eitaa logo
علمیه الزهرا(س)
145 دنبال‌کننده
7هزار عکس
4.2هزار ویدیو
217 فایل
مدرسه علمیه الزهرای شهرستان دهاقان
مشاهده در ایتا
دانلود
در رابطه با اربعین و فضیلت آن👆
🤔 ! معروف شده چند روز قبل و بعد از اربعین، برای زائرین کربلا حکم زیارت روز اربعین را دارد؛ آیا نقل مذکور، صحیح است؟ ✍ آیت الله خامنه‌ای: انجام زیارت سید الشهداء (علیه السلام) در هر زمان مستحب و دارای ثواب عظیم است ولی ثواب زیارت زمان خاص، مختص به انجام زیارت در همان زمان خاص است. البته انجام زیارت قبل یا بعد از آن موقع به رجاء آن ثواب مخصوص، مانعی ندارد. ✍ آیت الله سیستانی: خیر صحت ندارد؛ و اربعین اربعین است و ثواب خاص زیارت اربعین برای کسی است که در همان روز حضرت سید الشهداء (علیه السلام) را زیارت کند. ✍ آیت الله شبیری زنجانی: ثواب خاص زیارت أربعین برای کسی است که در همان روز حضرت سیدالشهداء (علیه السلام) را زیارت کند ولی کسانی که در این ایام موفق به زیارت می شوند به ثواب تعظیم شعائر الهی نائل می شوند و از آن جا که برای جلوگیری از ازدحام، زیارت خود را قبل یا پس از این روز انجام می دهند، إن شاء الله پاداش و ثواب زیارت روز اربعین هم به آنها عنایت شود. ✍ آیت الله مکارم شیرازی: در صورتی که اجتماع آن ها در یک روز اسباب مشکلاتی می شود و واقعاً نیت زائر درک اربعین باشد زیارت سید الشهداء (علیه السلام) در روز قبل از اربعین یا بعد از آن ثواب اربعین را دارد. 📚 منابع: استفتاء خصوصی کتبی و شفاهی از مراجع تقلید / سایت رسمی مراجع تقلید / تماس تلفنی با آیت اللّه سید محمد رضا سیستانی (پسر ارشد آیت الله سیستانی) / سایت رسمی احکام جامع (سراج)
💠سوال ۶۰۸: نظر جناب عالی در مورد شرکت نکردن در نماز جمعه بر اثر بی مبالاتی، چیست؟ ✅جواب: ترک حضور و شرکت نکردن در نماز عبادی سیاسی جمعه به خاطر اهمیت ندادن به آن، شرعاً مذموم است.
💠سوال ۶۰۹: بعضی از مردم به دلیل عذرهای واهی و گاهی بر اثر اختلاف دیدگاه ها، در نماز جمعه شرکت نمی کنند، نظر جناب عالی در این باره چیست؟ ✅جواب: نماز جمعه هرچند واجب تخییری است، ولی خودداری از شرکت در آن به صورت دائمی وجه شرعی ندارد.
:قرآن ...فَاقْرَءُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ القرآن ...ﺁﻧﭽﻪ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺑﺮﺍی ﺷﻤﺎ ﻣﻴﺴﺮ ﺍﺳﺖ ﺑﺨﻮﺍﻧﻴﺪ.... 📚سوره مبارکه آیه٢٠ َ وَقَالَ الرَّسُولُ يَا رَبِّ إِنَّ قَوْمِي اتَّخَذُوا هَٰذَا الْقُرْآنَ مَهْجُورًا ﻭ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ [ﺩﺭﻗﻴﺎﻣﺖ] ﻣﻰﮔﻮﻳﺪ:ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺍ ! ﻫﻤﺎﻧﺎ ﻗﻮم ﻣﻦ ﺍﻳﻦ ﺭﺍ ﻣﺘﺮﻭﻙ ﮔﺬﺍﺷﺘﻨﺪ ! 📚سوره مبارکه آیه٣٠ پیامبر صلّی الله عليه و آله و سلّم اِن اَرَدتُم عَيشَ السُّعَداءِ و َمَوتَ الشُّهَداءِ و َالنَّجاةَ يَومَ الحَسرَةِ و َالظِّلَّ يَومَ الحَرورِ و َالهُدى يَومَ الضَّلالَةِ فَادرُسُوا القُرآنَ فَاِنَّهُ كَلامُ الرَّحمانِ و حِرزٌ مِنَ الشَيطانِ و رُجحانٌ فِى الميزانِ اگر زندگى سعادتمندان،مرگ شهيدان،نجات روز حسرت(قيامت)،سايه روزِ سوزان و هدايت در روز گمراهى را مى خواهيد را ياد بگيريد كه آن سخن خداى مهربان است و سپرى است در مقابل شيطان و سنگينى در ترازوى اعمال. 