eitaa logo
المرسلات
10.1هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
570 ویدیو
41 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
💢در حوزه علمیه باید همه ابعاد اسلام تعلیم داده شود 🔰امام خمینی (ره) ✅اسلام همان طورى كه ابعاد مختلفه دارد به حَسَب ابعادى كه انسان دارد اسلام براى‏ انسان آمده است، براى انسان‏ سازى آمده است، قرآن كتاب انسان‏ سازى است- همان طورى كه قرآن ابعاد مختلفه دارد حَسَب ابعادى كه انسان دارد، علما هم بايد ابعاد مختلفه داشته باشند در تعليم، حَسَب ابعادى كه اسلام دارد و حَسَب ابعادى كه انسان دارد. البته يك نفر نمى ‏تواند همه اين ابعاد را جوابگو باشد؛ لكن يك حوزه مركب از ده هزار نفر يا حوزه‏ هاى مركب از- مثلًا- سى هزار نفر، اينها مى‏ توانند دسته دسته باشند و هر دسته‏ اى يك بُعدى را اداره بكند: يكى جهات عقلى را، يكى جهات سياسى را، يكى جهات اينهايى كه همه در اسلام است؛ همه اين جهات در اسلام هست و بايد حوزه‏ ها آن طور باشند، مجهز بشوند و همان طورى كه [در] اسلام ابعاد مختلفه هست، حوزه‏ ها هم ابعاد مختلفه داشته باشد: اشخاص مختلف براى هدايت مردم. و اگر چنانچه از اين حوزه‏ ها اشخاص صحيح و اشخاص به درد بخور، از اين حوزه‏ ها بلند نشود، جاى ديگر ما توقع بايد نداشته باشيم. بايد اينها همين طورى كه فقه را و انحاى فقه را تعلم و تعليم مى ‏كنند، ساير موارد اسلام را، ساير ابعاد اسلام را هم بايد تحصيل بكنند و بايد تدريس بكنند، و اشخاص ارزنده را بار بياورند تا مردم را ارشاد و هدايت بكنند. 📚 صحیفه ج۶ص۴۰۱ @fater290
👆👆 متن مکالمه با یکی از طلاب در مورد سیر درسی و روش تحصیل و مطالعات جنبی @fater290
👆👆 🔸ما تمام تلاشمان این است که بتوانیم در این دوران حساس فعلی حوزه علمیه که در واقع دوران گذار و تحول است، در زمینه روش و محتوای تحصیل و تبیین معارف، خدمتی به طلاب انجام دهیم. @fater290
♨️ : کتاب نهایه الحکمه 🔰استاد علی فرحانی استاد علی فرحانی در سال تحصیلی ۹۷-۹۶ تدریس این کتاب را در مدرسه فیضیه شروع و تا پایان مرحله اول را تدریس کردند. ⬇️لینک دانلود صوت جلسات👇 http://ostadfarhani.ir/morsalat/doroos/falsafe/nehaye-feyzie-96-97-azebtedatatashkik/ 🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰 🌀چند ویژگی مهم این تدریس: 1⃣دفاع از علامه فلاسفه معاصر همچون حضرات آیات مصباح، جوادی و فیاضی در حواشی و شروح خود نقدهایی را به نظام فلسفی علامه وارد کرده اند. استاد در تدریس های فلسفی خود، خصوصا کتاب بدایه و نهایه، از نظرات علامه دفاع و نقدها را پاسخ می دهند. 2⃣شروع از علم حصولی بر اساس عبارات مختلف علامه در بدایه و نهایه و اصول فلسفه، بدست می آید که علامه، نظام فلسفی خود را با علم حصولی شروع می کنند و علم حسی را معصوم و کاشف واقع می دانند. استاد این مطلب را نیز در این کتاب تقریر و سایر دیدگاه ها را نقد می کنند. 3⃣اصالت وجود اصالت وجود را می توان اصلی ترین مبنای حکمت متعالیه دانست. اما تقریر این مسئله و برهان و نتایج آن دچار اختلافات فراوانی است. استاد این مسئله را بر اساس سیر ریاضی تقریر و بیان می دارند که از دیدگاه علامه، ماهیت، ذهنی محض می شود. این