♦️هاشمی_رفسنجانی،٢٧ تیرماه ١٣٧٨: آیتالله خامنهای، نظرشان اين است كه حساب آشوبهای خياباني را بايد از حساب تحركات اوليه دانشجويی جدا كرد
🔹شب میهمان رهبری بودم. بيشتر مذاكرات، درباره حوادث اخير و آشوبها بود. آیتالله خامنهای، نظرشان اين است كه حساب آشوبهای خياباني را بايد از حساب تحركات اوليه دانشجويی جدا كرد، ولی به تخلف افرادی از دانشجويان كه در آشوبها مؤثر بودهاند، بايد رسيدگیکرد.
🔹گفتند، آقای خاتمی از موضع ضعف همكاری می كنند و مشكلی با ايشان ندارند، ولی از امثال تاجزادهها دفاع می كنند كه به ايشان تذكر داده شده و گفتند، با ملاقات دفتر تحكيم [وحدت] موافقت نكردهاند، چون آنها می خواهند خودشان را نماينده دانشجويان معرفی كنند.
🔹توضيحی دادند، از اصلاح تركيبكميسيون رسيدگي به مسأله كوی دانشگاه [در شورای عالی امنیت ملی] كه يك طرفه نباشد.
🔻بازنمایی بیحجابها در ناواقعیّتهای رسانهای
🖋 مهدی جمشیدی
۱. آخرین و جدیدترین کجروایتِ جریان سکولار و غیرانقلابی از حسّاسیّت نسبت به حجاب این است که مواجهه با بیحجابها در جامعه، موجب ایجاد «شکاف اجتماعی» و «قطبیشدن جامعه» و «دستهبندیشدن مردم» میشود و در نتیجه، هم سبب «تقابل مردم با حاکمیّت» میشود و هم سبب «نزاع مردم با یکدیگر». بنابراین، باید از کنار مسألۀ بیحجابی «عبور» کرد و نسبت به آن «حسّاس» نبود. تاکنون بحث بر سر این بود که آیا دولت اسلامی میتواند مردم را به حجاب، «الزام» کند و برای بیحجابها، «منع قانونی» و «مواجهۀ حقوقی» در نظر بگیرد یا خیر، امّا در این روایت جدید، سخن دربارۀ این است که گذشته از مباحث نظری و فقهی، «واقعیّت اجتماعی» نشان میدهد که اصرار بر این امر، جامعه را «پارهپاره» و دچار «قطببندی درونی» میکند. در این روایت، مصحلت «حفظ انسجام اجتماعی» در برابر مصلحت «حفظ حجاب در عرصۀ عمومی» قرار داده شده و ادّعا شده که اکنون در موقعیّت چنین تزاحم و تعارضی قرار داریم و بهناچار باید از مسألۀ بیحجابی، «عقبنشینی» کنیم و جامعه و سبک زندگی را همان گونه که هست، بپذیریم.
۲. اگر استدلال یادشده را بپذیریم، باید از هر ارزشی که پارهای از جامعه به آن معتقد نیست یا التزام عملی به آن ندارد، بهآسانی «عبور» کنیم و حکم شرع را «نادیده» بگیریم، درحالیکه ادّعای انقلاب اسلامی، «تحقّق ارزشهای اسلامی در ساختار جامعه» بود، و نه عقبنشینی از شرع به نفع عرف. همچنین در برابر هر امر ضدّارزشی که «مطالبۀ اجتماعی» برای آن وجود دارد، باید «دین» را فراموش کنیم. چنین انفعالی، هیچ حدومرزی ندارد و دولت اسلامی باید در برابر واقعیّت اجتماعی، مسیر «تساهلوتسامح» را انتخاب کند و «رضایت اجتماعی» را نسبت به «احکام دین»، اصل فرض نماید. دراینمیان، پیشنهاد نمیشود که اگر در برابر برخی احکام دینی، مقاومت اجتماعی وجود دارد، باید چارهای برای «اقناع و همراهسازی جامعه» اندیشید و در پی «بازسازی ذهنیّتِ جمعیِ تحریفشده» بود، بلکه بیدرنگ و مشتاقانه، «انفعال» و «عقبنشینی» تجویز میشود. بهاینترتیب، ازیکسو، «ذهنیّت جامعه»، دستمایۀ تحریفگری خواص اغواگر قرار میگیرد و به ارزشها بدبین میشود، و ازسویدیگر، همین تغییر نگرشی، به اهرمی برای «فشار بر حاکمیّت» تبدیل میشود تا بهتدریج، سکولار شود. بهبیاندیگر، در اینجا واقعیّت اجتماعی به یک «واسطۀ پیشبرنده» برای سکولاریزاسیون تبدیل شده است.
