eitaa logo
دفتر آیت الله العظمی مظاهری
3.2هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
636 ویدیو
46 فایل
کانال رسمی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مظاهری @almazaheri مؤسسهٔ فرهنگی مطالعاتی الزهراء @alzahrabook_ir مشاهده فیلم و کلیپ صوتی B2n.ir/g17641 ارتباط با دفتر: @almazaheri_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
37 BAGHAREH-Ayeh 26.mp3
3.08M
🎙در سایه سار وحی 🔹نگاهی اخلاقی به آیات قرآن کریم 🔸جلسۀ سی‌‌وهفم: آیه 26 سوره بقره #قرآن_کریم #سوره_بقره 🆔 @almazaheri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞جوانان و جهاد اکبر 📱 instagram.com/almazaheri 🌐 aparat.com/alzahra_isbn #صوت 🆔 @almazaheri
#استفتائات #قرض 🆔 @almazaheri
🔺خلاصۀ درس اخلاق آیت‌الله العظمی مظاهری؛ فضیلت‌های فراموش شده 🔸فضیلت هشتم؛ امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر بِسْمِ‏ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحيم‏ 🔹یکی از فضیلت‌های فراموش شده «امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر» است. 🔹پیامبر گرامی«ص» به سلمان فرمودند: زمانی می‌رسد که مسلمان‌ها امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر را زشت و ناپسند برمی‌شمرند. 🔹در روایت دیگری از ایشان نقل شده است که مردم در زمانی، نه تنها امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر را ترک می‌کنند، بلکه بدتر از آن، امربه‌منکر و نهی‌ازمعروف مي‌کنند! و بدتر آنکه، جای معروف و منکر در بین مردم عوض می‌‌شود، یعنی منکر را معروف می‌دانند و معروف را منکر تلقّی می‌کنند. 🔹امام علی«ع» می‌فرمایند: همۀ خوبی‌ها یک طرف، از جمله جهاد در راه خدا، امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر هم یک طرف. همۀ خوبی‌ها در مقابل خوبی امر‌به معروف و نهی‌ از منکر، قطره از دریاست. 🔹قرآن کریم می‌‌فرماید: اسلام بهترینِ ادیان است. امت اسلامی بهترین امم است؛ اگر بهترین هستید به خاطر اینست که امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر دارید، می‌فرماید: «كُنْتُمْ خَیرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ تَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَر». در روایتی از پیغمبر اکرم«ص» نقل شده است: اگر ملّتی امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر نداشته باشد، دو مصیبت بزرگ نصیبشان خواهد شد؛ یک مصیبت اینکه بدها بر سر خوب‌ها مسلط می‌‌شوند و دیگر اینکه مؤمنین و آن افرادی که به راستی نیکوکارند و اولیاء خدا هستند، برای آن ملت دعا می‌‌کنند، اما دعایشان مستجاب نمی‌شود. 🔹امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر، مراتبی دارد: 🔸مرتبۀ اول: اهميّت دادن به واجبات و اجتناب از گناهان است، به طورى كه ديگران از رفتار انسان سرمشق بگیرند و متنبّه شوند. 