📍 عاموس یادلین رئیس سابق دستگاه اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی نتایج حمله سایبری به پمپ بنزین ها را زیر سؤال برده است که آیا این ضربه رفتار منطقه ای ایران را تغییر داد یا منجر به آشوب شد؟!
📍 *جنگ شناختی در عصر نرمینگی-47* *دکتر علیرضا داودی کارشناس ارشد رسانه و علوم شناختی* - اتصال جیوه یعنی اتصال همه فکت ها، محورها، استدلال ها، رویدادها، رخدادها، ذهنیات، برداشت ها و تجربیات یک آدم از روزی که رسانه با هدف مهندسی ذهن، در ذهن آن مخاطب کاشته است.
📍*بازی بزرگ آمریکا در زمین باتلاقی*
*هادی محمدی*
اینکه آمریکاییها از استراتژیهای دو دهه اخیر نتیجه مطلوب نگرفتهاند و شکست خوردهاند یا دچار غفلتهای راهبردی در عرصه رقابت جهانی با چین و تا حدودی روسیه شدهاند، کاملاً درست است و خودشان هم اعتراف میکنند. ولی راهبرد جبرانی آنها، سیاه و سفید نیست که به سادگی میدان را خالی کنند یا صرفاً به غفلتهای جهانی بپردازند. ویژگی و مزیتهای ژئوپلتیکی و ثروتهای منطقه غرب آسیا و شبهقاره، آنچنان در استراتژیها و موفقیت و توانمندیهای آمریکا سهیم هستند که نمیتوانند از آن چشمپوشی کنند. خاصیت بحرانهای منطقه برای آمریکا، حالت باتلاقی پیدا کرده و شاید به دستاوردی کوچک دست یابند ولی نهایتاً آن را چاه انرژی و قابلیتهای خود خواهند دید. با این حال تلاش میکنند تا شرایط خود را متوازن کرده و هزینه آسیبهایشان را کاهش دهند و از مجموعه کارتهای باخته هم برای خودشان فرصتسازی کنند. افغانستان را از دست دادند و مجبور شدند در مقابل طالبان در دوحه و باتلاق امپراتوریها در افغانستان تسلیم شوند ولی صحنه افغانستان برای آمریکا دارای ویژگیهایی است که برای سرگرم کردن راهبردی و رقابتسازی بازیگران موجود در پیرامون، دارای ظرفیت است.
طیف غیرمنسجم ترکیب داخلی طالبان از حنفی تا وهابی و هزاران مشکل لاینحل، مقدمهای است تا آمریکا با تقویت و ارسال داعش و القاعده، یک نمایش بحران را در دیدگاه بازیگران موجود اجرا کند. صحنه اصلی استراتژی آمریکا در افغانستان نیست و این محیط برای مشغولسازی و غافل کردن بازیگران غرب آسیاست ولی میدان اصلی و محوری، در عراق است که به محیط امنیتی-سیاسی سوریه و شامات تا رژیم صهیونیستی دارای پیوندی با اولویت برای آمریکاست.
دلیل آن است که شکست در افغانستان، شکست در منافع راهبردی است. ولی شکست در غرب آسیا، یک تهدید موجودیتی برای صهیونیستها و دیگر متحدان آمریکا است که در حاشیه آن منافع و ثروت ژئوپلتیک هم مدنظر است. فشارهای اخیر به اردوغان در ترکیه، برای دعوای نمایشی اس400 و یا اف35 نیست، بلکه برای این است که ترکیه در مقابل پروژه تجزیه عراق و سوریه در مناطق کردی واکنش منفی نداشته باشد که اخیراً در ساختار دولت مرکزی، وعدههایی دریافت کردهاند، به طوری که در جریان سنی رقیب در الانبار، اعلام همگرایی نمودهاند و مسعود بارزانی هم وعدههای آرامکننده به اردوغان داده است. از سوی دیگر اردوغان حمایت آمریکا و غرب در قفقاز را کسب کرده تا زمین بحرانسازی که خسارت راهبری آن متوجه روسیه و سپس ایران است را فعال نماید و پرونده اصلی آمریکا در عراق به پیش رود. اگرچه پایههای راهبردی آمریکا در عراق سست است و به مقتدی صدر به عنوان آرزو و امید آمریکایی نگاه میکند تا آنچه را در قریب 20 سال نتوانست با اشغال مستقیم به دست آورد، کسب نماید و شیعه انقلابی و جریانهای اصیل را از قدرت کنار بزند و پایگاههای نظامی خود را به شمال اقلیم کردستان در دهوک منتقل و پروژه تجزیه مناطق کردی را محقق نماید. اردوغان با تسلیم شدن در مقابل فشارهای اقتصادی و با دریافت امتیازات کوچک، ترکیه را نیز به سمت تجزیه کردی به پیش میبرد تا اسرائیل ثانی شکل گیرد. این استراتژی آمریکا برای آن است تا ساختارهای نیابتی و سرزمینهای نیابتی و تنشساز در منطقه را در غیاب حضور خود سامان داده و هم از تهدیدات موجودیتی صهیونیستها و متحدان فارغ شود و هم از مزیتها و ظرفیتهای منطقه غرب آسیا محروم نماند و تسلط برای غارت ثروتهای منطقه را استمرار بخشد. به همین دلیل رسوایی یک تقلب بزرگ و مداخلهگری آشکار را به جان خریده و برای حفظ آن از همه اهرمهای داخلی و خارجی بهره میگیرد. این بازی بزرگ منطقهای آمریکا نیز در زمینی باتلاقی بنا شده که محکوم به شکست است و دیگر بازیگران منطقهای و محلی در مقابل این آرزوی آمریکایی – صهیونیستی و ارتجاع عرب خواهند ایستاد که حاصل آن هزینه بیشتر برای آمریکا است.
📍 *نشریه آمریکایی ویک: آیا دولت بایدن از فرصت بازگشت به برجام استفاده میکند؟*
این نشریه آمریکایی با تشکیک در تمایل رئیس جمهور آمریکا برای احیاء و بازگشت توافق هستهای ایران نوشت، تهران واقعاً این توافق را میخواهد و مقصر عدم بازگشت آن به برجام، واشنگتن است.
*جوئل ماتیس* - ماتیس به بررسی نیات واقعی و تمایلات پشتپرده دولت آمریکا در خصوص توافق هستهای ایران پرداخته و تحلیل کرد اگر ایران به توافق هسته ای بازنگردد، باید واشنگتن را مقصر آن دانست.
- این نشریه در توضیح عبارت مذکور نوشت: «ما این را میدانیم زیرا ایران اخیراً اعلام کرد که برای احیای توافق هستهای، دوباره به مذاکرات خواهد پیوست. این خبر امری غافلگیرکننده است؛ زیرا انتخاب ابراهیم رئیسی در ماه ژوئن به ریاست جمهوری، امیدها به توافق آمریکا و ایران را کاهش داد. اما ظاهراً هنوز امیدی هست».
