eitaa logo
این عماریون
327 دنبال‌کننده
258.8هزار عکس
71.4هزار ویدیو
1.4هزار فایل
کانال تحلیلی درباب مسائل سیاسی واجتماعی https://eitaa.com/joinchat/2102525986Cbab1324731
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم با سلام خدمت همه دوستان گرامی عصرتون بخیر امروز سالروز تشکیل اولین مجلس خبرگان رهبری در سال ۶۲ است و بر این مبنا لازم دونستم مطالبی را در این زمینه بصورت کنفرانس گفتمانس ارائه بدیم که ان شاءالله مورد توجه دوستان قرار بگیرد ⬅️دوستان گرامی توجه داشته باشید که اگرچه در ۱۲ آذر ۱۳۵۸ در یک همه‌پرسی سراسری( رفراندوم)، قانون اساسی اول نظام جمهوری اسلامی ایران به تصویب اکثریت ملت ایران رسید اما جای خالی انقلابی‌ترین اصول قانون اساسی که همان قانونی کردن فقیه و اصول مربوط به آن بود، حس می‌شد. بنابراین ضرورت تشکیل نهادی به نام خبرگان رهبری در ساختار نظام احساس شد تا افزون بر مسوولیت انتخاب رهبر، ‌ نظارت بر عملکرد رهبری را نیز برعهده بگیرد. ⬅️این نهاد ارتباط بسیار نزدیک و مستقیمی با مقام ولایت فقیه دارد و همین موضوع سبب شده تا از جایگاه ویژه‌ای برخوردار باشد. در اصل ۱۰۹ قانون اساسی آمده که رهبر حکومت اسلامی باید دارای علمی‌ لازم‌ برای‌ افتاء در ابواب‌ مختلف‌ فقه، و تقوای‌ لازم‌ برای‌ رهبری‌ امت‌ اسلامی و صحیح‌ سیاسی‌ و اجتماعی، ، ، و کافی‌ برای‌ رهبری‌ را داشته باشد. ⬅️بی تردید باید گفت که تشخیص این امر از عهده عادی خارج است و باید نهادی متشکل از باشند تا بتوانند ویژگی فقاهت را در رهبر تشخیص دهند ‌از این رو مهمترین شرط اعضای مجلس خبرگان رهبری می باشد. ۱ ⬅️چگونگی تشکیل مجلس خبرگان و مشخصات اعضای آن در ۱۰۸ قانون اساسی آمده‌است. در واقع قانون مربوط به تعداد و شرایط خبرگان، کیفیت انتخاب و آیین‌نامه داخلی جلسات آنان برای نخستین دوره باید به وسیله شورای نگهبان تهیه و با آرای آنان تصویب می شد تا به تصویب نهایی رهبر برسد. از آن پس هرگونه تغییر و تجدید نظر در این قانون و تصویب دیگر مقررات مربوط به خبرگان در صلاحیت خود آنان است. ⬅️تعیین رهبر ، مهم‌ترین وظیفه این نهاد است و همچنین بر عملکرد ولی فقیه دیگر نقش مجلس خبرگان به شمار می‌رود که مستمر و دائمی است. این مهم در اصل ۱۱۱ قانون اساسی نیز آمده و این نظارت از آن جهت ضرورت دارد تا وظایف قانونی خود را به خوبی انجام دهد. ⬅️این امر هر لحظه رصد می‌شود و اگر معلوم شود که رهبر از ابتدا دارای این ویژگی‌ها نبوده، خبرگان با تدابیر ویژه خود او را از مقام رهبریت عزل می‌کنند. بنابراین باید گفت که فقیه اگرچه در جمهوری اسلامی از اختیارات گسترده‌ای برخوردار است اما شرایط و ویژگی‌های لازم برای احراز این مسوولیت نیز متعدد و نظارت بر تداوم این صفات در رهبری نیز دقیق است. ⬅️ در همین ارتباط پنجم قانون اساسی، مجلس خبرگان را به پیش‌نویس قانون اساسی افزود