📝پيام مرجع عالیقدر حضرت آیتالله العظمی مظاهری«مدّظلّهالعالی» به چهاردهمین دورۀ جشنوارۀ علّامۀ حلّی«قدّسسرّهالشّریف» حوزههای علمیّۀ استان اصفهان
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيم
الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ سَلامٌ عَلى عِبادِهِ الَّذِينَ اصْطَفى محمّدٍ و آلِه الطّاهِرین
🔹برگزاری چهاردهمین دورۀ جشنوارۀ علّامۀ حلّی«قدسسرّهالشّریف» در حوزۀ علمیّۀ اصفهان، نشان از استمرار یک حرکت شایسته به منظور تکریم پژوهش و پژوهشگران حوزوی است و حکایت از نشاط روحیۀ تحقیق و پژوهش در قشر جوان طلّاب حوزۀ علمیّه دارد و از این جهت مایۀ شکرگزاری و خشنودی است.
🔹پیام به چهاردهمین دورۀ جشنوارۀ علّامۀ حلّی«قدّسسرّهالشّریف» حوزههای علمیّۀ استان اصفهان اهمیّت شایان توجّه امر پژوهش و تحقیق در حوزۀ علمیّه و نقش برجستۀ آن در ارتقاء علمی طلّاب و روحانیّون، روشنتر از آن است که نیاز به گفتگو و تأکید داشته باشد، چرا که محصول و نتیجۀ اصلی تلاشهای آموزشی و تعلیمی در حوزۀ علمیّه، همین روح تحقیق و حقیقتجویی و حقیقتخواهی است و به تعبیر بلند امیرمؤمنان علی«علیهالسّلام»: «لاَ يَنْفَعُ اِجْتِهَادٌ بِغَيْرِ تَحْقِيقٍ»، هیچ اجتهاد و مجاهدتی بدون تحقیق و حقیقتطلبی، سودمند نخواهد بود و از اینرو جایگاه تحقیق و پژوهش و مرتبت محقّقان و پژوهشگران، همواره باید جایگاهی مورد توجّه و مرتبتی مورد تکریم باشد.
🔹ضمن اداءِ احترام به پژوهشگران عزیزی که در این نشست از آنان تقدیر خواهد شد و نیز اظهار تشکّر از متصدّیان محترم این برنامه فرهنگی و خیر مقدم به شما میهمانان گرامی، تذکّر دو نکتۀ مهم را در این مجال کوتاه لازم میشمارم:
🔸نکتۀ نخست: تأکید بر تقدّم و تأثیر مستقیم و بنیانی امر آموزش بر پژوهش است. تحقیق و پژوهش، اگر مبتنی بر آموزش و تعلیمِ مستحکم نباشد، ریشهدار و مفید نخواهد بود؛ و از این جهت طلّاب عزیزی که قصد ورود در عرصۀ تحقیق و پژوهش را دارند باید بدانند که آنچه مقدّم بر کار تحقیقات است، مجاهدت علمی و تلاش بیوقفه برای تحکیم بنیانهای دانش است و از اینرو باید با تمام توان، دامن همّت به کمر بسته و از همۀ ظرفیّتهای موجود برای ارتقاءِ سطح علمی خود بهره ببرند تا پس از مجهّز شدن به سلاح دانش و علم، بتوانند در مسیر حقیقتطلبی و تحقیق و پژوهش، گامهای بلند و مؤثّر بردارند. بنابراین اساس و بنیان رسالتهای حوزۀ علمیّه، آموزش و تعلیم است و سایر رسالتها از جمله پژوهش، بر این اساسِ مهم، استوار و مبتنی میگردد و از این حیث، مسئولان محترم و اولیاءِ امور در حوزههای علمیّه نیز باید تمام توان خود را در رشد و افزایش سطح علمی و دانشی طلّاب و روحانیّون گرامی مصروف نموده و به اولویّت و اهمیّت این مسأله توجّه مدام و بیش از پیش داشته باشند.
