eitaa logo
تفسیر قرآن
1.3هزار دنبال‌کننده
460 عکس
0 ویدیو
0 فایل
با لمس آدرسهای زیر عضو کانالهای ما در تلگرام و ایتا شوید: تفسیر قرآن: @alquran_ir نهج البلاغه: @nahj_ir صحیفه سجادیه: @sahifeh_ir اخلاق، اوج نیاز @nyaz_ir عرفان، اوج ناز @nazz_ir خانواده امن در ایتا @amn_org بیداری در ایتا @bidary_ir مدیریت: @bidaryir
مشاهده در ایتا
دانلود
درس هشتاد و هفتم تفسیر آیه ۸۵ سوره از: تفسیر نور ثُمَّ أَنْتُمْ هؤُلاءِ تَقْتُلُونَ أَنْفُسَکُمْ وَ تُخْرِجُونَ فَرِیقاً مِنْکُمْ مِنْ دِیارِهِمْ تَظاهَرُونَ عَلَیْهِمْ بِالْإِثْمِ وَ الْعُدْوانِ وَ إِنْ یَأْتُوکُمْ أُساری تُفادُوهُمْ وَ هُوَ مُحَرَّمٌ عَلَیْکُمْ إِخْراجُهُمْ أَ فَتُؤْمِنُونَ بِبَعْضِ الْکِتابِ وَ تَکْفُرُونَ بِبَعْضٍ فَما جَزاءُ مَنْ یَفْعَلُ ذلِکَ مِنْکُمْ إِلاّ خِزْیٌ فِی الْحَیاهِ الدُّنْیا وَ یَوْمَ الْقِیامَهِ یُرَدُّونَ إِلی أَشَدِّ الْعَذابِ وَ مَا اللّهُ بِغافِلٍ عَمّا تَعْمَلُونَ(۸۵) امّا این شما هستید که یکدیگر را به قتل می رسانید و جمعی از خودتان را از سرزمینشان(آواره و)بیرون می کنید و بر علیه آنان،به گناه وتجاوز همدیگر را پشتیبانی می کنید.ولی اگر همانان به صورت اسیران نزد شما آیند،بازخریدشان می کنید(تا آزادشان سازید)در حالی که(نه تنها کشتن،بلکه)بیرون راندن آنها (نیز)بر شما حرام بود.آیا به بعضی از دستورات کتاب آسمانی ایمان می آورید وبه برخی دیگر کافر می شوید؟پس جزای هر کس از شما که این عمل را انجام دهد،جز رسوایی در این جهان،چیزی نخواهد بود و روز قیامت به سخت ترین عذاب بازبرده شوند و خداوند از آنچه انجام می دهید،غافل نیست. نکته ها: * خداوند در این آیه،بنی اسرائیل را سرزنش می کند که علیرغم پیمان و میثاقی که داشتید، همدیگر را کشتید و یکدیگر را از سرزمین هایتان بیرون کردید.شما موظّف بودید یک جامعه ی متّحد براساس روابط صحیح خانوادگی و رسیدگی به محرومان تشکیل دهید،ولی به جای آن در گناه و تجاوز به حقوق دیگران،یکدیگر را یاری و حمایت نمودید و در جامعه، هرج و مرج و تفرقه و خونریزی را رواج دادید. * با حمایت شما،حاکمان ظالم جرأت قتل و تبعید پیدا کردند و عجیب این که شما به حکم تورات،اگر در این درگیری ها اسیری داشته باشید با پرداخت فدیه آزادش می نمایید،در حالی که حکم تورات را در تحریم قتل و تبعید، گوش نمی دهید.حاضرید همدیگر را به دست خود بکشید،ولی حاضر نیستید اسیر یکدیگر باشید! اگر اسارت توهین است،کشتن از آن بدتر است،و اگر فدیه دادن و آزاد کردن اسیران، فرمان تورات است،نهی از قتل و تبعید هم فرمان خداوند است! آری،شما تسلیم فرمان خداوند نیستید، بلکه آیات الهی را هر جا مطابق میل و سلیقه ی خودتان باشد می پذیرید وهر کجا نباشد،زیر بار نمی روید. * این آیه نسبت به خطر التقاط،هشدار می دهد که چگونه افرادی بخشی از دین را می پذیرند و قسمت دیگر آنرا رها می کنند. * مسلمانانی که به احکام فردی عمل می کنند،ولی نسبت به مسائل اجتماعی بی تفاوتند،باید در انتظار خواری و ذلّت دنیا و عذاب قیامت باشند.ای بسا! کسانی که شرایط و احکام نماز و روزه را مراعات می کنند،ولی در شرایط و وظایف حاکم و حکومت،متعهّد نیستند. ادامه دارد.....
