بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم
✍ *نکات کلیدی و تفسیری جزء یازدهم قرآن کریم.*
🌴با آرزوی قبولی عبادات شما،
به فضل الهی نکات برجسته *جزء یازدهم* قرآن کریم تقدیم می گردد.
👈در مسجدى که پایگاه مخالفانِ نظام اسلامى است، به نماز نایستیم.(۱۰۸توبه)
👈 *با راستگویان و کسانی که ظاهر و باطنشان یکی است؛
رفاقت و همراهی کنید.* (توبه: 119)
👈در *انفاق* ، کمیّت و مقدار مهم نیست؛
چه کم باشد چه زیاد،
در نزد خدا اَجر دارد. (توبه 121)
👈 *بيمارى هاى روحى ،مثل بيمارى هاى جسمى است؛
اگر به فكر چاره نباشيم؛
گسترش يافته،
انسان را نابود مى كند* ( ۱۲۵ توبه)
👈از *سنّت هاى الهى* ،
در هر زمان وبراى همه ،
*آزمايش انسان هاست* . (۱۲۶ توبه)
👈عده ای از مسلمانان باید دنبال *جهاد علمی و فرهنگی* باشند؛
و معارف دین را یاد بگیرند. (توبه: 122)
👈 *قرآن* ، کتاب حکیم است؛
هم حَکَم و داور است؛
هم دارای مطالب حکیمانه است؛
و هم محتوای محکمی دارد.
(تاریخ و گذشت زمان و دشمن،خللی در قرآن وارد نمی کند) (یونس ۱)
👈 *انسان* ، هر چه بیشتر از *قیامت* *غافل* شود؛
*دنیاگراتر* می شود.
پس معتقدان به قیامت نبایددنیاگراباشند(آیه ۷)
👈نهرهای بهشتی،نه تنها از زیر درختان،بلکه از زیر خانه های بهشتی نیز جاری است. (آیه ۹)
👈 *مؤمن، عاشق خداست.
* بهشت و لذّت های بهشتی هم او را از یاد محبوب باز نمی دارد،
بلکه در همه چیز،
لطف و قدرت خدا را می بیند.(آیه ۱۰)
👈 *بارها خداوند از ناسپاسی انسان گِله کرده که در هنگام اضطرار و سختی خدا را می خواند؛
ولی پس از حلّ مشکل، از خدا غافل می شود و او را فراموش می کند.* (آیه ۱۲)
👈انکار و بی توجّهی به قیامت، موجب طغیان و رها شدن به حال خود و *محروم شدن از الطاف الهی است* . (آیه ۱۱)
👈 *سرنوشت مردم، نتیجه ی عملکرد خودشان است.* (آیه ۱۴ )
👈 *سنّت الهی،* مهلت دادن به افراد برای انتخاب وعمل است.(آیه ۱۹)
👈 *بعضی از انسان ها از نعمت های الهی سوء استفاده می کنند و به جای شکر، مکر !!می کنند.* (آیه ۲۱)
👈 *ایمان و اخلاص باید دائمی باشد* ،نه موسمی و به هنگام احساس خطر.(آیه ۲۲)
👈 *خداوند به همه ی کارهای انسان آگاه است* وانسان نیز در قیامت از همه ی کارهای خود آگاه خواهد شد.(آیه ۲۳)
👈در این آیه خداوند با تمثیلی بسیار زیبا از طبیعت ، دنیا را ترسیم می کند (آیه۲۴)
👈خداوند،هم دعوت می کند و هم راه نشان می دهد. (آیه ۲۵)
👈 *احسان و نیکی در دنیای زودگذر و فانی، زندگی در بهشت جاودان را بدنبال دارد.*
(آیه ۲۶)
👈رزق ما، شنیدن و دیدن ما، زندگی و مرگ ما، همه به *دست* *خداست*؛
و جز او کسی و چیزی در این زمینه ها توانایی و حاکمیّت ندارد. (آیه۳۱)
👈 *قیامت* ، روز دریافت کارنامه ی آزمون دنیوی برای همه ی ما انسان هاست. (آیه۳۰ )
👈 از حدس و گمان و خیال پیروی نکنید؛
که خیالبافی اصلاً به درد شناخت حقیقت نمی خورد.(یونس: 36)
👈 *امتیاز بزرگ قران* :
نه تنها کلّ قرآن، بلکه حتّی یک سوره از آن هم معجزه است...(آیه۳۸)
👈 *بی ایمانی و فساد* ، ملازم یکدیگرند.
