اوحى اليك ) لام، لام قسم است، و جمله (لئن اشركت ليحبطن عملك )، بـيـان مـى كند كه آن وحيى كه نازل شده چه بوده، و تقدير كلام چنين است: سوگند مى خورم كه اين معنا به تو وحى شده كه اگر شرك بورزى چنين و چنان مى شود، و به انـبـياى قبل از تو نيز وحى شده بود كه اگر شرك بورزيد عملتان بى نتيجه گشته و از زيانكاران خواهيد شد.
و وفيت كل نفس ما عملت و هو اعلم بما يفعلون كـلمـه (تـوفـيـه ) بـه مـعـنـاى دادن و پـرداخـتـن چـيـزى اسـت بـه حـد كـمـال و تـمـام. و در جـمـله مـورد بـحث به خود عمل متعلق شده، يعنى فرموده در قيامت خود اعـمـال را بـه صـاحـبانشان مى دهيم، نه جزا و پاداش آن را و اين بدان جهت است كه ديگر جاى شكى در عادلانه بودن جزاى آن روز باقى نگذارد، و در نتيجه آيه مزبور به منزله بيان براى جمله (و هم لا يظلمون ) است. (و هـو اعـلم بـمـا يـفـعـلون ) - يـعـنـى حـكـم خـدا بـديـن مـنـوال كه كتاب را بگذارند و از روى آن به حساب خلايق برسند، و همچنين آوردن انبياء و شـهـداء بـدين جهت نيست كه خدا از اعمال بندگان بى اطلاع است و محتاج است تا آگاهان و گـواهـان بـيـايـنـد و شهادت دهند، بلكه بدين منظور است كه حكمش بر اساس عدالت اجرا گردد. و گر نه او به هر چه كه خلايق مى كنند آگاه است. آيـه سـابـق دربـاره اصـل قضاى خدا و حكم او بود، و آيه مورد بحث در خصوص اجراى آن است و آيات بعدى همين اجرا را تفصيل مى دهد.
مراد از اينكه زمين در قيامت در قبضه خداوند است و الارض جميعا قبضته يوم القيامة مـنـظـور از كـلمـه (ارض ) كـره زمـين است با همه اجزاء و اسبابى كه در آن در يكديگر فعاليت دارند. و كلمه (قبضة ) مصدر به معناى (مقبوض ) است، و قبض بر هر چيز و بـودن آن در قـبـضـه، كنايه است از تسلط تام بر آن، يا انحصار تسلط صاحب قبضه بـر آن. و مـراد در ايـنـجا معناى دوم است، چون آيه (و الامر يومئذ لله ) و آياتى ديگر اين معنا را تأييد مى كند. در سـابـق هـم مـكـرر گـفـتـيـم كـه آيـه مـعـنـاى انـحـصـار مـلك و امـر و حـكـم و سـلطـان و امـثـال آن در روز قـيـامت براى خداى تعالى، اين نيست كه اين عناوين در دنيا منحصر در خدا نـبـاشـد، بـلكـه مـعـنـايـش ايـن اسـت كـه در قـيـامـت ايـن عـنـاويـن بـهـتـر ظـهـور دارد و اهـل محشر آنها را به وضوح درك مى كنند، بر خلاف دنيا كه در آنجا اين معانى براى همه روشـن نـيست و گرنه در دنيا هم اين عناوين مال خدا است. پس ‍ معناى بودن زمين در قيامت در قـبـضـه خـدا، ايـن اسـت كـه در قـيـامـت ايـن مـعـنـا را بـراى مـردم روشـن مـى شود، نه اينكه اصـل آن تـنـهـا در قـيـامـت پيدا مى شود و خدا تنها در آن روز داراى چنين تسلط و مالكيت مى گردد. (و السموات مطويات بيمينه ) - يمين هر چيزى، دست راست و سمتى كه از سمت ديگر قـويـتـر اسـت مـى بـاشـد، و ايـن كـلمـه را بـه طـور كـنـايـه در قـدرت اسـتـعـمـال مـى كـنـنـد. و از سـيـاق آيـه بـر مـى آيـد كـه حـاصـل دو جـمـله، يـعـنـى دو جـمـله (و الارض جـمـيـعـا قبضته يوم القيامة ) و جمله (و السموات مطويات بيمينه )، اين است كه در آن روز سببهاى زمينى و آسمانى از سببيت مى افـتـند، و ساقط مى شوند و آن روز اين معنا ظاهر مى گردد كه هيچ مؤ ثرى در عالم هستى بجز خداى سبحان نيست.
