eitaa logo
المحکمات
1.1هزار دنبال‌کننده
132 عکس
16 ویدیو
0 فایل
🌐المحکمات 🔰بازتاب اندیشه های استاد حجت الاسلام و المسلمین سید فرید موالی زاده 📜استاد درس خارج حوزه علمیه قم 📚نکات تفسیری براساس تفسیر المیزان 📙تبیین منظومه فقه الخمینی 📕بایسته های روش تحصیل در‌حوزه 📞 ارتباط با ادمین: @adminalmohkamat
مشاهده در ایتا
دانلود
@almohkamat جهاد تبیین در آیه مباهله.mp3
زمان: حجم: 4.83M
📝جهاد تبیین در آیه مباهله 📌جهاد تبیین در عرصه معارف دینی ، نخستین گام مبارزه 🔹تفاوت لعن عالمانه و لعن جاهلانه در قرآن 🔰 تبیین می کنند. @almohkamat
🖊ضرورت مدیریت تحلیل جنگ 📝به قلم @almohkamat
المحکمات
🖊ضرورت مدیریت تحلیل جنگ 📝به قلم #استاد_موالی_زاده @almohkamat
🖊ضرورت مدیریت تحلیل جنگ ✍️ به قلم سید فرید موالی زاده: « وَ لاَ تَهِنُوا وَ لاَ تَحْزَنُوا وَ أَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ » (آل عمران/139) 🔹در این آیه شریفه که نصیحت رهبر انقلاب به ملت مقاوم ایران در شرائط کنونی است ، به ضرورت مدیریت ایمانی تحلیل های هنگام جنگ اشاره دارد . توان جبهه باطل و طاغوت را به گونه ای تحلیل نکنی م که سبب سستی اراده ما در رویارویی با دشمن گردد ، پس « لاَ تَهِنُوا » . آسیب های جبهه حق مانند شهادت فرماندهانی مانند حمزه در جنگ احُد را به گونه ای تحلیل نکنی م تا سبب اندوه و غم گردد پس « لاَ تَحْزَنُوا » ⁉️پس شرائط جنگ را چگونه تحلیل کنیم ؟ آیا چشم بر توان نظامی دشمن ببندیم و کوچک نمایی کنیم ؟ آیا کاستی های خودی را نادیده بگیریم ؟ خداوند در این آیه از ما می خواهد تا روح تحلیل های ما از اوضاع جنگ برآمده از عنصر ایمان باشد ؛ زیرا عامل برتری ما بر دشمن ، ایمان جبهه حق است « وَ أَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ » ⁉️تحلیل ایمانی از جنگ به چه معناست ؟؟؟ یعنی تحلیل ما رنگ توحیدی و عرفانی داشته باشد و بر پایه آیه «فَلَمْ تَقْتُلُوهُمْ وَ لٰكِنَّ اللَّهَ قَتَلَهُمْ» شکل گیرد . یعنی خرمشهر را شما آزاد نکردید بلکه خدا آزاد کرد . به جهت سلبی آیه دقت کنید 🔸اگر امام امت در مقام فرماندهی جبهه حق ،تصمیمی می گیرد قطعا آن را در فضای الهی تحلیل کنیم نه با نگاه مادی صرف ؛ زیرا «وَ مَا رَمَيْتَ إِذْ رَمَيْتَ وَ لٰكِنَّ اللَّهَ رَمَى» یعنی شلیک پیامبر در جنگ به عنوان فرمانده جنگ ، کار خداست و این سنت الهی فرماندهی جبهه حق در هر زمانی است . @almohkamat
✏️موشک های تمدن ساز 📝به قلم @almohkamat
المحکمات
✏️موشک های تمدن ساز 📝به قلم #استاد_موالی_زاده @almohkamat
