قدر آن شیشه بدانید که هست
نه در آن موقع که افتاد و شکست
🍃💐🍃
خوبیِ امام حسین«ع»
اینه هرسال دلِ آلوده تر از
پارسالت و تحویل میگیره.
اصن انگار تازه باهاش آشنا
شدی و اومدی درِ خونش
نه گذشتت و به روت میاره،
نه خطاهاتو یادآوری میکنه!
خسته بودنت و که از چشات
بخونه، قشنگ میخرتت...
پناه نیاری، زندگیتو باختی...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیت الله صافی گلپایگانی: قداست چادر شما از عبای من بیشتر است
📝 #یادمون_باشه
میدونی چیه؟ بین خودمون بمونه البته ؛
✖️ سَــــرِ فلان کار مهمشون، با من مشورت نکردن! ... خیلی بهم برخورد!
✖️ سَــــرِ فلان برنامهشون، دعوتم نکردن! خیلی بهم برخورد!
✖️ سَــــر فلان لُطفی که بهشون کردم، هرگز اونجوری که باید جبران نکردن! خیــلی بهم برخورد!
سَـــر فلان دفعه که ازشون قرض خواستم، گفتن نداریم، با اینکه من کلّی کار مهم براشون انجام داده بودم! خیـــــلی بهم برخورد!
و ......
آقا یا خانمِ عزیز ؛
اگر افکار بالا در ذهن شما هم زیاد رفت و آمد میکنه؛
💥 بهتــــره یا خوبی در حقّ کسی نکنید؛
یا اگر میکنید، توقع جبران نداشته باشید!
این کثیفترین کاریه که نه تنها تمومِ خوبیهای شما رو یکجا ضایع میکنه، بلکه رفته رفته، دیگران رو ازتون خسته، و از اطراف شما، پراکنده میکنه!
💥 دوّماً از این نجاستِ #توقع که داره مثل خوره، نابودتون میکنه برای بقیه حرف نزنید! و مسئولیت آلوده کردن قلب دیگران رو، به همهی سنگینیهای قلبِ خودتون، اضافه نکنید!
گداییِ عاطفه و توجه از دیگران ؛ یجور #خودفروشیه !
که ریشهاش در نشناختن قیمتهای درونی شماست!
🌛 #شب_بخیر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#استوری
▪️چرا بعضیا ظهور رو نزدیک حس میکنند و بعضیا دور ..؟
instagram.com/ostad.shojae1
معرفت نسبت به حضرت ولی عصر علیه السلام
از حضرت امام صادق علیه السلام نقل شده است که: روزی امام حسین علیه السلام بر اصحاب خود وارد شدند، بعد از حمد خدا و درود بر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند:
ای مردم! خداوند بندگان را نیافرید مگر برای اینکه او را بشناسند، زمانی که او را شناختند، او را پرستش کنند و هنگامی که او را پرستش کردند، با عبادت و پرستش او از بندگی غیر او بی نیاز گردند . مردی عرض کرد: ای پسر پیامبر! پدر و مادرم فدای شما باد، معرفت خداوند چیست؟ فرمود: شناخت اهل هر زمانی نسبت به امامشان، امامی که طاعت او بر آنان واجب است .»
امام صادق علیه السلام فرمودند: کسی که دوست دارد خــــداوند سختیهای مرگ را بر او سبک وآسان گرداند باید نسبت به خویشاوندانش زیاد پیوند داشته باشد و به پدرومادرش نیکوکار و هرگاه چنین بود خداوند سختیهای مرگ را بر او آسان گرداند و هیچگاه فقر و نداری به او نرسد
بمناسبت 31 مرداد روز جهانی مسجد:مرحوم ملامحسن فيض کاشانی مي فرمايد: در روايت صحيحي از امام صادق ـ عليه السلام ـ نقل شده است كه فرمودند: پيامبر ـ صلي الله عليه و آله ـ فرمودند: «لاصلاة لمن لايصلي في المسجد مع المسلمين الا من علة[18]» براي كسي كه در مسجد با مسلمانان (به صورت جماعت) نماز نمي خواند، نمازي نيست مگر اينكه از روي عذري باشد. از امام صادق ـ عليه السلام ـ روايت شده است كه فرمودند: «رسول خدا ـ صلي الله عليه و آله ـ با همسايگان مسجد، شرط كرد كه به نماز جماعت حاضر به جماعت شوند و فرمود: گروهي كه حاضر نمي شوند بايد از اين كار دست بردارند و به نمازها حاضر شوند و گرنه مؤذني را گويم اذان و اقامه گويد و امر كنم شخصي را كه از اهل بيت من است و او علي ـ عليه السلام ـ است، پشته هاي هيمه (هيزم) فراهم آورد و خانه ها را بر آن مردمي كه تمرّد كرده اند بسوزاند.[19]»روايات ديگري نيز وجود دارد كه مضمون اين روايت را تأييد مي كند.[20] در واقع اين حديث بيانگر حکم حکومتي پيامبر اعظم است.
