غـيرت مـؤمـن
عَن أبى عَبْدِاللّه عليه السلام: حَسْبُ الْمؤْمِنِ غَيْراً إِذا رَأى مُنْكَراً اَنْ يَعْلَمَ اللّه ُ مِنْ نِيَّـتِهِ أَنـَّهُ لَهُ كارِهٌ.
[وسائل الشيعه، ج 11، ص 409، ح 1]
امام صادق عليه السلام فرمودند: در غيرتمندبودن مؤمن همين بس كه هرگاه كار زشت و ناپسندى مشاهده كرد خداى متعال از نيّتش در مورد ناخوش داشتن آن منكر آگاه باشد.
#انتشار_حداکثری_معارف_دین
#هیئت_الزهرا_سلام_الله_علیها
#دانشگاه_علوم_پزشکی_تهران
نشانی ما در پیام رسانها👇
https://ble.ir/alzahra_tums
https://eitaa.com/alzahra_tums
ايـن چـنين بـاش
عَنْ أَميرِالمُؤْمِنين عليه السلام: كُنْ بِالْمَعْرُوفِ آمِراً وَ عَنِ المـُنْكَرِ ناهِياً وَلِمَنْ قَطَعَكَ واصِلاً وَلِمَنْ حَرمَكَ مُعْطِياً.
[غرر الحكم موضوعى، ج 1، ص 99.]
على عليه السلام فرمودند: به كار نيك امر كن و از منكر (كار زشت) بازدار، و با كسى كـه از تو بريـده پيـوند كن، و به كسى كه تو را محروم كرده عطا كن.
#انتشار_حداکثری_معارف_دین
#هیئت_الزهرا_سلام_الله_علیها
#دانشگاه_علوم_پزشکی_تهران
نشانی ما در پیام رسانها👇
https://ble.ir/alzahra_tums
https://eitaa.com/alzahra_tums
👥 عوامل نفوذی یهود در صدر اسلام (8)
✳️ زيد بن ثابت
♨️ درباره یهودی بودن وی، دو قرینه در دست است:
الف. ذُؤابه داشتن در کودکی
ذؤابه، بخشی از موی سر است که یهودیان از کنار سر خود آویزان میگذارند.
اُبَیّ بن کعب (شرح نهج البلاغة ابن ابي الحديد ج 20 ص 26 (https://lib.eshia.ir/15335/20/26)) و عبدالله بن مسعود (تاریخ دمشق، ج 33 ص 137 (https://lib.efatwa.ir/40314/33/137))، بهگونهای کنایهآمیز ذؤابه داشتن زید را به رخ او کشیده بودند.
این روایات با سندهای متفاوتی که به ابنمسعود بازمیگردد و تعابیر مختلفی که در روایات آمده است، دلالت بر اعتراض ابنمسعود به انتخاب زید توسط صاحبان قدرت دارد. (المصاحف ص 74 (https://lib.efatwa.ir/41886/1/74/%D8%B0%D8%A4%D8%A7%D8%A8%D8%AA%D9%8A%D9%86) و 76 (https://lib.efatwa.ir/41886/1/76/%D8%B0%D8%A4%D8%A7%D8%A8%D8%AA%D9%8A%D9%86) و 77 (https://lib.efatwa.ir/41886/1/77/%D8%B0%D8%A4%D8%A7%D8%A8%D8%AA%D9%8A%D9%86) و 78 (https://lib.efatwa.ir/41886/1/78/%D8%B0%D8%A4%D8%A7%D8%A8%D8%AA%D9%8A%D9%86))
البته در پایان، لازم است به این نکته توجه شود که اقدامات گستردهای در راستای حذف هویت یهودی زید در طول تاریخ و توسط برخی از چهرههای سرشناس عالَم اسلام و یهودیت وجود داشته است که از آن جمله میتوان به حذف «فرزند یهودی با دو زلف آویخته از کنار گوشهایش» اشاره کرد. چنانکه در برخی منابع از ابنمسعود نقل شده است: «من قرآن میخواندم، وقتی زید هنوز کودک بود.» (تاریخ المدینة ج 3 ص 1006 (https://lib.efatwa.ir/42139/3/1006))
🔷 اشکال بر استناد به این روایات، بر یهودی بودن زید:
آویخته شدن موهای بسته شده از گوشها، کنایهای از نوجوان بودن در آن زمان بوده است، نه یهودی بودن.