درس هشتاد و هشتم ادامه تفسیر آیه ۸۵ سوره از: تفسیر نور ثُمَّ أَنْتُمْ هؤُلاءِ تَقْتُلُونَ أَنْفُسَکُمْ وَ تُخْرِجُونَ فَرِیقاً مِنْکُمْ مِنْ دِیارِهِمْ تَظاهَرُونَ عَلَیْهِمْ بِالْإِثْمِ وَ الْعُدْوانِ وَ إِنْ یَأْتُوکُمْ أُساری تُفادُوهُمْ وَ هُوَ مُحَرَّمٌ عَلَیْکُمْ إِخْراجُهُمْ أَ فَتُؤْمِنُونَ بِبَعْضِ الْکِتابِ وَ تَکْفُرُونَ بِبَعْضٍ فَما جَزاءُ مَنْ یَفْعَلُ ذلِکَ مِنْکُمْ إِلاّ خِزْیٌ فِی الْحَیاهِ الدُّنْیا وَ یَوْمَ الْقِیامَهِ یُرَدُّونَ إِلی أَشَدِّ الْعَذابِ وَ مَا اللّهُ بِغافِلٍ عَمّا تَعْمَلُونَ(۸۵) امّا این شما هستید که یکدیگر را به قتل می رسانید و جمعی از خودتان را از سرزمینشان(آواره و)بیرون می کنید و بر علیه آنان،به گناه وتجاوز همدیگر را پشتیبانی می کنید.ولی اگر همانان به صورت اسیران نزد شما آیند،بازخریدشان می کنید(تا آزادشان سازید)در حالی که(نه تنها کشتن،بلکه)بیرون راندن آنها (نیز)بر شما حرام بود.آیا به بعضی از دستورات کتاب آسمانی ایمان می آورید وبه برخی دیگر کافر می شوید؟پس جزای هر کس از شما که این عمل را انجام دهد،جز رسوایی در این جهان،چیزی نخواهد بود و روز قیامت به سخت ترین عذاب بازبرده شوند و خداوند از آنچه انجام می دهید،غافل نیست. پیام ها: ۱- قرآن،کشتنِ دیگران را،به کشتن نفسِ خود تعبیر کرده است تا بگوید دیگرکشی، خودکشی است و افراد یک جامعه همچون اعضای یک پیکرند. «تَقْتُلُونَ أَنْفُسَکُمْ» ۲- -یاری رسانی وهمکاری در گناه وتجاوز،ممنوع است. «تَظاهَرُونَ عَلَیْهِمْ بِالْإِثْمِ وَ الْعُدْوانِ» ۳- علامت ایمان،عمل است و اگر کسی به دستورات دین عمل نکند،گویا ایمان ندارد. «أَ فَتُؤْمِنُونَ بِبَعْضِ الْکِتابِ وَ تَکْفُرُونَ بِبَعْضٍ» قرآن،به جای انتقاد از اینکه چرا بعضی دستورات را عمل می کنید و بعضی را رها می کنید،فرموده است: چرا به بعضی ایمان می آورید و به بعضی کفر می ورزید. ۴- نشانه ی ایمان واقعی،عمل به دستوراتی است که برخلاف سلیقه های شخصی انسان باشد وگرنه انجام دستوراتِ مطابق میل انسان،نشانی از میزان ایمان واقعی ندارد. «تَقْتُلُونَ، تُفادُوهُمْ» (در کشتن یکدیگر به تورات کاری ندارید،ولی در آزاد سازی اسیران اهل ایمان می شوید!) ۵- کفر به بعضی از آیات،در واقع کفر به تمام احکام است.و به همین جهت جزای کسانی که به قسمتی از آیات عمل نکنند،خواری دنیا و عذاب قیامت خواهد بود. «خِزْیٌ فِی الْحَیاهِ الدُّنْیا... یُرَدُّونَ إِلی أَشَدِّ الْعَذابِ»
