اجتهاد یا تبلیغ؟.pdf
334.1K
#متن_گفتار
⁉️اجتهاد یا تبلیغ؟؟
🔰استاد علی فرحانی
✅گفتاری از استاد علی فرحانی در جمع طلاب کاشان در پاسخ به این سوال که هدف از تحصیلات حوزوی، #اجتهاد است یا #تبلیغ؟
🔉🔉صوت بیانات را نیز از "اینجا" دانلود کنید و #بشنوید.
#پای_درس_استاد #طلبه_موفق
#اجتهاد #تبلیغ
@almorsalaat
♨️اگر کسی بعد از دخول در کار و تنبه و استبصار دست از طلب بردارد و به حال سابق خود برگردد، یا وسيله تحصیل دنیای خود العیاذبالله قرار دهد، حال او بمراتب #بدتر خواهد بود از کسی که بالمرة داخل در این راه نشده باشد، زیرا که به منزله #كفر است بعد الايمان
📜 نامه ای از سید احمد کربلایی ره
🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰
🔅برادر ایمانی جناب آقا فلان سلمه الله تعالی بداند که اگر کسی بعد از دخول در کار و تنبه و استبصار دست از طلب بردارد و به حال سابق خود برگردد، یا وسيله تحصیل دنیای خود العیاذبالله قرار دهد، حال او بمراتب بدتر خواهد بود از کسی که بالمرة داخل در این راه نشده باشد، زیرا که به منزله كفر است بعد الايمان و این مطلب به مقتضای وعده الهی و تجربه اهل الله سبب خذلان در دنیا و خسران در آخرت، هر دو خواهد بود.
🔅 پس امید از آن بزرگوار چنانست که بعد از التفات به خرابی و عیوب نفس خویش، دست از اشتغال برنداشته، و از التجاء به حضرت حق جل و علا سستی و کاهل نورزد إن شاء الله تعالی حضرت حق جل و علا خلاصی و نجات مرحمت فرماید در دنیا قبل از آخرت و حاشا از کرم او که مأیوس و ناامید فرماید.
🔅الذين آمنوا و كانوا يتقون لهم البشري في الحيوة الدنيا و في الأخرة لا تبديل لكلمات الله. هرکه دری کوبید و دست برنداشت، عاقبت آن در را به روی او باز نمایند «من دق بابا و لج ولج».
🔅و طالب حق جل و علا را از مرگ خسرانی نرسد که "و من يخرج من بيته مهاجرا إلى الله و رسوله ثم يدرکه الموت فقد وقع أجره على الله" بلکه زودتر رسیدن به مطلوب است، کما لا يخفي.
🔅اگر العياذ بالله دست برداشتی: اما در دنیا بعد از برگشتن چنان شیطان مسلط می شود که دردت دیگر چاره و مرهم پذیر نمی شود، و اما بعد از مردن چنان حسرت و ندامت و غصه و افسوس دل و جانت را بسوزاند که آتش جهنم به گردش نمی رسد "نار الله الموقدة التي تطلع على الأفئدة إنها عليهم مؤصدة في عمد ممددة.
#اخلاق_و_عرفان
@almorsalaat
▪️انا لله و انا الیه راجعون
هیئت تحریریه المرسلات درگذشت آیت الله ممدوحی را #تسلیت عرض میکند. رضوان خدا بر ایشان.
@almorsalaat
💢 #ابن_سینا| جَلَّ جَنابُ الْحَقِّ ...
🔰شیخ الرئیس بوعلی
💠 جَلَّ جَنابُ الْحَقِّ عَنْ أنْ يَكونَ شَريعَةً لِكُلِّ وارِدٍ، أوْ يَطَّلِعَ عَلَيْهِ إلاّ واحِدًا بَعْدَ واحِدٍ. وَ لذَلِكَ فَإنَّ ما اشْتَمَلَ عَلَيْهِ هَذا الْفَنُّ ضُحْكَةٌ لِلْمُغَفَّلِ عِبْرَةٌ لِلْمُحَصِّلِ؛ فَمَنْ سَمِعَهُ فَاشْمَأَزَّ عَنْهُ فَلْيَتَّهِمْ نَفْسَهُ، لَعَلَّها لا تُناسِبُهُ؛ وَ كُلٌّ مُيَسَّرٌ لِما خُلِقَ لَهُ.
💠 اقول (خواجه نصیر طوسی):
🔅و المراد ذکر قله عدد الواصلین الی الحق و الاشاره الی ان سبب انکار الجمهور للفن المذکور فی هذا النمط هو جهلهم به و الی ان هذا النوع من الکمال لیس مما یحصل بالاکتساب المحض بل انما یحتاج مع ذلک الی جوهر مناسب له بحسب الفطرة.
📚 شرح نمط نهم اشارات
#عرفان
@almorsalaat
هدایت شده از مدرسه مجازی المرسلات
♨️تصرف شارع در موضوعات تکوینی
🔰محسن ابراهیمی
🔹همانطور که مستحضرید، عنوان #موضوع_شناسی گاهی در مورد موضوعات خارجی به کار می رود و باید آن موضوع را بشناسیم تا سپس حکم آن را از ادله بدست آوریم. مثلا برای بدست آوردن حکم #بورس یا #بانک یا #بیت_کوین ابتدا باید این موضوعات را به درستی بشناسیم.
🔹همچنین عنوان #موضوع_شناسی گاهی در مورد موضوعی که در دلیل شرعی اخذ شده است به کار می رود. در استنباط احکام، باید موضوعی که در دلیل بکار رفته است را با تمام قیود آن بشناسیم. مثلا اگر در دلیل شرعی آمده است که #بیع حلال است، باید بدانیم که این موضوع چیست؟ آیا معنای عرفی آن مدنظر است یا معنای شرعی و یا لغوی؟
🔹موضوعاتی که در دلیل شرعی قرار دارد، گاهی مخترع شارع است مثل #صلات و گاهی مصداق عرفی دارد مثل #بیع و گاهی مصداق تکوینی دارد مثل #خون.
🔹یکی از نکات اساسی در اندیشه امام خمینی ره که استاد آیت الله فرحانی در جلسات اخیر درس خارج فقه در ادامه بحث اصالت لزوم فی الملک در بررسی دیدگاه محقق اصفهانی به آن پرداختند این است که از دیدگاه حضرت امام، حتی در مواردی که موضوع دلیل شرعی مصداق تکوینی خارجی دارد (مثل دم)، شارع همان موضوع تکوینی را ، موضوع حکم خود قرار #نداده است، بلکه در آن تصرف کرده است و حصه مشخصی از آن را موضوع قرار داده است.
🔹به عبارت دیگر همانطور که در ادله امضا مثلا میگوییم که شارع در بیع عرفی، تصرفاتی میکند و سپس آن را امضا میکند در موضوعات تکوینی هم شارع تصرفاتی میکند و یک موضوع جدید اعتبار میکند و سپس آن را موضوع دلیل قرار میدهد.