🔸مرتبۀ دوم: آنست که انسان از یک سو به نیکوکاران و افراد با تقوا محبّت بورزد و رفتار شایستۀ مردم را دوست بدارد، از سوی دیگر قلباً از گناهکار ناراحت باشد و او را دوست نداشته باشد، همان‌طور که گناه را دوست ندارد و از آن منزجر است. 🔸مرتبۀ سوّم: تذکّر زبانی است؛ البته با تلطّف، تواضع و مهربانی. در این مرتبه، بيان مسألۀ شرعی کافی است و امر و نهی زبانی یا دستور دادن واجب نیست. در خانواده، در جلسه، در مغازه، در بازار و در اداره و محلّ کار، همه باید بر یکدیگر نظارت ملی داشته باشند؛ البته بدون تندی و تنش، و بدون اینکه سخنان تند و اهانت‌آمیز زده شود. 🔸مرتبۀ چهارم: مبارزۀ منفی است که تأثیرش فوق العاده مهم است. آمر به‌معروف و ناهی ازمنکر وقتی ببیند که گناهکار مرتکب گناه علنی می‌شود و مراتب قبلی نهیازمنكر در وی اثر ندارد، در مواجهه و برخورد با او، ناراحتی از گناه در چهره‌اش آشکار می‌گردد و با حالت غضب آلود با وی برخورد می‌کند. 🔹رفتار با گناهکار در این مرتبه باید به‌گونه‌ای باشد كه تشویق به ارتکاب معصیت نشود و بفهمد براى ارتكاب گناهش با او به نحوی متفاوت از دیگران برخورد می‌شود تا از این راه به زشتی عملش پی ببرد و خود را اصلاح کند. 🔹اگر افراد جامعه مبارزۀ منفی داشته باشند، خیلی تأثیر دارد. امّا خودداری از رفت‌وآمد با گناهکاری که متظاهر به گناه است و بی‌اعتنایی به او، برای عمل به فضیلت مهمّ امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر اشکال ندارد، بلکه لازم است. با این مبارزۀ منفی گناه از جامعه زوده می‌شود. 🔸مرتبۀ پنجم: برخورد با گناهکار است، که مربوط به مردم عادی نیست و مربوط به حکومت است. یعنی وقتی موعظه تأثیر نکرد و وقتی لجبازی شد، آنگاه حکومت، طبق قانون و مقررات، با توسّل به زور و جبر، مانع ارتکاب گناه می‌شود. 🔹متأسفانه امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر با مراتبی که دارد، فعلاً در جامعه فراموش شده و متروک است. نتیجۀ آن، گسترش فساد اداری، فساد اخلاقی و فساد اقتصادی است. 🔹دولت، ملت و خصوصاً جوان‌ها بیایند تجربه کنند و یک سال تقیّد به ظواهر شرع داشته باشند و ببینند که درست می‌‌شود یا نه؟ 🔹بیایید همه تجربه کنیم، قرآن کریم می‌‌فرماید: هرکه تقوا داشته باشد، از راه بی‌گمان خدا گره‌‌هایش را باز می‌‌کند و خدا از راه بی‌گمان روزی او را می‌‌رساند. 🔹ما راه را گم کرده‌ایم. راه مستقیم که فقط اسلام حرفی و اسلام اعتقادی نیست، بلکه اسلام هم اعتقاد است، هم لفظ و گفتن است و هم عمل کردن است. 🔹همه باید علاوه بر تعظیم شعائر و اهمیّت به شعارهای اسلام، در عمل متقی شویم. همه باید به امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر اهمیّت بدهیم و نظارت ملی داشته باشیم. 🔹متن کامل در: 🌐 https://b2n.ir/t71228 🆔 @almazaheri
