eitaa logo
المرسلات
10.1هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
576 ویدیو
41 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
♨️امروز هم باب شهادت بسته نیست. 🔰رهبر معظم انقلاب ۷۸/۶/۸ ✅امروز هم باب شهادت بسته نیست. ما امروز در میدان کار و سازندگی هستیم. جنگی نداریم؛ اما آن دشمنی که نمی‌خواهد ملت ایران کشور خود را بسازد، گاهی حوادثی را بر ما تحمیل می‌کند. همین ناامنیها، همین قاچاقها، همین تهدیدها و همین شرارتها، موانعی است که دشمن بر ملت ایران تحمیل می‌کند. من قبل از این مراسم، فرزند شهیدی را در این‌جا زیارت کردم که پدر او چند ماه قبل در مقابله با اشرار شهید شده است. این هم شهادت ارزشمندی در راه خداست. این هم همان «حضور در لحظه» است. ⬇️صوت بیانات استاد را در تبیین همین موضوع 👇 eitaa.com/fater290/811 @fater290
👆👆 ✅برنامه تدریس های استاد در حال حاضر @fater290
📚تعلیقات بر مصباح الانس 🔰امام خمینی (ره) @fater290👇👇
📚تعلیقات بر مصباح الانس 🔰امام خمینی (ره) 🔅کتاب مصباح الأنس با نام کامل «مصباح الأنس بین المعقول و المشهود» کتابی است در شرح مزجی شمس الدین محمد بن حمزه فَناری، مشهور به ابن فناری (۸۳۴ - ۷۵۱ق)، به زبان عربی، بر مهم‌ترین اثر صدرالدین قونَوی؛ یعنی «مفتاح الغیب» یا «مفتاح غیب الجمع و الوجود»، از شاگردان نامدار محی‌الدین عربی. متن و شرح، هر دو، از منابع مهم عرفان نظری و از متون آموزشی در این رشته می‌باشند. شارح، به تأسی مولف مفتاح الغیب در تبیین قواعد کشفی به لسان عقل، سعی بلیغی نموده و کوشیده است تا هماهنگی عرفان و برهان و عقل و دل و شهود و نظر را نشان دهد 🔅حضرت امام خمینی (ره) این کتاب را نزد استاد بزرگوارشان آیت الله شاه آبادی تلمّذ کرده اند. امام در ابتدای این کتاب می فرماید: «قد شرعنا قرائة هذا الكتاب الشّريف لدى الشّيخ العارف الكامل استادنا فى المعارف الألهيّة حضرة الميرزا محمّد على الشّاه ابادى الإصفهانى دام ظلّه فى شهر رمضان المبارك سنة 1350. ص209» 🔅رهبر انقلاب ماجرای درخواست امام خمینی (ره) از آقای شاه بادی را به نقل از امام خمینی چنین توضیح می دهند: «گفتند اوّلی که ایشان مرحوم آقای شاه آبادی را در قم دیده بودند، یک کسی گفته بود آن که شما دنبالش می‌گردید، این است. مرحوم شاه آبادی چند سالی هم در قم مانده بودند. ایشان گفتند که من و فلانی ـ یک کس دیگری را اسم آوردند، که من حالا یادم نیست ـ دو نفری رفتیم پیش ایشان و گفتیم یک درسی برای ما شروع کنید. ایشان اول امتناع می‌کرد، اما بعد با اصرار زیاد ما گفت: خب، حالا چه می‌خواهید؟ منظومه، اسفار، فلان؟ گفتیم نه، ما از این چیزها گذشته‌ایم؛ «مصباح الانس» می‌خواهیم. ایشان گفت: اِ، «مصباح الانس»؟! خانه ایشان ظاهراً گذر جدّا بود. امام می‌گفتند از مدرسه دارالشفاء یا فیضیه تا گذر جدّا با ایشان همین طور رفتیم، تا اینکه بالاخره ایشان را وادار کردیم که برای ما «مصباح الانس» بگوید. امام از اول هم از «مصباح الانس» شروع کرده. ایشان خیلی هم به عرفان علاقه مند بودند. می‌دانید تبحر امام بیشتر در عرفان بود، بیش از فلسفه ـ یعنی امام متبحر و منغمر در عرفان بودند ـ خب، در فلسفه هم که ایشان بلاشک استاد بودند؛ 91/11/23» 🔅البته تحصیل این کتاب نزد آقای شاه آبادی به اتمام نرسیده است. در اواسط کتاب به نقل از امام بیان شده است که: «الى هيهنا قرات الكتاب عند شيخنا العارف الكامل الشّاه ابادى روحى فداه و قد اتّفق انتقاله الى طهران فصرت محروما من فيضه دام ظلّه ص251». اما نکته قابل توجه این است که امام با رفتن استادشان، تحصیل و تعلیقه بر کتاب را رها نکرده اند و آن را به اتمام رسانده اند. 