eitaa logo
انوارالزهراء(س)
729 دنبال‌کننده
422 عکس
275 ویدیو
19 فایل
هیئت انوارالزهراء(سلام الله علیها) محفل معنوی اساتید، کارمندان و دانشجویان محترم دانشگاه علوم پزشکی تهران می باشد.ما را به همکاران معرفی نمائید شماره کارت بانکی هیأت جهت کمک و پرداخت نذورات 6104338800375160 لینک کانال هیئت https://eitaa.com/alzahra_tums
مشاهده در ایتا
دانلود
🔥 عوامل ورود در جهنم (60) ⬅️ گردن کشی در برابر حق 👈 تکذیب آیات سخت تر و بدتر از تکذیب مقام الوهیت است، زیرا آیات مشهود و روشن بوده و قابل انکار و تکذیب نیست، و در عین حال وسیله ارتباط و معرفت با غیب باشد، و کسی که تکذیب آیات مى کند، قهرا خود را از انوار و فیوضات روحانى محروم کرده، و درهاى رحمت و لطف و افاضه الهى را بروى خود مى‌بندد، و نتیجه این انقطاع از فیوضات و محرومیت از ارتباط با عالم غیب این مى‌شود که از داخل شدن به بهشت در آخرت محروم خواهد شد، زیرا بهشت و جهنم در اثر تحقق حالت روحانى لاهوتى و یا محجوب شدن از این حالت معنوى پیدا شود. ♦️کسی که در باطن و از قلب ارتباطى با خداوند متعال ندارد چگونه مى‌تواند از انوار و افاضات روحانى بهرمند گردد، این است که فرمود: «این گروه مکذبین هرگز داخل بهشت نخواهند شد، مگر اینکه شترى از سوراخ سوزن چون نخ نازک رد بشود» پس داخل شدن به بهشت براى این افراد هم از محالات باشد، زیرا بهشت با آلودگى و تیره بودن و محجوبیت و دشمنى هرگز سازگار نبوده، و با روحانیات و صفا و خلوص و طهارت وفق نمى دهد. و جهنم است که جاى کافرین و مخالفین و معاندین باشد. آرى حقیقت تکذیب آیات برمى گردد به استکبار. زیرا تکذیب کردن هر چیزى که واقعیت داشته باشد، ملازم است با خودبینى و خودستایى، چنانکه پذیرفتن ملازم مى‌شود با خضوع و تسلیم شدن و برطرف کردن مخالفت. 👆از این لحاظ در آیه 17 از همین يونس نیز فرمود: ✨فمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرَىٰ عَلَى اللَّهِ كَذِبًا أَوْ كَذَّبَ بِآيَاتِهِ ✨پس کيست ستمکارتر از آن کس که بر خدا دروغ بندد یا آیات او را تکذیب کند؟» 💤 ادامه دارد .... نشانی ما در پیام رسانها👇 @alzahra_tums
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 خدای محدود! ✍🏻 عین‌صاد ❞ تا دل آدمى از دنيا فراتر نرفته و توسعه نيافته، عبادت و خداى او هم دنيايى و محدود است‏. 🎙 نشانی ما در پیام رسانها👇 @alzahra_tums
مردگان زنـده‌نمـا عَنْ اَميرِالمُؤْمِنين عليه السلام: وَ مِنْهُمْ تارِكٌ لاِءنْكارِ المُنْكَرِ بِقَلْبِهِ وَ لِسانِهِ وَ يَدهِ فـَذلِكَ مَيـِّتُ الأَحْـياءِ [غررالحكم موضوعى، ج 2، ص 521] على عليه السلام فرمودند: گروهى از مردم مبارزه با منكر را با دل و زبان و دست ترك مى كنند (در برابر خلافكار هيچ گونه عكس العملى نشان نمى دهند) پس اينها در حقيقت مردگانى زنده نما هستند. نشانی ما در پیام رسانها👇 @alzahra_tums