🔸نکتۀ دوم: توجّه به آسیبها و آفتهای امر پژوهش و تحقیق است. پژوهش همانند سایر رسالتهای دستگاه بزرگ حوزۀ علمیّه، در معرض آسیبهایی است که باید به خوبی شناخته شده و از آن پرهیز گردد. اهمّ این آسیبها که ارزش پژوهشها و نتیجهبخش بودن آنها را در معرض خطر قرار میدهد عبارتند از:
سطحینگری در پژوهش، شتابزدگی در نظریّهپردازی، تعصّب در پذیرش یا ردّ آراء و انظار، عدم توجّه به کاربردی بودن پژوهش، عدم التفات به سیر تطوّر تاریخی مسائل مورد تحقیق، بیتوجّهی به پژوهشهای مرتبط و مشابه، عدم التزام به رعایت اخلاق پژوهش و تحقیق.
🔹این آسیبهای هفتگانه و سایر آفتهای دیگری که در مسیر تحقیق و پژوهش وجود دارد، باید مورد توجّه دائمیِ پژوهشگران و محقّقان حوزوی باشد تا ثمرۀ کار و تلاش آنان در این عرصه، مفید و مؤثّر واقع گردد.
🔹از خداوند تعالی، عزّت و عظمت روزافزون حوزههای علمیّه و همۀ مجامع علمیِ کشورمان را مسألت کرده و توفیق و تسدید محقّقان و پژوهشگران عزیز را در رسالت بزرگی که بر دوش گرفتهاند و نیز تأیید و توفیق مسئولان و مدیران محترم حوزههای علمیّه را خواستاریم و امید است همگان مشمول لطف الهی و دعای مستجاب حضرت ولیاللهالأعظم مهدی موعود«ارواحنافداه» باشند.
والسّلامعلیکم و رحمةالله و برکاته.
حسين المظاهرى
۱۷ / جمادیالثّانی / ۱۴۴۶
۲۹ / آذر / ۱۴۰۳
#پیام
🆔 @almazaheri
📸 دیدار آیتالله اعرافی مدیر حوزههای علمیّه و آیتالله طباطبایینژاد مدیر حوزۀ علمیّۀ اصفهان با حضرت آيتالله العظمی مظاهری
#دیدار
🆔 @almazaheri
280 BAGHAREH-Ayate 238-239.mp3
3.45M
🎙در سایه سار وحی
🔹نگاهی اخلاقی به آیات قرآن کریم
🔸جلسۀ 280: آیات 238و239 سوره بقره
#قرآن_کریم #سوره_بقره
🆔 @almazaheri
#برگی_از_کتاب
🔹ارکان توبه که عبارتند از «ندامت قلبی، استغفار زبانی، عزم اصلاح و اصلاح»، باید محقّق شوند تا توبه پذیرفته شود، امّا رکن اساسی منزل توبه، ندامت قلبی است که اگر واقعی باشد، به دنبال آن، سایر ارکان توبه، محقّق میگردند. یعنی به صرف پیدا شدن حالت درونی پشیمانی از گناه، توبه پذیرفته میشود؛ زیرا لازمۀ پشیمانی، اظهار پشیمانی(استغفار زبانی) و تصمیم بر ترك گناه (عزم اصلاح) و عمل بر طبق دستورات الهی(اصلاح) است؛ به بیان دیگر، اگر كسی از عمل زشت و ناهنجار خویش، اظهار پشیمانی ننماید یا تصمیم بر ترك گناه نداشته باشد یا طبق فرمان حقتعالی عمل ننماید، در حقیقت نسبت به گناه خود پشیمان هم نشده است.
📚 برگرفته از #کتاب #توبه اثر آیتالله العظمی مظاهری، ص 49.
🆔 @almazaheri
🔻درس اخلاق آیتالله العظمی مظاهری؛ انسان در قرآن
🔸 جلسۀ سیزدهم: مذمّت انسان در قرآن(1)
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحيم
🔸بحث جلسات اخلاق دربارۀ انسان در قرآن بود.
فصل دوم بحث به شرح آیاتی از قرآن کریم اختصاص دارد که انسان در آن آیات مذمّت شده است.
🔹قرآن شریف در آیهای راجع به انسان میفرماید: «إِنَّ الْإِنْسانَ خُلِقَ هَلُوعاً، إِذا مَسَّهُ الشَّرُّ جَزُوعاً، وَ إِذا مَسَّهُ الْخَيْرُ مَنُوعاً»؛ یعنی انسان سبکسر است، به اندازهای که اگر یک ناملایمی برای او جلو بیاید، جزع و فزع میکند، اگر هم نعمتی به او برسد، سرکش، طغیانگر و متکبّر شده، میخواهد بر همۀ انسانها برتری پیدا کند.
