19-ولاء ها و ولایت ها در قرآن.mp3
27.33M
💠 ولاء ها و ولایت ها در قرآن
حجت الاسلام محسن قنبریان
رمضان ۱۴۴۵ / جلسه نوزدهم
▫️ خلق اراده عمومی(۱)
• راهبرد اصلی حکمرانی در یک مردمسالاری دینی
• زیر ساخت اصلی آن، اتصالات اجتماعی-سیاسی (ولاء عرضی و طولی)
• پیوست سیاستها: اوسطها فی الحق، اعمها فی العدل، اجمعها لرضا الرعیه(نامه۵۳)
• حکمت۴۷۶ ؛ آثار منفی سخت گیری و ستم: ترک وطن، شورش
🔅 خلق اراده عمومی، محتاج معروف سازی ارزشها
خطبه۸۷: آموزش احکام/ لباس عافیت با عدالت/ فرش کردن معروفها با قول و فعل
• بدون هنجار و معروف شدن ارزشها، امر و نهی به آن مشکل می شود
• چرا نفرمود امر به واجب و نهی از حرام؟!
موثقه مسعده بن صدقه
• صحیحه داود الرقی؛ ذلت مومن در تعرض به امری که از عهده اش خارج است!
• استطاعت و قدرت و فراهم سازی احتمال تاثیر، "شرط واجب" نه "شرط وجوب" برای حاکمیت اسلامی
• قدرت دهی به آمر به معروف فقط با ابزارهای قضایی نیست؛ افزایش احتمال تاثیر در فضای عمومی است.
🔅 خلق اراده عمومی + تدبیر اجتماعی توسط امیرالمومنین(ع) در مساله ناهنجاری اجتماعی زنان کوفه
الکافی ج۵ص۵۳۷
السوق فی ظل دولة الاسلامیة ص۶۹
* مطلب مرتبط
☑️ @m_ghanbarian
20- ولاء ها و ولایت ها در قرآن.mp3
26.76M
💠 ولاء ها و ولایت ها در قرآن
حجت الاسلام محسن قنبریان
رمضان ۱۴۴۵ / جلسه بیستم
▫️ خلق اراده عمومی(۲)
🔅 تفاهم و تعاهد اجتماعی
• آیه۱۲ ممتحنه
❓بیعت بر ترک محرمات اصلیه چه معنایی دارد؟!
❗️آیه۵۳ نور، قسم خوردن بر "طاعت معروفه" را نهی می کند؛ بیعت هم مثل قسم!
• بیعت تاکیدی، اجتماع دو سبب
• در ۵۳ نور، فاعل مذمت شده نه فعل
🔸 "بیعت نصرت" در جنگ و صلح ها غیر از بیعت اسلام و اصل حاکمیت؛ نشانه حکمرانی مردمی است.
• کوتاهی های مردم در جنگهای حضرت امیر(ع) و امام حسن(ع)، ناقض بیعت سیاسی برای حاکمیت آنها نبود.
• بیعت زنان مسلمان هم بمثابه بیعت مکرر مردان در جنگ و صلح
• بیعت، یک تعاهد اجتماعی است و متعلق خود را کاملا معلوم می کند.
• موارد شمارش شده ذیل ۱۲ممتحنه:
- احتباء و خلوت با نامحرم (الکافی ج۵ص۵۱۹)
- برخی احکام عزاداری زنان (تفسیر برهان ج۵ص۳۵۷)
⬅️ اینها قابل جمع با بیعت های مکرر است.
• بینش رهبر انقلاب در اینباره: "مردم و ارزشهای الهی باید باهم توأم شوند و حرکتها و جوامع را شکل بدهند"(۹۰/۱۰/۷)
• نمونه تعاهد امیرالمومنین با ناهنجاری اجتماعی مردان کوفه (السوق فی ظل دولة الاسلامیة ص۶۹)
☑️ @m_ghanbarian
أمَل٠..
💠 ولاء ها و ولایت ها در قرآن حجت الاسلام محسن قنبریان رمضان ۱۴۴۵ / جلسه بیستم ▫️ خلق اراده عمومی(۲
بنظرم شنیدن داره..
خوبی صوت اینه هم میتونی کارهاتو انجام بدی و هم گوش کنی و یاد بگیری..
هدایت شده از کلبهیترنّمات 🍊🌧🇵🇸🌑🇱🇧
اینجا مکانی هست که
برای منظم کردن روح به
جهانبینی افرادی که با
نگاه، نگرش، بینش، دانش
آن ها ، انقلاب اسلامی ایران
پیروز شد ..
https://eitaa.com/philosophy_17
اَللهُمَ وَاشرَح لِمرَاشِدِ دینِکَ قَلبیِ..
خدای من؛ دَرِ دلم را به روی
رهنمودهای دینت بگشا..🌱
صحیفه سجادیه دعا۲۳
VID_20240406_121537_986-mc.mp3
193.7K
+ حق دارم تشنه باشم به امید معشوقم..؟!
#امامجانم
21-ولاء ها و ولایت ها در قرآن.mp3
24.77M
💠 ولاء ها و ولایت ها در قرآن
حجت الاسلام محسن قنبریان
رمضان ۱۴۴۵ / جلسه بیست و یکم
▫️ خلق اراده عمومی (۳)
🔅 سنت های خوب
• خلق اراده عمومی گاه بشکل نهضت و تغییر است و گاه حفظ و تثبیت و انتقال به نسل بعد
• حضرت امیر(ع) در آیین حکمرانی بدین هم پرداخت: لاتنقض سنة صالحه ...(نامه۵۳)
• اصطلاح عام و خاص سنت
❓ مگر دین ناقص است که بزرگان امت سنت بگذارند؟! مگر کسی غیر از نبی(ص) حق سنت گذاری دارد؟
• فرمود: "صدور هذه الامة" نه انحصاراً پیامبر(ص)؛ نه "سنت های صدر اسلام"!
- تعبیری که مانع سلفی گری است.
• این سنن، تشریع تازه نیست، صورت فرهنگی اجتماعی دادن و تجسم بخشی به یک ارزش است.
- از ابزار ولایت در راهبری جامعه است که حضرت در عهدنامه آورده
- جنگ سنت های اجتماعی رقیب در دنیای ما
• مثالها...
• بیان علمی آیت الله جوادی آملی در اینباره (اصل نهم از مقدمه کتاب مفاتیح الحیات)
🔸 علت غایی این سنن:
1⃣ موجب الفت اجتماعی شود (اجتمعت بها الالفة) ⬅️ همان تقویت ولاء عرضی
- خیر خاص و خیر عام این سنن
- رسومی که جای الفت تفرقه و گسست می آفریند "صالحه" نیست؛ مثل برخی رسوم ۹ربیع و...
2⃣ موجب اصلاح و تعالی جامعه شود (صلحت علیها الرعیة)
- تجسم یک ارزش در آداب و رسوم، بقاء آن و انتقال به نسلها را ممکن می کند
- جامعه بی مادر، ضرورت تکریم مادری
- لطیفه ی غیر توقیفی بودن حکم #حجاب و امکان فرهنگی و بومی کردن آن.
• علت نظر متفاوت حضرت امیر(ع) و امام کاظم(ع) درباره جشن های نوروز!
☑️ @m_ghanbarian