🏴 پیام تسلیت در پی درگذشت پژوهشگر و هنرمند انقلابی آقای نادر طالبزاده
▪️ حضرت آیتالله خامنهای در پیامی درگذشت پژوهشگر و هنرمند انقلابی آقای نادر طالب زاده را تسلیت گفتند.
📝 متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
با تأسف خبر درگذشت پژوهشگر و هنرمند انقلابی و پرتلاش و پرانگیزه آقای نادر طالب زاده رحمة الله علیه را دریافت کردم. به خانواده و بازماندگان و همکاران و دوستان ایشان صمیمانه تسلیت عرض میکنم و از خداوند متعال رحمت و مغفرت و پاداش نیک برای خدمات باارزش فرهنگی و رسانهئی ایشان مسألت مینمایم.
سیّد علی خامنه ای
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱
✦؛﷽✦
📚 ملزومات پژوهش
◽️ چند نكته است كه برای پژوهشگر و محقق لازم است كه اگر آن نكات ملحوظ باشد، وقتی پژوهشگر و محقق ساخته شد، آنگاه پژوهش و تحقیق هم خود به خود ساخته می شود.
▫️نكته اول این است كه همه ما یك ظرفیت خاص داریم، آن انسان كامل است كه می تواند مظهر اسمای حسنای الهی باشد و همه چیز را به «اذن الله» بدانند، وگرنه ما بر اساس ﴿وَ قَدْ خَلَقَكُمْ أَطْوَارًا﴾[۱] هر كدام با یك ظرفیت خاصی خلق شدیم.
▫️مطلب دوم آن است كه این جریان «مَنْ عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَدْ عَرَفَ رَبَّهُ»[۲] یا «رَحِمَ اللَّهُ امْرَأً عَرَفَ قَدْرَهُ»[۳] این گذشته از این كه صبغه انشایی و دعا دارد، صبغه إخباری هم دارد. خدا كسی را رحمت می كند و عنایت خاص الهی شامل كسی می شود كه بفهمد برای چه خلق شده است! نه آن هدف كلی كه ﴿مَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ اْلإِنْسَ﴾،[۴] نه خیر! [اینکه] این آقا برای چه خلق شده است؟ اینها اصلاً برای كار علمی خلق شده یا برای كار عملی؟ [اگر خلقت او برای] كار علمی هست، رشته اش چه است و تا چه حد است؟ این «رَحِمَ اللَّهُ امْرَأً عَرَفَ قَدْرَهُ».
▫️مطلب سوم همان است كه در كتاب های اصولی ملاحظه فرمودید که اگر كسی ظرفیت خود را با كالاهای بی خود پُر كند، از آن كالای اصلی می ماند؛ برای این است كه می گویند اگر درختی را شما با آب شور تغذیه كردید بعد بخواهید با آب شیرین این را بپرورانید نمی شود، این یك مقدار آب خواست به او دادید و خشك هم شد.
◽️قصه خواندن، حرف های باطل گوش دادن، حرف های غیر علمی زدن، حرف های غیر علمی گوش دادن و حرف های غیر علمی را تحویل مردم دادن، این مثل یك كودكی است كه با پفك معده اش را پر كرده است، این دیگر در موقع غذا، غذا نمی خورد! یك آدمی كه دهان باز می كند و حرف غیر علمی می زند یا گوشش را باز می كند و حرف غیر علمی گوش می دهد، او با پفك مغزش را پر كرده است، این دیگر عالم نمی شود! مرحوم بوعلی می گوید كه من تعهد كرده ام كه دیگر قصه نخوانم![۵] خب آدم وقتی قصه بخواند، افسانه ای درمی آید! یك فقیه اگر بخواهد با قصه مغزش را پر كند دیگر فقیه نمی شود؛ [همچنین] یك اصولی، یك حكیم یا مفسر. بنابراین ما وقتی در یك رشته ای داریم كار می كنیم باید بدانیم كه با پفك مغز را پر نكنیم، این دیگر یقیناً ملا نمی شود. این [شخص] مادامی كه در مؤسسه تحقیقاتی است با حرف های علمی آشناست، همین كه پایش از این جا رفته بیرون با امور دیگر؛ این مغز، مغز محقق و پژوهشگر نیست!
