eitaa logo
این عماریون
372 دنبال‌کننده
238.8هزار عکس
64.7هزار ویدیو
1.4هزار فایل
کانال تحلیلی درباب مسائل سیاسی واجتماعی https://eitaa.com/joinchat/2102525986Cbab1324731
مشاهده در ایتا
دانلود
میلادی-كه تقریبا با دهه ی 1340 و 1350 خورشیدی مطابق است-تلاشی در راه تحول در ساختار سیاسی صورت نگرفت. نظام سیاسی همانند زمان رضا شاه بر سه پایه ی ارتش، بوروكراسی و دربار استوار بود و مشاركت سیاسی برای اقشار و طبقات مختلف جامعه به علت فقدان نهادهای دموكراتیك تا حد زیادی بسته شده بود. نقش احزاب كه به حزب طرفدار شاه محدود می شدند تنها صوری بود و با تشكیل حزب رستاخیز این نقش صوری نیز برعهده ی این حزب قرار گرفت. همگام با رشد طبقه ی متوسط جدید كه مستلزم آن رشد نهادهای دموكراتیك و آزادی فضای سیاسی بود و در شرایط فقدان آزادی های سیاسی، نیروهای مخالف از چپ گرا تا ملی گرا و مذهبی و میانه رو را به فعالیت مخفی واداشت و به نوعی آنها را به نوعی اتحاد غیر رسمی در برابر شاه رهنمون ساخت. «محسن میلانی» در كتاب «شكل‌گیری انقلاب اسلامی» نیز معتقد است در دهه‌های 1960 و 1970 رژیم شاه به اجرای پروژه ی توسعه ی گسترده‌ای دست زد كه در نهایت توسعه ی نامتوازن حوزه‌ های اقتصاد و سیاست یعنی نوسازی اولی بدون تغییر ماهیت دومی را به همراه داشت. این كتاب مدعی است كه با نگاه نظری و چارچوب مفهومی كل گرایانه به انقلاب ایران پرداخته است؛ انقلابی كه توانست در كمتر از دو سال طومار رژیم پر قدرت شاه كه قدرتمندترین دولت منطقه و مورد اعتماد ترین آنها برای آمریكا بود در هم بپیچد. نویسنده ی كتاب اعتقاد دارد انقلاب به خودی خود رخ نمی دهد بلكه باید آنها را به وجود آورد. كتاب در برشمردن دلایل وقوع انقلاب عوامل متعددی را بیان می كند؛ مذهب شیعه، اعطای آزادی های سیاسی ، اتحاد و نزدیكی شبكه ی سنتی و سازمان یافته ی روحانیون و بازار، نوسانات قیمت نفت و ركود ناگهانی بعد از دوره ای توسعه و پیشرفت، اصلاحات از بالا و مقاومت مردمی از پایین و وقوع حادثه ی 15 خرداد 1342 (ژوئن 1963) مخالفت ها با اصلاحات ارضی و لایحه ی انجمن های ایالتی و ولایتی و نقش رهبری امام در سال 1342 و بعد از آن را عنوان می كند. كتاب اعتقاد دارد مقوله هایی در زمینه ی توسعه اقتصادی، سیاسی و ساختار طبقاتی ایران، پویش های تحرك اجتماعی، سیاست سركوب شاه و فعالیت های سازمان اطلاعات و امنیت كشور (ساواك) و حضور و نفوذ برخی تشكیلات ماركسیستی در كنار فعالیت جبهه ی ملی را از دیگر دلایل تقویت و وقوع انقلاب در سال 1357 بیان كرده است؛ ضمن اینكه افزایش درآمدهای نفتی رفاه و توسعه اقتصادی ابتدای دهه ی 1970 و نحوه ی هزینه كرد این درآمدها برای گسترش مصرف و هزینه های نظامی بدون توجه به آینده اقتصاد و سپس ركود اقتصادی در نیمه ی دوم دهه ی 1970 در كنار سیاست حقوق بشر كارتر و تحرك های انقلابی در دو سال آخر رژیم شاه و بیطرفی ارتش و خروج شاه