eitaa logo
المرسلات
10.1هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
578 ویدیو
41 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
📌درباره تحصیل علم منطق 🔰محسن ابراهیمی 🔸علم منطق، همانطور که معروف است، خادم العلوم است. چرا که در هر علمی برای حل گزاره های نظری نیاز به داریم و قواعد فکر کردن را به ما می دهد. 🔸از همین توضیح مشخص می شود که آن چیزی از علم منطق که راه عصمت بخشی از خطا را یاد می دهد، نباید باشد و الا خودش نیاز به فکر دارد و دور یا تسلسل ایجاد می شود. 🔸اما چیزی که امروزه در کتب منطقی یا تدریس های منطق و نظامات آموزشی، وجود دارد، خلاف این مطلب است. چرا که در این کتب، گاها مطالبی نظری بیان می شود که نیاز به مقدماتی از علوم دیگر دارد. و یا چنین القاء می شود که مثلا منطقی را که در پایه دوم، میخوانیم، یک منطق اولیه و ابتدایی است و بعدا باید پس از فلسفه برگردیم و دوباره منطق را کامل بخوانیم. 🔸واضح است که این نگاه ها، با هدف علم منطق سازگار نیست. البته تنافی ای وجود ندارد که به دلیل اغراض دیگری مثل اغراض آموزشی، مطالب دیگری هم در کتب و تدریس های منطق، ذکر شود، اما باید بدانیم که این موارد، غیر از حقیقت منطق و تفکر منطق است. 🔸همچنین اشکال ندارد که تحلیل و تعمیق برخی مسائل نظری باشد و باید در علم دیگری تحصیل شود. مثل اینکه اصل وجود تصور و تصدیق و تقسیم علم به این دو بدیهی است اما تحلیل نفس شناسانه تصدیق نظری است و در آن اختلاف نظر وجود دارد. و یا اقسام سه گانه علم حسی، خیالی و عقلی بدیهی است، هر چند که تحلیل این سه علم و لوازم آن نظری باشد. و یا تقسیم علم به کلی و جزئی بدیهی است، هر چند که کیفیت حصول کلی، نظری است. 🔸نکته ای که مهم است این مطلب است که این علم در عین اینکه کلیات آن بدیهی است، اما نیاز به تدریب و تمرین دارد تا ملکه تفکر منطقی در ما ایجاد شود. چرا که بسا کسانی که خود صاحب کتب منطقی اند اما دچار مغالطه اند. 🔸نکته دیگری که از نگاه صحیح به علم منطق ایجاد می شود، این است که: این مطلب که منطق مشهور، بر اساس نگاه است و با توجه به علم منطق تغییر می کند، لیس فی محله. چرا که مسئله اصالت وجود یا ماهیت، خود، یک مسئله ای نظری است و در علم فلسفه در مورد آن بحث می شود. چگونه علم منطق میتواند مبتنی بر مسئله ای فلسفی شود. البته برای این قول، وجه صحیحی هم شاید بتوان پیدا کرد که انشالله در فرصت دیگری عرض خواهد شد. ۹۹/۷/۳ @almorsalaat 🔉🔉بیانات استاد در این موضوع را 👇👇👇👇
az-elme-mantegh-che-mikhahim.mp3
1.03M
💢از علم منطق چه می خواهیم؟ 🔰استاد علی فرحانی 📌گفتاری از استاد در جمع برخی اساتید حوزه درباره تحصیل علم منطق، تابستان ۹۹ ⬇️صوت را از اینجا دانلود کنید. @almorsalaat
