eitaa logo
میقات‌القرآن
2.6هزار دنبال‌کننده
4.2هزار عکس
780 ویدیو
149 فایل
✅ کانال رسمی مؤسسه فرهنگی «میقات‌القرآن» سایت: almiqat.com تلگرام: t.me/almiqat سروش: sapp.ir/almiqat ایتا: eitaa.com/almiqat ارتباط با ما: @almiqat_admin پخش زنده: almiqat.com/live
مشاهده در ایتا
دانلود
🆔 @almiqat 👇
318- shoaisha.mp3
5.5M
✅ قرائت قرآن کریم 🎙 قاری: ابوالعینین شعیشع 📖 سوره ابراهیم(ع) آیات ۲۳ تا ۴۱، حاقه ۱ تا ۱۰ 🆔 @almiqat
319- Shahat.mp3
273.7K
✅ مقطعی از قرائت قرآن کریم 🎙 قاری: شحات محمد انور 📖 سوره انسان آیه ۸ 🆔 @almiqat
🆔 @almiqat 👇
میقات‌القرآن
🆔 @almiqat 👇
✅ مروری بر سخنرانی مراسم احیای شب بیست و یکم ماه رمضان (قسمت اول) 🔹 موضوع سخنرانی: امیرالمؤمنین(ع)، تنها راه دستیابی به دانش نبوی 🔹 سخنران: استاد مرتضی مخملباف 🔹 تاریخ مراسم: ۱۴۰۲/۱/۲۲ وَأْتُوا الْبُيُوتَ مِنْ أَبْوَابِهَا وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ ـ و به خانه‌ها از درهای آنها وارد شوید؛ و از خدا پروا كنید تا رستگار شوید. (بقره/۱۸۹) پرواضح است که انسان برای وارد شدن به هر مکانی باید از درب آن وارد شود، اما مُبَیِّنین قرآن کریم که معصومین(ع) می‌باشند، در تبیین این آیه شریفه فرموده‌اند: منظور آن است که انسان برای اقدام به هر کاری (چه مادی و چه معنوی) باید از طریق صحیح آن وارد شود. پس از ذکر این مقدمه، بهتر می‌توان به مفهوم یکی از روایات مشهور رسول اکرم(ص) درباره امیرالمؤمنین(ع) پی برد: أنَا مَدینَهُ العِلمِ وعَلِیٌّ «بابُها»، فَمَن أرادَ العِلمَ فَلیَأتِ البابَ ـ من شهر دانشم و علی «دروازه» آن است. آن که دانش می‌خواهد، باید از [این] دروازه در آید. (بحارالانوار، ج۳۸، ص۱۸۹) در حدیث دیگری هم امام باقر(ع) فرمودند: خاندان پیامبر(ص) درهای الهی و طرق وصول به او و دعوت کنندگان به‌سوی بهشت و راهنمایان و دلیلان آن می‌باشند تا روز قیامت. (مجمع‌البیان، ج۱، ص۲۸۴) بنا بر این احادیث شریفه، هر که قصد داشته باشد به سنت، روش، سیر و سلوک، سبک زندگی، آداب و منش رسول اکرم(ص) دست پیدا کند، باید به سراغ امیرالمؤمنین(ع) و خاندان عصمت و طهارت(ع) برود و از این دروازه پا به وادی علم نبوی بگذارد. خدای واقعی و اسلام واقعی، خدا و اسلامی است که اهل بیت(ع) به ما معرفی کنند. آنان‌اند که کمترین خطا و اشتباهی در اعمال و سکناتشان راه ندارد و به همین دلیل آنان‌اند «الگوهای واقعی» برای بشریت. آنان‌اند سرچشمه‌های زلال معارف دین که هیچگونه آلودگی در آنها راه ندارد و قطع به یقین پیروی از آنان به کمترین کجی و گمراهی نمی‌انجامد. وقتی آدمی الگوهای بی‌خطای خود را شناخت، آنگونه مناجات خواهد کرد که آنها کرده‌اند، نه فلان عارف اصطلاحی. در رکوع و سجود خود ذکری را خواهد گفت که آنان گفته‌‌اند، نه فلان عالم دینی (مگر آن عالم از معصوم آموخته باشد). و خلاصه در جای‌جای زندگی خود نسخه‌ای را به کار خواهد بست که الگوی معصومش به او آموخته. آری، این است راه و دروازه خداشناسی و بندگی. راهی که گمراهی در آن نیست... 🆔 @almiqat
