eitaa logo
المرسلات
10.3هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
550 ویدیو
40 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خارج اصول 4/9/1403
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خارج فقه 4/9/1403
0086-KharejOsul-14030903.MP3
32.47M
🔊| ترجیح قول مرحوم آخوند نسبت به سائر کلمات اصولیین و البته عدم پذیرش قول آخوند/ مروری بر مطالب گذشته نسبت به کلام آخوند و کلمات سائر اصولیین/ نکاتی در مورد اسماء اشاره و موصولات و انحاء حروف و بی ثمر بودن آن در مقام استنباط/ نکاتی مهم در مورد ترادف و رد امکان دائمی جابجایی مترادفین نسبت به هم/ اشارتی به مبحث خبر و انشاء و نظر محقق خوئی در این مبحث 🎙استاد علی فرحانی 📚درس خارج اصول. شنبه. 1403/9/3 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
0079-KharejFeq-14030903.MP3
25.34M
🔊| ورود در مسأله پنجم و توضیح فرع مطرح در آن و تفاوت آن با فروع سابقه/ نگاهی به این فرع از حیث وسائط التنجیس/ نکاتی مهم در مورد اصل «منجسیت متنجس»/ تقسیم اولی اشیاء عالم در نگاه فقهاء به (اعیان نجسه) و (اعیان طاهره بالذات) و (ماء)/ تاثیر این تقسیم در نجس کردن ماء توسط متنجس و تفاوت بین فرع محل بحث با وسائط التنجیس از این منظر 🎙استاد علی فرحانی 📚درس خارج فقه. شنبه. 1403/9/3 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خارج اصول 5/9/1403
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خارج فقه 5/9/1403
0087-KharejOsul-14030904.MP3
32.39M
🔊| مروری دوباره بر نظر مرحوم آخوند در باب وضع حروف/ اشکال ترادف بین اسم و حرف/ انکار ملازمه بین مترادف بودن و استعمال یکی به جای دیگر مبتنی بر تفکیک مقام وضع و استعمال/ عوارض مقام استعمال و تفکیک اش از مستعمل فیه و موضوع له/ بیانی مفصل نسبت به جایگاه بحث از حروف در علوم ادبی و اشاراتی مهم به کتب لغت از جهت ترادف/ ورود در بحث خبر و انشاء و توضیح آن از حیث منطقی و معرفت شناسی و علوم ادبی/ جایگاه این بحث در علم اصول 🎙استاد علی فرحانی 📚درس خارج اصول. یکشنبه. 1403/9/4 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
0080-KharejFeq-14030904.MP3
33.21M
🔊| مروری بر جایگاه بحث فعلی و تفاوت آن با مساله تنجیس متنجس/ ادله محل بحث و بررسی آنها/ روایات مطلقه محل بحث مانند روایت نبوی مشهور و روایات دیگر/ غریب بودن تمسک به اطلاق دو روایت مطلقه محل بحث/ جریان استصحاب بقاء طهارت و مطهریت ماء در محل بحث/ ورود در مساله پنجم در مورد تغیر اوصاف به واسطه عین نجس و فروض آن 🎙استاد علی فرحانی 📚درس خارج فقه. یکشنبه. 1403/9/4 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
0088-KharejOsul-14030905.mp3
32.76M
🔊| تاکید بر منظر صحیح به مبحث خبر و انشاء و اشکالی به مشهور اصولیین در این‌ وادی/ نگاه به این مبحث از حیث غایت استنباط در فقه/ سه یا چهار نظریه رئیسی در باب خبر و انشاء/ ورود در نظر آخوند ذیل «لایبعد» در ان قلت و قلت در معانی حرفیه/ تفکیک بین چهارگانه مقام وضع و موضوع له و مقام استعمال و مستعمل فیه در تبیین نظر آخوند و نکاتی بسیار مهم در مورد حیث تکوینی مقام استعمال 🎙استاد علی فرحانی 📚درس خارج اصول. دوشنبه. 1403/9/5 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
0081-KharejFeq-14030905.mp3
31.03M