🖊موشک های تمدن ساز ✍به قلم سید فرید موالی زاده: 🔹برخی از تمدن ها در طول تاریخ منسوب به کشور یا قومی خاص هستند مانند تمدن مصری ، تمدن یونانی و تمدن مایا ، و اما برخی دیگر از تمدن ها فراتر از مرزها و نژادها و زبان ها می باشند مانند تمدن گذشته اسلامی و یا تمدن کنونی غرب ⁉️بی شک هر تمدنی از دو بُعد سخت افزاری و نرم افزاری در هم تنیده شکل می گیرد . فن آوری ها در حوزه صنعت و تجارت و کشاورزی و نظامی ، و سبک زندگی در حوزه فرهنگ ، خانواده و اجتماع . اما چرا تمدن ها با آنکه در اجزاء مشترکند ، در دائره نفوذ مختلفند ؟ در پاسخ باید گفت تمدن ها بُعد سومی دارند که آن بُعد دایره نفوذ و گستردگی هر تمدنی را معین می کند . و آن ، جهان بینی و اندیشه حاکم بر آن تمدن است . 🔸ویژگی اصلی تمدن نوین اسلامی نیز جهان بینی توحیدی آن می باشد که به سبب اتکا بر ارزش های فطری ، فرا مرز ها و فرا زبان ها و فرا نژاد ها گشته است . « يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَ أُنْثَى وَ جَعَلْنَاكُمْ شُعُوباً وَ قَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ » جمهوری اسلامی ایران سردمدار بناء تمدن نوین اسلامی است و هر حرکتی از سوی او که سبب همراهی ملت ایران در گام نخست و ملت های اسلامی در گام دوم و ملت های انسانی در گام سوم شود ، حرکتی تمدن ساز بشمار می آید . 📌در این دفاع شکوهمند موشکی جمهوری اسلامی ایران در برابر تهاجم رژیم اسرائیل شاهد هر سه گونه همراهی بودیم زیرا این موشک ها نمود ارزش مبارزه با ظلم جبهه طاغوت یعنی اسراییل است . از این رو ، این موشک ها نوید بخش آن تمدن هستند . @almohkamat
🏴ایام سوگواری اباعبدالله الحسین علیه السلام تسلیت باد. @almohkamat
المحکمات
🏴ایام سوگواری اباعبدالله الحسین علیه السلام تسلیت باد. @almohkamat
🖊سرزمین کربلا در ملکوت ✍به قلم : حکایت مُلکی «وادی طُوی» : « فَلَمَّا أَتَاهَا نُودِيَ مِنْ شَاطِئِ الْوَادِي الْأَيْمَنِ فِي الْبُقْعَةِ الْمُبَارَكَةِ مِنَ الشَّجَرَةِ أَنْ يَا مُوسَى إِنِّي أَنَا اللَّهُ رَبُّ الْعَالَمِينَ»(قصص / 30) 🔹 آن هنگام که حضرت موسی به همراه همسرش از مدین به سوی مصر در حرکت بود ، در میان راه ، آتشی از دور در آن سوی کوه طور مشاهده کرد «آنَسَ مِنْ جَانِبِ الطُّورِ نَاراً» (قصص / 29) و پس از آن ، روانه آن کوه شد « فَلَمَّا أَتَاهَا» و هنگامی که به نزدیکی کوه طور در دشتی به نام «طُوَی» رسید «إِنَّكَ بِالْوَادِ الْمُقَدَّسِ طُوًى» ، و مامور به خلع نعلین شد «فَاخْلَعْ نَعْلَيْكَ» ، وحی الهی از میان درختی بر موسی نازل گردید . 🔸با آنکه «بقعه مبارکه» در آیه شریفه ، در کنار کوه طور در سرزمین مصر یا اردن می باشد ، اما ابن قولویه در کامل الزیارات روایتی از امام صادق علیه السلام به روایت خاندان مهزیار اهوازی نقل می کند که آن بقعه مبارکه یعنی محل بعثت موسی به پیامبری را «کربلا» معرفی می کند : قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ :‏« شَاطِئُ الْوَادِي‏ الْأَيْمَنِ الَّذِي ذَكَرُهُ تَعَالَى فِي كِتَابِهِ‏ هُوَ الْفُرَاتُ ، وَ الْبُقْعَةُ الْمُبَارَكَةُ هِيَ كَرْبَلَاءُ ، وَ الشَّجَرَةُ هِيَ مُحَمَّدٌ» ❓با توجه به ارزش سندی روایات کامل الزیارات ، توضیح این روایت چه خواهد بود ؟ 