زمینه های عملی انقلاب را مهیا ساخت. نویسنده در بخش نتیجه گیری كتاب در صفحه ی 433 نوشت: انقلاب اسلامی سال 1979 ایران یكی از چرخه های تاریخچه ی طولانی ایران را كه با جنبش مشروطیت آغاز شده بود خاتمه داد. اقتصاد ایران در ابتدای قرن 20 تاحدودی مدرنیزه شد اما نظام سیاسی صورت قدیمی مستبد و غیر پاسخگوی خود را داشت و رژیم خود را از توده ی مردم جدا كرده بود و از ایجاد نهادهای سیاسی پایا، ناتوان بود. شكافی میان قابلیت نهادسازی رژیم شاه و نیروهای مولد روبه رشد جامعه ایجاد شد كه نخست به دلیل ركود اقتصادی بعد از شكوفایی همراه با آزاد سازی فضای سیاسی و دوم تضعیف پیوند حمایتی واشنگتن از تهران همراه شد. انقلاب اسلامی ایران فوران آتش زیر خاكستر رنج ها و نارضایتی های ملت ناشی از پیامدهای تحول اساسی تحمیلی خاندان پهلوی بر آنان بود و به همین دلیل بخش قابل توجهی از مردم شامل طبقات اجتماعی و اقتصادی مختلف، از انقلاب حمایت كردند. ***نظرها و تحلیل های غیر فراگیر افزون بر نظرهای فوق كه دارای حامیان بسیاری هستند و بیشتر نیز از چارچوبی نظری به نسبت محكمی برخوردارند، برخی تحلیل ها نیز وجود دارند كه دلایل دیگری را برای تشدید یا وقوع انقلاب اسلامی سال 1357 عنوان می كنند و برخی نیز تحلیل شخصی یا میدانی محسوب می شوند. محمدرضا شاه در كتاب «پاسخ به تاریخ» علت وقوع انقلاب و سرنگونی سلطنتش را در «دسیسه ی دولت های غربی» جستجو می كند. وی به طور كلی كتاب خود را بر اساس نظریه ی توطئه پیش برده است. «فریدون هویدا» برادر نخست وزیر سابق ایران «امیر عباس هویدا» در كتاب «سقوط شاه» دلایلی همچون ساختار دیكتاتوری رژیم شاه و اشتباه های شخصی وی را به عنوان مهمترین عامل در وقوع انقلاب ذكر می كند. وی همچنین فساد مالی، اختناق، فساد اخلاقی، افراط در خرید اسلحه، زوال اقتصادی، سیستم تك حزبی و دست كم گرفتن قدرت مذهبی و روحانیون را از دیگر عوامل زمینه ساز انقلاب می داند. البته یكی دیگر از دلایلی كه چندان حامی عمده ای ندارد تشدید فشارهای خارجی برای كاهش فشارهای پلیسی در جامعه ی ایران بوده است. با توجه به نفوذ ایالات متحده ی آمریكا در
ایران، تغییر در جهت گیری های آمریكا برای ایران پیامدهای مستقیم و غیر مستقیمی را در بر داشت. در سال 1976 جیمی كارتر دموكرات به ریاست جمهوری آمریكا انتخاب شد. او در مبارزات انتخاباتی اش، حقوق بشر را به عنوان ایدئولوژی خود در مقابل سوسیالیسم عنوان كرد و بر لزوم رعایت حقوق بشر در كشورهای مختلف به عنوان معیار رابطه ی آمریكا با آنها مورد تاكید قرار داد. كارتر با شروع دوره ی ریاست جمهوری اش همین رویكرد را نیز دنبال كرد و حكومت ایران را برای لیبرالیزه كردن سیاست ها و توجه به ارزش های دموكراتیك تحت فشار قرار داد. با این فشارها مخالفان شاه تشویق شدند و مخالفت خود را آشكارا ابراز كردند و بسیاری از زندانیان سیاسی آزاد شدند. از آبان 1356 نخستین اعتراض ها از