🔹این دیدگاه ثمرات زیادی دارد و میتوان در بحث صحیح و اعم علم اصول به آن پرداخت. علاوه بر محل بحث اصالت لزوم، حضرت امام در ابتدای کتاب طهارت در بحث دماء ثلاثه، در بحث با نظر آخوند، این دیدگاه را بیان می کنند.
#درس_خارج #در_مدرسه_امام_خمینی
#فقه
@khetabate_ghanoonieh
#مشاوره_تحصیلی
❄️آنچه در این پست می خوانید، متن چت یکی از مخاطبین #دانشجوی کانال با مشاور محترم کانال حجت الاسلام افروزی است. موضوع بحث: مطالعه دروس حوزه به صورت آزاد و غیررسمی است.
🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰
🔺 #مخاطب: سلام علیکم. ببخشید مصدع اوقات شدم. بنده دانشجو هستم و علاقه مندم که دروس حوزه را نیز به صورت آزاد بخوانم. میخواستم از حضورتان مشاوره بگیرم جهت دروس حوزه.
🌀 #مشاور: علیکم السلام. چه رشته ای هستید؟ چرا و چگونه به علوم حوزوی علاقه مند شدید؟ هدفتان از غیر حضوری خواندن علوم حوزوی چیست؟. اگر کمکی از دست بنده بر بیاید بی دریغ در خدمتتان هستم.
🔺 #مخاطب: خانواده بنده طلبه هستند لذا به علوم حوزوی علاقه داشته ام.
🌀 #مشاور: چی شد که علاقه مند شدید؟ هدفتون چیه؟ ترم چندم هستید؟
🔺 #مخاطب: ترم سه. من احساس میکنم که امروز و در فضای این دوران باید با جوان ها بیشتر ارتباط برقرار شود از طرف روحانیت. و همچنین بحث و مکالمه و مناظره با جوان های هم نسل ما که در فشار شدید تهاجم فرهنگی هستیم، وظیفه ای مهم است. اما در خودم برای انجام این کار، نیاز به این دیدم که اول خوب دین را بشناسم. و در واقع به تعبیر قرآن کریم در آن تفقّه کنم.
🌀 #مشاور: احسنتم. واقعا هدف مقدسی است. اما این هدف را به چه صورت و شکلی در ذهن خود ترسیم کرده اید؟. یعنی برای این هدف می توانید آثار شهید مطهری را که به تعبیر مقام معظّم رهبری یک دور نظام فکری اسلامی به انسان القاء می کند را به دست بیاورید و با چنین ره آوردی دغدغه ی مقدس خود را پاسخ دهید.
🔺 #مخاطب: بله مطالعه ی آثار شهید مطهری لازم است اما کافی نیست. شهید مطهری در زمان خودشان به حل شبهات میپرداختند و ما امروز باید توانایی این کار را داشته باشیم. دقیقا به همان دلیلی که مرجع باید مجتهد و زنده باشد تا بتواند مسائل روز را استخراج کند طلاب هم باید در هر روزگار بتوانند شبهات آن روز را پاسخ دهند. در واقع توانایی شناخت احکام و استخراج آنها مقدمه ی این کار است و تا حکم شارع را ندانیم نمیتوانیم مسائلی که در روزگار ما پیش می آیند را با رای و نظر خودمان پاسخ دهیم.
🌀 #مشاور: این حرف درست. اما باید دقت کنید که نظام فکری اسلامی ای که می خواهد ره آورد مجموعه آثار شهید مطهری باشد، یک نظام کلی است که مختص به یک زمان خاص نیست. بله قطعا مسائل دیگری نیز در جامعه مطرح می شود اما روح حاکم بر مسائل یکی است.
🔺 #مخاطب: بله این را قبول دارم. و روح حاکم یکیست. اما باز هم نیاز است که بدانیم آن روح حاکم نیست. اگر من معتقد بودم که روح متغیر است که در پی علوم حوزوی نمی آمدم. میدانم روح یکیست. و میخواهم آن روح را بشناسم.
🌀 #مشاور: آن مسائل جدیدی که جوانان عصر ما را به خود مشغول داشته مسائل جدید و مستحدثه نیست. هیچ مشکلی بین جوانان نیست مگر این مجموعه آثار پاسخ می دهد. مسائل جدید و مستحدث، مسائلی است بنیادی که در عرصه اقتصاد و فرهنگ و اجتماع بین طلبقه ی نخبگانی به وجود می آید که باید با اجتهاد متناسب با زمان پاسخ گو بود. اما مسائل میدانی که بین جوانان است، با همان آثار قابل پاسخگویی است. خدایی نکرده بنده نمی خواهم شما را از آمدن به حوزه منصرف کنم. فقط می خواهم روی هدف و حدوسطی که می خواهد شما را به حوزه بکشاند تمرکز کنید. واقعا حوزه تنها جایی است که علم را به خاطر خود علم می خوانند و واقعا اگر صد بار دیگر زندگی کنم، حوزه آمدن رو انتخاب می کنم.
🔺 #مخاطب: مسائل جدیدی که بنده عرض کردم فقط مسائل میدانی نبود بلکه شامل مسائل فرهنگی و سیاسی و اقتصادی میشود. جدای از اینکه تحصیل حوزه واجب کفایی است. و امروز هم به قول حجت الاسلام دانشمند هنوز به حد کفایت نرسیده است.
🌀 #مشاور: حالا که قصد جدی در آمدن به حوزه دارید، مشورتی که می خواهید در چه زمینه ای است؟ فقط بدانید حوزه اگرچه از دورنما جای خیلی صاف و خالصی است ولی وقتی وارد می شوید هزاران فضا و اتمسفر و هدف و غرض بین طلاب و اساتید ریخته. اگر آن هدف مقدسی که شما را به حوزه آورده محکم نچسپید، ناخودآگاه در جریانی که نباید روانه خواهید شد.
🔺 #مخاطب: بله متوجه فرمایش شما هستم. بنده میخواهم بدانم چگونه میتوانم همزمان دروس حوزه و دانشگاه را پیش ببرم. در واقع مدت زیادی است که قصد این کار را دارم. ولی نمیدانم چگونه باید شروع کنم.
🌀 #مشاور: دقیقا سؤال شما درمورد چگونگی تقسیم بندی زمان و برنامه ریزی برای تحصیل در این دو حوزه است؟. مهمترین چیزی که باید در قدم اول یاد بگیرید، شیوه ی صحیح تحصیل علم است. چگونه یک علم را تحصیل کنید که همان ابتداء آن را دارا بشوید و نیاز به دوباره خوانی در سال های آینده نشوید.