🖊حکایت ملکوتی «وادی طُوی» : به استناد آموزه های قرآنی ، هر شئ مادی در جهان طبیعت ، تجلی یافته حقیقتی برتر و مجرد در عالم ملکوت می باشد «وَ إِنْ مِنْ شَيْ‌ءٍ إِلاَّ عِنْدَنَا خَزَائِنُهُ وَ مَا نُنَزِّلُهُ إِلاَّ بِقَدَرٍ مَعْلُومٍ» (حجر /21) و شهود ملکوت اشیاء تنها برای همانند حضرت ابراهیم رخ می دهد «وَ كَذٰلِكَ نُرِي إِبْرَاهِيمَ مَلَكُوتَ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ وَ لِيَكُونَ مِنَ الْمُوقِنِينَ» (انعام/75) ✏️بر این اساس ، امام صادق نیز درصدد تفسیر ملکوتی و باطنی آیه شریفه می باشد . قرینه بر این مدعا ، تفسیر «شجره» در روایت به حضرت محمد است که قطعا ناظر به وجود مُلکی و طبیعی شجره نمی باشد بلکه نشان از ملکوت و باطن وحی نازل شده بر حضرت موسی است که به ظاهر از پس پرده و حجاب «شجره» آمده است . 🖇بنابراین امام در صدد این نیست که سرزمین کربلا در عراق را به عنوان محل بعثت موسی به پیامبری معرفی کند بلکه امام می خواهد به ما بگوید «وادی طوی» نیز با آنکه در دنیا ، قطعه زمینی مقدس در سرزمین مصر در کنار کوه است اما ملکوتی دارد . حال ملکوت آن چیست ؟ امام در پاسخ می فرماید ، ملکوت آن «کربلا» است . لذا تقدس دارد «فَاخْلَعْ نَعْلَيْكَ» . ✔️حال با توجه به این روایت ارزشمند و مجموع روایات برتری سرزمین کربلا بر سائر بقاع متبرکه مانند کعبه ، می توان گفت : در ملکوت ، حقیقتی است به نام کربلا که رقیقه و تجلی آن در جهان مادی ، همه مکان های مقدس را در طول تاریخ در بر گرفته است . و هر مکانی که بخواهیم آن را مقدس و نورانی کنیم باید به نام نهضت امام حسین مزین گردد تا به حقیقت ملکوتی کربلا التفات یابد و مقدس شود و باطنی نورانی پیدا کند که تنها اهل شهود و ملائکه آن را می بینند . لذا ملائکه خود را به مکان برگزاری عزای امام حسین متبرک می کنند . @almohkamat
🖊امت قاتل ✍🏻به قلم : ⁉️پیامبر اسلام کشته شدن امام حسین در روز را به امت خود نسبت داده است «أَنَّ أُمَّتِي‏ تَقْتُلُ وَلَدِي» ،و هم جبرییل در هنگام خبر از شهادت امام حسین ، کشتن وی را به امت پیامبر نسبت می دهد «إِنَّ أُمَّتَكَ‏ سَتَقْتُلُهُ» با آنکه قاتلان امام گروهی از سنگدلان و جنایتکاران بودند. چرا؟ 