♨️در باب فساد اقتصادی خوب است که ... ✅در باب فساد اقتصادی خوب است همه از و منسوبان خویشاوندی و شخصیتی خود شروع کنند. فساد را فقط در اشخاص دور دست نبینند، بلکه در نزدیکان خود و اشخاص ظاهراً مورد اعتماد خود هم آن را حس و با آن مبارزه کنند. بلای گرفتاری در مُشت نامطمئن موجب شد که یکی از یاران و شاگردان نزدیک امام در اواخر عمر آن یگانه‌ی زمان، مطرود ایشان واقع شود و او را از دخالت در امور سیاسی منع شرعی کنند و باز اگر آن شخص به این تصمیم و اخطار حکیمانه‌ی استاد و مراد خود عمل میکرد یقیناً مشکلات بعدی را برای خود و کشور به وجود نمیآورد. 🔰رهبر معظم انقلاب، ۱۳۸۱/۰۴/۲۰، پاسخ به نامه‌ی آیت‌الله طاهری امام جمعه اصفهان‌ @almorsalaat
❄️از سیم خاردار نفست عبور کن ✅این مطلبی که ایشان نقل کردند از من، حرف من نیست؛ حرف یک رزمنده‌ی همدانی است که اگر چنانچه از سیم خاردار میخواهی رد بشوی، اوّل باید از سیم خاردار نفْست عبور کنی. وقتی گرفتار خودمان هستیم، نمیتوانیم کاری انجام بدهیم؛ این را آنها به ما یاد دادند؛ این را آن جوان ۲۰ ساله یا ٢۵ ساله‌ی رزمنده به ما تعلیم داد، از آنها یاد گرفتیم؛ این یک ثروت عظیم است. 🔰رهبر معظم انقلاب، ۱۶.۱۲.۹۵ @almorsalaat
💢به مناسبت طرح یک روایت فقهی ✍️حجه الاسلام حامد سامی 📜 روایتی در کتاب شریف کافی هست که امام خمینی (ره) در ابتدای کتاب «بدائع الدرر فی قاعدة نفی الضرر» مطرح میکنند.متن روایت : «عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ بُكَيْرٍ عَنْ زُرَارَةَ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: إِنَّ سَمُرَةَ بْنَ جُنْدَبٍ كَانَ لَهُ عَذْقٌ «2» فِي حَائِطٍ لِرَجُلٍ مِنَ الْأَنْصَارِ وَ كَانَ مَنْزِلُ الْأَنْصَارِيِّ بِبَابِ الْبُسْتَانِ وَ كَانَ يَمُرُّ بِهِ إِلَى نَخْلَتِهِ وَ لَا يَسْتَأْذِنُ فَكَلَّمَهُ الْأَنْصَارِيُّ أَنْ يَسْتَأْذِنَ إِذَا جَاءَ فَأَبَى سَمُرَةُ فَلَمَّا تَأَبَّى جَاءَ الْأَنْصَارِيُّ إِلَى رَسُولِ اللَّهِ ص فَشَكَا إِلَيْهِ وَ خَبَّرَهُ الْخَبَرَ فَأَرْسَلَ إِلَيْهِ رَسُولُ اللَّهِ ص وَ خَبَّرَهُ بِقَوْلِ الْأَنْصَارِيِّ وَ مَا شَكَا وَ قَالَ إِنْ أَرَدْتَ الدُّخُولَ فَاسْتَأْذِنْ فَأَبَى فَلَمَّا أَبَى سَاوَمَهُ حَتَّى بَلَغَ بِهِ مِنَ الثَّمَنِ مَا شَاءَ اللَّهُ فَأَبَى أَنْ يَبِيعَ فَقَالَ لَكَ بِهَا عَذْقٌ يُمَدُّ لَكَ فِي الْجَنَّةِ فَأَبَى أَنْ يَقْبَلَ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص لِلْأَنْصَارِيِ‏ اذْهَبْ فَاقْلَعْهَا وَ ارْمِ بِهَا إِلَيْهِ فَإِنَّهُ لَا ضَرَرَ وَ لَا ضِرَارَ » 📚 «الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏5، ص: 293» ✳️نکتۀ جالب این روایت نحوۀ مواجهۀ برخی افراد با پیامبر اکرم (ص) است. در این روایت یک فرد مسلمان طوری با پیامبر اکرم (ص) برخورد می کند که گویی هیچ توجهی به شخصیت عظیم ایشان ندارد. ✳️اینگونه روایات که تعداد شان کم هم نیست ، یک مطلب مهم را به ما گوشزد می کند و آن این است که دین اسلام هر چند اهداف بسیار بلندی برای انسان ترسیم کرده است ؛ اما گسترۀ زیادی از این شریعت در مواجهه با انسان ها و زندگی معمولی آنها و پاسخ به نیازهای زندگی آنهاست. ما باید توجه کنیم که دین اسلام فقط عرفان و فقط فقه و فقط اخلاق و فقط امور معنوی یا مادی نیست . اسلام در عین وحدانیت ، همۀ جوانب مادی و معنوی انسان در بعد فردی و جمعی را در بر می گیرد به طوریکه بسیاری از اهداف اسلام؛ حتی عرفان اسلامی نیز در قالب نظام های اعتباری زندگی دنیا به نتیجه می رسد و نیاز به گوشه نشینی و دوری از اجتماع نیست. ✳️اگر بپذیریم که اسلام چنین گستره ای دارد ، پس کسی می تواند در عمل و تبلیغ اسلام به درستی کار کند که به همۀ جوانب اسلام توجه کند ؛ یعنی اسلامی که معرفی میکند باید برای عارف و عامی سودمند باشد .البته چنین کاری به صورت کامل ، درسایۀ اجتهاد به دست می آید. 💠شهید مطهری (ره) چنین دانشمندی بود . ایشان در کنار تسلط به فلسفۀ اسلامی واصول فقه ، توانست به ابعاد مختلف شریعت اسلام توجه کند . کارکرد فقه اسلامی در نگاه ایشان بسیار راقی و پاسخگو به نیازهای امروز بشر است . به گواه امام خمینی(ره) « آثار قلم و زبان او بی استثناء آموزنده و روانبخش و مواعظ و نصایح او که از قلبی سرشار از ایمان و عقیدت نشأت می گرفت ، برای عارف و عامی سودمند و فرحزاست » . @almorsalaat
⁉️شرط لازم برای استفاده از کلمات عرفا و فلاسفه ✅اين دو طريقه (عرفا و فلاسفه) در غايت اتقان و متانت و شموخ است، ولى به واسطه آن‏كه در كمال دقت است و مبتنى بر اصول كثيره است، از فلسفه و اصطلاحات اهل الله و اصحاب قلوب، تا آن مقدمات حاصل نباشد و انس تام و تمام و مزاولت بسيار و كامل به علماء بالله نباشد، از اين بيانات چيزى حاصل نيايد و تحير بر تحير افزايد. 📚امام خمینی (ره)، شرح چهل حدیث ص۶۷۸ @almorsalaat
♨️راه حل بی انگیزگی در تحصیل؟؟ 💠پست ذیل درمورد مشاوره تحصیلی یکی از با مشاور محترم کانال حجت الاسلام افروزی می باشد. موضوع بحث: علل و عوامل بی انگیزگی و نداشتن نشاط عملی و راه حل آن است. 🔰🔰🔰🔰🔰🔰 🌀 : سلام. خسته نباشید. بنده از مقطع سیکل به حوزه آمدم و امسال هم پایه دوم هستم.دو از خدمت شما داشتم .اول اینکه بنده در برخی اوقات احساس بی انگیزگی و بی حوصلگی میکنم و حال و حوصله درس خواندن ندارم. به خصوص در زمان کرونا که دروس مجازی شدند که بیشتر شده. بنظر شما چه باید بکنم تا انگیزه به وجود بیاید؟ دوم اینکه نظر شما در مورد سنتی خواندن چیست؟مثلاً جامع المقدمات خواندن و......؟ ممنون میشم که پاسخ دهید. 🔷 : سلام. سلامت باشید. 🔻درمورد سوال اول، شما در وهله اول باید با مراقبه و بررسی عادت های علمی خود بینید دقیقا چه موقع و چه چیز موجب بی انگیزگی و از دست رفتن شوق و اشتیاقتان علمی تان می شود. 🔅مثلا برنامه منظم نداشتن و شلوغ پلوغ بودن برنامه های روزانه از عوامل مهم در یاس علمی می شود. 🔅همینطور هدف مشخص و واضح نداشتن یا عدم توجه و التفات روزانه به آن هدف، از دیگر موانع بی انگیزگی و نشاط علمی است. 