نماز جماعت بقدري اهميت دارد كه رسول خدا ـ صلي الله عليه و آله ـ به نابينائي كه نمي توانست به مسجد برود و كسي هم نبود كه او را به مسجد ببرد؛ فرمودند: «بين منزل خود و مسجد طنابي نصب كن و با گرفتن آن ريسمان، خود را به مسجد برسان و از فضيلت جماعت محروم نشو.[21]» و همچنين از آن حضرت نقل شده است كه فرمودند: «الصلاة جماعة و لو علي رأس زج»[22] نماز با جماعت است (بايد باشد) هرچند روي نيزه باشد. كه اين حديث كنايه از آن است كه در هر شرايطي بايد سعي شود كه نماز به جماعت برگزار شود......[18] . فيض كاشاني، ملا محسن، المحجة البيضاء في تهذيب الحياء، با تصحيح علي اكبر غفاري، قم، دفتر انتشارات اسلامي، چاپ دوم، بي تا، ج1، ص342.
[19] . صدوق، ثواب الاعمال و عقاب الاعمال، با ترجمه علي اكبر غفاري، بي جا، چاپخانه رستم خاني، چاپ هفتم، 1363، ص523ـ524؛ و وسائل الشيعه، همان، ج 6، ص376.
[20] . ر.ك: وسائل الشيعه، همان، ص377، ح9 و 10 ـ و ص376، ح4؛ و قمي، عباس، سفينة البحار، دارالاسوة للطباعةو النشر، چاپ اول، 1414، ج1، ص646.
[21] . وسائل الشيعه، همان، ص377، ح9.
داستان مردی که به زیارت امام حسین علیه السلام نمیرفت
شخصی از بزرگان هند به قصد مجاورت کربلای معلّی به این شهر آمد و مدت شش ماه در آنجا ساکن شد و در این مدت داخل حرم مطهر نشده بود و هر 🌹وقت زیارت حضرت امام حسین علیه السلام را اراده میکرد، بر بام منزل خود رفته، به آن حضرت سلام می کرد و او را زیارت مینمود؛ تا این که سرگذشت او را به «سید مرتضی»که از بزرگان آن عصر و مرسوم به «نقیب الاشراف» بود رساندند.
سید مرتضی به منزل او رفت و در این خصوص او را سرزنش نمود و گفت: «از آداب زیارت در مذهب اهلبیت علیه السلام این است که داخل حرم شوی و عقبه وضریح را ببوسی. این روشی را که تو داری، برای کسانی است که در شهرهای دور میباشند و دستشان به حرم مطهر نمیرسد.»
آن مرد چون این سخن را شنید گفت: «ای نقیب الاشرف» از مال دنیا هر چه بخواهی از من بگیر و مرا از رفتن معذور دار.
هنگامی که سید مرتضی سخن او را شنید بسیار ناراحت شد و گفت: «من که برای مال دنیا این سخن را نگفتم؛ بلکه این روش را بدعت و زشت میدانم و نهی از منکر واجب است.»
وقتی آن مرد این سخن را شنید، آه سردی از جگر پر دردش کشید. سپس از جا برخاست و غسل زیارت کرد و بهترین لباسش را پوشید و پا برهنه و با وقار ازخانه خارج شد و با خشوع و خضوع تمام، نالان و گریان متوجه حرم حسینی گردید تا این که به در صحن مطهر رسید .