درس هشتاد و نهم تفسیر آیه ۸۶ سوره از: تفسیر نور أُولئِکَ الَّذِینَ اشْتَرَوُا الْحَیاهَ الدُّنْیا بِالْآخِرَهِ فَلا یُخَفَّفُ عَنْهُمُ الْعَذابُ وَ لا هُمْ یُنْصَرُونَ(۸۶) آنها کسانی هستند که زندگی دنیا را به بهای(از دست دادن)آخرت خریده اند، پس در مجازات آنان تخفیفی داده نمی شود و آنها یاری نخواهند شد. نکته ها: * این آیه ریشه ی پیمان شکنی ها،قتلِ نفس ها و عمل نکردن به برخی آیات را چنین بیان می کند:آنها دنبال زندگی دنیوی هستند وتنها به قوانینی که منافعشان را تأمین کند،پای بند هستند وبه هر قانونی که ضرری به منافع دنیوی آنان بزند بی اعتنایند.پس عذاب الهی برای این رفاه طلبان دنیاپرست،تخفیف ندارد و بر خلاف خیال و گمانشان که ادّعا می کنند؛ یا اصلاً عذاب نخواهند شد و یا چند روزی بیشتر مجازات نمی بینند،آنان نیز مثل همه ی مجرمان،در برابر اعمال خود مسئولند. پیام ها: ۱- انسان،آزاد است و حقّ انتخاب دارد.تمام آیاتی که می فرماید:انسان دنیا را خرید و آخرت را فروخت،دلیل این هستند که انسان مجبور نیست،بلکه اختیار دارد و خود با فکر و مقایسه،می سنجد و انتخاب می کند. «اشْتَرَوُا» ۲- همه در برابر قانون الهی یکسان هستند. «فَلا یُخَفَّفُ» اینکه بنی اسرائیل خود را نژادِ برتر،فرزند ومحبوب خدا می دانند،گمان و وهمی بیش نیست.قهر الهی برای هیچ انسان و نژادی که در مسیر لجاجت و کفر است،استثنا برنمی دارد. ۳- دنیاطلبی،یکی از انگیزه های قتل می باشد. «تَقْتُلُونَ أَنْفُسَکُمْ... اِشْتَرَوُا الْحَیاهَ الدُّنْیا»
درس نود تفسیر آیه ۸۷ سوره از: تفسیر نور وَ لَقَدْ آتَیْنا مُوسَی الْکِتابَ وَ قَفَّیْنا مِنْ بَعْدِهِ بِالرُّسُلِ وَ آتَیْنا عِیسَی ابْنَ مَرْیَمَ الْبَیِّناتِ وَ أَیَّدْناهُ بِرُوحِ الْقُدُسِ أَ فَکُلَّما جاءَکُمْ رَسُولٌ بِما لا تَهْوی أَنْفُسُکُمُ اسْتَکْبَرْتُمْ فَفَرِیقاً کَذَّبْتُمْ وَ فَرِیقاً تَقْتُلُونَ(۸۷) و همانا ما به موسی کتاب(تورات)دادیم و از پس او پیامبرانی پشت سر یکدیگر فرستادیم و به عیسی بن مریم(معجزات و)دلایل روشن بخشیدیم و او را با روح القدس، تأئید ویاری نمودیم.پس چرا هرگاه پیامبری چیزی(از احکام و دستورات)بر خلاف هوای نفس شما آورد،در برابر او تکبّر ورزیدید.(و به جای ایمان آوردن به او)جمعی را تکذیب و جمعی را به قتل رساندید؟! نکته ها: * این آیه از استمرار لطف خداوند برای هدایت مردم سخن می گوید که پس از موسی علیه السلام پیامبرانی چون داوود،سلیمان،یوشع،زکریّا و یحیی-علیهم السلام آمدند و بعد از آن بزرگواران،خداوند حضرت عیسی علیه السلام را با دلایل روشن فرستاد که از سوی روح القدس یاری و تأیید می شد، ولی بنی اسرائیل راه استکبار و گردنکشی را پیش گرفتند و بجای پذیرشِ هدایت الهی،به