eitaa logo
علمیه الزهرا(س)
149 دنبال‌کننده
7.6هزار عکس
4.7هزار ویدیو
239 فایل
مدرسه علمیه الزهرای شهرستان دهاقان
مشاهده در ایتا
دانلود
:دروغ گفتن ......إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي مَنْ هُوَ كَاذِبٌ كَفَّارٌ ......ﻗﻄﻌﺎً ﺧﺪﺍ ﺁﻥ ﻛﺲ ﺭﺍ ﻛﻪ ﻭ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﻧﺎﺳﭙﺎﺱ ﺍﺳﺖ،ﻫﺪﺍﻳﺖ ﻧﻤﻰ ﻛﻨﺪ. 📚سوره مباکه آیه ٣ ......َإِن يَكُ كَاذِبًا فَعَلَيْهِ كَذِبُهُ...... ......ﻭاﮔﺮ ﺑﺎﺷﺪ ﺩﺭﻭﻏﺶ ﺑﻪ ﺯﻳﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﺍﻭﺳﺖ...... 📚سوره مبارکه آیه٢٨ پیامبر صلّی الله عليه و آله وسلم: أَنَّ رَجُلًا أَتَى سَيِّدَنَا رَسُولَ اللَّهِ صلى الله عليه و آله فَقَالَ يَا رَسُولَ اللَّهِ عَلِّمْنِي خُلُقاً يَجْمَعُ لِي خَيْرَ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ فَقَالَ لَا تَكْذِب مردى به رسول خدا صلى الله عليه و آله عرض كرد:به من اخلاقى بياموزيد كه خير دنيا و آخرت در آن جمع باشد،پیامر فرمودند: نگو. 📚بحارالأنوار امام عليه السلام يَكْتَسِبُ الْكَاذِبُ بِكَذِبِهِ ثَلَاثاً سَخَطَ اللَّهِ عَلَيْهِ وَ اسْتِهَانَةَ النَّاسِ بِهِ وَ مَقْتَ الْمَلَائِكَةِ لَه با خود سه چيز بدست مى آورد: خشم خدا را نسبت به خود،نگاه تحقيرآميز مردم را نسبت به خود و دشمنى فرشتگان را نسبت به خود. 📚تصنیف غررالحکم و دررالکلم صفحه 221 حدیث 4418 امام عليه السلام سِتَّةٌ لَا تَكُونُ فِي مُؤْمِنٍ الْعُسْرُ وَ النَّكَدُ وَ الْحَسَدُ وَ اللَّجَاجَةُ وَ الْكَذِبُ وَ الْبَغْيُ. شش صفت در مؤمن نيست:سخت گيرى،بى خيرى،حسادت،لجاجت، و تجاوز. 📚تحف العقول صفحه 377 مـردى بـه رسـول صلی الله علیه و آله و سلم عـرض کـرد:اى رسـول خـدا،چـهـار کـار خوشایند من است:زنا،شـرابـخوارى، دزدى و ،اما هر کدام را که بفرمایید به خاطر شما ترک مى کنم حضرت فرمود: را رها کن مرد رفت و تصمیم گرفت،زنا کند اما با خودش گفت:پیامبر از من مى پرسد که زنـا کـرده اى یـا نـه،اگـر انکار کنم،قولى را که به ایشان داده ام شکسته ام و اگر اقرار کنم،حد مى خورم سپس تصمیم گرفت دزدى کند،بعد تصمیم گرفت شراب بخورد،اما هر بار همین فکر رابـا خود کرد لذا نزد رسول خدا برگشت وعرض کرد:شما راه را بکلى بر من بستید،من همه این کارها را رها کردم. 📚میزان الحکمه جلد11
🤔 ! ❓ از برخى مؤمنين كه نذر كرده‌اند وقتى در مورد چگونگى نذر آن‌ها سؤال مى‌شود مى‌گويند: «هنگام نذر كردن لفظى را به زبان نياورده‌ايم، بلكه در دل خود نذر كرده‌ايم»، آيا اين گونه نذر ها صحيح است و تخلف از آن جايز نمى‌باشد؟ ✅ عمل به چنين نذر هايى واجب نيست، ولى بهتر است به آن عمل كنند. 📚 منبع: makarem.ir
🤔 ...! ❓ طریقه نذر صحیح براى مراسم عزاداری حضرت سیدالشهداء (علیه السلام) چگونه است؟ ✅ باید نذر کنند که براى رضاى خدا به مراسم حسینى، فلان کمک را مى‌کنند، و نذر براى پرچم و امثال آن صحیح نیست، بلکه باید براى خدا به نیت کمک به عزاى صاحب پرچم یعنى امام حسین (علیه السلام) و یارانش باشد. 📚 منبع: makarem.ir
در مورد امام زمان.حتما تا آخر گوش کنید.👆👆👆
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰چرا به امام حسين (ع) و امام حسن (ع) با اينکه سنشون در لحظه شهادت زياد بوده ميگن سيد جوانان اهل بهشت؟ ✍️پاسخ: ✅حذیفه نقل می کند که روزی نزد پیامبر بودم. ناگهان پیامبر فرمود:« آیا حالی را که به من دست داد، مشاهده نکردی؟» گفتم:« آری.» 👈فرمود:« این فرشته ای بود که تا این لحظه بر زمین فرود نیامده بود. از خدای متعال اذن گرفته بود تا بر من سلام کند و بشارت دهد که حسن و حسین علیه السلام دو سرور و آقای جوانان اهل بهشت هستند و فاطمه بانوی زنان اهل بهشت.» ✍️از امام صادق علیه السلام در باره این سخن پیامبر سؤال کردند. فرمود:«به خدا قسم این دو سرور جوانان اهل بهشتند.» و پیامبر فرموده است:« همه بهشتیان جوان هستند.» 👈در روایت دیگری از جابربن عبدالله انصاری نقل شده است که پیامبر خدا فرمود:«هر کس دوست دارد سرور جوانان اهل بهشت را ببیند، به حسین بن علی علیه السلام نگاه کند.» ✍️علی علیه السلام نیز می‌فرمود: 👈رسول خدا به من می‌فرمود:« خدای تبارک و تعالی درباره تو به من بشارتی داد که به هیچ پیامبری قبل از من نداده است؛ او به من بشارت داده است که تو سید و سرور اوصیاء هستی و دو فرزندت حسن و حسین دو سرور جوانان اهل بهشت در روز قیامت هستند.» 📚منابع: بحار الانوار، ج 40، ص 68، حدیث 100- امالی ابن اشیخ، ص 32 بحار الانوار، ج 37، ص 39، حدیث 10- امالی ابن اشیخ، ص 52 و بحار الانوار، ج 31، ص 289 بحار الانوار، ج 31، ص 289 بحار الانوار، ج 26، ص 328، روایت 184- کفایة الاثر، ص 16 و 17. بحار الانوار، ج 43، ص 292، روایت 54- مناقب ابن شهر آشوب و ص 289، روایت 60ـ مناقب ابن شهر آشوب.
❤️حکایت عنایت امام حسین(ع)و چگونگی عارف شدن مرحوم دولابی:  «در روزگار نوجوانی به عتبات عالیات مشرف شدم. آنجا اولین بار بود که طلبه‏‌ها را می‌‏دیدم. بسیار علاقمندشان شدم. خیلی دلم می‌‏خواست که مشغول درس و بحث شوم ولی مشکلات مانع بود از جمله زخم بدنم بود که بسیار آزارم می‌‏ داد.  هر چه به حرم امیرالمؤمنین ‏علیه السلام می‌‏ رفتم خوب نمی‌‏شد، تا اینکه برای زیارت وداع روانه حرم نورانی سیدالشهداء علیه السلام شدم در حالی که توجه به خوب شدن بیماریم نداشتم، قبل از تشرف، شیخی به بنده گفت ناراحت نباش، این‌ها قادرند آنچه را که می‌‏خواهند اینجا به تو بدهند، در تهران به تو بدهند.  به ایران مراجعت کردم... در ایران اولین کسانی که برای دیدن من به عنوان زائر عتباب به منزل ما آمدند دو نفر آقا سید بودند. آن‌ها را به اتاق راهنمایی کردم و خودم برای آوردن وسایل پذیرایی رفتم. وقتی داشتم به اتاق برمی‏گشتم جلوی در اتاق پرده‏‌ها کنار رفت و حالت مکاشفه‏‌ای به من دست داد و در حالی که سفره به دستم بود حدود بیست دقیقه در جای خود ثابت ماندم.  