هم گناه مانع ایمان است و هم بی ایمانی انگیزه ی فساد می شود. (آیه۴۰)
👈 *هیچ فردی در مقابل اعمال دیگری مسئولیتی ندارد و هر کس پاسخگوی اعمال خودش است.* (یونس: 41)
👈عظمت روز قیامت چنان است که زندگانی پیش از آن بسیار کوتاه جلوه می کند. این حقیقت در آیات دیگر هم مطرح شده است(آیه ۴۵)
👈در قیامت، برخی پشیمانی خود را با گفتنِ ای کاش...آشکار می کنند، برخی دست خود را می گزند و برخی هم با سکوت و کتمان آن را پنهان می کنند. (آیه۵۴)
👈 *قرآن* ، درمانی برای دردهای روحی تان و کتاب راهنما و رحمت ویژه خداست. (یونس: 57)
👈 *خداوند در مورد مردم لطف و بخشش دارد، ولی بیشتر آنها سپاسگزار نیستند.* (یونس: 60)
👈 *دوستان خدا «در مواجهه با حوادث سخت» نه ترسی غلبه می کند و نه غُصّه می خورند.* (یونس: 62)
👈 *فرعون كه مىخواست موسى را براندازد؛ خودش نابود شد. چراغى را كه ايزد برفروزد هرآنكس پف كند ريشش بسوزد* (آیه ۹۰)
👈گردنكشان وقتى قهر و عذاب الهى را با چشم ببينند، از وحشت و اضطراب ايمان مىآورند، *ولى چه سود؟* (آیه ۹۷)
👈لطف الهى و توفيق ايمان، شامل *اهلخرد و تعقّل* مىشود و آنكه با اختيار خود فكر و تعقّل نكند، مشمول قهرالهى مىشود.(آیه ۱۰۰)
👈 *نجات مؤمنین، وعده حتمی خداست* (یونس ۱۰۳)
👈با آنكه مرگ و حيات هر دو تنها به دست خداست، امّا اين آيه، مرگ را مطرح مىكند. زيرا *مرگ، بهترين وسيلهى هشدار است.* (آیه۱۰۴)
🤲 *اللّهُمَّ ارْزُقنا حَجَّ بَیتِکَ الْحَرامَ بِالْقُرآن*
🤲 *اللهم عجل لولیک الفرج*
▪️ *ثواب این جزء هدیه به روح مطهر شهید اسماعیل فیض و والدین این عزیز*
🌹 *التماس دعا *
✨اولین واکنش مادر سردار پر افتخار اسلام شهید حاج احمد متوسلیان به خبر رسمی شهادت پسرش: خدا قبولش کنه.
✍تفسیر زیبایی از صبر زینبی و عبارت «ما رأیت الا جمیلاً»🌺
#ماه_رمضان #حجاب_فاطمی
#امام_زمان
#عطر_شهادت
🕊🕊
5.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📖 #نکاتکلیدیجزءیازدهممناسباستوری👆
1- با راستگویان و کسانی که ظاهر و باطنشان یکی است رفاقت و همراهی کنید. (توبه: 119)
2- در انفاق، کمیّت و مقدار مهم نیست، چه کم باشد چه زیاد، در نزد خدا اَجر دارد. (توبه: 121)
3- عده ای از مسلمانان باید دنبال جهاد علمی و فرهنگی باشند و معارف دین را یاد بگیرند. (توبه: 122)
4- از حدس و گمان و خیال پیروی نکنید که خیالبافی اصلاً به درد شناخت حقیقت نمی خورد.(یونس: 36)
5- هیچ فردی در مقابل اعمال دیگری مسئولیتی ندارد و هر کس پاسخگوی اعمال خودش است. (یونس: 41)
6- خدا به هیچ کس ظلم نمی کند و این مردم اند که به خودشان ستم می کنند. (یونس: 44)
7- قرآن، درمانی برای دردهای روحی تان و کتاب راهنما و رحمت ویژه خداست. (یونس: 57)
8- خداوند در مورد مردم لطف و بخشش دارد، ولی بیشتر آنها سپاسگزار نیستند. (یونس: 60)
9- بر دوستان خدا «در مواجهه با حوادث سخت» نه ترسی غلبه می کند و نه غُصّه می خورند. (یونس: 62)
من به خاطر خدا در « روز طبیعت » روزه خواری نمیکنم⛔️
#سیزده_به_در
#نه_به_روزه_خواری
🌿 سنت به چه معنا است؟
🕸بدعت یعنی چه؟
🤝 وحدت چیست؟
🔥 تفرقه کدام است؟
🌺 از وجود مقدس آقا امیر المومنین ، امام على ، عليه السلام در مورد معنای " سنّت و بدعت " ، " جماعت و تفرقه " ، سوال شد ، آن حضرت در این باره فرمودند:
💐 اَلسُّنَّةُ ، و اللّه ، سُنَّةُ مُحمِّدٍ صلى الله عليه و آله
☄ وَ الْبِدْعَةُ ما فارَقَها .