تکذیب و قتل انبیا دست زدند. نقل تاریخ انبیا،یک نوع تسلّی برای پیامبر اسلام ومؤمنان است که تحمّل رنجها برای آنان آسان شود. پیام ها: ۱- تعلیم و تربیت،تعطیل بردار نیست. «قَفَّیْنا» فرستادن پیامبران یکی پس از دیگری،نشانه ی جریان هدایت در طول تاریخ است. ۲- فرشتگان،به اولیای خدا یاری می رسانند. «أَیَّدْناهُ بِرُوحِ الْقُدُسِ» ۳- انبیا باید به سراغ مردم بروند. «جاءَکُمُ الرَّسُولُ» ۴- هدایت،با هوا و هوس سازگار نیست. «لا تَهْوی أَنْفُسُکُمُ» ۵- کسی که تسلیم حقّ نباشد،مستکبر است. «لا تَهْوی أَنْفُسُکُمُ اسْتَکْبَرْتُمْ» ۶- هوا پرستی،انسان را تا پیامبرکشی پیش می برد. «فَرِیقاً تَقْتُلُونَ» ۷- انبیا برای تحقّق اهداف خویش،تا پای جان مقاومت می کردند. «فَرِیقاً تَقْتُلُونَ»
سلام علیکم با انتشار درس نود از تفسیر سوره بقره، ان شاالله به زودی نهممین آزمون آن در کانال تفسیر قرآن برگزار میشود. لطفا دوستان و آشنایان خود را برای شرکت در آزمون، تشویق فرمائید. @alquran_ir
بسمه تعالی سوالات نهمین آزمون تفسیر سوره بقره از درسهای ارائه شده در «کانال تفسیر قرآن» از درس (۸۱ تا ۹۰) روش پاسخگوئی: صحیحترین پاسخ سوالات زیر را به صورت یک عدد ۲۰ رقمی از چپ به راست بنویسید. مثلا اگر در پرسش ۱ گزینه ۴ و در پرسش ۲ گزینه ۳ و در پرسش ۳ گزینه ۱ و در پرسش ۴ گزینه ۲ و در پرسش ۵ گزینه ۳ درست باشد پاسخ پنج سوال اول چنین خواهد بود: ۴۳۱۲۳ به همین ترتیب به سوالات پاسخ دهید تا عدد ۲۰ رقمی پاسخهای شما تکمیل گردد. لطفا پس از هر پنج پاسخ، یک خط فاصله بگذارید. به این ترتیب پاسخنامه شما شبیه نمای زیر خواهد شد: ۳۳۳۲۱_۲۴۳۲۱_۴۱۳۲۲_ ۴۳۱۲۳ این عدد را همراه با نام و نام خانوادگی به آی دی:  @bidaryir   بفرستید. مهم: بهیچوجه نباید پاسخ یک یا چند سوال از دیگری گرفته و یا به دیگری داده شود، بلکه هر فرد باید خود مستقلا با مطالعه متن درسها، به همه سوالات پاسخ دهد. بسیار مهم: توجه داشته باشید که این آزمون، با یک هدف الهی برگزار میشود، و بر اساس اعتماد به شما خواهران و برادران مؤمن تکیه دارد، بنابراین هرگونه تخلف و تقلب و گرفتن پاسخها از نزدیکان و دیگران، عدم رعایت قوانین و ضوابط آزمون؛ مسئولیت شرعی ایجاد میکند و اگر از این طریق هدیه ای به کسی تعلق گیرد حرام شرعی است، زیرا این هدایا از سوی انسانهای با اخلاص، بمنظور ترویج احکام اسلام در اختیار ما قرار میگیرد. خواهران و برادران ارجمند، برای پاسخ به سوالات، از هم اکنون تا تاریخ ششم مردادماه فرصت دارند. در پایان مهلت پاسخگوئی، پاسخنامه شما تصحیح و نمره شما اعلام خواهد شد. کسانی