نخست سجده شکر کرد و عتبه صحن شریف را بوسید. سپس برخاست و لرزان، مانند جوجه گنجشکی که آن را در هوای سرد در آب انداخته باشند، بر خودمیلرزید و با رنگ و روی زرد، همانند کسی که یک سوم روحش خارج گشته باشد، حرکت میکرد تا این که وارد کفش کن شد. دوباره سجده شکر به جا آورد و زمین را بوسید و برخاست و مانند کسی که در حال احتضار باشد داخل ایوان مقدس گردید و با سختی تمام خود را به در رواق رسانید.
چون چشمش به قبر مطهر افتاد، نفسی اندوهناک بر آورد و مانند زن بچه مرده، ناله جانسوزی کشید. سپس به آوازی دلگداز گفت: «اَهَذا مَصرَعِِ سیدُالشهداء؟اهَذا مَقتَلُ سیدُالشهداء؟ ؛ آیا اینجا جای افتادن امام حسین علیه السلام است؟ آیا اینجا جای کشته شدن حضرت سیدالشهداء است؟»
پس فریاد کشید و نقش زمین شد و جان به جان آفرین تسلیم نمود و به شهیدان راه حق پیوست..
20 نکته مهم و دوستانه درباره پیاده روی اربعین :
🌷 ۱. در این چند روزی که عراق هستید، بین آنچه موکبهای کوچک عراقی تقدیم شما میکنند با آنچه در موکبهای پر زرق و برق ایرانیها توزیع میشود، فرقی قائل نشوید.
متاسفانه حضور پر رنگ برخی موکبهای ایرانی آنهم با آن همه زرق وبرق در پذیرایی از زائران، حس میزبانی عراقی ها را به چالش کشیده است.
سعی کنید در موکب های عراقی هم تا جایی که مقدور است سکنی داشته باشید.
آنها باید ببیننداینجا ایرانی و عراقی نداریم و همه یک امت واحده هستیم.
🌷 ۲.در این چند روزی که عراق هستید، اگر در جایی غذای ایرانی توزیع میشود،فریاد نزنید غذای ایرانی!!
با این کار عراقیها احساس میکنند که برای آنها نیست!
چراکه هیچ موکب عراقی هیچ وقت فریاد نمیزند غذای عراقی!
۳.در این چندروزی که عراق هستید، کمک کنید هزینههای دولت عراق برای جمع آوری زباله ها و بهداشت مسیرها بیش از پیش نشود.
۴.در این چند روزی که عراق هستید، به اعتقادات مذهبی و عربی عراقیها کاری نداشته باشید. اصلا" روی ایرانی و عراقی بودن صحبت نشود.
۵.در این چند روزی که عراق هستید، غذایی نگیرید که نمیخورید. عراقیها خیلی خیلی ناراحت میشوند!
اگر هم گرفتید و بدتان آمد، به روی خودتان نیاورید و از طرف تشکر کنید.
همان جا جلوی عراقیها ظرف غذا را دور نیندازید
۶.در این چند روزی که عراق هستید، مراقب وسایل عمومی و مردمی عراقیها باشید. خودروها، سرویسهای بهداشتی، محل اسکان و....
۷.در این چند روزی که عراق هستید، بدانید که عراقیها موظف به خدمت رایگان به شما نیستند!
پس هرجا هزینهای داشت پرداخت کنید.
مثلا کرایه ماشین.
۸.در این چند روزی که عراق هستید، اگر در منزلی اسکان یافتید، خیال نکنید که میزبان تا هر وقت که شما بخواهید، تمایل دارد و میتواند از شما پذیرایی کند.
۹.در این چند روزی که عراق هستید،یادتان نرود که عراق کشوری جنگ زده (حمله آمریکا، داعش و ...) و به شدت پرخرج است. خرج اضافی برای این کشور درست نکنید.
۱۰. در صورت امکان چند هدیه کوچک از ایران خریداری کرده؛
در مسیر به نام ایران به کودکان عراقی هدیه دهید.
۱۱.با خادمان موکب ها از هر ملیتی خوشرو باشید، قدردانی کنید و عکس یادگاری بگیرید.