- ماتیس در ادامه این سؤال را پرسید: «اکنون نوبت [جو] بایدن [رئیسجمهور آمریکا] است که تلاشی همراه با حسن نیت برای احیای توافق هستهای انجام دهد. سؤال اینجاست که آیا او از این فرصت استفاده خواهد کرد؟»
- وی سپس این گونه پاسخ خود را داد: «گفتن آن سخت است. بایدن سال گذشته به طرز معقولی در کمپین انتخاباتی خود مبنی بر تعامل مجدد با ایران شرکت کرد، اما او اکنون اقدامات سردرگم کنندهای را انجام داده است. در ماه فوریه، دولت [آمریکا] پیشنهادی را رد کرد که در آن واشنگتن و تهران به طور همزمان مجدداً به توافق هستهای برگردند؛ یعنی همزمان با از سرگیری پایبندی ایران به تعهداتش، آمریکا نیز تحریمها را کاهش دهد».
این نشریه اما نوشت: «در عوض، کاخ سفید به ایران گفت “اول شما” [به تعهداتتان بازگردید]. ایران نیز به جای پذیرش این شرط نابرابر، ترجیح داد به افزایش ذخایر اورانیوم غنیشده خود ادامه دهد. فعالیت تهران یک سال پس از خروج ترامپ از[برجام]از سر گرفته شد، اگرچه هنوز به اندازه کافی [مواد اتمی] برای ساخت بمب ندارد».
- ویک با اشاره به اینکه در حال حاضر به طور فزایندهای «زمزمههای خصمانه» نسبت به ایران در واشنگتن و تلآویو شنیده میشود، اضافه کرد: «در اوایل ماه جاری (اکتبر)، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا و یائیر لاپید همتای اسرائیلی او، در مورد امکان اجرای گزینه “پلن B ” در صورت عدم احیای توافق هستهای گفتگو کردند. آنها جزئیات را ناگفته گذاشتند، اما به نظر واضح بود که این طرح شامل اقدامات نظامی یا [عملیاتهای] مخفیانه علیه تأسیسات هستهای ایران است».
- ماتیس افزود: «این تعجبآور نیست، به نظر میرسد تندروها و جنگطلبان در آمریکا و اسرائیل در ۲۰ سال گذشته بیشتر مشتاق جنگ با ایران بودهاند. اما هیاهو و تهدیدهای تهران عمدتاً موجب عقبنشینی آنها شده است. دیپلماسی دولت اوباما که توافق اولیه را ایجاد کرد، احتمالاً بزرگترین موفقیت آمریکا و متحدانش در مهار تمایلات هستهای ایران بود».
- ماتیس در پایان نوشت: «تمایل این کشور (ایران) برای بازگشت به میز مذاکره حاکی از آن است که ایران یک توافق احیاء شده – صلح – را به ادامه تحریمها یا جنگ ترجیح میدهد. بایدن گفته است که او هم همین را میخواهد. او اکنونی فرصتی برای اثبات این ادعا دارد».
- پیش از این، «وندی شرمن» معاون وزیر خارجه آمریکا در مصاحبهای اذعان کرد واشنگتن پیش از آغاز مذاکرات برجام به دنبال تعطیل کردن کل برنامه غنیسازی ایران بوده است.
- جمهوری اسلامی ایران تأکید کرده با توجه به اینکه آمریکا طرفی بوده که توافق را نقض کرده این واشنگتن است که باید با رفع تحریمها به توافق بازگردد و لازم است اجرای تعهدات آمریکا مورد راستیآزمایی قرار گیرد. تهران البته تأکید کرده اصرار یا عجلهای برای بازگشت آمریکا به توافق ندارد.
📍 *اندیشکده هوور: چالش ایران برای رژیم صهیونیستی*
🔹اندیشکده محافظهکار هوور در گزارشی به چالشهای داخلی و خارجی رژیم صهیونیستی در پاییز 2021 پرداخته است. بخشی از آن به چالش ایران برای این رژیم اختصاص دارد و ایران را مهمترین تهدید امنیتی این رژیم قلمداد کرده است.
🔸نویسنده معتقد است حمایت ایران از سوریه در برابر تروریسم نیز ریشه در دشمنی دیرینه ایدئولوژیک با رژیم صهیونیستی دارد و دلیل اصلی این حمایت، اهمیت شاهراه دمشق در کمک به محور مقاومت است. چنانچه امروزه پیوند مستحکمی میان حشد شعبی، حزبالله و حماس شکل گرفته است.
🔸 به بیان این گزارش، سیاست واقعی ایران، تمایل به مهار اسرائیل از طریق ایجاد داراییهای استراتژیک در اطراف آن و ایجاد یک بازدارندگی معتبر در برابر تهدید اسرائیل و حمله به تأسیسات هستهای ایران است.
🔸نویسنده بیان میکند که دستیابی ایران به سلاح هستهای خطرناکتر از اقدامات محور مقاومت است. زیرا ممکن است دیگر کشورهای منطقه را نیز به سوی تسلیحات هستهای سوق دهد. به همین دلیل رژیم صهیونیستی با خرابکاری و حملات سایبری درصدد جلوگیری از این امر میباشد.
🔸در این گزارش اذعان شده، فشارحداکثری ترامپ که به ترغیب نتانیاهو انجام پذیرفت، شکست خورده و سبب پیشرفت برنامه هستهای ایران شده است. به همین دلیل این رژیم تصمیم گرفته در هماهنگی با دولت بایدن بر تصمیم آن در بازگشت به برجام و نحوه این بازگشت تأثیر بگذارد.
*جمع بندی:* این نکته که نویسنده نگران دستیابی ادعایی ایران به سلاح هستهای و سپس تمایل دیگر کشورهای منطقه به این مسیر میباشد، نشان میدهد که همچنان نگرانی راهبردی این رژیم را میتوان ایجاد نوعی ائتلاف جمعی علیه این رژیم دانست که ایران در آن حضور داشته باشد.
📍 *آیا امکان اخذ ضمانت از غربیها وجود دارد؟*
*شرط های برجامی*
🔹روز گذشته مجتبی ذوالنوری عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس درباره مذاکرات برجامی گفت: «اتفاقاً ایران شروط جدید دارد و تضمینهای جدی و جدید میخواهد تا دوباره غربیها نقض برجام نکنند و به دنبال پیمانشکنی نباشند».
🔹چند روز پیش هم حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان گفته بود که اصل مذاکرات باید بر محور رفع کامل تحریمها باشد. او گفته بود: «برگشتن آنها به برجام، آورده خیلی مهمی برای ایران نیست؛ همه تحریم های برجامی به طور کامل باید برداشته شود. ما نمی خواهیم از نقطه بن بست مذاکرات وین، وارد گفتگوها شویم؛ ولی در عین حال فرمتی که در وین شکل گرفته را قبول داریم».
🔹آنطور که مشخص است ایران تکلیف را حداقل برای خود روشن کرده است؛ به این معنی که طرفهای غربی باید بدون فوت وقت تحریمها را رفع کنند و از سوی دیگر ضمانتی گرفته شود تا دوباره شاهد بدعهدی غربیها چه در حوزه ماندن در برجام و چه در اجرای تعهدشان نباشیم.
