🔻ابلاغ بخشنامه مقابله با فساد در بستر سامانه مدیریت ریسك فساد
🔹وزیر اقتصاد بر اساس قانون ارتقای سلامت اداری به منظور تقویت نظارت، بازرسی و افزایش دقت و سرعت در کشف سوء جریانات اداری و پیشگیری و مقابله با مفاسد اقتصادی بخشنامه ای را برای کلیه بخش های این وزارتخانه صادر و ابلاغ کرد.
🔹بر اساس قانون ارتقای سلامت اداری به منظور تقویت نظارت و بازرسی و افزایش دقت و سرعت در کشف سوء جریانات اداری و پیشگیری و مقابله با مفاسد اقتصادی این بخشنامه جهت اجرا در کلیه حوزه های ستادی وزارت متبوع سازمانها مؤسسات و دستگاههای تابعه و وابسته و یا تحت مدیریت این وزارتخانه و واحدهای استانی مربوطه ابلاغ میشود.
🔻بیانیه کمیته ویژه منتخب رئیسجمهور برای بررسی ناآرامیهای سال ۱۴۰۱
🔹کمیته ویژه منتخب رئیس جمهور برای بررسی ناآرامیهای سال ۱۴۰۱ در بیانیهای به شرح زیر نتایج بررسیهای خود را اعلام کرد:
🔹۱. وقوع ناآرامیهای اجتماعی امروزه به بخشی از واقعیت زندگی روزمره جوامع در کل جهان تبدیل شده است. بر اساس گزارش برخی از موسسات پژوهشی بین سال های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۲ بیش از ۴۰۰ اعتراض مردمی گسترده در بیش از ۱۳۲ کشور روی داده است که ۲۳ درصد این اعتراضات بیش از ۳ ماه تداوم داشته اند. در این فرایند، اعتراضات مسالمت آمیز باید مورد حمایت قرار گیرند. طبعیتا چنانچه اعتراضات از وضعیت مسالمت آمیز خارج شده و مغایر با نظم، سلامت و امنیت عمومی باشند، کشورها تدابیری را برای کنترل اوضاع اتخاذ می نمایند.
🔹۲. جمهوری اسلامی ایران در شهریور ماه سال ۱۴۰۱ با چنین وضعیتی روبه رو شد. به دنبال فوت خانم مهسا امینی در تاریخ ۲۵ شهریور ۱۴۰۱، تجمع اعتراضی در اطراف بیمارستان کسری شهر تهران (محل فوت خانم امینی) شکل گرفت و در روزهای بعد به صورت پراکنده به برخی نقاط شهر تهران و تعدادی از شهرهای دیگر کشور سرایت نمود و متعاقبا با ورود برخی عوامل، اعتراضات از حالت مسالمت آمیز به خشونت کشیده شد.
🔹۳. اگر چه در همان روزهای اولیه اغتشاشات، کمیته ویژهای توسط وزارت کشور در ۹ آبان ۱۴۰۱ تشکیل و این کمیته، نتایج تحقیقات خود را به صورت تفصیلی ارائه کرد، اما رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران در چارچوب اصل مسئولیتپذیری اقدام مضاعفی را تدبیر نمودند و در ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ با صدور حکمی، کمیته ویژهای را در سطح ملی و فرادستگاهی ایجاد کردند و مأموریت های مهمی را برای بررسی شفاف و بی طرفانه و جبران تضییع حقوق شهروندان و مأموران مجری قانون تعیین و همه دستگاه های مرتبط را نیز موظف به همکاری با آن نمودند.
🔻نرخ بیکاری زمستان به ۸.۶ درصد رسید/ کاهش ۱.۱ درصدی نسبت به زمستان ۱۴۰۱
🔹مرکز آمار ایران با اعلام اینکه نرخ بیکاری در زمستان سال جاری به ۸,۶ درصد رسیده است، اعلام کرد: ۴۰,۸ درصد جمعیت ۱۵ساله و بیشتر در زمستان ۱۴۰۲، از نظر اقتصادی فعال بودهاند که این نرخ نسبت به فصل مشابه سال قبل (زمستان ۱۴۰۱) ۳ درصد افزایش یافته است.
🔹بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری حاکی از آن است که این شاخص، نسبت به فصل مشابه سال قبل (زمستان ۱۴۰۱)، ۱.۱ درصد کاهش یافته است.
🔹بررسی نرخ بیکاری گروه سنی ۱۸ تا ۳۵ ساله نیز نشان میدهد که ۱۵,۷ درصد از جمعیت فعال این گروه سنی در زمستان ۱۴۰۲ بیکار بودهاند. این در حالی است که تغییرات فصلی نرخ بیکاری این افراد نشان میدهد این نرخ نسبت به زمستان ۱۴۰۱، به میزان ۱.۷ درصد کاهش یافته است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔆 سخنان امام خامنهای 🎙
🌅امروز دنیا در حال تحویل عظیمی هست❗️
🕳روزگار ضعیف آمریکا و رو به نابودی تمدن غرب
💠دعا مخصوص افطار 😍
✍امام صادق(ع) فرمودند: رسول خدا (ص) به امام علی(ع) فرمود:
اباالحسن! ماه رمضان نزدیک شده است، قبل از افطار دعا کن، جبرئیل پیش من آمد و گفت: یا محمد! کسى که در ماه رمضان با این دعا قبل از افطار دعا کند:
🔻خداوند دعاى او را مستجاب
🔻نماز و روزه او را قبول
🔻10 دعاى او را مستجاب مىکند
🔻گناه او را بخشیده
🔻غم و غصه او را از بین برده
🔻گرفتاریهایش را بر طرف کرده
🔻حاجات او را برآورده کرده
🔻 او را به مقصودش رسانیده
🔻عمل او را با عمل پیامبران و صدیقان
بالا برده
🔻در روز قیامت چهره او درخشانتر از
ماه شب چهارده خواهد بود
اللَّهمَّ ربَّ النُّورِ العَظیم، ورَبَّ الکُرسیِّ الرَّفیع، ورَبَّ البَحرِ المَسجور، ورَبَّ الشَّفعِ الکَبیر، والنُّور العَزیز، ورَبَّ التَّوراهِ والإنجیلِ والزَّبورِ، والفُرقانِ العَظیمِ. أنت إلهٌ مَن فی السَّمواتِ وإلهُ مَن فی الأرضِ لا إلهَ فِیهِما غَیرُکَ، وأنتَ جَبّارُ مِن فی السِّموات وجَبّار مَن فی الإرضِ لا جَبّار فیهِما غَیرُکَ، أنت مَلِکُ مَن فی السَّموات، ومَلِکُ مَن فی الأرضِ، لا مَلِکَ فیهما غَیرُکَ، أسألُکَ بِاسمِکَ الکَبیرِ، و نُور وَجهِکَ المُنیرِ، وبمُلکِکَ القَدیمِ. یا حَیُّ یا قَیِّومُ، یا حَیُّ یا قَیُّوم یا حَیُّ یا قَیّوم، أسألُکَ بِاسمِکَ الّذی أشرَقَ بِهِ کُلِّ شَیءٍ، وبِاسمِکَ الّذی أشرَقَت بِهِ السّمواتُ والأرضُ، وبِاسمِکَ الّذی صَلُحَ بِهِ الأوَّلونَ، وبِهِ یَصلُحُ الاخِرونَ یا حَیّاً قَبلَ کُلِّ حَیّ، ویا حَیّاً بَعدَ کُلِّ حَیّ، ویا حَیُّ لا إلهَ إلا أنت صَلِّ علی مُحَمّدٍ وآلِ مُحَمَّد، واغفِر لی ذُنُوبی، واجعَل لی مِن أمرِی یُسراً وفَرَجاً قَریباً، وثَبِّتنی علی دینِ مُحَمَّدً وآل محمد و وعلی هُدی مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّد، وعلی سُنَّهِ مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّد، علیه وعلیهِم السَّلام🌱
واجعَل عَملِی فی المَرفوعِ المُتَقَبِّلِ، وهَب
لی کما وَهَبتَ لأولیائِکِ وأهلِ طاعَتِکَ،فانّی مُۆمِنٌ بِکَ، ومُتَوَکِّلٌ عَلیک، مُنیبٌ الیکَ، مَعَ مَصیری إلیکَ، وَتَجمَع لی ولأهلِی وَلوِلَدَی الخَیرَ کُلَّهُ، وتَصرِف عَنّی وَعَن وَلَدی وأهلِی الشَّرَّ کُلَّهُ. أنتَ الحَنّانُ المَنّانُ بَدیعُ السّمواتِ والأرضِ، تُعطِی الخَیرَ مَن تَشاءُ، وتَصرِفُهُ عَمَّن تَشاءُ، فَامنُن علی بِرَحمَتِکَ یا أرحَمَ الرّاحِمِینَ🌱
📚منبع:اقبال الاعمال سید ابن طاووس
جلد اول ص 312
بفرستید برای دیگران هرکسی انجام
بده توی ثواب وبرکتش شریک شدید☺️
🌻|↫#تعجیلدرفرجمنجیعالمصلوات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نمیزارم یادتون بره😂
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
گیلان، ماسال، روستای اولسبلنگاه
معروفترین روستای شهرستان ماسال، روستای اولسبلنگاه است. اولسبلنگاه (اولسبلانگاه) روستایی ییلاقی درغرب گیلان است. این روستا از ییلاقات میانکوه است. بیشتر ساکنین این ییلاق از اهالی ماسالاند که برای گذراندن فصل گرما به آنجا رفتهاند.