💠در پاسخ می توان گفت نسبت دادن کشتن امام حسین به جامعه ، با منطق قرآن در خصوص ماهیت جامعه و اعمال آن ، انطباق دارد . لذا نخست این منطق قرآنی را بیان می کنیم : 🖊وجود حقیقی جامعه در نگاه قرآن از نگاه علامه طباطبایی با توجه به آیات «زَيَّنَّا لِكُلِّ أُمَّةٍ عَمَلَهُم» ،«وَ لِكُلِّ أُمَّةٍ أَجَلٌ»،«كُلَّ أُمَّةٍ جَاثِيَةً كُلُّ أُمَّةٍ تُدْعَى إِلَى كِتَابِهَا»، «أُمَّةٌ مُقْتَصِدَةٌ» جامعه همانند یک فرد انسان از هویتی وحدانی برخوردار است که دارای روح ، اعمال و اراده ، تفکر و شعور ، حیات و ممات می باشد . علامه طباطبایی در ذیل آیه «ما أَصابَكَ مِنْ حَسَنَةٍ فَمِنَ اللَّهِ وَ ما أَصابَكَ مِنْ سَيِّئَةٍ فَمِنْ نَفْسِك» ، به هویت داشتن جامعه تصریح می کند . حقیقتی که نسل های گذشته و آینده را در برمی گیرد به گونه ای که آیندگان را به گناه گذشتگان داوری می کنند . (المیزان/ج5/ص14) 🔸رهبر انقلاب در شرح کلام علامه در ذیل این آیه ، نَفس در « فَمِنْ نَفْسِك» را به معنای وجود وسیعی به نام جامعه تفسیر می کند که یک جزیی از او گناه کرده و همه را درگیر خود کرده است همانگونه که بیماری در یک عضو از بدن ، تمام بدن را درگیر خواهد کرد . (25/03/95) ⁉️پرسش : آیا چنین تحلیلی از جامعه سبب جبر فردی نمی گردد ؟ چرا گناه دیگران به فرد غیر گناهکار نسبت داده می شود ؟ پاسخ : 1️⃣اولا : فرد با «امر به معروف و نهی از منکر» و با «قیام» در رفع بیماری جامعه ، نه تنها از گناه جامعه دور می شود بلکه روح جامعه را می تواند درمان کند . 2️⃣ثانیا : در این منطق ، نسبت دادن گناه یک فرد مانند پی کننده شتر صالح ، به افراد غیر گناهکار در جریان قوم ثمود «فَعَقَرُوها» ، حقوقی و فقهی نیست.هیچ جامعه ای را نمی توان در دادگاه محاکمه کرد بلکه نسبت دادن گناه به جامعه از جنبه حقیقی است . گناه و جرم و جنایت یک بیماری است که در یک عضو و یک فرد آشکار می شود اما دیگر اعضاء و دیگر افراد جامعه را ناخواسته درگیر خود می کند به گونه ای که آثار سوء آن بیماری ، بر تمام بدن و جامعه تاثیر می گذارد . از این رو ، آن جرم را به کل جامعه نسبت می دهند . 📌قرآن در جریان قوم بنی اسرائیل نیز کشتن پیامبران توسط پیشینیان یهود را به یهودیان زمان پیامبر نسبت می دهد و آن را منشاء ذلت کنونی یهود می داند «ضُرِبَتْ عَلَيْهِمُ الْمَسْكَنَةُ ،ذلِكَ بِأَنَّهُمْ كانُوا يَكْفُرُونَ بِآياتِ اللَّهِ وَ يَقْتُلُونَ الْأَنْبِياءَ بِغَيْرِ حَقٍّ»(آل عمران/112) 🖇بر اساس منطق قرآن ، قاتل امام حسین ، امت اسلامی سازگار با طاغوت است ،و نه تنها جامعه آن زمان بلکه تا روز قیامت هر آنکس که با قیام عاشورا نباشد و خط امام را دنبال نکند ، در ریختن خون امام شریک است «اللَّهُمَّ الْعَنْ أَوَّلَ ظَالِمٍ ظَلَمَ حَقَّ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ آخِرَ تَابِعٍ لَهُ عَلَى ذَلِكَ» @almohkamat