🔹به نظر میرسد اجرای شرط دوم یعنی گرفتن ضمانت اجرا از طرفهای مقابل چندان در عرصه روابط دیپلماتیک قابل تحقق نیست، زیرا در ماجرای خروج آمریکا از برجام نیز این کشور بدون هیچ توجیه قانونی و خلاف تمام قواعد بینالمللی از برجام خارج شد.
🔹حالا نیز این احتمال وجود دارد که هر یک از کشورهای غربی بازهم دچار بدعهدی شوند؛ بنابراین در روابط بین کشورها هیچ بازوی اجرایی خاصی برای واداشتن کشورها وجود ندارد؛ مگر قطعنامههای شورای امنیت سازمان ملل متحد که بسیار بعید است تحت هرشرایطی قطعنامهای علیه آمریکا صادر شود، زیرا این کشور میتواند با استفاده از حق وتو هر قطعنامهای را که علیهاش صادر میشود، بیاثر کند.
🔹حالا در این شرایط به نظر میرسد ایران باید با تکیه بر قدرت دیپلماسی صرفاً بر یک موضوع مهم تأکید کند و آن برداشتهشدن همه تحریمها است. نکتهای که اخیراً وزیر امور خارجه کشورمان نیز به آن اشاره کرده است.
📍 *نظریه و تحلیل: پیامهای استقرار جنگندههای روس در قامشلی سوریه*
🔹در روزهای اخیر، برخی اخبار حاکی از استقرار چهار جنگنده سوخو 35 روس در قامشلی واقع در شمال شرق سوریه است. این رویداد چه پیامهای میتواند داشته باشد؟
🔸حدود دو سال پیش، مسکو و دمشق برای ایجاد یک پایگاه نظامی روس در قامشلی به توافق رسیدند. این پایگاه از آن زمان تاکنون صرفاً میزبان سامانههای پدافندی روس بوده است. اکنون و پس از گذشت دو سال و در آستانه حمله احتمالی ترکیه به مناطقی از جمله شرق فرات، چهار جنگنده روس در این پایگاه مستقر شدند.
🔸همچنان که پیش از این مطرح شد، به نظر میرسد آمریکا و روسیه بر سر سوریه به یک چارچوب مشترک دست یافتهاند که براساس آن، آمریکا به تدریج از سوریه خارج شده و پرونده این کشور با مشارکت نسبی دولتهای عربی و با هدف حداقلسازی نفوذ ایران، در مسیر عادیسازی قرار میگیرد.
🔸بخشی از این تفاهم احتمالاً به حضور نظامی روسیه در شرق فرات بازمیگردد. بر این اساس، از یک سو روسیه مانع از اهداف جاهطلبانه ترکیه در این منطقه خواهد شد و از سوی دیگر طی توافق میان کردها و دمشق، نوعی از مدیریت محلی با نظارت دولت مرکزی در شرق فرات شکل خواهد گرفت.
🔸این چارچوب مشترک میان مسکو و واشنگتن، یک وجه دیگر دارد و آن منازعه تهران-تلآویو است. دیدار اخیر بنت و پوتین و حملات مداوم رژیم صهیونیستی به خاک سوریه در هفتههای اخیر از یک سو و مواضع انتقادی اخیر روسیه در پرونده هستهای ایران نشان میدهد این وجه از توافق احتمالی آمریکا و روسیه میتواند پیامدهای تهدید زایی برای منافع ایران داشته باشد.
📍 *مقابله اسرائیل با نفوذ ایران از طریق خط لوله عربی*
- گازی که از طریق خط لوله عربی از مصر، اردن و سوریه امتداد و به لبنان پمپ میشود، عمدتاً اسرائیلی است. همچنین برقی که قرار است از طریق سوریه و اردن به لبنان ارسال شود نیز عمدتاً اسرائیلی است. این موضوع در راستای توافقنامهای است که سالها پیش توسط دیپلمات ارشد آمریکایی آموس هوخشتاین تنظیم شد.
- هوخشتاین خود حامی مذاکرات مرزی بین لبنان و اسرائیل بود. وی به بیروت اطلاع داد که خط لوله گاز عرب از تحریمهای قانون سزار که واشنگتن علیه سوریه اعمال کرده است، مستثنی میشود. این مقام آمریکایی همچنین پشت توافق اردن و اسرائیل در سال 2014 بود که به دنبال ترویج "محور اعتدال در خاورمیانه بین کشورهای عربی میانهرو و اسرائیل" است.
- فراتر از جنبههای فنی و اقتصادی قرارداد جدید گازی، نشانههای متعددی وجود دارد که هدف نهایی آن مقابله با نفوذ ایران در لبنان و سوریه است. بزرگترین شواهد این است که این قرارداد تنها چند روز پس از اعلام تهران مبنی بر ارسال مشتقات نفتی به لبنان از طریق سوریه اعلام میشود.
منبع: الشرق الاوسط
مهمترین محورهای شبکه های ماهواره ای فارسی زبان - ۹ آبان:/*
👈اهمیت آفرینی برای بیانیه سران سه کشور اروپایی و آمریکا درباره لزوم باگشت ایران به مذاکرات احیای برجام و القاء همگرایی آنها علیه برنامه هسته ای ایران، تاکید بر دوگانه چماق و هویج (تشویق و تهدید) و ادعای تغییر لحن روسیه و چین در مورد جمهوری اسلامی، متهم کردن ایران به وقت کشی در بازگشت به مذاکرات و فرصت سوزی
👈اعتبار زدایی از اظهارات چند روز اخیر مسئولان در مورد حمله سایبری به شبکه هوشمند توزیع سوخت و دامن زدن به ادعاها مبنی بر قصد دولت برای گران کردن سوخت و احتمال کمبود و افزایش قیمت گاز طبیعی خانگی در زمستان
👈بی اعتماد سازی مردم نسبت به سیاست های اجتماعی در ایران پیرو اظهارات معاون اول رئیس جمهور در مورد برنامه ریزی دولت برای افزایش جمعیت و فرزندآوری، درمان ناباروری و تسهیل ازدواج، تلاش برای ترویج و عادی نمایی روابط جنسی آزاد و خارج از ازواج
👈برجسته سازی تحریم های تازه آمریکا علیه صنایع پهپادی ایران
👈بازتاب دستور دادستان کل کشور به دادگاه ویژه روحانیت برای رسیدگی به پرونده منتقد آیت ا... صافی گلپایگانی
📍📍 *راهبرد منطقهای آمريكا در عراق پسا انتخابات*
- با اینکه حکومت کاظمی در یک سال و نیم گذشته برای آمریکا و برنامههای آنها در عراق برای ساختاری و ریشهدار کردن نفوذ آمریکا به خوبی اجرا شده و برای خارج کردن ظرفیتهای ملی این کشور در پیوند با جبهه مقاومت منطقهای یا مناسبات با ایران، پروژه شام را برای گره زدن زیرساختها و نیازمندیهای عراق به متحدان عربی آمریکا در خلیج فارس یا اردن و مصر که عملاً در کنترل و مدیریت آمریکاست، گامهای اولیهای برداشتهاند ولی امریکا به دلایل زیادی قادر به استمرار و تحکیم این راهبرد خود در عراق نبود و برای انتخابات عراق برنامهریزی جدیدی دنبال کرد.
