📢 میلاد حُسن مجسّم بر زبان پیغمبر خاتم
✏️ امام خامنهای: میلاد امام مجتبی، امام حسن (علیه الصّلاة و السّلام)؛ حُسن مجسّم بر زبان پیغمبر خاتم (صلّی الله علیه و آله) که این نام را ایشان بر روی این مولود گذاشتند -و این خیلی با عظمت است، خیلی مهم است که پیغمبر این بزرگوار را، این کودک مبارک را «حسن» بنامند- انشاءالله بر همهتان مبارک باشد.
🌙 #بهار_معنویت | روز پانزدهم ماه مبارک رمضان
من بارها اعلام کردهام که با هیچکس در هر مرتبهای باشد عقد اخوت نبستهام.
چهارچوب دوستی من در درستی راه هر فرد نهفته است. دفاع از اسلام و حزبالله اصل خدشهناپذیر سیاست جمهوری اسلامی است.
ما باید مدافع افرادی باشیم که منافقین سرهاشان را در مقابل زنان و فرزندانشان در سر سفرۀ افطار گوش تا گوش بریدند. ما باید دشمن سرسخت کسانی باشیم که پروندههای همکاری آنان با امریکا از لانۀ جاسوسی بیرون آمد. ما باید تمام عشقمان به خدا باشد نه تاریخ.
کسانیکه از منافقین و لیبرالها دفاع میکنند، پیش ملت عزیز و شهید دادۀ ما راهی ندارند. اگر ایادی بیگانه و ناآگاهان گول خورده که بدون توجه بلندگوی دیگران شدهاند، از این حرکات دست برندارند، مردم آنها را بدون هیچگونه گذشتی طرد خواهندکرد!
● حضرتامام خمینی (ره) / ۲ فروردین ۱۳۶۸
⎙ ۶ فروردین ماه | سالروز عزل آقای منتظری از قائم مقامی رهبری توسط امام خمینی (ره)
در جنگهای جدید، معیار طرف برنده، تفسیر پیروزی از نظر مهاجم مهم نیست بلکه مهم، تفسیر شکست از نظر مدافع است.
🔹بنابراین در این جنگها، مفهوم پیروزی در صلح جانشین پیروزی در جنگ میگردد.
🔸پیروزی در صلح به معنای تثبیت دستاوردهای نظامی مدافع و اعمال شرایط مورد نظر بر حریف برای پایان جنگ است.
🔹بنابراین برای پیروزی در صلح، چه بسا بیش از ابزارهای نظامی، این ابزارهای سیاسی، مدنی، رسانهای و فرهنگی هستند که میتوانند در تحقق هدف ما موثر باشند.
🔸این در حالی است که تخریب سیستماتیک با حداکثر کردن قدرت آتش نظامی بر پایه آتش توپخانه و جنگنده شاید تنها ابزار رژیم صهیونیستی در جنگ فوق است که حاکی از جنگیدن رژیم به سبک جنگ جهانی دوم است.
🔹در همین راستا، تصویب قطعنامه امروز سازمان ملل و همچنین خروج گدعون سائر از دولت رژیم صهیونیستی که میتواند ناپایداری سیاسی در رژیم را تشدید کند در قالب بخشی از هدف اصلی مقاومت، یعنی یافتن راهی برای فشار سیاسی موثر بر رژیم تا حصول آتشبس و حفظ حماس قرار میگیرد.