که در آن تاکیده شده‌است: در زمان غیبت حضرت مهدی(عج) در جمهوری اسلامی ایران ولایت امر و امامت بر عهده فقیه عادل و با تقوی، آگاه به زمان، شجاع، مدیر و مدبر است که اکثریت مردم، او را به رهبری شناخته و پذیرفته باشند و در صورتی که هیچ فقیهی دارای چنین اکثریتی نباشد، رهبر یا شورای رهبری مرکب از فقهای واجد شرایط در اصل ۱۰۷ عهده‌دار آن می شوند. باید یادآور شد که در بررسی متمم قانون اساسی عبارت اکثریت مردم از این اصل حذف شده است ۲ ⬅️تشکیل مجلس خبرگان رهبری به عنوان نهادی ابتکاری در نظام جمهوری اسلامی در سال‌های آغازین شکل‌گیری نظام جمهوری اسلامی با برخی حساسیت ها و در مواقعی هم با مخالفت‌هایی همراه بود،  ⬅️منتقدان عقیده داشتند که تشکیل این نهاد و احراز صلاحیت رهبری به وسیله آنها به نوعی تضعیف امام خمینی(ره) و جایگاه رهبری است. در آن برهه از زمان بود که علی‌اکبر ناطق‌نوری وزیر کشور در نامه ای به امام خمینی(ره) در خصوص برگزاری این انتخابات کسب تکلیف کرد؛ امام(ره) نیز موافقت خود با برگزاری این انتخابات را اعلام کرد تا ابهامات و حساسیت ها نسبت به این انتخابات برطرف شود. ۳ ⬅️مجلس خبرگان رهبری در ۲۴ مرداد ۱۳۶۱ افتتاح شد. امام خمینی(ره) ‌بنیانگذار جمهوری اسلامی به همین مناسبت در پیامی نمایندگان این مجلس را متوجه چند تذکر جدی کردند. ⬅️ امام در پیام خود و تبعیت از هوای نفس را خطر و انحرافی بزرگی در نظام دانستند و بیان داشتند: تاریخ و نسل‌های آینده درباره شما قضاوت خواهند کرد و اولیاء بزرگ خدا ناظر آراء و اعمال شما می‌باشند. کوچکترین سهل‌انگاری و مسامحه و کوچکترین اعمال نظرهای شخصی و خدای نخواسته تبعیت از هواهای نفسانی که ممکن است این عمل شریف الهی را به انحراف کشاند، بزرگترین فاجعه تاریخ را به وجود خواهد آورد. اگر اسلام عزیز و جمهوری اسلامی نوپا به انحراف کشیده شود، سیلی بخورد و به شکست منتهی شود، خدای نخواسته اسلام برای قرن‌ها به طاق نسیان سپرده می‌شود و به جای آن اسلام شاهن
شاهی و ملوکی جایگزین آن خواهد شد ۴ ⬅️ امام راحل انحراف را رهبری دانستند و تاکید کردند: بالاترین انحراف که منجر به انحراف تمام ارگان‌ها می‌شود، انحراف رهبری است که امروز شما نقش اول آن را دارید. شما دیدید و شنیدید که با اصل پنجم قانون اساسی چه مخالفت‌ها شد و چه جار و جنجال‌ها به پا کردند و بحمدالله تعالی موفق نشدند، مأموریت خود را انجام دهند و اخیراً با همین تعیین خبرگان نیز مخالفت کردند و سمپاشی نمودند و بحمدالله با شکست مواجه شدند. امروز هم شما نباید از کید ساحران و وسوسه خنّاسان غافل باشید. راه خود را با قدرت الهی و تعهّد به اسلام بزرگ و قوّت ایمانی و روحی ادامه دهید و به هیچ چیز الا مصالح اسلام و مسلمین فکر نکنید و در این صورت خداوند تعالی پشت و پناه شماست. ۵ ⬅️هنگامه ای که کشور در بحبوحه جنگ تحمیلی بود، شرایط ایجاب