◾️وفات حضرت سکينه خاتون«سلام‌الله‌علیها» تسلیت باد #عکس_نوشته 🆔 @almazaheri
#پرسش_و_پاسخ 🆔 @almazaheri
🔳امام حسن عسكری«ع» با چندین خلیفه زندگی كرد و از همۀ آنها مصیبت دید؛ معتصم، واثق، متوكل، منتصر،‌ مستعین، معتز، مهتدی و معتمد. مدت شش سال امامت را با سه خلیفۀ معتز، مهتدی و معتمد بود. همۀ آنان از آن حضرت كرامت‌ها دیدند؛ ولی آن بزرگوار را مورد آزار قرار دادند. حضرت عسكری«ع» در آن مدت شش سال یا در زندان بود و یا در تحت مراقبت بود. ◾️زندانبان می‌گوید: چون به من امر شده بود كه شدت عمل به خرج بدهم، از این جهت دو نفر را كه مشهور به قساوت و رذالت بودند بر زندان امام عسكری گماردم. طولی نكشید كه آن دو نفر افرادی شایسته شدند؛ اهل نماز و روزۀ مستحبی؛ اهل تهجد؛ اهل وقار و سكینت؛ اهل خیر و وفا. ◾️چون از آنها پرسیدم كه چرا به حسن‌بن علی«ع» سخت نمی‌گیرید؟ گفتند: در حق او چه بگوییم، كسی كه همیشه مشغول به عبادت خداوند است. روزها روزه می‌گیرد، شب‌ها تا صبح به عبادت است؛ كم حرف و پر وقار است؛ اُبهت او چنان است كه چون به ما نگاه می‌كند، لرزه به اندام ما می‌افتد! ولی آیا معتمدها، معتزها، متوكل‌ها پند می‌گرفتند؟ نه، تا آنكه آن بزرگوار را شهید كردند. 📚برگرفته از کتاب زندگانی چهارده معصوم«سلام‌الله‌علیهم» ◾️شهادت امام حسن عسکری«سلام‌الله‌علیه» تسلیت باد 🆔 @almazaheri
💠آغاز امامت حضرت مهدی«عج» مبارک باد #عکس_نوشته 🆔 @almazaheri
38 BAGHAREH-Ayeh 26.mp3
3.53M
🎙در سایه سار وحی 🔹نگاهی اخلاقی به آیات قرآن کریم 🔸جلسۀ سی‌‌وهشتم: آیه 26 سوره بقره #قرآن_کریم #سوره_بقره 🆔 @almazaheri
💠سالروز ازدواج پیامبر اکرم«صلی‌الله‌علیه‌و‌آله» و حضرت خدیجه کبری«سلام‌الله‌علیها» #عکس_نوشته 🆔 @almazaheri
#استفتائات #هبه 🆔 @almazaheri
🔺نماز مستحب در روز ۱۲ ماه ربیع الاول: خواندن دو ركعت نماز در این روز مستحبّ است؛ در ركعت اوّل آن پس از حمد، سه مرتبه سورۀ كافرون و در ركعت دوم پس از حمد، سه مرتبه سورۀ توحيد خوانده می‌شود. برگرفته از الجنان. 🆔 @almazaheri
امام باقر«سلام‌الله‌علیه» فرمودند: هركس غیظ خود را فرو خورَد در حالى كه مى‌تواند بر اساس آن عمل كند، خداوند قلب او را در روز قیامت از امن و آرامش سرشار خواهد ساخت 📚الکافی، جلد 2، صفحۀ 110. #روایات 🆔 @almazaheri
#پرسش_و_پاسخ 🆔 @almazaheri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞اهانت به دیگران، ناشی از تکبّر 📱 instagram.com/almazaheri 🌐 aparat.com/alzahra_isbn #صوت 🆔 @almazaheri
#عکس_نوشته 🆔 @almazaheri
