#اصل_در_نحو
❌۱.گاهی اوقات اصل اطلاق می شود به معنای قاعده:
💠مثلا می گویند اصل در فاعل مرفوعیت است
اصل در مفعول به منصوب بودن است
اصل در مضاف الیه مجرور شدن است
▫️اصل در اینها به معنای قاعده است یعنی کثیرا در کلام عرب این حالات دیده شده.بعد قاعده شده.مخالف با این اصل را شاذ یا نادر یا ... می نامند.
☑️قاعده:حکمی که موضوع متعدد دارد.
رفع فاعل چون موضوع متعدد دارد قاعده است.
❌۲.گاهی اصل اطلاق بر اولویت می شود،به این معنا که رجحان با یک حالت است.
💠مثلا گفته می شود اصل ان است که فاعل بعد فعل،بدون فاصل ذکر شود،یا واو مضموم اول جمله بدل به تاء شود مثل وُراث به تُراث،
▫️مخالف با این اصل را شاذ و نادر و ...نمی نامند و نیازی به تأویل ندارد،مثلا اگر مفعول بعد فعل و قبل فاعل ذکر شود نادر نیست،یا اگر واو وُجوه بدل به تاء نشود عیبی ندارد بلکه خلاف اولویت امده(۱)(که البته اگر خلاف اولویت غرض بلاغی داشته باشد نیکو است،مثل اینکه گفته شود ضرب عمرا زید،در جایی که عمرو شخص مهمی است،پس براب جلب توجه مخاطب ابتدا و قبل فاعل ذکر می شود.)
📙تعلیقه ادیب دره صوفی برشرح ملا جامی،ص۱۴۷
@alnokat
شرح ملاجامی_۳۷.mp3
15.52M
#أو_کان_الفاعل
جلسه سی و هفت
،۹۷/۷/۳۰،ص۷۱
@alnokat
🔺دلیل عقلی بر فضیلت علم🔺
🔗معقولات تقسیم میشوند بر موجود و معدوم،
✅وعقل شهادت میدهد به اینکه موجود باشرافت تر از معدوم است زیرا اصلا شرافتی برای معدوم نیست.
🔗وموجود هم تقسیم میشود به نامی (رشد کننده)و جامد
✅ونامی هم بالاتر از جامد است.
🔗ونامی هم تقسیم میشود به حساس و غیر حساس
✅وحساس هم بالاتر از غیرحساس است.
🔗وحساس هم تقسیم میشود به عاقل و غیر عاقل
✅و عاقل نیزبالاتر از غیر عاقل است.
🔗وعاقل هم تقسیم میشود به عالم وجاهل
✅و هیچ شکی نیست که عالم اشرف از جاهل است.
📙منیه المرید ص ۱۲۶
@alnokat
هدایت شده از بایگانی
✅ المدرس الافضل
@alafzal1400
💠 کانال #المدرس_الافضل صوت و خلاصه دروس دروس کفایه ۳، پایه ۱۰ را در ایتا بارگزاری می کند.
❄️ همچنین صوت و خلاصه درس کفایه ۲، پایه ۹ سال گذشته در تلگرام بارگزاری شده است.
❄️ ویژگی های درس:
1⃣ توضیح کامل مطلب از خارج.
2⃣ تطبیق دقیق مطلب بر متن کفایه همراه با ارجاع ضمیرها و نکات دقیق متن.
3⃣ بیان شیوا و رسا در ارایه مطالب.
4⃣ توجه به نظرات حاشیه ها و شروح مهم مانند:منتهی الدرایه، حقایق الاصول، عنایت الاصول و . . . .
5⃣ دسته بندی دقیق مطالب.
6⃣ توجه به اشکال ها و سؤال ها و ابهام های مطرح شده توسط طلاب.
7⃣ ذکر نکات ادبی مهم.
8⃣ ارایه سوالها و مطالب پژوهشی مرتبط با درس.
9⃣ بررسی و دقت در جایگاه بزرگان علم اصول و نوع نگاه ایشان به مطالب.
🔟 ارایه مثالها و مطالب به روز و مرتبط با مطلب درسی.
🔶 کلاس کفایه ۳، پایه ۱۰ هر روز ساعت ۸ در مدرسه امام کاظم علیه السلام، ساختمان امام رضا علیه السلام، مدرس ۲۷ برقرار است.
@alafzal1400
🌹هل جزاء الإحسان إلا الإحسان🌹
💥این آیه دارای نکات فراوانی است که در کتاب مطول, مفصل بحث شده است ماننداینکه: چرا سوالی است،چرا الا آورد،چرا محلی به ال است،ال در آن چه نوع ال می باشد و...
✅یکی از نکات قابل توجه این آیه، آن است که احسان مصدر است و فاعل ان ذکر نشده(زیرا زمانی که مصدر ذواللام اورده شود عملش نادر است،سیوطی/اعمال مصدر) بنابر این صرف حدث یعنی نیکو کاری کردن،مهم است پس احسان از هرکسی که باشد باید جواب او احسان باشد و فاعل ان مهم نیست!