می‌کرد که نخستین دوره مجلس خبرگان برگزار شود. اجتهاد و فقیه بودن کاندیداها از بحث برانگیزترین موضوعات در این دوره از انتخابات مجلس خبرگان رهبری به شمار می‌رفت، موضوعی که در انتخابات بعدی نیز کماکان محل چالش بود. این مجلس نخستین گردهمایی خود را در ۱۹ آذر ۱۳۶۱ برگزار کرد. برگزاری آزمون‌های فقهی و اجتهادی در هر دوره سبب می‌شد تا طیف گسترده‌ای از کاندیداها رد صلاحیت شوند اما این موضوع هرگز باعث نشد که شورای نگهبان و خبرگان رهبری این اصل را کنار بگذارند. در واقع اینگونه به دنبال صیانت از جایگاه رهبری بودند. در دوران نخست مجلس خبرگان ۱۱ جلسه به وسیله اعضا تعیین شد و عمر این مجلس از سال ۱۳۶۱ تا ۱۳۶۹ به طول انجامید. ۶ ⬅️مهمترین اقدام مجلس اول خبرگان را باید در انتخاب الله خامنه ای مقام معظم رهبری به عنوان رهبر، پس از رحلت امام خمینی(ره) دانست. آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در خاطرات خود از ۱۴ خرداد ۱۳۶۸ می گوید: حدود ساعت هشت و نیم صبح جلسه مجلس خبرگان آماده شد و رسمیت جلسه را به ریاست آیت‌الله مشکینی اعلان کردیم. ایشان صحبت کوتاهی کردند بحث‌های زیادی شد. بعضی‌ها طرفدار رهبری شورایی و بعضی خواهان رهبری فردی بودند. بعضی آیت‌الله خامنه‌ای و بعضی‌ها آیت‌الله سید محمدرضا گلپایگانی را مطرح کردند و برای شورا هم اسم‌هایی برده شد. قبلا در مشورت‌های سران قوا و جمعی دیگر از بزرگان به این نتیجه رسیده بودیم که شورایی مرکب از آیات خامنه‌ای، موسوی اردبیلی و مشکینی رهبری را به عهده بگیرند ولی در مذاکرات، رهبری فردی رای بیشتری آورد. آیت‌الله خامنه‌ای با رهبری فردی مخالفت کردند. من هم مخالف بودم. نوبت نرسید. ابتدا به پیشنهاد اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم که عضو مجلس خبرگان بودند، آیت‌الله گلپایگانی مطرح شد. حدود ۱۴ تن به ایشان رای دادند. سپس پیشنهاد رهبری آیت‌الله خامنه‌ای مطرح شد. خود ایشان پشت تریبون رفتند و گفتند من با رهبری شورایی مطابق قانون اساسی موافقم و با رهبری فردی مخالفم. پس چگونه نامزد بشوم؟ من که جلسه را اداره می‌کردم، گفتم اکنون با رای خبرگان، رهبری فردی قانون شده و چاره‌ای نیست. سرانجام آقای خامنه‌ای با ۶۰ رای از ۷۴ عضو حاضر رای آوردند و مساله به این مهمی به این خوبی حل شد. ۷ ⬅️دومین دوره مجلس خبرگان رهبری نیز با اعتراضاتی نسبت به ردصلاحیت ها بر پایه ۲ اصل و بررسی صلاحیت ها رو به رو بود، این دوره در فاصله سال های ۱۳۶۹ تا ۱۳۷۷ برگزار شد. ⬅️سومین دوره خبرگان رهبری نیز از بحث های مربوط به صلاحیت ها به دور نبود به گونه‌ای که بسیاری از چهره ها در این دوره از انتخابات رد صلاحیت شدند. این دوره نیز تا ۱۳۸۵ با تشکیل ۱۶ جلسه به پایان رسید اما چهارمین دوره مجلس خبرگان رهبری را باید صحنه رقابت دانست. اوج این مباحث را نیز باید در حدفاصل سال های ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۴ جست و جو کرد. در این دوره آیت الله محمد یزدی با رای اعضای مجلس خبرگان به ریاست رسید. دوره پنجم مجلس خبرگان رهبری نیز از ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۳ به طول خواهد انجامید. ⬅️دوره مجلس خبرگان رهبری هشت سال است و به طور استثنا انتخابات دوره پنجم آن همزمان با انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی بود. ⬅️هم اکنون آیت الله احمد جنتی ریاست این دوره را عهده‌دار است. ۸ ⬅️براساس اصل ۱۰۸ قانون اساسی، قانون مربوط به تعداد و شرایط خبرگان، کیفیت انتخاب آنها و آیین‌نامه داخلی جلسات آنان برای نخستین دوره باید به‌وسیله فقهای نخستین شورای نگهبان تهیه و با اکثریت آراء آنان تصویب شود و به تصویب نهایی رهبر انقلاب برسد. از آن پس هرگونه تغییر و تجدید نظر در این قانون و تصویب دیگر مقررات مربوط به وظایف خبرگان در صلاحیت خود آنان است. بنابراین با توجه به این اصل، مجلس خبرگان، نهاد دیگری است که تایید یا رد صلاحیت داوطلب های آن را شورای نگهبان برعهده دارد. حال باید دید که شورای نگهبان از چه طریقی باید صلاحیت داوطلبان انتخابات خبرگان را اح
راز کند؟ در این خصوص باید به «فصل سوم» از «آئین‌نامه اجرایی قانون انتخابات مجلس خبرگان» توجه کنیم؛ قانونی که در «ماده ۱۴» آن آمده است: «فرماندار مرکز استان موظف است، بلافاصله پس از پایان مهلت ثبت‌نام، اصل و ۲ نسخه تصویر پرسش‌نامه، سه نسخه تصویر تمامی صفحات شناسنامه و ۶ قطعه عکس مربوط‌ به هریک از داوطلبان را وسیله پیک مطمئن به وزارت‌کشور ارسال نماید». ۹ ⬅️در «ماده ۱۵» این قانون تاکید شده که «وزارت‌ کشور پس از دریافت مدارک مربوط‌به ثبت‌نام داوطلبان ۲ نسخه از تمامی این مدارک به همراه ۲ قطعه عکس را حداکثر ظرف ۷۲ ساعت پس از پایان مهلت ثبت‌نام به هیات‌ مرکزی نظارت تسلیم می‌دارد و هیات اگر نظری داشته باشد، اضافه کرده و فتوکپی شناسنامه و اصل پرسش‌نامه را در اختیار شورای نگهبان قرار می‌دهد» و «ماده ۱۶» به خوبی مشخص می کند که «شورای نگهبان» مسوول «بررسی صلاحیت داوطلبان» است و «ظرف ۳۰ روز از تاریخ وصول مدارک داوطلبان هر استان رسیدگی لازم معمول و نظر خود را به وسیله هیأت نظارت مرکزی به وزارت کشور اعلام می‌دارد». ⬅️اگرچه در «تبصره ۱» این ماده آمده است که «وزارت‌کشور موظف است رأساً یا از طریق فرمانداران مراکز حوزه‌های انتخابیه نظریه فقهای شورای نگهبان مبنی‌بر رد صلاحیت داوطلب را ظرف ۲ روز به وی ابلاغ نماید»؛ تبصره ای به روشنی مشخص می کند که تنها فقهای شورای نگهبان در بررسی صلاحیت ها نقش دارند و ۶ حقوقدان شورای نگهبان هیچ نقشی ندارند. ۱۰ ⬅️ توجه به تمام این مسایل اما در پنج دوره گذشته نامزدهای مجلس خبرگان همچنان به عنوان یک مساله خبرساز مطرح بوده است. اگرچه در نخستین دوره و براساس آیین‌نامه‌ای که