اولسبلنگاه نامی تالشی است و از دو بخش اولَس و بِلَنگاه تشکیل شدهاست.
اولس به معنی درخت مَمرَز و بِلَنگاه به معنی جای بلند است. اولسبلنگاه یعنی جایگاه رویش درخت ممرز.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی
شیخ صفی الدین از بزرگانی بود که در عهد صفویه در منطقه مغان زندگی میکرد. وی در عین حال شاعر بوده و اشعار آذری زیادی از خود به جا گذاشته است. محل دفن شیخ صفی الدین خانقاهش شد و بعدها در این محل بنایی احداث گردید. در این بنای تاریخی و زیبا که در میراث جهانی هم ثبت شده، علاوه بر شیخ صفی الدین، افرادی چون شاه اسماعیل اول و همسرش نیز آرمیدهاند.
✍فرازهایی از وصیت شهید علی خالقی به مناسبت سالروز شهادت هدیه به روح مطهر و ملکوتی اش صلوات...
🔸مسجد را رها نکنید و سر وقت نماز بخوانید.
🔹پشتیبان ولایت فقیه باشید و نائب امام زمان خود را تنها نگذارید اگر می خواهید راه اسلام را بروید ۱۲۴ هزار پیغمبر و ائمه معصومین را در نظر بگیرید و فکر کنید و تشخیص بدهید آیا نماز خواندن و روزه گرفتن آنها فقط انجام می دادند بلکه تمام احکام اسلام را باید انسان انجام دهد.
🔸ما چند نوع احکام دین داریم و یکی از آنها جهاد در راه خدا و اسلام محمدی می باشد از خود گذشتگی در راه دین و آیا موقعی که عزاداری پسر فاطمه سلام الله حسین ابن علی علیه السلام بر پا می شود ما گوشه ای می نشینیم و زمزمه هایی سر می دهیم و با خود می گوییم ای کاش حسین جان بودیم و در روز عاشورا یاریت می کردیم.
🔹الان همان روز است حسین را دعوت کرده اند به سرزمین کربلا و باید یاریش کنیم حسین زمان ما هم فرزند همان حسین است پس اگر راست می گوییم و مرد عمل می باشیم باید او را یاری کنیم در حال حاضر اسلام در خطر است.
🔸خواهران با تربیت صحیح فرزندان خود و با حفظ حجاب کامل خود و کارهایی که مربوط به آنها می شود اسلام را یاری نمایند.
💢آدرس مزار مطهر شهید علی خالقی گلزار شهدای کرمان قطعه ۱ ردیف ۷ شماره ۴۸...
🔴جوابیه غیرمستقیم آیت الله صدیقی به اتهامات...
بسم ا... الرحمن الرحیم
دادستان محترم عمومی و انقلاب تهران
سلام علیکم
معروض میدارد، حوزه علمیه امام خمینی(ره) در چارچوب اساسنامه خود، سالها قبل برای تمهید ورود نوجوانان و دانش آموزان علاقمند به آموختن دروس دینی وحوزوی تصمیم به تاسیس مجموعه آموزشی و فرهنگی پیش حوزوی گرفته و برای تاسیس این مرکز اقدام به اخذ مجوزهای قانونی لازم نمود. بر همین اساس لازم بود تا موسسهای وابسته به حوزه علمیه امام خمینی تاسیس گردد و بخشی از زمین متعلق به حوزه برای ایجاد این مرکز پیش حوزوی به آن موسسه منتقل شود. بر این اساس فردی به نام آقای **** که قبلا مورد اعتماد مجموعه بوده، مسئول پیگیری و انجام امور ثبت اداری موسسه شد. اما متاسفانه فرد مذکور با سوء استفاده از اعتماد اقدام به تدوین و ثبت اساسنامه، جعل امضاء اینجانب، تسهیم سهام به آن کیفیت و بدون اطلاع تولیت، مدیر حوزه و برخی اعضا نموده و مع الاسف حتی بدون ورود و امضاء اینجانب و برخی اعضا ثبت این قضیه صورت پذیرفته است. بنابراین موسسه ثبت شده به کیفیتی که در رسانهها انتشار یافت، بدون اطلاع اینجانب ومدیریت حوزه و بر خلاف اهداف مصوب آن به ثبت رسیده است. لذا اینجانب کاظم صدیقی از جایگاه تولیت حوزه علمیه امام خمینی(ره) و به عنوان یک شهروند، بدون در نظر گرفته شدن سوابق قضایی و عناوین سیاسی اجتماعی استدعا دارم نسبت به ثبت شکایت رسمی از فرد مذکور و دیگر نقش آفرینان در این فقره، با عنوان جعل و خیانت در امانت اقدام فرموده تا ابعاد این مساله برای عموممردم عزیز ایران، خاصه مومنین روشن و شفاف شود.
کاظم صدیقی
🛑#جهاد_تبیین👇🏻
┄┅═✧☫@TABEIN_12
♡ ㅤ ❍ㅤ ⎙ㅤ ⌲
ˡᶦᵏᵉ ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ ˢ
بخور و بچاپ!
تاییدشد!
🔺🔺 برگ 2️⃣ 🔺🔺
متأسفانه در نتیجهٔ توافق #ترکمانچای قوم تالش به ۲ قسمت تقسیم شد. تالش شمالی وارد اتحاد جماهیر شوروی شد و در نهایت جزو جمهوری آذربایجان شد. بدون توجه به مرزهای دوران شوروی در این سالهای جدید نهتنها شهر آستارا بلکه شهرها و روستاهای دیگری نیز بودند که در بین آنها تقسیماتی انجام گرفته است. در ادامهی این مراحل رابطهٔ ما با برادرانمان در آنطرف مرز یعنی ایران محدودتر شده است. این در واقع نتایجی مهمی را در بر میگیرد که شامل کاهش افرادی است که در شمال تالشستان و #قفقاز از زبان فارسی استفاده میکنند. ذکر این نکته اهمیت دارد که قوم تالش همچنان گذشته تاریخی خود را به یاد دارد. در اینجا به ۶ نکته اساسی خواهم پرداخت.