وَ ما قَدَرُوا اللَّهَ حَقَّ قَدْرِهِ إِذْ قالُوا ما أَنْزَلَ اللَّهُ عَلي‌ بَشَرٍ مِنْ شَيْ‌ء﴾ اينها که وحي و نبوت را منکر هستند «الله» را نشناختند. «الله» انسان را آفريد يا نه؟ بايد بپروراند يا نه؟ پرورش انسان به چيست؟ به همان قانون و احکام و علم و تهذيب و اينهاست، شما که اين را نمي‌پذيريد!ج
توکل و ساير کمالات اينها مراحل متوسط و نهايي دارند. براي توکل افراد مياني، همان دعاي معروف امام سجاد (سلام الله عليه) است که کسي در حضور حضرت عرض کرد: «اَللّهُمَّ أَغنِنَا عَن جَمِيعِ خَلقِکَ» حضرت فرمود: اين طور نگو! براي اينکه مردم به يکديگر وابسته هستند، کارهاي يکديگر را انجام مي‌دهند، عرض کرد پس چه بگويم؟ فرمود بگو: «اَللّهُمَّ أَغنِنَا مِن شرار خَلقِکَ»[13] اين برای افراد متوسط است. اما ما به يکديگر وابسته هستيم؛ يک وقت وابستگي يک طرفه است که کسي به آدم چيزي مي‌دهد و مشکل آدم را حل مي‌کند، فرمود: اين کار، کار خوبي نيست: «وَ إِن استَطَعتَ أَلا يَکُونَ بَينِکَ وَ بَينَ اللهِ ذُو نِعمَة فَافعَل»؛[14] اگر آن عُرضه را داشتي که بين تو و بين خدا يک صاحب نعمتي واسطه نباشد که تو در کنار سفره او بشيني، اين کار را بکن! يک کسي تاجر است کالايي مي‌خرد يا کالايي را مي‌فروشد، اين مديون ديگري نيست، او در کنار سفره ديگري نيست؛ آن‌که فرمود و حضرت هم استدلال کرد، ممکن است به همين برگردد. حضرت نفرمود شما محتاج ديگران هستيد، فرمود بالاخره در جامعه بايد زندگي کنيد، در جامعه زندگي کردن و با افراد خوب به سر بردن نعمتي است؛ اما اين در کنار سفره او نيست. از خلق بي‌نياز بودن، معنايش اين نيست که من تنها زندگي کنم؛ او خيال مي‌کرد که انسان مي‌تواند تنها زندگي کند، حضرت فرمود اين‌چنين نيست بالاخره طبع انسان طوري است که با ديگران بايد زندگي جمعي داشته باشد؛ اما در کنار سفره ديگري نباش! ديگري اگر در کنار سفره شما نشست، نشست، «وَ إِن استَطَعتَ أَلا يَکُونَ بَينِکَ وَ بَينَ اللهِ ذُو نِعمَة فَافعَل»؛ هميشه «أَليَدُ العُليَا خَيرٌ مِنَ اليَدِ السُّفلَي»[15] است اين طور است و انسان اگر از خدا چنين چيزي بخواهد، حلّ مي‌شود؛ بگوييم خدايا تو که مي‌تواني مشکل همه را حلّ کني و تو حلّ مي‌کني، مشکل ما را هم تو حلّ مي‌کني، مشکل ما را به دست خود ما حلّ کن! اين دعا، دعاي کريمانه است. مگر اعضا و جوارح ما، افکار و قلوب ما، جنود الهي نيستند؟! يقيناً جنود الهي هستند ﴿وَ مَا يَعلَمُ جُنُودُ رَبِّک اِلا هُو﴾[16]آن بيان نوراني حضرت امير که فرمود: «وَ اعلَمُوا عِبَادَ الله أَنَّ أَعضَاؤُکُم شُهُودُهُ وَ جَوارِحُکُم جُنُودُهُ»[17]همين است اگر اعضا و جوراح ما سربازان الهي‌اند که اگر ـ