🔺 #مخاطب: بله. و همان مسئله ای که الان فرمودید یعنی مطالب فراموش نشوند. البته من نرم افزار مدرس را اخیرا دانلود کردم که وویس اساتید را بارگذاری میکند. کمی منطق. و کمی هم صرف خوانده ام. ولی چون برنامه منظم نداشته ام ناقص مانده. در واقع میخواهم دروس دانشگاه مانع تحصیل دروس حوزه نشوند و در خود دروس دانشگاه هم خللی وارد نشود، اما چگونه اش را نمیدانم؟
🌀 #مشاور: انسان چه مسلمان باشد چه غیر مسلمان چه محصل علوم حوزوی باشد چه غیر حوزوی، نفسش دارای خاصیتی است که اگر متناسب با ظرفیتش بر آن تعیین وظیفه و برنامه نکنید، بعد از چند روزی چنان چموش می شود که انسان ها را مدت های مدیدی از انجام آن کار منصرف می کند. این خاصیت نفس انسانی است. باید متناسب با شناخت صحیح از نفس انسان، برنامه ریزی شود تا به خوبی همه برنامه ها پیش برود. استاد شیخ علی فرحانی خیلی زیبا و مفصل درمورد #مدیریت_زمان در دانشگاه بوشهر صحبت فرموده اند. حتما اون جلسه رو گوش بدید.
(eitaa.com/almorsalaat/1384 )
🌀 #مشاور: راستی شما با استاد فرحانی چقدر آشنایی دارید؟ چند وقت است با کانال #المرسلات آشنا شدید؟
🔺 #مخاطب: راستش آشنایی زیادی ندارم. امروز کمی در مورد ایشان در کانال مرسلات خواندم. مدت زیادی بود که دنبال راه حلی بودم و در سایت ها به دنبال راهنما بودم. با سایت مهندس طلبه تماس گرفتم، گفتند که جز طلبه پذیرش نمیکنند. امروز برایم در پی وی پیامی آمد و بنده را به کانال دعوت کردند. اصلا نمیدانم چجوری شد، ولی حتما خیر است ان شاءالله.
🌀 #مشاور: ان شاء الله خودتان با ایشان بیشتر آشنا می شود و می بینید که خدا چه نعمت بزرگی را به امثال ماها ارزانی داشته.
🔺 #مخاطب: الحمدلله. خداوند ان شاءالله ایشان را حفظ کند و بر برکاتشان بیفزاید.
🌀 #مشاور: صوت مدیریت زمان رو براتون می فرستم حتما گوش بدید. واقعا خیلی مهم و تأثیر گزار است. پس احتمالا با مجموعه صوت های طلبه ی موفق هم آشنا نیستید؟
🔺 #مخاطب: چشم حتما. نه آشنایی ندارم.
🌀 #مشاور: براتون می فرستم. حتما گوش بدید واقعا خیلی انسان رو در نحوه ی تحصیل و ملکه کردن علم و هدف گذاری متناسب در هر علم، کمک می کند. eitaa.com/palmorsalaat/17
🔺 #مخاطب: خیلی ممنون. بله حتما. ان شاءالله بتوانم استفاده کامل ببرم.
🌀 #مشاور: ان شاء الله. اگر در اثنای گوش دادن سؤالی برایتان پیش آمد، در خدمتتان هستم.
🔺 #مخاطب: خیلی ممنونم. بزرگوارید.
#دانشجو #مهارت_های_تحصیل_علم
@almorsalaat
المرسلات
#مشاوره_تحصیلی ❄️آنچه در این پست می خوانید، متن چت یکی از مخاطبین #دانشجوی کانال با مشاور محترم کان
این 👆👆👆مکالمه هر چند طولانی است ولی نکات مفیدی در آن مطرح شده.
#مشاوره_مجازی
🌐حجیت ذاتی قطع
📌سوالات زیر در گروه مشاوره #الموجز مطرح شد و استاد مقدسی @m_mahdi1384 پاسخ آن را بیان کردند. #بخوانید👇👇
🔰🔰🔰🔰🔰
⁉️ #سوال: سلام. اینکه در ابتدای مبحث قطع میگیم ، قطع سنگ بنای شناخته یعنی چی؟ و منظور از بداهت قطع چیه؟
در قطع موضوعی میگیم قطع تعلق به اون چیزی که شارع گفته تعلق گرفته اما در قطع طریقی به خود واقع تعلق گرفته. فرق این دو تا چیه؟ یعنی در قطع موضوعی قطع به واقع تعلق نگرفته؟
✅ #پاسخ: حجیت ذاتی قطع: در صورتی که مکلف نسبت به حکم شرعی قاطع باشد، حجیت آن ذاتی است و مطابق قطع خود عمل میکند. اینکه «حجیت قطع ذاتی است» یعنی حجیت قابل جعل یا سلب نیست و از قطع قابل انفکاک نیست.
🔸توضیح وجدانی ذاتی بودن حجیت قطع: در قطع احتمال خلاف وجود ندارد؛ لذا کسی که قطع میکند، برای خودش مجالی برای شنیدن سخن دیگری باقی نمیگذارد و آن قطع، او را به متن واقع میبرد. مثلاً کسی که قطع دارد الآن روز است، تأمّل نمیکند که «آیا به واقع رسیدهام یا خیر؟». قطع وسیلۀ ارتباط با واقع است و اگر حجت نباشد هیچ راهی برای ادراک واقع وجود ندارد. قطع مقدم بر همۀ ادراکات بشر و همان «علم بدیهی» است که در منطق بیان گردید.
🔸با توجه به این نکته، اگر شارع بخواهد قطع را حجت بکند، ابتدا باید به وجود شارع و کلام شارع قطع پیدا کنیم و همچنین باید قطع داشته باشیم که منظور شارع، جعل حجیت برای قطع است؛ پس حداقل سه قطع بر جعل حجیت قطع مقدم است؛ لذا جعل حجیت برای قطع «تحصیل حاصل» است. در صورت سلب حجیت از قطع نیز حداقل همان سه قطع (وجود شارع، وجود کلام شارع و دلالت کلام بر سلب حجیت) بر آن مقدم است و به وسیلۀ قطع عدم حجیت قطع ثابت شده است که این «تناقضگویی» است.
⁉️ #سوال: با تشکر از توضیحاتتون. مرحوم مظفر (ره) در «المنطق؛ باب سادس؛ یقینیات» آورده اند که: «اليقين بالمعنى الأعم وهو #مطلق_الاعتقاد_الجازم واليقين بالمعنى الأخص وهو الاعتقاد المطابق للواقع الذي لا يحتمل النقيض لا عن تقليد» و حضرت آیت الله سبحانی در «الموجز؛حجج و امارات؛ حجیت قطع» پس از استدلال بر ذاتی بودن حجیت قطع، می فرمایند : « فتبيّن أنّ للقطع خصائص ثلاث:1-كاشفيته عن الواقع و لو #عند_القاطع.»
🔹اولا ضمن تطبیق این دو عبارت، اینگونه به نظر می رسد که مقصود از قطع در اصول، همان «یقین بالمعنی الأعم» منطقی است؛ نه «یقین بالمعنی الأخص» که همان #بدیهی نامیده میشد.