📚الحیاه(ترجمه ی احمد آرام)جلد2 صفحه 234 امام عليه‏ السلام اِنَّ اللّه‏َ تعالى اَنْزَلَ كِتابا هاديا بَيَّنَ فيهِ الْخَيْرَ وَ الشَّرَّ، فَخُذوا نَهْجَ الْخَيْرِ تَهْتَدوا وَ اَصْدِفوا عَنْ سَمْتِ الشَّرِّ تَقْصِدوا خداى تعالى فرستاد و در آن خوب و بد را روشن ساخت،پس راه خوبى را پيش گيريد تا هدايت شويد و از راه بدى دورى جوييد تا به مقصد برسيد. 📚نهج البلاغه خطبه 167 کربلایی کاظم ساروقی یک روز عصر بعد از کار،روانه روستا شد و به باغ امامزاده مشهور به «هفتاد و دو تن» (محل دفن چندین امامزاده از جمله دو امامزاده به نام شاهزاده جعفر و امامزاده عبیدالله صالح) رسید و برای استراحت روی سکویی در کنار در امامزاده نشست،ناگهان دید دو جوان بسیار زیبا و جذاب نزدش می‌آیند و به او می‌گویند:نمی‌آیی برویم دراین امامزاده فاتحه‌ای بخوانیم؟محمدکاظم پذیرفت و با آنها داخل شد،آنها اول به امامزاده جلوتر وارد شدند و فاتحه‌ای خواندند و سپس به امامزاده بعدی رفتند و مشغول خواندن چیزهایی شدند که محمدکاظم نمی‌فهمید،در اینجا وی متوجه شد که در اطراف سقف امامزاده کلمات روشنی نوشته شده است و یکی از آن دو نفر به او می‌گوید:چرا چیزی نمی‌خوانی؟محمدکاظم گفت:من ملا نرفته‌ام و سواد ندارم،او می‌گوید:باید بخوانی،آنگاه دست به سینه او گذاشت و کمی فشار داد،محمدکاظم گفت:چه بخوانم؟آن شخص آیه‌ای را خواند و گفت:اینطور بخوان محمدکاظم آیه را خواند و برگشت که به آن آقا حرفی بزند و یا چیزی بپرسد ولی دید هیچکس همراهش نیست و خودش تنها در داخل حرم ایستاده و ناگهان دچار حالت مخصوصی می‌شود و بیهوش روی زمین می‌افتد،هنگامی که به هوش می‌آید احساس خستگی شدید می‌کند و ضمناً به این فکر فرو می‌رود که اینجا کجاست و او در اینجا چه می‌کند؟و سپس از امامزاده بیرون می‌آید و بار علوفه و گندم را برمی‌دارد و روانه دهکده می‌شود،ولی در میان راه متوجه می‌شود که دارد چیزهایی می‌خواند و آنگاه داستان آن دو جوان را به یاد می‌آورد و خود را حافظ همه قرآن می‌یابد،وقتی به مردم برخورد می‌کند از او می‌پرسند کجا بودی؟او چیزی نمی‌گوید و بی‌درنگ نزد پیشنماز روستا به نام حاج‌آقاصابر اراکی می‌رود و داستان خودش را هم می‌گوید،پیشنماز بدو می‌گوید:شاید خواب دیده‌ای شاید خیال می‌کنی؟محمدکاظم می‌گوید: خیر،بیدار بودم و با پای خودم به امامزاده رفتم و همراه آن دو نفر چنین و چنان شد،و حالا هم همه قرآن را حفظ دارم،پس از آن پیشنماز می‌آورد و آیات مختلف و چند سوره بزرگ را از او می‌پرسد و او همه را ازبرمی‌خواند،مردم دهکده دور او جمع شدند تا ببینند حاج‌آقاصابر در این باره چه می‌گوید،حاج‌آقاصابر پس از امتحانات فراوان،به زبان محلی جمله‌ای می‌گوید که معنیش این است:کارش درست شده،و یک مسأله مهمی برایش پیش آمده،و نظر کرده شده است. 📚ویکی شیعه،کربلایی کاظم ساروقی