🖊یگانگی امت و ملت ✍به قلم : 🔹یکی از ترفندهای دشمن که گاه با همراهی غافلانه برخی از نیروهای داخلی مواجه می گردد ، دوگانه سازی دروغین در مفاهیم است که نمونه بارز آن در طول تاریخ انقلاب اسلامی دو گانه « ملت » و « امت » می باشد که رهبر انقلاب در بیانات خود بدان گوشزد داده است : « بعضی ها سعی میکنند یک دوگانه ی ملت و امت درست کنند ریشه ی این کار در اختیار دشمن است » 11/10/1400 🔸واژه « ملت » در اصطلاح روز فارسی به مردم گفته می شود که با وجود نژادها و خرده فرهنگ ، از گذشته تاریخی مشترک و از یک قانون و حکومت در یک قلمرو جغرافیایی با مرزهای معین برخوردارند . واژه « امت » نیز در برابر واژه ملت به معنای جامعه ای است که بر پایه مبارزه و تلاش برای نیل به آرمانی مقدس شکل می گیرد بدون آنکه محدود به قلمرو جغرافیایی خاص یا ملت معینی باشد . 📌اسلام از ملت ها استقبال کرد و امت اسلامی را بر پایه نفی ملیت ننهاد بلکه منشاء ایجاد ملت ها در طول تاریخ بشری را الهی دانست «وَ جَعَلْنَاكُمْ شُعُوباً وَ قَبَائِلَ» . اسلام سنت های ملی را با میزان فطرت و نه سنت ، پالایش کرد . آیین های ملی برآمده از فطرت پاک انسانی را ستود و بالا برد و هر آنچه مخالف فطرت بود را انکار کرد . در نتیجه دوگانه ملت و امت با نگاه فطری به یگانه ای محکم بدل شد . 📝در نگاه آیت اله مطهری آغاز توحید از ارزش های فطری است یعنی اسلام از عدالت طلبی و مبارزه با ظلم ، ایثار ، آزادی و خدمت به بشریت در هر کجای دنیا استقبال می کند زیرا ارزش های فطری مقدمه توحید هستند اما مقدمه ای که ذی المقدمه را می سازد و توحید از غیر از این راه بدست نمی آید . نمی توان بدون مبارزه با ظلم به توحید رسید «فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنِيفاً فِطْرَةَ اللَّهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْهَا» یعنی دین خالص اسلام امری فطری است و تقویت ارزش های فطری زمینه را برای گرایش به توحید ناب فراهم می سازد . 🖇بر اساس این منطق اسلامی ، ملیت فطری برای یک کشور سرمایه ای است که مردم را در انتخاب توحید و پیوستن به امت اسلامی یاری می کند . دلیل و شاهد این مدعا گرای ش ایرانیان به اسلام و انتخاب تشیع است که ملیت فطری ایشان در طول تاریخ خود زمینه ساز پیوستن به امت اسلام گردید . @almohkamat
🖊تربیت مناجاتی جامعه در سیره امام سجاد ✍به قلم ؛ 🔹بنی امیه با ترویج فحشاء و ظلم ، جامعه اسلامی را به فساد و انحراف کشانده بود«يَسْعَوْنَ فِي الْأَرْضِ فَسَاداً» و امام حسین با شهادت خود و اسارت اهل بیتش به قلب فاسد جامعه اسلامی شوک وارد ساخت و آن را آماده اصلاح کرد . حال نوبت امام سجاد بود تا از زمینه ایجاد شده در جامعه اسلامی بهره برد و با اصلاح اخلاق جامعه ، از خون امام حسین محافظت کند . 🔺امام سجاد دریافته بود با وجود فساد اخلاقی حاکم بر جامعه ، هر حرکت علمی یا اجتماعی یا سیاسی با شکست مواجه خواهد شد . لذا ابتدا درصدد زدودن فساد اخلاقی از دامن جامعه برآمد تا زمینه برای حرکت علمی و فکری امام باقر و امام صادق فراهم گردد . 🖇اما امام سجاد با دو مشکل مواجه بود : 1⃣جوّ پلیسی حاکم بر جامعه : بنی امیه با بکار گیری اشخاص خونخوار و جنایتکار همچون حجاج ثقفی هر گونه فعالیت اصلاحی در جامعه را به شدت سرکوب می کرد و دست امام سجاد برای برنامه ریزی و انجام هر گونه حرکت اصلاحی را به شدت بسته بود . 2⃣شهادت یاران خاص شیعه : بنی امیه با به شهادت رساندن یاران خاص شیعه در کربلا خصوصا جوانان بنی هاشم ، امام سجاد را از همراهی یاران خاص محروم کرده بود و امام به معنای واقعی کلمه تنها شد و در مدینه در انزوا زندگی کرد . بنابراین ، دوران امام سجاد سخت ترین دوره در میان امامان می باشد . 🔸حال امام با این شرایط چگونه به تربیت جامعه اسلامی فاسد بپردازد ؟ امام سجاد برنامه مناجات و دعا را پیش گرفت و افراد را به مداومت بر مناجات و دعا ترغیب کرد . دعاهای فراوانی که امام آموزه ها و تعالیم دینی مورد نیاز جامعه را در آن گنجانده بود . (صحیفه سجادیه) این روش امام هم حساسیت بنی امیه را تا مدت ها بر نینگیخت و هم معنویت را به جامعه اسلامی باز گرداند و هم بزرگانی مانند ابوحمزه ثمالی و طاووس یمانی را در جامعه شیعه پروراند . ⁉️اما چرا مناجات و دعا جامعه به انحراف کشیده و فاسد را اصلاح می کند ؟ پاسخ این است : انسان موجودی مُلکی ـ ملکوتی است که در میان شهوت (طبیعت مادی) و عقل ملکوتی(فطرت) خود حیران است . امام علی فرمود : «إِنَّ اللَّهَ رَكَّبَ‏ فِي‏ الْمَلَائِكَةِ عَقْلًا بِلَا شَهْوَةٍ وَ رَكَّبَ فِي الْبَهَائِمِ شَهْوَةً بِلَا عَقْلٍ وَ رَكَّبَ فِي بَنِي آدَمَ كِلَيْهِمَا» حرکت انسان از مبداءِ شهوتِ حیوانی (طبیعت مادی) آغاز ، و در مقصدِ عقلِ ملکوتی (فطرت) به اوج می رسد . 📌بنابراین معیار فساد و اصلاح اخلاق ، فطرت است که با التفات و تقید نفس به آن ، «مخموره» و ملکوتی می ماند و با غفلت نفس از آن ، «محجوبه» و بی اثر می گردد . اما راه التفات نفس به فطرت ملکوتی و مخموره چیست ؟ راه همان مناجات انسان با ذات حق ، و دوری از طبیعت دنیا با ریاضت نفس است که امام خمینی از این طراحی با عنوان «نقشه فطرت» یاد می کند . «مناجات» به عنوان عامل اصلی و «ریاضت» به عنوان عامل تبعی ، ذات انسان را الهی و ملکوتی کنند و فساد را از جامعه بزدایند . و این سرّ حرکت مناجاتی امام سجاد بود . 🏴 علیه السلام تسلیت باد. @almohkamat
هدایت شده از KHAMENEI.IR
هدایت شده از KHAMENEI.IR