۱۲.بعضا" برخی خانمهای ایرانی داخل موکب ها آرایش می کنند. لطفا" توجه داشته باشیدکه زنان عراقی هرگونه آرایش کردن زنان، علی الخصوص در ایام عزای اهل بیت(علیهمالسّلام) را به شدت بد و قبیح می دانند.
۱۳.در کنار استفاده از تصاویر و نشانه هایی که با خود حمل میکنید (مانند تصویر رهبر انقلاب یا سردار سلیمانی) حتماً از تصاویر مراجع عظام تقلید در عراق ( آیات : سیستانی ، حکیم ، صدر) و یافرماندهان الحشد الشعبی (هادی العامری، ابومهدی مهندس و ... ) هم استفاده کنید.
۱۴.محور غربی، عبری، عربی شدیداً در حال تبلیغ در میان مردم عراق هستند که ایران کشور شما را تسخیر کرده است. حتما" با همان عربی دست و پا شکسته به عراقی ها بگویید که دفاع از حریم اهل بیت (علیهم السّلام) و مردم عراق را وظیفه دینی ایرانی ها می دانید و از دوستی و صمیمیت دو ملت و از اینکه به نیابت شان به زیارت امام رضا (علیه السّلام) خواهید رفت به آنها بگویید.
۱۵.به هیچ وجه به تصاویر، بنرها و موکب های جریان های انحرافی واکنش نشان ندهید.
۱۶.در مسیر پیاده روی، برخی فرقه های انحرافی مانند کلبی ها، یمانی ها، صرخی ها و ... حضور دارند. وقتتان را با بحث بیهوده با آنها به هدر ندهید و در موکب هایشان نیز اقامت نکنید.
۱۷.تقریبا همه شما عزیزان ابراز تصویر برداری مناسب در اختیار دارید (حداقل دوربین گوشیهایتان). اتفاقات و صحنه های ناب این سفر بی نظیر را ثبت و ضبط کرده و با هشتگ های انگلیسی در شبکه های اجتماعی جهانی (مانند گوگل پلاس،فیس بوک، توییتر،اینستاگرام و ...) به اشتراک بگذارید.
۱۸.هر سال به تعداد خبرنگاران غیر مسلمان کنگره عظیم اربعین افزوده می شود. شما عزیزان نمایندگان فرهنگ غنی ایرانی- اسلامی ما هستید. به گونه ای رفتار کنید و سخن بگویید که ایرانیان، به عنوان نمونه استاندارد و قابل یک شیعه به جهانیان معرفی شوند.
🌷 ۱۹.امسال شیطان و ایادی او تمام حربه های خود را به کار گرفته اند تا راهیان این سفر را کم و کمتر کرده و دلهای ایشان و شما را نسبت به هم پر از کینه کنند.
در این راه فقط به ندای «هل من ناصر» ارباب بیکفن دل بسپارید و گوشتان را بر اصوات تفرقه افکنانه سپاهیان ابلیس ببندید.
در حدّ توان خویش ، کمکهای مادّی و معنوی خود را نثار برادران و خواهرانی کنید که در عزمشان نسبت به این سفر موانعی وجود دارد.
❤️ ۲۰.فراموش نکنید شاید یکی از همین هزاران عزیزی که از کنارشان عبور می کنید مولا و صاحبمان حضرت ولی عصر ارواحنا فداه باشند.
احترام زائران حضرت امام حسین (علیه السّلام) و این مسیر مقدّس را حفظ کنید....
«امام جعفرصادق عليهالسلام»:
قال اللهُ تباركَ و تعالي اِنَّ بُيُوتِي فِي الْأَرْضِ اَلْمَسَاجِدُ، فَطُوبَي لِعَبْدٍ تَطَهَّرَ فِي بَيْتِهِ ثُمَّ زَارَنِي فِي بَيْتِي أَلا إِنَّ عَلَيالْمَزُورِ كَرَامَةَ الزَّائِرِ.