▫️مطلب بعدی آن است كه گاهی ممكن است انسان در مؤسساتی كار بكند كه محصول كارش را برای صاحب مؤسسه بگذارد و حق الزحمه ای دریافت بكند و برود، اما مراكز علمی این چنین نیست؛ محصول كار را به همراه می برد و آن پوسته اش را برای مؤسسه می گذارد. یك وقت است كه انسان در مؤسسات فرش بافی و ظرف سازی و صنایع كار می كند، كل كارها را برای مؤسسه می گذارد یك پوسته اش نصیب او می شود؛ یك وقت است كه در مراكز تحقیقی دارد كار می كند، [در] مراكز تحقیقی عصاره مطلب كه علم است [را] به همراه می برد و چهار صفحه نوشته شده و نگارش شده و قلم زده را به مؤسسه می دهد، اینكه علم نیست! بعد باید بیاید بالا و علم بشود، آنچه كه علم است را به همراه می برد.
◽️برای اینكه آنچه را [که محقق] به همراه می برد بارور بشود، آن بیان لطیف مرحوم ابن ادریس در طلیعه سرائر باید ملحوظ باشد؛ ابن ادریس در مقدمه سرائر همان جلد اولش هست كه بزرگانی قبل از من این چنین بودند كه «غبرت أربعین سنة ما قلت و لا بت إلا و الكتاب موضوع على صدری»،[۶] این «ما قلت و لا بت» یعنی هیچ وقت من خواب قیلوله نكردم مگر اینكه با كتاب خوابیدم، كتاب روی سینه ام بود مطالعه كردم و خوابم برد، شب هم كه می خواستم بیتوته كنم به بسترم نرفتم مگر اینكه كتاب روی سینه من بود و با مطالعه خوابیدم؛ آن وقت این می شود ابن ادریس و این چنین شدن سخت نیست، برای اینكه اینها نه امام بودند و نه پیغمبر!
[۱]. سوره نوح, آیه ۱۴
[۲]. مصباح الشریعة، ص۱۳؛ متشابه القرآن و مختلفه(لابن شهر آشوب)، ج۱، ص ۴۴
[۳]. عیون الحكم و المواعظ، ص ۲۶۱؛ «رَحِمَ اللَّهُ امْرَأً عَرَفَ قَدْرَهُ وَ لَمْ یتَعَدَّ طَوْرَهُ»
[۴]. سوره ذاریات, آیه ۵۶
[۵]. تسع رسائل فى الحكمة و الطبیعیات، ص ۱۴۲؛ (الرسالة الثامنة فی العهد)
[۶]. السرائر الحاوی لتحریر الفتاوی، ج۱، ص ۴۳
📚 دیدار جمعی از پژوهشگران با حضرت استاد آیت الله جوادی آملی ۱۳۸۴
#استاد
#پژوهش
#پژوهشگر
🔰پژوهش مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام
https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh
13850314.mp3
491K
✦؛﷽✦
◽️مقام معظم رهبری
آن کسانی که دانشگاهها، مراکز تحقیقی، مرکز علمی را میخواهند از علم و از تحقیق و پژوهش دور کنند، برای دشمن کار میکنند. دشمن، بیشترین جایزه را حاضر است به این افراد بدهد. ۱۳۸۵/۰۳/۱۴
🔰 پژوهش مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام
https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh
📢📢 توجه توجه:
🔰شرایط دریافت بن کتاب برای اساتید و طلاب حوزه های علمیه
🔺با توجه به اینکه همزمان با نمایشگاه حضوری ، نمایشگاه مجازی نیز برگزار خواهد شد ، یارانه و بن خرید کتاب فقط بهرای خرید های غیر حضوری تخصیص خواهد یافت ( برای نمایشگاه حضوری هیچ یارانه ای در نظر گرفته نشده)
🔺ثبت خرید اینترنتی از ۸اردیبهشت ماه آغاز شده و تا زمانی که اعتبار یارانه موجود باشد ادامه خواهد داشت.
🔺 سقف یارانه برای طلاب ۳۵۰۰۰۰تومان است که ۲۰۰۰۰۰ تومان را خود طلبه پرداخت میکند.
🔺سقف یارانه برای اساتید ۶۰۰۰۰۰ تومان است که ۳۰۰۰۰۰ تومان را خود اساتید پرداخت میکنند.
🔺 به هر کد ملی تنها یک بن خرید به صورت «اعتبار خرید» اختصاص می یابد
🔺با توجه به محدود بودن اعتبار تخصیص یافته ،اولویت با افرادی است که زودتر ثبت نام کرده اند.