۱. تالش در واقع هویت خاص خود را دارد، نام تالشستان با ایران مرتبط است؛ مانند نامهای لرستان، کردستان و بلوچستان و غیره که در #ایران قرار دارند. در ج.آذربایجان نام تالشستان به این دلیل که ممکن است افراد مورد تعقیب قرار بگیرند ممنوع شده است. در واقع با محکومکردن ایجاد استان تالش در ایران حدود ۲۰سال پیش، در ج.آذربایجان یک دوره حساسیت بالا ایجاد کرد. در واقع این نکته نشان میدهد که در پارلمان ایران صحبتکردن دربارهٔ تالش مشکلاتی ایجاد میکند. هنگامی که نمایندگانی با اصالت تالشی در پارلمان ایران درباره قومیت تالش میتوانند صحبت کنند اما در ج.آذربایجان چنین چیزی ممکن نیست. توجه داشته باشید که تالشها مانند ایرانیان به هویت خود افتخار میکنند. در واقع، امروزه نام تالش صرفاً بهعنوان منطقهٔ جنوبی ج.آذربایجان یاد میشود و به هویت تالشی توجه نمیشود. در کشور ج.آذربایجان یک سازمان با نام تالش وجود ندارد و حتی در شورای محلی نیز از این نام استفاده نشده است و از مناطق تالشنشین نیز با نام خان لنکرانسکی یاد میشود و هویت تالش بهکلی انکار میشود.
۲. تالشها از زبان خویش محروم هستند. در ج.آذربایجان، زبان تالشی در تمام محلههایی که بهعنوان زبان روزمره استفاده میشد حذف شده است. با وجود اینکه حدود ۲۰سال پیش زبان تالشی یک زبان معمول در بین خانوادهها بود امروزه مراحل جذبکردن تالشها در هویت جمهوری آذربایجان باعث شده است که در مناطق تالشنشین نیز از زبان تالشی استفاده نشود. زبان تالشی در مدارس آموزش داده نمیشود. علیرغم اینکه دولت جمهوری آذربایجان گفته است که در مدارس امکان آموزش زبان تالشی وجود دارد اما در عمل چنین اتفاقی رخ نمیدهد. با این وجود در دانشگاه حتی یک کرسی درباره زبان و ادبیات تالشی، تاریخ #تالش یا مردمشناسی تالش وجود ندارد. میتوان گفت تالشها دومین قومیت از نظر جمعیت در جمهوری آذربایجان هستند که حق تدریس به زبان مادری از آنان سلب شده است و این درحالی است که حق تدریس به زبانهای دیگر مانند روسی، عبری و گرجی به رسمیت شناخته شده است اما زبان تالشی بهکلی سرکوب میشود و این در حالی است که به زبان عبری و روسی توجه ویژه میشود. در جمهوری #آذربایجان رسانههای مربوط به تالشها را بهویژه زمانی که بخش خصوصی بخواهد آنها را حمایت کند، محدود میکنند. در سال ۲۰۰۹ و ۲۰۱۲ تعدادی از خبرنگاران تالش دستگیر شدند. در سال ۲۰۲۰ یک روزنامهنگار دیگر به نام فخرالدین عباسف دستگیر و زندانی شد. بهصورت کلی تمام رسانههایی که به مسائل تالشها بپردازد بهشدت سرکوب میشود.
۳. جمعیت تالشهای جمهوری آذربایجان بیش از یک میلیون و ۵۰۰هزار نفر است. این غیر از تالشهایی است که در کشورهای دیگر آواره شدهاند و میخواهند برگردند. در تمام آمارها این جمعیت انکار میشود و جمعیت آنها کمتر از ۱۰۰هزار نفر ذکر میشود. تحقیقات مستقل آمریکاییها نشان میدهد فقط در پنج شهر جنوبی بیش از ۵۰۰ هزار نفر تالش زندگی میکنند و این نصف جغرافیای تالشستان را در برمیگیرد.
۴. تاریخ و فرهنگ تالشها انکار میشود. امروز در ج.آذربایجان هر موفقیت فرهنگی به نام آذربایجان نوشته میشود و هویت ترکی را برجسته میکنند. تمام مباحث تاریخی و ادبی تالشها مانند داستانها، افسانهها و اشعار ترکیزه میشوند و تاریخ تالش به نام تاریخ ترکی جعل میشود. موسیقی و هنرهای تالشی در ج.آذربایجان بهعنوان موسیقی و هنرهای ترکی از آن یاد میشود.
۵. برای تالشها محدودیت دینی نیز ایجاد کردند. در ج.آذربایجان محدودیتهای سنگین سیاسی در زمینۀ آزادی ادیان انجام میشود. بهخصوص در درجهٔ اول مردمانی که ایرانی هستند یعنی تالشها و تاتها بهشدت سرکوب شدهاند. حداقل در سال گذشته صدها نفر در مناطق مختلف با ادیان متفاوت در ج.آذربایجان بازداشت شدند.
🔻🔻 ادامه🔻🔻
🔺🔺 3️⃣ 🔺🔺
۶. به تالشها در حوزهٔ سیاسی اجازه مشارکت نمیدهند. پس از فروپاشی #شوروی بهسرعت ج.آذربایجان اعلام شد و در باکو در ۱۹۹۲ «حزب مردمی تالش» ایجاد شد که پس از مدتی از ثبت رسمی با این نام محروم شد. در نتیجه، نام آن را به حزب «برابری ملت آذربایجان» تغییر دادند؛ اما طولی نکشید که بعد از دستگیری رهبر جمهوری تالش مغان در سال ۱۹۹۳ حزب از هم پاشید. امروز در شرایط تمامعیار ملیگرایی ترکی، ایجاد خودمختاری مناطق تالش بهصورت رسمی از نظر سیاسی دشوار شده است و به همان اندازه هم تقاضای مردم تالش است. هرگونه گروهی بهعنوان حامی مردمان تالش در ج.آذربایجان بهعنوان جاسوسهای ایران شناخته میشوند؛ از جمله نوروزعلی محمداف که دستگیر و کشته شد. همچنین فخرالدین عباسزاده نیز دستگیر و زندانی شد. فشار و سرکوب ج.آذربایجان نسبت به افرادی که برای حقوق تالشها تلاش میکنند هر روز افزایش مییابد.
امروز تالشها در رژیم جمهوری آذربایجان سرکوب میشوند اما در چنین شرایطی ما همچنان به مبارزه خودمان ادامه میدهیم تا بتوانیم خودمختاری تالشستان را بازگردانیم. قطعا حمایتهای بینالمللی و نهادهایی چون دانشگاه تهران، مجلس ایران و رسانهها و بالاترین سطوح سازمانهای بینالمللی برای این مقصود لازم است و خوشبختانه هر روز موج حمایتهای مردمی و بینالمللی و بیداری مردم تالش بیشتر شده است و رسیدن به هدف نزدیک است.
© به نقل از کانون ایرانشناسی دانشگاه تهران از تلگراف
🔴 فرمانده سابق سنتکام : حملات به نیروهای وابسته به ایران بازدارنده بود
🔹 ژنرال جوزف ووتل، فرمانده سابق فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا سنتکام، مدعی شد واشنگتن موفق شده است از حملات نیروهای طرفدار ایران به پایگاه های آمریکایی در سوریه و عراق جلوگیری کند.
🔸 ووتل در مصاحبه با روزنامه الشرق الاوسط گفت که آمریکا بسیاری از حملات نیروهای متحد با ایران را تحمل کرد، اما این حملات پس از یک سری حملات آمریکایی کاهش یافت.