🔅و همینطور دیدگاه درست و متناسب به علم نداشتن و ندانستن جایگاه آن در بین علوم و روش متناسب تحصیل آن نیی می توانید از دیگر عوامل باشد 🔅و اما عامل اصلی که شیطان ملعون است را باید با توسل و توجه واقعی و قلبی به امام زمان عج و مراقبه در انجام واجبات و ترک محرمات، از خود دور کنید. علوم حوزوی از آنجا که تک تک شان در رشد و تعالی واقعی انسان سهم بسزایی دارند، تحصیل آن ها، موجب رنجش و طغیان جناب شیطان می شود. نگذارید تلقینات و خطوراتی که از جانب او بر قلب پاکتان می شود، او را به خواسته اش برساند. 🔷در مورد سوال دوم، مهم در درس خواندن (هر منبع و محتوایی) رعایت روش منطقی تحصیل آن است. اگر شما همین دروس متعارف را به شیوه صحیح یی بخوانید و دارای آنها شوید، حقا شما را از سنتی خواندن کفایت می کند. 🌀 : خیلی ممنون. 🔻 : خواهش. خوشا به حالتان که اول کار هستید و زود به فکر افتادید. ان شاء الله با تحصیل صحیح و متناسب هر علم چنان شیرینی به نفستان القا می شود، که بی نشاطی و بی انگیزگی علمی را از یاد خواهید برد. 🔻شما نوارهای مجموعه صوتی طلبه موفق را گوش داده اید؟ 🌀 : کامل نه. 🔻 : ان شاء الله با دقت کامل گوش بدید. واقعا خواهید دید که چه تاثیر مثبتی در شیوه برنامه ریزی و خواندن و شناخت صحیح هر علم به شما می دهد. eitaa.com/palmorsalaat/17 ┄┅┅═❅❅❄️❅❅═┅┅┄ @almorsalaat
💢عقیده به امام زمان، نمیگذارد مردم تسلیم شوند؛ به شرطی که این عقیده را درست بفهمند. 🔰رهبر معظم انقلاب ۷۴/۱۰/۱۷ ✅در همین کشور خود ما، یکی از بزرگان علما و روحانیون محترمی که امروز بحمد اللّه در میان ما هستند و برکات وجود ایشان بازهم شامل حال مردم میشود، برای من نقل میکردند که در اوایل روی کار آمدنِ رژیم منحوس و فاسد و وابسته‌ی پهلوی، آن کودتاگرِ بیسوادِ فاقدِ هرگونه معرفت و معنویّت، یکی از آخوندهای وابسته به دربار را صدا کرد و از او پرسید این قضیه‌ی امام زمان چیست که چنین مشکلاتی برای ما درست کرده است؟! آن آخوند هم برطبق دل و میل او، جوابی میگوید و آن قلدر هم مأموریت میدهد که بروید مسئله را حل و تمام کنید و این اعتقاد را از دل مردم بیرون بیاورید! او میگوید: این کار آسان نیست و خیلی مشکلات دارد و باید کمک کم‌کم و با مقدّمات شروع کنیم. البته آن مقدّمات به فضل پروردگار و با هشیاری علمای ربّانی و آگاهان این کشور، در آن دوران ناکام ماند و نتوانستند آن نقشه‌ی شوم را عملی کنند. در کشور ما، یک کودتاچی غاصب، از طرف دستگاه‌های قدرت استعماری مأموریت داشت که بیاید ایران را قبضه کند و کشور را دودستی تحویل دشمن دهد و برای آنکه بتواند بر این مردم مسلّط شود، یکی از مقدّمات لازمش این بود که عقیده به مهدی موعود را از ذهن مردم پاک کند. عقیده به امام زمان، نمیگذارد مردم تسلیم شوند؛ به شرطی که این عقیده را درست بفهمند. @almorsalaat
♨️ کتاب الفائق فی الاصول 🔰استاد علی فرحانی 🔺روزهای شنبه و یکشنبه 🔺ساعت ۴عصر 🔹فیضیه مدرس ۲۱۵ ✅پخش زنده از اینستاگرام👇 instagram.com/almorsalat 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
💢 پیرامون تدریس بدایه الحکمه استاد علی فرحانی 🔰 حجه الاسلام سید محمد هاشمی 💠بسیاری از طلاب، گاهی از نحوه کار فلسفی می پرسند. پاسخ بنده به کسانی که مستوای منطقی خوبی در مقدمات تحصیل به دست آورده اند، استماع جلسات بدایه سال 89 استاد فرحانی است (218 جلسه). این جلسات تحقیقی بینش بسیار عمیقی در فلسفه به متعلم می دهد و او را از دام قرائت های متشتت در علمی که قرار است واقعیت هستی را در آینه فهم انسان قرار دهد رهایی می دهد. در ادامه برخی مزایای این جلسات را به اختصار می آوریم: 1⃣ شروع واقعی از بدیهیات: جلسات بدایه استاد بر اساس مشی همیشگی علامه طباطبایی در مجموعه کتب خود از بدیهی ترین نقطه ی فکری بشر آغاز می شود و بر همین اساس تقریر صحیحی از نظر علامه نیز ارائه می کند. نظریه ی استاد در عدم تقدم معرفت شناسی بر فلسفه از همین نوع نگاه ناشی می شود. 2⃣ایجاد فضای مشاوراتی در ضمن تدریس: در طول این جلسات، استاد با نگاهی تحقیقی با متعلمین در کلاس همراه می شود و اجازه می دهد، دانش پژوهان در جلساتی صرفا تقریر استاد را مورد بررسی و حتی نقد قرار دهند و فهم نهایی خود را از این جرح و تعدیل حاصل کنند. 3⃣استکمال واقعی در علم حصولی: به نظر استاد، فلسفه دانی، یک استکمال حقیقیِ علمی است. از این جهت صرف آشنایی با اصطلاحات نه تنها کافی نیست بلکه گاهی به شدت رهزن است. به همین جهت در طول این تدریس مخاطبان ریاضتِ مثبت علمی را در فلسفه تجربه می کنند و برای مثال حقیقتا وقتی به انتهای مرحله ی وجود ذهنی می رسند، حقیقت فلسفه و اندیشندن پس از اصالت وجود را در خود می یابند. 4⃣ترسیم مستحکم مبنای حکمت متعالیه: از آن جهت که فلسفه ی اسلامیِ مورد نظر علامه از نظریه اصالت وجودی صدرا می گذرد، استاد زمان مفصلی را به نهادینه کردن مبنای اصالت وجود، سعه ی براهین دال بر آن، ارتباط منطقی اصالت وجود، تشکیک، تخصص، وجود ذهنی، حرکت، علم و الهیات بالمعنی الاخص اختصاص می دهند. برای مثال خوب است به پایان مباحث ایشان در اصالت وجود و نحوه ی ورود به بحث تشکیک در این دوره تدریس مراجعه کنید. بر اساس نگاه استاد در همان کتاب بدایه و پیش از آغاز نهایه، تقریر غنی تر علامه طباطبایی از اصالت وجود نسبت به صدرا بیان می شود. و در پایان براهین اصالت وجودی بدایه روشن می شود که آنچه صدرا در باب علیت می خواست نتیجه بگیرد علامه طباطبایی در ابتدای فلسفه نتیجه گرفته است. 5⃣فلسفه به مثابه یک جهان بینی: در این سلسله جلسات، فلسفه نه به صورت یک علم چند بخشی بلکه به عنوان یک منظومه ی فکری و جهان بینی استدلالی معرفی و ترسیم می شود. به همین جهت در این تدریس از مرحله اول بدایه تا مرحله ی دوازدهم آن وحدت اتصالی روشنی به چشم می خورد. 6⃣آشنایی با شارحان کلام علامه طباطبایی(نوصدراییان): از