که تمامی سوالات را درست پاسخ دهند، بعنوان برگزیده معرفی خواهند شد و به قید قرعه به پنج نفر از آنان، هدیه متبرک ده هزار تومانی اهدا خواهد شد. از این پس علاوه بر ۵ نفر که به قید قرعه برنده خواهند شد، دو نفر از کسانی که برای اولین بار در آزمون ها شرکت کرده و نمره ۲۰ آورده اند، به قید قرعه هدیه خواهند گرفت. با لمس آدرس زیر، عضو کانال «تفسیر قرآن» در ایتا و تلگرام شوید و درسها را بخوانید و در آزمون شرکت کنید: @alquran_ir ارتباط با مدیر و ارائه پیشنهادات و انتقادات و نظرات: @bidaryir از زحمات شما در پاسخگوئی دقیق به سوالات سپاسگزاریم.
یک - از انحرافات عقیدتی یهود، کدام است؟ 1- اینکه می گفتند: اگر بر فرض، ما گنهکار باشیم، کیفر ما از دیگران کمتر است و چند روزی بیشتر، عذاب نخواهیم شد! 2- اینکه می گفتتد: ما از دیگران برتریم، و از خصوصیات یهود، امتیاز طلبی است. 3- موارد 1 و 2 دو - نا آگاهی از معارف دین، سبب چه می شود؟ 1- سبب نسبت دادن خرافات به دین می شود. 2- "ام تقولون علی الله ما لا تعلمون" 3- هر دو مورد سه - کدام دسته از گناهان، کیفر دارند؟ 1- آن دسته از گناهان کیفر دارند که آگاهانه و از روی عمد و اختیار مرتکب شده باشیم. 2- آن دسته از گناهان کیفر دارند که بر اساس جهل یا جبر مرتکب شده باشیم. چهار - آیه 81 سوره بقره، کدام پیام را می رساند؟ 1- همه در برابر قانون الهی، یکسان هستند. 2- کیفر الهی، برای یهود با دیگران تفاوت دارد. پنج - ملاک بهشت، کدام است؟ 1- ایمان و عمل صالح 2- خیال و آرزو شش - منظور از"عملوا الصالحات" آیا انجام یک عمل صالح، کفایت می کند؟ 1- خیر، کفایت نمی کند، بلکه داشتن خوی نیکوکاری و انجام هر گونه کار صالحی لازم است. 2- "الصالحات" جمع و همراه با الف و لام آمده است، لذا همه ی کارهای نیک را در بر می گیرد. 3- هر دو مورد هفت - احسان به یتیم، شامل کدام مورد می شود؟ 1- تادیب و محبت به او. 2- حفظ حقوق، و تعلیم او. 3- موارد 1 و 2 هشت - خداوند از چه طریق، از مردم پیمان می گیرد؟ 1- عقل 2- فطرت 3- وحی 4- همه موارد نه - در کنار "احسان" چه مواردی را باید رعایت کرد؟ 1- ادب 2- منت نگذاشتن 3- "قولوا للناس حسنا" 4- همه موارد ده - ادای حقوق، بین خویشاوندان، یتیمان، و مستمندان، کدام در اولویت است؟ 1- مستمندان 2- خویشاوندان 3- یتیمان یازده - حق حیات، اولین حق برای هر انسانی است، و قتل نفس از گناهان کبیره. امام باقر علیه السلام در این مورد چه فرمودند؟ 1- "تمام گناهان مقتول به گردن قاتل می افتد." 2- "اگر اهل آسمانها و زمین در قتل یک نفر مومن شریک شوند، همه به دوزخ می افتند."
