eitaa logo
ألنکت الأدبیة والٱصولیة
1.9هزار دنبال‌کننده
92 عکس
31 ویدیو
88 فایل
ادمین @Alhamd_leallah کانال شرح الجامی @sharholjami کانال شرح ریاض السالکین @RiazAlsalekin کانال مختصرالمعانی @MOKHTASAR_ALMANI
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از Moumivand
شرح ملاجامی_۵۵.mp3
16.11M
جلسه پنجاه و پنج ۹۷/۹/۱۷,ص۱۰۹ @alnokat
هدایت شده از Moumivand
شرح ملاجامی_۵۷.mp3
13.18M
جلسه پنجاه و هفت ۹۷/۹/۲۰،ص۱۱۵ @alnokat
هدایت شده از Moumivand
شرح ملاجامی_۵۸.mp3
13.55M
جلسه پنجاه وهشت ۹۷/۹/۲۱،ص۱۱۷ @alnokat
✅علم در کلیات و جزئیات است ولی معرفت در جزئیات. ✅علم اعم از حصولی و حضوریست ولی معرفت مخصوص حضوریست‌. ✅علم اعم از مسبوق به عدم و غیره ولی معرفت معمولا مسبوق به عدم است. ✅حصول علم اعم است از آنکه با تدبر و تفکر و زحمت باشد ولی معرفت توأم با تفکر و تدبر و زحمت بدست می اید. استاد علی مومنی،جلسه اول تفسیر سوره توحید. (العین،الاقرب،اربعین شیخ بهائی،ریاض السالکین...) @alnokat
💥لام عاقبت و لام غایت وَلَقَدْ ذَرَأْنَا لِجَهَنَّمَ كَثِيرًا مِنَ الْجِنِّ وَالْإِنْسِ. ❌مسلماً بسیاری از جنّیان و آدمیان را برای دوزخ آفریده‌ایم.❌ ⚠️آیا واقعا خداوند سبحان عده زیادی را خلق کرده تا به جهنم بروند؟ ✅جواب:خیر زیرا محال عقلی است عادل حکیم چنین کاری کند بلکه عاقبت بسیاری از مخلوقات به جهنم رفتن است و این را از لام جاره ای که بر جهنم داخل شده می فهمیم که معنای ان لام عاقبت است نه لام تعلیل و غایت، یعنی عاقبت بسیاری از جن و انس جهنم است. ♻️و همچنین در ایه شریفه فَالْتَقَطَهُٓ آلُ فِرْعَوْنَ لِيَكُونَ لَهُمْ عَدُوًّا وَحَزَنًا. پس خاندان فرعون او را [از آب‌] گرفتند تا سرانجام، دشمنشان و مایه اندوهشان شود. ✅لام در لیکون برای تعلیل نیست،بلکه لام غایت است یعنی غایت این التقاط دشمنی است. 📝بخش چهارم تفسیر سوره توحید،ایت الله علی مؤمنی @alnokat
هدایت شده از Moumivand
شرح ملاجامی_۵۹.mp3
13.18M
جلسه پنجاه و نه ۹۷/۹/۲۴ص ۱۱۸ @alnokat
💥نکتةٌ صیغه چهار مضارع باب تفعّل دارای دو تاء می باشد تاء اول حرف مضارعه تاء دوم حرف مطاوعه تتعلم هندٌ ✅قاعده: جایز است یکی از دو تاء،مضارع باب تفعّل حذف شود،مثل: تنزّل الملائکة ♻️کوفیون تاء اول (مضارعه) را محذوف می دانند اما بصریون تاء دوم را (مطاوعه). ♨️دلیل بصریون: تاء اول،حرف مضارعه است و حذف ان مخل به معنای مضارع است،ثانیا تاء اول محقق کننده ذات فعل مضارع است اما تاء دوم معنای عارضی مطاوعه را می رساند پس تاء دوم أولی است به حذف. ♨️دلیل کوفیون: با حذف تاء دوم معنای مطاوعه از بین می رود،در حالی که ماده فعل به خاطر مطاوعه به این باب امده. 🔆ثمره دوقول از نظر معانی،بیان: اگر متکلم تاء اول(حرف مضارعه)را حذف کند،مطاوعه در نظر او بیشتر اهمیت دارد اما اگر تاء دوم(مطاوعه) را حذف کند استمرار فعل مد نطر اوست نه مطاوعه. 📝تدریج الادانی،ص ۹۷. @alnokat