🔹و ثانیا این سوال پیش می آید که چگونه وجود احتمال خلاف و عدم اصابت قطع (یقین بالمعنی الأعم) به واقع #ثبوتا (نه عند القاطع) و به بیان دیگر، احتمال تحقق #جهل_مرکب ، خلل و خدشه ای به حجیت ذاتی قطع وارد نمی کند؟
✅ #پاسخ: سلام علیکم. فرمایش شما درست است یعنی قطعی که در اصول بیان می شود همان یقین بالمعنی الاعم منطقی است. ولی مسئله «بدیهی» بودن تلازمی با یقین بالمعنی الاخص بودن ندارد. بدیهی بودن صفت علم است. علمی که «لایحتاج الی کسب و نظر» هست بدیهی است.
🔸احتمال وجود خطا در قطع ضربه ای به حجیت ذاتی نمی زند. چون حجیت یعنی «یصح الاحتجاج عند العقلاء» و مسئله حجیت در ظرف عقلا شکل می گیرد. لذا اصلا حیث تطابق با واقع هیچ دخالتی در آن ندارد. در ظرف عقلا قطع حجیت آن ذاتی است یعنی کسی که به چیزی قطع دارد خود را در متن واقع می بیند و هیچ احتمال خلافی نمی دهد. لذا تا زمانی که قطع او برقرار است هیچ احتمال خلافی را نمی پذیرد. مثل اینکه در روز، انسان خورشید را می بیند و به وجود آن قطع دارد و اگر کسی به او بگوید: الان روز نیست و شب است تا زمانی که قطع او پابرجاست به این حرف هیچ ترتیب اثری نمی دهد.
🔸اینکه می گوییم قاطع خود را در متن واقع می بیند یعنی اصلا بین خود و واقع فاصله ای نمی بیند لذا از قطعش تبعیت می کند. مثل اینکه شیر به کسی حمله کند اینگونه نیست که اول فکر کند که آیا قطع من مطابق واقع هست یا نیست. به صرف اینکه آن را می بیند پا به فرار می گذارد. این می شود واقع نمایی و کاشفیت قطع که در ظرف عقلاء یصح الاحتجاج است. لذا دخالت دادن مسئله یقین بالمعنی الاخص و مطابقت با واقع در ظرف عقلا صحیح نیست.
👈شما هم می توانید سوالات خود را در مورد کتاب #الموجز در این گروه به اشتراک بگذارید
http://eitaa.com/joinchat/2613772354C2971bf190a
#اصول
@almorsalaat
المرسلات
#یادداشت 💢آیا خواندن کتاب مغنی ضروری است؟ فایده کتاب مغنی چیست؟ 🔰حجت الاسلام مقدسی @m_mahdi1384 🔸ک
#کامنت
⚡️رویکرد فهم زبانشناسانه در ادبیات
در مورد یادداشت اخیر👆 استاد مقدسی @m_mahdi1384 در مورد کتاب #مغنی ( eitaa.com/almorsalaat/1566 )، یکی از مخاطبین سوالی پرسیده اند که سوال و جواب استاد مقدسی را در ادامه میخوانید👇👇
⁉️ #سوال: سلام حاج آقا. این که گفتید استفاده اجتهادی از مغنی نیاز به اصول نحو و اصول فقه (خصوصا مباحث الفاظ) داره، سوال اینه که مباحث الفاظ اصول فقه در چه حد برای مغنی نیاز هست؟ در حد الموجز یا اصول مظفر یا کفایه؟
✅ #پاسخ: برای کار ادبیاتی رویکرد فهم زبانشناسانه نیاز هست و الزاما نمی شود کتاب خاصی رو مشخص کرد. مهم اینه که این زاویه دید ایجاد بشه. ولی شاید حداقل الموجز و اصول مظفر ضروری باشه. البته بستگی به استادی که تدریس می کنند هم داره. باید استاد رویکردش در تدریس اینطور باشه یا اینکه طلبه خودش نگاه اینچنینی داشته باشه. مثلا در بحث دلالت صیغه امر بر وجوب یک بحث مهمی هست که در الموجز هم هست و در کتاب های دیگه هم هست اون هم تفاوت بین موضوع له و مستعمل فیه و داعی در استعمال است. این مسئله با فهم صحیح بحث مجاز و انواع دلالت تکمیل می شه. فهم این مطلب اثر زیادی در تحلیل های ادبی دارد. در مغنی موارد فراوانی داریم که ادبا در یک موضوع اختلاف نظر دارند و استدلال های فراوانی می آورند در حالی که کل بحث غلط است و ریشه اش نفهمیدن تفاوت این سه هست.
#ادبیات_کاربردی
@almorsalaat
📌درباره تحصیل علم منطق
🔰محسن ابراهیمی
🔸علم منطق، همانطور که معروف است، خادم العلوم است. چرا که در هر علمی برای حل گزاره های نظری نیاز به #فکر داریم و قواعد فکر کردن را #منطق به ما می دهد.
🔸از همین توضیح مشخص می شود که آن چیزی از علم منطق که راه عصمت بخشی از خطا را یاد می دهد، نباید #نظری باشد و الا خودش نیاز به فکر دارد و دور یا تسلسل ایجاد می شود.
🔸اما چیزی که امروزه در کتب منطقی یا تدریس های منطق و نظامات آموزشی، وجود دارد، خلاف این مطلب است. چرا که در این کتب، گاها مطالبی نظری بیان می شود که نیاز به مقدماتی از علوم دیگر دارد. و یا چنین القاء می شود که مثلا منطقی را که در پایه دوم، میخوانیم، یک منطق اولیه و ابتدایی است و بعدا باید پس از فلسفه برگردیم و دوباره منطق را کامل بخوانیم.
🔸واضح است که این نگاه ها، با هدف علم منطق سازگار نیست. البته تنافی ای وجود ندارد که به دلیل اغراض دیگری مثل اغراض آموزشی، مطالب دیگری هم در کتب و تدریس های منطق، ذکر شود، اما باید بدانیم که این موارد، غیر از حقیقت منطق و تفکر منطق است.
🔸همچنین اشکال ندارد که تحلیل و تعمیق برخی مسائل نظری باشد و باید در علم دیگری تحصیل شود. مثل اینکه اصل وجود تصور و تصدیق و تقسیم علم به این دو بدیهی است اما تحلیل نفس شناسانه تصدیق نظری است و در آن اختلاف نظر وجود دارد. و یا اقسام سه گانه علم حسی، خیالی و عقلی بدیهی است، هر چند که تحلیل این سه علم و لوازم آن نظری باشد. و یا تقسیم علم به کلی و جزئی بدیهی است، هر چند که کیفیت حصول کلی، نظری است.
🔸نکته ای که مهم است این مطلب است که این علم در عین اینکه کلیات آن بدیهی است، اما نیاز به تدریب و تمرین دارد تا ملکه تفکر منطقی در ما ایجاد شود. چرا که بسا کسانی که خود صاحب کتب منطقی اند اما دچار مغالطه اند.