🔹 وی افزود: ایران «دید که در این زمینه ضعیف است و متوجه شد که با ادامه این حملات و به خطر انداختن جان تعداد بیشتری از آمریکاییها در منطقه، چیزهای زیادی از دست خواهد داد».
🔸 ووتل هشدار داد که خروج نیروهای آمریکایی از عراق بر حضور در سوریه تأثیر خواهد داشت.
🔹 وی توضیح داد که نیروهای آمریکایی در سوریه بیشترین پشتیبانی خود را از پایگاههای آمریکایی در عراق میگیرند و اگر این پایگاهها حذف شوند، حفظ پایگاه ها در سوریه بسیار دشوار خواهد بود یا باید راههای جدیدی برای حمایت از نیروهای آمریکایی در سوریه پیدا کرد.
🔸 ووتل «بهترین رویکرد برای ایجاد وضعیت باثباتتر» در خاورمیانه را روابط دیپلماتیک و باز کردن روابط و ارتباطات بین بخشهای مختلف منطقه دانست.
▪️معرفی سلاح
اسلحه #تکتیرانداز M24 SWS ساخت آمریکا
مدل M24a2
کالیبر 7.62 میلیمتری
مهمات مصرفی 7.62×51 #ناتو
خشاب 4+1 تیری
مکانیسم گلندنی
طول لوله 558 میلیمتر
طول 1310 میلیمتر
اپتیک لئوپلد مارک 4 LR
سرعت دهانه 790 متر بر ثانیه
برد مؤثر 800 متر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید
فیلمی از انهدام تانک آمریکایی آبرامز در جنگ اوکراین منطقه بردیچی
▪️معرفی تسلیحات
#موشک_ضد_تانک مافوق صوت 9M123 Khrizantema ساخت روسیه
لقب ناتو AT-15
وزن موشک 46 کیلوگرم - 54 کیلوگرم همراه با لوله پرتاب
دارای سره جنگی HEAD با وزن 8 کیلوگرم برعلیه اهداف زرهی و سره جنگی ترموباریک باوزن 6 کیلوگرم برعلیه تجمعات و سنگرهای دشمن
دارای چاشنی ضربتی
طول 2057 میلیمتر
موتور سوخت جامد
هدایت راداری ACLOS و سوار بر پرتو لیزر SACLOS این سیستم هدایت دوگانه اجازه می دهد تا دو موشک به دو هدف جداگانه به طور هم زمان شلیک شود ، یک موشک توسط لیزر و دیگری توسط رادار هدایت می شود
حداکثر سرعت 400 متر بر ثانیه
برد 400 تا 6000 متر
توانایی نفوذ در زره 1100 تا 1250 میلیمتر
ازاین موشک همچنین برعلیه اهداف هوایی که درارتفاع پایین پرواز میکنند استفاده میشود
پلتفرم پرتاب BMP-3 و بالگرد Mil Mi-28
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید
فیلم جالبی از تیربار کُرد
ساخت روسیه
مختصات فنی تیربار KORD کرد
كالیبر 12.7 میلیمتری
مهمات مصرفی 12.7×108
وزن تیربار نمونه 6P50 بدون مهمات 25.5 كیلوگرم
طول تیربار 1580 میلیمتر
سرعت دهانه 820 تا 860 متر بر ثانیه
برد هدفگیری اهداف زمینی 2000 متر
برد هدفگیری اهداف هوایی 1500 متر
نواخت تیر 600 تا 750 تیر در دقیقه
ظرفیت قطار فشنگ 50 تیر
این سلاح به سفارش ارتش روسیه در 1990 طراحی و در سال 1998 ترسایی جایگزین مسلسل اناسوی شد.
🎇💥 آیات نورانی تر (۱۱۵):
💥 مشخص کردن بهترین ها در عمل هدف از آفرینش (۲):
● آیه: وَ هُوَ الَّذِي خَلَق السَّمَاوَاتِ وَ الأَرْضَ فِي سِتَّةِ أَيَّامٍ وَ كَانَ عَرْشُهُ عَلَي الْمَاء لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلاً وَ لَئِن قُلْتَ إِنَّكُم مَّبْعُوثُونَ مِن بَعْدِ الْمَوْتِ لَيَقُولَنَّ الَّذِينَ كَفَرُواْ إِنْ هَـذَا إِلاَّ سِحْرٌ مُّبِينٌ (7)
● ترجمه: او كسى است كه آسمان ها و زمين را در شش روز (دوران) آفريد و عرش (حكومت) او بر آب قرار داشت، تا شما را بيازمايد كه كدام يك نيكوكارتريد و اگر بگويى كه شما پس از مرگ زنده خواهيد شد، همانا كفّار خواهند گفت: اين نيست مگر سحرى آشكار.
● تفسیر:
- مراد از شش روز در آيه، شش مرحله و دوران است. زيرا در ابتداى آفرينش، خورشيدى نبود تا شب و روزى باشد.
- كلمه ى «عَرش» به سقف و مكان مسقّف و داربست و همچنين به تختِ بلند و بزرگ پادشاهان اطلاق مى شود و گاهى به عنوان كنايه از قدرت بكار رفته است. مثلاً مى گويند: فلانى بر تخت نشست، يا آنكه فلانى را از تخت پائين كشيدند، يعنى قدرتش از بين رفت.
- سؤال: اين آيه، هدف خلقت را آزمايش انسان مى داند، «ليَبلوَكم» ولى آيات ديگر امور ديگرى را بيان كرده اند، چگونه است؟
- پاسخ: هدف ها در طول يكديگر و به صورت مرحله اى است، چنانكه شخمِ زمين براى كشت است و كشت براى گندم و گندم براى نان و نان براى انسان. آيات قرآن نيز مراحلى را براى هدف خلقت انسان بيان كرده است:
الف: آفرينش براى آزمايش است. «لِيَبلوَكم»
ب: آزمايش، براى جدا كردن خوبان از بدان است. «لِيميز اللّه الخبيث من الطيّب».
ج: جدا كردن خوبان از بدان، براى جزا و كيفرِ متناسب است. «لتُجزى كل نفس بما كسبت».
د: جزا و كيفرِ متناسب، براى عمل به وعده بوده است. «وعداً علينا».
- حضرت على عليه السلام فرمود: آزمايش خداوند براى دانستن نيست، بلكه آزمايش او براى بروز عكس العمل از انسان است، تا اگر عملش خوب بود، پاداش گيرد و اگر بد بود، كيفر بيند.
- در روايات، «احسن عملا» به «احسن عقلا و اورع عن محارم اللّه و اسرع فى طاعة اللّه» و در بعضى روايات به «ازهد فى الدنيا» تفسير شده است،
چنانكه امام صادق عليه السلام مى فرمايد: حُسن عمل، يعنى عملِ همراه علم، اخلاص و تقوى، نه عمل زياد.
■ تفسیر نور، قرائتی، ذیل آیه.
🔴اولین پسر خاخام معرف صهیونیستها در ۸۸ سالگی از همسر۵۶ سالهاش به دنیا آمد
🔹فرزند آوری خوبه یا بد...؟؟؟
خودشون در ۸۸ سالگی بچهدار میشن ولی رسانهها و دنیا مخصوصا کشورهای اسلامی و علیالخصوص ایران را پر کردند از اینکه جمعیت دنیا زیاد شده و باید زاد و ولدها را کم کنی
و جالبه سازمان صهیونیسی بهداشت جهانی به خانمهای ایرانی القاء می کنند بعد از ۳۵ سالگی بارداری خطرناکه
در بررسی گزارشها و شکایتهای دریافتی، کمیته از توضیحات و گزارشهای نهادهای ذیربط داخلی مانند سازمان پزشکی قانونی، سازمان زندانها، سازمان قضایی نیروهای مسلح، قوه قضاییه، دستگاههای نظامی، انتظامی و امنیتی، وزارت کشور، وزارت دادگستری، استانداریها، حقوقدانان و وکلا، برخی سازمانهای مردم نهاد، مجامع علمی و پژوهشی، کارشناسان و ... بهرهمند شد؛ در مورد تشخیص علل و عوامل منجر به جانباختن برخی افراد در جریان ناآرامیهای سال ۱۴۰۱، گزارش نهادهای فنی و تخصصی مانند وزارت بهداشت و سازمان پزشکی قانونی در بررسی ادله مربوطه مورد توجه ویژه قرار گرفته است.