:دروغ گفتن ......إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي مَنْ هُوَ كَاذِبٌ كَفَّارٌ ......ﻗﻄﻌﺎً ﺧﺪﺍ ﺁﻥ ﻛﺲ ﺭﺍ ﻛﻪ ﻭ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﻧﺎﺳﭙﺎﺱ ﺍﺳﺖ،ﻫﺪﺍﻳﺖ ﻧﻤﻰ ﻛﻨﺪ. 📚سوره مباکه آیه ٣ ......َإِن يَكُ كَاذِبًا فَعَلَيْهِ كَذِبُهُ...... ......ﻭاﮔﺮ ﺑﺎﺷﺪ ﺩﺭﻭﻏﺶ ﺑﻪ ﺯﻳﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﺍﻭﺳﺖ...... 📚سوره مبارکه آیه٢٨ پیامبر صلّی الله عليه و آله وسلم: أَنَّ رَجُلًا أَتَى سَيِّدَنَا رَسُولَ اللَّهِ صلى الله عليه و آله فَقَالَ يَا رَسُولَ اللَّهِ عَلِّمْنِي خُلُقاً يَجْمَعُ لِي خَيْرَ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ فَقَالَ لَا تَكْذِب مردى به رسول خدا صلى الله عليه و آله عرض كرد:به من اخلاقى بياموزيد كه خير دنيا و آخرت در آن جمع باشد،پیامر فرمودند: نگو. 📚بحارالأنوار امام عليه السلام يَكْتَسِبُ الْكَاذِبُ بِكَذِبِهِ ثَلَاثاً سَخَطَ اللَّهِ عَلَيْهِ وَ اسْتِهَانَةَ النَّاسِ بِهِ وَ مَقْتَ الْمَلَائِكَةِ لَه با خود سه چيز بدست مى آورد: خشم خدا را نسبت به خود،نگاه تحقيرآميز مردم را نسبت به خود و دشمنى فرشتگان را نسبت به خود. 📚تصنیف غررالحکم و دررالکلم صفحه 221 حدیث 4418 امام عليه السلام سِتَّةٌ لَا تَكُونُ فِي مُؤْمِنٍ الْعُسْرُ وَ النَّكَدُ وَ الْحَسَدُ وَ اللَّجَاجَةُ وَ الْكَذِبُ وَ الْبَغْيُ. شش صفت در مؤمن نيست:سخت گيرى،بى خيرى،حسادت،لجاجت، و تجاوز. 📚تحف العقول صفحه 377 مـردى بـه رسـول صلی الله علیه و آله و سلم عـرض کـرد:اى رسـول خـدا،چـهـار کـار خوشایند من است:زنا،شـرابـخوارى، دزدى و ،اما هر کدام را که بفرمایید به خاطر شما ترک مى کنم حضرت فرمود: را رها کن مرد رفت و تصمیم گرفت،زنا کند اما با خودش گفت:پیامبر از من مى پرسد که زنـا کـرده اى یـا نـه،اگـر انکار کنم،قولى را که به ایشان داده ام شکسته ام و اگر اقرار کنم،حد مى خورم سپس تصمیم گرفت دزدى کند،بعد تصمیم گرفت شراب بخورد،اما هر بار همین فکر رابـا خود کرد لذا نزد رسول خدا برگشت وعرض کرد:شما راه را بکلى بر من بستید،من همه این کارها را رها کردم. 📚میزان الحکمه جلد11
🤔 ! ❓ از برخى مؤمنين كه نذر كرده‌اند وقتى در مورد چگونگى نذر آن‌ها سؤال مى‌شود مى‌گويند: «هنگام نذر كردن لفظى را به زبان نياورده‌ايم، بلكه در دل خود نذر كرده‌ايم»، آيا اين گونه نذر ها صحيح است و تخلف از آن جايز نمى‌باشد؟ ✅ عمل به چنين نذر هايى واجب نيست، ولى بهتر است به آن عمل كنند. 📚 منبع: makarem.ir
🤔 ...! ❓ طریقه نذر صحیح براى مراسم عزاداری حضرت سیدالشهداء (علیه السلام) چگونه است؟ ✅ باید نذر کنند که براى رضاى خدا به مراسم حسینى، فلان کمک را مى‌کنند، و نذر براى پرچم و امثال آن صحیح نیست، بلکه باید براى خدا به نیت کمک به عزاى صاحب پرچم یعنى امام حسین (علیه السلام) و یارانش باشد. 📚 منبع: makarem.ir
در مورد امام زمان.حتما تا آخر گوش کنید.👆👆👆
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰چرا به امام حسين (ع) و امام حسن (ع) با اينکه سنشون در لحظه شهادت زياد بوده ميگن سيد جوانان اهل بهشت؟ ✍️پاسخ: ✅حذیفه نقل می کند که روزی نزد پیامبر بودم. ناگهان پیامبر فرمود:« آیا حالی را که به من دست داد، مشاهده نکردی؟» گفتم:« آری.» 👈فرمود:« این فرشته ای بود که تا این لحظه بر زمین فرود نیامده بود. از خدای متعال اذن گرفته بود تا بر من سلام کند و بشارت دهد که حسن و حسین علیه السلام دو سرور و آقای جوانان اهل بهشت هستند و فاطمه بانوی زنان اهل بهشت.» ✍️از امام صادق علیه السلام در باره این سخن پیامبر سؤال کردند. فرمود:«به خدا قسم این دو سرور جوانان اهل بهشتند.» و پیامبر فرموده است:« همه بهشتیان جوان هستند.» 👈در روایت دیگری از جابربن عبدالله انصاری نقل شده است که پیامبر خدا فرمود:«هر کس دوست دارد سرور جوانان اهل بهشت را ببیند، به حسین بن علی علیه السلام نگاه کند.» ✍️علی علیه السلام نیز می‌فرمود: 👈رسول خدا به من می‌فرمود:« خدای تبارک و تعالی درباره تو به من بشارتی داد که به هیچ پیامبری قبل از من نداده است؛ او به من بشارت داده است که تو سید و سرور اوصیاء هستی و دو فرزندت حسن و حسین دو سرور جوانان اهل بهشت در روز قیامت هستند.» 📚منابع: بحار الانوار، ج 40، ص 68، حدیث 100- امالی ابن اشیخ، ص 32 بحار الانوار، ج 37، ص 39، حدیث 10- امالی ابن اشیخ، ص 52 و بحار الانوار، ج 31، ص 289 بحار الانوار، ج 31، ص 289 بحار الانوار، ج 26، ص 328، روایت 184- کفایة الاثر، ص 16 و 17. بحار الانوار، ج 43، ص 292، روایت 54- مناقب ابن شهر آشوب و ص 289، روایت 60ـ مناقب ابن شهر آشوب.
❤️حکایت عنایت امام حسین(ع)و چگونگی عارف شدن مرحوم دولابی:  «در روزگار نوجوانی به عتبات عالیات مشرف شدم. آنجا اولین بار بود که طلبه‏‌ها را می‌‏دیدم. بسیار علاقمندشان شدم. خیلی دلم می‌‏خواست که مشغول درس و بحث شوم ولی مشکلات مانع بود از جمله زخم بدنم بود که بسیار آزارم می‌‏ داد.  هر چه به حرم امیرالمؤمنین ‏علیه السلام می‌‏ رفتم خوب نمی‌‏شد، تا اینکه برای زیارت وداع روانه حرم نورانی سیدالشهداء علیه السلام شدم در حالی که توجه به خوب شدن بیماریم نداشتم، قبل از تشرف، شیخی به بنده گفت ناراحت نباش، این‌ها قادرند آنچه را که می‌‏خواهند اینجا به تو بدهند، در تهران به تو بدهند.  به ایران مراجعت کردم... در ایران اولین کسانی که برای دیدن من به عنوان زائر عتباب به منزل ما آمدند دو نفر آقا سید بودند. آن‌ها را به اتاق راهنمایی کردم و خودم برای آوردن وسایل پذیرایی رفتم. وقتی داشتم به اتاق برمی‏گشتم جلوی در اتاق پرده‏‌ها کنار رفت و حالت مکاشفه‏‌ای به من دست داد و در حالی که سفره به دستم بود حدود بیست دقیقه در جای خود ثابت ماندم.  دیدم بالای سر ضریح امام حسین‏ علیه السلام هستم، به من حالی کردند که آنچه را که می‌‏خواستی از حالا به بعد تحویل بگیر. آن دو آقا سید با یکدیگر صحبت می‌‏ کردند و می‌‏ گفتند او در حال خلسه است. از‌‌ همان جا شروع شد. آن اتاق شد بالای سر ضریح حضرت و تا سی سال عزاخانه اباعبدالله ‏علیه السلام بود و اشخاصی که به آنجا می‌‏آمدند بی‌آنکه لازم باشد کسی ذکر مصیبت بکند می‌‏ گریستند.  در اثر عنایات حضرت اباعبدالله علیه السلام کار به گونه‏‌ای بود که خیلی از بزرگان مثل مرحوم حاج ملا آقاجان زنجانی، مرحوم آیت‏ الله شیخ محمد بافقی و مرحوم آیت الله شاه‏ آبادی بدون اینکه من به دنبال آن‏‌ها بروم و از آن‌ها التماس و درخواست کنم با علاقه خودشان به آنجا می‌‏آمدند.»  📚نقل از کتاب «مصباح الهدی»، ص ۱۵ و در «کوچه ‏های عشق»، ص ۴۵. ‍‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‎‌‌
✅پرسش: حکمت چیست و چگونه می توان آن را کسب کرد؟ 🌺پاسخ: بر اساس آموزه هاي دين مبين اسلام، فرد مسلمان اگر عمل صالح انجام دهد گذشته از اجر اخروي در همين دنيا هم پادش هايي را دريافت خواهد کرد. يکي از از پاداش هايي كه خداوند حکيم در دنيا به صالحان مي دهد و قطره اي از آن بر همه جهان طبيعت برتري دارد "حكمت" است. ☘️بدون شک حكمت عطيه اي الهي است كه خداوند به پاس عبوديت و بندگي، به اندكي از بندگان كه تشنه معرفت و جوياي حقيقت هستند تقديم مي كند و آنها را از اين آب زلال و گوارا سيراب مي سازد. 🌸راغب اصفهاني مي گويد حكمت به معناي رسيدن به حق با علم و انديشه است، بنابراين معناي حكمت در خدا، شناخت اشيا و ايجاد آنها در نهايت اتقان و استحكام است و در انسان شناخت موجودات و انجام كارهاي شايسته است و اين همان معنايي است كه قرآن لقمان را به آن توصيف كرده است. آنجا كه مي فرمايد "ما به لقمان حكمت داديم". بدون شک هيچ سرمايه دنيوي به ارج و منزلت حكمت نمي رسد، بلكه تمام دنيا در مقايسه با آن ناچيز است.به اين معنا كه نيل به حكمت ارزشمندتر از نيل به تمام دنياست.خداي تعالي در آيه 77 سوره نساء دنيا را متاع قليل مي داند در حالي كه حكمت در آيه 269 سوره بقره را خير كثير مي داند. بر فرض كه فردي از انسان به همه مقامات دنيوي از قبيل رياست،ثروت،عيش و نوش دست پيدا كند، در عين حال اندك است. زيرا علاوه بر اينكه محدود است، با اضطراب و نگراني همراه است و رو به فناست؛ اما حكمت و لوازمش، علاوه بر اينكه آرامش بخش انسان در زندگي دنياست، سرمايه حيات ابدي اوست. درك اين مطلب كه يكي از مقدمات نيل به حكمت است به انديشه و تامل نيازمند است و بدين جهت خداوند بعد از بيان ارزش حكمت مي فرمايد؛جز صاحبان انديشه و خرد متذكر نمي گردند. امام صادق(ع) در بيان ارزش حكمت فرموده است: حكمت نور معرفت، ميراث تقوا و ميوه راستگويي است. خدا بر هيچ بنده اي از بندگانش نعمتي بزرگتر، والاتر و پايدارتر و با ارزش تر از حكمت نداده است. 🔻اين سوال پيش مي آيد كه آيا حكمت معرفت غير اختياري است كه خداي منان به هر كسي بخواهد تفضل مي كند و انسان هيچ گونه دخالتي درآن ندارد يا اينكه حكمت به زمينه سازي نيازمند است و تا انسان ريشه پليديها را نخشكاند، نهال حكمت در نفس كشت نمي گردد؟ حقيقت اين است كه نهال حكمت با زدودن پليديها از روح و تلاش براي آراستن آن به حسنات كشت مي گردد. روايات فراواني از امامان معصوم(ع) دلالت دارد بر اينكه حكمت پاداش معنوي اعمال انسان در دنياست. عمل، مايه افاضه معرفت از جانب خداي سبحان مي شود. امام باقر(ع) مي فرمايند: بنده اي چهل روز ايمانش را براي خدا خالص نمي كند، مگر اينكه خداي عزوجل او را نسبت به دنيا زاهد مي گرداند و او را نسبت به دردها و دواي آن بينا مي سازد و حكمت را در دلش ثابت و زبانش را بدان گويا مي گرداند. 🔹طبق اين روايت، چهل روز پاكي ازآلودگي ها و تطهير از غير خدا و تسليم در برابر او، زهد را به ارمغان مي آورد و در سايه زهد، انسان از غم و اندوه مي رهد. چهل روز بندگي انسان را دنيا شناس مي كند،مي فهمد كه او براي دنيا آفريده نشده است، مي فهمد حب دنيا منشا كجروي ها است و بالاخره مي فهمد خلاصي از گرفتاريهاي دنيا و فتنه ها با پناه بردن به خداي رحمان حاصل مي شود. اين معرفت ها همان حكمت است، وقتي حكمت در دل جاي گرفت، بر زبان هم جاري مي شود و به اعمال رنگي ديگر مي دهد. اعمال رنگ خدايي پيدا مي كند، چنانچه قرآن مي فرمايد: صبغة الله و من أحسن من الله صبغة و نحن له عابدون؛ رنگ آميزي خداست هيچ رنگي خوش تر از ايمان به خداي يكتا نيست و ما اورا پرستش مي كنيم. همچنين از حضرت عيسي(ع) منقول است كه فرمود؛ به حقيقت برايتان مي گويم كه هرگاه ظرف سوراخ نباشد، مي تواند عسل را در خود جاي دهد، همچنين اگر خواهش هاي غلط دلها را نشكافد و طمع آن را چركين نكند و نعمت ها،آن را تيره و سخت نسازد، جايگاه حكمت خواهند گشت. مطابق اين روايت حضرت عيسي(ع) هر دلي را براي جلب افاضه الهي شايسته مي داند و آنچه موجب محروميت از اين فيض بزرگ الهي مي شود،خواسته هاي غير منطقي،افزون طلبي ها و استفاده نادرست از نعمت هاي الهي است.
✅پرسش: چرا اکثر شيعيان به جاي تاسوعا و عاشورا، براي اربعين به زيارت امام حسين (علیه السلام) مي روند؟ 🌺پاسخ: در پاسخ به سوال شما بايد به نكات زير اشاره نمود: 1- وجود روايات در اين زمينه از اهل بيت عليهم السلام 2- وجود مستندات تاريخي در مورد اربعين سيد الشهدا 3- بازگرداند سر مطهر حضرت به بدن ايشان در چنين روزي (لذا شيعيان اقدام به بزرگداشت چنين روزي مي كنند) ☘️مهمترين نكته درباره اربعين‌، روايت امام عسكري (ع‌) است‌. حضرت در روايتي كه در منابع ‌مختلف از ايشان نقل شده فرموده‌اند: نشانه‌هاي مؤمن پنج چيز است‌: 1 ـ خواندن پنجاه و يك ركعت نماز (17ركعت نماز واجب + 11 نماز شب + 23نوافل‌) 2 ـ زيارت اربعين 3ـ انگشتري در دست راست 4 ـ وجود آثار سجده ‌بر پيشاني 5 ـ بلند خواندن بسم الله در نماز. اين حديث و همچنين زيارت اربعين كه درمنابع دعايي آمده‌، به اربعين امام حسين (ع‌) و بزرگداشت آن روز تصريح كرده ‌است‌.
💠سوال ۶۹۴: مراد از اعراض از وطن چیست؟ آیا مجرد ازدواج زن و رفتن وی همراه شوهر به هر جایی که او می خواهد، اعراض محسوب می شود یا خیر؟ ✅جواب: اعراض، با خروج از وطن با تصمیم بر عدم بازگشت به آنجا و همچنین با علم یا اطمینان به عدم امکان بازگشت، محقّق می‌شود و مجرد رفتن زن به خانة شوهر در شهر دیگر، مستلزم اعراض از وطن اصلی‌اش نیست.
✅پرسش: براي پربار تر بودن سفر اربعين توصيه کنيد قسمت اول 🌺پاسخ: در طول عمر انسان برخي فرصتها فراهم مي شود و نفحاتي مي وزد که هميشگي نيست و بايد انسان حداکثر بهره را از اين فرصتها ببرد آن گونه که رسول خدا صلي الله عليه و آله فرمود«إن لربّکم في أيام دهرکم نفحات،ألا فتعرضوا لها؛ پيامبر اعظم فرمودند: همانا در طول عمر شما، نسيم­هاي الهي وزيدن مي­گيرد، پس هشيار باشيد و خود را در معرض آنها قرار دهيد». 🔻 سفر زيارتي اربعين با ويژگي ها و مختصاتي که دارد سفري استثنايي و کم نظير و بلکه بي نظير است و چنانچه هدفمند و همراه با برنامه حساب شده باشد، مي تواند آثار و برکات معنوي زيادي براي زائر اربعين به همراه داشته باشد. از اين رو بايد نهايت تلاش را بکار گرفت تا حد اکثر بهره برداري معنوي ازآن گردد. در اين نوشته به برخي نکات و برنامه هايي که مي تواند در اين زمينه مؤثر باشد، اشاره مي گردد: لازم به ياد آوري است که اين برنامه ها نمونه هايي از فعاليتهاي زمينه ساز براي استفاده معنوي بيشتر از اين سفر مهم است که افراد بر حسب شرايط و ميزان آمادگي خود مي تواند از همه آنها يا برخي از آنها را مورد استفاده قرار دهند. ☘️توجه به فرصت استثنايي سفر اربعين سفر اربعين ار جهت معنوي و تقويت جنبه هاي ولايي انسان سفري کم نظير و بلکه بي نظيراست. زائر اربعين بايد توجه داشته باشد که اين سفر در سال فقط يکبار بيشتر اتفاق نمي افتاد و لزوما در هر سال امکان حضور مقدور نمي شود. چو اين که ممکن است عمر انسان کفايت نکند يا شرايط امنيتي عراق بگونه اي بشود که امکان سفر اربعين مقدور نباشد و يا بر فرض عدم و جود مانع بيروني، خود فرد در ايام اربعين دچار مريضي شود يا عذري برايش پيش آيد که لازم باشد حتما در کشورش حضور داشته باشد. به هرحال تکرار سفر اربعين هيچ تضميني ندارد و ممکن است براي هميشه آخرين سفر زائر باشد. بنابر اين شايسته است همانند نماز وداع که امام صادق عليه السلام به آن توصيه کرده اند با هر سفر اربعين معامله سفر وداعي داشته باشد و آن را آخرين سفر اربعين خود تلقي نمايد. 🔹داشتن آمادگي و برنامه ريزي قبلي زائري که در صدد است حد اکثر بهره معنوي را از سفر زيارتي اربعين ببرد بايد قبل از سفر برنامه ريزي لازم را داشته باشد. براي مثال اگر بخواهد به اماکن زيارتي جانبي مثل مسجد کوفه، مسجد سهله، ومانند آن برود و يا اينکه حتما نجف تا کربلا را پياده روي کند، بايد مدت سفر خود را طولاني تر کند، علاوه بر اين بايد فرد از لحاظ روحي و معنوي خود را براي سفر معنوي مهمي چون سفر اربعين آماده سازد، نيک بداند که به کجا مي رود؟ براي چه مي رود ؟ و پا به چه سرزمين مقدسي مي گذارد؟.
🤔 ! ❓ اگر در رکعت آخر نماز بعد از سر برداشتن از سجده و گفتن الحمدلله در تشهد شک کنیم که سجده دوم بود یا اول، تکلیف چیست؟ ✍ آیت الله خامنه ای: به شک خود اعتناء‌ نکنید. ✍ آیت الله شبیری زنجانی: مانعی ندارد. ✍ آیت الله وحید: باید یک سجده دیگر بیاورید. ✍ آیت الله فاضل: اگر بعد از سجده مشغول ذکر تشهد شده است و الحمد لله را گفته است، شک بعد از محل حساب می شود و به شک خود توجه نکند، بنا بگذارد دو سجده بجا آورده، نماز صحیح است. 📚 منابع: استفتاء اینترنتی از سایت آیات خامنه‌ای، ش: 580897. شبیری، ش: 21315. وحید؛ ش: 10493. فاضل، ش: 9402598.