🔹در آیۀ دیگر میفرماید: «كَلاَّ إِنَّ الْإِنْسانَ لَيَطْغى، أَنْ رَآهُ اسْتَغْنى»، یعنی انسان طغیانگر میشود، طغیانگریاش حتی به آنجا میرسد که در مقابل خدا هم قد علم میکند، فرعون میشود و در مقابل خداوند متعال ادعای خدایی میکند.
🔹 اهل دل میگویند: روح فرعونیّت در همه هست، مبارزه میخواهد، ریاضتهای دینی میخواهد که انسان بتواند روح فرعونیّت را در خود بکشد، وگرنه روح فرعونیّت همه جا و در همه کس هست.
🔹قرآن کریم در آیۀ دیگری میفرماید: «إِنَّ الْإِنْسانَ لَظَلُومٌ كَفَّارٌ»، انسان خیلی ظالم و ناسپاس است؛ اگر قدرت یابد و زمینۀ ظلم برایش پیدا بشود، به تمام دنیا زور میگوید.
🔹انسان ظالم چنین است که تا وقتی زمینه فراهم نیست، بهظلمهای بهنسبت کوچکتر اکتفا میکند، مثلاً یک گربه که میبیند آزارش میدهد، گویا اصلاً ستم کردن و آزار رساندن را دوست دارد.
🔹همۀ ظلمها که در یک سطح کوچک اتفاق میافتد، اگر آن سطح را بزرگ کنید، ظلم هم یزرگ خواهد شد؛ مثلاً ستمگری که به مردم یک روستا زور میگوید، اگر زمینه پیدا کند و ریاست دنیا را بهدست آورد، به دنیا و تمام مردم دنیا زور میگوید و ظلم میکند.
🔹قرآن در آیۀ دیگری میفرماید: «وَ ما قَدَرُوا اللَّهَ حَقَّ قَدْرِه»، هیچ کسی قدرت خدا را نشناخت و همه بیوفایند.
🔹پروردگار عالم به بندگان میگوید: نماز بخوانید، ولی ببینید نماز چه قدر برای همه سنگین است.
🔹پیامبر اکرم«ص» میفرمایند: مردم، عيال خدا هستند و محبوبترينِ بندگان نزد خداوند كسى است كه بهعيال خدا نفعی برساند و با گرهگشایی، خانوادهاى را شاد و مسرور سازد.
🔹حال اگر کسی بندگان خدا را با رفتار خویش بیازارد، آنها را دچار خسارت کند و غمگین سازد و بالاخره به آنان ظلم و ستم کند، چقدر به خداوند بیوفایی کرده است؟
🔹بین آیات جلسات قبل و آیاتی که در این جلسه بیان شد و انسان را ظالم و بیوفا میداند، چه طور جمع میشود؟
🔹اگر انسان در راه مستقیم بیفتد، میتواند بهواسطۀ تقوا، تهذیب نفس و ارتباط با خداوند، بهمقامهای والای معنوی دست یابد و مثلاً جانشین خدا در زمین گردد. چنانکه اگر تقوا نداشته باشد، نفس خویش را تزکیه نکند و با شیطان ارتباط برقرار سازد و از او تبعیّت کند، ظالم و ناسپاس میگردد و در دنیا و آخرت، بهجایگاه پستی سقوط خواهد کرد.
🌐 متن کامل درس اخلاق
#درس_اخلاق #انسان_در_قرآن
🆔 @almazaheri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 ارزش خاصّ حضرت زهرا«سلاماللهعلیها» نزد پیامبر اکرم«صلیاللهعلیهوآله»
💠ولادت حضرت زهرا«سلاماللهعلیها» مبارک باد
#صوت
🆔 @almazaheri
📸 ديدار حجتالاسلام والمسلمين دكتر مرتضى تهرانى رييس كميسيون فرهنگى مجلس شوراى اسلامى با حضرت آيتالله العظمی مظاهری
#دیدار
🆔 @almazaheri
📸 ديدار حجتالاسلام والمسلمين عبداللهى معاون رييس قوۀ قضاييه و حجتالاسلام والمسلمين جعفرى رييس كل دادگسترى استان اصفهان با حضرت آيتالله العظمی مظاهری
#دیدار
🆔 @almazaheri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 نفاق عملی و انجام عمل برای غیر خدا
#فیلم
🆔 @almazaheri