🌾 وَ الْجَماعَةُ ، وَ اللّه ، مُجامَعَةُ اَهْلِ الْحَقِّ وَ اِنْ قَلّوا
☄ وَ الْفُرقَةُ مُجامَعَةُ اَهْلِ الْباطِلِ وَ اِنْ كَثُروا .
🕯به خدا سوگند، سنّت، همان روش و عملکرد حضرت محمّد ، صلى الله عليه و آله، است.
🔸️و بدعت یعنی آنچه که خلاف آن باشد .
🕯و به خدا قسم، جماعت و وحدت ، همراه شدن با اهل حق است، هر چند اندك باشند
🔸️و تفرقه، همدستى با اهل باطل است هر چند بسيار باشند.
📚 کتاب سلیم بن قیس الهلالی،ج۲، ص۹۶۴
✍ در حدیث زیبای فوق حکمت های فراوانی نهفته است که به دو نکته آن اشاره می شود
💠 ۱ . بدعت آن چیزی است که در نقطه مقابل ، عملکرد و روش پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله ، قرار می گیرد، آیا در زندگی و مشی فردی ، اجتماعی و سیاسی ما ، موارد فراوانی از بدعت یافت نمی شود؟!؟، پس : "لَّقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ "
💠 ۲. وحدت یعنی همراه شدن با حق ، و شاخص حق ، ولایت است ، در نتیجه، وحدت یعنی اجتماع حول محور ولایت و حرکت پشت سر رهبر دینی ؛ پس به هر اجتماعی وحدت گفته نمی شود ، " وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا" و در نقطه مقابل " تفرقه " یعنی گرایش به جریان های منحرف و باطل است هرچند یک جمعیت فراوان و منسجم باشد.
🌷 پاسدار شهيد مقداد مهقانى که در حمله تروریستی رژیم جعلی صهیونیستی به حومه دمشق ، در سحرگاه جمعه ۱۱ فروردین ، مجروح شده بود ، سحرگاه امروز به شهادت رسید.
💐 هدیه به روح مطهرش ، فاتحة مع الصلوات.
🌿🌺 الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ و عَجّل فَرَجَهم وَ أَهْلِكْ عَدُوَّهُمْ مِنَ الْجِنِّ وَ الإِْنْسِ مِنَ الأَْوَّلِينَ وَ اﻵْخِرِينَ. 🌺🌿
🔴روزه خواری علاوه بر همه معایبی که دارد و عملی حرام در دین مبین اسلام محسوب می شود، در بعد اجتماعی به نوعی عدم احترام به حقوق دیگران است. زیرا کسی که به صورت آشکار روزه میخورد، هنوز به حقوق شهروندی و احترام به حقوق دیگران در سطح جامعه واقف نیست و این حقوق را زیر پا میگذارد. چنین فردی علاوه بر بی حرمتی به احکام و قوانین اسلامی، به صورت علنی و آشکار بیان میکند که رعایت حقوق دیگران چندان برایش اهمیتی ندارد.
♦️روزهخواری عملی حرام است
طبق نظر مراجع تقلید، مسلمانان مکلف باید در ماه رمضان روزه بگیرند اما برخی افراد به دلایل مختلفی مانند مسافرت و بیماری از این حکم مستثنی میشوند و در این صورت آنان عمل حرامی انجام ندادهاند. پس چرا روزهخواری عملی حرام است؟
دلیل حرمت این عمل یک قاعده فقهی است. پیامبر اکرم (ص) میفرمایند: «کسی که حسن و کار خیری انجام دهد و آن را از غیر خدا پنهان دارد، عملش70 برابر میشود نسبت به کسی که عمل حسنهای را آشکار میسازد و کسی که مرتکب گناهی میشود، اگر آن را فاش و آشکار نماید، مورد غضب خدا واقع میشود اما اگر آن را پنهان داشت، آمرزیده خواهد شد.»