*هادی محمدی*
- از یک سال قبل آمریکا به نحوی سازماندهی کرده بود تا از طریق یک ائتلاف کردی- سنی و نیروهای آموزشدیده جوکری، تظاهرکنندگان و معترضان گردونه قدرت را از دست ائتلافهای شیعی خارج و معادله قدرت جاری در عراق را به نفع خود یکسرهسازی کنند. این محاسبات، برنامهریزیها و اقدامات آمریکا با وجود اینکه هزینههای بالای مالی با مشارکت امارت و عربستان را متحمل شد، به شکست کشیده شد و لذا آمریکاییها تأخیر و تعویق اجرای انتخابات را پیگیری کردند که حاصل آن بینتیجه بود؛ لذا برای محتوای انتخابات و مرحله پس از آن طراحیهای خود را تکمیل کردند و در دستور قرار دادند. فرسوده شدن بنیههای راهبردی آمریکا در مقابل مقاومت عراقی، آنها را در مرز اخراج از عراق قرار داد و ناچار شدند تا پایان سال ۲۰۲۱ خروج و تغییر وضعیت حضور نظامی در این کشور را اعلام کنند. در واقع آمریکا بدون اینکه قصد خروج واقعی نهایی از عراق را داشته باشد، راهبرد تغییر آرایش حضور پایگاهی خود در عراق و سوریه را مدنظر قرار داده و از مدتی قبل و با کمترین انتشار خبری، در منطقه دهوک در شمال اقلیم کردستان عراق در حال ساخت پایگاهی بزرگ است تا با تخلیه عین الاسد و پایگاه الحریر به این پایگاه منتقل شود و تحولات عراق و سوریه را مدیریت کند. ماهیت این راهبرد بر تجزیه شمال عراق و بخشهایی از سوریه در شرق فرات متمرکز است که واکنش ترکیه را برانگیخته است. ولی آمریکا با این پروژه قادر به کاهش نیروهای خود نیز خواهد بود و به لحاظ سرزمینی و جغرافیایی، اتصال و پیوند عراق با سوریه را به شکل جدی در شرایط مسدود یا غیرقابل بهرهبرداری قرار خواهد داد.
دستکاری گسترده انتخابات برای ماندن کاظمی
برنامهریزی کاملاً آشکار سیستم ثبت آرای انتخاباتی از طریق نظام بایومتریک که مرکزیت و مدیریت آن در امارات قرار گرفته و از ماهها قبل تمامی اطلاعات فردی و سازمانهای اطلاعاتی، امنیتی، نظامی و حتی بسیاری از شهروندان عراقی با بهانههای نظاممند کردن سیستم پرداختهای مالی که قرارداد آن را حکومت کاظمی با امارات منعقد کرده بود به امارات منتقل کردند. با اینکه شخصیتها و گروههای مختلفی این سیستم را معیوب و قابل تردید دانستند و برخی تلاشها را برای بهینه کردن و سلامت انتخابات به اجرا درآورند، ولی عزم و اراده قطعی آمریکا، انگلیس، رژیم صهیونیستی و دستیاری امارات و سعودی بر این قرار گرفت که یک انتخابات روان و سالم در عراق، تأمین کننده منافع آنها نخواهد بود و باید در یک دستکاری تعجببرانگیز و نه سطحی، نتایج و فضای انتخاباتی عراق را به طور کامل در دست بگیرند؛ لذا مقتدیصدر که تا دوماه قبل از انتخابات و به دلیل رسوایی وزراء و منصوبان جریان سائرون موجب نارضایتی گسترده اقتصادی، بهداشتی و پزشکی در عراق شده و خود را از مشارکت در انتخابات کنار گذاشته بود، یکباره به میدان بازگشت و حتی تأکید کرد که نخستوزیر آینده از جریان سائرون خواهد بود و این مسئله به هر قیمتی انجام خواهد شد. اگرچه از مدتی قبل گروههای شیعه با همه اختلافسلیقهها یا دلخوریها از یکدیگر در قالب یک جمع به نام «چارچوب هماهنگی» در کنار یکدیگر قرار گرفتند و میثاقی برای انتخابات را در همگرایی و ائتلاف دنبال کردند، خروجی نتایج انتخابات برای همگان آنچنان شگفتانگیز و غیر قابل باور بود که تقریباً به جز مقتدیصدر، صدای همه گروهها در اعتراض به تقلب و تخلفات گسترده و سازمانیافته و با مشارکت حکومت کاظمی، کمیساریای عالی انتخابات، خانم پلاسخارت نماینده سازمان ملل در عراق و دستهای پنهان و آشکار امریکا، انگلیس و امارات بلند شد. اگر دستکاری و تقلب در سطحی محدود اتفاق میافتاد، شاید اعتراض زیادی را موجب نمیشد، ولی یک دستکاری محدود در نتایج انتخابات، اهداف مرحلهای آمریکا را محقق نمیکرد. لذا با وجود تمام رسواییهای علنی در امتداد بسیاری از تخلفات و تقلب صورت گرفته، هزینه رسوایی را پذیرفتند و به اجرا گذاشتند. دستکاری در نتایج انتخابات به نحوی انجام شده تا مقتدی صدر با همراهی حلبوسی و مسعود بارزانی امکان تشکیل حکومت را پیدا کنند و جریان اصلی شیعه و مقاومت را به طور کامل کنار بگذارند و گامهای تکمیلی د
ر برنامه آمریکا برای انحلال حشدالشعبی و انزوای مقاومت را عملی کنند و به حضور ایران در عراق پایان دهند و عراق به طور کامل در گردونه مدیریت کامل آمریکا قرار گیرد و در پیوند با کشورهای عربی یاد شده به ابزار کامل امریکا در سیاستهای منطقهای آنها تبدیل شود.
در ترکیب ائتلافی و مطلوب آمریکا هدف آن است که کاظمی در قدرت باقی بماند، ولی بهره قدرت سایه و منافع مالی و رانتهای گوناگون آن به مقتدیصدر برسد و امکان شکاف بزرگ و دوگانهسازی در پیکره جریان شیعه در یک فضای تخریبی شکل بگیرد و استمرار یابد. در این فضا، آمریکا فرصت و امکان خواهد داشت مسئله اخراج از عراق را به جابجایی و آرایش جدید تبدیل کند و به موازات تنش در فضای شیعی، مسئله تجزیه عراق و استقلال اقلیم کردی را با خیال راحت و با کمترین هزینه و با همکاری کاظمی به اجرا بگذارد. بخشی از تنش مناسبات اردوغان با آمریکا که شرایط مالی و اقتصادی ترکیه را در ماههای اخیر به نقطه بحران نزدیک کرده است، مرتبط با برنامههای آمریکا در شمال عراق و سوریه است و البته با بهانههای فرعی در رسانهها دنبال میشود. از نگاه آمریکا و در اولویتهای این کشور، با اینکه آمریکا باید حضور پرتعداد پایگاهی خود را در منطقه کاهش دهد، ولی نیازمند ابزارهای کنترلی و یک منطقه پرآشوب است که بخشی از دستاوردهای آن باید به کاهش نفوذ منطقهای ایران و ناکارآمدکردن یا فرسایش مقاومت در منطقه منتهی شود.
