☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇
#القاب_آقا_امیرالمؤمنین
۷۶. بُرْجُ السَّمآءِ
برج السماء؛ کاخ و قصر باعظمت آسمانی است.
پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله بعد از تلاوت آیه شریفه «وَالسَّمآءِ ذاتِ الْبُرُوجِ» به ابن عباس فرمود: «یابْنَ عَبّاسِ! إِنَّ اللَّهَ یقْسِمُ بِالسَّمآءِ ذاتِ الْبُرُوجِ وَیعْنی بِهِ السَّمآءُ وَبُرُوجُها؟ قُلْتُ: یا رسولَ اللَّهِ! فَما ذاکَ؟ قالَ: أمَّا السَّمآءُ فَأَنَا وَأَمَّا الْبُرُوجُ فَالْأَئِمَّةُ بَعْدِی أَوَّلُهُمْ عَلِی وَآخِرُهُمْ الْمْهَدِی»؛
«ای فرزند عباس! خداوند متعال به آسمان که دارای برج هاست قسم میخورد، و مرادش آسمان و بروج آن است. گفتم: ای رسول خدا منظور از آن چیست؟ فرمود: مراد از آسمان من هستم و امّا بروج، امامان بعد از من هستند که اوّل ایشان علی و آخر آنان مهدی است».
📚۷۲. بحارالانوار، ج ۳۶، ص ۳۷۱؛ الاختصاص، ص ۲۲۳؛ مناقب آل ابی طالب، ج ۱، ص ۲۸۴.
@Heydar_ali_moola
☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇
#القاب_آقا_امیرالمؤمنین
۷۷ .الْبَصِیرُ
«وَما یسْتَوِی الْأَعْمی وَالْبَصِیرُ * وَلَا الظُّلُماتُ وَلَا النُّورُ * وَلَا الظِّلُّ وَلَا الْحَرُورُ»؛
📚سوره فاطر، آیات ۱۹ - ۲۱.
«و نابینا (کور) و بینا. و نه تاریکیها و نه روشنایی. و نه سایه (آرام بخش) و نه باد داغ و سوزان هرگز برابر نیستند».
از ابن عباس نقل شده: «مراد از اعمی، ابوجهل است و مراد از بصیر، امیرالمؤمنین علی علیه السلام. مقصود از ظلمات، ابوجهل است و مقصود از نور، علی علیه السلام. و منظور از حرور (آتش جهنّم)، ابوجهل است و منظور از ظلّ (بهشت)، علی علیه السلام».
📚بحارالانوار، ج ۲۴، ص ۳۷۲؛ تفسیر البرهان، ج ۳، ص ۳۶۱. شواهد التنزیل، ج ۲، ص ۱۰۱.
@Heydar_ali_moola
☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇
#القاب_آقا_امیرالمؤمنین
۷۸. بَعْضُ ما یوحی
«فَلَعَلَّکَ تارِکٌ بَعْضَ ما یوحَی إِلَیکَ وَضَآئِقٌ بِهِ صَدْرُکَ»؛
📚سوره هود، آیه ۱۲.
«شاید (ابلاغ) بعض آیاتی را که به تو وحی میشود، (به خاطر عدم پذیرش آنها) ترک کنی (و به تأخیر اندازی)، و سینه ات از این جهت تنگ (و ناراحت) شود».
امام صادق علیه السلام فرمود: این آیه شریفه در شأن امام علی علیه السلام نازل شده؛ چون رسول خداصلی الله علیه وآله میدانست برخی مردم جاهل با آن مخالفت میکنند؛ لیکن خدای تعالی حضرت را تسکین داد: «إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصّالِحاتِ سَیجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمنُ وُدّاً»؛
📚سوره مریم، آیه ۹۶.
«مسلّماً کسانی که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام میدهند، خداوند رحمان محبّتی برای آنان در دلها قرار میدهد».