دوازده - چرا در جمله" اقررتم و انتم" انتقاد از یهودیان زمان رسول اکرم صلی الله علیه و آله، به چشم می خورد؟ 1- به خاطر عملکرد نیاکانشان. 2- زیرا هر کس به کار شخصی یا قومی مربوط به زمانهای گذشته یا آینده راضی باشد، شریک در ان قلمداد می شود. 3- موارد 1 و 2 سیزده - در آیه 85 سوره بقره، نسبت به کدام خطر هشدار داده شده است؟ 1- خطر التقاط، که چگونه افرادی، بخشی از دین را می پذیرند و قسمت دیگر آنرا رها می کنند. 2- اینکه افرادی، تسلیم فرمان خداوند نیستند، بلکه آیات الهی را هر جا مطابق میل و سلیقه ی خودشان باشد می پذیرند و هر کجا نباشد، زیر بار نمی روند. 3- هر دو مورد چهارده - مسلمانانی که به احکام فردی عمل می کنند، ولی نسبت به مسائل اجتماعی بی تفاوتند، باید در انتظار چه عاقبتی باشند؟ 1- آنها شرایط و احکام نماز و روزه را مراعات می کنند، پس در انتظار عاقبتی نیکو باشند. 2- باید در انتظار خواری و ذلت دنیا و عذاب قیامت باشند. پانزده - چرا قرآن، کشتن دیگران را، به کشتن نفس خود، تعبیر کرده است؟ 1- زیرا تا بگوید دیگر کشی، خودکشی است، و افراد یک جامعه همچون اعضای یک پیکرند. 2- زیرا یاری رسانی و همکاری در گناه و تجاوز، ممنوع است. 3- موارد 1 و 2 شانزده - نشانه ی ایمان واقعی، کدام است؟ 1- عمل به دستوراتی است که برخلاف سلیقه های شخصی انسان باشد. 2- عمل به دستوراتی است که مطابق میل انسان است. هفده - آیه 86 سوره بقره، ریشه ی پیمان شکنی ها، قتل نفس ها و عمل نکردن به برخی آیات را چه می داند؟ 1- اینکه دنبال زندگی دنیوی هستند، و تنها به قوانینی که منافعشان را تامین کند، پای بند هستند. 2- اینکه به هر قانونی که ضرری به منافع دنیوی آنان بزند بی اعتنایند. 3- هر دو مورد هجده - عذاب الهی، برای رفاه طلبان دنیا پرست، که زندگی دنیا را به بهای از دست دادن آخرت، خریده اند، چگونه است؟ 1- در مجازات آنها تخفیفی داده نمی شود و آنها یاری نخواهند شد. 2- آنان چند روزی بیشتر مجازات نمی بینند. و یا اصلاً عذاب نخواهند شد. نوزده - از فوائد نقل تاریخ انبیاء کدام است؟ 1- یک نوع تسلی برای پیامبر اسلام و مومنان است که تحمل رنجها برای آنان آسان شود. 2- اینکه فرشتگان، به اولیای خدا یاری می رسانند. بیست - کدام مورد انسان را تا پیامبرکشی پیش می برد؟ 1- جهل 2- هوا پرستی