🔸نکته دیگری که از نگاه صحیح به علم منطق ایجاد می شود، این است که: این مطلب که منطق مشهور، بر اساس نگاه #اصالت_ماهیت است و با توجه به #اصالت_وجود علم منطق تغییر می کند، لیس فی محله. چرا که مسئله اصالت وجود یا ماهیت، خود، یک مسئله ای نظری است و در علم فلسفه در مورد آن بحث می شود. چگونه علم منطق میتواند مبتنی بر مسئله ای فلسفی شود. البته برای این قول، وجه صحیحی هم شاید بتوان پیدا کرد که انشالله در فرصت دیگری عرض خواهد شد.
۹۹/۷/۳
#منطق
@almorsalaat
🔉🔉بیانات استاد در این موضوع را #بشنوید
👇👇👇👇
az-elme-mantegh-che-mikhahim.mp3
1.03M
💢از علم منطق چه می خواهیم؟
🔰استاد علی فرحانی
📌گفتاری از استاد در جمع برخی اساتید حوزه درباره تحصیل علم منطق، تابستان ۹۹
⬇️صوت را از اینجا دانلود کنید.
#منطق #پای_درس_استاد #استاد_علی_فرحانی
@almorsalaat
♨️در باب فساد اقتصادی خوب است که ...
✅در باب فساد اقتصادی خوب است همه از #اطرافیان و منسوبان خویشاوندی و شخصیتی خود شروع کنند. فساد را فقط در اشخاص دور دست نبینند، بلکه در نزدیکان خود و اشخاص ظاهراً مورد اعتماد خود هم آن را حس و با آن مبارزه کنند. بلای گرفتاری در مُشت #اطرافیان نامطمئن موجب شد که یکی از یاران و شاگردان نزدیک امام در اواخر عمر آن یگانهی زمان، مطرود ایشان واقع شود و او را از دخالت در امور سیاسی منع شرعی کنند و باز اگر آن شخص به این تصمیم و اخطار حکیمانهی استاد و مراد خود عمل میکرد یقیناً مشکلات بعدی را برای خود و کشور به وجود نمیآورد.
🔰رهبر معظم انقلاب، ۱۳۸۱/۰۴/۲۰، پاسخ به نامهی آیتالله طاهری امام جمعه اصفهان
#کلام_ولی #فساد_اقتصادی
@almorsalaat
❄️از سیم خاردار نفست عبور کن
✅این مطلبی که ایشان نقل کردند از من، حرف من نیست؛ حرف یک رزمندهی همدانی است که اگر چنانچه از سیم خاردار میخواهی رد بشوی، اوّل باید از سیم خاردار نفْست عبور کنی. وقتی گرفتار خودمان هستیم، نمیتوانیم کاری انجام بدهیم؛ این را آنها به ما یاد دادند؛ این را آن جوان ۲۰ ساله یا ٢۵ سالهی رزمنده به ما تعلیم داد، از آنها یاد گرفتیم؛ این یک ثروت عظیم است.
🔰رهبر معظم انقلاب، ۱۶.۱۲.۹۵
#کلام_ولی #دفاع_مقدس #اخلاق_و_عرفان
@almorsalaat
#یادداشت
💢به مناسبت طرح یک روایت فقهی
✍️حجه الاسلام حامد سامی
📜 روایتی در کتاب شریف کافی هست که امام خمینی (ره) در ابتدای کتاب «بدائع الدرر فی قاعدة نفی الضرر» مطرح میکنند.متن روایت :
«عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ بُكَيْرٍ عَنْ زُرَارَةَ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: إِنَّ سَمُرَةَ بْنَ جُنْدَبٍ كَانَ لَهُ عَذْقٌ «2» فِي حَائِطٍ لِرَجُلٍ مِنَ الْأَنْصَارِ وَ كَانَ مَنْزِلُ الْأَنْصَارِيِّ بِبَابِ الْبُسْتَانِ وَ كَانَ يَمُرُّ بِهِ إِلَى نَخْلَتِهِ وَ لَا يَسْتَأْذِنُ فَكَلَّمَهُ الْأَنْصَارِيُّ أَنْ يَسْتَأْذِنَ إِذَا جَاءَ فَأَبَى سَمُرَةُ فَلَمَّا تَأَبَّى جَاءَ الْأَنْصَارِيُّ إِلَى رَسُولِ اللَّهِ ص فَشَكَا إِلَيْهِ وَ خَبَّرَهُ الْخَبَرَ فَأَرْسَلَ إِلَيْهِ رَسُولُ اللَّهِ ص وَ خَبَّرَهُ بِقَوْلِ الْأَنْصَارِيِّ وَ مَا شَكَا وَ قَالَ إِنْ أَرَدْتَ الدُّخُولَ فَاسْتَأْذِنْ فَأَبَى فَلَمَّا أَبَى سَاوَمَهُ حَتَّى بَلَغَ بِهِ مِنَ الثَّمَنِ مَا شَاءَ اللَّهُ فَأَبَى أَنْ يَبِيعَ فَقَالَ لَكَ بِهَا عَذْقٌ يُمَدُّ لَكَ فِي الْجَنَّةِ فَأَبَى أَنْ يَقْبَلَ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص لِلْأَنْصَارِيِ اذْهَبْ فَاقْلَعْهَا وَ ارْمِ بِهَا إِلَيْهِ فَإِنَّهُ لَا ضَرَرَ وَ لَا ضِرَارَ » 📚 «الكافي (ط - الإسلامية)، ج5، ص: 293»
✳️نکتۀ جالب این روایت نحوۀ مواجهۀ برخی افراد با پیامبر اکرم (ص) است. در این روایت یک فرد مسلمان طوری با پیامبر اکرم (ص) برخورد می کند که گویی هیچ توجهی به شخصیت عظیم ایشان ندارد.
✳️اینگونه روایات که تعداد شان کم هم نیست ، یک مطلب مهم را به ما گوشزد می کند و آن این است که دین اسلام هر چند اهداف بسیار بلندی برای انسان ترسیم کرده است ؛ اما گسترۀ زیادی از این شریعت در مواجهه با انسان ها و زندگی معمولی آنها و پاسخ به نیازهای زندگی آنهاست. ما باید توجه کنیم که دین اسلام فقط عرفان و فقط فقه و فقط اخلاق و فقط امور معنوی یا مادی نیست . اسلام در عین وحدانیت ، همۀ جوانب مادی و معنوی انسان در بعد فردی و جمعی را در بر می گیرد به طوریکه بسیاری از اهداف اسلام؛ حتی عرفان اسلامی نیز در قالب نظام های اعتباری زندگی دنیا به نتیجه می رسد و نیاز به گوشه نشینی و دوری از اجتماع نیست.
✳️اگر بپذیریم که اسلام چنین گستره ای دارد ، پس کسی می تواند در عمل و تبلیغ اسلام به درستی کار کند که به همۀ جوانب اسلام توجه کند ؛ یعنی اسلامی که معرفی میکند باید برای عارف و عامی سودمند باشد .البته چنین کاری به صورت کامل ، درسایۀ اجتهاد به دست می آید.
