چقدر ضرر کرده کسی که دستش از مفاتیح و المراقبات و اقبال الاعمال خالی باشد ...
مخصوصا در رجب و شعبان و رمضان
حضرت روح الله : " تمام حرف هایی که عرفا در کتاب های طولانی خودشان می گفتند در چند کلمه مناجات شعبانیه هست "
📚 صحیفه نور . ج ۱۳ . ص ۳۱
خدایا ما را ببخش
که بجای شکر نعمت ها
با نعمت های تو
معصیت کردیم ..
🔰وصیت شهید
محمد مهرورز
💠 دین شناس یا مجتهد فقه اصغر
متاسفانه ما بجای دین شناسان قوی مثل امامین انقلاب اسلامی یا شهید صدر یا علامه جعفری و ... در حوزه قم اجتهاد فقه اصغر را هدف عالی طلاب اعلام کرده ایم ..
باید بدانیم رابطه این دو به قول اهل منطق عموم خصوص من وجه است و نه هر کس که مجتهد باشد دین شناس باشد
و نه هر کس که دین شناس باشد در فقه اصغر مجتهد باشد - مثل استادی که کفایه می گوید اما مجتهد نیست - و این روند باید اصلاح شود .
امروزه حوزه های ما و نظام ما منتظر مطهری های ثانی هستند که به وسط میدان نظر در جامعه و دانشگاه بیایند و عصر عزلت نشینی در حجره و عصر کار فرهنگی برای انقلاب بدون دانش فقهی لازم سپری شده و باید خودمان را به روز رسانی کنیم ..
🔰به مناسبت آخرین روز پذیرش حوزه ۹۸
شخصیت های مورد علاقه من
شهید صدر
علامه جعفری
منیرالدین الهاشمی
ایه الله حق شناس
محمدرضا حکیمی
💠 راه و رسم طلبگی
- طلاب باید توانایی سکان داری یک حرکت اجتماعی را داشته باشند
- آدم مسئول نباید در اسارت #هوی و #هوس های پست حیوانی باشد
- طلبه در پی افزایش توانایی ها و مهارت های خود باید باشد
- سه ویژگی حتمی طلبه موفق = ۱. عالم بودن ۲. ربانی بودن ۳.کارآمد بودن
- طلبه باید به گونه ای باشد که اگر از جامعه اسلامی برود ضایعه ای جبران ناپذیر برای امت خودش شود .
- مهارت های مورد نیاز طلبه : ۱.خوب سخنرانی کردن ۲. نگارش و نویسندگی ۳. تربیت اخلاقی
💠💠💠
💠 استاد حوزه موفق از دید استاد حیدری فسایی
یک استاد علمی چه در مرحله سطح عالی، چه در مرحله مقدمات، اگر اموری را پیش از درس، حین درس و پس از درس رعایت کند، موفق خواهد بود.
یکی از امور پیش از درس این است که کتابی را که قصد تدریس آن را دارد، دو بار از ابتدا تا انتها مطالعه کند و تمامی نقاط کور متن را برای خود روشن سازد. استاد باید همه اشکالات احتمالی را پیدا و جواب آنها را به دست بیاورد، مطالب را تقسیم منطقی کند و برای هر مطلبی مثالهای واقعی متعدد پیدا کند. استاد باید زودتر جزوه درس را تا پایان بنویسد که در شبهای درسی هیچ گونه دغدغهای درباره جزوه نداشته باشد و وقت خود را صرف تتبع خوب و تفکر عمیق کند تا بتواند حلقههای مفقوده استدلالها، یعنی صغرا، کبرا و نتیجه محذوف را با تتبع و تفکر پیدا کند و استدلال را به صورت کامل درآورد. استاد باید برای هر مطلب، بیانی شفاف و مستدل داشته باشد و در یک کلمه عالم و مدرس و مخلص باشد.
امور مربوط به درس مانند طرح صحیح موضوع بحث، تشویق محصلین به اشکال و استقبال از اشکال در حد امکان، ایجاد روحیه نقادی در محصل، کمگویی و پرمحتواگویی، ارائه جزوه، قانع کردن مستشکل با پاسخ صحیح. در یک کلمه میتوان گفت استاد باید برای محصل درس بگوید.
اما امور مربوط به پس از درس مثل نظارت بر مطالعه و مباحثه محصلان، گرفتن امتحان هر دو هفته یک بار از ابتدای درس و در یک کلمه دلسوز بودن برای محصلین. آخرین نکته هم اینکه استاد باید در تدریس کتب، نظم را رعایت کند؛ یعنی تدریس را از پایههای ابتدایی شروع کند.
📧 مباحثات
💠 قرار دادن مراجع مقابل یکدیگر توطئه طاغوت است .
یکی از شاگردان #سید_یونس_اردبیلی در مورد ایشان می گوید وقتی به مشهد آمد خارج رسائل تدریس مینمود، مرجع تقلید شد و شهریهای هم پرداخت مینمود. دستگاه طاغوتی پهلوی با نیرنگ و نقشه میخواست ایشان را در برابر آیتالله بروجردی قرار دهد که این مرد زاهد و وارسته چنین توطئهای را خنثی نمود. مردی مخلص، صریح و شجاع بود.
یک نوبت که او را به ملاقات شاه در حرم امام رضا علیهالسّلام برده بودند. با استواری و بدون هراس به شاه گفت: چرا نماز نمیخوانی؟ و همانجا او را وادار نمود تا این فریضه الهی را به جای آورد.
وی میافزاید یک بار از آیتالله بروجردی پرسیدم: اعلم علمای مشهد کیست؟ که نام سید یونس اردبیلی را بردند .
📚مجله حوزه، ش ۴۳-۴۴، ص۲۰۱
#تکمله :
آدم وقتی احتیاط علما را در امر مرجعیت و در امر احترام مرجعی که علم شیعه دست اوست می بیند به برخی مدعیان فقاهت در قم و نجف شک می کند .
..