📚بحارالانوار، ج ۳۶، ص ۱۰۰.
@Heydar_ali_moola
☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇
#القاب_آقا_امیرالمؤمنین
۷۹ .التِّجارَةُ المُنْجِیةُ
امام علی علیه السلام فرموده است: «أَنَا التِّجارَةُ المُرْبِحَةُ الْمُنْجِیةُ مِنَ الْعَذابِ الْأَلِیمِ الَّتِی دَلَّ عَلَیها فِی کِتابِهِ،
فَقالَ: «یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا هَلْ أَدُلُّکُمْ عَلی تِجارَةٍ تُنْجِیکُمْ مِنْ عَذابٍ أَلِیمٍ»؛
📚سوره صف، آیه ۱۰.
«من همان تجارت پرسود و نجات دهنده از عذاب دردناک هستم که آیه شریفه در باره آن فرموده است: ای کسانی که ایمان آورده اید! آیا شما را به تجارتی راهنمایی کنم که شما را از عذاب دردناک رهایی میبخشد؟! ».
📚بحارالانوار، ج ۲۴، ص ۳۳۰.
@Heydar_ali_moola
☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇
#القاب_آقا_امیرالمؤمنین
۸۰.الثَّوابُ عِنْدَ اللَّهِ
«ثَواباً مِنْ عِنْدِ اللَّهِ وَاللَّهُ عِنْدَهُ حُسْنُ الثَّوابِ»؛ «این پاداشی است از طرف خداوند، و بهترین پاداشها نزد پروردگار است».
📚سوره آل عمران، آیه ۱۹۵.
از اصبغ بن نباته نقل شده: امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود: رسول خداصلی الله علیه وآله در مورد این آیه، خطاب به من فرمود: «أَنْتَ الثَّوابُ وَأَصْحابُکَ الْأَبْرارُ»؛
مراد از ثواب تویی، و یاران تو نیز ابرار هستند».
📚 بحارالانوار، ج ۳۶، ص ۹۷. شواهد التنزیل، ج ۱، ص ۱۷۸.
@Heydar_ali_moola
☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇
#القاب_آقا_امیرالمؤمنین
۸۱ . جَنْبُ اللَّهِ
«یا حَسْرَتی عَلی ما فَرَّطتُ فِی جَنْبِ اللَّهِ»؛
📚سوره زمر، آیه ۵۶.
«افسوس بر من از کوتاهیهایی که در اطاعت فرمان خدا کردم».
از امام کاظم علیه السلام در مورد این آیه سؤال شد، فرمود: مراد از جنب اللَّه در این آیه شریفه، امیرالمؤمنین علیه السلام است. یعنی اطاعت من اطاعت خداست، پس هرکه در اطاعت من تفریط کند از اطاعت خدا کم گذاشته است.
📚. اصول کافی، ج ۱، ص ۱۴۵.
بحارالانوار، ج ۴، ص ۹.
در خطبه غدیر رسول خداصلی الله علیه وآله نیز آمده و خود امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود: «أَنَا جَنْبُ اللَّهِ وَأَنَا بابُ اللَّهِ»؛
«منم جنب اللَّه و منم باب اللَّه».
📚اصول کافی، ج ۱، ص ۱۴۵؛ بحارالانوار، ج ۴، ص ۸.
امام صادق علیه السلام نیز در زیارت مخصوصه آن حضرت میفرماید: «وَأَنَّکَ جَنْبُ اللَّهِ وَوَجْهُهُ الَّذِی مِنْهُ یؤْتی ؛
«گواهی میدهم که تو جنب اللَّه هستی و نیز آن وجه الهی که از آن وارد میشوند».
📚بحارالانوار، ج ۹۷، ص ۳۰۵؛ مفاتیح الجنان، زیارت مطلقه امیرالمؤمنین.