فوت مرحومه خانم امینی
ساعت ۱۸:۳۰ روز سهشنبه مورخ ۰۶/۲۲/ ۱۴۰۱، خانم مهسا امینی به دلیل عدم رعایت قانون حجاب، از سوی پلیس امنیت عمومی جهت ارائه آموزش لازم در این زمینه، به سالن اداره اجتماعی و آموزش بانوان منتقل شد؛ برابر تصاویر ضبط شده از دوربینهای مستقر در محل، خانم مهسا امینی در ساعت ۱۹:۳۰ بدون هیج مشکل جسمی در سالن اداره اجتماعی و آموزش بانوان پلیس امنیت عمومی حاضر شد؛ بعد از ۲۶ دقیقه و در ساعت ۱۹:۵۶ بهصورت ناگهانی دچار کاهش هوشیاری میشود و به روی زمین میافتد، بلافاصله پزشکیار مستقر در یگان بر بالین وی حاضر و پس از دقایقی (هفت دقیقه و ۱۰ ثانیه) عوامل اورژانس نیز در سالن حضور یافته و با انجام اقدامهای نجاتبخش اولیه، وی را به نزدیکترین بیمارستان (کسری) انتقال میدهند؛ با وجود تمام تلاشهای کادر درمان بیمارستان طی ۶۲ ساعت بستری خانم امینی، متاسفانه به علت نارسایی چند ارگانی (M.O.F) ناشی از هیپوکسی مغزی در ساعت ۱۴:۳۵ روز ۱۴۰۱/۰۶/۲۵ فوت میکند؛ در پی انتقال خانم مهسا امینی به بیمارستان، سازمان پزشکی قانونی بلافاصله در اجرای دستور دادستان تهران جهت رسیدگی ویژه به این پرونده، نسبت به اعزام تیم تخصصی و معاینه دقیق ایشان در بیمارستان اقدام و با دریافت خبر فوت، پیکر متوفیه به سالن تشریح مرکز تشخیصی و آزمایشگاهی استان تهران منتقل و نسبت به معاینه ظاهری و کالبدگشایی اقدام میشود؛ در رسیدگی به این پرونده، تمامی معیارها و شاخصهای تعیین علت فوت، معاینه ظاهری و اعضای داخلی بدن انجام میشود؛ سازمان پزشکی قانونی در گزارش کارشناسی خود که در تاریخ ۱۵ مهرماه ۱۴۰۱ منتشر شد، اعلام کرد «فوت خانم مهسا امینی ناشی از اصابت ضربه به سر و اعضا و عناصر حیاتی بدن نبوده است.»
در گزارش کمیسیون شوراهای مجلس شورای اسلامی درباره فوت خانم مهسا امینی نیز که در جلسه علنی روز یکشنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۱ ارائه شد، تاکید شد که «با توجه به محتویات پرونده، اعلامات مکتوب دستگاههای ذیربط، توضیحات مسئولین مربوط، بازبینی فیلم کامل دوربینهای مداربسته پلیس امنیت عمومی، صورت جلسات معاینه محلی و تحقیقات میدانی بازرسی ویژه فرماندهی انتظامی تهران بزرگ، اظهارات حاضرین در صحنه و سالن اداره آموزش پلیس امنیت عمومی، تعدادی از شهروندان، کسبه و رانندههای خودروهای مسافربر مستقر در محل، بررسی مستندات و ملاحظه مدارک، هیچگونه ضرب و جرح و برخورد فیزیکی در مواجهه، انتقال و استقرار مرحومه خانم امینی در محل پلیس امنیت عمومی صورت نگرفته است؛ با توجه به گزارش پزشکی قانونی کشور (مبتنی بر سوابق بیمارستانی، انجام معاینه ظاهری، کالبد گشایی، نمونهبرداری، انجام آزمایشهای تخصصی) اعلام میدارد فوت نامبرده بر اثر برخورد فیزیکی، ضرب و شتم یا اصابت هر گونه ضربه به وی نبوده است».
کمیته ویژه جهت راستیآزمایی نتیجه تحقیقات به عمل آمده درباره فوت خانم مهسا امینی، جلسات تخصصی تشکیل داده و مدارک پزشکی بیمارستانی، نتایج سیتی اسکن مغز و ریه، نتایج معاینه ظاهری جسد و کالبدگشایی، آزمایشات آسیبشناسی مربوط به خانم مهسا امینی را بررسی کرده است؛ نتایج بررسیهای کمیته ویژه، یافتههای سازمان پزشکی قانونی مبنی بر اینکه فوت خانم امینی ناشی از اصابت ضربه به سر و اعضا و عناصر حیاتی بدن نبوده، تایید میکند.
در صورتی که در ساعات اولیه این حادثه اطلاعرسانی مناسبی انجام میشد و اطلاعات بههنگام و دقیق از جزئیات این حادثه منتشر میشد، میتوانست باعث روشنگری و تنویر بهتر افکار عمومی شود و زمینه شایعات و روایتسازی جعلی و نامعتبر رسانههای ضدایرانی از این واقعه و فرصت سوءاستفاده از این حادثه را کاهش دهد.
بررسی وضعیت جانباختگان و مصدومین
بررسی کمیته ویژه نشان میدهد که متاسفانه در جریان اغتشاشات سال ۱۴۰۱، تعداد ۲۰۲ نفر از مردم جان خود را از دست دادند؛ بررسیهای کمیته ویژه با ملاحظه اسناد مربوطه، حاکی از این است که جانباختگان در قالبهای زیر دستهبندی میشوند:
• ۹۰ نفر از جانباختگان افرادی بودند که ضمن حمل و استفاده از سلاح (سرد یا گرم) در اقدام تروریستی، درگیری و حمله به مقرهای نظامی و انتظامی، زیرساختهای حیاتی و یا افراد مجری قانون کشته شده اند.
• ۱۱۲ نفر از جانباختگان، رهگذرانی بودند که در جریان ناآرامیها توسط اغتشاشگران و به وسلیه سلاحهای غیرمجازی که توسط سازمان نیروهای مجری قانون استفاده نمیشوند و یا با هدف کشتهسازی عامدانه و آگاهانه، برای فضاسازی منفی علیه نظام توسط تروریستهای مسلح جان خود را از دست داده اند.
در جریان اغتشاشات، ۷۹ نفر از نیروهای مجری قانون و مردم توسط خشونت طلبان یا با اقدامات تروریستی به شهادت رسیدند که به شرح زیر است:
• ۲۵ نفر از جانباختگان مربوط به حوادث تروریستی شیراز (۱۳ نفر) و ایذه (۷ نفر) و سایر شهدای مردمی (۵ نفر) هستند که بر اثر حملات تروریستی یا به دست اغتشاشگران به شهادت رسیدهاند.
• ۵۴ نفر از نیروهای مجری قانون نیز در نتیجه خشونت گسترده اغتشاشگران و تروریستها به شهادت رسیدند.