🔅مطلب مهم و جالب در مورد این کتاب، نحوه پیدا شدن آن برای اولین بار در همدان است. در مقدمه این کتاب آمده است که: «في سنة 1362 شمسيّة التقى احد طلاب الحوزة العلميّة في مدينة «همدان» ببائع متجوّل يحمل معه كتابين جاء بهما الى مدرسة علميّة يريد بيعهما، احدهما «شرح فصوص الحكم» الآنف الذّكر و الآخر كتاب مخطوط، فاشتراهما بخمسين تومانا، و مع تصفّحه الكتاب و تأمّله فيه تستثير انتباهه تعليقات خطيّة كتبت في حواشي الكتاب بخطّ حسن و بذيل كلّ تعليقة منها توقيع «السّيّد روح اللّه الخميني». لم يكد الطّالب يصدّق ما رآه، فحمل الكتابين مستبشرا ليقدّ مهما الى آية اللّه النّوري امام جمعة «همدان» آنذاك و الّذي كان يعرف خط الامام و خطّ نجله الشّهيد المرحوم آية اللّه السّيّد مصطفى الخميني، فتعجبه هذه الصّدفة الغريبة و يقدّم هديّة مناسبة للطّالب المذكور ثمّ يأخذ الكتابين و هما «شرح فصوص الحكم» مع تعليقات‏ الامام دام ظلّه- كما ذكرنا- و الثاني تعاليق الشهيد السّيّد مصطفى الخميني رحمه اللّه على الجزء الأوّل لكفاية الاصول، و يحملهما الى سماحة الامام دام ظلّه حيث قدّم له جزيل الشّكر.» 🔅در مقدمه کتاب درباره تعلیقات امام و همچنین احاطه حضرت امام بر علم لغت چنین آمده است: «و من الجدير بالذّكر، ان الامام لا يستخدم عادة في تأليفاته و كتاباته، المسوّدة و المبيضّة و كلّما يكتبه انّما يتمتّع بالبداهة و السّرعة و بدون شطب و تغيير و بالاضافة الى محتواه العميق فانّه يمتاز بالبداعة و البلاغة و حسن التعبير و جمال الخطّ، الّا انّ مضيّ نصف قرن- و كما اشرنا اليه- على هذه النّسخة القيّمة و ظهور آثار من التّلف و الاستهلاك في بعض الموارد، الزم علينا من اجل الاطمئنان على صحّة الاستنساخ ان نعرض هذه الموارد على سماحته دام ظله و بالرّغم من كثرة اعماله و كبر سنّه الشريف و مرور عشرات السّنين على كتابة هذه التعاليق فقد اجاب سماحته بالبداهة على هذه الموارد، كتبيّا او شفاهيّا و وضّحها لنا بمنتهى الدّقّة، و قد اتّضحت لنا خلال ذلك سعة اطّلاع الامام و تعمّقه في اللّغة ايضا؛ فعلى سبيل المثال، ورد في المتن كلمة «اقحاط» و استظهر الامام في التعليقة صفحة (158) ان المراد به الضّرب الشّديد و اضاف بقوله: «لم نجد في اللّغة مادته». فقمنا بالبحث و التّنقيب عن الكلمة حتّى وجدنا في كتاب «لسان العرب» كلمة «قحيط» بمعنى «شديد» و قدّمناه ضمن مجموعة من الأسئلة الى سماحته ظنّا منّا بأنّنا قد كشفنا شيئا جديدا، فاجابنا دام ظلّه بالجواب التّالي الّذي ننشره «1» بخط يده تبرّكا و تيمّنا: «محتمل است لازم معنى را ذكر كرده باشد چون قحطى موجب شدت است». 🔅یکی از عبارات مهم حضرت امام در این کتاب، در مورد چگونگی «ربط» و «تعلق جعل به ماهیت» است. ایشان می نویسد: «الحقّ الحقيق بالتّصديق عند المشرب الأحلى و الذّوق الأعلى انّ الوجود العامّ لا يمكن ان يشار اليه و ان يحكم عليه بحكم لا عين الحقّ و لا غيره لا مفيض و لا مفاض‏ لا هو من الأسماء الألهيّة و لا الأعيان الكونيّة بل كلّما يشار اليه انّه هو هو غيره لأنّه صرف الرّبط و محض التّعلّق و كلّما كان كذلك فهو معنى حرفى لا يمكن ان يحكم عليه بشئ اصلا و لهذا يقتضى ذوق التألّه ان تكون المهيّات مجعولة و مغاضة و ظاهرة و امّا الوجود فنسبة المجعوليّة اليه باطلة و مع انّه مشهود كلّ احد و لا مشهود الّا هو لا يمكن ان يحكم عليه بانّه مشهود او موجود او ظاهر او غير ذلك من الأسماء و الصّفات و بهذا جمعنا بين القول باصالة الوجود و مجعوليّة الماهيّة و بين قول العرفاء الشّامخين القائلين بانّ المهيّة مجعولة و بين قول بعض ارباب المعرفه و بعض ارباب التّحقيق القائلين بانّ الوجود مجعول و المهيّات اعتباريّة فافهم و اغتنم. ص288» ⬇️لینک دانلود کتاب👇👇 http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/lib/emam/talighe-bar-fossos-v-mesbaholons.pdf @fater290