✔️ولی شواهد تاریخی نشان میدهد در آن زمان، این مدل مو مربوط به یهودیان بوده است. چنان که انس بن مالک وقتی جوانی را با این نوع از موها میدید، با آنها مشاجره میکرد و از آنها میخواست که موهای خود را سریع اصلاح نمایند؛ بهخاطر اینکه این طرز مو گذاشتن متعلق به یهودیان بود.
👆موضعگیری تمام صحابه همعصر زید بن ثابت در برابر او، دلالت بر نارضایتی آنان از او دارد. اما اینکه چرا تمام صحابه مخالفت علنی خود را مانند دو صحابی معروف – ابنمسعود و ابی بن کعب – ابراز نکردهاند، بهدلیل حمایت دستگاه حاکمیت از زید و نفوذ او در دستگاه حکومتی بوده است.
💤 ادامه دارد ....
#انتشار_حداکثری_معارف_دین
#هیئت_الزهرا_سلام_الله_علیها
#دانشگاه_علوم_پزشکی_تهران
نشانی ما در پیام رسانها👇
https://ble.ir/alzahra_tums
https://eitaa.com/alzahra_tums
🕌 اعتکاف و احکام آن (11)
↪️ قضاء و کفاره اعتکاف
👈 اگر در حال اعتکاف جماع کند-عمدا باشد یا سهوا و اعتکاف:
واجب معین باشد، باید قضاى آن را بجا آورد.
و اگر واجب غیر معین باشد، باید آن را از سر بگیرد.
👈 اگر یکى دیگر از محرمات اعتکاف را سهوا انجام دهد و اعتکاف:
واجب معین باشد بنابر احتیاط واجب باید اعتکاف را به پایان ببرد و قضاى آن را بجا آورد.
و اگر واجب غیر معین باشد:
اگر در دو روز اول باشد باید اعتکاف را از سر بگیرد و اگر روز سوم باشد، اعتکاف را به پایان ببرد و از سر بگیرد.
👈 اگر اعتکاف مستحب را بعد از روز دوم باطل کند، باید قضاى آن را بجا آورد. ولى اگر قبل از اتمام روز دوم باطل کند، چیزى بر عهده او نیست.
👈 واجب نیست قضاى اعتکاف را فورا بجا آورد، گر چه احتیاط مستحب است.
❓اگر کسى نذر کند ایام معینى را معتکف باشد و از آن ایام معین تخلف نماید- یک روز یا بیشتر - آیا قضاء بر او واجب است یا خیر؟
🥀 آیت الله تبریزى:
بنابر احتیاط، قضاى آن واجب است.
👈 اگر اعتکاف واجب را با آمیزش (جماع) باطل کند،کفاره واجب است و در سایر محرمات کفاره نیست، هر چند احتیاط مستحب است.
👈 اگر در دو روز اول اعتکاف مستحب آمیزش کند و اعتکاف را رها نکند بنا بر احتیاط واجب کفاره لازم است.
👈 کفاره بطلان اعتکاف، مانند کفاره روزه ماه رمضان است، یعنى باید:
-دو ماه روزه بگیرد.
-یا به ۶۰ مسکین،طعام بدهد.
-یا یک برده را آزاد کند.
🔺 احتیاط مستحب است که اگر ممکن است یک برده آزاد کند و در صورت ناتوانى دو ماه روزه بگیرد و چنانچه نتواند روزه بگیرد، به ۶۰ فقیر طعام بدهد.
#انتشار_حداکثری_معارف_دین
#هیئت_الزهرا_سلام_الله_علیها
#دانشگاه_علوم_پزشکی_تهران
نشانی ما در پیام رسانها👇
https://ble.ir/alzahra_tums
https://eitaa.com/alzahra_tums
🔥 عوامل ورود در جهنم (35)
⬅️ آتش خشم الهی
سخط: به معنى خشم و در مقابل رضا و موافقت است، و به طوری که گفتیم که در رضا سه امر لازم بود، با انتفاء آنها یا یکى از آنها مفهوم سخط حاصل شود، یعنى زمینه در وجود انسان براى رضا منتفى شده، و مقتضى سخط مىگردد.
