eitaa logo
علمیه الزهرا(س)
146 دنبال‌کننده
7هزار عکس
4.2هزار ویدیو
217 فایل
مدرسه علمیه الزهرای شهرستان دهاقان
مشاهده در ایتا
دانلود
جزء 20 قرآن‌کریم.mp3
8.35M
0⃣2️⃣ (تحدیر) جزء بیستم قرآن کریم ✨حجم 7.9 مگ 🕕زمان: 34 دقیقه 🎙قاری: احمد دباغ
🔵 🔹 سوال: واجبات سجده قرآن چیست و آیا وضو داشتن و رو به قبله بودن لازم است؟ 🔷 پاسخ: هر گاه در سجده واجب قرآن، پیشانی را به قصد سجده بر زمین بگذارد، کافی است - اگر چه ذکری نگوید - و گفتن ذکر مستحب است؛‌ هم‌ چنین رو به قبله بودن و وضو داشتن نیز لازم نیست. --------------------------- ✳️ منبع: توضیح المسائل ده مرجع، م 1099؛ امام، تحریرالوسیله، ج 1،
🍀🌟🍀🌟🍀 ✅پرسش: منظور از مقام محمود چیست ؟ آیا تمام امامان و پیامبران دارای مقام محمود هستند ؟ 🌺پاسخ: روایات اسلامى، مقام محمود را به عنوان مقام شفاعت کبرى تفسیر کرده است؛ زیرا پیامبر(صلى الله علیه وآله) بزرگترین شفیعان در عالم دیگر است و آنها که شایسته شفاعت باشند، مشمول این شفاعت بزرگ خواهند شد. این تفسیر در روایات متعددى نیز وارد شده است: 🌸در تفسیر «عیاشى» امام صادق(علیه السلام) در تفسیر جمله «عَسى أَنْ یَبْعَثَکَ رَبُّکَ مَقاماً مَحْمُوداً» می فرماید: «هِىَ الْشَّفاعَةُ».(1) ☘️بعضى از مفسران کوشش کرده اند: از مفهوم خود آیه، این حقیقت را دریابند. آنها معتقدند: جمله «عَسى أَنْ یَبْعَثَکَ» دلیل بر این است: این مقامى که خدا در آینده به تو خواهد داد، مقامى است که ستایش همگان را برمى انگیزد، زیرا سودش به همگان مى رسد، (چرا که محمود در جمله بالا مطلق است و هیچ گونه قید و شرطى ندارد). 🌼از این گذشته، حمد و ستایش در برابر یک عمل اختیارى است، و چیزى که واجد همه این صفات باشد، چیزى جز شفاعت عامه پیامبر(صلى الله علیه وآله) نیست. 👈این احتمال نیز وجود دارد که: «مقام محمود» همان نهایت قرب به پروردگار است که یکى از آثارش، شفاعت کبرى مى باشد. ☘️گر چه مخاطب در این آیه، ظاهراً پیامبر(صلى الله علیه وآله) است، ولى از یک نظر، مى توان حکم آن را تعمیم داده و گفت: همه افراد با ایمان که برنامه الهى روحانى را انجام مى دهند، سهمى از مقام محمود خواهند داشت، و به میزان ایمان و عمل خود، به بارگاه قرب پروردگار راه خواهند یافت، و به همان نسبت مى توانند شفیع و دستگیر واماندگان در راه شوند. 🌸زیرا مى دانیم: هر مؤمنى در شعاع ایمان خود، از مقام شفاعت برخوردار خواهد بود، ولى مصداق اَتَمّ و اکمل این آیه، شخص پیامبر(صلى الله علیه وآله) است.(2) پی نوشت ها: 1. نورالثقلین، الجمعه العروسی الحویزی، قم، انتشارات اسماعیلیان، ج 3، ص 392 2.گرد آوري از کتاب: تفسیر نمونه، آيت الله العظمي مکارم شيرازي، تهران، دار الکتب الإسلامیه، چاپ بیست و ششم، ج 12، ص 258.
نیاز اموات آنچه برای اموات مفید است، قضای نماز و روزه آنان و ادای دِین، رد مظالم، طلب حلالیت از مردم و احسان خالصانه است. اما بسیاری از مردم بدین گونه نیازها کمتر توجه می کنند و به بستن حجله و خرید دسته گل، مراسم های تشریفاتی بی محتوا همچون شب سوم، هفتم و چهلم و تزئین قبر با سنگ های گران قیمت می پردازند، که هیچ فایده ای برای اموات ندارد.