دیدم بالای سر ضریح امام حسین‏ علیه السلام هستم، به من حالی کردند که آنچه را که می‌‏خواستی از حالا به بعد تحویل بگیر. آن دو آقا سید با یکدیگر صحبت می‌‏ کردند و می‌‏ گفتند او در حال خلسه است. از‌‌ همان جا شروع شد. آن اتاق شد بالای سر ضریح حضرت و تا سی سال عزاخانه اباعبدالله ‏علیه السلام بود و اشخاصی که به آنجا می‌‏آمدند بی‌آنکه لازم باشد کسی ذکر مصیبت بکند می‌‏ گریستند.  در اثر عنایات حضرت اباعبدالله علیه السلام کار به گونه‏‌ای بود که خیلی از بزرگان مثل مرحوم حاج ملا آقاجان زنجانی، مرحوم آیت‏ الله شیخ محمد بافقی و مرحوم آیت الله شاه‏ آبادی بدون اینکه من به دنبال آن‏‌ها بروم و از آن‌ها التماس و درخواست کنم با علاقه خودشان به آنجا می‌‏آمدند.»  📚نقل از کتاب «مصباح الهدی»، ص ۱۵ و در «کوچه ‏های عشق»، ص ۴۵. ‍‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‎‌‌
✅پرسش: حکمت چیست و چگونه می توان آن را کسب کرد؟ 🌺پاسخ: بر اساس آموزه هاي دين مبين اسلام، فرد مسلمان اگر عمل صالح انجام دهد گذشته از اجر اخروي در همين دنيا هم پادش هايي را دريافت خواهد کرد. يکي از از پاداش هايي كه خداوند حکيم در دنيا به صالحان مي دهد و قطره اي از آن بر همه جهان طبيعت برتري دارد "حكمت" است. ☘️بدون شک حكمت عطيه اي الهي است كه خداوند به پاس عبوديت و بندگي، به اندكي از بندگان كه تشنه معرفت و جوياي حقيقت هستند تقديم مي كند و آنها را از اين آب زلال و گوارا سيراب مي سازد. 🌸راغب اصفهاني مي گويد حكمت به معناي رسيدن به حق با علم و انديشه است، بنابراين معناي حكمت در خدا، شناخت اشيا و ايجاد آنها در نهايت اتقان و استحكام است و در انسان شناخت موجودات و انجام كارهاي شايسته است و اين همان معنايي است كه قرآن لقمان را به آن توصيف كرده است. آنجا كه مي فرمايد "ما به لقمان حكمت داديم". بدون شک هيچ سرمايه دنيوي به ارج و منزلت حكمت نمي رسد، بلكه تمام دنيا در مقايسه با آن ناچيز است.به اين معنا كه نيل به حكمت ارزشمندتر از نيل به تمام دنياست.خداي تعالي در آيه 77 سوره نساء دنيا را متاع قليل مي داند در حالي كه حكمت در آيه 269 سوره بقره را خير كثير مي داند. بر فرض كه فردي از انسان به همه مقامات دنيوي از قبيل رياست،ثروت،عيش و نوش دست پيدا كند، در عين حال اندك است. زيرا علاوه بر اينكه محدود است، با اضطراب و نگراني همراه است و رو به فناست؛ اما حكمت و لوازمش، علاوه بر اينكه آرامش بخش انسان در زندگي دنياست، سرمايه حيات ابدي اوست. درك اين مطلب كه يكي از مقدمات نيل به حكمت است به انديشه و تامل نيازمند است و بدين جهت خداوند بعد از بيان ارزش حكمت مي فرمايد؛جز صاحبان انديشه و خرد متذكر نمي گردند. امام صادق(ع) در بيان ارزش حكمت فرموده است: حكمت نور معرفت، ميراث تقوا و ميوه راستگويي است. خدا بر هيچ بنده اي از بندگانش نعمتي بزرگتر، والاتر و پايدارتر و با ارزش تر از حكمت نداده است. 