افرادی که در مورد سخط خداوند واقع مىشوند بر طبق آيه شريفه (آل عمران/162) قهرا از رحمت و لطف و فضل الهى محروم شده، و در محل پست و گرفتهاى قرار مىگیرند، و زندگى کردن در چنین محلى که از لطف و نور و رحمت و عطوفت دور است، در کمال ناراحتى و گرفتارى خواهد بود.
💢 البته بايد توجه داشت که چنین نیست که تمام اهل بهشت يا تمام اهل جهنم در مرتبه و درجه مساوى باشند، بلکه براى هر یک درجه و مرتبه اى است که آن درجه، براى دیگرى که آن شأن و مرتبه را ندارد، موجود نیست.
از این رو صحیح است بگوییم که مؤمنین به اندازه عدد افرادشان داراى درجاتى هستند یعنى هر یک از آنها درجهاى از بهشت هستند، و همچنان که آنهایى که در آتش معذب هستند به حسب تعداد افرادشان داراى درجات (درکات) آتشند و هر یک از آنان به حسب وجود خویش در پستترین مراتب آتش به سر مىبرند.
💤 ادامه دارد ....
#انتشار_حداکثری_معارف_دین
#هیئت_الزهرا_سلام_الله_علیها
#دانشگاه_علوم_پزشکی_تهران
نشانی ما در پیام رسانها👇
https://ble.ir/alzahra_tums
https://eitaa.com/alzahra_tums
5.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 دروغگو نباش
🎙️حجت الاسلام دانشمند
#انتشار_حداکثری_معارف_دین
#هیئت_الزهرا_سلام_الله_علیها
#دانشگاه_علوم_پزشکی_تهران
نشانی ما در پیام رسانها👇
https://ble.ir/alzahra_tums
https://eitaa.com/alzahra_tums
سفارش حضرت اميرعليهالسلام
قَالَ أَميرُالمُؤْمِنين عليه السلام: اُوصـيكَ بِتَقْـوَى اللّه ِ... وَ الأمرِ بِالْمَعرُوفِ وَ الْنَّهىِ عَنِ المُنكَرِ.
[تحف العقول، ص 224.]
على عليه السلام در وصيّت به فرزند بزرگوارشان امام حسن عليه السلام فرمودند: تـو را بـه تقــواى الهى... وامر به معروف و نهى از منكر سفارش مى كنم.
#انتشار_حداکثری_معارف_دین
#هیئت_الزهرا_سلام_الله_علیها
#دانشگاه_علوم_پزشکی_تهران
نشانی ما در پیام رسانها👇
https://ble.ir/alzahra_tums
https://eitaa.com/alzahra_tums
👥 عوامل نفوذی یهود در صدر اسلام (9)
✳️ زيد بن ثابت
♨️ درباره یهودی بودن وی، دو قرینه در دست است:
الف. ذُؤابه داشتن در کودکی (توضيح اين قسمت در قسمت قبل گذشت)
👈ب. تسلط به زبان عبری و سریانی
♨️خود زید میگويد: «هنگامیکه رسول خدا (ص) به مدینه آمد، من یازده ساله بودم.» (تاریخ دمشق ج 19 ص 301 (https://lib.efatwa.ir/40314/19/301)) وقتی رسول خدا (ص) حافظه من را دید که توانسته بودم (با سن و سال اندکم) هفده سوره را حفظ کنم، از من خواست نوشتن به زبان یهودی را فرابگیرم و من در کمتر از نصف ماه، آن را یاد گرفتم!» (تاریخ دمشق ج 19 ص 302 (https://lib.efatwa.ir/40314/19/302))
تاریخ این دستور را سال چهارم هجری، یعنی زمانی که زید تنها پانزده سال داشته، گفتهاند. (تاریخ طبری ج 2 ص 230 و 231 (https://lib.eshia.ir/22009/2/230))
♨️او نوشتن به زبان یهودی را در مدارس باسله (مدارسی که متعلق به يهوديان بود) فراگرفته بود.
جالب آنکه زید ادعا داشت (علاوه بر عبری) زبان سریانی را نیز در مدت هفده روز فراگرفته است! (تغليق التعليق ج 5 ص 308 (https://lib.efatwa.ir/43299/5/308))
👆هوش زید چنان قوی بود! که شگفتی ابنکثیر را نیز برانگیخته است:
«زید از باهوشترین مردم بود. او توانست زبان و نوشتار یهودیان را در مدت پانزده روز فراگیرد. گذشته از این، بهگفته ابوالحسن بن براء، وی توانسته بود زبان فارسی را در مدت هجده روز از فرستاده کسری، و زبان حبشی و رومی و قبطی را نیز از خدمتکاران رسولالله (ص) فرابگیرد»!! (البداية و النهاية ج 8 ص 33 (https://lib.efatwa.ir/40019/8/33))
♨️ تسلط زید بر دو گویش یهودیان، آنهم در این زمان اندک، تردیدی در ارتباط ویژه وی با یهودیان نمیگذارد.
در نمونهی مشابه تاریخی: یکی از سران یهود، وقتی تسلط شخصی را بر زبان عبری دید، گفت:
«اگر سوگند بخورم که این شخص یکی از بزرگان یهود است، دروغ نگفتهام چرا که چنین تسلطی بر عبری، تنها از عهده کسی برمیآید که با این زبان، بزرگ شده باشد!» (معجم الادباء ج 2 ص 858 (https://lib.efatwa.ir/47039/2/858/%D8%A7%D9%84%D8%B9%D8%A8%D8%B1%D9%8A_%D8%A7%D9%84%D9%8A%D9%87%D9%88%D8%AF))
♨️ میخائیل لکر در رابطه با شخصیت زید بن ثابت و آموزش وی توسط یهودیان، مینویسد:
«من اطمینان دارم که برای یک دوره نامشخص زمانی – در حدود شش یا هفت سال که این فاصله در حدود سالهای مرگ پدر زید در نبرد بعاث و هجرت بوده است – زید تحت تعلیم یهودیان قرار داشته و احتمالاً همانند یک فرزند یهودی رشد یافته است.»
به نظر او، اعراب مدینه در مکتب یا مدراس یا ماسکه یهودیان به تحصیل میپرداختند و از آنجا که باسوادان یهود میبایست از روی عهد عتیق به آنها عبری میآموختند، لذا تلاش میکردند تا دانشآموزان را به دین خود برگردانند که بهنظر میرسد مورد زید بن ثابت یکی از این موارد بوده است.
♨️زید تعلیمات خود را در مدراسی از گروه یهودیانی اخذ نمود که به آنها ماسکه میگفتند. براساس دیدگاه فرهنگهای لغت عرب، مدراس یهودیان، درواقع خانه آنهاست که در درون آن، کتاب فرامین که به موسی نازل شد بهصورت مکرر خوانده میشود، یا خانه آنهاست که در آن کتاب خدا خوانده میشود، یا بهصورت مکرر خوانده میشود، یا کتابهای یهودیان مطالعه میشود.
♨️ماسکه در روستایی قرار داشت که به آن القُف میگفتند و در قسمت پایینی مدینه قرار داشت.
در عین حال، شواهدی وجود دارد که القُف روستای قبیله بنیقینقاع بوده و گفته شده است مدارس ماسکه یک نوع بیتالمدراس قینقاع بود که در جاهای دیگر ذکر آن آمده است.
♨️ وقتی زید از دنیا رفت، ابوهریره گفت: «امروز رِبّی این امت (حبر هذه الأمة) مُرد، شاید که خدا ابنعباس را جانشین او قرار دهد.» (الطبقات الکبری ج 2 ص 362 (https://lib.efatwa.ir/40238/2/362))
اما سؤالی که در اینجا وجود دارد، این است که زید بهخاطر دانستن مطالب یهودیان به نام «ربی» مشهور شده بود یا اینکه وی در اصل یهودی بوده است؟!
💢 زید بن ثابت بعدها به یکی از بازیگردانان اصلی جبهه نفوذ تبدیل شد.