✅ فرازی از دعای ابوحمزه ثمالی 🆔 @almiqat
✅ دعای روز بیست و هشتم ماه رمضان 🆔 @almiqat
✅ احادیث رمضانی 🆔 @almiqat
✅ حساسیت بالای حجاب در اجتماع نسبت به نماز 🆔 @almiqat
🆔 @almiqat 👇
میقات‌القرآن
🆔 @almiqat 👇
✅ مروری بر سخنرانی مراسم احیای شب بیست و یکم ماه رمضان (قسمت دوم) 🔹 موضوع سخنرانی: امیرالمؤمنین(ع)، تنها راه دستیابی به دانش نبوی 🔹 سخنران: استاد مرتضی مخملباف 🔹 تاریخ مراسم: ۱۴۰۲/۱/۲۲ در بخش قبل گفتیم که انسان برای آنکه به اسلام واقعی، خدای واقعی و دانش و سنت واقعی پیامبر خاتم(ص) دست یابد، باید درِ خانه اهل بیت(ع) برود و اصولا هم این خانه با بقیه خانه‌ها فرق می‌کند. چرا که قرآن کریم نیز چنین می‌فرماید: فِي بُيُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَنْ تُرْفَعَ وَيُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ يُسَبِّحُ لَهُ فِيهَا بِالْغُدُوِّ وَالْآصَالِ ـ در خانه‌هایی که خداوند اجازه داده همواره محترم و با عظمت باشند و نام او در هر بامداد و شامگاه در آن خانه‌ها یاد شود (نور/۳۶) در روایت است، زمان نزول این آیه، فردی از پیامبر اکرم(ص) پرسید: این خانه‌ها کدام خانه‌ها است؟ حضرت پاسخ دادند: بیوت انبیا(ع). اینجا خلیفه اول از روی شناختی که به جایگاه امیرالمؤمنین(ع) داشت گفت: لابد یکی از این خانه‌ها هم خانه امیرالمؤمنین(ع) و حضرت فاطمه(س) است! حضرت فرمودند: آری، و یکی از بهترین آن بیوتات است. (درالمنثور، ج۵، ص۴۹) در آیه ۳۷ همان سوره نیز می‌فرماید: رِجَالٌ لَا تُلْهِيهِمْ تِجَارَةٌ وَلَا بَيْعٌ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ وَإِقَامِ الصَّلَاةِ وَإِيتَآءِ الزَّكَاةِ... ـ اشخاصی كه تجارت و داد و ستد آنان را از یاد خدا و برپا داشتن نماز و پرداخت زكات باز نمی‌دارد. آیه سی‌وهفتم هم به ما این نکته را گوشزد می‌کند که خداوند با اینکه انسان به بهانه زهد و پارسایی دست از تجارت و کسب‌وکار بکشد مخالف است و کسانی را مورد تفقّد و تمجید قرار داده که اتفاقا اهل تجارت‌اند، اما این تجارت آنان را از یاد خداوند باز نمی‌دارد. آنان حق و ناحق را مخلوط نمی‌کنند، مردم را سر نمی‌دوانند، اگر چک می‌کشند و تعهد مالی می‌دهند، خود را ملزم به پرداخت و ادای آن تعهدات می‌دانند. 🆔 @almiqat
🆔 @almiqat 👇