از امام باقرعلیه السلام نقل شده که فرمود: معنای جنب اللَّه یعنی هیچ کسی از رسول خداصلی الله علیه وآله به خدا نزدیک تر نیست و نیز کسی هم از وصی رسول به رسول نزدیک تر نیست، یعنی در قرب و نزدیکی مثل جنب اوست.
📚 بحارالانوار، ج ۴، ص ۹.
@Heydar_ali_moola
☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇
#القاب_آقا_امیرالمؤمنین
۸۲ .حَبْلُ اللَّهِ
آیه شریفه میفرماید: «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعاً وَلَا تَفَرَّقُوا»؛
«و همگی به ریسمان الهی چنگ زنید، و پراکنده نشوید».
📚سوره آل عمران، آیه ۱۰۳
حبل یعنی ریسمان و هر آنچه که واسطه و اتصال بین دو چیز قرار میگیرد،
حبل اللَّه یعنی آنچه که انسان را به خدا متصل مینماید.
بین خدا و انسان دو قسم حبل اللَّه است؛ یکی کتاب خدا و قرآن و دیگری پیامبر و امامان. از جمله ایشان امام علی علیه السلام است که پیامبر خداصلی الله علیه وآله در روز غدیر فرمود: ای مردم حاضران به غایبان برسانید: «أَلا قَدْ خَلَّفْتُ فِیکُمْ کِتابَ اللَّهِ، فِیهِ النُّورُ وَالْهُدی وَالْبَیانُ، ما فَرَّطَ اللَّهُ فِیهِ مِنْ شَی ءٍ حُجَّةُ اللَّهِ لِی عَلَیکُمْ، وَخَلَّفْتُ فِیکُمُ الْعَلَمَ الْأَکْبَرَ عَلَمَ الدِّینِ وَنُورَ الْهُدی وَصِیی عَلِی بْنُ أَبِی طالِبٍ، إِلّا هُوَ حَبْلُ اللَّهِ فَاعْتَصِمُوا بِهِ جَمِیعاً وَلا تَفَرَّقُوا»؛
«آگاه باشید که من بین شما کتاب خدا را باقی گذاشتم که نور و هدایت و بیان در آن است، که خداوند هیچ چیزی را در آن کم نگذاشته و حجّت خدا بر شما میباشد، همچنین بزرگ ترین پرچم و نشانه را برای شما گذاشتم، پرچم دین و نور هدایت که جانشین من یعنی علی بن ابی طالب است؛ بدانید که او حبل اللَّه است پس همگی به او چنگ زنید و متفرق نشوید».
📚 بحارالانوار، ج ۲۲، ص ۴۸۶.
@Heydar_ali_moola
☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇
#القاب_آقا_امیرالمؤمنین
۸۳. الْحُجَّةُ الْبالِغَةُ
دلیل و حجّتی که به همه میرسد و عالم و جاهل به آن آگاهی پیدا میکنند، لذا این حقّ خداست که روز قیامت با همه احتجاج کند.
همان که خدای تعالی در آیه قرآن فرموده: «فَللَّهِ ِ الْحُجَّةُ الْبالِغَةُ»
و علی حجت بالغه الهی است.
در حدیثی طولانی نقل شده: پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله در حالی که فضایل و مناقب امیرالمؤمنین علیه السلام را بیان میفرمود، به یک باره عباس عموی آن حضرت از جا برخاست و بین دو چشم علی را بوسید و گفت: به خدا قسم که تو حجت بالغه خدایی، برای هر کسی که به خدا و روز قیامت ایمان داشته باشد.
📚بحارالانوار، ج ۳۷، ص ۸۲؛ تأویل الآیات، ص ۱۴۳.
در یکی از زیارات مطلقه امیرالمؤمنین علیه السلام آمده است: «اَلسَّلامُ عَلی حُجَّةِ اللَّهِ الْبالِغَةِ»؛
«سلام بر تو که حجت بالغه الهی هستی».