🔺 هنگام ثبت نام، فرایند ثبت نام را تا دریافت پیامک«یارانه خرید کتاب روی کد ملی شما شارژ شد » ادامه دهید تا عملیات ثبت نام و دریافت اعتبار در وضعیت « نهایی شده » قرار گیرد.
🔺شماره تماس۰۲۱۹۱۰۰۹۸۹۸ پاسخگوی سوالات شما است
🌐ثبت نام از آدرس: https://book.icfi.ir
📚 کتابخانه مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام
https://eitaa.com/alzahranasr_lib
✦؛﷽✦
🌸🍃🌸🍃🌸
🌸🍃🌸🍃
🌸🍃
💠فرارسیدن روز معلم و گرامیداشت مقام استاد را به بزرگ امانتداران تاریخ، معلمان و اساتید محترم تبریک عرض می نماییم.
💠💠💠احترام به استاد هم یک مسئله است. یکی از سنتهای رائج حوزههای علمیه، تواضع شاگرد در مقابل استاد بود؛ احترام به استاد.
📗«آداب المتعلمین» مینوشتند، که متعلم در مقابل معلم چه وظائفی دارد و معلم چه حقوقی بر او دارد؛ همچنان که متقابلاً متعلم بر معلم حقوقی دارد. اینکه استاد بیاید بگوید و برود، نه؛ حرف شاگرد را میشنفتند، گوش میکردند. اینها از قدیم معمول بوده است. در همین زمان ما بعضی از بزرگان بودند، الان هم هستند؛ شاگرد بعد از درس، تا خانهی استاد او را همراهی میکرد؛ بحث میکرد، صحبت میکرد، سؤال میکرد. گعده، گعدهی علمی؛ نشست، نشست تحقیقی و سؤال و جواب؛ اینها سنتهای خوب حوزهی ماست. دیگران میخواهند اینها را از ما یاد بگیرند، ما بیائیم اینها را تبدیل کنیم به روشهای دیگران که منسوخ و کهنه است!؟ پس این سنتها باید باقی بماند و تقویت شود. تحول به معنای تغییر اینها نیست.
یکی از چیزهائی که در تحول مثبت حتماً لازم است، این است که ما خودمان را و تلاش و فعالیت علمی خودمان را با نیازها منطبق کنیم. یک چیزهائی هست که مردم ما به آنها احتیاج دارند، پاسخش را از ما میخواهند؛ ما باید آنها را فراهم کنیم. یک چیزهائی هم هست که مردم احتیاجی به آنها ندارند؛ زیاد کار شده، زیاد تلاش شده؛ خودمان را سرگرم آنها نکنیم. اینها خیلی مسائل اساسی و مهمی است.
امام خامنه ای
🔰پژوهش مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام
https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh
🌸🍃
🌸🍃🌸🍃
🌸🍃🌸🍃🌸
✦؛﷽✦
در روایت آمده است که وقتی سیدالشهدا علیهالسلام را شهید نمودند، خداوند متعال به مَلَکی دستور داد که ندا در دهد:
«أَیتُهَا الْأُمةُ الظالِمَةُ الْقاتِلَةُ عِتْرَةَ نَبِیها لا وَفقَکمُ الله تَعالی لِفِطْرٍ وَ لا أَضْحی
ای امت ستمکاری که نواده پیامبرتان را کشتید، هرگز خداوند متعال شما را به عید فطر و قربان موفق نگرداند!».۱
گویا این دعا باید مصداق داشته باشد، لذا اگرچه در رؤیت هلال ماه مبارک رمضان راه احتیاط برای شیعه وجود دارد ـ که تا ثابت نشده روزه میگیرند ـ ولی با احتیاط، فطر و اضحی درست نمیشود. در واقع این روایت میخواهد بگوید که امام علیهالسلام را نخواستید، فطر و اَضْحی را میخواهید چه کار؟!
ناقهای۲ برای شما فرستادیم، خودتان نخواستید و پیکردید!
در محضر بهجت، ج۱، ص۷۷
۱.من لا یحضر الفقیه، ج۲، ص۸۹؛ بحارالانوار، ج۴۵، ص۲۱۸؛ عللالشرائع، ج۲، ص۳۸۹.
۲.اشاره به جریان ناقه حضرت صالح علیهالسلام.
https://bahjat.ir/fa/content/474
#فطر
#امام_حسین_ع
🔰پژوهش مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام
https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh