🖊«قهر با مردم» در قرآن
✍🏻به قلم #استاد_موالی_زاده:
🔹مردم سالاری در اسلام بر خلاف دموکراسی تنها تاکتیکی برای تقویت نظام سیاسی نیست بلکه تجلی باطنی ملکوتی است که بر روی زمین برای ولی الله رخ می دهد . از این رو ، نگاه اسلام به مردم عاشقانه است نه کاسب کارانه .
برای روشن شدن این مطلب سیره حضرت یونس و برخورد وی با مردم خود را بررسی می کنیم.
💠انتقادات قرآن از یونس پیامبر
1️⃣یونس پیامبر در تقاضای عذاب الهی برای مردم خود که به دعوت توحیدیش اعتنا نکردند ، شتاب کرد . « فَاصْبِرْ لِحُكْمِ رَبِّكَ وَ لاَ تَكُنْ كَصَاحِبِ الْحُوتِ » (قلم/48)
2️⃣یونس پیامبر از دست مردم خود به سبب بی ایمانی آنها ، خشمگین شد «وَ ذَا النُّونِ إِذْ ذَهَبَ مُغَاضِباً »(انبیاء/87) و به بهانه فرارسیدن نزول عذاب الهی ، با قهر از میان مردم خود رفت .
3️⃣یونس پیامبر رفتار سخت و غضب آلود با مردم به سبب بی ایمانی آنها را خوب می دانست و خیال می کرد خداوند به سبب این رفتار بر او تنگ نمی گیرد « فَظَنَّ أَنْ لَنْ نَقْدِرَ عَلَيْهِ»(انبیاء/87) اما وی در اشتباه بود و خداوند متعال از رفتارش در برابر مردم ناراضی بود .
4️⃣یونس پیامبر از مردم خود ناامید شد و در طلب عذاب الهی شتاب ورزید در حالی که مردم قوم یونس ، زمینه هدایت را بیش از اقوام دیگر پیامبران داشتند و با اندک تهدیدی ، توبه کردند و ایمان آوردند « إِلَّا قَوْمَ يُونُسَ لَمَّا آمَنُوا كَشَفْنا عَنْهُمْ عَذابَ الْخِزْيِ فِي الْحَياةِ الدُّنْيا »(یونس/98)
🔸همانگونه که هدایت مردم در دست خداوند است ، عذاب کردن هم به دست اوست و در این میان حق نداریم از مردم مایوس شویم و به اقلیتی راضی باشیم .
🖊مردم و سلوک توحیدی ولی الله
یونس پیامبر پس از گرفتار شدن در شکم نهنگ به واسطه تدبیر الهی ، به ضعف خود در برخورد با مردم پی برد و آن را ناشی از کامل نشدن سلوک توحیدی دانست و دچار «غم» و اندوه شد و از خداوند طلب کرد تا از این «غم» نجات یابد « فَاسْتَجَبْنَا لَهُ وَ نَجَّيْنَاهُ مِنَ الْغَمِّ»(انبیاء/87) .
💢«صبر جمیل» در برابر ناهنجاری های ایمانی مردم در مقام هدایت آنها نیازمند مرتبه ای از سلوک در اسما الهی است که یونس پیامبر برای کسب این مقام و رتبه ملکوتی ، در ظلمات شکم نهنگ حبس شد تا با ذکر یونسیه به این مقام دست یابد «اَنْ لاَ إِلٰهَ إِلاَّ أَنْتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ»(انبیاء/87) و پس از آن دوباره به نزد قوم خود باز گردد تا با سعه وجودی که بدست آورده بتواند سلوک خود را به پایان برساند « وَ أَرْسَلْناهُ إِلى مِائَةِ أَلْفٍ أَوْ يَزِيدُونَ»(صافات/147)
🖊عذاب ترک مردم
اگر یونس پیامبر مقام ملکوتی انس با مردم را کسب نمیکرد تا قیامت در ظلمات شکم نهنگ حبس می شد« فَلَوْ لا أَنَّهُ كانَ مِنَ الْمُسَبِّحِينَ لَلَبِثَ فِي بَطْنِهِ إِلى يَوْمِ يُبْعَثُونَ»(صافات/146)
🔺در روایت امام علی آمده یونس در ابتدا ولایت علوی را انکار کرد و این انکار ملکوتی در قهر با مردم تجلی یافت ،آنگاه پس از سلوک در شکم نهنگ به ولایت کلیه علوی در ملکوت اقرار کرد .
#قهر
@almohkamat
هدایت شده از دروس استاد موالی زاده
فقه العقود جلسه ۱۷.mp3
8.74M
🎙#فایل_صوتی درس فقه العقود مبحث احکام الملک بر اساس کتاب البیع امام خمینی ره
⁉️آیا منفعت مقصوده عقلایی محلله در صدق ملکیت شرط است ؟
🔺بررسی تفاوت دیدگاه صاحب جواهر و شهید ثانی در این موضوع
⁉️ آیا ماهیت ملکبت در وصیت با ماهیت ملکیت در غصب تفاوت دارد ؟
🔰#استاد_موالی_زاده
📅جلسه هفدهم/چهارشنبه 1402.10.19
#فقه
#فقه_العقود
#مکتب_فقهی_امام
🆔@mavalyzade_ir
🖊ماه رجب در قوس صعود انسان
✍🏻#استاد_موالی_زاده :
🔸ماه رجب اگر چه از سنخ زمان مادی می باشد و از این جهت تفاوتی با دیگر زمان ها پیدا نمی کند اما از جنبه ملکوتی و غیبی بر دیگر زمان ها برتری و فضیلت دارد .
📌نکته بسیار مهم اینکه در روایات بر جنبه غیبی ماه رجب تاکید شده و بندگان را به ارتباط با عالم ملکوت از راه مراقبت بر اعمال رجبیه تشویق می کند .
🖊صورتی در زیر دارد آنچه در بالاستی
بر اساس آیه « وَ إِنْ مِنْ شَيْءٍ إِلاَّ عِنْدَنَا خَزَائِنُهُ وَ مَا نُنَزِّلُهُ إِلاَّ بِقَدَرٍ مَعْلُومٍ »(حجر/21) هر امر مادی ، باطنی ملکوتی دارد که نمود و تجلی آن می باشد . جهان طبیعت «تنزل یافته» و «رقیقه» و «ظلّ» جهان غیب و ملکوت بشمار می آید که این نزول ، تجلی است و نه تجافی . « فَسُبْحَانَ الَّذِي بِيَدِهِ مَلَكُوتُ كُلِّ شَيْءٍ وَ إِلَيْهِ تُرْجَعُونَ» (یس/83)
🔹زمان ها و مکان ها هم مانند دیگر اشیاء دارای ملکوت غیبی هستند که از چشمان ظاهری در نهان است همانند «کعبه» که تجلی «بیت معمور» در عرش الهی است .
تقدس و تبرک برخی از مکان ها یا زمان ها و تاثیر تکوینی آنها بر نفوس ، به جهت باطن غیبی آن است که هر چه التفات حضوری نفس ما به آن غیب بیشتر باشد ، تاثیر بیشتری می پذیرد . فلسفه اعمال معنوی آن زمان و مکان مقدس نیز آماده شدن انسان برای درک آن حقیقت غیبی است .
🖊راه آسمان از مسیر ماه رجب
🔺«داعی» یکی از ملائکه الهی در آسمان هفتم است که با حلول ماه رجب هر شب «رجبیون» را خطاب می کند و بشارت می دهد و در وصف ماه رجب از سوی خداوند می گوید :«جَعَلتُ هذا الشَّهرَ حبلًا بَيني و بَين عِبادي، فَمَن اعتَصَمَ به وَصَلَ إليّ» . به تعبیر «اعتصام » دقت شود که شرط سیر الی الله در این ماه است .
🖊نوشیدن از نَهر ملکوتی رجب
به استناد روایت شریفه: «رجب ، نَهرٌ في الجنّة أشدّ بياضاً من اللّبن و أحلى من العسل، من صام يوما من رجب سقاه اللّه من ذلك النهر» می توان گفت ، حقیقت ملکوتی ماه رجب به صورت نهری روان با اوصاف خاص تمثل می یابد که صائم با صیام هر یک روز از آن ، از نهر ملکوتی می نوشد.
💢از اینجا می توان به اهمیت روزه در ماه رجب پی برد . لذا امام معصوم برای کسانی که امکان روزه گرفتن در این ماه را ندارند ، جایگزینی از سنخ صدقه یا دعا و تسبیح معرفی کرده است .