♨️ : افق مبین 🔸این کانال متعلق به برادر ارجمند و دوست و هم بحث قدیمی و حال حاضر بنده، آقای سید محمد هاشمی است. ایشان الحمدلله از اساتید خوب، جوان و خوشفکر حوزه در سطح مقدمات و سطح عالی هستند. 🔸در فلسفه و اصول و فقه تخصص قابل توجهی دارند. و از همان ابتدای ورود به حوزه در اندیشه های امام و آقا و علامه طباطبایی و شهید مطهری، تحقیق و پژوهش داشته اند و الآن یکی از اساتید مطرح آثار شهید مطهری هستند. همچنین برخی از تدریس هایشان به زبان انگلیسی است. 🔸امسال هم شنیده ام که رسائل بخش اول رو تدریس می کنند. اگر پایه 7 هستید، حتما در کلاس ایشان شرکت کنید. 📸عکس بالا مربوط به اردوی راهیان نور سال ۹۱ است. ♨️پیشنهاد می کنم که در در این کانال عضو بشید و از آثار و نوشته های ایشان استفاده ببرید. ⬇️لینک عضویت👇👇 https://eitaa.com/joinchat/264306724Cb12f03d82d
درسگفتار راهبردی 💠 ارائه از: استاد علی فرحانی از اساتید سطوح عالی 🔰🔰🔰🔰🔰 📌این صوت یکی از صوتهای خوب از مجموعه صوتی است که با عنوان «منطق تولید و یادگیری گزاره های متسلسل و قوانین سیر محتوایی» سابقا در کانال منتشر کردیم و به تازگی کانال خوب راهبرد اون رو بازنشر کرده. حتما گوش کنید. 👇👇 http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=03-raveshha-v-maharathaye-elmamoozi/040-manteghetolid-v-yadgiri-gozarehaye-elm@almorsalat.mp3 @fater290
👆👆 🌀در مورد میزان و روش و کاربردی خواندن ادبیات، توصیه اکید بنده استماع جلسات فاضل ارجمند استاد مقدسی است. 🌀این جلسات رو گوش کنید و طبقش عمل کنید. ۴جلسه هستند و معرفی جلسات رو قبلا تو کانال گذاشتیم. ⬇️لینک دانلود👇👇 http://ostadfarhani.ir/morsalat/shagerdan/adabiate-karbordi-moghaddasi/ ✅کانال معارج @maarejj هم کانال شخصی ایشونه که قراره یه دور به مسئله آسیب شناسی تدریس ادبیات در حوزه بپردازن. @fater290
المرسلات
♨️سلسله جلسات «بررسی هماهنگی نظام انسان شناسی امام خمینی (ره) و علامه طباطبایی (ره)» 🔰ارائه: استاد
♨️سلسله جلسات «بررسی هماهنگی نظام انسان شناسی امام خمینی (ره) و علامه طباطبایی (ره)» 🔰ارائه: استاد شیخ علی فرحانی ✅4مین جلسه از این جلسات در روز یکشنبه 99/5/5 برگزار شد. موضوع این جلسه ادامه بحث اصالت وجود و وحدت شخصیه بود که استاد مشارب مختلف فلسفی خصوصا دیدگاه آیت الله جوادی آملی و مصباح یزدی را تبیین می کردند. همچنین پس از بحث اصالت وجود وارد در بحث «وجود رابط» شدند و این بحث را از دیدگاه امام و علامه تبیین کردند. ❄️نکته قابل توجه اینکه دیدگاه حضرت امام در مورد وجود رابط را از کتاب مناهج بیان کردند. کتاب مناهج حضرت امام، علاوه بر مباحث اصولی، مشحون از دیدگاه های فلسفی ایشان است. امام به مناسبت تبیین برخی مباحث عقلی علم اصول و نقد نظرات برخی از اصولیین مثل آقاضیاء، به مباحثی همچون وجود رابط، اصالت وجود و تشکیک، قاعده الواحد و ... پرداخته اند. ⬇️صوت این جلسه را از لینک زیر دانلود کنید👇👇 http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/maaref/hamahangi-emam-v-allame-99-sadr/04-hamahangi-99.5.5.mp3 @fater290