خداي تبارك و تعالي ميفرمايد: مساجد خانههاي من در زميناند. خوشا به حال بندهاي كه در خانهاش خود را طاهر كند (وضو بگيرد) بعد مرا در خانهام زيارت نمايد. اينجا ديگر بر ميزبان است كه مهمان خود را گرامي بدارد. (ثوابالاعمال، ص 69)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قدم قدم با یه علم ان شاءالله اربعین میام سمت حرم😔😔😔
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جمعا چند مدل بستن روسری هست که این همه حجاب استایل ریخته داره یاد میده
پسر مجرد آقای متاهلی که داره با نگاه به عشوه خرکی های شما حال خاصی پیدا میکنه، اون دنیا شما پاسخگوش خواهید بود
طرفداراشون بفهمید دارید کیا رو بُلد میکنید، فاز روشنفکری برندارید که اینا دارن دین رو خوب جلوه میدن شما املید و فلان
چشمتون رو باز کنید طبق آیات و روایات تصمیم بگیرید
آیا قرآن گفته با عشوه بیا فلان مسئله دینی رو بیان کن؟
گفته خودتو عرضه کن بین هزاران نامحرم؟
انقد مغز طرفداراشونو شستشو دادن که قانع نمیشن که، فقط میگن حقن و راه درست رو دارن میرن شما زیادی اشکال میگیرید!!!!
سلام مولای من❤️
تنهــاترین امـام زمیـن، مقتـدای شهر
تنها چه میکنی؟ تو کجایی؟ کجای شهر؟
وقتی کسی برای تو تب هم نمیکند
دیگر نسـوز این همه آقا به پای شهر
تو گریه میکنی و صـدایت نمیرسد
گم میشود صدایتو در خندههای شهر
تهمت، ریا و غیبت و رزق حرام و قتل
ای وای من چه میکشی از ماجرای شهر
دلخوش نکن به “ندبه”ی جمعه، خودت بیا
با این هـمه گناه نگیـرد دعـای شهر
اینجا کســی برای تو کاری نمی کند
فهمیدهام که خستهای از ادعای شهر
گاه از نبـودنت، مـثلا گـریه میکنند
شرمندهام از این همه کذب و ادای شهر
هر روز دیده میشــوی اما کسی تو را
نشــناخت ای غریبه ترین آشِنای شهر
#یا_صاحبالزمان_ادرکنی
دوستش میگفت:
حضرت آقا که فرمودند تولید ملی،
فردا محمدحسین گوشیشو عوض کرد و یه گوشی ایرانی گرفت...
محمدحسین عادت داشت موقع سینه زنی پیراهنش رو در بیاره شور میگرفت تو هیئت میگفت برا امام حسین کم نذارین حضرت آقا که فرمودند شعور حسینی؛ محمد حسین دیگه این کار رو نکرد...
روز عید که بچهها چراغارو خاموش کردن تا روضه بخونن چراغ رو روشن کرد و گفت: حضرت آقا گفتن با شادی اهل بیت شاد باشید با ناراحتیشون ناراحت کی گفته ما دیوونه حسینیم؟ کاملا هم آدمای عاقل با شعوری هستیم عاقلانه عاشق حسینیم...
به قول خودش نمیذاشت حرف آقا #شهید بشه بلافاصله اطاعت میکرد
توی جلسات مبنای حرفاش فرمایشات حضرت آقا بود، رو کار تشکیلاتی حساس بود پای کار بود، هدف رو در نظر میگرفت و طرح میریخت و ولایت پذیری اعضا براش اولویت داشت
#شهید_محمدحسین_محمدخانی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#استوری
هرچه ما روضه شنیدیـــم
تمامش رادید...
آتــــش و ســــوختن اهل خیامش را دید...