🖊رویت جایگاه بهشتی رجبیون
اثر ملکوتی دیگر ماه رجب ، بشارت باز شدن چشم قلب برای اولیاء است . سید بن طاووس در روایتی نقل می کند ، هر آن کس در این ماه همراه با روزه ، اعمالی خاص انجام دهد ، از این دنیا نمیرد مگر آنکه خود جایگاهش را در بهشت ببیند یا دیگری جایگاهش را ببیند . «لم يمت حتّى يرى مقعده من الجنّة أو يُرى له» . بر اساس نقل علامه حسن زاده آملی اهل دل در ماه رجب به شهود های رجبی متعددی دست می یابند .
#ماه_رجب
#رجب
@almohkamat
🖊امام هادی علیه السلام:
مَنْ اتَّقی الله یتَّقی، وَ مَنْ اطاعَ لله یطاع، و من اطاعَ الخالق لم یبال سَخَطَ المَخْلُوقین، و مَنْ اَسْخَطَ الخالق فَلییقَنَ ان یحِلَّ به سَخَطَ المَخلوقین؛
📌هر کسی از خدا بترسد، مردم از او بترسند، هر که خدا را اطاعت کند، از او اطاعت کنند، و هرکه مطیع آفریدگار باشد، باکی از سخت مخلوقین ندارد، و هر که خالق را به خشم آورد، باید یقین کند که به خشم مخلوق دچار میشود.
📚(بحارالانوار، ج۶۸، ص۱۸۲)
🏴شهادت امام هادی علیه السلام
#امام_هادی
#شهادت_امام_هادی
@almohkamat
💠از جمله برکات ماه مبارک رجب، ادعیه فصیح، بلیغ و عمیق از نظر معنی، به ویژه جملاتی است که درباره اوصاف جلال و جمال خداوند در آنها آمده است، دعاهایی که دل را از رذایل پاک و به فضایل و نور آراسته می گرداند:
📌« این ادعیه در ماه مبارک رجب و خصوصاً در ماه مبارک شعبان اینها مقدمه و آرایشی است که انسان به حسب قلب خودش می کند برای اینکه مهیا بشود برود مهمانی؛ مهمانی خدا، مهمانی ای که در آنجا سفره ای که پهن کرده است قرآن مجید است.»
📚 (صحیفه امام، ج ۱۳، ص: ۳۳)
#امام_خمینی
#ماه_رجب
@almohkamat
وسوسه شیطان در بهشت ملکوتی .mp3
688.8K
#فایل_صوتی
🎙استاد موالی زاده
💢وسوسه شیطان در بهشت ملکوتی
⁉️وسوسه شیطان در بهشت ملکوتی نسب به آدم و حوا چه تفاوتی با وسوسه دنیایی دارد ؟
📚جلسه 23 از سلسله جلسات انسان شناسی استاد
#استاد_موالی_زاده
#وسوسه
#شیطان
@almohkamat
🖊نکیر و منکر یا بشیر و مبشر ؟
✍🏻به قلم #استاد_موالی_زاده:
🔹«و ادْرَأْ عَنِّي مُنْكَراً وَ نَكِيراً وَ أَرِ عَيْنِي مُبَشِّراً وَ بَشِيرا » این فقره در یکی از دعاهای ماه رجب آمده است که عبد از خداوند می خواهد آن دو فرشته الهی که در قبر بر او ظاهر می شوند ، «نکیر» و «منکر» نباشند بلکه «بشیر» و «مبشر» را ببیند .
🔸آیت الله شاه آبادی می گوید :« بشیر و مبشر همان نکیر و منکرند و تعدد به اعتبار خواهد بود»(شذرات/ ص217) و علامه مجلسی در بحار توضیح می دهد که ملائکه سئوال کننده از عقائد میت در قبر ،برای مومن با چهره ای نیکو و مهربان ظاهر می شوند که «بشیر» و «مبشّر» هستند ، و بر غیر مومن با چهره ای زشت و ترسناک نمایان می شوند که «نکیر» و «منکر» خواهند بود .
⁉️حال پرسش اینجاست که چگونه یک نوع از فرشتگان دارای دو ماهیت زشت و زیبا خواهند بود ؟ آیا ملائکه می توانند زشت باشند ؟
🖊رویت ملائکه :
با توجه به آیه شریفه « فَتَمَثَّلَ لَهَا بَشَراً سَوِيّاً » ، ملائکه وجود مادی ندارند و نمی توانند به وجود مادی آلوده شوند لذا با چشم سر نمی توان آنها را دید بلکه تنها راه ارتباط با وجود مجرد و غیبی فرشتگان ، قلب و روح انسان است که ملائکه در آن تمثل می یابند . در نتیجه :
1️⃣ارتباط با ملائکه انحصاری و شخصی است و برای هر کس جداگانه و مستقل اتفاق می افتد .