حلقه تکمیلی این پروژه آمریکایی – اسرائیلی و انگلیسی برای فرسایش پتانسیل منطقهای ایران یا مشغولسازی ایران، در پرونده افغانستان و قفقاز دنبال میشود و تلاش مأیوسانه نخستوزیر رژیم صهیونیستی در سفر به مسکو و دیدار با پوتین که با دست خالی بازگشت، با هدف کاستن از ظرفیتهای ایران در سوریه یا کسب مجوز از روسیه برای استمرار حملات به نقاط استقرار مقاومت و ایران در این کشور و در یک آرزوی بلندپروازانه به دنبال بیطرف کردن یا غیر فعال کردن روسیه در قبال طرح آمریکا برای عراق و سوریه انجام شد. این کار به صهیونیستها سپرده شده بود تا آمریکا مجبور نباشد در مناسبات با روسیه و دنبال کردن سیاست مهار روسیه در مناطق گوناگون ناچار به دادن امتیاز جدید به روسیه باشد.
*گرفتاری مسکو در بازی واشنگتن*
متأسفانه روسها هم در قفقاز و تحولات جاری در آن و هم در پرونده افغانستان در بازی آمریکا گرفتار و تا حدودی دچار غفلت یا خطا در تعیین اولویتهای راهبردی خود و همپیمانان منطقهای خود شدهاند و در قبال برنامه آمریکا در عراق و سوریه، در قامت راهبردی شایسته ظاهر نشدهاند و به امتیازی که در جنوب سوریه کسب شد یا وعدهای که در استان ادلب سوریه از آمریکا دریافت کردهاند، سرگرم شدهاند. روسها از یک مسئله مهم غافل هستند که عزم آمریکا و بخش مهمی از متحدان غربی و اروپایی آنها در یک رویکرد فعال و فزاینده تقابل با روسیه قرار گرفته است و با دامگستری به دنبال تضعیف پیوندهای روسیه با متحدان آسیاییشان هستند. این روند روسیه را در شرایط آسیب پذیری راهبردی قرار خواهد داد که باید به سرعت آن را اصلاح کنند. منافع راهبردی و بلندمدت روسیه و تحکیم موازنه قدرت روسیه در حوزههای خارج نزدیک و فراتر از آن در غرب آسیا و شبهقاره ایجاب میکند که روسها به روشها و رویکردهای منتهی به اخراج از منطقه اولویت و حساسیت ایجابی نشان دهند و با آن همراه باشند. سیاستهای روسیه در قبال ترکیه به نوعی بختآزمایی پرریسک شبیه است و در آرزوی جدا کردن ترکیه از ناتو و غرب هستند که نشانههای امروز ترکیه، سطح شکنندگی و آسیب پذیری قدرت در ترکیه را میتوانند ارزیابی کنند و ترکیه اردوغان برای حفظ خود در دامن روسیه قرار نمیگیرد، بلکه از آنها به عنوان ابزار چانهزنی بهره جسته ولی در نهایت با آمریکا و در بخشهایی از خواستههای آمریکا و غرب به توافق میرسند؛ لذا اولویتهای آمریکا در این مرحله حساس و در جغرافیای عراق و سوریه و افغانستان به هدفگذاریهای مرحلهای و شکل و ماهیت حضور و نفوذ آمریکا در این مناطق به تدابیر چند لایه متکی است. فتنه و آشوب در محیطهای هدف، مشغولسازی یا بیطرفی یا شکاف در جبهه رقیب و دشمن، برنامهریزی برای حفظ اهرمهای حداقلی و کمترین هزینه در سیطره و کنترل در این مناطق حساس و راهبردی و فرسایش و کاستن از پتانسیل و کارکرد ابزارهای قدرت و مانور بازیگران رقیب و یارگیری از درون جبهه رقیب و دشمن، از جمله اولویتهای آمریکا در عراق و سپس سوریه و منطقه است که پیامدهای پرتهدیدی بر جای خواهد گذاشت.
بازی اصلی آمریکا در عراق تنها از طریق جذب پرهزینه مقتدیصدر به شکست منتهی میشود که باید به موازات فشار و پیگیری جدی برای بازشماری آراء در کل عراق به نتیجه اصلاح نتایج اعلام شده منجر شود و این مطالبه قانونی، شرایط همگرایی و وحدت در شیعه و جذب مقتدی صدر را آسانتر میکند.
📍 *آمریکای پریشان و ایران بلاتکلیف می توانند مرگ برجام را رقم بزنند: خطر تهدید اسرائیل به حمله نظامی همچنان وجود دارد*
*ایان برمر*
- ایالات متحده آمریکا و ایران به رویارویی نزدیکتر میشوند. دیپلماسی اکنون متوقف شده و چشماندازهای موفقیت در حال کمرنگ شدن است. دولت جو بایدن گزینههای اندکی دارد. خروج آشفته از افغانستان ضریب ریسکپذیری بایدن در برابر ایران را پایین آورده است، چرا که این ریسکپذیری میتواند اتهام سازشکاری جمهوریخواهان علیه او را در پی داشته باشد.
- اسرائیل که از برنامه هستهای ایران به عنوان یک تهدید وجودی نام میبرد، از این هراس دارد که تمرکز سیاست خارجی بایدن روی چین و عزمش برای چرخش تمرکز امنیتی آمریکا به آسیا، باعث شود که اسرائیل تنها بماند. همزمان نگرانی متحدان خلیج فارسی آمریکا درباره جنگهای نیابتی و تهدیدهای سایبری ایران بیشتر میشود.
- نبرد بر سر برنامه هستهای میتواند پیامدهای بسیاری برای کشورها و منطقه به همراه داشته باشد. با کمرنگ شدن امیدها برای احیای توافق هستهای، ایران روی یک توافق محدودتر پافشاری خواهد کرد. ایران برای رسیدن به این دستاورد، درجه غنی سازی اورانیوم را افزایش خواهد داد، از سانتریفیوژهای پیشرفته بیشتری استفاده خواهد کرد و تکنیکهای تبدیل اورانیوم به فلز را که در ساخت بمب هسته ای کاربرد دارد، مورد آزمایش قرار خواهد داد. در حالی که دولت بایدن با متحدانش برای اعمال فشار اقتصادی بیشتر علیه تهران تلاش میکند، ممکن است ایران بار دیگر به جهان گوشزد کند که توانایی حمله به شناورها در خلیج فارس را دارد.
- همچنین این ریسک در داخل ایران وجود دارد که ادامه تنگنای اقتصادی باعث برانگیختن اعتراضات ضددولتی شود و اگر ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری این کشور باور نداشته باشد که برای حل این مشکل باید امتیازات هستهای را واگذار کند، ممکن است در منازعات خاورمیانهای پرشماری که ایران مستقیم و غیرمستقیم در آنها مشارکت دارد، آشوبهایی را به ویژه در عراق و یمن ایجاد کند.