💠شهید مطهری (ره) چنین دانشمندی بود . ایشان در کنار تسلط به فلسفۀ اسلامی واصول فقه ، توانست به ابعاد مختلف شریعت اسلام توجه کند . کارکرد فقه اسلامی در نگاه ایشان بسیار راقی و پاسخگو به نیازهای امروز بشر است .
به گواه امام خمینی(ره) « آثار قلم و زبان او بی استثناء آموزنده و روانبخش و مواعظ و نصایح او که از قلبی سرشار از ایمان و عقیدت نشأت می گرفت ، برای عارف و عامی سودمند و فرحزاست » .
#اسلام_وحدانی
#در_مدرسه_امام_خمینی
@almorsalaat
⁉️شرط لازم برای استفاده از کلمات عرفا و فلاسفه
✅اين دو طريقه (عرفا و فلاسفه) در غايت اتقان و متانت و شموخ است، ولى به واسطه آنكه در كمال دقت است و مبتنى بر اصول كثيره است، از فلسفه و اصطلاحات اهل الله و اصحاب قلوب، تا آن مقدمات حاصل نباشد و انس تام و تمام و مزاولت بسيار و #حسن_ظن كامل به علماء بالله نباشد، از اين بيانات چيزى حاصل نيايد و تحير بر تحير افزايد.
📚امام خمینی (ره)، شرح چهل حدیث ص۶۷۸
#در_مدرسه_امام_خمینی #فلسفه #عرفان
@almorsalaat
#مشاوره_مجازی
♨️راه حل بی انگیزگی در تحصیل؟؟
💠پست ذیل درمورد مشاوره تحصیلی یکی از #طلّاب #پایه_دوم با مشاور محترم کانال حجت الاسلام افروزی می باشد. موضوع بحث: علل و عوامل بی انگیزگی و نداشتن نشاط عملی و راه حل آن است.
🔰🔰🔰🔰🔰🔰
🌀 #مخاطب: سلام. خسته نباشید. بنده از مقطع سیکل به حوزه آمدم و امسال هم پایه دوم هستم.دو #سوال از خدمت شما داشتم .اول اینکه بنده در برخی اوقات احساس بی انگیزگی و بی حوصلگی میکنم و حال و حوصله درس خواندن ندارم. به خصوص در زمان کرونا که دروس مجازی شدند که بیشتر شده. بنظر شما چه باید بکنم تا انگیزه به وجود بیاید؟ #سوال دوم اینکه نظر شما در مورد سنتی خواندن چیست؟مثلاً جامع المقدمات خواندن و......؟ ممنون میشم که پاسخ دهید.
🔷 #مشاور: سلام. سلامت باشید.
🔻درمورد سوال اول، شما در وهله اول باید با مراقبه و بررسی عادت های علمی خود بینید دقیقا چه موقع و چه چیز موجب بی انگیزگی و از دست رفتن شوق و اشتیاقتان علمی تان می شود.
🔅مثلا برنامه منظم نداشتن و شلوغ پلوغ بودن برنامه های روزانه از عوامل مهم در یاس علمی می شود.
🔅همینطور هدف مشخص و واضح نداشتن یا عدم توجه و التفات روزانه به آن هدف، از دیگر موانع بی انگیزگی و نشاط علمی است.
🔅و همینطور دیدگاه درست و متناسب به علم نداشتن و ندانستن جایگاه آن در بین علوم و روش متناسب تحصیل آن نیی می توانید از دیگر عوامل باشد
🔅و اما عامل اصلی که شیطان ملعون است را باید با توسل و توجه واقعی و قلبی به امام زمان عج و مراقبه در انجام واجبات و ترک محرمات، از خود دور کنید. علوم حوزوی از آنجا که تک تک شان در رشد و تعالی واقعی انسان سهم بسزایی دارند، تحصیل آن ها، موجب رنجش و طغیان جناب شیطان می شود. نگذارید تلقینات و خطوراتی که از جانب او بر قلب پاکتان می شود، او را به خواسته اش برساند.
🔷در مورد سوال دوم، مهم در درس خواندن (هر منبع و محتوایی) رعایت روش منطقی تحصیل آن است. اگر شما همین دروس متعارف را به شیوه صحیح #مطلب_ما یی بخوانید و دارای آنها شوید، حقا شما را از سنتی خواندن کفایت می کند.
🌀 #مخاطب: خیلی ممنون.
🔻 #مشاور: خواهش. خوشا به حالتان که اول کار هستید و زود به فکر افتادید. ان شاء الله با تحصیل صحیح و متناسب هر علم چنان شیرینی به نفستان القا می شود، که بی نشاطی و بی انگیزگی علمی را از یاد خواهید برد.
🔻شما نوارهای مجموعه صوتی طلبه موفق را گوش داده اید؟
🌀 #مخاطب: کامل نه.
🔻 #مشاور: ان شاء الله با دقت کامل گوش بدید. واقعا خواهید دید که چه تاثیر مثبتی در شیوه برنامه ریزی و خواندن و شناخت صحیح هر علم به شما می دهد. eitaa.com/palmorsalaat/17
┄┅┅═❅❅❄️❅❅═┅┅┄
#طلبه_موفق #هدایت_تحصیلی #عدم_نشاط_علمی
@almorsalaat
💢عقیده به امام زمان، نمیگذارد مردم تسلیم شوند؛ به شرطی که این عقیده را درست بفهمند.
🔰رهبر معظم انقلاب ۷۴/۱۰/۱۷
✅در همین کشور خود ما، یکی از بزرگان علما و روحانیون محترمی که امروز بحمد اللّه در میان ما هستند و برکات وجود ایشان بازهم شامل حال مردم میشود، برای من نقل میکردند که در اوایل روی کار آمدنِ رژیم منحوس و فاسد و وابستهی پهلوی، آن کودتاگرِ بیسوادِ فاقدِ هرگونه معرفت و معنویّت، یکی از آخوندهای وابسته به دربار را صدا کرد و از او پرسید این قضیهی امام زمان چیست که چنین مشکلاتی برای ما درست کرده است؟! آن آخوند هم برطبق دل و میل او، جوابی میگوید و آن قلدر هم مأموریت میدهد که بروید مسئله را حل و تمام کنید و این اعتقاد را از دل مردم بیرون بیاورید! او میگوید: این کار آسان نیست و خیلی مشکلات دارد و باید کمک کمکم و با مقدّمات شروع کنیم. البته آن مقدّمات به فضل پروردگار و با هشیاری علمای ربّانی و آگاهان این کشور، در آن دوران ناکام ماند و نتوانستند آن نقشهی شوم را عملی کنند. در کشور ما، یک کودتاچی غاصب، از طرف دستگاههای قدرت استعماری مأموریت داشت که بیاید ایران را قبضه کند و کشور را دودستی تحویل دشمن دهد و برای آنکه بتواند بر این مردم مسلّط شود، یکی از مقدّمات لازمش این بود که عقیده به مهدی موعود را از ذهن مردم پاک کند. عقیده به امام زمان، نمیگذارد مردم تسلیم شوند؛ به شرطی که این عقیده را درست بفهمند.