أَنَّ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ كانَتا رَتْقاً﴾ بعد ﴿فَفَتَقْناهُما﴾[11]ما فتق کرديم و گشوديم؛ اين رتق و فتق جهاني است. بعد هم فرمود: ﴿وَ إِنَّا لَمُوسِعُون﴾؛[12]اينکه مي‌بينيد مي‌گويند فلان ستاره متولد شده، فلان جرم متولد شده يا فلان کُره متولد شده، از باب توسعه همين اقمار است، توسعه راه شيري است، توسعه شمس و قمر و مانند آن است. فرمود ما براي نياز، ستاره‌اي را از ستاره ديگر، کره‌اي را از کره ديگر، همين طور توسعه مي‌دهيم تا برسيم به پايان آن، بعد هم بساط همه را جمع مي‌کنيم. اگر ﴿وَ الْأَرْضُ جَمِيعًا قَبْضَتُهُ يَوْمَ الْقِيَمَةِ﴾ و اگر ﴿وَ السَّمَاوَاتُ مَطْوِيَّاتٌ بِيَمِينِهِ﴾، اينها يک چنين خدايي را که زمينه معاد را فراهم مي‌کند نشناختند، پس ﴿مَا قَدَرُواْ اللَّهَ حَقَّ قَدْرِهِ﴾. پس اگر کسي هر سه يا دو يا يکي از اصول سه‌گانه دين را نشناسد، خدا را آن طوري که بايد بشناسد نشناخت، چه آيه سوره مبارکه «انعام»، چه آيه سوره مبارکه «حج»، چه آيه سوره مبارکه «زمر» که در هر سه سخن از اين است که ﴿مَا قَدَرُواْ اللَّهَ حَقَّ قَدْرِهِ﴾؛ يعني ربوبيت الهي، مدبر بودن خدا را آن طوري که بايد بشناسند، نشناختند.
۵ نوامبر، ۱۸.۲۳​.m4a
47.56M
سلسله جلسات تفسیر قرآن کریم حجت‌الاسلام محمدی ۱۴۰۳/۸/۱۵ https://eitaa.com/almahditfser
9.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴تصاویری به یادماندنی از یک کار مردمی آتش به اختیار در قلب بیروت 🔹کارگاه تولیدی پوشاکی که جبهه‌جهانی شباب‌المقاومة در بیروت راه اندازی کرده و تا به امروز چندهزار لباس گرم تقدیم مردم لبنان کرده است. ------‐------------------------------- 🔴تقرير عن معمل السيدة الزهراء عليها السلام للملابس الذي تم تأسيسه في بيروت بتمويل من الشعب الإيراني من خلال الجبهة العالمية شباب المقاومة، وقد قدّم حتى اليوم آلاف الملابس الشتوية للشعب اللبناني المقاوم. https://eitaa.com/almahditfser
‼️ ‼️ ⬛️ مراسم بزرگداشت چهلمین روز شهادت سید مقاومت 🔰سخنران: حجت‌الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی (نماینده محترم ولی فقیه در استان و امام جمعه ارومیه) 🟢با تلاوت قاری بین اللملی قران کریم حاج صمد محمد پور 🎤مداح: حاج حسین رکنی 🗓 زمان: روز پنجشنبه ۱۷ آبان ماه ۱۴۰۳ بعد از اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء 🕌مکان: مسجد المهدی (عج) خیابان امین محله بهنق 🔶به همراه اطعام حسینی 🔶 ✅ منتظر حضور گرمتان هستیم.🌹 https://eitaa.com/almahditfser