به امضای امام خمینی(ره) رسیده بود، افرادی می‌توانستند نامزد مجلس خبرگان رهبری شوند که «صلاحیت آنها را ۲ تن از مدرسین شناخته شده حوزه علمیه قم یا علمای بزرگ کشور تایید کرده باشند» اما پس از درگذشت امام(ره) و تنها سه ماه مانده به پایان دوره اول مجلس خبرگان رهبری، اعضای این مجلس تعیین صلاحیت‌ها را بر عهده نگهبان گذاشتند. ⬅️در انتخابات سومین دوره خبرگان رهبری از ۳۹۶ داوطلب، صلاحیت ۲۱۴ تَن به وسیله شورای نگهبان رد شد، ۱۳ تَن انصراف دادند و ۶۰  تَن در امتحان شرکت نکردند. در این دوره برخلاف ۲ دوره قبلی، ۹ زن، داوطلب حضور در مجلس خبرگان رهبری شده بودند که صلاحیت هیچ‌یک تایید نشد. ۱۱ ⬅️دوره چهارم از ۴۹۳ داوطلب ۱۶۴ تَن به رقابت‌های انتخاباتی راه یافتند.  ⬅️در دوره پنجم مجلس خبرگان نمایندگان برگزیده از  ۱۳۹۵ خورشیدی فعالیت خود را در این نهاد مهم آغاز کرده اند که پایان ماموریت آنها در ۱۴۰۳ خواهد بود. انتخابات در خبرگان سه ماه قبل از پایان دوره صورت می گیرد. در دوره پنجم ۸۰۱ تن در ۳۱ حوزه انتخابیه ثبت نام کردند. در هر دوره از انتخابات ۸۸ تن بر پایه اصول و شرایط انتخاب می شوند که از مهم ترین اتفاقات رخ داده در این دوره انتخاب یک چهره بدون لباس روحانی به عنوان نماینده بود. گفته می شود درصد مشارکت در این دوره ۶۲ درصد بوده است.  ۱۲
اصلاح‌طلبان تندرو استیضاح روحانی را پیراهن عثمان می‌کنند عباس سلیمی نمین، تحلیلگر مسائل سیاسی به طرح سؤال نمایندگان مجلس از رئیس‌جمهور واکنش نشان داد و گفت: «استیضاح رئیس‌جمهور مصداق باز کردن گره با دندان است. امروز خیلی‌ها مترصد آن هستند که یک دعوای کاذب در جامعه ایجاد کنند تا به فرصت‌طلبی بپردازند؛ بنابراین اگر بحث استیضاح رئیس‌جمهور مطرح شود، قطعاً این افراد با تمام توان در مقام حمایت از آقای روحانی بر خواهند آمد و موضوع استیضاح را تبدیل به یک پیراهن عثمان می‌کنند. امروز آمریکا فشارهای گسترده و کم‌نظیری به ایران می‌آورد تا اوضاع جامعه به هم بریزد، آیا در این وضعیت عاقلانه است که با دست خود نظم جامعه را به نفع خواست بیگانه به هم بریزیم؟ اصلاح‌طلبان استیضاح روحانی را فرصت می‌بینند بنابراین می‌کوشند تا به جامعه القا کنند «با دولت آقای روحانی خیلی ناعادلانه برخورد شد، چون خیلی از ناکارآمدی‌های دولت ریشه در جای دیگر دارد». با این روش آن‌ها یک موج اجتماعی پدید می‌آورند و در این کار هم بسیار هنرمند هستند. دولت ترکیبی از افراد متفاوت است؛ هم افراد دلسوز و هم افراد بی‌توجه به منافع مردم در کابینه هستند. مجلس امروز می‌تواند عناصر سالم و دلسوز را در دولت کمک کند و عناصر غیر دلسوز را هم وادار کند که در مسیر حل مشکلات مردم گام بردارند. امروز ما از مجلس یازدهم تعقل و تدبر انتظار داریم، نه بازی خوردن از جریان تندروی اصلاح‌طلب و تیم احمدی‌نژاد که هیچ‌کدام اعتقادی به نظام ندارند.»