#شهادت_امام_سجاد 🖤
♦️صفحه ما در آپارات♦️
👇 👇 https://www.aparat.com/alhojah
نقد مدعیان دروغین مهدویت و یمانی ملاحظه و نشر بفرمایید
♦️♦️♦️♦️♦️♦️
⏺( امامت منصبی الهی یا مردمی؟ ) قسمت اول👇
https://www.aparat.com/v/E2weg
⏺(مدعیان دروغین در طول تاریخ)قسمت دوم👇
https://www.aparat.com/v/6D1Rh
⏺( حصر امامت در (12) امام) قسمت سوم👇
https://www.aparat.com/v/flZCU
⏺ ( معجزات ائمه ع) قسمت چهارم👇
https://www.aparat.com/v/OZMfA
⏺شرائط امامت قسمت پنجم👇
https://www.aparat.com/v/RKfwx
⏺ مهدیین امام نیستند قسمت ششم👇
https://www.aparat.com/v/Cn3Bu
⏺اشکالات بر حدیث وصیت قسمت هفتم👇
https://www.aparat.com/v/hGUuj
⏺ قسمت هشتم👇
https://www.aparat.com/v/Cn3Bu
⏺اسم احمد در وصیت ربطی به امامت مدعی دروغین ندارد قسمت نهم👇
https://www.aparat.com/v/lqay4
⏺بررسی معجزه مدعی👇 دروغین مهدویت قسمت دهم
https://www.aparat.com/v/hy7R6
⏺نقد ادعای علم احمد کاطع دجال بصره قسمت یازدهم 👇
https://www.aparat.com/v/hZQp6
⏺بررسی حجیت خواب و دلیل آن بر امامت قسمتدوازدهم👇
https://www.aparat.com/v/G3Rvq
⏺بررسی حجیت استخاره وایا تعیین امامت با استخاره است قسمتسیزدهم👇
https://www.aparat.com/v/dHQc5
🔴 تفکرات مدعی دروغین مهدویت و یمانی همان تفکرات وهابیت وداعش است👇🚫
https://www.aparat.com/v/h6mfT
سخنران سید محمد موسوی
با انتشار حد اکثری ، فضای مجازی را بر مدعیان دروغین مهدویت و یمانی نا امن کنیم
🌸 یا علی مدد 🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
زیارتنامه امام سجاد(ع) را خوانده و بعد دو رکعت نماز خوانده به روح مطهر امام زین العابدین علیه السلام اهدا می نماییم:
السَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا وَلِیَّ اللَّهِ السَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا حُجَّةَ اللَّهِ
سلام ما بر تو اى ولى خدا سلام ما بر تو اى حجت بالغه خدا بر خلق
السَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا نُورَ اللَّهِ فِی ظُلُمَاتِ الْأَرْضِ السَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا عَمُودَ الدِّینِ
سلام ما بر تو اى نور خدا در تاریکیهاى زمین سلام ما بر تو اى ستون عمارت دین
السَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا وَارِثَ آدَمَ صِفْوَةِ اللَّهِ السَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا وَارِثَ نُوحٍ نَبِیِّ اللَّهِ
سلام ما بر تو اى وارث علم آدم برگزیده خدا،سلام ما بر تو اى وارث حلم نوح پیغمبر خدا
السَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا وَارِثَ إِبْرَاهِیمَ خَلِیلِ اللَّهِ السَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا وَارِثَ إِسْمَاعِیلَ ذَبِیحِ اللَّهِ
سلام ما بر تو اى وارث ابراهیم دوست خاص خدا،سلام ما بر تو اى وارث اسماعیل ذبیح خدا
السَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا وَارِثَ مُوسَى کَلِیمِ اللَّهِ السَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا وَارِثَ عِیسَى رُوحِ اللَّهِ
سلام ما بر تو اى وارث کمالات موساى متکلم با خدا،سلام ما بر تو اى وارث عیساى روح قدسى خدا
السَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا وَارِثَ مُحَمَّدٍ رَسُولِ اللَّهِ
سلام ما بر تو اى وارث حضرت محمد فرستاده خدا
السَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا وَارِثَ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ عَلِیٍّ وَلِیِّ اللَّهِ وَ وَصِیِّ رَسُولِ رَبِّ الْعَالَمِینَ
سلام ما بر تو اى وارث امیر المؤمنین ولى خدا و وصى رسول پروردگار عالم
السَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا وَارِثَ فَاطِمَةَ الزَّهْرَاءِ السَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا وَارِثَ الْحَسَنِ وَ الْحُسَیْنِ سَیِّدَیْ شَبَابِ أَهْلِ الْجَنَّةِ
سلام ما بر تو اى وارث فاطمه زهراء سلام ما بر تو اى وارث حسن و حسین دو سید جوانان اهل بهشت..السَّلاَمُ عَلَیْکَ أَیُّهَا الصِّدِّیقُ الشَّهِیدُ السَّلاَمُ عَلَیْکَ أَیُّهَا الْوَصِیُّ الْبَارُّ التَّقِیُ
سلام ما بر تو اى با صدق و حقیقت و اى شهید راه خدا سلام ما بر تو اى وصى و جانشین رسول (ص) و نیکوکار و متقى
أَشْهَدُ أَنَّکَ قَدْ أَقَمْتَ الصَّلاَةَ وَ آتَیْتَ الزَّکَاةَ
گواهى مى دهم که همانا تو نماز را استوار کردى و بپا داشتى و زکات عطا کردى
وَ أَمَرْتَ بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَیْتَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَ عَبَدْتَ اللَّهَ (مُخْلِصاً) حَتَّى أَتَاکَ الْیَقِینُ
و به وظیفه امر به معروف و نهى از منکر پیوسته قیام کردى تا هنگام رحلتت که مقام شهود و عین الیقین قیامت است فرا رسید
فرید الدین عطار نیشابوری (متوفای ۶۲۷ هـ) شاعر معروف فارسی گوی ایران اگر چه خیلیها بر این اعتقادند که او سنی بوده ولی اشعاری که در کتاب مظهر العجایب وی درباره ائمه اهل بیت (علیهمالسّلام) مخصوصاً حضرت علی (علیهالسّلام) گفته است گویای علاقه او به اهل بیت (علیهمالسّلام) میباشد.
عطار این کتاب را در شان انسان کامل نوشته و مصداق آن را حضرت امیرالمؤمنین امام علی (علیهالسّلام) که مظهر کامل کمال انسانی و انسان کامل است قرار داده در واقع این کتاب در شان امام علی (علیهالسّلام) است. و از نظر عطار این کتاب بهترین و ارزشمندترین اثر وی است.
مرا مظهر بود چشم کتبها ازو ظاهر شود پنهان و پیدا
عطار در این کتاب ارادت کامل خود به حضرت علی و ائمه طاهرین (علیهمالسّلام) را به نحوی نشان میدهد. با این که عطار و شعرای معاصر او مانند مولوی، حافظ، سعدی، سنایی، نظامی و... در زمانی زندگی میکردند که شیعه و دوستداران اهل بیت به راحتی نمیتوانستند اظهار عقیده کنند و از طرف حکام وقت در تنگنا بودند. با این حال دیوانها و کتب آنان مملو از اشعاری است که در عظمت مقام و مرتبت اهل بیت و نقش آنها در نظام هستی سرودهاند.
این چند بیت از مظهر العجایب عطار است:
جـملــه فرزندان حیدر ز اولـیـا جمله یک نورند حق کرد این ندا
پاک و معصوم و مطهّر چون نبیایــن سخن را مینداند هر صبی
سالـکــان کـار حق ایشان بُدنـد مظهـر انــوار حـق ایشان بـدنـد
یکی از شاهکارهای شعر عربی هم از حیث سبک و مم محتوا قصیده معروفی است که فرزدق شاعر آن را در مدح امام سجاد (ع) سروده است اما داستان سرودن این قصیده معروف را از ابن کثیر مورخ مشهور اهل سنت می شنویم. ابن کثیر می نویسد:
أَنَّ هِشَامَ بْنَ عَبْدِ الْمَلِک حَجَّ فِی خِلَافَةِ أَبِیهِ أَوْ أَخِیهِ الْوَلِیدِ فَطَافَ بِالْبَیتِ، فَلَمَّا أَرَادَ أَنْ یسْتَلِمَ الْحَجَرَ لَمْ یتَمَکنْ حَتَّی نُصِبَ لَهُ مِنْبَرٌ، فَاسْتَلَمَ وَجَلَسَ عَلَیهِ، وَقَامَ أَهْلُ الشَّامِ حَوْلَهُ
هشام بن عبدالملک در زمان حکومت برادرش ولید بن عبدالملک اموی به قصد حج، به مکه آمد و به آهنگ طواف قدم در مسجدالحرام گذاشت.