📚 بحارالانوار، ج ۹۷، ص ۲۸۷؛ مستدرک الوسائل، ج ۱۰، ص ۲۲۲؛ مفاتیح الجنان، زیارت مطلقه امیرالمؤمنین.
@Heydar_ali_moola
☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇
#القاب_آقا_امیرالمؤمنین
۸۴. حِزْبِیلٌ
حزبیل نام همان مؤمن آل فرعون است که در قرآن به آن اشاره شده است، که میفرماید: «وَقالَ رَجُلٌ مُؤْمِنٌ مِنْ آلِ فِرْعَوْنَ یکْتُمُ إِیمانَهُ أَتَقْتُلُونَ رَجُلاً أَنْ یقُولَ رَبِّی اللَّهُ وَقَدْجآءَکُمْ بِالْبَیناتِ مِنْ رَبِّکُمْ وَإِنْ یکُ کاذِباً فَعَلَیهِ کَذِبُهُ وَإِنْ یکُ صادِقاً یصِبْکُمْ بَعْضُ الَّذِی یعِدُکُمْ إِنَّ اللَّهَ لا یهْدِی مَنْ هُوَ مُسْرِفٌ کَذّابٌ»؛
«و مرد مؤمنی از آل فرعون که ایمان خود را پنهان میداشت گفت: آیا میخواهید مردی را بکشید به خاطر این که میگوید: پروردگار من "اللَّه" است، در حالی که دلایل روشنی از سوی پروردگارتان برای شما آورده؟! اگر دروغ گو باشد، دروغ دامن خودش را خواهد گرفت؛ و اگر راست گو باشد، بعضی از عذابهایی را که وعده میدهد به شما خواهد رسید؛ خداوند کسی را که اسراف کار و بسیار دروغگوست هدایت نمی کند».
📚سوره غافر، آیه ۲۸.
امام علی علیه السلام فرموده است: «أَنَا اسْمِی فِی الْاِنْجِیلِ اِلْیا، وَفِی صُحُفِ اِبْراهِیمِ حِزْبِیلٌ»؛
«نام من در انجیل، الیا و در صحف ابراهیم، حزبیل است».
📚 بحارالانوار، ج ۳۵، ص ۶۲؛ مناقب آل ابی طالب، ج ۳، ص ۲۷۶.
@Heydar_ali_moola
☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇
#القاب_آقا_امیرالمؤمنین
۸۵. الْحَسْرَةُ
«وَإِنَّهُ لَحَسْرَةٌ عَلَی الْکافِرِینَ»؛
📚سوره حاقه، آیه ۵۰.
«و آن مایه حسرت کافران است».
از امام صادق علیه السلام نقل شده: مراد از «الحسرة» در این آیه شریفه امیرالمؤمنین علیه السلام است.
📚بحارالانوار ج ۳۶، ص ۱۴۹. تفسیرعیاشی ج ۲، ص ۲۶۸.
بسیاری افراد روز قیامت، به جهت کوتاهی در حقّ وی، فریاد واحسرتا سر میدهند: «یا حَسْرَتی عَلی ما فَرَّطتُ فِی جَنْبِ اللَّهِ»؛
«افسوس بر من از کوتاهیهایی که در اطاعت فرمان خدا کردم».
📚بحارالانوار، ج ۳۶، ص ۱۵۰.
@Heydar_ali_moola
☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇
#القاب_آقا_امیرالمؤمنین
۸۶. الْحَقُ
«وَقُلِ الْحَقُّ مِنْ رَبِّکُمْ فَمَنْ شآءَ... »؛
📚سوره کهف، آیه ۲۹.
«بگو: این حقّ است از سوی پروردگار شما! هرکس میخواهد... ».
در مورد این آیه، از امام باقرعلیه السلام نقل شده که فرمود: مراد از حقّ در این آیه، ولایت علی بن ابی طالب علیه السلام است.