🔺نوشتار مرجع عالیقدر حضرت آیت‌الله العظمی مظاهری«مدّظلّه‌العالی» با موضوع پیامبر اکرم«ص» مظهر فضائل اخلاقی خلاصۀ نوشتار: بِسْمِ‏ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحيم‏ 🔹خداوند تعالی در قرآن کریم خلق و خوی رسول خویش را «عظیم» توصیف کرده است: «وَ إِنَّكَ لَعَلى‏ خُلُقٍ‏ عَظيمٍ». 🔹اميرالمؤمنین«ع» در توصیف پیامبر«ص» می‌فرمایند: «رسول خدا از همۀ مردم بخشنده‏تر، دليرتر، راستگوتر، باوفاتر و نرم‌خوتر بودند و برترین معاشرت را با مردم داشتند». 🔹بعثت ایشان به‌خاطر تهذیب نفوس آدمیان و رساندن آنان به مقام آدميّت بوده است: «إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ‏ مَكَارِمَ‏ الْأَخْلَاقِ». 🔹امیرالمؤمنین«ع» از پیامبر گرامی«ص» راجع به روش و سنّت ایشان سؤال کردند. رسول اکرم«ص» رمز موفقیّت خویش را برخورداری از اهمّ فضیلت‌ها دانسته، به برخی از فضائل نیز اشاره کردند؛ از جمله فرمودند: «وَ الْحُبُّ أَسَاسِی»؛ یعنی شخصیّت من بر اساس محبّت پایه‌ریزی شده است. 🔹در بحبوحۀ جنگ احد، برخی از اصحاب از ایشان خواستند که مشرکان را نفرین کنند. نبیّ رحمت«ص» در پاسخ به این درخواست فرمودند: من برای لعن و نفرین مبعوث نشده‌ام، بلکه مبعوث شده‌ام تا بشریّت را به‌سوی «حق» دعوت کنم و وسیلۀ «هدایت» آنان و مایۀ «رحمت» مخلوقات خداوند باشم. سپس از سر خیرخواهی و مهربانی، به‌جای نفرین، دشمنان سرسخت خود را دعا کردند و به درگاه احدیّت عرضه داشتند: خدایا! قوم من را ببخش، گناهان آنها را بپوشان، آنان جاهلند و نمی‌فهمند چه می‌کنند! 🔹پس از فتح مكّه نیز نبیّ رحمت«ص»، تمام افراد تسلیم شده را بخشیدند. سپس به آنها فرمودند: «بروید که شما آزادشدگان هستید». 🔹از ابو سعيد خدرى، صحابی مشهور پیامبر«ص» روایت شده است که: «حیای رسول خدا«ص» از دختران پرده‏نشين بیشتر بود». 🔹امام صادق«ع» با توجه به ضرورت الگوگیری از اخلاق پیامبر اکرم«ص» فرمودند: خداوند تعالی رسول خويش را به «مکارم اخلاق» مخصوص گردانيد؛ یعنی ایشان به‌طور ویژه از «فضیلت‌های اخلاقی» برخوردارند. سپس خطاب به پیروان آن حضرت فرمودند: «شما هم خود را بيازماييد، اگر آن اخلاق نيكو را در خود می‌یابید و اگر از فضائل برخوردارید، شکر خداوند را به‌جا آورید و از او بخواهيد تا خلق نیکو را در شما بيفزايد». سپس امام«ع» ده خصلت از خصائل و صفات نیکوی پیامبر گرامی«ص» برشمردند که عبارتند از: «يقين، قناعت، صبر، شكر، بردبارى، خوش‏خلقى، سخاوت، غيرت، شجاعت و جوانمردى». 🔹رسول خدا«ص» برخی از معیارهای شباهت به خوشان را در روایتی متذکّر شده‌اند؛ ایشان روزی خطاب به اصحاب خود فرمودند: آيا می‌خواهید خبر دهم كدام یک از شما شباهت بيشتری به من دارد؟ سپس به آنها فرمودند: او خوش خلق‌ترینِ شماست، ملايم‏ترین برخورد را با مردم دارد، نسبت به خويشانش نيكوكارترین است و برادران دينی خود را بيش از همه دوست دارد؛ او صبورترین افراد است، بیش از همه خشم خود را فرو می‌خورد و گذشتش از همه بهتر است، او در هر حال، چه خشنود و چه خشمگین باشد، با انصاف‌ترینِ مردم است. 