✦؛﷽✦
🌸🍃🌸🍃🌸
🌸🍃🌸🍃
🌸🍃
💠فرارسیدن روز معلم و گرامیداشت مقام استاد را به بزرگ امانتداران تاریخ، معلمان و اساتید محترم تبریک عرض می نماییم.
💠💠💠احترام به استاد هم یک مسئله است. یکی از سنتهای رائج حوزههای علمیه، تواضع شاگرد در مقابل استاد بود؛ احترام به استاد.
📗«آداب المتعلمین» مینوشتند، که متعلم در مقابل معلم چه وظائفی دارد و معلم چه حقوقی بر او دارد؛ همچنان که متقابلاً متعلم بر معلم حقوقی دارد. اینکه استاد بیاید بگوید و برود، نه؛ حرف شاگرد را میشنفتند، گوش میکردند. اینها از قدیم معمول بوده است. در همین زمان ما بعضی از بزرگان بودند، الان هم هستند؛ شاگرد بعد از درس، تا خانهی استاد او را همراهی میکرد؛ بحث میکرد، صحبت میکرد، سؤال میکرد. گعده، گعدهی علمی؛ نشست، نشست تحقیقی و سؤال و جواب؛ اینها سنتهای خوب حوزهی ماست. دیگران میخواهند اینها را از ما یاد بگیرند، ما بیائیم اینها را تبدیل کنیم به روشهای دیگران که منسوخ و کهنه است!؟ پس این سنتها باید باقی بماند و تقویت شود. تحول به معنای تغییر اینها نیست.
یکی از چیزهائی که در تحول مثبت حتماً لازم است، این است که ما خودمان را و تلاش و فعالیت علمی خودمان را با نیازها منطبق کنیم. یک چیزهائی هست که مردم ما به آنها احتیاج دارند، پاسخش را از ما میخواهند؛ ما باید آنها را فراهم کنیم. یک چیزهائی هم هست که مردم احتیاجی به آنها ندارند؛ زیاد کار شده، زیاد تلاش شده؛ خودمان را سرگرم آنها نکنیم. اینها خیلی مسائل اساسی و مهمی است.
امام خامنه ای
🔰پژوهش مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام
https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh
🌸🍃
🌸🍃🌸🍃
🌸🍃🌸🍃🌸
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱
✦؛﷽✦
در روایت آمده است که وقتی سیدالشهدا علیهالسلام را شهید نمودند، خداوند متعال به مَلَکی دستور داد که ندا در دهد:
«أَیتُهَا الْأُمةُ الظالِمَةُ الْقاتِلَةُ عِتْرَةَ نَبِیها لا وَفقَکمُ الله تَعالی لِفِطْرٍ وَ لا أَضْحی
ای امت ستمکاری که نواده پیامبرتان را کشتید، هرگز خداوند متعال شما را به عید فطر و قربان موفق نگرداند!».۱
گویا این دعا باید مصداق داشته باشد، لذا اگرچه در رؤیت هلال ماه مبارک رمضان راه احتیاط برای شیعه وجود دارد ـ که تا ثابت نشده روزه میگیرند ـ ولی با احتیاط، فطر و اضحی درست نمیشود. در واقع این روایت میخواهد بگوید که امام علیهالسلام را نخواستید، فطر و اَضْحی را میخواهید چه کار؟!
ناقهای۲ برای شما فرستادیم، خودتان نخواستید و پیکردید!
در محضر بهجت، ج۱، ص۷۷
۱.من لا یحضر الفقیه، ج۲، ص۸۹؛ بحارالانوار، ج۴۵، ص۲۱۸؛ عللالشرائع، ج۲، ص۳۸۹.
۲.اشاره به جریان ناقه حضرت صالح علیهالسلام.
https://bahjat.ir/fa/content/474
#فطر
#امام_حسین_ع
🔰پژوهش مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام
https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱
noormags-مظاهر_عید_فطر_در_نجف_اشرف-1691286_2107484.pdf
223.8K
📔مظاهر عید فطر در نجف اشرف
◽️دکتر علی بهادلی
◽️حسین شهرستانی
📔نشریه فرهنگ زیارت
#مقاله
🔰پژوهش مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام
https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱
🔰کارگاه
🔰مسأله یابی
🔰موضوع یابی
◽️استاد
◽️دکتر محمدعلی وطندوست
◽️پرسش و پاسخ پژوهشی
دریافت اینجا
#کارگاه
#مساله_یابی
🔰پژوهش مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام
https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۱
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱
noormags-تفسیر_آیه_خلافت_از_دیدگاه_شیخ_صدوق-1100762_2107484 (1).pdf
611.2K
📔تفسیر آیه خلافت
📔از دیدگاه شیخ صدوق
▫️مجتبی کلباسی
◽️نشریه انتظار موعود
#مقاله
#شیخ_صدوق_ره
🔰پژوهش مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام
https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱
📚آثار شیخ صدوق از زبان شیخ صدوق
شیخ صدوق (م ۳۸۱ ق) از عالمان سخت کوشی است که آثار ارزندۀ فراوانی را از خود برجا گذارد. در مورد تعداد آثار او نمی توان به طور دقیق اظهار نظر کرد. از مقدمۀ کتاب من لایحضره الفقیه از زبان شیخ صدوق نقل خواهیم کرد که در سفر به بلخ ۲۴۵ کتاب خود را همراه داشته است.
این در زمانی بود که هنوز کتاب من لایحضره الفقیه را ننوشته بود و پس از سفر به بلخ نیز آثاری را تدوین کرده است و چه بسا تعداد نوشته های او هنگام سفر به بلخ، بیش از رقم مذکور بوده و تنها این تعداد را همراه داشته است. به هر حال شیخ طوسی حدود سیصد اثر را برای شیخ صدوق ثبت کرده است.
متأسفانه بیشتر مصنفات شیخ صدوق که حتی برخی حجیم بوده به مرور از بین ر فته است و کمتر از بیست مجلد آن به ما رسیده است. تا آنجا که به دست آوردیم آنها عبارتند از:
https://b2n.ir/t12333
#شیخ_صدوق_ره
🔰پژوهش مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام
https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