🔊| تغیر اوصاف ماء در مسأله ششم/ فروض گفته شده در جلسه گذشته نسبت به این مسأله و بررسی اطلاق ادله نسبت به فروض مختلف تغیر اوصاف/ عبارت صاحب جواهر در مورد تغیر در این مسأله/ عبارات مقابلین صاحب جواهر و کیفیت تمسک آنها به ادله/ نظری دیگر در این وادی/ توضیح عبارت حضرت امام بر اساس توضیحاتی که گذشت/ اشاره ای به نظر آیت الله فاضل در تفصیل الشریعه و اشکالی از جهت ابهام عبارت به ایشان/ تبیین ای مهم از دلیل فتوای حضرت امام و فهم ایشان از ادله شرعیه 🎙استاد علی فرحانی 📚درس خارج فقه. دوشنبه. 1403/9/5 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خارج اصول 7/9/1403
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خارج فقه 7/9/1403
0089-KharejOsul-14030907.mp3
28.77M
🔊| مروری بر مطالب گفته شده در جلسه سابق نسبت به نظر مختار در تفسیر عبارات مرحوم آخوند/ تفسیر مختار از عبارات آخوند در مبحث استعمال در اکثر/ جمع بندی نظر آخوند نسبت به خبر و انشاء/ ورود در نظر دوم در باب خبر و انشاء و بیان آن توسط آخوند در مبحث طلب و اراده/ وجود انشائی در بیان آخوند خراسانی و تحقق آن «باللفظ»/ حیث زبان شناسی و لمی در این دو نظریه اول/ ورود در نظریه سوم از محقق خوئی یعنی نظریه ابراز/ حاکی بودن و مخبر بودن لفظ بر اساس نظریه ابراز/ صدق و کذب پذیر بودن انشاء بر اساس نظر محقق خوئی 🎙استاد علی فرحانی 📚درس خارج اصول. چهارشنبه. 1403/9/7 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
0082-KharejFeq-14030907.mp3
29.53M
🔊| مساله بعد در مورد تنجیس ماء مطلق/ مروری بر مباحث گذشته/ فرع اول در فضای عدم ملاقات و فرع دوم در فضای ملاقات از مساله محل بحث/ توصیح عبارات مرحوم امام در این مساله و مخالفت سید صاحب عروه و برخی دیگر از فقهاء با ایشان/ عدم وجود دلیل خاص در این مساله/ وفور بی انضباطی در کلمات بسیاری از فقهاء نسبت به علت تامه بودن یا نبودن ملاقات در منجسیت/ جزء العله بودن ملاقات در تنجیس ماء مطلق/ اشکالی مهم به فتوای صاحب عروه / دفاعی از صاحب عروه بر اساس استحاله بقاء عرض بلا جوهر/ پاسخ به این دفاع بر اساس کلام حضرت امام در کتاب الاستصحاب 🎙استاد علی فرحانی 📚درس خارج فقه. چهارشنبه. 1403/9/7 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
💢به جز حسین(ع) مرا ملجأ و پناهی نیست 💢در این عقیده، یقین دارم اشتباهی نیست 💢ره نجات حسین است و دوستی حسین 💢به سوی حق به جز این ره، طریق و راهی نیست 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
معنای همنشین بودن برخی با اهل بیت علیهم السلام در بهشت.mp3
1.48M
🎙| معنای همنشین بودن برخی از اهل بهشت با پیامبر اکرم و اهل بیت عصمت و طهارت 🎙استاد علی فرحانی 📚گزیده تدریس شواهد الربوبیه. موسسه اسراء. سال 1397 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
حتما بشنوید👆
🎙امام خمینی ◾️تمام ابعادى كه براى زن متصور است و براى يك انسان متصور است در فاطمۀ زهرا سلام اللّٰه عليها - جلوه كرده و بوده است. يك زن معمولى نبوده است؛ يك زن روحانى، يك زن ملكوتى، يك انسان به تمام معنا انسان، تمام نسخۀ انسانيت، تمام حقيقت زن، تمام حقيقت انسان. ◾️او زن معمولى نيست؛ او موجود ملكوتى است كه در عالم به صورت انسان ظاهر شده است؛ بلكه موجود الهى جبروتى در صورت يك زن ظاهر شده است ◾️... تمام هويتهاى كمالى كه در انسان متصور است و در زن تصور دارد - تمام - در اين زن است... زنى كه تمام خاصه‌هاى انبيا در اوست. زنى كه اگر مرد بود، نبى بود؛ زنى كه اگر مرد بود، به جاى رسول اللّٰه بود....تمام حيثيت زن و تمام شخصيت زن... ◾️معنويات، جلوه‌هاى ملكوتى، جلوه‌هاى الهى، جلوه‌هاى جبروتى، جلوه‌هاى مُلكى و ناسوتى - همه - در اين موجود مجتمع است. ◾️انسانى است به تمام معنا انسان؛ زنى است به تمام معنا زن. از براى زن ابعاد مختلفه است؛ چنانچه براى مرد، و براى انسان. اين صورت طبيعى نازل‌ترين مرتبۀ انسان است و نازل‌ترين مرتبۀ زن است و نازل‌ترين مرتبۀ مرد است؛ لكن از همين مرتبۀ نازل، حركت به سوى كمال است. ◾️انسان، موجود متحرك است؛ از مرتبۀ طبيعت تا مرتبۀ غيب، تا فنا در الوهيت. براى صديقۀ طاهره اين مسائل، اين معانى حاصل است. از مرتبۀ طبيعت شروع كرده است، حركت كرده است؛ حركت معنوى؛ با قدرت الهى، با دست غيبى، با تربيت رسول اللّٰه - صلى اللّٰه عليه و آله و سلم - مراحل را طى كرده است تا رسيده است به مرتبه‌اى كه دست همه از او كوتاه است. 📚صحیفه نور ج7. ص337 @almorsalaat
📌امیرالمومنین (ع)، جانشین پیامبر (ص) در دو وظیفه مهم 🎙مقام معظم رهبری ◾️ما شیعه معتقدیم _این چیزی که میگوییم اعتقاد شیعه است اعتقاد شخص خاصی نیست_ آن کسی که بعد از پیغمبر این هر دو منصب را به حکم خدا و پیغمبر در دست گرفت؛ یعنی منصب تفسیر و تدوین و تشریح مكتب را و منصب رهبری و زعامت و ادامه ی راه سیاسی پیغمبر را علی بن ابی طالب امیر المؤمنين است... امامت برای خاطر این دو منظور و دو هدف است: یکی تشریح مکتب تفسير مكتب ، تدوین مکتب؛ و دیگری ادامه ی راه جامعه ی اسلامی؛ یعنی زمام جامعه را در دست گرفتن و جامعه را در همان خط سیر و خط مشی ای که پدید آورنده ی انقلاب - یعنی پیامبر- ترسیم کرده و معین کرده و از پیش معلوم شده پیش بردن و کشاندن. اینها وظیفه ی امام است. این دو وظیفه به گفته ی خود پیغمبر بعد از پیغمبر محول شد به امیر المؤمنین و بعد از امیرالمؤمنین هم به یازده امام دیگر هم از طریق شیعه و هم از طریق سنی روایاتی نقل شده که خود پیغمبر معین کردند که دوازده نفر بعد از من امام هستند: «الأئمة من ولدى اثنا عشر . امام، البته به همین معنایی که عرض کردیم؛ یعنی هم شارح مکتب و مفسر مكتب و هم ادامه دهنده ی راه پیغمبر در پیشبرد جامعه؛ یعنی کارهای سیاسی پیغمبر به تعبیر دیگر، امام دارای دو بال است: یک بال بال فکری؛ یک بال بال سیاسی امام با یک دست مکتب را تبیین میکند با دست دیگر زمام جامعه ی اسلامی را در دست میگیرد و به سوی هدف پیش میبرد. 📚بیانات 20/11/51 @almorsalaat
🎙امام باقر علیه السلام ◾️لَقَدْ كَانَتْ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهَا طَاعَتهَا مَفْرُوضَةً عَلَى جَمِيعِ مَنْ خَلَقَ اللَّهُ من الجن والإنس والطير، والبهائم. والأنبياء، والملائكة ◾️ترجمه: اطاعت از حضرت فاطمه بر همه مخلوقات اعم از جنیان و آدمیان و پرندگان و چهارپایان و پیامبران و ملائکه واجب بوده است. 📚محمد بن جریر طبری شیعی، دلائل الامامه ص ۱۰۵ 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
🎙امیر المومنین (ع) ◾️...قَالَ: سَمِعْتُ عَلِيّاً (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) يَقُولُ: وَ اَللَّهِ لَوْ صَبَبْتُ اَلدُّنْيَا عَلَى اَلْمُنَافِقِ صَبّاً مَا أَحَبَّنِي، وَ لَوْ ضَرَبْتُ بِسَيْفِي هَذَا خَيْشُومَ اَلْمُؤْمِنِ لَأَحَبَّنِي، وَ ذَلِكَ أَنِّي سَمِعْتُ رَسُولَ اَللَّهِ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) يَقُولُ: يَا عَلِيُّ ، لاَ يُحِبُّكَ إِلاَّ مُؤْمِنٌ، وَ لاَ يُبْغِضُكَ إِلاَّ مُنَافِقٌ. ◾️ترجمه: از امير المؤمنين (عليه السّلام) كه مى‌فرمود: و اللّٰه كه اگر همه عالم را بر منافق بريزم و بپاشم او مرا دوست نخواهد داشت، و اگر به اين شمشير بزنم خيشوم و بينى مؤمن را باز هم مرا به جان دوست دارد، و اين از آن مقوله است كه من از پيغمبر (صلّى اللّه عليه و آله) شنيده‌ام كه مى‌فرمود: يا على دوست ندارد تو را مگر مؤمن، و دشمن ندارد تو را مگر منافق. 📚أمالی شیخ‌ طوسی. جلد اول. ص 206 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
روایتی بسیار زیبا👆