👥 عوامل نفوذی یهود در صدر اسلام (29) ✳️ سعد بن ابی‌وقاص سعد بن مالک بن وهیب مشهور به سعد بن ابی‌وقاص، از صحابه پیامبر اکرم (ص) است که در مکه مسلمان شد. نَسَب سعد بن ابی‌وقاص، با تردیدهایی روبه‌رو بود! از همین‌روست که سعد هرکه را در نسب او تردید کند، لعنت کرد! (تاریخ دمشق ج 20 ص 285 (https://lib.efatwa.ir/40314/20/285)) مادر وی حمنه، دختر سفیان بن امیة بن عبدشمس بود. (تاریخ دمشق ج 20 ص 286 (https://lib.efatwa.ir/40314/20/286)) ♨️ ماجرای تردید در نسب سعد آنجا جدی‌تر می‌شود که وقتی میان او و عبدالله بن مسعود درگیری لفظی پیش آمد، ابن‌مسعود گفت: «من زاده‌ مسعودم، ولی تو زاده‌ حمنه هستی!» (تاریخ دمشق ج 20 ص 344-343 (https://lib.efatwa.ir/40314/20/343)) ♨️در ماجرایی دیگر، سعد بر سلمان شورید که: نسب تو چیست؟ سلمان گفت: «من فرزند اسلامم.» خبر که به خلیفه دوم رسید، سعد را ملاقات کرد و گفت: «سعد! نسب تو چیست؟» سعد گفت: «تو را به خدا رها کن!» ظاهراً سعد منظور خلیفه را فهمیده بود، ولی عمر کوتاه نیامد مگر آن‌که سعد نسب خود را گفت. (سير اعلام النبلاء ج 1 ص 544 (https://lib.eshia.ir/40384/1/544)) ♨️ به‌گفته‌ی واقدی: «شوهر دایه وی یکی از مسیحیان حیره به‌نام جفینة العبادی بود که عبیدالله بن عمر، او و دو پسرش را نیز به اتهام مشارکت با ابولؤلؤ، کشت!» (فتوح البلدان ج 3 ص 583 (https://lib.eshia.ir/22017/3/583)) ♨️طبق اکثر نقل‌ها، سعد در هفده سالگی و توسط ابوبکر اسلام آورده است. (الطبقات الکبری ج 3 ص 139 (https://lib.eshia.ir/40238/3/139)) وی از مهاجرین و کسانی است که قبل از پیامبر (ص) به مدینه هجرت کرد. (تهذيب التهذيب ج 3 ص 483 (https://lib.eshia.ir/40341/3/483)) عبدالله بن عمرو بن عاص، سعد را از زبان رسول‌ الله (ص)، «رجل من أهل الجنة» معرفی کرد. (تاریخ دمشق ج 20 ص 325 (https://lib.efatwa.ir/40314/20/325)) همچنین سعد ادعا داشت به‌خاطر او، چهار آیه‌ قرآن نازل شده است! (تاریخ دمشق ج 20 ص 331 (https://lib.efatwa.ir/40314/20/331)) 💤 ادامه دارد .... نشانی ما در پیام رسانها👇 @alzahra_tums
💠 نماز قضا پدری که اهل نماز نبوده 💬سوال پدری که اهل نماز نبوده، آیا بر پسر بزرگ او واجب است که نمازهای فوت شده پدر را بخواند؟ ✅پاسخ بر پسر بزرگ واجب است نمازهایی را که از پدرش فوت شده است قضا کند؛ البته اگر پدری اصلاً نماز نخوانده باشد، در این صورت بنابر احتیاط واجب قضای نمازها بر پسر بزرگ واجب است. 📚 پی‌نوشت: بخش استفتائات پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر آیت‌الله خامنه‌ای. نشانی ما در پیام رسانها👇 @alzahra_tums
✍️ اهمیت احیای نیمه شعبان در منابع اهل تسنن 🌙ماه شعبان یکی از با فضیلت‌ترین ایام سال قلمداد می‌شود و پیشی‌گرفتن آن از ماه رمضان و مقدمه‌ای برای ورود به این ماه مبارک، بر فضیلت آن می‌‌افزاید. از این رو بهترین بهانه برای عبادت و مناجات با خداوند، تشویق و ترغیب مسلمانان به بندگی در این ماه خواهد بود. 🔺 بر خلاف ادعای وهابیت، در منابع حدیثی اهل تسنن پیرامون اهمیت نیمه ماه مبارک شعبان، روایات متعددی گزارش شده است. همچنین عالمان معروف و مشهور اهل تسنن به زنده نگاه داشتن عبادت در این شب، اهمیت داده‌اند: 💢هنگامه بخشایش و غفران از خاتم الانبیاء (ص) نقل شده که فرمود: «شب نیمه شعبان که فرا رسید، شب‌زنده‌داری کرده و روزش را روزه بدارید؛ چرا که خداوند تبارک و تعالی از هنگام غروب تا طلوع فجر ندا می‌دهد: آیا کسی برای بخشیده شدن هست که او را ببخشم؟ آیا کسی در پی روزی می‌گردد که به او روزی برسانم؟ آیا بیماری وجود دارد که او را عافیت دهم؟» 📗سنن ابن ماجه ج 1 ص 444 👈 همچنین آن حضرت فرمود: «خداوند در شب نیمه شعبان بر تمام بندگانش عنایت ویژه کرده و گناه همگان را می‌پوشاند مگر نسبت به دو گروه؛ شخصی که با دوستش قطع ارتباط کرده و کسی که مرتکب قتل شده است.» 📓مسند الإمام أحمد بن حنبل ج ‏11 ص 216 💢سلوک عملی معصومان با اهمیت‌ترین ماه پس از ماه رمضان برای پیامبر خاتم (ص) ماه شعبان بود و ایشان تمام این ماه مبارک را روزه می‌گرفت. 📒صحيح بخاری‌ ج ‏3 ص 38 ♨️عالمان اهل تسنن و نیمه شعبان زنده نگاه داشتن شب نیمه شعبان با انجام عبادت و حضور در مساجد و همچنین تالیف کتاب در این زمینه، از زمان‌های قدیم در میان عالمان مسلمان رواج داشته است. یکی از ویژگی‌های عبادی «ابن عساکر دمشقی» از دانشمندان اهل تسنن و نویسنده کتاب «تاریخ دمشق»، احیای شب نیمه شعبان بوده است. 📕به نقل از طبقات الشافعیة (اِسنوی) ج 2 ص 95 🔺«شمس الدین مناوی» یکی از عالمان اهل تسنن می‌باشد که در زمینه اهمیت و فضائل شب نیمه شعبان کتابی به نام «شرح نبذة» را تالیف کرده و در آن به شبهاتی که در زمینه بدعت بودن این سنت مهم وارد شده، پاسخ گفته است. 📙به نقل از عبقات الأنوار ج ‏10 ص 12 نشانی ما در پیام رسانها👇 @alzahra_tums
💠 حقوق امام زمان (عج) بر آدمیان ♨️ائمه معصومین علیهم السلام تماما، و حضرت حجت علیه السلام خصوصا، حقوق فراوانی بر همه انسان‌ها به ویژه شیعیان دارند. این حقوق از لحظه به وجود آمدن ما شروع می شوند و تا ابد الطاف ایشان شامل حال ما می گردد. ایشان هم حق وجودی بر ما دارند هم حق بقا در دنیا، همچنین حقوقی مانند: حق منعم بر متنعم، حق پدر بر فرزند و... ✅ حق وجود و هستی خداوند حقیقت و نور ائمه علیهم السلام را به طور مستقیم آفریده است و دیگر مخلوقات، به واسطه آن بزرگواران خلق شده اند. 🔺امام عصر عليه السلام در نامه‌ای در رابطه با این موضوع می‌فرمایند: «نَحْنُ صَنَائِعُ رَبِّنَا وَ الْخَلْقُ بَعْدُ صَنَائِعُنَا» «ما اهل بیت، آفریده خداوند هستیم و تمام مخلوقات بعدی آفريده ما هستند» 📓الغيبة (طوسی) ص 285 👆از این رو واسطه بودن اهل بیت علیهم السلام در خلقت عالم، امری واضح و آشکار است. ⬅️ در يكى از زيارتنامه‌هاى امام حسين (ع) چنين آمده است: ▪️بكُمْ يَمْحُو اللهُ مَا يَشَاءُ وَ بِكُمْ يُثْبِتُ» ▫️خداوند به واسطه شما، هر آنچه را بخواهد محو يا ايجاد می‌کند 📒کافی ج 4 ص 576 ✅ حق بقا در دنیا با توجه به روایات، اگر امام زمان علیه السلام در دنیا وجود نداشته باشد هیچ چیز در دنیا باقی نمی‌ماند. 🔺به عنوان مثال: «حسن بن علی وشا از امام رضا علیه السلام سوال کرد، که آیا زمین بدون امام باقی می ماند؟ حضرت فرمودند: نه، سپس به ایشان عرض کرد: به ما از امام صادق این طور روایت کرده‌اند که اگر که زمین بدون امام باقی بماند خداوند بر بندگان خشم می‌گیرد. حضرت فرمود: خیر باقی نمی‌ماند و در این صورت در هم فرو می ریزد. 