📚📏📚📏📚 💢ترک غسل تا اذان صبح به دلیل شرم و حیا ✅پرسش: اگر شخص جنب بخاطر شرم وحيا تا اذان صبح غسل نکند، حکم روزه اش چيست؟ 🌺پاسخ: خامنه اي: چنانچه غسل نکند و وقت تنگ شود و تيمم کند روزه اش صحيح است ولي مرتکب معصيت شده است و اگر تيمم نکند روزه اش باطل است و قضا و کفاره دارد. 🌸بهجت: چنانچه غسل نکند و وقت تنگ شود و تيمم کند روزه اش صحيح است و تا اذان صبح بايد بيدار بماند و اگر تيمم نکند روزه اش باطل است و قضا و کفاره دارد. 🌼خويي: اگر غسل کردن موجب حرج شود (مانند بي آبرو شدن شخص) وظيفه مکلف تيمم است و گناهي مرتکب نشده است و روزه اش صحيح است ولي اگر تا قبل از تنگي وقت، تيمم کند روزه اش باطل است. ☘️سيستاني: بايد به هر صورت غسل کند و الا روزه باطل است بله اگر غسل کردن براي او حرجي باشد، تيمم او صحيح است. منبع: خويي صراط النجاه ج 1 س 1074-سيستاني سايت،غسل م 30 -بهجت استفتائات ج2س2826-خامنه اي، سايت احکام روزه، س110
💧🌙💧🌙💧 ✅پرسش: درک و فلسفه شب قدر چيست؟ 🌺پاسخ: فلسفه شب قدر تعيين سرنوشت انسانها بر اساس اختيار و نوع رفتار آنها است در روايات نيز برآن تاکيد شده است که تقدير امور مردم دراين شب رقم زده مي شود به همين جهت در حقيقت شروع سال از شب قدر است 🌸توصيه شده است که انسان در اين شب با دعا و توسل و کارهاي شايسته سرنوشت خود را تغيير دهد همچنين شب قدر به امام زمان (ع) اختصاص دارد از اين رو توسل به حضرت مي تواند در رفع مشکلات راهگشا باشد. (مراقبات ماه رمضان، ري شهري، ص 382)
🚰🗣 مضمضه کردن آب: ✳ اگر روزه دار مضمضه كند (يعني آب در دهان بگرداند) و بي‌اختيار فرو رود: 👈 و : اگر براي خنك شدن یا بدون هدف بوده، فقط قضا واجب است و کفاره ندارد؛ ولي اگر فراموش کرده روزه است يا برای وضو مضمضه کرده یا آب داخل بینی کند و بی اختیار فرو رود، قضا ندارد. 👈 : اگر مضمضه برای وضوی برای نماز واجب بوده، روزه‌ صحيح است و قضا واجب نيست؛ ولی در غير وضوی نماز واجب، بنابر احتياط واجب، قضا دارد. 👈 : اگر براي خنك شدن و رفع تشنگی بوده، فقط قضا واجب است و کفاره ندارد؛ ولي اگر فراموش کرده روزه است يا براي جهتی غیر از تشنگی مثلا برای وضو مضمضه کرده یا آب داخل بینی کند و بی اختیار فرو رود، قضا ندارد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚫️ فُزْتُ وَ رَبِّ الْکَعْبَة شاهی که ولی بود و وصی بود، علی بود سلطان سخا و کرم و جود، علی بود مسجود ملائک که شد آدم، ز علی شد آدم چو یکی قبله مسجود، علی بود آن کاشف قرآن که خدا در همه قرآن کردش صفت عصمت و بستود، علی بود شهادت مولای متقیان علی علیه‌السلام تسلیت‌باد.
جزء 21 قرآن‌کریم.mp3
8.7M
1️⃣2️⃣ (تحدیر) جزء بیست و یکم قرآن کریم ✨حجم 8.2 مگ 🕕زمان: 36 دقیقه 🎙قاری: احمد دباغ
💠 دعای روز بیست و یکم 🍀اللهمّ اجْعَلْ لی فیهِ الى مَرْضاتِكَ دلیلاً ولا تَجْعَل للشّیْطان فیهِ علیّ سَبیلاً واجْعَلِ الجَنّةِ لی منْزِلاً ومَقیلاً یا قاضی حَوائِجَ الطّالِبین.🍀 🤲🏼خدایا قرار بده برایم در آن به سوى خوشنودی‌هایت راهنمایى و قرار مده شیطان را در آن بر من راهى و قرار بده بهشت را برایم منزل و آسایـشگاه اى برآورنده حاجت‌هاى جویندگان🍀
غسل شب قدر مستحب است هر سه شب قدر غسل انجام شود و بهتر است این غسل در اول شب انجام شود مثلاً اگر اول مغرب نماز خواند بعد از نماز یا اینکه سریع افطار کند و بلافاصله غسل کند فضیلت بیشتر دارد البته هر موقع از شب از اذان مغرب تا اذان صبح انجام شود صحیح است و در روایات تاکید بر آن شده است البته شب ۲۳ مستحب است دو مرتبه غسل کنیم یکی اول شب دیگری آخر شب اینکه گفته شده مقارن غروب آفتاب غسل شود منظور همان اول شب است نه قبل از مغرب_ غسل قبل از مغرب دلیل ندارد و غسل شب قدر نیست احتمالا محدث قمی از کسانی است که ابتدای مغرب را غروب آفتاب می دانند لذا فرموده مقارن غروب آفتاب التماس دعا