🔸شیعه باید به تبع اولیای خویش و با پیروی از اسوه‌های حسنه، خیرخواه، دیگرخواه، بخشنده، متواضع، انعطاف‌پذیر و صابر باشد و غیر از عمل صالح، عملی از او سرنزند. 🔸کوتاهی در تهذیب نفس و تزکیۀ روح و سستی در زدودن صفات رذیله و کسب صفات حسنه، خطایی بزرگ است که هیچ توجیهی برای آن پذیرفته شده نیست. 🔹متن کامل در: 🌐 https://b2n.ir/u24399 🆔 @almazaheri
🔺اعمال استحبابی روز ۱۷ ماه ربیع الاول: ۱. روزه گرفتن ۲. زیارت پیامبر اکرم«صلی‌الله‌علیه‌و‌آله» ۳. زیارت امام علی«سلام‌الله‌علیه» ۴. زیارت ائمه بقیع«سلام‌الله‌علیهم» ۵. صدقه دادن و شادمانی کردن ۶. غسل کردن ۷. دو رکعت نماز مستحبی، در هر رکعت بعد از سورۀ حمد، ده مرتبه سورۀ قدر و ده مرتبه سورۀ توحید خوانده شود. برگرفته از الجنان. 🆔 @almazaheri
🔸هنگام ولادت پیامبر اکرم«ص»، تلاطم عجیبى جهان را فرا گرفت. چنان‏كه تاریخ نویسان نوشته‌‏اند: این تلاطم عجیب در كاخ پادشاهان امپراطورى ایران و روم بیشتر نمود یافت و اضطراب و نگرانى خاصى فرمانروایان و كاخ‌‏نشینان را در خود فرو برد. اضطراب آنان به حدى بود كه قدرت تحكّم و تصمیم‌‏گیرى را از آنان گرفت. دریاچۀ ساوه- كه هزاران سال از عمر آن می‌گذشت- خشك و آتشكدۀ فارس خاموش شد و چشمه‏‌اى زیر آن آتشكده جارى گردید كه هنوز از چشمه، نهرى جارى است. 🔸با ولادت آن حضرت، عالم روشن گردید و از آن حضرت شنیده شد: «وَ قُلْ جاءَ الحَقُّ وَ زَهَقَ الباطِلُ إنّ الباطِلَ كان زَهُوقاً»1 چنانكه در ولادت ائمۀ طاهرین«ع» مشابه این ماجرا روى داده است؛ مثلًا هنگام ولادت حضرت ولیعصر«عج» چنین اتّفاقى روى داد و حكیمه خاتون«س» می‌گوید: آن حضرت به سجده افتادند و شهادتین گفتند و به عصمت ائمۀ طاهرین«ع» شهادت دادند تا نوبت به خودشان رسید. آن‏گاه فرمودند: «یَملَأُ الله بِهِ الاَرضَ قِسطاً وَ عَدلاً کَما مُلِئَت ظُلماً و جَورا.»2 1. اسراء، ‌81. 2. تاریخ یعقوبى، ج 2، ص 8 📚برگرفته از کتاب تجلی حق. 💠میلاد پیامبر اکرم«ص» مبارک باد 🆔 @almazaheri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞کسب روزی حلال در کلام امام صادق«سلام‌الله‌علیه» 💠ولادت امام صادق«سلام‌الله‌علیه» مبارک باد #صوت 🆔 @almazaheri
39 BAGHAREH-Ayeh 27.mp3
3.67M
🎙در سایه سار وحی 🔹نگاهی اخلاقی به آیات قرآن کریم 🔸جلسۀ سی‌‌ونهم: آیه 27 سوره بقره #قرآن_کریم #سوره_بقره 🆔 @almazaheri
پیامبر اكرم«صلی‌الله‌علیه‌و‌آله» فرمودند: غضب ایمان را از بین مى‌برد، همانگونه كه سركه عسل را نابود مى‌كند 📚الکافی، جلد 2، صفحۀ 302. #روایات 🆔 @almazaheri
#پرسش_و_پاسخ 🆔 @almazaheri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞نقش تقوا در عاقبت بخیری 📱 instagram.com/almazaheri 🌐 aparat.com/alzahra_isbn #صوت 🆔 @almazaheri
40 BAGHAREH-Ayeh 27.mp3
4.02M