💠 جنگ رسانهای
رهبر معظم انقلاب در دیدار جمعی از شاعران فرمودند«امروز تأثیر رسانهها در عقب راندن دشمن بیشتر از موشک و پهپاد است.هرکس رسانه قویتر داشته باشد در اهدافی که دارد موفقتر خواهد بود»
🔶 در گذشته بشر تصور میکرد که بمبهای اتمی قویترین و مخربترین سلاحها هستند، اما امروز به تجربه ثابت شده است که قویترین و تاثیرگذارترین سلاح، رسانه است و نه بمب اتم، زیرا بر خلاف بمبها و سلاحها که افراد را حذف میکنند، رسانه میتواند افراد را از جبهه روبرو حذف و به جبههی خودی بیفزاید. لذا رسانه با کمترین هزینه ، بالاترین بهرهبرداری را برای صاحبان خود به ارمغان میآورد.اندیشکده رند معتقد است در جنگ فردا(امروز) کسی که بزرگترین بمبها را داشته باشد پیروز نیست، بلکه کسی که بهترین روایت را دارد پیروز جنگ است.
✅ کشورها و قدرتهای سلطهگر با بهرهگیری از بیشترین حجم اطلاعات و انتقال آنها، اهداف خود را در خارج از مرزهای سرزمینی جستجو میکنند و به همین منظور رسانههای قدرتمندی برای انتقال اطلاعات و تفکرات استعماری خود به مردم کشورهای مختلف جهان راهاندازی میکنند که هر روز تعداد آنها در حال افزایش است. اکنون به جرأت میتوان گفت که حفظ و گسترش قدرت استکباری نظام سلطه به حضور و ظهور رسانههایشان در این دنیای دیجیتال وابسته است.جنگ، جنگ رسانهای است؛ هر کس رسانهی قویتری داشته باشد، در اهدافی که دارد، موفّقتر خواهد بود.
*نگاهی مختصر،
به سیره امام حسن مجتبی علیه السّلام
🖊 پاسخ امام حسن مجتبی(ع) به حُجر درباره علت صلح با معاویه:
«دیدم اکثر مردم طالب صلح هستند و از جنگ بیزارند و از سویی دوست نداشتم آنها را بر چیزی[جنگ] مجبور کنم که آن را دوست ندارند، برای حفظ جان شیعیانم از جنگ کناره گرفتم.»
✍️ (اخبار الطوال دینوری، ص۲۲۰)
*عاقبت فحاشی به امام حسن(ع)
✅مردي از اهل شام نقل میکند:
روزي به مدينه وارد شدم و شخصي را با چهرهاي آرام و نيکو ديدم که بسيار آراسته بود.
درباره نام آن شخص پرسيدم،گفتند:
"او حسن بن علي است."
با شنيدن نام "علي" خشمي سوزان سراپاي وجودم را گرفت و به سمت حسن بن علي رفتم و پرسيدم:
تو فرزند علي هستي؟
پاسخ داد: "آري"
با تاييد او، سيل دشنام و ناسزا بود که از دهانم سرازير شد و هر چه ميتوانستم به او و پدرش گفتم.
وقتي فحش هايم تمام شد،حسن بن علي با مهرباني از من پرسيد:
آيا غريب هستي؟!
گفتم:
"آري،از شام مي آيم."
فرمود:
"با من بيا،اگر مسکن نداري،به تو مسکن ميدهم.اگر پول نداري،به تو کمک ميکنم و اگر نيازمندي، بي نيازت ميسازم."
من خجالت زده و شرمسار،از او جدا شدم در حالي که در روي زمين، کسي محبوبتر از حسن بن علی نزد من نبود.
(الکامل في الادب ، جلد ۱،صفحه ۲۳۵،
کامل مبرد و مناقب ابن شهرآشوب و...)
‼️اگر با دشمنشان اینگونه اند
⁉️با دوستشان چگونه اند
✅«ولید بن عقبه» ، کینه و دشمنی سختی با امام علی علیهالسلام داشت. او در جنگ جمل و صفین، با امیرالمومنین جنگیده بود.
امام حسن مجتبی علیه السلام یک روز متوجه شدند که ولید بیمار است و به عیادت ولید رفتند.