مبحث یکی از مهمترین مباحثی است که در این تدریس به آن پرداخته شده است. 4⃣تشکیک در دیدگاه علامه، تشکیک از لوازم اصالت وجود و نفی ماهیت است‌. استاد این مسئله را به خوبی تبیین و اشکالات را پاسخ می دهند. مسئله جمع بین وحدت و کثرت، نسبت ممکنات و وجود، ربط شدن ممکنات در این موضوع مورد بحث قرار می گیرد. 5⃣مفاهیم پس از اصالت وجود از مسائل مهم پس از اصالت وجود، سرنوشت ماهیت و سایر مفاهیم و نحوه حکایتگری و نسبت آنها با واقع است. این مبحث از مهمترین موضوعات این تدریس است که استاد در مباحثی همچون تخصص (از فروعات تشکیک) و نفس الامر به آن میپردازند. 6⃣جمع فرع اول و دوم آیت الله مصباح و فیاضی معتقدند که فرع اول و دوم اصالت وجود با هم ناسازگار است. استاد تبیین می کنند که این دو فرع صحیح و سازگار و از لوازم اصالت وجود هستند. 🔰محسن ابراهیمی ۹۹/۵/۲۲ ⬇️دانلود پی دی اف کتاب نهایه👇 mktba.net/library.php?id=10803 @almorsalaat
♨️پله پله تا ملاقات خدا 👈مبانی و الگوی ساخت تمدن اسلامی و تولید علوم انسانی اسلامی از نگاه امام خمینی و علامه طباطبایی 🔰گفتاری از استاد علی فرحانی 📌استاد در این گفتار بیان می دارند که یکی از مهمترین مولفه های ایجاد تمدن اسلامی، تولید علوم انسانی اسلامی است و بر این اساس، الگوی تولید علوم انسانی اسلامی را تشریح می کنند. ⬇️لینک دانلود 👇👇 http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/neveshteh/pelle-pelle-ta-molaghate-khoda.pdf @almorsalaat
👆👆 سلام 🔺هنوز هم پیگیر هستیم. اما پیاده و تنظیم کردن صوت های استاد هم است و هم . لذا کار طولانی شده است. 🔺اگر کسی از دوستان می تونه در این زمینه کمکی انجام بده، در خدمت هستیم. @ebrahimi845 @fater290
👆👆 🔺فرمایش استاد مطهری در مورد ننوشتن در سر کلاس، به این معنا نیست که هیچ چیزی سر کلاس نوشته نشود. بلکه به این معناست که نباید همه ذهن معطوف به نوشتن شود و توجه به محتوا از بین برود. 🔺علاوه بر اینکه گاهی برای رسیدن به یک حالت جدید، باید تمرین کرد. و خسته نشد. 🔺مهم این است که انسان با تمرین و تکرار، نسبت به خودش شناخت پیدا کند و بتواند قواعد را با رعایت اهم و مهم بر خودش تطبیق دهد. باید نتیجه حاصل شود و افراد با هم متفاوتند. @fater290
👆👆 🔹تدریس الموجز استاد علی فرحانی، ویژگی های متعددی دارد و خوب است که شروع کنید و جلساتی را کار کنید. چند ویژگی شاخص این جلسات را خلاصه عرض می کنم: 👈ایجاد دید کامل و محتوایی و نظام مند به علم اصول 👈تبیین مفهومی تمامی مباحث علم اصول 👈بیان ثمرات مسائل مختلف علم اصول و ایجاد ارتباط بین آنها و بیان چگونگی تاثیر گذاری مسائل بر یکدیگر 👈تبیین برخی از مبانی اندیشه اجتهادی امام خمینی؛ به گونه ای که این جلسات را میتوان مقدمه یادگیری نظام اجتهادی امام نامید. 👈بیان نکات روشی در تحصیل علم. همانند تقریر نویسی، مباحثه، تفکر، مطالعه و ... 👈دقت بر متن کتاب و استخراج محتوا از متن و این سبب یادگیری کار با متون علمی می شود. 👈بیان نکاتی از معارف دین از نگاه امام و علامه طباطبایی به مناسبت مباحث یا سوالات افراد کلاس 📌خیلی از این مزایا، مبتنی بر این است که شما یک دوره کامل این جلسات را کار کنید. @fater290