eitaa logo
أمَل٠..
150 دنبال‌کننده
521 عکس
175 ویدیو
71 فایل
دور هم جمع شدیم برای فهم دین.. ندبه‌ی ما :أَیْنَ الْمُؤَمَّلُ لِإِحْیاءِ الْکِتابِ وَ حُدُودِهِ.. حرفهاتونو حتما میخونم.. https://daigo.ir/secret/459143529 https://harfeto.timefriend.net/17118278422297
مشاهده در ایتا
دانلود
17-ولاء ها و ولایت ها در قرآن.mp3
24.98M
💠 ولاء ها و ولایت ها در قرآن حجت الاسلام محسن قنبریان رمضان ۱۴۴۵ / جلسه هفدهم ▫️ جمهور مردم و انعقاد ولایت • نقطه اتصال ولاء عرضی و طولی • اگر حاکمیت با حضور جمهور منعقد نشود، دیگر راهی برایش نمی شناسم(خ۱۷۳) • توصیف بیعت با خود(خ۵۴ و خ۲۲۹) • بیعت جمهور، شرط وجوب: رهبر انقلاب: "حتی کسی مثل امیرالمومنین اگر مردم با او نباشند، می گوید من تکلیفی ندارم"! • در حکمرانی هم، جمهور ، عمود دین اند(نامه ۵۳) - آیت الله جوادی آملی: "نام مردم را بی وضو نمی شود برد اگر خدای نکرده با این مردم بد رفتاری شود مثل این است که با نماز بدرفتاری شده است".(۱۴۰۰/۴/۲۱) • بهترین راه کشف صلاحیت هایند (نامه ۵۳) • عزل حاکم شرع در صورت کراهت مردم و انقیاد به کسی دیگر با صلاحیت کمتر (القواعد و الفوائد/ قاعده ۱۴۷) ❓این اتصال چگونه و تا کجا؟ • تا: "ظهور دوستی مردم" (ظهورُ مودّةِ الرعیة) با: "از سر میل خود گرد ولات امر جمع شدن"(بحیطتهم علی ولاة الامور). (نامه ۵۳) • در جانب حاکم هم حسن ظن به مردم لازم است که با سه کار از طرف خودش، حاصل می شود: - احسان کردن (احسانه الیهم) - سبک کردن هزینه های زندگی (تخفیفه المئونات علیهم) - اکراه و الزام نکردن در اموری که به آنها مربوط نیست (ترک استکراهه ایاهم علی مالیس له قِبَلَهم). (نامه ۵۳) ☑️ @m_ghanbarian
18-ولاء ها و ولایت ها در قرآن.mp3
25M
💠 ولاء ها و ولایت ها در قرآن حجت الاسلام محسن قنبریان رمضان ۱۴۴۵ / جلسه هجدهم ▫️ جامعه نبوی الگوی کار امیرالمومنین(ع) 🔅 زیر ساخت های اجتماعی ِ حکمرانی دینی: • اتصال به دین(ولاء طولی): فعقد بملته طاعتهم • اتصال اجتماعی ذیل دعوت به دین(ولاء عرضی): جمع علی دعوته الفتهم • کارآمدی دین برای دنیای مردم(التفّت الملة بهم فی عوائد برکتها) ⬅️ امور حکمرانی را تثبیت و منعطف می کند: قد تربّعت الامور بهم / تعطّفت الامور علیهم (خطبه قاصعه) 🔅 مشکل حکومت در دوره معاصر علوی؛ قطع این اتصالات • گسست اجتماعی: صرتم بعد المولاة احزاباً • شکاف سیاسی بین مردم-حاکم؛ میثاقی که حرم خداست! (وضعه الله لکم حرماً فی ارضه) 🔅 سه پیوست بر همه سیاستها و اوامر حکومتی علوی: میانگین استحقاقها، عدالت فراگیر، رضایت عمومی (نامه ۵۳) ⬅️ راهبرد علوی: خلق اراده عمومی! ⚠️ دولتی که از این راه نرود حتما به یکی از دو دیگریِ حکومت علوی دچار می شود: ۱. سلطه و زور / ۲. سکولاریزم و بی خیالی ارزشها! ☑️ @m_ghanbarian
گفت عجب تلخِ شیرینی‌ست به‌جانْ دیدن و به فهمْ ندانستن..
گفت میان حال خویش حیرانم به شب عاشقم و به روز غافل..
19-ولاء ها و ولایت ها در قرآن.mp3
27.33M
💠 ولاء ها و ولایت ها در قرآن حجت الاسلام محسن قنبریان رمضان ۱۴۴۵ / جلسه نوزدهم ▫️ خلق اراده عمومی(۱) • راهبرد اصلی حکمرانی در یک مردمسالاری دینی • زیر ساخت اصلی آن، اتصالات اجتماعی-سیاسی (ولاء عرضی و طولی) • پیوست سیاستها: اوسطها فی الحق، اعمها فی العدل، اجمعها لرضا الرعیه(نامه۵۳) • حکمت۴۷۶ ؛ آثار منفی سخت گیری و ستم: ترک وطن، شورش 🔅 خلق اراده عمومی، محتاج معروف سازی ارزشها خطبه۸۷: آموزش احکام/ لباس عافیت با عدالت/ فرش کردن معروفها با قول و فعل • بدون هنجار و معروف شدن ارزشها، امر و نهی به آن مشکل می شود • چرا نفرمود امر به واجب و نهی از حرام؟! موثقه مسعده بن صدقهصحیحه داود الرقی؛ ذلت مومن در تعرض به امری که از عهده اش خارج است! • استطاعت و قدرت و فراهم سازی احتمال تاثیر، "شرط واجب" نه "شرط وجوب" برای حاکمیت اسلامی • قدرت دهی به آمر به معروف فقط با ابزارهای قضایی نیست؛ افزایش احتمال تاثیر در فضای عمومی است. 🔅 خلق اراده عمومی + تدبیر اجتماعی توسط امیرالمومنین(ع) در مساله ناهنجاری اجتماعی زنان کوفه الکافی ج۵ص۵۳۷ السوق فی ظل دولة الاسلامیة ص۶۹ * مطلب مرتبط ☑️ @m_ghanbarian
20- ولاء ها و ولایت ها در قرآن.mp3
26.76M
💠 ولاء ها و ولایت ها در قرآن حجت الاسلام محسن قنبریان رمضان ۱۴۴۵ / جلسه بیستم ▫️ خلق اراده عمومی(۲) 🔅 تفاهم و تعاهد اجتماعی • آیه۱۲ ممتحنه ❓بیعت بر ترک محرمات اصلیه چه معنایی دارد؟! ❗️آیه۵۳ نور، قسم خوردن بر "طاعت معروفه" را نهی می کند؛ بیعت هم مثل قسم! • بیعت تاکیدی، اجتماع دو سبب • در ۵۳ نور، فاعل مذمت شده نه فعل 🔸 "بیعت نصرت" در جنگ و صلح ها غیر از بیعت اسلام و اصل حاکمیت؛ نشانه حکمرانی مردمی است. • کوتاهی های مردم در جنگهای حضرت امیر(ع) و امام حسن(ع)، ناقض بیعت سیاسی برای حاکمیت آنها نبود. • بیعت زنان مسلمان هم بمثابه بیعت مکرر مردان در جنگ و صلح • بیعت، یک تعاهد اجتماعی است و متعلق خود را کاملا معلوم می کند. • موارد شمارش شده ذیل ۱۲ممتحنه: - احتباء و خلوت با نامحرم (الکافی ج۵ص۵۱۹) - برخی احکام عزاداری زنان (تفسیر برهان ج۵ص۳۵۷) ⬅️ اینها قابل جمع با بیعت های مکرر است. • بینش رهبر انقلاب در اینباره: "مردم و ارزشهای الهی باید باهم توأم شوند و حرکتها و جوامع را شکل بدهند"(۹۰/۱۰/۷) • نمونه تعاهد امیرالمومنین با ناهنجاری اجتماعی مردان کوفه (السوق فی ظل دولة الاسلامیة ص۶۹) ☑️ @m_ghanbarian
أمَل٠..
💠 ولاء ها و ولایت ها در قرآن حجت الاسلام محسن قنبریان رمضان ۱۴۴۵ / جلسه بیستم ▫️ خلق اراده عمومی(۲
بنظرم شنیدن داره.. خوبی صوت اینه هم میتونی کارهاتو انجام بدی و هم گوش کنی و یاد بگیری..
دنیاها اگر فرسنگ‌ها فاصله باشد قدم زدن در کلمات نیز سخت خواهد شد..
اینجا مکانی هست که برای منظم کردن روح به جهان‌بینی افرادی که با نگاه، نگرش، بینش، دانش آن ها ، انقلاب اسلامی ایران پیروز شد .. https://eitaa.com/philosophy_17
امروز هم تمام..😔
اَللهُمَ وَاشرَح لِمرَاشِدِ دینِکَ قَلبیِ.. خدای من؛ دَرِ دلم را به روی رهنمودهای دینت بگشا..🌱 صحیفه سجادیه دعا۲۳