۳. امّا آیا واقعیّت اجتماعی در ایران، اینگونه است که از ارزشهای دینی عبور کرده باشد؟ آیا بخش عمدهای از مردم، ارزشها را برنمیتابند و سکولار شدهاند؟ آیا عفت و پاکدامنی و حیا و نجابت در جامعۀ ایران، مهجور شده است؟ یا این نسبتها، «کجروایتها»یی برای شکلدهی به ذهنیّت جمعی است؟ بهعبارتدیگر، آیا بهجای فهم و توصیف خودِ واقعیّت اجتماعی، «تفسیرهای پیشساخته» و «برداشتهای مصنوعی» به ذهنیّت جمعی خورانده میشوند و «روایت رسانهای» در حال غلبهیافتن بر «واقعیّت اجتماعی» است؟ برخلاف این فضاسازیهای دروغین و آغشته به تحریف، متن واقعیّت اجتماعی در ایران، همچنان آمیختۀ با دینداری و ارزشها است و هرگز به سوی تجدّد و سکولاریسم گذار نکرده است. کافی است به «ابرواقعیّتهای اجتماعی» که همگان را مسحور و متحیّر میسازد بنگریم تا حقیقت نهفته در وجدان جامعۀ ایران را دریابیم. ازاینرو، باید گفت «بخش عمدهای از جامعۀ ایران»، همچنان به ارزشها وفادارند و بیشوکم به سبک زندگیِ دینی باور دارند. در کدام دورۀ تاریخی، «همۀ مردم» در مرتبۀ عالی از دینداری قرار داشتهاند که بتوان اکنون از جامعۀ ایران چنین توقعی داشت؟ دینداری در مقام تحقّق و تعیّن، «درجات» و «مراتب» متنوّع دارد و نباید با استناد به برخی «بیرونزدگیها» و «لغزشها»، به فروافتادن جامعۀ ایران به سکولاریسم حکم کرد. بدینجهت، بسیاری از دختران و زنانی که تقیّد ظاهری و پوششی به حجاب شرعی ندارند، «توصیهپذیر» و «منعطف» هستند و میتوان با «گفتمانسازی» و «تربیت» و «اصلاح شناختی»، سبک پوشش آنها را دگرگون کرد. این روند، با هیچگونه «مقاومت جدّی و چالشی»ای روبرو نخواهد شد و تنها محتاج ایجاد فضای ارزشی و مبتنی بر چهارچوبهای گفتمانی و قانونی در جامعه است.
۴. در عین حال، یک «اقلیّت معارض و دینگریز» نیز در جامعه وجود دارند که بسیار اندک هستند، امّا در روایتها، برجسته و بزرگ، بازنمایی میشوند؛ چنانکه این گمانه در ذهن شکل میگیرد که گویا اینان «برآیند جامعۀ ایران» هستند، امّا حقیقت این است که اینان در «روایت»، اکثریّت هستند نه در «واقعیّت». قدرت روایتسازی و خود را با صدای بلند بیانکردن، موجب پیدایی تخیّلِ مرعوبانه و منفعلانه نسبت به واقعیّت اجتماعی شده است.
☝️نقاشی های ارسالی بچه ها برای مسابقهی نقاشی #عید_غدیر.
4⃣ قسمت چهارم
انتشـــــــــــار : ✅
☑️دیوارنگاره میدان فردوس #بغداد به مناسبت عید غدیر که به طور خلاقانه و زیبایی، وحدت شیعه و اهل سنت در سایه حضرت علی علیه السلام را به نمایش گذاشته است.
✍
شیعه و سنی برادرند
اون کسی که میخواد تفرقه بندازه اون انگل ایس خبیثه
💐 غدیر هیچ معنایی جز تعیین حکومت و ولایت ندارد
🔻رهبر انقلاب: حرکت عظیم پیغمبر(ص) در برگشت از حج، در وسط بیابان، در سال آخر عمر، با آن مقدمات، با آن مؤخرات، نام بردن از امیرالمؤمنین، معرفی کردن امیرالمؤمنین(ص) به اینکه «من کنت مولاه فهذا علىّ مولاه»، هیچ معنائی جز تعیین خط حکومت و ولایت در اسلام بعد از رحلت پیغمبر اکرم(ص) ندارد.
🔴 ناودسته پهپادی چه مزیتی برای ایران دارد؟!
🔹 دو روز پیش ارتش جمهوری اسلامی ایران از ناودسته پهپادی خود در اقیانوس هند رونمایی کرد؛ این ناودسته متشکل از شناورهای سطحی و زیردریایی ها بود که مسلح به پهپادهایی با کاربری های متفاوت بودند..