📚اصول کافی، ج ۱، ص ۴۲۴؛ الصراط المستقیم، ج ۱، ص ۲۹۱؛ تفسیر القمی، ج ۲، ص ۲۸۹.
همچنین است آیه شریفه: «أَفَمَن یعْلَمُ أَنَّما أُنْزِلَ إِلَیکَ مِنْ رَبِّکَ الْحَقُّ کَمَنْ هُوَ أَعْمی... »؛
📚سوره رعد، آیه ۱۹
«آیا کسی که میداند آنچه ازطرف پروردگارت بر تو نازل شده حق است، مانند کسی است که نابینا است؟!... ».
هم از ابن عباس و هم از امام باقرعلیه السلام نقل شده: مراد از حقّ، علی بن ابی طالب علیه السلام است.
📚 بحارالانوار، ج ۳۶، ص ۱۲۴.
یکی از بزرگ ترین افتخارات امیرمؤمنان علیه السلام این است که نه تنها او با حقّ است، بلکه حقّ نیز با اوست.
رسول خداصلی الله علیه وآله از خداوند خواسته است که حقّ را به دور علی علیه السلام بگرداند. اینکه کسی با حقّ باشد خوب است، اگرچه این افراد زیاد نیستند؛ بلکه مهم تر آن است که حقّ به دنبال کسی باشد.
از روایات اجماعی و متواتر رسول خداصلی الله علیه وآله درباره امیرالمؤمنین علیه السلام این است که فرمود: «عَلِی مَعَ الْحَقِ ّ وَالْحَقُّ مَعَ عَلِی ّ، اَللَّهُمَّ أَدِرِ الْحَقَّ مَعَ عَلِی ّ حَیثُما دارَ»؛
«علی با حقّ است و حقّ با علی، خدایا حق را با علی بگردان هر کجا علی میرود».
📚الصراط المستقیم، ج ۲، ص ۱۸. تاریخ بغداد، ج ۱۴، ص ۳۲۰؛ الجمل، ص
و در جای دیگر فرمود: «عَلِی مَعَ الْحَقِ ّ وَالْحَقُّ مَعَ عَلِی ّ، یدُورُ مَعَهُ حَیثُما دارَ عَلِی»؛
«علی با حقّ است و حقّ هم با علی است، و هر کجا علی برود حقّ هم با او میرود».
📚 بحارالانوار، ج ۲۸، ص ۳۶۸؛ نهج الحق، ص ۲۲۵؛ مناقب آل ابی طالب، ج ۳، ص ۶۲؛ متشابه القرآن، ج ۲، ص ۴۲؛ کشف الیقین، ص ۲۳۴.
@Heydar_ali_moola
☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇
#القاب_آقا_امیرالمؤمنین
۸۷. الْخاشِعُ فِی الْقُرْآنِ
«وَاسْتَعِینُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلاةِ وَإِنَّها لَکَبِیرَةٌ إِلّا عَلَی الْخاشِعِینَ»؛
📚سوره بقره، آیه ۴۵.
«ازصبر و نماز یاری جویید و بااستقامت و مهار هوسهای درونی و توجه به پروردگار، نیرو بگیرید. این کار جز برای خاشعان گران است».
الخاشع یکی از اسامی قرآنی امیرمؤمنان علیه السلام است.
ابن عباس درباره آیه شریفه میگوید: «اَلْخاشِعُ الذَّلِیلُ فِی صَلاتِهِ الْمُقْبِلُ عَلَیها: رَسُولُ اللَّهِ وَعَلِی بْنُ أَبِی طالِبٍ»؛
«مراد از خاشع و کسی که در نمازش خاشع و ذلیل است و به آن اقبال دارد، رسول خداصلی الله علیه وآله و علی بن ابی طالب علیه السلام است».
📚بحارالانوار، ج ۳۵، ص ۳۴۸؛ تفسیر فرات، ص ۵۹؛ مناقب آل ابی طالب، ج ۲، ص ۲۰.
@Heydar_ali_moola