🎙در سایه سار وحی 🔹نگاهی اخلاقی به آیات قرآن کریم 🔸جلسۀ چهلم: آیه 27 سوره بقره #قرآن_کریم #سوره_بقره 🆔 @almazaheri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞آيه‌اي اميد دهنده به جوانان 📱 instagram.com/almazaheri 🌐 aparat.com/alzahra_isbn #صوت 🆔 @almazaheri
پیامبر اكرم«صلی‌الله‌علیه‌و‌آله» فرمودند: در روز قیامت فریادى از داخل عرش حضرت حق به گوش آید كه: هركس ثوابش برعهدۀ من است برخیزد!. در این هنگام تنها كسانى كه دیگران را بخشیده‌اند، برخواهند خاست 📚العدد القویه، جلد 156. #روایات 🆔 @almazaheri
🔺خلاصۀ درس اخلاق آیت‌الله العظمی مظاهری؛ فضیلت‌های فراموش شده 🔸فضیلت نهم؛ انتقاد و انتقادپذیری بِسْمِ‏ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحيم‏ 🔹یکی از فضیلت‌های فراموش شده در اجتماع، «انتقاد» است. 🔹معنای انتقاد آن است که عیب، گناه یا اشتباه دیگران با دلسوزی و به قصد اصلاح، بدون سرزنش، به خودشان گوشزد شود. البته در این میان اهمیّت «انتقادپذیری» کمتر از اهمیّت انتقاد نیست و این دو فضیلت فعلاً در خانواده‌ها، و در جامعه فراموش شده است. 🔹از تبعات ترک و فراموشی انتقاد و انتقادپذیری، فراگیر شدن گناهانی مانند سرزنش، غیبت، تهمت، افشای اسرار، شایعه‌پراکنی، عیب‌جویی، تحقیر و اهانت در جامعه است. 🔹توصیۀ پیغمبر اکرم«ص» به مؤمنین آن است که آینۀ یکدیگر باشند: «الْمُؤْمِنُ مِرْآةُ الْمُؤْمِن‏». 🔹چیزی که الان راجع به انتقاد مشهور شده و غلط است، آنست که در سایت‌ها، روزنامه‌‌ها و در فضای مجازی آبروی دیگران را می‌‌ریزد و بعد می‌‌گوید: من انتقاد کردم؛ یا دسته‌‌ای از جوان‌های تند، غیبت می‌‌کنند، تهمت می‌‌زنند و شایعه‌پراکنی می‌‌کنند و بعد می‌‌گویند ما انتقاد می‌‌کنیم. 🔹اینکه در رسانه‌های مختلف رسمی و غیر رسمی آبروریزی می‌‌کنند، انتقاد نیست. بعضی از روزنامه‌‌ها فحش‌‌نامه شده‌اند. بعضی از سایت‌ها افتضاح‌نامه شده‌اند. 🔹خداوند متعال در حدیث قدسی می‌فرماید: هركه به یک شیعه اهانت كند، آشكارا به جنگ من برخاسته است. 🔹نکتۀ دقیق و قابل توجه اینکه، در انتقاد، عیب‌یابی داریم نه عیب‌جویی؛ یعنی مؤمنین، عیب و ایرادی که آشکار است را یافته، به همدیگر تذکر می‌دهند تا رفع شود، ولی جستجوی عیب، نه تنها وظیفۀ کسی نیست، بلکه گناه است. 🔹نکتۀ دیگر اینکه انتقاد به اشخاص، اگر با تندی، تحقیر و نظایر آن همراه گردد، سرزنش است و دیگر انتقاد نیست، حتی اگر در خلوت و تنها به خود شخص تذکر داده شود. 🔹همچنین اگر عیب افراد به خودشان گفته نشود و در غیاب آنها برای دیگران بازگو گردد. این عمل ناپسند، از یک سو آبروریزی و از سوی دیگر، غیبت است، گاهی نیز با اهانت همراه می‌شود. 🔹باید توجه شود که که اسلام عزیز آبروریزی، اهانت و غیبت ندارد. 