🔻این ابتکار کم نظیر چند مزیت برای ایران دارد؛
1️⃣ خلاء دسترسی به جزیره و در نتیجه فرودگاه جهت نشست و برخاست هواپیما برای ماموریت های مختلف در اقیانوس هند برطرف می شود؛ به عبارت دیگر شناورهای ارتش از طریق جاتو ( بوستر راکتی سوخت جامد ) می توانند در هر لحظه پهپادهای خود را به پرواز در آورند و ماموریت محوله را به انجام رسانند...
2️⃣ پهپادها هزینه بسیار اندکی دارند و به پرواز درآوردن آنها از روی شناور و زیر دریایی می تواند دست ایران را به جای جای اقیانوس هند برساند و اموری چون شناسایی را با دقت و کمترین هزینه مادی انجام دهند...
➕ همچنین اهداف متخاصم در فاصله دور مانند جزیره دیه گو گارسیا (۴۵۰۰ کیلومتر ) که پایگاه پشتیبانی راهبردی ناوگان ایالات متحده آمریکا و مرکز استقرار بمب افکن های استراتژیک آنهاست می تواند هدف پهپادهایی چون آرش، پلیکان و پهپاد کرار باشد؛ نقطه قوت پهپادهایی چون کرار قابلیت حمل موشک های کروز برای شلیک به اهداف زمینی و شناوری است....
3️⃣ ورود پرنده های بدون سرنشین ایرانی به پهنه اقیانوس هند، انحصار ناوگان قدرت های بزرگ دریایی جهان را خواهد شکست؛ سالها بود که آنها بی دردسر و بدون رقیب در پهنه آبهای آزاد و اقیانوس ها حضور داشتند و سیادت خود را بر دنیا از طریق نیروی دریایی خود تحمیل می کردند اما با ورود پهپادهای ارتش جمهوری اسلامی ایران به پهنه اقیانوس هند آنها هم توسط این پرنده ها رصد می شوند و هم در صورت لزوم تهدید...
➕ اگر هم قصد انهدام پهپادهای پرشمار نمایند باید برای هر پهپاد چند هزار دلاری، موشک میلیون دلاری شلیک کنند که بازهم متضرر شده اند و هزینه های گزافی بر آنان تحمیل می گردد...
4️⃣ پایگاه های متحرک پهپادی ایران در اقیانوس هند می توانند با تهدیداتی چون دزدهای دریایی نیز مقابله کرده و ماموریت پایش و حفاظت از ناوگان تجاری در نقاط پرخطر اطراف سواحل را با هزینه کمتر و بدون نیاز به شناورهای بزرگ و پرهزینه به انجام برسانند...
5️⃣ تلاطم دریا و شرایط سخت آب و هوایی که در اصطلاح به آن (sea force ) یا قدرت دریا می گویند از جمله موانع احتمالی برای انجام ماموریتهای شناورهاست؛ هرچه فورس دریا بالاتر باشد انجام ماموریت ها سخت تر و احتمال آسیب به تجهیزات شناوری بالاتر است...
➕ اما ورود پهپادهای ایرانی می تواند این مشکل را تا حد زیادی حل کند و برای انجام عملیات های شناسایی و رزمی ، میزان حضور فیزیکی شناورهای بزرگ در آبهای متلاطم کاهش یاید...
6️⃣ رادارگریزی پهپادهای ساخت ایران ارتقای قابل توجهی یافته و بارها توانسته اند روی ناوهای هواپیمابر آمریکا رفته و بدون رصد شدن توسط رادارهای پیشرفته آنان ماموریت های شناسایی را با موفقیت انجام دهند (فیلم های آن بر بستر اینترنت موجود است )...
➕ در سابق هنگام بروز شرایط احتمالی درگیری ، ناوهای هواپیمابر از سواحل ایران دور میشدند و به اقیانوس هند می رفتند تا از تیررس در امان باشند اما با ورود زیر دریایی ها و شناورهای پهپادبر ایران به اقیانوس هند مصونیت ناوهای هواپیمابر نیز دچار اختلال اساسی می گردد...
✅ در نهایت باید گفت دکترین دفاعی جمهوری اسلامی ایران در سالهای اخیر بر گسترش حضور و نفوذ در اقیانوس هند با بهره گیری از نیروی دریایی راهبردی ارتش متمرکز بوده و تهران سعی دارد از لحاظ نظامی جایگاهش را به ورای یک قدرت منطقه ای ارتقا دهد و هزینه اعمال گزینه نظامی علیه خود برای کشورهای متخاصم بالاتر ببرد و با توجه به مصون ماندن این کشور از گزند تحولات جهانی به نظر می رسد این راهبرد موفق بوده است...
✨﴾﷽﴿✨
اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّهِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَهِ وَفی کُلِّ ساعَهٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً
#سلام_امام_زمانم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺سخنان امام راحل پیرامون شخصیت حضرت علی(علیه السلام) و ارزش عید غدیر