💤 ادامه دارد ....
#انتشار_حداکثری_معارف_دین
#هیئت_الزهرا_سلام_الله_علیها
#دانشگاه_علوم_پزشکی_تهران
نشانی ما در پیام رسانها👇
https://ble.ir/alzahra_tums
https://eitaa.com/alzahra_tums
▪️شهر آمیخته با غربت تو خشت به خشت
▪️با تو هر گوشه شیراز بهشت است بهشت
🏴 سالروز شهادت اسوه پرهیزگاری و شهامت، همسایه حریم ملکوتی عصمت، گوهر اقیانوس شجاعت، الگوی بصیرت و روشنبینی حضرت شاهچراغ بر شما تسليت باد.
✔️ شناسنامه:
➖ نام: احمد
➖ لقب: شاهچراغ، سیدالسادات
➖ کنیه: ابوعبدالله
➖ پدر: امام موسی کاظم علیه السلام
➖ مادر: امّ احمد
➖تاریخ ولادت: نامشخص
➖ تاریخ شهادت: بین سالهای 203 تا 218 هجری قمری
➖ قاتل: قتلغ خان (حاکم شیراز) به فرمان مأمون عباسی
➖ محل دفن: شیراز
#لطفا_رسانه_باشیم
#انتشار_حداکثری_معارف_دین
#هیئت_انوار_الزهرا_سلام_الله_علیها
#دانشگاه_علوم_پزشکی_تهران
نشانی ما در پیام رسانها👇
https://ble.ir/alzahra_tums
https://eitaa.com/alzahra_tums
✅ ولايتمداری احمد بن موسی (ع)
✍️ مرحوم شیخ مفید در ضمن روایتی از اسماعیل بن موسی بن جعفر توجه و علاقه فراوان امام نسبت به احمد بن موسی (ع) را این گونه نقل می کند:
💢 پدرم همراه فرزندانش به قصد دیدن اموالش از مدینه بیرون آمد. اطراف برادرم احمد را بیست نفر از خدمتگزاران پدرم گرفته بودند، به صورتی که اگر احمد میایستاد آنان نیز به احترامش میایستادند و اگر مینشست آنان هم مینشستند. در چنین شرایطی تا احمد از پدرم غافل میشد، پدرم مخفیانه با گوشه چشم، نگاههای محبتآمیزی به او میکرد و چشم از او برنمیداشت و ما متفرق نمیشدیم، تا آن گاه که احمد از جمع ما بیرون میرفت.
📔الارشاد ج 2 ص 245
⬅️ منزلت احمد بن موسی (ع) سبب شد که پس از شهادت امام هفتم (ع)، مردم به در خانه مادرش بیایند و گمان ببرند که احمد، جانشین پدر است.
♨️ احمد بن موسی (ع) که متوجه منظور مردم گردید، و خود هم میدانست که علی بن موسی الرضا (ع) جانشین پدر است، چیزی به مردم مدینه نگفت. مردم هم با وی بیعت کردند.
پس از بیعت گرفتن، احمد بر فراز منبر قرار گرفت و خطبهای در کمال فصاحت و بلاغت خواند. آن گاه چنین فرمود:
♦️«ای مردم، همچنان که تمام شماها در بیعت من هستید، من نیز در بیعت برادرم، علی بن موسی الرضا (ع) میباشم. پیشوا و جانشین بعد از پدرم اوست؛ آری او ولی خداست. از طرف خدا و رسولش بر من و شما واجب است به هر چه او فرمان داد فرمانبرداری کنیم.»
💠 تمام آنانی که شاهد جوانمردی و پارسایی احمد بودند و کلامش را از جان و دل پذیرا شدند و در حالی که احمد بن موسی (ع) جلودارشان بود، از مسجد خارج شدند و جلوی خانه علی بن موسی الرضا (ع) گرد آمدند و با او بیعت کردند. احمد بن موسی نیز مجدداً با امام خویش بیعت کرد و امام رضا (ع) در حق او دعا کرد.