هدایت شده از معارج
📝 💠 🔻 ✅ برای یادگیری یک زبان، باید به دو جنبه اساسی توجه نمود: 1️⃣ قواعد آن زبان 2️⃣ استعمال های آن زبان 🔆 بر اساس این دو جنبه اساسی، شیوه های آموزش زبان به دو شیوۀ و تقسیم می شود. 🔻 در شیوۀ دستور زبان محور ابتدا قواعد دستوری آن زبان آموزش داده می شود. در مرحله بعد زبان آموز با لغات آن زبان آشنا می شود و در نهایت توانایی فهم آن زبان را پیدا می کند. 🔻 در شیوۀ مکالمه محور در ابتدا قواعد دستوری به مقدار و اولیه در حدّ آموزش الفبای آن زبان و قوانین ابتدایی به زبان آموز آموزش داده می شود و در ادامه با استفاده از صوت و تصویر و ... جملات و پرکاربرد آموزش داده می شود. در ضمن آموزشِ مکالمه، معانی نیز بیان می گردد و دایره لغات ذهن زبان آموز توسعه می یابد. همچنین کم کم قواعد اصلی و اساسی (نه مباحث فرعی و اختلافی) تعلیم داده می شود. 🔆 در آموزش زبان بستگی به که از این آموزش قصد می شود یکی از این دو روش انتخاب می گردد؛ ولی وجه مشترک این دو روش این است که در هر دو روش برای بالابردن کیفیت آموزش، مباحث تئوری و کاربردی به صورت باید آموزش داده شود. ♨️ نکته مهمی که باید مورد توجه قرار گیرد این است که با تفکیک بین جنبه تئوری و کاربردی در اولین قدم باید مشخص گردد که زبان آموزش در هر یک از این دو جنبه باید تا چه سطحی آموزش ببیند و مهارت پیدا کند. 🔆 متاسفانه در فرآیند آموزش زبان عربی در حوزه این دو جنبه برای طلاب به خوبی تبیین نمی شود و غالبا طلبه ای که در سه سال اول طلبگی زبان عربی را می آموزد نمی داند که این دو جنبه را باید از یکدیگر تفکیک کند و در هر یک از این دو جنبه، نقطه مطلوب چیست و با چه روشی باید به نقطه مطلوب دست یافت. 🔆 برای تشخیص آموزش ادبیات عرب و یافتن راه کاری جهت افزایش کیفیت و بازده آن، لازم است سؤالات ذیل به ترتیب پاسخ داده شوند: 🔺 به طور واضح و شفاف مشخص گردد که از آموزش ادبیات عرب در حوزه چیست؟ 🔺 با توجه به این هدف کدام یک از شیوه های آموزش زبان باید به کار گرفته شود؟ 🔺 بر اساس اهداف آموزشی، در مباحث تئوری و دستور زبان، طلبه باید به چه میزان و در چه سطحی تسلط داشته باشد؟ 🔺 بنابر هدفِ تحصیلِ ادبیات در حوزه، روش صحیح کابردی سازی مباحث چیست؟ ⚠️ : پاسخ سوالات فوق باید در دو مرحله بیان گردد: 1️⃣ روش صحیح در فضای آموزشی موجود و با استفاده از کتبی که در حال حاضر در حوزه تدریس می شود. 2️⃣ برنامه و روش پیشنهادی در فضای ایده آل. 📌 ان شاء الله در یادداشت های بعدی به مرور این سؤالات را بررسی خواهیم کرد. @maarejj
🔉🔉 مراتب عالم از نگاه عرفا 🔰استاد علی فرحانی 🔹استاد در این صوت، تصویری اجمالی و اولیه را از مراتب عالم از نگاه عرفا ترسیم می کنند. . ⬇️ لینک دانلود👇👇 http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/audio/falsafe-erfan/maratebe-aalam-az-negahe-aref.mp3 @fater290
👆👆 الحمدلله همه دوستان در این زمینه مسلط هستند و آثار استاد شهید رو تدریس کرده اند. همین چند روز پیش در یکی از موسسات قم، یه دوره برگزار شد و اساتید زیر در این دوره آثار شهیدمطهری رو تدریس کردند👇 حجت الاسلام هاشمی @smhashemi128 حجت الاسلام جواهری @smojtabaamin حجت الاسلام قیلاوی زاده @ghilavi حجت الاسلام مقدسی @m_mahdi1384 همچنین این دوستان از اساتید موسسه بینش مطهر قم هستند. @fater290