🔻نیکی هیلی: همکاری راهبردی تهران و پکن، خاتمه‌ای بر انزوای جهانی ایران است 🔹سفیر سابق دولت آمریکا در سازمان ملل، از سند راهبردی همکاری میان ایران و چین به عنوان اقدامی در جهت پایان دادن به انزوای جهانی ایران یاد کرد. 🔹سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل که با مواضع ضد ایرانی خود شناخته شده است، با باز نشر مطلبی از پایگاه خبری آکسیوس در توئیتر خود، که از سند همکاری میان ایران و چین با تیتر «تحول خطرناک» یاد کرده بود، اذعان کرد: چین برای پایان دادن به انزوای جهانی ایران با آن شریک شد. 🔹در بخشی از پیام توئیتری هیلی با استناد به مطلب برگرفته از این رسانه آمریکایی آمده است این همکاری، سبب گسترش شدید دامنه حضور چین در بخش بانکی، مخابرات، بنادر، خطوط ریلی و ده‌ها پروژه دیگر خواهد شد.
درسالروز امضای برجام یادی میکنیم از این سخن 🌹رهبر معظم انقلاب اسلامی که فرمودند: "هیچ وقت نسبت به مذاکره با آمریکا خوشبین نبودم .نه از باب یک توهم ،از باب تجربه ! "
آیا قرارداد ۲۵ ساله بین ایران و چین ذلت‌باره یا افتخارآمیز؟! الان پاسخ این پرسش کلیدی را با ارائه مطالب در این زمینه خواهیم داد! ۲
ابتدا باید بدانیم که این قرارداد چگونه به مرحله امضا و سند همکاری دراومده و آیا نقشی دولت در این زمینه داره یا نه؟! بنظر نمیاد که دولتی که می‌خواهد تمامی راه‌ها در زمینه اقتصاد به رابطه و تعامل با آمریکا برسه، دنبال این موضوع باشه و در دکترین آنها چنین چیزی منطقی نیست! (منطقی بر اساس باورهای لیبرالی آنها!) چنین کاری از سوی دولت دقیقا در راستای تقابل با خودشه!! ۳
✴️ محورهای اصلی انتقادها ⬅️ محورهای برخی از انتقادات و البته دروغ‌پردازی‌ها هم در نوع خود جالب توجه است! ⏪ چرخش به شرق و ترجیح چین، ⏪ سرمایه گذاری بلندمدت چین در صنایع نفت و گاز ایران و یا تکمیل طرح مشارکت جامع استراتژیک چین و ایران، ⏪ سطح نبودن دو طرف، ⏪ نقض برخی از قراردادها یا سطح نازل برخی از پروژه های چینی، ⏪ تخفیف‌های اخذ شده از سوی چین ⏪ و بحث حضور نیروها و تسلیحات نظامی در ایران، از جمله مهم ترین دغدغه‌های درست و غلط مطرح‌شده در این زمینه است که انتشار سندهای رسمی و کامل از این قرارداد می‌تواند به آن‌ها پایان دهد. اما پرسش این است که چرا سند منتشر نمی شود⁉️ و پاسخ‌ها هم تا حدودی ساده هستند... نکته اول این است که این قرارداد پس از رفت و برگشت‌های اولیه میان پکن و تهران، در مرحله آخر دیدگاه‌های ایران را مستند کرده و به طرف مقابل ارائه داده است، پس هنوز تفاهمی دو‌جانبه نهایی یا قطعی نشده است که سندی از آن منتشر شود! 📁 چنین قراردادی به لحاظ استراتژیک هم برای ایران و هم چین بسیار مهم است و رقیب پکن و دشمن ایران یعنی آمریکا در کمین است تا به هر نحوی آن را ابتدا ملغی کند و در صورت ناتوانی این تفاهم را برای مردم داخل و خارج ایران یک قرارداد استبدادی معرفی کند... هدف هم تداوم انزوایی است که برای ساختن آن ها میلیون ها دلار هزینه و سال ها تلاش کرده است. ۴