ولید در پاسخ به بزرگواری امام حسن علیهالسلام گفت:
«از همه کارهای خود توبه میکنم ولی از آنچه که میان من و پدرت بود، توبه نخواهم کرد»
امام حسن علیه السلام ، نه تنها سکوت کردند و پاسخی به گستاخی ولید ندادند، بلکه هدایایی را هم برای ولیدبنعقبه فرستادند!
📚حیاة الامام الحسن، جلد ۲، صفحه ۲۸۸
📚شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، جلد ۱، صفحه ۳۶۴
🟣 اسلام گرسنگی جانداری را تحمل نمیکند، حتی اگر یک سگ ولگرد باشد!
♦️ نجیح گوید: دیدم امام حسن علیهالسلام غذا میخورد و سگی مقابلش بود. هر لقمهای که حضرت میل میکرد، لقمهای نیز برای سگ میانداخت. عرض کردم: ای فرزند رسول خدا آیا این سگ را برانم؟!
فرمود: رهایش کن! از خدا حیا دارم که طعامی بخورم و جانداری مقابلم ایستاده باشد و به آن غذا ندهم.
دین و مکتبی که یک حیوان را نمیتواند گرسنه ببیند و بیاعتنا باشد، چگونه ممکن است به فقر فقیران و گرسنگی بیچارگان و محرومیت محرومان رضایت دهد و آن را تقدیر الهی بداند❓
والله که اینگونه نیست، اسلام گرسنگی جانداری را تحمل نمیکند حتی اگر یک سگ ولگرد باشد.
📚 مسند امام مجتبی علیهالسلام
🔴 نواب، رئیس هیئت امنای دانشگاه ادیان و مذاهب: رهبری در دیدار خبرگان به کسانی که عامل بروز اختلاف بودند، توپیدند
🔴 آقا صدها بار نقش اصلی مردم در اقتصاد را تکرار کردند/ سوئیس بیشتر از هفت وزیر ندارد و بقیه کارها دست مردم است
🔴 دولت فقط باید تسهیلگر باشد نه اینکه در امور مداخله کند/ عراق از ما در حال جلو افتادن است چون بر بازار خصوصی تکیه میکند
🔴 کاهش ارزش پول ملی نباید باعث شود کشور را ترک کنیم و بگوییم ایران دیگر درست نمیشود
🔴 تحلیلگران، افراد و جناحهای پیروز و شکستخورده، خودشان را مساوی با کل کشور میدانند/ هیچ شخص حتی رئیس جمهور مساوی با کل کشور نیست
🔻 حجت الاسلام و المسلمین سید ابوالحسن نواب به جماران گفت: ما باید در لایهها فرق بگذاریم و بگوییم: حزب، گروه، جناح، دوست و برادر من برنده یا بازنده شد، این ربطی به کلیت حکومت و نظام ندارد، کلیت کشور و حاکمیت باید محفوظ بماند و نارضایتیها نباید بر آن سطح تاثیر بگذارد.
🔻بردن یا باختن در انتخابات مجلس یا ریاست جمهوریت مساوی با کل کشور نیست./
.:
یکی از زیباترین شعرهای
دیوان شمس از مولانای جان :
ای اشک، آهسته بریز که غم زیاد است
ای شمع ، آهسته بسوز که شب دراز است
امروز کسی محرم اسرار کسی نیست
ما تجربه کردیم، کسی یار کسی نیست .
هر مرد شتر دار اویس قرنی نیست
هر شیشه ی گلرنگ عقیق یمنی نیست
هر سنگ و گلی گوهر نایاب نگردد
هر احمد و محمود رسول مدنی نیست
بر مرده دلان پند مده خویش نیازار
زیرا که ابوجهل مسلمان شدنی نیست
با مرد خدا پنجه میفکن چو نمرود
این جسم خلیل است که آتش زدنی نیست
خشنود نشو دشمن اگر کرد محبت
خندیدن جلاد ز شیرین سخنی نیست
جایی که برادر به برادر نکند رحم
بیگانه برای تو برادر شدنی نیست
صد بار اگر دایه به طفل تو دهد شیر
غافل مشو ای دوست که مادر شدنی نیست
یا الله:
زین دوره اگر باز سلیمان بنهد رخ ؛
هم شأ نیت و حکمت رهبر شدنی نیست
🌎🌎🌎
💠 نیاز هست امروز نسل جدید این نامه تاریخی امام راحل به شیخ ساده لوح را بخوانند.
🔹سالروز نامه تاریخی امام خمینی(ره) در عزل منتظری از قائم مقامی رهبری
بسم الله الرحمن الرحیم
جناب آقای منتظری
با دلی پرخون و قلبی شکسته چند کلمهای برایتان مینویسم تا مردم روزی در جریان امر قرار گیرند. شما در نامه اخیرتان نوشتهاید که نظر تو را شرعاً بر نظر خودم مقدم میدانم، خدا را در نظر میگیرم و مسائل را گوشزد میکنم. از آنجا که روشن شده است که شما این کشور و انقلاب اسلامی عزیز مردم مسلمان ایران را پس از من به دست لیبرالها و از کانال آنها به منافقین میسپارید، صلاحیت و مشروعیت رهبری آینده نظام را از دست دادهاید.
شما در اکثر نامهها و صحبتها و موضعگیریهایتان، نشان دادید که معتقدید لیبرالها و منافقین باید بر کشور حکومت کنند. بهقدری مطالبی که میگفتید دیکتهشده منافقین بود که من فایدهای برای جواب به آنها نمیدیدم، مثلاً در همین دفاعیه شما از منافقین تعداد بسیار معدودی که در جنگ مسلحانه علیه اسلام و انقلاب محکوم به اعدام شده بودند را منافقین از دهان و قلم شما به آلاف و الوف رساندند و میبینید که چه خدمت ارزندهای به استکبار کردهاید.
در مسأله مهدی هاشمی قاتل، شما او را از همه متدینین متدینتر میدانستید و با اینکه برایتان ثابت شده بود که او قاتل است، مرتب پیغام میدادید که او را نکشید. از قضایای مثل قضیه مهدی هاشمی که بسیار است و من حال بازگو کردن تمامی آنها را ندارم. شما از این پس وکیل من نمیباشید و به طلابی که برای شما پول میآورند بگویید به قم منزل آقای پسندیده و یا در تهران به جماران مراجعه کنند.
بحمدالله از این پس شما مسأله مالی هم ندارید. اگر شما نظر من را شرعاً مقدم بر نظر خود میدانید، که مسلماً منافقین صلاح نمیدانند و شما مشغول به نوشتن چیزهایی میشوید که آخرتتان را خرابتر میکند، با دلی شکسته و سینهای گداخته از آتش بیمهریها با اتکا به خداوند متعال به شما که حاصل عمر من بودید چند نصیحت میکنم دیگر خود دانید:
۱. سعی کنید افراد بیت خود را عوض کنید تا سهم مبارک امام بر حلقوم منافقین و گروه مهدی هاشمی و لیبرالها نریزد.
۲. از آنجا که سادهلوح هستید و سریعاً تحریک میشوید در هیچ کار سیاسی دخالت نکنید، شاید خدا از سر تقصیرات شما بگذرد.
۳. دیگر نه برای من نامه بنویسید و نه اجازه دهید منافقین هرچه اسرار مملکت است را به رادیوهای بیگانه دهند.
۴. نامهها و سخنرانیهای منافقین که بهوسیله شما از رسانههای گروهی به مردم میرسید؛ ضربات سنگینی بر اسلام و انقلاب زد و موجب خیانتی بزرگ به سربازان گمنام امام زمان (روحی له الفدا) و خونهای پاک شهدای اسلام و انقلاب گردید، برای اینکه در قعر جهنم نسوزید خود اعتراف به اشتباه و گناه کنید، شاید خدا کمکتان کند.