- هراس از حملات آمریکا و اسرائیل در داخل ایران که دولت رئیسی نمیتواند پاسخ کارآمدی به آنان بدهد مانع عبور ایران از خط قرمز نهایی، یعنی ساخت بمب هستهای، خواهد شد. همچنین احتمال تکرار حملات جسورانه مانند حمله ۲۰۱۹ علیه زیرساختهای نفتی عربستان سعودی از سوی ایران، دستکم در حال حاضر، وجود ندارد. اما رئیس جمهوری تندروی ایران گزینههای زیادی دارد که میتواند با به کارگیری آنها بار دیگر هشدارهای امنیتی را افزایش دهد و برای بالا بردن قیمتهای نفت – که در حال حاضر به اندازه کافی بالا هستند – فشار مضاعفی اعمال کند.
- همچنین این ریسک وجود دارد که اسرائیل تصمیم بگیرد که باید برای متوقف کردن ایران، با یا بدون تأیید واشنگتن از اقدام نظامی استفاده کند. احتمال قویتر این است که اسرائیل بخواهد در سایتهای هستهای و نظامی ایران خرابکاری کند که این هم اقدام خطرناکی است و انتقامجویی ایران، به ویژه در فضای سایبری را به همراه خواهد داشت. بدسنجی از سوی هر یک از طرفین به منازعهای فزاینده خواهد انجامید.
- رؤسای جمهوری ایران و آمریکا، هر دو، بازی ضعیفی دارند و این باعث میشود ازسرگیری توافقی که بیشترین منافع را برای هر دو طرف داد، بسیار دشوار شود.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 اینجا آخرین ایستگاه جنون و حماقت است
مجبور کردن کودکان معصوم برای سجده مقابل تصویر آتاتُرک
این نتیجه قوم و قبیله گرایی است
معجونی از جنون و جعل هویت و تاریخ و نژادپرستی
جایی که آتاترک بعنوان یک یونانی چشم آبی میشود پدر ترکانی که خاستگاه تاریخیشان شمالغرب چین و مغولستان است
💬 Vahid Bahman
✋
چقدر این قاب خوب است
🔺چقدر خوب است که رئیس جمهور اینقدر راحت در دسترس همگان باشد
🔹 و چقدر بعضی از ما، غریبه پرستیم که اگر تصویر نخست وزیر کانادا یا صدراعظم آلمان در بین مردم منتشر شود می گویم: woooooow
اما به رئیس جمهور خودمان که میرسیم می نویسم: پوپولیست!
#دولت_انقلابی
📍 *"فارن افیرز": ایران تخم مرغهایش را از سبد برجام برداشته است.*
*محمد آیت الهی تبار استاد روابط بین الملل دانشگاه "ای اند ام" تگزاس* - آیت الهی دلایل بی اعتمادی دولت جدید ایران به برجام را مورد بررسی قرار داده و نوشت: ایران قصد عقب نشینی در موضوع برجام را ندارد و به نظر می رسد تخم مرغ هایش را از سبد برجام برداشته است.
- در تشریح دلایل بی اعتمادی ایران به برجام باید گفت:
- جمهوری اسلامی ایران در برجام نوعی عدم تقارن بین تعهدات و مزایایش می بیند. تعهدات ایران برای محدود کردن فعالیتهای هستهای این کشور دارای معیارهای فنی واضحی است که توسط آژانس بینالمللی انرژی اتمی (IAEA) قابل راستیآزمایی است، در حالی که هیچ فرمولی وجود ندارد که مزایای اقتصادی ایران را در ازای لغو تحریم ها مشخص کند.
- علاوه بر این، اگر چه تهران در صورت خروج از توافق با اعمال مجدد و سریع تحریم ها مواجه می شود، اما واشنگتن با عدم رعایت تعهدات برجامی و تحریم دوباره ایران، با هیچ مجازاتی مواجه نشد.
- در نتیجه، ایران نگران است که در صورت بازگشت به پایبندی کامل به برجام، اهرم هسته ای خود را بدون کسب منافع وعده داده شده از دست بدهد. این دقیقاً همان چیزی است که در سال 2015 یعنی زمانی که برجام مورد توافق قرار گرفت، رخ داد.
- ایران به سرعت برنامه هسته ای خود را مطابق با توافق کاهش داد، 98 درصد اورانیوم غنی شده خود را به خارج از کشور ارسال کرد و نظارت تقویت شده آژانس بین المللی انرژی اتمی را پذیرفت. با این حال، شرکتهای بینالمللی و موسسات مالی به دلیل عدم اطمینان در مورد لغو دایمی تحریمها، همچنان تا حد زیادی از بازار ایران دور ماندند و اتفاقاً تردید آنها در مورد تجارت با ایران پس از انتخاب دونالد ترامپ و خروج وی از برجام به اثبات رسید.
- ایران امروز بار دیگر با وضعیت مشابهی مواجه است. این کشور می ترسد که بازگشت به انطباق کامل، هیچ مزیت ملموسی به همراه نداشته باشد، مگر اینکه فشار بیشتری را پس از دست کشیدن از اهرم هسته ای خود به همراه داشته باشد. مقامات ایالات متحده می گویند که مایل به گفتگو در مورد راه های رفع این نگرانی ها هستند، اما نمی توانند تضمین کنند که ایالات متحده پس از پایان ریاست جمهوری جو بایدن، دوباره از توافق خارج نخواهد شد. - رهبران بریتانیا، فرانسه و آلمان هم اخیراً در بیانیهای (در حاشیه اجلاس جی 20 در رم) از احیای برجام حمایت کردند و گفتند برای کاهش نگرانی های ایران در این زمینه، از تعهد بایدن برای حفظ پایبندی کامل به توافقنامه "تا زمانی که ایران به این توافق پایبند بماند" حمایت میکنند.
- "رابرت مالی" فرستاده ویژه ایالات متحده در امور ایران هم ابراز تمایل کرده است که در صورت همکاری ایران برای احیای برجام، " آمریکا به سرعت تمامی تحریم های مغایر با برجام را لغو کند." اما برای مقامات ایرانی، این نوع اظهارات، سخنان بیارزش یا همان طور که "حسین امیرعبداللهیان" وزیر امور خارجه ایران گفته: نوعی " گفتار درمانی" است و پشیزی ارزش ندارد.
- مقامات ایرانی این سؤال را مطرح میکنند که دولت بایدن چگونه تشخیص میدهد که کدام تحریمها با توافق هستهای ناسازگار است، چون بسیاری از تحریمهای دوران ترامپ علیه ایران با عناوینی چون حقوق بشر و تروریسم برچسب زنی شده تا موانع بیشتری در راه احیای دوباره برجام ایجاد شود.
- بنابراین اولین اصل سیاست خارجی دولت ابراهیم رییسی، ایجاد و حفظ اهرمهایی است که واشنگتن را از زیر پا گذاشتن تعهدات برجامی بازدارد و در نتیجه بار دیگر شوک های اقتصادی علیه ایران ایجاد نشود و میلیونها ایرانی را در فقر فرو نبرد.
- جمهوری اسلامی آمادگی خود را برای تلافی فوری در برابر هرگونه فشار، خرابکاری یا حمله اعلام کرده است. برای مثال در اعتراض به امتناع آژانس بین المللی انرژی اتمی از محکوم کردن ترور اخیر دانشمند هستهای ایران(شهید فخری زاده) و خرابکاری علیه تأسیسات هسته ای تحت نظارت ایران، که هر دو ادعا شده توسط اسراییل انجام شده است، همکاری با این سازمان را کاهش داده است.