کمیته ویژه نتوانست آمار مشخصی از تعداد مصدومین از مردم به دست آورد که میتواند دلایلی از جمله عدم مراجعه به مراکز درمانی، مراجع قضایی و یا آسیب دیدگی جزئی داشته باشد. با وجود این، در مواردی که افراد مصدوم و یا آنهایی که ادعای مصدومیت داشتهاند و به مراجع ذیصلاح مانند کمیته ویژه بررسی ناآرامیهای سال ۱۴۰۱، نیروهای مجری قانون و یا مراجع قضایی مراجعه کردهاند، بررسیهای لازم در جهت جبران خسارت و پرداخت دیه و هزینه درمان مصدومان صورت گرفته است که به آنها اشاره خواهد شد.
در جریان ناآرامیهای سال ۱۴۰۱، تعداد قابل توجهی از نیروهای مجری قانون مجروح شده و آسیب دیدند. اطلاعات دریافتی کمیته ویژه از فراجا نشان میدهد که تا زمان تهیه این گزارش، حدود ۵۲۰۰ نفر از نیروهای فراجا دچار مجروحیت و مصدومیت شدند. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در پاسخ به استعلام کمیته ویژه با ارسال گزارشی اظهار کرد در جریان ناآرامیها تعداد قابل توجهی از کارکنان سپاه و بسیج توسط اغتشاشگران مجروح شدند که تعداد ۱۵۴۰ نفر از آنان به علت جراحات شدید غیرقابل جبران جسمی مانند قطع نخاع، نابینایی، شکستگی اعضا و ... دچار آسیب جدی شدند و برای آنها پرونده تشکیل شد.
بررسی خسارات وارده به اموال و اماکن عمومی و خصوصی
در جریان ناآرامیهای خشونتآمیز، اماکن و اموال عمومی و خصوصی متعددی به آتش کشیده شده و یا به غارت رفت از جمله به مراکز غیرنظامی اداری و خدمات عمومی مثل بانکها، خودروهای خودپرداز، آمبولانسها (علیرغم حمل بیمار)، وسایل حملونقل عمومی، خودروهای پلیس، خودروهای آتشنشانی و اماکن دینی، تهاجمات نظاممند و گستردهای شد و بسیاری از این مراکز دچار تخریب و آتشسوزی شدند. براساس بررسیهای کمیته ویژه تا تاریخ ۱۴۰۱/۱۰/۲۵ افزون بر ۲۰/۰۰۰ میلیارد ریال شامل ۱۰۹۶۷۸۴۳ میلیون ریال خسارت به اموال دولتی، عمومی و خصوصی و ۹۰۶۶۳۵۱ میلیون ریال خسارت به اماکن دولتی، عمومی و خصوصی وارد شده است.
بررسی وضعیت بازداشتشدگان
بررسیهای کمیته ویژه نشان میدهد که در جریان ناآرامیهای سال ۱۴۰۱ برای حدود ۳۴ هزار نفر پرونده تشکیل شد (تشکیل پرونده به مفهوم بازداشت نیست) که وضعیت آنان به شرح زیر است:
• به واسطه تأکید حضرت آیتالله خامنهای، رهبر معظم انقلاب اسلامی بر انجام تحقیقات فوری درباره فوت خانم مهسا امینی و دستور رئیس محترم قوه قضاییه مبنی بر بررسی دقیق و موشکافانه موضوع و همچنین دستورالعمل دادستان محترم کل کشور و مصوبات شورای امنیت کشور درباره چگونگی رسیدگی به مسائل بازداشتشدگان، بسیاری از افرادی که در بازداشتگاه حضور داشتند در همان مراحل اولیه با صدور قرارهای متناسب آزاد شدند. بدین ترتیب، بیش از ۹۰ درصد از افراد تحت قرار از همان ابتدا وارد زندان نشده و با قرارهای تأمین مناسب خارج از زندان به سر میبردند و متعاقباً بسیاری از آنان با صدور قرارهای منع تعقیب، تعیینتکلیف شدند. با مشاهده مستندات و گزارشهای موجود، محرز شد که در همان روزهای اولیه با هدف تعیین تکلیف هرچه سریعتر بازداشتشدگان و رسیدگی به شکایات احتمالی، ضابطین و مسئولان ذیربط قضایی به طور ۲۴ ساعته در بازداشتگاهها حاضر شدند. در واقع، در ایام ناآرامیها عملاً کمتر از ۳۰۰۰ نفر در بازداشتگاه به سر میبردند.
• با موافقت عفو گسترده مقام معظم رهبری در بهمن ماه ۱۴۰۱، پروندههای کیفری تشکیل شده برای ۲۲ هزار نفر از متهمان و محکومان مرتبط با ناآرامیهای سال ۱۴۰۱، چه افراد تحت بازداشت و چه افرادی که با قید وثیقه یا سایر قرارهای متناسب آزاد شده بودند در هر مرحلهای که بود اعم از اینکه حکم آنها صادر شده و یا در جریان رسیدگی قرار داشت، مختومه و از سابقه کیفری آنها رفع اثر شده است.
• بررسیهای کمیته ویژه نشان میدهد که تا زمان تهیه این گزارش، تنها ۲۹۲ نفر از افراد به دلیل ارتکاب اعمال خشن مجرمانه از جمله ایراد خسارت گسترده، تحریق و مبادرت ورزیدن به جرائم امنیتی و اقدامات تروریستی همچنان در زندان به سر میبرند که برای ۱۵۸ نفر از آنان احکام محکومیت به حبس صادر شده و برای بقیه نیز کیفرخواست صادر گردیده و پرونده آنان در فرایند رسیدگی قضایی قرار دارد.
اقدامات صیانتی، مسئولیتپذیری و جبران خسارت
بررسیهای کمیته ویژه نشان میدهد که جمهوری اسلامی ایران در جریان ناآرامیهای سال ۱۴۰۱ اقداماتی گستردهای را در جهت مسئولیتپذیری و جبران خسارت انجام داده است. به عنوان اولین اقدام، به محض اطلاع از واقعه پیش آمده برای خانم امینی و با توجه به دستورات صریح رؤسای قوای سهگانه برای رسیدگی فوری به این حادثه، پرونده قضایی و تیمهای تحقیقاتی تخصصی برای روشن نمودن تمامی ابعاد واقعه و کشف حقیقت تشکیل شد.
دادستان وقت کل کشور در تاریخ ۶ مهرماه ۱۴۰۱ درباره نحوه رسیدگی به پرونده متهمان دستگیر شده در جریان ناآرامیها دستور ویژهای را خطاب به دادستانهای سراسر کشور، ابلاغ کرد. در این دستور، دادستان کل کشور ضمن تاکید بر رعایت موازین قانونی و رسیدگی سریع و دقیق تمامی پرونده ها، تاکید کرد «افرادی که فاقد هرگونه سابقه کیفری هستند و در پرونده آنان نیز سند، مدرک، گزارش شاهد صحنه و گزارش مأموران انتظامی، اطلاعاتی و امنیتی یا قرائن اطمینانآور وجود ندارد و کمیته کارشناسی به عدم نقش آنان در ناآرامیها اظهارنظر کرده است، با توجیه و ارشادات لازم آزاد شوند». دادستان وقت کل کشور همچنین تاکید کرده است «افرادی که باعث شهادت و یا مجروحیت حافظان امنیت و مردم شدهاند؛ کسانی که اقدام به تخریب، تحریق اموال و اماکن خصوصی، عمومی، ادارات، بانکها، پمپ بنزینها، عابربانکها و ... کردهاند؛ افرادی که به مقرها و مکانهای نظامی، انتظامی و امنیتی حمله کردهاند؛ اراذل و اوباش دارای سوابق مجرمانه و فعالان در فضای مجازی که نقش برجسته در تهییج، تشویق و سازماندهی اغتشاشگران داشتهاند، اگر پرونده اتهامی آنان دارای مستندات، مدارک و شواهد کافی است تا زمان برگزاری دادگاه و صدور حکم قطعی در بازداشت باشند و محاکمه آنان با دقت و سرعت و قاطعیت پیگیری و از دادگاه صدور احکام لازم درخواست شود». در بخش دیگری از این دستور آمده است که «در مورد دانشجویان بازداشتی، با نظر کارشناسی حراست و رئیس دانشگاه مربوطه تصمیمگیری شود و دانشجویانی که در ناآرامیها و برهم زدن امنیّت عمومی در داخل و یا بیرون از دانشگاه نقش داشتهاند، متناسب با نقش و پرونده شخصیت آنان با قرار وثیقه آزاد و یا تحت قرار بازداشت موقت باشند و سایر دانشجویان بازداشتی متناسب با نقش و پرونده شخصیت آنان، با قید کفالت یا وثیقه آزاد شوند».