📕کافی ج1 ص 179 ✔️ در نتیجه حضرت حجت (عج) حق بقا بر گردن ما دارد؛ زیرا امام و حجت خدا در روی زمین هستند و ما به یُمن وجود ایشان در دنیا زندگی می کنیم. ✅ حق منعم بر متنعم در روایتی رسول خدا (ص) می فرماید: «هر كس به شما نيكى كرد، جبران كنيد و اگر نتوانستيد، آن قدر براى او دعا كنيد كه مطمئن شويد تلافى كرده ايد.» 📙تحف العقول ص 218 ☝️این حق برای مولایمان صاحب الزمان (ع) نيز ثابت است؛ زیرا تمام نعمت‌ها و بهره‌هایی که به مردم می‌رسد، به برکت وجود امام زمان است چنان که در زیارت جامعه کبیره حضرات معصومين عليهم السلام به عنوان «أَوْلِیاءَ النِّعَمِ» (سرپرستان و والیان نعمت) معرفی کرده است. 🔺همچنین امام صادق علیه السلام می فرماید: «اگر ما نبودیم نه نهرها جاری می‌شد و نه میوه ها می‌رسید و نه درخت ها سبز می‌شد.» 📔بحار الانوار ج 47 ص 100 از این رو طبق فرمایش رسول خدا، دعا کردن، حداقل کاری است که ما می‌توانیم در حق حضرت حجت انجام بدهیم. ✅ حق پدر بر فرزند در روایات متعدد اهل بیت علیهم السلام پدر امت نامیده شده اند. به عنوان مثال امام رضا علیه السلام در این رابطه می‌فرماید: ▪️الْاِمَامُ اَلْاَنِیسُ الرَّفِیقُ وَ الْوَالِدُ الشَّفِیقُ ▫️امام همدم همراه و پدری مهربان است. 📘کافی ج 1 ص 200 در نتیجه حضرت حجت علیه السلام علاوه بر حقوق بیان شده حق پدری نیز بر گردن امت دارد. ✅ نتیجه آن که امام زمان ارواحنا له الفداء حقوق متعددی بر گردن ما دارد و ما باید نسبت به این حقوق شکرگزار حضرت باشیم، زیرا لطف و برکات وجودی حضرت تمام شئون زندگی ما را دربرمی‌گیرد و شکرگزاری و دعا در حق ایشان حداقل کاری می‌تواند باشد که ما می‌توانیم در حق ایشان انجام بدهیم. نشانی ما در پیام رسانها👇 @alzahra_tums
🔥 عوامل ورود در جهنم (61) ⬅️ اهمیت ندادن به نماز در اسلام، نماز رکن مهم خیمه دین به حساب رفته، و همه چیز بر محور آن می‌گردد. از این رو ترک نماز موجب سخت ترین عذاب‌های اخروی است 💢در روز قیامت هر کسی مرهون گناهانی است که کرده، و به خاطر خطایایی که از پیش مرتکب شده، بازخواست می‌شود، مگر اصحاب یمین، که از این گرو آزاد شده‌اند، و در بهشت مستقر گشته‌اند، این طائفه در عین این که در بهشتند، مجرمین را که در آن حال در گرو اعمال خویشند، می‌بینند، و از آنها در آن هنگام که در دوزخند سوالاتی می‌پرسند. 👆در یکی از آن صحنه‌ها، اهل بهشت از مجرمان می‌پرسند: «چه عاملی شما را به دوزخ روانه کرد؟» آنها چهار عامل را می‌شمرند، که اولین آنها پایبند نبودن به نماز است: 💥قالُوا لَمْ نَكُ مِنَ الْمُصَلِّينَ * وَ لَمْ نَكُ نُطْعِمُ الْمِسْكِينَ * وَ كُنَّا نَخُوضُ مَعَ الْخَائِضِينَ * وَ كُنَّا نُكَذِّبُ بِيَوْمِ الدِّينِ (مدثر/ 43- 46) 💥دوزخیان گویند: از نمازگزاران نبودیم و بینوایان را غذا نمی‌دادیم و با اهل باطل به بطالت می‌گذراندیم و روز جزا را دروغ می‌شمردیم 👆این چهار صفت اموری هستند که ارکان دین را منهدم می‌سازند، و برعکس، داشتن ضد آن صفات، دین خدا را به پا می‌دارد، و این چهار صفت بقیه ارکان دین را هم در پی دارد. ⬅️ ناگفته نماند که این آیه شامل کسانی‌ نيز می‌شود که در ظاهر به آداب عبادات عمل می‌کنند ولی خود را ملتزم به ارزشها و هدفهای آن نمی‌دانند، و اینان آن کسانی‌ هستند که درباره آنها فرموده است: 💥فوَيْلٌ لِلْمُصَلِّينَ * الَّذِينَ هُمْ عَنْ صَلَاتِهِمْ سَاهُونَ (ماعون/ 4- 5) 💥پس وای بر نمازگزارانی كه در نمازشان سهل‌انگارند 💤 ادامه دارد .... نشانی ما در پیام رسانها👇 @alzahra_tums
