المرسلات
🎙#اربعین| و صلی الله علی الباکین علی الحسین(ع) 🎙استاد علی فرحانی #المرسلات #استاد_علی_فرحانی
.
📌بخشی از روایتی را که استاد در این صوت اشاره فرمودند👇
◾️ألا و صلى الله على الباكين على الحسين بن علي عليهما السلام رحمة وشفقة، واللاعنين لأعدائهم والممتلئين عليهم غيظا وحنقا ألا وإن الراضين بقتل الحسين عليه السلام شركاء قتلته.
◾️ألا و إن قتلته وأعوانهم وأشياعهم والمقتدين بهم براء من دين الله.
◾️[ألا] إن الله ليأمر الملائكة المقربين أن يتلقوا دموعهم المصبوبة لقتل الحسين عليه السلام إلى الخزان في الجنان، فيمزجونها بماء الحيوان، فيزيد في عذوبتها وطيبها ألف ضعفها. و إن الملائكة ليتلقون دموع الفرحين الضاحكين لقتل الحسين عليه السلام ويلقونها...
📚تفسير الإمام العسکری جلد : 1 صفحه : 369
#المرسلات
#استاد_علی_فرحانی
@almorsalaat
📌سلسله جلسات با مدیران سازمان تبلیغات استانها
🎙استاد علی فرحانی
💢جلسه دوم بیانات استاد را بشنوید👇
@almorsalaat
جلسه دوم_01.mp3
44.7M
🎙#سازمان_تبلیغات| جلسه دوم سلسله جلسات با مدیران سازمان تبلیغات استانها، با موضوع خلأهای فعلی جامعه و وظیفه حوزه نسبت به آنها از منظر رهبر معظم انقلاب
🎙استاد علی فرحانی
📚مشهد. سازمان تبلیغات. 25/5/1403
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
💢مجاهدة فی الله و مجاهدة فی سبیل الله
🎙علامه طباطبایی
❇️...و إلى هذا الاختلاف يشير قوله تعالى: «وَ الَّذِينَ جاهَدُوا فِينا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنا وَ إِنَّ اللّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِينَ» : العنكبوت-٦٩.
❇️إذ فرق بين أن يجاهد العبد في سبيل الله، و بين أن يجاهد في الله، فالمجاهد في الأول يريد سلامة السبيل و دفع العوائق عنه بخلاف المجاهد في الثاني فإنه إنما يريد وجه الله فيمده الله سبحانه بالهداية إلى سبيل دون سبيل بحسب استعداده الخاص به، و كذا يمده الله تعالى بالهداية إلى السبيل بعد السبيل حتى يختصه بنفسه جلت عظمته.
📚المیزان. جلد اول. ص 35
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
#اطلاعیه_دروس_خارج
#استاد_علی_فرحانی
📌سلسله دروس خارج استاد علی فرحانی در سال 1403-1404
💢خارج فقه طهارت. با محوریت کتاب الطهاره و بر اساس متن تحریر الوسیله حضرت امام(ره)
💢خارج اصول فقه. با محوریت کتاب مناهج الوصول حضرت امام(ره). (مبحث وضع)
📚 مکان: موسسه ائمه اطهار. طبقه همکف.(شماره مدرس، متعاقبا اعلام خواهد شد)
📚 زمان: 24 شهریور. ساعت 8 الی 9 صبح
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
May 11
#شب_جمعه
#سیدالشهداء
◽️وضع من را به خدا روضه تو سامان داد
◽️من اگر گریه برایت نکنم میمیرم
◽️جان ناقابل من کاش فدای تو شود
◽️اگر این جان به فدایت نکنم؛میمیرم
◽️شعرهایم همگی درد فراق است؛ببخش
◽️صحبت از کرب و بلایت نکنم می میرم
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
12.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥#شب_جمعه| تنها راه کمال انسان، منحصر در شریعت است/ در این نگاه، سه گانه شریعت و طریقیت و حقیقت وجود ندارد
🎙استاد علی فرحانی
📚گزیده جلسه چهارم از سلسله جلسات سلوک انقلابی (کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن). دی ماه 1402
#سلوک_انقلابی #تربیت_انقلابی #عرفان_اجتماعی
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
المرسلات
#اطلاعیه_دروس_خارج #استاد_علی_فرحانی 📌سلسله دروس خارج استاد علی فرحانی در سال 1403-1404 💢خارج فق
جمع بندی درس خارج اصول.pdf
119.8K
📌جمع بندی ده جلسه اول درس خارج اصول. سال 1402_1403
🎙استاد علی فرحانی
✍️مقرر: سید مجتبی امین جواهری
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
تا ذهن را نشناسیم نمیتوانیم فلسفه داشته باشیم_01.mp3
2.67M
🎙#فلسفه| باید جایگاه علم حصولی در فضای اصاله الوجود توضیح داده شود/ این معنای صحیح عبارت شهید مطهری است: «تا ذهن را نشناسیم نمیتوانیم فلسفه داشته باشیم»
🎙استاد علی فرحانی
📚گزیده تدریس شواهد الربوبیه. موسسه اسراء
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
المرسلات
🎙#فلسفه| باید جایگاه علم حصولی در فضای اصاله الوجود توضیح داده شود/ این معنای صحیح عبارت شهید مطهری
.