از آغاز اغتشاشات به نیروهای تامینکننده امنیت و نظم عمومی دستور رسمی داده شد که از بهکارگیری سلاحهای کشنده و گرم اجتناب کنند که از جمله میتوان به ابلاغیههای زیر اشاره کرد
• ستاد کل نیروهای مسلح در مورخ ۳۱ شهریورماه ۱۴۰۲ طی ابلاغیهای «تاکید کرد که استفاده نیروهای مقابله کننده با اغتشاشگران از سلاح گرم جنگی ممنوع است و صرفا باید با استفاده از تجهیزات و ابزار ضدناآرامی به مقابله با اغتشاشگران بپردازند. در مواقع بسیار نادر و ضروری نیز فقط استفاده از سلاحهای غیرکشنده مانند پینتبال و لانچر پرتاب گاز مجاز است».
• فرماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در مورخ ۳۰ شهریورماه ۱۴۰۱ ابلاغیهای را مبنی بر «عدم استفاده و اجتناب کامل از حمل و استفاده از هرگونه سلاح گرم در مقابله با ناآرامی ها» صادر کرد.
• فرماندهی فراجا نیز ابلاغیهای را در تاریخ ۲۹ شهریورماه ۱۴۰۱ مبنی بر «ممنوعیت استفاده از سلاحهای گرم از هر نوع برای مقابله با اغتشاشگران و کنترل آشوبهای خیابانی و تاکید بر استفاده از سایر تاکتیکها و تجهیزات پلیسی در اختیار در مدیریت تجمعات و ناآرامیهای خیابانی» صادر کرد.
وزیر کشور در مورخ ۳ مهرماه ۱۴۰۱ طی ابلاغیهای به فرماندهی فراجا تاکید کرد که «در مواجهه با زنان حاضر در تجمعات غیرقانونی لازم است تا علاوه بر رعایت جدی حدود و ضوابط، برخوردها مبتنی بر رافت اسلامی و پرهیز از اقدامات قهری غیرضروری و با بهرهگیری حداکثری از نیروهای زن باشد». همچنین، تاکیداتی در ارتباط با برخورد توام با مراعات با دستگیرشدگان زن و استفاده از بازداشت و ارجاع به مرجع قضایی به عنوان آخرین چاره صورت گرفته است.
• اعلام پشتیبانی و حمایت صریح و آشکار مسئولان و سران برخی کشورها از ناآرامیها در ایران؛
• بازیگران خارجی (حامیان و پشتیبانان) در ناآرامیها به این شرح است: برخی دولتهای خارجی بویژه آمریکا، رژیم صهیونیستی، آلمان، انگلیس، فرانسه، کانادا و ...؛ عوامل سازمانها و سرویسهای اطلاعاتی برخی کشورها؛ عناصر متواری و خارجنشین جریانهای ضدانقلاب (تروریستها مانند منافقین و ...)؛ شبکههای اجتماعی؛ شبکههای ماهوارهای ضد ایرانی و بیگانه؛ جریانهای قومگرا، تجزیهطلب و گروهکی آن سوی مرزها؛ کاربران خارجنشین شبکههای اجتماعی پیامرسان (تیم سایبری منافقین و ...).
کمیته ویژه در تحقیقات خود تایید میکند که در جریان ناآرامیهای ۱۴۰۱ در ایران نقش آشکار و پنهان عوامل تروریستی و تکفیری و اراذل و اوباش و مداخله بیگانگان در تخریب و آشوب، به شرح زیر قابل اشاره است:
• بازداشت بیش از ۵۰ نفر از عوامل و مرتبطین گروهک تروریستی منافقین که در تولید اخبار جعلی تحریککننده اغتشاشگران تا سازماندهی ترور و تخریب، حضور مستقیم در صحنههای ناآرامیهای خیابانی و تخریب اموال عمومی، تأمین تجهیزات مختلف برای مقابله با پلیس و مواد محترقه برای به آتش کشیدن اماکن و خودروهای عمومی و شخصی، فعالیت داشتهاند.
• بازداشت بیش از ۷۷ نفر از عوامل گروهکهای تروریستی اعم از کومله، دمکرات، پاک و پژاک که در دو سوی مرزهای غربی کشور مشغول طراحی، سازماندهی و هدایت هستههای آشوبگر برای منطقه غرب کشور بودهاند.
• دستگیری ۵ عضو گروهکهای تکفیری ـ تروریستی همراه با ۳۶ کیلوگرم مواد منفجره که با استفاده از فرصت ناآرامیها، درصدد بمبگذاری در محافل مردمی و نیز در جمع آشوبگران و انتساب انفجارها به طرفهای مقابل، برای تشدید نزاع و درگیری طرفین بودند.
• ۹ تبعه بیگانه از اتباع برخی کشورهای غربی در صحنه ناآرامیها یا در پشتصحنههای توطئه بازداشت شدند.
• شناسایی و بازداشت ۱۶۴ نفر از اراذل و اوباشی که سابقه زندان، خرید و فروش و مصرف مواد مخدر، اوباشگری، تجاوز به عنف و ... را دارا هستند در صحنه ناآرامی ها.
• کشف چندین کارگاه تولید کوکتل مولوتف و تعداد قابلتوجهی کلت کمری، انواع مسلسل، فشنگهای مربوطه و تفنگهای ساچمهزنی از اغتشاشگران.
با توجه به بررسیهای انجام شده، کمیته ویژه بر این باور است اگرچه تجمعات اعتراضآمیز در روزهای اولیه آرام بود، اما با ورود عوامل بیرونی، سرویسهای اطلاعاتی خارجی و گروهکهای تروریستی، به سرعت به سمت و سوی اغتشاش و تخریب انجامید. از اینرو، میتوان گفت جمهوری اسلامی ایران سال گذشته با تجمعات مسالمتآمیز مواجه نبوده، بلکه ورود صدمات زیاد به نیروهای مجری قانون، خسارات بالای وارده به اموال و اماکن خصوصی و عمومی، ایجاد آشوبهای سازمان یافته با دخالت و حمایت برخی کشورهای خارجی از آشوبگران و تحرکات و خرابکاریهای آنها، حاکی از این است که ایران با اغتشاشات تمام عیار مواجه بوده است، اما با هوشیاری مردم شریف و عدم همراهی با اغتشاشگران، دشمنان نظام اسلامی در حصول به اهداف خود ناکام ماندند و از اینرو، باید از ملّت وفادار و متدیّن ایران سپاسگزاری کرد.
توصیهها
با توجه به خسارتهای بالا به اموال و اماکن عمومی و خصوصی و همچنین آسیبهای جسمی و فیزیکی به برخی از مردم و نیروهای مجری قانون و ضرورت جبران تمامی این خسارتها، هرچند مبالغی توسط برخی دستگاهها پرداخت شده است، اما پیشنهاد میشود یک سازوکار متمرکز با تامین اعتبار لازم ایجاد تا در صورت احراز حق، به پرداخت خسارات یا دیه اقدام نماید.