👈 هفت تکلیف راهبردی 📢 پیام رهبر معظم انقلاب به مناسبت اربعین شهادت جمعی از هم‌میهنان، سرداران با کفایت نظامی و دانشمندان برجسته‌ی هسته‌ای به شرح زیر منتشر شد. 🖼 بسم الله الرّحمن الرّحیم ✏️ ملت سرافراز ایران! ✏️ چهلمین روز شهادت جمعی از هم‌میهنان عزیزمان، که در میان آنان سرداران با کفایت نظامی و دانشمندان برجسته‌ی هسته‌ئی بودند، فرا رسید. این ضربه را گروه حاکم خبیث و جنایتکار صهیونی که دشمن رذل و عنود ملت ایران است وارد آورد. بیشک فقدان فرماندهانی چون شهیدان باقری و سلامی و رشید و حاجی‌زاده و شادمانی و دیگر نظامیان، و دانشمندانی چون شهیدان طهرانچی و عباسی و دیگر دانشمندان، برای هر ملتی سنگین است. اما دشمن ابله و کوته‌بین به هدف خود نرسید. آینده نشان خواهد داد که هر دو حرکت نظامی و علمی شتابنده‌تر از گذشته به سمت افقهای بلند پیش خواهد رفت انشاءالله. ✏️شهیدان ما خود راهی را برگزیده بودند که گمان دستیابی به مرتبه‌ی والای شهادت در آن کم نبود و سرانجام به آنچه آرزوی همه‌ی فداکاران است رسیدند؛ بر آنان گوارا باد؛ امّا ناگواری آن برای ملت ایران بویژه خانواده‌های شهیدان و بویژه کسانی که آنان را از نزدیک می‌شناختند سخت و تلخ و سنگین است. ✏️در این حادثه نقاط درخشانی را نیز بروشنی میتوان دید. اولاً تحمل و صبوری و استحکام روحیه‌ی بازماندگان که در نوع خود جز در تحولات جمهوری اسلامی ایران دیده نشده است. ثانیاً استقامت و ثبات دستگاههای زیر امر شهیدان، که نگذاشتند این ضربه‌ی سنگین، فرصت‌ها را سلب و در حرکت آنان وقفه ایجاد کند. و ثالثاً شکوهِ پایداریِ معجزه آسای ملت ایران که در اتحاد و استحکام روحی و عزم راسخ آنان بر ایستادگیِ یکپارچه در میدان به ظهور رسید. ایران اسلامی در این حادثه یک بار دیگر استواریِ بنیان خود را نشان داد. دشمنان ایران آهن سرد میکوبند. ✏️ایران اسلامی به توفیق الهی روز به روز قویتر خواهد شد باذن الله. ✏️مهم آن است که ما از این حقیقت، و از تکلیفی که از سوی آن بر دوش ماست غفلت نکنیم. ▫️حفظ اتحاد ملی وظیفه‌ی یکایک ما است. ▫️شتاب لازم در پیشرفت دانش و فناوری در همه‌ی بخش‌ها وظیفه‌ی نخبگان علمی است. ▫️حفظ عزت و آبروی کشور و ملت، تکلیف بی اغماض گویندگان و قلم‌زنان است. ▫️مجهز کردن روزافزون کشور با ابزارهای حراست از امنیت و استقلال ملی، وظیفه‌ی فرماندهان نظامی است. ▫️جدیت و پیگیری و به نتیجه رساندن کارهای کشور وظیفه‌ی همه‌ی دستگاههای مسئول اجرائی است. ▫️هدایت معنوی و نورانی‌ کردن دلها و توصیه به صبر و سکینه و ثبات مردمی وظیفه‌ی حضرات روحانی است. ▫️و حفظ شور و شوق و شعور انقلابی وظیفه‌ی یکایک ما و بویژه جوانان است. خدای عزیز رحیم همگان را موفق بدارد. ✏️درود بر ملت ایران و سلام بر جوانان شهید، بر بانوان و کودکان شهید، و بر همه‌ی شهیدان و داغداران آنان. والسلام علیکم و رحمةالله ✍ سیّدعلی خامنه‌ای ۳ مرداد ۱۴۰۴ 💻 Farsi.Khamenei.ir