آنجا که نظرات علامه طباطبایی پس از ایشان مورد بررسی و حتی نقد قرار گرفته است در این جلسات در کنار تبیین بدایه الحکمه، آثار اساتید معظم همچون حضرات آیات مطهری، جوادی، مصباح و حسن زاده آملی نیز به فراخور هر بحث مورد بررسی قرار می گیرد. از این رو این جلسات به نوعی می تواند علاوه بر شرح بدایه بررسی کتبی مانند، شرح منظومه، رحیق مختوم و تعلیقه علی النهایه نیز قلمداد شود. به همین علت، متعلم پس از پایان این دوره تدریسی تسلط خوبی نسبت به مبانی و آراء فیلسوفان اسلامی معاصر به دست می آورد. 7⃣ اتصال مباحث فلسفی و عرفانی: در این جلسات اتصال و ثمرات مباحث فلسفی به نحو بسیار اثرگذاری هم از جهت علمی در عرفان نظری و هم از جهت عملی در عرفان عملی بررسی می شود. (مراجعه کنید به جلسات وجود ذهنی، انتهای اصالت وجود، مباحث اضافه اشراقی و فصل عاشر مرحله ی علم و عالم و معلوم) 8⃣تبیین اساسی علم حصولی: اما یکی از مزایایی که در این جلسات وجود دارد و حقیقتا کم یاب یا نایاب است، اهتمام ویژه به بررسی و تبیین علم حصولی است. علم حصولی خصوصا پس از اثبات اصالت وجود با بحرانی جدی در فلسفه مواجه می شود. در این جلسات استاد معظم تلاش چشم گیری برای توضیح علم حصولی و تحقق آن حتی در فضای پس از اصالت وجود می کند. اهمیت این امر بر کسانی که دستی بر آتش فلسفه دارند و از طرفی با فلسفه غرب نیز مواجهند پوشیده نیست. این مباحث را می توانید در ابتدای تدریس، ابتدای مباحث تشکیک، کل جلسات تخصص وجود، مباحث نفس الامر، کل مباحث وجود ذهنی، بیست جلسه اول سال دوم تدریس در تبیین معرفت شناسی، فصل عاشر علم و عالم و معلوم، اقسام فواعل در باب علت و معلول پی گیری کنید. 9⃣باز شدن راه برای مطالعه کلیه آثار فلسفی: یکی از مزایای این جلسات امکان ارتباط با مجموعه تراث فلسفه ی اسلامی پس از آن است. این اثر به جهت گستردگی مباحث و تفصیل یک دوره ی کامل فلسفه، ارتباط متعلم را با سرمایه ی فلسفه ی اسلامی از بوعلی تا کنون برقرار می کند.برای مثال می توانید پیش و پس از استماع جلسات، کتاب منتخباتی از آثار حکمای الهی ایران تالیف فیلسوف گرانقدر سید جلال الدین آشتیانی را به مطالعه بگیرید و ببینید چگونه تراث حکمای متقدم واضح و روشن و قابل مطالعه خواهد بود. ✅ در پایان باید گفت استاد فرحانی دوره های تدریس دیگرِ کتاب بدایه را نیز دارند که با سرعت بیشتری ارائه شده است و بسیاری از مزایای بالا را نیز حائز است ولی به نظر حقیر برای تحصیل موارد بالا استماع جلسات بدایه سال 89 ضروری است. 💠💠💠💠💠 ✳️ لینک دانلود جلسات بدایه 89 👇👇👇👇👇 🆔 http://ostadfarhani.ir/falsafe/bedaye/Bedaye-sadoqi/ 💠💠💠💠💠💠 @ofoqemobin @almorsalaat
🔉🔉 دروس استاد علی فرحانی 🌐به حول و قوه الهی صوت دروس استاد علی فرحانی در سال جاری 99-400 در کانال زیر بارگزاری می شود. 👇👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1721434112C7e17979da1 @almorsalaat