#کلام_ولی #مهدویت
@almorsalaat
♨️ #تدریس کتاب الفائق فی الاصول
🔰استاد علی فرحانی
🔺روزهای شنبه و یکشنبه
🔺ساعت ۴عصر
🔹فیضیه مدرس ۲۱۵
✅پخش زنده از اینستاگرام👇
instagram.com/almorsalat
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
#یادداشت
💢 پیرامون تدریس بدایه الحکمه استاد علی فرحانی
🔰 حجه الاسلام سید محمد هاشمی
💠بسیاری از طلاب، گاهی از نحوه کار فلسفی می پرسند. پاسخ بنده به کسانی که مستوای منطقی خوبی در مقدمات تحصیل به دست آورده اند، استماع جلسات بدایه سال 89 استاد فرحانی است (218 جلسه). این جلسات تحقیقی بینش بسیار عمیقی در فلسفه به متعلم می دهد و او را از دام قرائت های متشتت در علمی که قرار است واقعیت هستی را در آینه فهم انسان قرار دهد رهایی می دهد. در ادامه برخی مزایای این جلسات را به اختصار می آوریم:
1⃣ شروع واقعی از بدیهیات:
جلسات بدایه استاد بر اساس مشی همیشگی علامه طباطبایی در مجموعه کتب خود از بدیهی ترین نقطه ی فکری بشر آغاز می شود و بر همین اساس تقریر صحیحی از نظر علامه نیز ارائه می کند. نظریه ی استاد در عدم تقدم معرفت شناسی بر فلسفه از همین نوع نگاه ناشی می شود.
2⃣ایجاد فضای مشاوراتی در ضمن تدریس:
در طول این جلسات، استاد با نگاهی تحقیقی با متعلمین در کلاس همراه می شود و اجازه می دهد، دانش پژوهان در جلساتی صرفا تقریر استاد را مورد بررسی و حتی نقد قرار دهند و فهم نهایی خود را از این جرح و تعدیل حاصل کنند.
3⃣استکمال واقعی در علم حصولی:
به نظر استاد، فلسفه دانی، یک استکمال حقیقیِ علمی است. از این جهت صرف آشنایی با اصطلاحات نه تنها کافی نیست بلکه گاهی به شدت رهزن است. به همین جهت در طول این تدریس مخاطبان ریاضتِ مثبت علمی را در فلسفه تجربه می کنند و برای مثال حقیقتا وقتی به انتهای مرحله ی وجود ذهنی می رسند، حقیقت فلسفه و اندیشندن پس از اصالت وجود را در خود می یابند.
4⃣ترسیم مستحکم مبنای حکمت متعالیه:
از آن جهت که فلسفه ی اسلامیِ مورد نظر علامه از نظریه اصالت وجودی صدرا می گذرد، استاد زمان مفصلی را به نهادینه کردن مبنای اصالت وجود، سعه ی براهین دال بر آن، ارتباط منطقی اصالت وجود، تشکیک، تخصص، وجود ذهنی، حرکت، علم و الهیات بالمعنی الاخص اختصاص می دهند. برای مثال خوب است به پایان مباحث ایشان در اصالت وجود و نحوه ی ورود به بحث تشکیک در این دوره تدریس مراجعه کنید. بر اساس نگاه استاد در همان کتاب بدایه و پیش از آغاز نهایه، تقریر غنی تر علامه طباطبایی از اصالت وجود نسبت به صدرا بیان می شود. و در پایان براهین اصالت وجودی بدایه روشن می شود که آنچه صدرا در باب علیت می خواست نتیجه بگیرد علامه طباطبایی در ابتدای فلسفه نتیجه گرفته است.
5⃣فلسفه به مثابه یک جهان بینی:
در این سلسله جلسات، فلسفه نه به صورت یک علم چند بخشی بلکه به عنوان یک منظومه ی فکری و جهان بینی استدلالی معرفی و ترسیم می شود. به همین جهت در این تدریس از مرحله اول بدایه تا مرحله ی دوازدهم آن وحدت اتصالی روشنی به چشم می خورد.
6⃣آشنایی با شارحان کلام علامه طباطبایی(نوصدراییان):
از آنجا که نظرات علامه طباطبایی پس از ایشان مورد بررسی و حتی نقد قرار گرفته است در این جلسات در کنار تبیین بدایه الحکمه، آثار اساتید معظم همچون حضرات آیات مطهری، جوادی، مصباح و حسن زاده آملی نیز به فراخور هر بحث مورد بررسی قرار می گیرد. از این رو این جلسات به نوعی می تواند علاوه بر شرح بدایه بررسی کتبی مانند، شرح منظومه، رحیق مختوم و تعلیقه علی النهایه نیز قلمداد شود. به همین علت، متعلم پس از پایان این دوره تدریسی تسلط خوبی نسبت به مبانی و آراء فیلسوفان اسلامی معاصر به دست می آورد.
7⃣ اتصال مباحث فلسفی و عرفانی:
در این جلسات اتصال و ثمرات مباحث فلسفی به نحو بسیار اثرگذاری هم از جهت علمی در عرفان نظری و هم از جهت عملی در عرفان عملی بررسی می شود. (مراجعه کنید به جلسات وجود ذهنی، انتهای اصالت وجود، مباحث اضافه اشراقی و فصل عاشر مرحله ی علم و عالم و معلوم)
8⃣تبیین اساسی علم حصولی:
اما یکی از مزایایی که در این جلسات وجود دارد و حقیقتا کم یاب یا نایاب است، اهتمام ویژه به بررسی و تبیین علم حصولی است. علم حصولی خصوصا پس از اثبات اصالت وجود با بحرانی جدی در فلسفه مواجه می شود. در این جلسات استاد معظم تلاش چشم گیری برای توضیح علم حصولی و تحقق آن حتی در فضای پس از اصالت وجود می کند. اهمیت این امر بر کسانی که دستی بر آتش فلسفه دارند و از طرفی با فلسفه غرب نیز مواجهند پوشیده نیست. این مباحث را می توانید در ابتدای تدریس، ابتدای مباحث تشکیک، کل جلسات تخصص وجود، مباحث نفس الامر، کل مباحث وجود ذهنی، بیست جلسه اول سال دوم تدریس در تبیین معرفت شناسی، فصل عاشر علم و عالم و معلوم، اقسام فواعل در باب علت و معلول پی گیری کنید.
9⃣باز شدن راه برای مطالعه کلیه آثار فلسفی:
یکی از مزایای این جلسات امکان ارتباط با مجموعه تراث فلسفه ی اسلامی پس از آن است. این اثر به جهت گستردگی مباحث و تفصیل یک دوره ی کامل فلسفه، ارتباط متعلم را با سرمایه ی فلسفه ی اسلامی از بوعلی تا کنون برقرار می کند.برای مثال می توانید پیش و پس از استماع جلسات، کتاب منتخباتی از آثار حکمای الهی ایران تالیف فیلسوف گرانقدر سید جلال الدین آشتیانی را به مطالعه بگیرید و ببینید چگونه تراث حکمای متقدم واضح و روشن و قابل مطالعه خواهد بود.