🌐📝🌐📝🌐 ☑️پرسش: چرا قاتل امام علي علیه السلام، بخشيده نشد و قصاص شد؟ 🔳پاسخ: عرض تسلیت شهادت حضرت علی علیه السلام و قبولی طاعات و عبادات ✍️قصاص ابن ملجم و عدم بخشش او چند عامل دارد اول: 📌قاتل در زمانی بخشیده میشود که از کرده خود پشیمان باشد توبه کرده باشد و عذر خواهی کند در صورتی که ابن ملجم اینگونه نبود بلکه از جنایت خود راضی و خوشحال بود. 🔹ام کلثوم نزد ابن ملجم ملعون رفت و فرمود: «ای دشمن خدا امیرالمؤمنین علیه السلام را کشتی؟» ابن ملجم گفت: «من امیرالمومنین علیه السلام را نکشتم بلکه پدر تو را کشتم.» ام کلثوم گفت: «امیدوارم که این ضربت به پدرم ضرری نرساند.» ابن ملجم گفت: «گویا می بینم که بر مرگ پدرت شیون و زاری می کنی زیرا به خدا قسم ضربتی بر او زدم که اگر این ضربت بر همه اهل زمین فرود آمده بود هیچ یک از آنان را زنده نمی گذاشت(1) 🔸یا در نقلی امده است او خواهان صحبت درگوشی با امام مجتبی بود که حضرت نپذیرفت و فرمود غرضش آن است که گوش مرا به دندان بگیرد. پس آن ملعون گفت: واللَّه که اگر می گذاشت، گوشش را از سرش جدا می کردم.(2) پس مشخص است که او نه توبه کرد نه پشیمان بود. دوم:📌 قصاص حقی است که بر ولی دم مفروض است و این حق از هیچ کس برداشته نمیشود. ولی دم حقی دارد که برای او ثابت است. اما اگر حضرت علی علیه السلام زنده میماند شاید قصه فرق میکرد همانگونه که حضرت فرمود اگر ماندم خودم میدانم که چه رفتاری با او داشته باشم و اگراز دنیا رفتم فقط یک ضربه به او بزنید. سوم:📌 امام هم حق الله است و هم حق الناس و یک موضوع شخصی نیست و نمیشود به سادگی از کنار ان عبور کرد. پیامبر فرمود انا و علی ابوا هذه الامه (3) بنابر این امت فرزند او هستند و فرزند از حق پدرش نمیگذرد پی نوشت: 1. فتال نیشابوری، محمد بن حسن؛ روضة الواعظین، قم، انتشارات رضی، بی­تا، ج 1 ص 134 2. فرحة القری، ترجمه، مجلسی، ص 59 3. مجلسی، بحارالانوار ج 16 ص 95
⭕️هشدار.!‌ مشترک گرامی!.! مهلت استفاده از یک ماه سرویس هدیه رحمت خاص مهمانی درون شبکه خداوندی ؛یکشنبه۴خردادبه پایان می رسدواز آن پس عبادات بانرخ عادی محاسبه خواهد شد؛ ثواب خواندن یک آیه،برابرهمان آیه،نه یک ختم قرآن است،خواب یعنی خواب،نه عبادت،ونفس کشیدن یعنی نفس،ونه تسبیح. یک رکعت نماز همان یک رکعت است نه معادل ۷۰۰هزار رکعت. بعلاوه پس از این تاریخ شیطان ازغل وزنجیرآزادمی شود. مشترک محترم!فقط چند روز دیگر فرصت دارید.
🌸حضرت آیت الله حاج آقا مجتبی تهرانی ✅برطرف شدن حجاب ها در شب های قدر ▪️پیرامون شب قدر، پیغمبر اکرم(ص) می فرمایند: «تُفَتَّحُ ابوابُ السَّماءِ فِی لَیلَۀِ القَدرِ».1️⃣ تمام در‎بهای آسمان در شب قدر گشوده می‎شود؛ یعنی تمام حجاب‎ها برطرف می‎شود. در شب قدر هیچ حجابی بین عبد و ربّش نیست. 💠البته این رفع حجاب از ناحیۀ ربّ است؛ به این معنا که از طرف پروردگار، هیچ مانعی وجود ندارد؛ بنابراین از خصوصیّات لیالی قدر این است که هیچ حجابی در کار نیست، و اگر بنده بخواهد با پروردگارش سخن بگوید، هیچ مانعی وجود ندارد؛ لذا عبد در شب قدر باید در راز و نیاز کوشش کند و دردها و مشکلاتش را با ربّش مطرح کند و از او هم بخواهد که مشکلاتش را حل کند. 📚وسائل الشیعه، ج۷