💢 مرور یک نقشه راه و انتقادها به آن تاریخچه قرارداد ۲۵ ساله میان ایران و چین به سفر «شی جین پینگ» رییس جمهوری چین در بهمن ماه سال ۹۴ به تهران باز می گردد. زمانی که دو کشور بیانیه مشترک و رسمی را امضا کردند که در یکی از بندهای آن از اراده راسخ دو طرف برای گسترش همکاری های جامع ۲۵ ساله سخن گفته شد. رییس جمهوری چین پس از این توافق گفت: «اقتصاد چین و ایران مکمل یکدیگر هستند و در این سفر درخصوص برنامه‌ریزی برای همکاری استراتژیک ۲۵ ساله به توافق رسیده‌ایم و آماده گسترش و تعمیق همکاری‌ها در بخش‌های فرهنگی، آموزشی، فناوری، نظامی و امنیتی در سطح شرکای راهبردی هستیم و ایجاد سازوکاری برای افزایش همکاری‌های امنیتی در مواجهه با تروریسم را ضروری می‌دانیم.» این همکاری راهبردی ۲۵ ساله در دیدار رییس جمهور چین با رهبر معظم انقلاب هم تکرار شد و ایشان تاکید کردند: «دولت و ملت ایران همواره به دنبال گسترش روابط با کشورهای مستقل و قابل اطمینان همچون چین بوده و هستند و بر همین اساس، توافق روسای جمهوری ایران و چین برای یک روابط استراتژیک ۲۵ ساله، کاملاً درست و حکمت‌آمیز است.» ۵
⏪ دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی هم در واکنش به انتشار شایعاتی مبنی بر «واگذاری بخش‌هایی از سواحل جنوبی کشور و جزیره کیش به چینی‌ها» تاکید کرد: سوابق این کذبیات به صفحاتی متعلق به افراد وابسته به بیگانگان در فضای مجازی بوده که به دفعات تکذیب شده است. در قرارداد ٢٥ ساله با چین هیچ مساله محرمانه‌ای وجود ندارد و تاکنون هیچ قراردادی برای واگذاری زمین، بندر و ... نداشته‌ایم.» «امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی»، نایب رییس مجلس هم در پاسخ به تذکر یکی از نمایندگان درباره سند همکاری ایران و چین گفت: باید در رابطه با قرارداد جدید ایران و چین که در حال مذاکره است بگویم که یک پای کار ارتباط جدید ما با چین، رییس وقت مجلس دهم بود که به نمایندگی از نظام موضوع را پیگیری می‌کرد. ۷
داستان قرارداد این بود: جنجال‌ها اما به فاصله چند روز یعنی ۸ تیر و با سخنرانی «محمود احمدی نژاد» رییس جمهوری سابق آغاز شد که در نطقی از قراردادی سری و پنهان سخن گفت که دولت در حال انعقاد آن با یکی از کشورهاست! همین اظهارنظر کافی بود تا منتقدان داخلی و خارجی شمشیرها را با هم علیه دولت تیز کنند که نشسته‌اید و دولت در حال کشورفروشی است! پس از آن بود که «محمدرضا صباغیان» نماینده مجلس گفت: «ما تجربه تلخ برجام را داریم، لذا نظارت را نباید فراموش کرد، چرا که احساس می‌شود دولت می‌خواهد با این قرارداد، شکست تلخ برجام را جبران کند، اما نظارت مجلس نباید فراموش شود. در واقع نباید اجازه داد آشی را که آقای ظریف و دولت می پزند، ما در ۲۰ دقیقه همچون برجام سربکشیم.» (خداییش اینو راست گفته!😁😁) «محمدحسن آصفری» دیگر نماینده مجلس هم تاکید کرد: «نمایندگان باید در جریان جزئیات قرارداد ۲۵ ساله با چین باشند.» ⏪ در این میان آمریکا و برخی رسانه‌های فارسی زبان خارج از کشور هم آتش بیار معرکه شدند و این تفاهم‌نامه را قرارداد ننگین! توصیف کردند. ۶