دانشگاه ها شكل گرفت و بعد از چاپ مقاله ی توهین آمیز در روزنامه ی اطلاعات در دی ماه همان سال، تظاهرات گسترش بیشتری یافت و تا سقوط رژیم پهلوی ادامه یافت. برخی تحلیل گران وقوع انقلاب ایران را به منافع گروهی، طبقاتی سازمانی مربوط می دانند كه در این میان «میثاق پارسا» نقش بازار را بسیار گسترده می داند. «والنتین مقدم» نیز در مقاله ای انقلاب ایران را پوپولیستی دانست و جنبه های ضد استبدادی و ضد امپریالیستی آن را بسیار مهم عنوان كرد؛ اما پیروزی انقلاب را مرهون گستردگی آن و مشاركت علما، روشنفكران غیر مذهبی، تجار، بازاریان، كارگران، فقرای شهرنشین، دهقان ها و اقلیت های قومی و زنان می داند. « نیكی آر كدی » در كتاب «ریشه های انقلاب » تحولات سیاسی و اجتماعی را در كنار تحولات فكری و ایدئولوژیك برای تبیین انقلاب بكار می گیرد و شكوفایی اقتصادی، سركوب سیاسی و سلب آزادی ها را زمینه ساز انقلاب می داند. وی تفكر شیعی و جنبه ی انقلابی و رادیكال آن به همراه مشكلات اقتصادی سال قبل از انقلاب را نیز مهم می داند. گرچه نمی توان یك دلیل را برای انقلاب ایران ذكر كرد اما در نهایت باید گفت انقلاب 1357 ایران چیزی نبود جز اجرای خواست مردم برای تغییر شرایطی كه در آن هیچ پناهگاهی برای بیان دردها و نارضایتی های خود نداشتند. همه ی اقشار مردم ایران هر یك بنا به انگیزه و دلیلی به دنبال تغییر وضع موجود و بهبود اوضاع خود و كشورشان بودند و در این رهگذر رهبری امام(ره) را نزدیكترین مسیر برای رسیدن به اهدافشان دیدند. *از: حسین عباسی نسب (گروه پژوهش های خبری) پژوهش**9130**2054 *منابع -«كتاب انقلاب ایران و بازتاب جهانی آن» نوشته جان اسپوزیتو. ترجمه محسن شانه چی، انتشارات باز، 1382 . -«شكل گیری انقلاب اسلامی ایران» نوشته محسن میلانی. ترجمه مجتبی عطار زاده – انتشارات گام نو، 1385 . -«ایران بین دو انقلاب» یرواند آبراهامیان. ترجمه احمد گل محمدی و محمد ابراهیم فتاحی، نشر نی، 1384. -«كتاب انقلاب اسلامی زمنیه ها و پیامدها» نوشته منوچهر محمدی. نشر معارف، سال 1384. -جزوه آموزشی دانشكده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران حاوی طرح پژوهش خانم حمیرا مشیرزاده. -مقاله «مروری بر نظریه های انقلاب در علوم اجتماعی » نوشته حمیرا مشیرزاده- مجله راهبرد شماره 9 – بهار 1375 .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅ ۵ دلیل زود خوابیدن⇩ 🌸زیبایی پوست 🌸کاهش خستگی در طول روز 🌸کاهش وزن 🌸جلوگیری از ریزش مو 🌸افزایش سلامت مغز و قلب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قضاوت با شما # دهه فجر # دستاوردهای انقلاب # ولایت فقیه # امام خمینی (ره)