وقتی به منظور استلام حجرالاسود به نزدیک کعبه رسید، فشار جمعیت میان او و حطیم حائل شد، ناگزیر عقب نشینی کرد و بر منبری که برای وی نصب کردند، به انتظار کاهش ازدحام جمعیت نشست و بزرگان شام که همراه او بودند در اطرافش جمع شدند و به تماشای مطاف پرداختند.
فَبَینَمَا هُوَ کذَلِک إِذْ أَقْبَلَ عَلِی بْنُ الْحُسَینِ(ع) فَلَمَّا دَنَا مِنَ الْحَجَرِ لِیسْتَلِمَهُ تَنَحَّی عَنْهُ النَّاسُ إِجْلَالًا لَهُ وَهِیبَةً وَاحْتِرَامًا، وَهُوَ فِی بِزَّةٍ حَسَنَةٍ، وَشَکلٍ مَلِیحٍ
در این هنگام حضرت علی بن الحسین(ع) که سیمایش از همگان زیباتر و جامه هایش از همگان پاکیزه تر و شمیم نسیمش از همه طواف کنندگان دلپذیرتر بود، از افق مسجد درخشید و به مطاف آمد و چون به نزدیک حجرالاسود رسید؛ موج جمعیت دربرابر هیبت و عظمتش کنار رفتند و منطقه استلام را در برابرش خالی از ازدحام کرد، تا به آسانی دست به حجرالاسود رساند و به طواف پرداخت. تماشای این منظره موجی از خشم و حسد در دل و جان هشام بن عبدالملک برانگیخت و در همین حال که آتش کینه در درونش زبانه می کشید، یکی از بزرگان شام رو به او کرد و با لحنی آمیخته به حیرت گفت: این کیست که تمام جمعیت به تجلیل و تکریم او پرداختند و صحنه مطاف برای او خلوت گردید؟
هشام با آن که شخصیت امام(ع) را نیک می شناخت، اما از شدت کینه و حسد و از بیم آن که درباریانش به او مایل شوند و تحت تأثیر مقام و کلامش قرار گیرند، خود را به نادانی زد و در جواب مرد شامی گفت: او را نمی شناسم.
در این هنگام روح حساس ابوفراس (فرزدق) از این تجاهل و حق کشی سخت آزرده شد و با آن که خود شاعر دربار اموی بود، بدون آن که از قهر و سطوت هشام بترسد و از درنده خویی آن امیر مغرور خودکامه بر جان خود بیندیشد، رو به مرد شامی کرد و گفت: اگر خواهی تا شخصیت او را بشناسی از من بپرس، من او را نیک می شناسم.
آن گاه فرزدق در لحظه ای از لحظات تجلی ایمان و معراج روح، قصیده جاویدان خود را که از الهام وجدان بیدارش مایه می گرفت، با حماسه های افروخته و آهنگی پرشور سیل آسا بر زبان راند و گفت:
هَذَا الَّذِی تَعْرِفُ الْبَطْحَاءُ وَطْأَتَهُ
وَالْبَیتُ یعْرِفُهُ وَالْحِلُّ وَالْحَرَمُ
هَذَا ابْنُ خَیرِ عِبَادِ اللَّهِ کلِّهِمُ
هَذَا التَّقِی النَّقِی الطَّاهِرُ الْعَلَمُ
(این کسى است که سرزمین بطحا گام هاى او را مى شناسد و نیز خانه خدا و محدوده حلّ و حرم او را مى شناسند.
این فرزند بهترینِ بندگان خداست. این مرد، خدا ترس، پاک، طاهر و نشانه هدایت است).
وقتی قصیده فرزدق به پایان رسید، هشام مانند کسی که از خوابی گران بیدار شده باشد، خشمگین و آشفته به فرزدق گفت:
چرا چنین شعری تاکنون در مدح ما نسروده ای؟
فرزدق گفت: جدّی بمانند جدّ او و پدری همشأن پدر او و مادری پاکیزه گوهر مانند مادر او بیاور تا تو را نیز مانند او بستایم.
هشام برآشفت و دستور داد تا نام شاعر را از دفتر جوایز حذف کنند و او را در سرزمین عسفان میان مکه و مدینه به بند و زندان کشند.( البدایة والنهایة ابن کثیر، ج۸، ص۲۲۷)