- ایران همچنین بر تقویت متحدان خود در سراسر خاورمیانه متمرکز است. سرلشگر(شهید)قاسم سلیمانی فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سه ماه قبل از ترور وی توسط ایالات متحده، گفته بود که او موفق به ایجاد 6 ارتش ایدئولوژیک و مردمی نیرومند در سراسر خاورمیانه شده تا از ایران در برابر هرگونه حمله دشمنان محافظت کند.
- به گفته یکی از فرماندهان ارشد سپاه که اخیراً اظهارات سلیمانی را فاش کرده است، این نیروها شامل حزبالله لبنان، حماس و جهاد اسلامی فلسطین، حوثیهای یمن، نیروهای سوری طرفدار ایران و نیروهای حشد الشعبی عراق هستند. آنها با
هم آنچه را که تهران "محور مقاومت" مینامد را تشکیل میدهند. از آنجایی که ایران انتظار فشار بیشتری از سوی ایالات متحده دارد، با توافق یا بدون توافق، این اقدامات نشان دهنده عزم این کشور برای ادامه مسیر است.
📍 *نظریه و تحلیل: پیامهای پرواز بمبافکن آمریکایی بر فراز آبهای منطقه*
🔹نیروی هوایی آمریکا روز یکشنبه اعلام کرد یک فروند بمبافکن B-1B با قابلیت حمل سلاح هستهای را بر فراز آبراههای اصلی خاورمیانه به پرواز درآورده است. در این پرواز که جنگندههایی از عربستان، مصر، بحرین و رژیم صهیونیستی در مراحل مختلف به بمبافکن ملحق شدند، شامل عبور از تنگه هرمز، دریای سرخ، کانال سوئز و بابالمندب نیز شده است.
🔹این نمایش قدرت از سوی آمریکا آن هم در آستانه دور جدید مذاکرات بر سر احیای برجام و در ادامه مجموعهای از اتفاقات در روزهای اخیر دارای پیامهای مختلفی است.
🔸نخست این که بر خلاف نمایشهای قبلی این بار بمبافکن از پایگاه هوایی آمریکا در جزیره دیگو گارسیا در اقیانوس هند به پرواز درآمده که نشانهای عینی از سیاست آمریکا مبنی بر خروج بار اصلی توان نظامی این کشور از منطقه غرب آسیاست.
🔸پیام دوم این پرواز برای شرکای منطقهای آمریکاست. همراهی جنگندههایی از کشورهای منطقه در کنار این بمبافکن حاوی این پیام است که واشنگتن در عین حال که سیاست خروج از منطقه و احیای توافق هستهای را همزمان دنبال میکند، به هیچوجه متحدان منطقهای خود را رها نخواهد کرد.
🔸پیام سوم به طور مشخص برای ایران بود. آمریکا با این نمایش قدرت این پیام را به ایران ارسال کرد که برای آغاز مذاکرات هستهای صبری بیپایان نخواهد داشت و این نمایش نظامی در واقع حرکتی در جهت معتبر نشان دادن تهدید آمریکا به استفاده از plan B در صورت عدم توفیق در مذاکرات بوده است.
*جمع بندی:* آن چه روشن است دولت آمریکا و شخص بایدن دستکم به دو دلیل اراده و بنایی برای ورود به فاز درگیری نظامی با ایران ندارند. اول به این دلیل که هرگونه درگیری نظامی در منطقه بر خلاف سیاست کلان(خروج از منطقه)در حال اجرای واشنگتن در منطقه است و دلیل دوم این که اقدام نظامی علیه ایران دارای پیامدهای گستردهای است که شرایط جهانی و منطقهای و حتی اوضاع داخلی آمریکا آمادگی پذیرش آن را نخواهد داشت.
📍
*خطای شناختی در تهران از مسکو*
*هادی خسروشاهین پژوهشگر مسائل بین الملل- 10 آبان 1400*
- در تهران شاهد يك خطاي شناختي و معرفتي نسبت به روابط با مسكو و همين طور پكن هستيم. نوع نگاه تهران نسبت معين و مشخصي با واقعيت هاي سياست خاورميانه اي مسكو ندارد و همين مسئله باعث مي شود كه اختلافات اخير ميان تهران و مسكو در حوزه هسته اي با بهت و شگفتي نگريسته شود. الگوي رفتاري روسيه در خاورميانه و به خصوص تحولات حوزه خليج فارس را بايد در قالب كنش يك قدرت بزرگ غيرايدئولوژيك، سكولار و معامله گرا تبيين و تفسير كرد. از همين رو سياست مشخص روسيه در منطقه را بايد در قالب سياست (quid pro quo)در نظر گرفت. سياست بده بستان محور به روسيه آزادي عمل بيشتري مي دهد تا به حداكثرسازي مزيت هاي سياسي، نظامي و اقتصادي همزمان با كاهش مزايا و فرصت هاي كوتاه مدت بازيگران رقيب نظير آمريكا و غرب بپردازد. در قالب اين سياست مسكو فرصت بيشتري مي يابد تا به طور همزمان روابط با كيفيتي با رقباي منطقه اي يعني ايران، عربستان و اسراييل برقرار كند و همه آنها را در سبد سياست خارجي خود قرار دهد.
- بر اين اساس اين مؤلفه هاي رفتاري در سياست خارجي روسيه در منطقه قابل شناسايي است:
١-هيچ نشانه اي از روابط استراتژيك روسيه با كشورهاي منطقه ديده نمي شود.
٢-بي طرفي ايدئولوژيك فرصت ها براي روسيه جهان ارتقاي روابط سياسي و سرمايه گذاري اقتصادي را با بازيگران رقيب در منطقه افزايش مي دهد.
٣-به دليل روابط غيرايدئولوژيك، روسيه متحد ديرپايي در منطقه ندارد.
٤-عمق روابط را نه مسكو بلكه دولت هاي خاورميانه اي تعريف مي كنند. هر كشوري كه بهاي بيشتري براي اين روابط پرداخت كند، مسكو نيز متقابلاً آغوشش را براي روابط عميق تر با آن كشور باز مي كند.