🔹پیامبر«ص» غیبت را چنین معنا کرده‌اند: «ذِكرُكَ أَخاكَ بِما يَكرَههُ»؛ یعنی آنچه که در رویش نتوانی بگویی، پشت سرش بگویی. غیبت آن است که اگر بشنود، بدش بیاید. 🔹گاهی نیز عیبی نسبت داده می‌شود که اساساً حقیقت ندارد و تهمت است. امام صادق«ع» می‌فرمایند: کسی که به مرد یا زنی تهمت زند را در قیامت روی تلّی از چرک و خون نگاه می‌دارند. 🔹امام صادق«ع» می‌‌فرمایند: بهترینِ دوستان و برادران من کسی است که عیوب مرا بگوید، ولی از آن به‌عنوان هدیه یاد می‌کنند. بر این اساس، انسان باید با شنیدن انتقاد دیگران و اطلاع از عیوبش، مثل وقتی که هدیه‌ای دریافت می‌کند، خوشحال ‌‌شود. 🔹امام على«ع» می‌فرمایند: دوست تو از آن جهت «صديق» ناميده شده است كه «صادقانه» دربارۀ خودت و معايبت، نصيحت مى‏گويد. پس هر كه چنين بود، رفیق او باش كه دوست، اوست. 🔹آن حضرت در روایت دیگری فرموده‌اند: آنكه عيب تو را بپوشاند، و در غياب تو از تو عيب‌جويى كند، دشمن توست، از او بر حذر باش. 🔹اگر انتقاد و انتقادپذیری در بین ملتی رواج یابد، آنگاه آن ملت، ملتی عاقل و مترّقی خواهد شد. 🔹بیشتر مردم به‌جای اینکه از انتقاد خوشحال شوند، از شنیدن تعریف و تمجید خود، خشنود می‌گردند. 🔹امیرالمؤمنین«ع» می‌فرمایند: آنكه عيب تو را برای خودت آشکار سازد، خیرخواه توست و کسی که از تو تعریف کند و مدح و ستایش تو را بگوید، مثل این است که سرت را بريده باشد، یعنی کمر به نابودی‌ات بسته است. 🔹زن و شوهر باید با تلطف و مهربانی از همدیگر انتقاد کنند. مسلّم است که هر دو عیب و ایراد دارند و باید به هم تذکر بدهند تا رفع شود. 🔹متأسفانه در بسیاری از خانه‌ها به‌جای انتقاد نیکو، زن و شوهر همدیگر را سرزنش می‌کنند و نسبت به هم پرخاشگرند. 🔹پدر و مادر باید در آداب اجتماعی فرزندان خود نیز نظارت داشته و عیوب آنها را با انتقاد سالم رفع نمایند. اگر بچه‌ها بی‌‌ادب باشند، پدر و مادر باید به آنها ادب یاد بدهند، البته با تلطف و مهربانی. 🔹در این خصوص لازم است مواظب باشند تذکر آنها با تحقیر و سرزنش همراه نگردد و به شخصیّت فرزند ضربه نزند. 🔹متن کامل در: 🌐 https://b2n.ir/m48110 🆔 @almazaheri
🔹اگر امام حسن مجتبى«ع»، حاضر مى‌شوند با معاویه صلح كنند، بر مبناى تكلیف‌مدارى و وظیفه‌شناسى است؛ چنان‌كه قیام و شهادت حضرت سیدالشّهداء«ع»، از وظیفه‌شناسى و تكلیف‌مدارى آن امام بزرگوار سرچشمه مى‌گیرد. و اگر هریك از این دو امام، به جاى دیگرى بودند، به انجام همان وظیفه‌اى مى‌پرداختند كه آن امام پرداخته است. 🔹پیامبراكرم«ص» فرمودند: «الْحَسَنُ وَ الْحُسَینُ إمَامَانِ قَامَا أوْ قَعَدَا»1 حسن و حسین«سلام‌الله‌علیهما» هر دو امامند، یكى وظیفه دارد صلح كند و در خانه بنشیند و دیگرى وظیفه دارد قیام كند و حماسۀ كربلا را به وجود بیاورد. 1. الإرشاد، ج ۲، ص ۳۰. 📚برگرفته از کتاب سیروسلوک؛ منزل دوم: توبه، ص 261. #صلح_امام_حسن_مجتبی 🆔 @almazaheri