eitaa logo
الزهرا ۶
98 دنبال‌کننده
9.4هزار عکس
7.5هزار ویدیو
13 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
نکته هایی از قرآن کریم صفحه 549 جامعه ایمانى حق ندارد با دشمنان خدا، رابطه دوستانه و صمیمانه داشته باشد. «یا أیّها الّذین آمنوا لاتتخذوا عدوّى و عدوّكم أولیاء» ایمان به خداوند با برقرارى پیوند دوستى با دشمن خدا سازگار نیست. «یا ایّها الّذین آمنوا لاتتّخذوا عدوّى... أولیاء» دشمن خدا در حقیقت دشمن مؤمنان نیز هست. «عدوّى و عدوّكم» القاى مودّت و ابراز دوستى با دشمنان، جرأت آنان را در برابر مؤمنان بیشتر مى‌كند. «تلقون الیهم بالمودّة و قد كفروا بما جاءكم من الحقّ» اوامر و نواهى خود را به طور مستدل بیان كنید. «لاتتخذوا... قد كفروا... یخرجون الرسول و ایّاكم» در سیاست خارجى، برقرارى رابطه و قطع روابط باید بر اساس ملاك‌هاى دینى باشد. «لاتتخذوا عدوّى و عدوّكم أولیاء» دین از سیاست جدا نیست. (فرمان قطع رابطه با دشمنان یك دستور سیاسى است كه در متن قرآن آمده است). «لاتتخذوا عدوّى و عدوّكم أولیاء» دشمنى كفّار با شما به خاطر ایمان شما به خداست. «أن تؤمنوا باللّه ربّكم» اسلام خواهان عزّت مسلمانان است. (اظهار مودّت به گروهى كه به مكتب شما كافرند و بر ضدّ شما توطئه مى‌كنند، ذلّت است). «تلقون الیهم بالمودّة و قد كفروا بما جاءكم من الحق» توجّه به علم خداوند، سبب كاهش گناهان است. «أنا أعلم بما أخفیتم» چه بسیارند افرادى كه در آغاز رزمنده بودند، ولى در اثر رابطه با دشمنان، بد عاقبت شدند. «خرجتم جهاداً فى سبیلى و ابتغاء مرضاتى... ضلّ سواء السّبیل» فكر تأمین منافع از طریق روابط سرّى با دشمنان دین، بیراهه رفتن و حركتى بى‌فرجام است. «و من یفعله منكم فقد ضلّ سواء السّبیل» حضرت على‌علیه السلام در نامه 53 نهج البلاغه خطاب به مالك اشتر مى‌نویسد: «ولكن احذر كلّ الحذر من عدوّك بعد صلحه فانّ العدوّ ربّما قارب لیتغفّل» حتّى بعد از صلح، از خدعه دشمن برحذر باش؛ زیرا دشمن گاهى به شما نزدیك مى‌شود تا شما را غافلگیر كند. دلیل قطع رابطه با كفّار پنج چیز است: الف) مكتب شما را قبول ندارند. «كفروا بما جاءكم من الحق» ب) رهبر و امّت را تحمّل نمى‌كنند. «یخرجون الرسول و ایّاكم» ج) اگر سلطه یابند، دشمنى خود را اعمال مى‌كنند. «ان یثقفوكم...» د) با دست و زبان، آزارتان مى‌دهند. «یبسطوا الیكم أیدیهم و ألسنتهم» ه) مى‌خواهند كه شما از دین برگشته و مرتد شوید. «ودّوا لو تكفرون» خاموشى دشمن، نشانه‌ى دوستى او نیست بلكه فرصت ضربه زدن نیافته است. «ان یثقفوكم یكونوا لكم اعداءً» دشمن هم تهاجم نظامى دارد، «یبسطوا الیكم أیدیهم» هم تهاجم فرهنگى. «و السنتهم» تا كفر نورزید، دشمن از شما راضى نمى‌شود. «ودّوا لو تكفرون» (در آیه 217 سوره بقره نیز مى‌خوانیم: «لایزالون یقاتلونكم حتّى یردّوكم عن دینكم ان استطاعوا») با توجّه به آیات قبل كه بعضى از مسلمانان به خاطر دریافت حفظ بستگان خود، مخفیانه یا آشكارا با كفّار دوستى و مودّت داشتند، این آیه مى‌فرماید: برائت از كفّار و مشركان را از حضرت ابراهیم و یارانش بیاموزید. در قرآن دو مرد و دو زن، به عنوان الگوى مؤمنان معرّفى شده‌اند: از مردان، یكى حضرت ابراهیم‌علیه السلام، «قد كانت لكم أسوة حسنة فى ابراهیم» و دیگرى پیامبر اسلام‌صلى الله علیه وآله است. «لكم فى رسول اللّه أسوة حسنة»(احزاب، 21) و از زنان، یكى همسر فرعون و دیگرى