بنابراین دلیل حرمت روزهخواری و تظاهر به آن، حرمتشکنی احکام الهی است.
♦️روزه خواری در قانون
در قانون مجازات اسلامی به صراحت در رابطه با جرم روزهخواری صحبت نشده است، اما در ماده 638 این قانون آمده است که تظاهر به هر عمل حرامی در انظار عمومی، جرم است و دادگاهها نیز براساس این ماده قانونی، حکم افراد مرتکب را صادر میکنند.
بنا به نظر حقوقدانان عناصر مادی تشکیل دهنده این جرم عبارتند از: انجام عمل حرام، انجام علنی و در انظار عمومی و معابر، تظاهر به انجام عمل حرام و عمل حرام.
♦️تظاهر به روزه خواری به چه معناست؟
بین یک عمل حرام و تظاهر به عمل حرام تفاوت وجود دارد. زمانی که یک فردی بر اثر بیماری توان گرفتن روزه را نداشته باشد عمل حرامی انجام نداده است اما اگر همین فرد در معبر و در انظار عمومی اقدام به خوردن و آشامیدن کند، عمل او تظاهر به روزهخواری است و این تظاهر به معنای آن است که عملی با قصد آشکار کردن صورت بگیرد. ارتکاب عمل به صورت علنی و در انظار عمومی به معنای آن نیست که کسی شاهد عمل بوده باشد بلکه قابلیت عمل برای این که در معرض دید دیگران قرار بگیرد، کافی است. به همین خاطر تظاهر به روزهخواری در یک خیابان بدون رفت و آمد هم جرم است. شاید بتوان شکسته نشدن قبح عمل را حکمت این حکم دانست.
از نقطه نظر قوانین جزایی نیز(ماده 214 مکرر قانون مجازات عمومی سابق و قوانین جزایی دیگر) مقصود از ارتکاب عمل به طور علنی، ارتکاب آن در ملأ و منظر عموم است؛ اعم از این که محل ارتکاب از اماکن عمومی یا اماکنی باشد که معد برای پذیرفتن عموم و مورد استفاده و مراجعه جمعی یا عموم مردم است از قبیل بیمارستانها، درمانگاهها، سالنهای نمایش، سینماها، بوستانها، کارخانهها، موزهها، پایانههای مسافربری، فروشگاهها، اماکن فرهنگی، اماکن ورزشی، کتابخانههای عمومی، مدارس، دانشگاهها و مراکز آموزشی و پژوهشی، وسایل نقلیه عمومی( اتوبوس،تاکسی، مترو و...)، مؤسسات و سازمانهای دولتی و عمومی و غیره.
♦️تظاهر به روزه خواری جرم مشهود است
تظاهر به روزه خواری از جرایم مشهود بوده و برابر ماده 21 قانون تشکیل دادگاههای عمومی و انقلاب در امور کیفری امکان دستگیری متهم و حفظ دلایل جرم برای ضابطین قضایی پیش بینی شده است.
مشهود بودن جرم برای برخورد ضابطان قضایی کافی است و برای رسیدگی به این جرم، مستندات و گزارش ماموران ضابطان در کنار اظهارات متهم مورد بررسی قرار میگیرند. براساس اصول حقوقی باید احراز این جرم با دلیل و مدرک اثبات شود.
بر این اساس اگر فردی در حیاط خانه خود روزهخواری کند هرچند همسایه او را ببیند جرم نیست، اما اگر خارج از خانه به عمد و به قصد تظاهر مرتکب این عمل شود جرم است و به ضابطان این اجازه داده شده است که با توجه به ظاهر عمل ارتکابی قضاوت کند و در حالی که تشخیص عمدی بودن و عنصر روانی جرم نادیده گرفته شده است.
♦️لزوم اثبات عمدی بودن تظاهر به روزه خواری
تظاهر به معنای نشان دادن به عمد و با قصد قبلی است. زمانی که از تظاهر به عملی حرام صحبت میشود مستلزم اثبات عمدی بودن عمل مرتکب است. شاید فرد بیماری در شرایط خاصی قرار دارد و باید راس ساعت دارو مصرف کند و برحسب عادت سهواً و ناخودآگاه در معابر عمومی قرص خود را بخورد، یا به اجبار و اکراه، به دلیل ضعف و بد حالی مجبور به خوردن نوشیدنی می شود، در این حالت دیگر مشمول مجازاتهای قانونی نیست.