والله قسم، من از ابتدا با انتخاب شما مخالف بودم، ولی در آن وقت شما را سادهلوح میدانستم که مدیر و مدبر نبودید، ولی شخصی بودید تحصیلکرده که مفید برای حوزههای علمیه بودید و اگر اینگونه کارهایتان را ادامه دهید مسلماً تکلیف دیگری دارم و میدانید که از تکلیف خود سرپیچی نمیکنم. والله قسم، من با نخست وزیری بازرگان مخالف بودم ولی او را هم آدمی خوبی میدانستم. والله قسم، من رأی به ریاست جمهوری بنیصدر ندادم و در تمام موارد نظر دوستان را پذیرفتم.
سخنی از سر درد و رنج و با دلی شکسته و پر از غم و اندوه با مردم عزیزمان دارم: من با خدای خود عهد کردم که از بدی افرادی که مکلف به اغماض آن نیستم هرگز چشمپوشی نکنم. من با خدای خود پیمان بستهام که رضای او را بر رضای مردم و دوستانم مقدم دارم؛ اگر تمام جهان علیه من قیام کنند دست از حق و حقیقت برنمیدارم. من کار به تاریخ و آنچه اتفاق میافتد ندارم؛ من تنها باید به وظیفه شرعی خود عمل کنم. من بعد از خدا با مردم خوب و شریف و نجیبمان پیمان بستهام که واقعیات را در موقع مناسبش با آنها در میان گذارم. تاریخ اسلام پر است از خیانت بزرگانش به اسلام؛ سعی کنند تحت تأثیر دروغهای دیکتهشده که این روزها رادیوهای بیگانه آن را با شوق و شور و شعف پخش میکنند، نگردند. از خدا میخواهم که به پدر پیر مردم عزیز ایران صبر و تحمل عطا فرماید و او را بخشیده و از این دنیا ببرد تا طعم تلخ خیانت دوستان را بیش از این نچشد. ما همه راضی هستیم به رضایت او؛ از خود که چیزی نداریم، هرچه هست او است.
والسلام
یکشنبه ۶۸/۱/۶
روح الله الموسوی الخمینی
🦋🦋
از رقص کلمات تا رقص خون
✍..حبیب جهان آرا
از آن روزی که انسان برای دست یابی به مقصودش ، کلمات را پرتاب ، و سپس آنها را برای رسیدن به خواسته هایش معنا دار کرد ، کلمات در رهیافت به مطلوب رقصیدند و همواره در کنار رقص کلمات در نظام هستی ، خون هم رقصید و آنگاه که انسان به شمه ای از معرفت دست پیدا کرد و کلمات را بار معنی بخشید هم کلمات به رقص در آمدند و هم خون رقصید و این جنبش حکایت گر بهم پیوستگی میان درک مفاهیم از رقص کلمات تا خروشیدن خون است . از پدیده هایی که بواسطه دست آفرینش به جنبش و رقص در می آیند و منجر به رقص خون می گردند کلمات هستند و با چیدمان و رقص کلمات چنان معجزه ای خلق می گردد که اثر گذاری آن کمتر از اثر روح بخش حیات در نسیم بهاری پس از خواب زمستانی بر پهنه طبیعت نیست ، و چه جانهایی که در حلقه چنین رقصی خود را به مسلخ عشق رسانده اند و در آن وادی فرحبخش ، خود را به قربانگاه سپرده و بر جریده تاریخ دوام ، ماندگار شده اند، تا جایی که خود نظاره گر رقصیدن خون خویش بوده اند . یکی از کسانی که با خون خویش وضو ساخته و جلوه حق را در آن تراژدی اندوهناک می دیدند ، حسین بن منصور حلاج بود آنگاه که او را به سبب رقص کلماتی که از منشاء روانش برون داده می شد و از آنجایی که مفاهیم برخاسته از رقص کلماتش را نمی فهمیدند وی را به دار آویختند و پس از بریدن دست و پایش به او گفتند چه