حضرت مریم است(گرچه پیروان حضرت ابراهیم نیز الگو معرفى شده‌اند «قد كانت لكم اسوة فى ابراهیم و الذین معه» كه قرآن در آیات 11 و 12 سوره تحریم، آنان را در برابر همسران حضرت نوح و لوط، به عنوان زنانِ الگو معرّفى مى‌كند و مى‌فرماید: «ضرب اللّه مثلاً للذین آمنوا امرئة فرعون... و مریم ابنت عمران» البتّه در روایات افراد دیگرى همچون امام حسین‌علیه السلام «فلكم فىّ اسوة»(مقتل ابى مخنف، ص 86) و حضرت زهراعلیها السلام نیز به عنوان الگو معرفى شده‌اند. چنانكه حضرت مهدى‌علیه السلام مى‌فرماید: «و فى ابنة رسول اللّه لى اسوة حسنة»(بحار، ج 53، ص 180) دختر رسول خدا، الگوى نیكوى من است. در تربیت و تبلیغ، ارائه نمونه‌ى عینى و عملى و الگو لازم است. «قد كانت لكم أسوة حسنة» هم انبیا الگو هستند و هم پیروان و تربیت شدگان آن بزرگواران. «أسوة حسنة فى ابراهیم و الّذین معه» گذشت زمان، نقش الگوهاى دینى و معنوى را كم رنگ نمى‌كند. حضرت ابراهیم مى‌تواند براى امروز ما الگو باشد. «كانت لكم أسوة حسنة فى ابراهیم» صلابت و صراحت در اظهار برائت از مشركان، یك ارزش است. «اذ قالوا لقومهم انّا بُرءآؤا منكم» برائت باید مكتبى و هدفدار باشد نه انتقامى. «بدا بیننا و بینكم العداوة والبغضاء ابداً حتّى تؤمنوا» معناى توكّل گوشه‌گیرى و انفعال نیست، بلكه در كنار اعلام برائت صریح و موضع‌گیرى شدید نسبت به مشركان، توكّل معنا دارد. «انّا برءآؤا... كفرنا... توكّلنا»
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺آیت الله بهاءالدینی رحم‍ةالله : صلواتی که بر نبی خاتم و آل و اهل بیت او فرستاده می شود ترفیع درجات است، با اینکه پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم ) در اعلی درجه از مقام و موقعیت است. 📚 سیری درآفاق صفحه ٢٧١ 🌺➖🌸➖🌺➖🌸➖🌺➖🌸 وقتی که گشوده شد ،کتاب صلوات دل روشن شد به آفتاب صلوات پاشید خداوند گُل و ابر و بهار بر نام محمدش (ص) گلابِ صلوات 💐🌸💐🌸💐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
با سلام و درود در شکفتن جشن نوروز برایتان در همه سال سر سبزی جاودان و شادی، اندیشه‌ای پویا و آزادی و برخورداری از همه نعمت‌های خدادادی آرزو دارم انشالله هر جا که هستید موفق و موید باشید عید نوروز باستانی بر شما مبارک باد.
سعادت ، سخاوت ، سربلندی ، سروری ، سلامتی ، و سرور که بهترین هفت سین زندگی است را برای شما آرزومندم… عید نوروز ۱۴۰۲ مبارک
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
عوارض خوردن نوشابه برای هر یک از اعضای بدن چیست؟🔍 قلب : خطر سکته مغز : کاهش حافظه کلیه ها : سنگ کلیه دندان ها : پوسیدگی معده : زخم معده و نفخ استخوان ها : پوکی استخوان 📝 🍃🍎
🌺 نوروز؛ یکی از نام های مبارک امیرالمؤمنین عليه السلام 💢رُوِيَ عَنِ النَّبِيِ صلّی الله علیه و آله‏ أَنَّهُ قَالَ: لِعَلِيٍّ سَبْعَةَ عَشَرَ اسْماً، اسْمُهُ عِنْدَ الْعَرَبِ عَلِيٌّ، وَ عِنْدَ أُمِّهِ حَيْدَرَةُ، وَ فِي التَّوْرَاةِ إِلْيَا، وَ فِي الْإِنْجِيلِ بريا، وَ فِي الزَّبُورِ قريا، وَ عِنْدَ الرُّومِ بظرسيا، وَ عِنْدَ الْفُرْسِ نَيْرُوزُ، ... ♦️رسول خدا صلّی الله علیه و آله فرمود: برای علیّ علیه السلام، ١٧ اسم است. نام او نزد عرب، علیّ؛ نزد مادرش، حیدر؛ در تورات، إلیا؛ در انجیل، بریا؛ در زبور، قریا؛ نزد رومیان، بظرسیا؛ و نزد اهل فارس، نوروز است، ... 📚 الفضائل ابن شاذان قمی ص١٧٦