2️⃣شکل و شمایل و چهره فرشته ی ظاهر شده بر قلب انسان را روح آن انسان تعیین می کند.
3️⃣رویت ملائکه برای اولیاء الهی در دنیا و پیش از مرگ اتفاق می افتد اما عموم انسان ها ، فرشتگان را در هنگام مرگ و پس از مرگ می بینند .
🖊چهره ملائکه :
ذات ملائکه متعلق به عالَم قدس و ملکوت می باشد که از سنخ نور است لذا بر روح انسان مانوس با ملکوت و متنفر از دنیا ، با چهره ای زیبا نمایان می شود مانند مریم مقدس که جبرئیل در قامت جوانی زیبا بر قلبش تمثل یافت .
📌حضرت عزرائیل و اعوانش هم با چهره ای زیبا و مهربان بر او نمایان می شوند مانند شهیدان که با چهره ای آرام و حتی خندان به جهان باقی می شتابند . آن دو فرشته سئوال کننده از عقائدش در شب اول قبر را هم زیبا می بیند و «بشیر» و «مبشر» بر او ظاهر می شوند .
💠اما اگر روح انسان با ظلمات دنیای مادی انس داشت و بدان عشق می ورزید ، از وطن اصلی خود یعنی ملکوت و غیب نفرت می یابد؛ زیرا ملکوت و عالَم غیب ، او را از معشوق ظلمانیش جدا می کند لذا هم از مرگ می ترسد و هم از امور ملکوتی می هراسد و در نتیجه آنها را در صورتی ترسناک و زشت می بیند و تنها امور مادی در نظرش زیبا هستند .
💢این روح آلوده به دنیا و متنفر از ملکوت، ملائکه نورانی و قدسی را در شب اول قبر در صورتی ترسناک و وحشتناک و زشت می بیند و در نظرش «نکیر» و «منکر» خواهند بود . عزرائیل و اعوانش را هم در هنگام مرگ ، با چهره ای دهشتناک می بیند و گرنه ملائکه ذاتا نور هستند .
#بشیر #مبشر
#نکیر #منکر
@almohkamat
☘قالَ الامام الجواد(ع ) : خَفْضُ الْجَناحِ زینَةُ الْعِلْمِ، وَ حُسْنُ الاْدَبِ زینَةُ الْعَقْلِ، وَ بَسْطُ الْوَجْهِ زینَةُ الْحِلْمِ .
🍀امام جواد (ع):تواضع و فروتنی زینت بخش علم و دانش است؛ ادب داشتن و اخلاق نیک زینت بخش عقل می باشد؛ خوش رویی با افراد زینت بخش حلم و بردباری است.
📚كشف الغمّه، ج ۲ ، ص ۳۴۷
🌹ولادت با سعادت امام جواد علیه السلام مبارک باد.
#میلاد_امام_جواد
@albayann
💠 سلسله نشست های علمی «خطابات قانونیه»
🔰موضوع:
نسبت خطابات قانونیه با ثابتات و متغیرات
🎙 اساتید ارائه دهنده:
حجتالاسلام محمد جواد تاکی
حجتالاسلام سید فرید موالی زاده
⏰ سه شنبه 3 بهمن، ساعت 15:30
🏠مکان:
قم، میدان معلم ، مدرسه امام کاظم علیه السلام ، طبقه سوم ، اتاق 310
#خطابات_قانونیه
#استاد_موالی_زاده
@almohkamat
هدایت شده از دروس استاد موالی زاده
018.mp3
13.16M
🎙#فایل_صوتی درس فقه العقود مبحث احکام الملک بر اساس کتاب البیع امام خمینی ره
🔹جمع بندی دیدگاه مختار در رابطه با نسبت ملک و مال و منافع مقصوده محلله
🔹نسبت شارع و احکامی مانند وصیت و ضمان و غصب با ملک عقلایی
🔹ضرورت استفاده از قواعد منطق اعتباریات و اجتناب از نگاه فلسفی در تبیین موضوعات فقهی
🔰#استاد_موالی_زاده
📅جلسه هجدهم/سه شنبه 1402.11.03
#فقه
#فقه_العقود
#مکتب_فقهی_امام
🆔@mavalyzade_ir