🗓 رویداد نگار یکشنبه ☀️ ۱۲ بهمن، ۱۳۹۹«شمسی» 🌙 ۱۷جمادی الثانی، ۱۴۴۲«قمری» 🎄 ۳۱ ژانویه ۲۰۲۱ میلادی ┅❅❈❅🎀❅❈❅┅ ✨ رویدادهای مهم این روز ▫شهادت حجت ‏الاسلام "عبداللَّه ميثمي" نماينده امام در قرارگاه خاتم‏ الانبياء (1365ش) ▫بازگشت پيروزمندانه "امام خميني"(ره) به ميهن اسلامي پس از سال‏ها تبعيد و دوري از وطن و آغاز دهه فجر (1357ش) ▫امام خمینی قبل از ترک پاریس پیامی صادر کرده از مهمان نوازی و تفاهم فرانسویان و اجازه آزادی بیان که به او داده شد تشکر کردند(1357ش) ▫هنگام ورود امام خمینی به مدت بیست دقیقه مراسم استقبال توسط تلویزیون به طور زنده پخش شد اما ناگهان عکس شاه روی صفحه تلویزیون ظاهر شد(1357ش) ▫آغاز نخستين جشنواره فيلم و تئاتر فجر در تهران (1361ش) ┅❅❈❅🎀❅❈❅┅ ✨ذکر روز: 💯 مرتبه یا رب العالمین (ای پروردگار جهانیان) این عماریون
❣امام صادق( ع): ✨از سعادت مرد این است که خود شخصاً سرپرست و مدیر زندگانی زن و فرزندانش باشد. 📚من لایحضره الفقیه، ج۳، ص ۲۷۸
18.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♦️فرزندان روسای جمهور کجا زندگی می‌کنند و به چه کاری مشغول هستند؟ 🔹در آستانه انتخابات۱۴۰۰ نگاهی داریم به سرنوشت فرزندان رئیس جمهورهای ایران
تشکیلات را باید برای تقویت بنیه فرهنگی به کار برد. ما باید یک بنیه‌ی فرهنگی قوی، هم در خودمان و هم در مجموعه نظام و هم در تک‌تک مردم به‌وجود بیاوریم. ما اگر بخواهیم به آن هدف والا، یعنی ایجاد یک تمدن اسلامی به‌معنای حقیقی کلمه، که در آن هم دنیا هست و هم آخرت، هم عزّت در ملأ اعلی هست و هم عزّت در روی زمین است احتیاج داریم خیلی تلاش بکنیم و بنیه قوی لازم داریم برای پیشرفت. ۱۳۹۲/۲/۲ مجموعه‌ی تبیین منظومه فکری رهبری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴کنار بگذارید سخنرانی و دعوت از مسئولان را ◾️برنامه‌های دهه فجر بایست اینگونه باشند⬇️ ◾️... حالا ببینید چه‌طور تبلیغاتی لازم است، بنشینید روی این قضیه کار کنید. چه‌کار باید بکنید که وقتی آدم در شب بیستم و بیست‌ویکم و بیست‌ودوم بهمن به خیابان میرود، همه جا پرچم زده باشند و فقط سر در ادارات پرچم و چراغ نباشد؟ ◾️نهاد مردمی ماندنی است ◻️اصل قضیه این است که برگزاری این‌گونه مراسم، باید در میان برود. هر نهادی که مردمی شد، ماندنی است؛ زیرا مردم ماندنی هستند. ماندنی‌ترین چیزهای این عالم، مردمند. اگر چیزی به سرچشمه‌ی مردم وصل شد، این دیگر تضمین شده و تمام گردیده است؛ ولی اگر قطع شد، پدرش درآمده است. دین هم همین‌طور است. دین هم - حتّی بهترین دینها - اگر مردمی نبود و دولتی شد؛ یعنی اگر مردم نگاه کردند، دیدند این دین که متعلق به این آدمهاست، به درد نمیخورد - کمااین‌که در مورد دین زرتشت و نیز در صدر اسلام در زمان سلاطین جابر اموی، تا حدود زیادی این‌طور شده است - ضایع خواهد شد. ◾️مردمی مثل نیمه شعبان ◻️این تشکیلات بایستی مردمی بشود، تا برگزار گردد. خودتان میدانید که برای نیمه‌ی شعبان، هیچ‌کس به کسی نمیگوید که بیایید طاق نصرت ببندید. اگر هم یک روز بگویند نبندید، مردم تشنه‌تر میشوند که ببندند و به هر قیمتی هست، میخواهند آن را برپا بدارند... ◾️سخنرانی و دعوت