✳️ شباهت امام زمان (ع) به انبیاء الهی 💢 سعید بن جبیر گوید: از امام زين العابدين شنیدم که می‌فرمود: 🔆در قائم ما از سنت هفت پیغمبر باشد: 🔅سنتی از پدر ما آدم 🔅و سنتی از نوح 🔅 و سنتی از ابراهیم 🔅و سنتی از موسی 🔅و سنتی از عیسی 🔅و سنتی از ایوب 🔅و سنتی از محمد (ص)، 📍سنت آدم و نوح طول عمر است 📍و از ابراهیم پنهانی ولادت است 📍و کناره‌گیری از مردم 📍و از موسی ترس و غیبت است 📍و از عیسی اختلاف مردم در‌باره او است 📍و از ایوب فرج بعد از گرفتاریست 📍و از محمد (ص) خروج با شمشیر است.» 📙كمال الدين ج 1 ص 322 💢و از امام صادق جعفر بن محمّد عليهما السّلام روايت است كه فرمود: 🔆 در قائم (ع) از موسى و يوسف و عيسى و محمّد عليهم السّلام سنّت‌هايى وجود دارد: 🔅امّا سنّت او از موسى آن است كه خائف و منتظر است، 🔅و سنّت او از يوسف آن است كه برادرانش او را معامله مى‌كردند و با او سخن مى‌‏گفتند ولى او را نمى‌‏شناختند، 🔅و سنّت او از عيسى سياحت كردن است، 🔅و سنّت او از محمّد (ص) شمشير است‏ 📘كمال الدين ج ‏1 ص 28 💢سدير صيرفى گويد: از امام صادق عليه السّلام شنيدم مى‌فرمود: به راستى در صاحب الامر شباهتى است از يوسف (ع) سدير گويد: به آن حضرت عرض كردم: گويا شما زنده و غايب بودن آن حضرت را يادآورى مى‌كنيد؟ به من فرمود: اين امت كه خوك‌صفت شده‌اند چه چيز را منكرند؟ به راستى برادران يوسف نوادگان و فرزندان پيامبر بودند، با يوسف معامله بازرگانى كردند و با او خريد و فروش نمودند و با او (در مصر) تجارت كردند و سخن گفتند و برادر او بودند و او برادر آنها بود و با اين همه او را نشناختند تا خود را معرفى كرد. پس چرا لعنت‌شدگان اين امت منكر هستند كه خداى عز و جل با حجت خود در يك وقتى از اوقات چنان كند كه با يوسف كرد (يعنى مدتى او را غايب كرد بطورى كه وقتى برادران او را ديدند نشناختند همانا يوسف پادشاه قدرتمند مصر بود)، و فاصله او با پدرش هيجده روز راه بود، اگر خدا مى‌خواست كه او را بياگاهاند مى‌توانست. يعقوب و فرزندانش پس از دريافت مژده از يوسف به مدت نه روز خود را به مصر رسانيدند. پس اين امت چرا انكار مى‌كنند كه خداى عز و جل با حجت خود چنان كند كه با يوسف كرد، در بازارهاى آنها رفت و آمد كند و پا روى فرش آنها بگذارد (و او را نشناسند) تا خدا به او اجازه معرفى دهد، چنانچه اجازۀ معرفى به يوسف داد، گفتند: راستى تو يوسف هستى‌؟ فرمود: من يوسفم. 📗کافى‌ ج 1 ص 336 نشانی ما در پیام رسانها👇 @alzahra_tums
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❓چرا می گویند امام زمان (عج) با دین جدید می‌آید؟ ✅ پاسخ در تصوير 👆👆👆 نشانی ما در پیام رسانها👇 @alzahra_tums