حالی دارید او گفت من خشنود و خندانم و من جز خدای نمی بینم و به این سرنوشت شادمان و خوشحالم . چند روز پیش شعری را در مطلبی دیدم که بر روانم بسی تاثیر گذار بود که نتوانستم منفعلانه از کنار ان بگذرم . واقعا تاثیر گذار بود چنان که اشکم را جاری نمود . و آنچه برایم مهم بود رقصان کلمات این شعر بر جای خود بود که روان من را چنگ می زد و آن شعر از شاعر ناشناخته ای بود که در آن روزگاران چاشنی معرفتی از جنس عشق به معشوق حقیقی را بر سفره دلها بنهاد . *سیصد گل سرخ ، یک گل نصرانی... ما را زسر بریده می ترسانی؟* *ما گر ز سر بریده می ترسیدیم ... در محفل عاشقان نمی رقصیدیم* به رقص در آمدن کلمات در جای جای خود شوری را می آفریند که در افق آرمان خواهی منجر به رقص خون می گردد این شعر شلاق بدست بر ملاج آدمهای بیدار ، بیانگر حکایت ( هووارد باسکرویل ) معلم 24 ساله مدرسه آمریکایی مموریال تبریز است که در نهضت مشروطه به سپاه ستارخان می پیوندد و علی رغم ممانعت کنسول آمریکا از پیوستن وی به جمع مبارزان ایرانی با بیان این جمله که *تنها فرق من با این مردم ، زادگاهم است و این فرق بزرگی نیست* این رقص کلمات خونها را به جنبش وامی دارد و در نهایت جانها را به مسلخ عشق می کشاند تا در رکاب انسانیت خونها ریخته و به رقص در آید که در نهایت هووارد باسکرویل جان خویش را در طبق اخلاص می گذارد و در راه دفاع از انسانیت به شهادت می رسد . آری ؛ گاهی بار معانی واژگان در ترکیب جملات را ، هیچ ترازوی به وزن نمی کشاند زیرا عیاری برای وزن در معنا و مفاهیم آنها وجود ندارد و اینجاست که هر گاه کلمات در ریل و یا مسیر خود به رقص در می آیند چه محشری را که برپا نمی کنند تا جایی که نویسنده و خواننده خود را از فرش به عرش می کشانند. بیاد دارم فضای جنگ هشت ساله قرن معاصر را که در آن روزگار جوانان سرزمین من برای دفاع از وطن با تاثیر پذیری از ادبیات احساسی و مبتنی بر پاکی و صداقت آن زمانه شتابان به جنگ می شتافتند و برای دفاع از کیان این مملکت خود را به هر مهلکه ای می انداختند و آن تاثیر پذیری غالبا ناشی از ادبیات غالب در آن ایام بود یعنی رقص کلمات و در پی آن رقص خون . آن شوریدگی و به مسلخ عشق رفتن هر چند بهایش از دست ندادن یک وجب از خاک وطن بود اما در دامن رقص کلمات و فرو افتادن در رقص خون بود . اما چه زود آن رقص کلمات آغوشته با رقص خون به فراموشی سپرده شد که گویا هرگز چنان رویدادی در تاریخ اتفاق نیفتاده است. آیا این امید را هست که مردم ما در چنان حال و هوایی قرار بگیرند؟ . نمی دانم شور خود را چگونه با کلک خویش بر دفتر بچکانم اما امیدوارم در این واپسین دشواریها مردم ما بخود آیند و از عبور نمودن حسین ع از همه چیز خود بپاس داشت آزادگی در کربلا و از وضوی با خون حلاج در تجلی عشق به معبود خود و از جان فشانی هووراد باسکرویل آمریکایی در ره انسانیت درس عبرت گرفته و در مسیر شکوفایی احساسات مبتنی بر خرد گرایی در راه رهایی از انچه انسانیت را به پلشتی می کشاند قرار بگیرند .