از مسئولان را کنار بگذارید ◻️مساجد را در این دهه فعال کنید. آقایانی از هم در این‌جا هستند، که میتوانید از آنها کمک بگیرید. البته هر سال مراسمی هست؛ اما تأمین‌کننده‌ی آن مقصودی که در ذهن خود آقایان بوده و ما هم به همان مقصود نظر داریم، نبوده و یا کمتر بوده است. بعضی از مساجد، خوب بوده و بعضی هم خوب نبوده است. مساجد عمده‌ی شهرها - تهران و بقیه‌ی شهرستانها - باید فعال بشوند. سخنرانی و دعوت از مسؤولان را کنار بگذارید... ◾️با هیجان‌های عاطفی صحیح تر و تازه و زنده کنید ◻️در این مراسم، مردم را با صحیح، تر و تازه و زنده کنید. یک سال، دوران تفکر و اندیشیدن و درس خواندن و درس گرفتن است. در این مراسم، بایستی انرژی آن یک سال درس خواندن تأمین بشود. این منظور، دیگر با درس خواندن تأمین نمیشود؛ بلکه با احساسات فراهم میگردد. در عواطف هم از همه قویتر، عواطف مربوط به عاشورا و امام حسین(ع) است. به همین خاطر است که بیشتر از همه، آن را تضمین میکند. تولّی و تبرّی، یعنی عشق و نفرت، پیوند دوستی و گسستن از دشمنان. این عواطف موجب میشود که انسان بتواند در دوره‌ی سال حرف بزند و مستمع پیدا کند. اصلاً شما در این‌جا عواطف را کاری بکنید که تا آخر سال بتوانند مستمعِ گویندگان انقلابی بشوند؛ والّا اگر آن شوق و علاقه و عاطفه نبود، اصلاً به حرف گوش نمیکنند و اهمیتی نمیدهند. ◾️جلساتی که برپا میشود، باید باشد. بدهند، بدهند، شعر بخواند، شعر بخوانند و یک نفر هم صحبت مختصری بکند، اشکالی ندارد. همین‌قدر مردم بدانند که به مناسبت دهه‌ی فجر، شب یک چراغ در این‌جا روشن است و دسته دسته بیایند و بروند. اگر این کار را بتوانید ان‌شاءاللَّه انجام بدهید، حایز اهمیت است. البته از قشرهای مختلف - مخصوصاً از علما - خیلی باید کمک بگیرید. ◾️شیوه‌های ابتکاری و کم‌خرج برای شادی مردم فکر کنید ◻️از همه چیز مهمتر این است که و جدید و کم‌خرجی برای شادی مردم فکر کنید. من دو، سه سال پیش در نمازجمعه گفتم که جوانان، نوجوانان، بچه‌ مدرسه‌ایها و امثال اینها، در هر خانه‌یی که هستند، متعهد بشوند که کوچه‌های خودشان را با این کاغذهای رنگی تزیین کنند و خودشان را مشغول نمایند. این کار، چه اشکالی دارد؟ به مدرسه‌ها سفارش کنید، آنها هم به بچه‌ها توصیه کنند. ما یک کلمه گفتیم، ولی در آن روز کسی دنبالش را نگرفت؛ حالا شماها این کار را از طرق خودش دنبال بکنید. مثلاً فرض کنید در سطح تهران، ده هزار پسربچه‌ی جوان را چند روز مشغول این کار بکنید. با شوق و ذوق بیرون بیایند، نردبان بگذارند، بالا بروند، قیچی کنند و به این نخها بچسبانند. این‌جا بچسبانند، آن‌جا بچسبانند، این بچه پایین بیاید، آن بچه بالا برود، آن بچه تصحیح کند. این خودش یک هیجان است و احساس میکند که برای دهه‌ی فجر کاری میکند... بیانات در دیدار اعضای شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی و مسئولان ستاد برگزاری دهه‌ی فجر ۱۳۶۹/۱۰/۱۱