🔻اين سوال پيش مي آيد كه آيا حكمت معرفت غير اختياري است كه خداي منان به هر كسي بخواهد تفضل مي كند و انسان هيچ گونه دخالتي درآن ندارد يا اينكه حكمت به زمينه سازي نيازمند است و تا انسان ريشه پليديها را نخشكاند، نهال حكمت در نفس كشت نمي گردد؟ حقيقت اين است كه نهال حكمت با زدودن پليديها از روح و تلاش براي آراستن آن به حسنات كشت مي گردد. روايات فراواني از امامان معصوم(ع) دلالت دارد بر اينكه حكمت پاداش معنوي اعمال انسان در دنياست. عمل، مايه افاضه معرفت از جانب خداي سبحان مي شود. امام باقر(ع) مي فرمايند: بنده اي چهل روز ايمانش را براي خدا خالص نمي كند، مگر اينكه خداي عزوجل او را نسبت به دنيا زاهد مي گرداند و او را نسبت به دردها و دواي آن بينا مي سازد و حكمت را در دلش ثابت و زبانش را بدان گويا مي گرداند. 🔹طبق اين روايت، چهل روز پاكي ازآلودگي ها و تطهير از غير خدا و تسليم در برابر او، زهد را به ارمغان مي آورد و در سايه زهد، انسان از غم و اندوه مي رهد. چهل روز بندگي انسان را دنيا شناس مي كند،مي فهمد كه او براي دنيا آفريده نشده است، مي فهمد حب دنيا منشا كجروي ها است و بالاخره مي فهمد خلاصي از گرفتاريهاي دنيا و فتنه ها با پناه بردن به خداي رحمان حاصل مي شود. اين معرفت ها همان حكمت است، وقتي حكمت در دل جاي گرفت، بر زبان هم جاري مي شود و به اعمال رنگي ديگر مي دهد. اعمال رنگ خدايي پيدا مي كند، چنانچه قرآن مي فرمايد: صبغة الله و من أحسن من الله صبغة و نحن له عابدون؛ رنگ آميزي خداست هيچ رنگي خوش تر از ايمان به خداي يكتا نيست و ما اورا پرستش مي كنيم. همچنين از حضرت عيسي(ع) منقول است كه فرمود؛ به حقيقت برايتان مي گويم كه هرگاه ظرف سوراخ نباشد، مي تواند عسل را در خود جاي دهد، همچنين اگر خواهش هاي غلط دلها را نشكافد و طمع آن را چركين نكند و نعمت ها،آن را تيره و سخت نسازد، جايگاه حكمت خواهند گشت. مطابق اين روايت حضرت عيسي(ع) هر دلي را براي جلب افاضه الهي شايسته مي داند و آنچه موجب محروميت از اين فيض بزرگ الهي مي شود،خواسته هاي غير منطقي،افزون طلبي ها و استفاده نادرست از نعمت هاي الهي است.
✅پرسش: چرا اکثر شيعيان به جاي تاسوعا و عاشورا، براي اربعين به زيارت امام حسين (علیه السلام) مي روند؟ 🌺پاسخ: در پاسخ به سوال شما بايد به نكات زير اشاره نمود: 1- وجود روايات در اين زمينه از اهل بيت عليهم السلام 2- وجود مستندات تاريخي در مورد اربعين سيد الشهدا 3- بازگرداند سر مطهر حضرت به بدن ايشان در چنين روزي (لذا شيعيان اقدام به بزرگداشت چنين روزي مي كنند) ☘️مهمترين نكته درباره اربعين‌، روايت امام عسكري (ع‌) است‌. حضرت در روايتي كه در منابع ‌مختلف از ايشان نقل شده فرموده‌اند: نشانه‌هاي مؤمن پنج چيز است‌: 1 ـ خواندن پنجاه و يك ركعت نماز (17ركعت نماز واجب + 11 نماز شب + 23نوافل‌) 2 ـ زيارت اربعين 3ـ انگشتري در دست راست 4 ـ وجود آثار سجده ‌بر پيشاني 5 ـ بلند خواندن بسم الله در نماز. اين حديث و همچنين زيارت اربعين كه درمنابع دعايي آمده‌، به اربعين امام حسين (ع‌) و بزرگداشت آن روز تصريح كرده ‌است‌.