@alnokat
هدایت شده از Moumivand
شرح ملاجامی_۳۹_Default_1541305995.mp3
16.72M
#باب_تنازع
جلسه سی و نه
۹۷/۸/۱۲،ص۷۵
@ALNOKAT
هدایت شده از Moumivand
شرح ملاجامی_۴۰_Default_1541391380.mp3
12.89M
#فیختار_النحاة
جلسه چهلم
۹۷/۸/۱۳،ص۷۷
@alnokat
هدایت شده از Moumivand
شرح ملاجامی_۴۱.mp3
16.69M
#وأضمرتَ_المفعول
جلسه چهل و یکم
۹۷/۸/۱۴،ص۷۹
@alnokat
ویرایش👇👇
🔅فإِنْ مَاتَ أَوْ قُتِلَ🔅
بسم الله الرحمن الرحیم
🔹ومَا مُحَمَّدٌ إِلَّا رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ أَفَإِنْ مَاتَ أَوْ قُتِلَ انْقَلَبْتُمْ عَلَى أَعْقَابِكُمْ وَمَنْ يَنْقَلِبْ عَلَى عَقِبَيْهِ فَلَنْ يَضُرَّ اللَّهَ شَيْئًا وَسَيَجْزِي اللَّهُ الشَّاكِرِينَ ﴿۱۴۴﴾
سوره مبارکه آل عمران
🔹و محمد جز فرستاده اى كه پيش از او [هم] پيامبرانى [آمده و] گذشتند نيست آيا اگر او «بميرد يا كشته شود» از عقيده خود برمى گرديد و هر كس از عقيده خود بازگردد هرگز هيچ زيانى به خدا نمى رساند و به زودى خداوند سپاسگزاران را پاداش مى دهد
❌با استفاده از ایه فوق استدلال کرده اند به اینکه پیامبر (ومعصومین علیهم السلام)امکان دارد که با مرگ طبیعی بمیرند.
🔺در «ظاهر» آيه مبارکه میفرماید:
پیامبر يا به مرگ طبیعی از دنیا میرود يا اینکه به شهادت ميرسدند.
❌اما این طرز ترجمه آيه اشتباه هست،زیرا طبق احادیث شیعه معصوم با مرگ طبیعی نمیمیرد.از انجا که أو به معنای بل هم امده،پس ایه از لحاظ معنای أو مجمل است و مبیِن ان معنا،روایات هستند که دال بر عدم مرگ طبیعی معصوم هستند.
📕دو شاهد قرآنی
🔅وأَرْسَلْنَاهُ إِلَى مِائَةِ أَلْفٍ أَوْ يَزِيدُونَ (سوره مبارکه الصافات آیه 147)
❌ترجمه غلط اين است :
و او را به سوي صد هزار نفر يا بيشتر فرستاديم
👤طبري مفسر مشهور اهل سنت ميگوید:
🔺«أَوْ يَزِيدُونَ» به معني «بل يزيدون» هست.يعني بلكه بيشتر.
چون محال است خداوند شك كند.«اين از اضراب هست»
📚تفسیر طبری تفسیر سوره صافات
✍ دیدیم که طبری گفت از اضراب است
❓اضراب چیست?
🔹اضراب در علم نحو:
مثال :
🔅جلَسَ عَلیٌ بَلْ مُحمَّد🔅
✳️ با کلمه <بَلْ> کاملا حکم قسمت اول برمیگردد یعنی اول میگوییم علی نشست، با بل اضرابی میگوییم،محمد نشست.
👤علامه مجلسی نیز میگوید:
🔺معني «او يزيدون» «بل يزيدون» هست ، يعني بلكه بيشتر.
📚بحار الأنوار جلد 26 صفحه 71
⭕️اين دقيقا همانند ايه شهادت حضرت محمد هست.⭕️
🔅فكَانَ قَابَ قَوْسَيْنِ أَوْ أَدْنَى (سوره مبارکه النجم آیه 9)
❌ترجمه غلط اين است :
تا [فاصله اش] به قدر [طول] دو [انتهاى] كمان « يا » نزديكتر شد.
⁉️اما ببينيم امام صادق عليه السلام «أو ادنى» را چگونه ترجمه و تفسير كرده اند:
✳️«قوسين أو ادني» ؛در اينجا «أو ادني» به معني يا نزديكتر نيست؛به معني بلكه نزديكتر است.
يعني قطعا نزديكتر.
📚بحار الأنوار ج5 ص236
☑️سند روايت فوق از لحاظ مبناي رجالي كاملا صحيح است
📌پس طبق مثال قرآن، کلام امام صادق (علیه السلام)،علامه مجلسی و مفسر بزرگ اهل سنت:
«أفَإِنْ مَاتَ أَوْ قُتِلَ, »یعنی «أفَإِنْ مَاتَ بَلْ قُتِلَ»
⭕️يعني اگر بمیرد(بلکه کشته می شود،جمله معترضه)
@alnokat
هدایت شده از Moumivand
شرح ملاجامی_۴۲_Default_1541920519.mp3
14.52M
#مفعول_مالم_یسمَّ_فاعله
جلسه چهل و دو
۹۷/۸/۱۹،ص۸۱
@alnokat