✅ در پایان باید گفت استاد فرحانی دوره های تدریس دیگرِ کتاب بدایه را نیز دارند که با سرعت بیشتری ارائه شده است و بسیاری از مزایای بالا را نیز حائز است ولی به نظر حقیر برای تحصیل موارد بالا استماع جلسات بدایه سال 89 ضروری است.
💠💠💠💠💠
✳️ لینک دانلود جلسات بدایه 89
👇👇👇👇👇
🆔 http://ostadfarhani.ir/falsafe/bedaye/Bedaye-sadoqi/
💠💠💠💠💠💠
#فلسفه
#پای_درس_استاد
#در_محضر_علامه
@ofoqemobin
@almorsalaat
🔉🔉 دروس استاد علی فرحانی
🌐به حول و قوه الهی صوت دروس استاد علی فرحانی در سال جاری 99-400 در کانال زیر بارگزاری می شود.
👇👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1721434112C7e17979da1
#رسائل_برائت #برهان_شفا #الفائق #مناهج #لاضرر #شروط_المتعاقدین
@almorsalaat
#معرفی_کتاب
📚الروضه البهیه فی شرح اللمعه الدمشقیه
🔰شهید ثانی (رضوان الله علیه)
⬇️لینک دانلود کتاب (جلد یک تا چهار)👇
1⃣https://drive.google.com/open?id=15kVXuzHwWXoCgH0iSTjXIFTSGbnq2d9S
2⃣https://drive.google.com/open?id=1eIzq-4eSWAU3UgF3HM3LQTolzxFEKI2N
3⃣https://drive.google.com/open?id=1pkKyx_eupazgQimNy_uGgMtJxh-ZgF58
4⃣https://drive.google.com/open?id=1ninFS-mXP29EWgqKz4DVlzSVNONJejxC
#فقه #کتابخانه_مجازی
@almorsalaat
♨️اسلام قابل پیاده شدن در جامعه است و با همه پیشرفت ها موافق است.
✅اسلام قابل پياده شدن است. اگر اسلام قابل پياده شدن نباشد پس ما بگوييم خداى تبارك و تعالى #نقص داشته در احكامش! هان؟! البته اسلام جلوگيرى از مفاسد مى كند، جلوگيرى از ... اگر مقصود از اينكه حالا نمى شود اسلام را در حالا پياده كرد، مقصود اين است كه بايد سينماهاى ما با همان زنهاى لخت و با همان كارهاى زشت بايد بشود، البته اسلام با اينها مخالف است؛ اما اسلام با همه ترقيات موافق است، با همه #پيشرفتها موافق است. اسلام براى پيشرفت آمده، براى ترقى آمده. اين حرفهايى كه بعضيها حالا آمدند مى زنند، اينها را بايد آقايان از آن جلوگيرى كنند تا تكرار نشود؛ و از فعاليتهايى كه بر ضد اسلام الآن دارد مى شود، باز بايد خود آقايان اشخاص را انتخاب كنند بفرستند در اين جاهايى كه اينها مى روند و با مردم صحبت كنند؛ مردم را بيدار كنند.
📚صحيفه امام، ج6، ص: 253
#در_مدرسه_امام_خمینی #اسلام #اجتهاد #علوم_انسانی_اسلامی #تمدن_اسلامی
@almorsalaat
07-hamahangi-99.6.23.mp3
17.28M
🔉 #هماهنگی_امام_و_علامه
💢تحلیل علم حصولی و ارتباط آن با نفس و نقش آن در تکامل انسان
🔰استاد علی فرحانی
💠استاد علی فرحانی در این صوت که هفتمین جلسه تبیین هماهنگی نظام انسان شناسی امام و علامه است، ادامه بحث علم را بیان می کنند.
💠در این جلسه حقیقت علم حصولی را از نگاه امام و علامه بیان می کنند و مشخص میکنند که چگونه است که از جهت معرفت شناسی، #رئالیست و چگونه از جهت عرفانی #ایده_آلیست هستیم.
💠از مهمترین مباحث این جلسه، تبیین این مسئله است که چرا علم حصولی حجاب انسان است و برای سلوک و سیر کمال باید این حجاب خرق شود.
💠در نهایت بیان می کنند که برای تتمه این بحث لازم است که بحث #حرکت را به بحث علم اضافه کنیم.
♨️♨️نکته مهم: مباحث این جلسه بسیار اجمالی و اشاره ای بیان شده است. در تفصیل این بحث و فهم کامل آن به صوت های بدایه الحکمه (خصوصا مباحث مدخل، اصالت وجود، تشکیک، علم) مراجعه فرمایید.
#فلسفه #عرفان #در_محضر_علامه #در_مدرسه_امام_خمینی #پای_درس_استاد #استاد_علی_فرحانی
@almorsalaat
استاد علی فرحانی mantegh, amin astar abady.mp3
9.62M
🔊 #منطق
💢مقیاس توزین علم منطق؛ ریشه اشکال امین استرآبادی
🔰استاد شیخ علی فرحانی
💠استاد در این صوت که اولین جلسه تدریس #برهان_شفا است به توضیحات کلیدی در باب علم منطق پرداختند.
💠 ایشان ضمن اشاره به سوال بدیهی یا نظری بودن منطق فعلی؛ در باب ریشه اشکال امین استرآبادی بیان می کنند که اساس اشکال او به مساله مقیاس توزین خود علم منطق باز می گردد.
💠استاد در انتهاء به نقل از استاد شهید مطهری با بزرگ شمردن جایگاه کتاب شفا عامل برخی اشتباهات در این وادی را عدم فهم صحیح عبارات بوعلی بیان می کنند.
♨️♨️ استاد در این صوت تنها به بیان اشکال پرداخته و متعرض پاسخ آن نمی شوند!
#منطق #پای_درس_استاد #استاد_علی_فرحانی
@almorsalaat
#اطلاعیه
♨️سلسله جلسات «بررسی هماهنگی نظام انسان شناسی امام خمینی (ره) و علامه طباطبایی (ره)»
🔰ارائه: استاد شیخ علی فرحانی
⏰جلسه #هشتم: فردا یکشنبه ۶مهر، ساعت: ۱۴#عصر
🏠بلوار مصلی، کوچه۱۰، پلاک۲۳ ، طبقه دوم
✅برگزارکننده: پژوهشکده شهید صدر، اندیشکده تعلیم و تربیت
📌حضور برای همه طلاب و دانشجویان با رعایت موارد #بهداشتی بلامانع است.
⬇️لینک دانلود جلسات گذشته
👇👇👇👇
ostadfarhani.ir/morsalat/maaref/hamahangi-emam-v-allame-99-sadr
@almorsalaat