📌مکرر گفته ایم «تا ذهن را نشناسیم فلسفه نخواهیم داشت»
🎙شهید مطهری
💢به عبارت ديگر به بررسى ادراكات ذهن پرداخته آنچه را «حقيقت» است از آنچه «حقيقت نما» است تميز دهيم و به تعبير فلاسفۀ اسلامى امور اصيل را از امور اعتبارى بازشناسيم و اين مطلب از مطالعۀ همين مقاله و مقالههاى بعدى روشنتر خواهد شد؛ و خوانندۀ محترم از حالا بايد ذهن خويش را براى قبول يك حقيقت كه مكرر به آن اشاره خواهيم كرد آماده كند و آن اينكه: تا ذهن را نشناسيم نمىتوانيم فلسفه داشته باشيم. (اصول فلسفه. ج 6. ص 489)
◽️◽️◽️◽️
💢اين است كه ما همواره گفتهايم كه تا ذهن را نشناسيم اساساً نمىتوانيم فلسفه داشته باشيم. در واقع هنر عمدۀ فلسفه اين است كه فعاليتهاى ذهن را مىشناسد و انديشههاى واقعيتدار را از انديشههاى ذهنى و اعتبارى جدا مىكند. (الهیات شفا. جلد اول. ص 112)
◽️◽️◽️◽️◽️
💢ما در اصول فلسفه روى اين مطلب خيلى تكيه كرديم كه انسان تا ذهن را نشناسد نمىتواند فلسفه داشته باشد. غالباً اين اعتبارات ذهن با واقعيات مخلوط و اشتباه مىشود و همين سبب گمراهى مىگردد. اگر انسان ذهن را بشناسد و اين انبوه انديشهها را از همديگر تشخيص بدهد و بشكافد، مىبيند كه حقيقت و واقعيت خيلى برايش روشن و واضح مىشود. از زمان كانت به اين طرف اين انعطاف در دنياى اروپا هم پيدا شد كه فلسفه يكمرتبه متوجه شناخت ذهن شد و به نقد عقل عملى و عقل نظرى و نظاير اين حرفها پرداخت. اين بسيار انعطاف بجايى بود كه رخ داد.
💢كانت متوجه شد كه ما براى اينكه فلسفۀ خوبى داشته باشيم بايد در درجۀ اول برويم و خود ذهن را بشناسيم، خود عقل را بشناسيم، فعاليتهاى ذهن و فعاليتهاى عقل را بشناسيم؛ تا اينها را نشناسيم [فلسفۀ خوبى نخواهيم داشت.]
[براى روشن شدن مطلب] مثالى ذكر مىكنم: اگر يك آدمى باشد كه جبراً و بدون اينكه از اين قيود آزاد باشد، هميشه دنيا را در وراى يك عده دوربينها و عينكها و يك عده نزديكبينها و ابزارهاى تو در تويى نظير اينها ببيند، مثلاً دنياى ستارگان را از پشت اين دستگاه ببيند، در اين صورت او الآن نمىتواند بفهمد كه آيا آنچه اكنون مىبيند حقيقت و واقعيت دارد، يا خصوصيت اين دستگاه چنين چيزى را در ذهن او [منعكس كرده است.]
💢وقتى كه انسان در شب سوار اتومبيل مىشود و از شيشه به اين طرف و آن طرف و جلو و عقب نگاه مىكند، بر اثر انعكاس تصوير در شيشهها يكمرتبه مىبيند كه در فضا جادهاى است و اتومبيلها پشت سر هم از جاده عبور مىكنند، و انسان اينها را مىبيند.
💢انسان بايد اول اين دستگاهى را كه با آن كار مىكند و واقعيات را مىبيند، بشناسد، دستگاهى كه انسان نمىتواند از آن مجزا باشد. مثلاً بايد ببيند كه در اين دستگاه، اول يك عدسى وجود دارد كه اشياء را بزرگ مىكند و بعد از آن آينهاى كه كوچك مىكند، بعد از آن چيزى كه رنگ اشياء را سبز مىكند، و چيزهاى ديگر. اگر اينها را خوب بشناسيم، با محاسبۀ اينها و با درنظر گرفتن همۀ اين محاسبات مىتوانيم واقعيات را تشخيص بدهيم. ولى خيلى سادهلوحى است كه ما بگوييم از وراى اين دستگاه [جهان را مىبينيم] و همان را كه در خارج وجود دارد [ادراك مىكنيم.] نمىشود گفت من كه دارم مىبينم و حس مىكنم، پس همان جور است كه مىبينم و حس مىكنم. اين اشتباه است.
💢اين است كه شناخت ذهن و مسائل آن از اركان فلسفه است، گو اينكه شناخت ذهن از آن جهت كه شناخت ذهن است از مبادى فلسفه شناخته مىشود و امروزيها اغلب اين را جزء منطق دانستهاند نه فلسفه، ولى به هرحال يك امر خيلى لازمى است. علماى اسلام در دورههاى بعد مخصوصاً از بوعلى به اين طرف هر چه كه جلو آمدهاند در اثر همين برخوردها خواه ناخواه اجبار پيدا كردهاند كه وارد مسائلى بشوند كه آن مسائل در واقع شناخت خود ذهن است نه شناخت مستقيم واقعيت؛ يعنى با شناخت ذهن است كه بعد واقعيت را خوب مىشود شناخت. [به همين جهت] يك دسته از مسائل را تحت عنوان اينكه چه چيز انتزاعى است و چه چيز حقيقى، يا چه چيز اعتبارى است و چه چيز واقعى، مطرح كردهاند، و از مسائل خيلى مهم است. (الهیات شفاء. جلد دوم. ص 76)
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b