با توجه به اینکه در جریان اغتشاشات تعداد قابل توجهی از نیروهای مجری قانون و برخی از مردم شهید و یا مجروح شدند، پیشنهاد میشود بنیاد شهید و امور ایثارگران در فرایند احراز شهادت و جانبازی آنان تسریع لازم را به عمل آورد.
تقویت آموزش مأموران مجری قانون در ایفای وظایف قانونی مورد توجه ویژه قرار بگیرد. ارتقاء تجهیز پلیس به امکانات و ملزومات مورد نیاز برای انجام وظایف قانونی و مأموریتهای محوله، نظیر لباسهای دوربیندار ماموران یا نصب دوربین در خودروهای گشت، از جمله ضرورتهاست.
با توجه به دخالت تعدادی از کشورهای عمدتا غربی در جریان اغتشاشات، حمله به تعدادی از سفارتخانههای جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور، نقش مخرب شبکههای ماهوارهای ضد ایرانی و شبکههای اجتماعی و هدایت برخی اقدامات خرابکارانه و تروریستی از سوی افرادی که در خارج از کشور مقیم هستند، ضروری است وزارت امور خارجه برنامه فعالی را برای پیگیری سیاسی، حقوقی و قضایی با همکاری معاونت حقوقی ریاست جمهوری طراحی و اجرا نماید.
رویکرد حمایتی از زنان و دختران در فرایند وضع قوانین و مقررات تقویت و توسعه یابد.
بررسیهای کمیته ویژه نشان میدهد نظام قضایی رسیدگی به بیش از ۲۴۴ پرونده با موضوع شکایت مردمی علیه مأموران مجری قانون مرتبط با ناآرامیهای سال ۱۴۰۱ با عناوین اتهامی از جمله ضربوجرح، توهین، تخریب، بازداشت، قتل و... را در دستورکار قرار داده که آمار کلی مربوطه آن، براساس آخرین وضعیت پروندهها تا نیمه بهمن ماه ۱۴۰۲، به شرح ذیل است:
شایان توجه است، علاوه بر پروندههای تشکیل شده در مراجع قضایی، برخوردهای سازمانی نیز با آن دسته از نیروهای مجری قانون که دچار تقصیر یا قصور شدهاند، صورت گرفته است. تا زمان انتشار این گزارش، براساس شکایتهای مردمی واصله به فراجا در ۲۱ مورد با کارکنان برخورد سازمانی شده است.
با توجه به مفاد قانونی در زمینه ضرورت جبران خسارت و همچنین اراده جمهوری اسلامی ایران برای جلوگیری از هرگونه نقض حقوق شهروندان، اقدامات مختلفی در جهت پرداخت خسارات و دیه به بازماندگان جانباختگان، مصدومین و مجروحین و آسیبدیدگان توسط دستگاههای ذیربط از جمله وزارت دادگستری، فراجا، وزارت کشور انجام شده است.
• مطابق با دستورالعمل مصوب ۱۴۰۱/۰۷/۲۷ شورای امنیت کشور در بررسی وضعیت جانباختگان مقرر شد که به جانباختگان ناآرامیهای سال ۱۴۰۱ دیه یا خسارات لازم پرداخت شود. بر این اساس، مقرر شد در مرحله اول به ۱۲۲ نفر مبالغی از یک میلیارد ریال تا پنج میلیارد ریال پرداخت شود (۹۹ نفر مشمول دریافت پنج میلیارد ریال و ۲۳ نفر مشمول دریافت ۱ میلیارد ریال شدند). تا زمان تهیه گزارش کمیته ویژه، مبلغ ۱۸۳.۶۸۷.۰۰۰.۰۰۰ ریال به ۳۷ خانوار پرداخت شده و این فرایند همچنان ادامه دارد.
• تا زمان انتشار گزارش کمیته ویژه، توسط وزارت دادگستری مبلغ ۴۱۳۸۴۶۱۰۹۰۰۰ ریال به ۳۳۴ نفر از مصدومین ناآرامیهای سال ۱۴۰۱ به عنوان دیه و هزینه درمانی پرداخت شده است و این فرایند همچنان ادامه دارد.
• تا زمان انتشار گزارش کمیته ویژه، مبلغ ۶۶۲۳۶۸۹۵۷۴ ریال به ۲۸ نفر از مصدومین ناآرامیهای سال ۱۴۰۱ توسط دستگاههای ذیربط به عنوان دیه و هزینه درمانی پرداخت شده است و این فرایند همچنان ادامه دارد.
• تا زمان تهیه گزارش کمیته ویژه، مبلغ ۴۷۶,۳۷۰,۳۷۲,۵۸۰ ریال از سوی نیروهای مجری قانون به عنوان دیه برای جبران خسارت به برخی آسیب دیدگان یا بازماندگان آنها به عنوان شاکی پرداخت شده است.
• تا زمان تهیه گزارش کمیته ویژه، تعداد ۵۹۲ تن از کارکنان فراجا در جریان ناآرامیهای سال ۱۴۰۱ نسبت به ورود خسارات مالی و فیزیکی طرح شکایت کردهاند. از مجموع این گزارشها، ۴۰۰ مورد خسارت جسمی و ۱۹۲ مورد خسارت مالی گزارش شده است. از مجموع این شکایتهای وارده، ۵۸۴ مورد احراز و تعداد ۸ مورد احراز نشده است. مجموع خسارتهای پرداختی در این بخش ۵۵ میلیارد و ۲۴۰ میلیون ریال بوده است.
ریشهها و عوامل بروز ناآرامیها
کمیته ویژه با لحاظ نظرات پژوهشگران و اساتید دانشگاه در حوزههای مختلف مبنی بر تاثیر برخی زمینههای اقتصادی ناشی از تحریمهای یکجانبه و سایر عوامل فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و امنیتی بر ناآرامیهای سال ۱۴۰۱، در مجموع به این نتیجه رسید آنچه که جمهوری اسلامی ایران در سال گذشته با آن مواجه شود، پروژه برنامهریزی و طراحیشده از سوی بعضی کشورهای خارجی بر بستر سوءاستفاده آنان از مطالبات مردمی بوده است.
کمیته ویژه از شواهد، قرائن و نظرات کارشناسان دریافت که القاء «کشته شدن» مهسا امینی در مقر پلیس امنیت عمومی بدون ارائه ادلّه و شواهد و قرائن مستدل و متقن بوده و گویای آن است که دشمنان ایران همواره ظرفیتهای خود را برای ضربه زدن به ج.ا.ایران آماده نگه داشته و از این واقعه حداکثر سوءاستفاده را در راستای اهداف از قبل طراحی شده به عمل آوردند.
کمیته ویژه در بررسیهای خود به این نتیجه رسیده است که نقش بیگانگان، تحریکات و تحرکات برخی دولتها در تداوم و تشدید اعتراضات در ناآرامیهای سال ۱۴۰۱ محرز است. این کمیته از جمله به یافتههای ذیل در حوزه تاثیر علل خارجی در ناآرامیها دست یافته است:
• نقش آفرینی و هدایتگری مراکز و مؤسسات وابسته به دولتهای متخاصم و سرویسهای اطلاعاتی خارجی در تجمعات اعتراضی و ایجاد التهابات داخلی؛
• نقش آفرینی برخی کشورها و دیپلماتهای آنها در رصد و پایش میدانی روند اعتراضات، خط دهی میدانی در راستای تعمیق و تشدید اعتراضات، فعالیت تحریکآمیز رسانهای با هدف بالا بردن انتظارات و مطالبات مردم، شبکهسازی در داخل کشور به منظور تبدیل مطالبات به اعتراضات و پیریزی و اجرای عملیات پنهان در راستای سوق دادن اعتراضات به آشوبهای خیابانی؛