📘بحار الانوار ج 48 ص 308
#لطفا_رسانه_باشیم
#انتشار_حداکثری_معارف_دین
#هیئت_انوار_الزهرا_سلام_الله_علیها
#دانشگاه_علوم_پزشکی_تهران
نشانی ما در پیام رسانها👇
https://ble.ir/alzahra_tums
https://eitaa.com/alzahra_tums
🔥 عوامل ورود در جهنم (36)
⬅️ آتش خشم الهی
💥خشم الهی از فراریان جهاد
بايد دانست که خداوند هيچگاه خشمگین نمىشود، و لذا خشم خدا به اين معناست که خدا همان کارى با گناهکار مىکندکه از انسان خشمگین در مجازات گناهکار سرمىزند.
به عنوان مثال، هر کس از جنگ روىگردان شود و راه فرار پیش گیرد، سزاوار غضب خداست و به قولى به سوى غضب خدا بازگشته است:
✨و مَنْ يُوَلِّهِمْ يَوْمَئِذٍ دُبُرَهُ إِلَّا مُتَحَرِّفًا لِقِتَالٍ أَوْ مُتَحَيِّزًا إِلَىٰ فِئَةٍ فَقَدْ بَاءَ بِغَضَبٍ مِنَ اللَّهِ وَ مَأْوَاهُ جَهَنَّمُ وَ بِئْسَ الْمَصِيرُ (انفال/ 16)
✨هر که در میدان نبرد به کافران و دشمنان اسلام پشت کند، مگر آن که هدفش کناره گیری برای نبردی مجدد یا پیوستن به جمعی دیگر از همرزمانش باشد، قطعا به خشم خدا گرفتار خواهد شد و جایگاهش دوزخ است و چه بد سرانجامی است.
«باء» از ماده «بوء» به معناى مراجعت و منزل گرفتن آمده، ولى ریشه آن به معناى صاف و مسطح کردن یک محل و مکان است و از آنجا که انسان به هنگام منزل گرفتن محل خود را صاف و مسطح مىکند این کلمه به این معنا آمده است، و در آیه بالا اشاره به این است که آنها مشمول غضب مستمر و مداوم پروردگار مىشوند گویى در خشم و غضب پروردگار منزل گرفتهاند.
همچنين کلمه «مأوى» اشاره به این است که آنها با فرار مى خواهند پناهگاهى براى خود انتخاب کنند که از هلاکت مصون بمانند ولى به عکس پناهگاه آنها جهنم مىشود نه تنها در جهان دیگر بلکه در این جهان نیز در جهنمى سوزان از ذلت و بدبختى و شکست و محرومیت، پناه خواهند گرفت.
🔺لذا امام على بن موسى الرضا (ع) در پاسخ یکى از دوستانش که از فلسفه بسیارى از احکام سؤال مىکند در زمینه فلسفه تحریم فرار از جهاد مىفرماید:
«خداوند به این دلیل فرار از جهاد را تحریم کرده که موجب وهن و سستى در دین و تحقیر برنامه پیامبران و امامان و پیشوایان عادل مى گردد و نیز سبب مى شود که آنها نتوانند بر دشمنان پیروز شوند و دشمن را به خاطر مخالفت با دعوت به توحید پروردگار و اجراى عدالت و ترک ستمگرى و از میان بردن فساد کیفر دهند، به علاوه سبب مى شود که دشمنان در برابر مسلمانان جسور شوند و حتى مسلمانان به دست آنها اسیر و مقتول گردند و سرانجام آئین خداوند عز و جل برچیده شود»
📘عيون الاخبار 2 ص 92
💤 ادامه دارد ....
#انتشار_حداکثری_معارف_دین
#هیئت_الزهرا_سلام_الله_علیها
#دانشگاه_علوم_پزشکی_تهران
نشانی ما در پیام رسانها👇
https://ble.ir/alzahra_tums
https://eitaa.com/alzahra_tums
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬مرگ، عصاره زندگی انسان است...
🎙️آيت الله #جوادی_آملی
#انتشار_حداکثری_معارف_دین
#هیئت_الزهرا_سلام_الله_علیها
#دانشگاه_علوم_پزشکی_تهران
نشانی ما در پیام رسانها👇
https://ble.ir/alzahra_tums
https://eitaa.com/alzahra_tums