- حال با در نظر گرفتن اين مقدمه نظري، به سراغ اختلاف نظرهاي روسيه و ايران در حوزه مذاكرات هسته اي مي رويم. ايران پس از روي كار آمدن دولت رييسي تلاش كرد كه فشار ديپلماتيك و سياسي را با گسترش برنامه هسته اي خود افزايش دهد تا از اين طريق اهرم هاي بيشتر براي مذاكرات و كسب امتيازات بيشتر بيايد. در همين چارچوب، خود مقوله بازگشت به ميز مذاكره نيز به عنوان يك اهرم فشار در نظر گرفته شد و ايران حاضر نبود بدون اطمينان از اينكه طرف مقابل حاضر به واگذاري امتيازات بيشتر است، به ميز مذاكره بازگردد؛ اما اين سياست با فشار ديپلماتيك و سياسي طرف غربي مواجه شد و مطرح شدن سناريوي بي در رسانه هاي غربي بر اين فشارها افزود. از همين رو ايران ترجيح داد براي كاهش فشارها به يك سياست ميانه، روي آورد. يعني بدون اينكه امتياز مذاكره را به كشور خاصي اعطا كند وارد پروسه پيش مذاكرات با طرف سومي شود كه نقشي فراتر از ميانجي و واسطه ندارد و در عين حال در مذاكرات هسته اي نيز در همين قالب حضور دارد. اين بازيگر سوم نماينده يك مجمع منطقه اي يعني اتحاديه اروپا بود؛ به همين دليل بود كه ايران سياست مذاكره در بروكسل به جاي وين را در پيش گرفت و در عين حال حاضر نشد با هيچ يك از طرف ها نه تروئيكاي اروپايي و نه آمريكا و نه حتي با نماينده روسيه در وين اوليانوف به مذاكره بپردازد. اما روسيه در اين ميان خواستار بازگشت ايران به مذاكرات وين بود چرا كه پيشرفت برنامه هسته اي ايران و نزديك شدن تهران به نقطه گريز هسته اي سياست كلان مسكو در منطقه را مبني بر معامله و روابط بده-بستان محور در تنگنا قرار مي داد. نبايد از اين نكته غفلت شود كه روسيه در اين بازه زماني به طور علني تحت فشار زياد اسراييل و احتمالاً پشت درهاي بسته تحت فشار طرف هاي عربي قرار گرفته بود. بنابراين پليتيك اهرم سازي ايران مغاير با اهداف بي طرفي ايدئولوژيك و حداكثرسازي منافع روسيه در منطقه بود. روسيه براي اينكه بتواند اين سياست كلان خود را مثل گذشته با آزادي عمل دنبال كند، نيازمند بازگشت سريع تر تهران به مذاكرات وين است و در عين حال نزديك شدن به نقطه گريز و عبور از آن را مغاير اهداف سياست خاورميانه اي خود مي داند؛ چرا كه روابط بده بستان محور را دچار اختلال هاي اساسي مي كند و حتي امكان برقراري روابط كيفي با تهران را به دليل فشارهاي منطقه اي در مضيقه قرار مي دهد. بنابراين روسيه در اين مرحله فشارهاي خود را بر تهران براي بازگشت به ميز مذاكره از حالت پنهاني به مرحله موضع گيري ديپلماتيك رساند. در صورت عدم پيشرفت مذاكرات وين نيز در ماه نوامبر، احتمال تكرار روابط سرد ميان تهران و مسكو همچون دولت احمدي نژاد وجود دارد. چرا كه روسيه برای تأمين اهداف طرحي شده در قالب سياست كلان خاورميانه اي خود مي داند چه چيزهاي مي خواهد و چه چيزهايي نمي خواهد: مسكو چيزي كه نمي خواهد هسته اي شدن ايران و عدم عبور ايران از نقطه گريز هسته اي است، چون احتمال رويارويي سخت در منطقه را افز
ايش مي دهد و اين خود مغاير سياست بي طرفي ايدئلوژيك و بحث حداكثرسازي منافع است و همين طور استفاده از كارت ايران در مناقشه با غرب را بسيار پرهزينه مي كند. اما در اين ميان روسيه اگر نگوييم بيش از آمريكا، اما حداقل هم سطح با اين كشور حل مسئله هسته اي و به وقوع پيوستن يك معامله در اين حوزه را مي خواهد تا از اين طريق بتواند به سياست متنوع سازي بازيگران در سبد سياست خارجي خود در منطقه با كمترين هزينه و با بيشترين دستاورد ادامه دهد. به نظر مي رسد مأموريت علي باقري در مسكو نيز براي مديريت اختلاف نظرها و همين طور اطمينان خاطر به مسكو براي عزم ايران جهت آغاز مذاكرات وين طراحي شد.
مهمترین محورهای شبکه های ماهواره ای فارسی زبان - ۱۱ آبان:/*
👈متزلزل جلوه دادن روند احیای مذاکرات برجام و تلاش برای فشار بر ایران برای همسویی با سیاست های هسته ای آمریکا با انعکاس اعلام ایران در تعیین زمان بازگشت به مذاکرات وین و اظهارنظر رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی ایران در متهم سازی بازرسان آژانس به جاسوسی
👈بازتاب اظهارنظر نفتالی نت در مورد ضرورت درپیش گرفتن رویکردی در جهان در قبال ایران شبیه جنگ ستارگان آمریکا در دوران جنگ سرد (ریگان مسکو را در دوره جنگ سرد بمباران نکرد اما با سیاست فشار باعث فروپاشی شوروی شد)
👈متهم ساختن رسانه ملی به یکجانبه گرایی های سیاسی و حزبی و ارتباط دهی انتصابات اخیر در این نهاد ناشی از بی اقبالی های عمومی و رویکردهای سانسورمحور، با برجسته سازی موضوع فایل هایی صوتی منتشر شده دربرنامه تیتر اول پیرامون پوشش خبری صدا و سیما در مورد اخلال و هک سامانه سوخت
👈القاء شکاف بین مراجع تقلید و حاکمیت و رویگردانی و فاصله گرفتن مراجه از سیاست ها و ارزش های انقلابی با بازتاب صحبت های آیت ا... صافی گلپایگانی در مورد ارتباط با دیگر کشورها، تلاش برای دوقطبی سازی نظام سیاسی دینی-حوزوی و شانیت زدایی از پشتوانه های دینی و مذهبی نظام، تلاش برای جداسازی مراجع از نظام و رو در رو جلوه دادن رویکردهای مذهبی مراجع با نظام و ادعای امتناع مراجع تقلید از پذیرش مقامات رسمی دولتی
👈متلاطم جلوه دادن اوضاع اقتصادی کشور و ادعای حمایت های مصنوعی و دستوری دولت از بورس برای جلوگیری از فروپاشی، مایوس سازی مردم از بهبود وضعیت اقتصادی و ناچیز جلوه دادن در حوزه سرمایه گذاری های مالی و درآمدزایی
👈بازتاب ادعای رئیس انجمن صنفی CNG ایران مبنی بر مخالفت مسکو با حق ایران از برداشت گاز از خزر
⭕️ تلوبیون و یک حرکت ناپسند!⚠️
⁉️ برای #اشترک فیلم و سریال در برنامه های پیشنهادی فقط #صهیونیست ها حضور دارن!
جالبه حتی اسم یک نرم افزار #ایرانی هم دیده نمیشه!❗️
♻️ الآن ما میخواهیم در ایتا و سروش و گپ و... به اشتراک بزاریم!
💢 مسئولین برنامه: لطفاً اصلاح کنید.!
بخش مهمی از فرهنگ رسانه ای را خود ما مردم تعیین و تغییر ایجاد میکنیم!
♦️ارتباط با مدیران برنامه تلوبیون🔻
📧 Support@telewebion.com
☎️ 02128424156
#⃣ #صیانت_از_استارتاپها
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❪💛🌙❫
غر نزن!
گلہ نڪن!
خـ[♥️]ـدا حڪمت همہ کارا رو میدونہ!
فقط مرتب بہش بگو..☝️🏼