⁉️سوال
فلسفه و اهداف قیام امام حسین را بیان فرمایید ؟
💭پاسخ:
❗️اهداف قیام حسین علیه السلام:
💎احیای آیین خدا ونجات از چنگال بدعت ها و امر به معروف و نهی از منکر و تشکیل حکومت اسلامی و مبارزه با ظالمان بوده است:
💭امام حسین خود فرمودند:
"زمانی که اسلام گرفتار زمامداری مثل یزید شود باید فاتحه اسلام را خواند"
📚لهوف، ص99-
📚بحار الانوار،ج44 ص326-
📚 فتوح ابن اعثم،ج5 ص24
❗️وفرمود:
"من شما را به کتاب خدا وسنت پیامبرش فرا می خوانم چرا که این گروه سنت پیغمبر را از بین برده است و بدعت را احیا کرده است. اگر سخنانم را بشنوید وفرمانم را اطاعت کنید شما را به راه راست هدایت می کنم"
📚تاریخ طبری،ج4 ص266-
📚بحار الانوار ج44 ص340
❗️وفرمود:
"اینان گروهی هستند که پیروی شیطان را پذیرفتند و اطاعت خدا را رها کرده اند و در زمین فساد را آشکار کرده اند و حدود الهی را از بین برده اند، شراب ها نوشیده اند، من از هرکس که به یاری دین خدا و جهاد در راهش سزاوارترم تا آیین خدا پیروز و برتر باشد"
📚تذکره الخواص ص117
❗️وفرمود:
"آیا نمی بینید به حق عمل نمی شود و از باطل جلوگیری نمی گردد در چنین شرایطی بر مومن لازم است که راغب دیدار پروردگارش باشد"
📚تاریخ طبری،ج4 ص305-
📚بحار الانوار،ج44 ص381
❗️یعقوبی در تاریخش می آورد:
"یزید به ولید فرماندار مدینه نامه نوشت و دستور داد:
نامه من به دستت رسید حسین و ابن زبیر را احضار کن و از آن دو برای من بیعت بگیر و اگر نپذیرفتند گردن آن دو را زده و سرهایشان را نزد من بفرست"
📚تاریخ یعقوبی،ج2 ص241
❗️ذهبی می نویسد:
"یزید به عبیدالله نامه نوشت که حسین به سوی کوفه عازم است خودرا برای مقابله با او آماده کن. از این رو بود که ابن زیاد حسین را کشت و سر او را برای یزید فرستاد"
📚تاریخ الاسلام،ج5 ص10
🗯امام حسین فرمود:
"من تنها برای اصلاح امت جدم قیام کردم، می خواهم امر به معروف و نهی از منکر کنم و به روش جدم و پدرم علی بن ابی طالب رفتار نمایم"
📚فتوح ابن اعثم،ج5 ص33-
📚بحار الانوار،ج44 ص329
❗️وفرمود:
"پیامبر در زمان حیاتش گفت هر کس سلطان ظالمی را ببیند که حرام خدا را حلال شمرده و پیمان خدا را شکسته و با سنت پیامبر مخالفت می ورزد و به بندگان ظلم می کند اما با او مبارزه نکند شایسته است خدا او را در جایگاه آن سلطان در جهنم قرار دهد"
📚فتوح،ج5 ص143-
📚بحار الانوار،ج44 ص381
❗️وفرمود:
"خدایا هدف ما از قیام آن است که نشانه های دین تو را آشکار سازیم و درستی را در همه بلاد بر ملا کنیم تا بندگان مظلومت آسوده باشند و فرایض و سنت و احکامت مورد عمل قرار گیرد"
📚بحار الانوار،ج97 ص79
💭روی این حساب اهل بیت دستور داده اند با برپایی مراسم عزاداری و گریه بر اوحسین یاد او را همیشه زنده نگه دارند تا اهداف او از قیام همواره مورد توجه شیعیان باشد و در راستای تحقق آن حرکت کنند.
📚وسایل الشیعه،ج14 ص500 باب 66
❗ومصیبت حسین علیه السلام را بزرگترین مصیبت معرفی کرده اند که مصیبتی بالاتر از آن نیست
📚بحار الانوار ج44 ص269 باب 32
#اهداف_قیام_عاشورا
#امر_به_معروف
#نهی_از_منکر
#اصلاح_امت_جدم
این عماریون
⚫️ چرا خود را به گریهزدن (تباکی) هم برای امام حسین(ع) ثواب دارد؟
◾️عزاداری امام حسین(ع) که به حق دربارهاش گفته شده: «مَنْ بَکی اوْ ابْکی اوْ تَباکی وَجَبَتْ لَهُ الْجَنَّةُ» که حتی برای تباکی (خود را شبیه گریهکن ساختن) هم ارزش فراوان قائل شده، در اصل، فلسفهاش تهییج احساسات علیه یزیدها و ابنزیادها و به سود حسینها و حسینیها بوده. در شرایطی که حسین به صورت یک مکتب در یک زمان حضور دارد و سمبل راه و روش اجتماعی معین و نفیکننده راه و روش موجود معین دیگری است، یک قطره اشک برایش ریختن واقعاً نوعی سربازی است.
◾️ در شرایط خشن یزیدی، در حزب حسینیها شرکت کردن و تظاهر به گریه کردن بر شهدا نوعی اعلام وابسته بودن به گروه اهل حق و اعلان جنگ با گروه اهل باطل و در حقیقت نوعی از خود گذشتگی است. اینجاست که عزاداری حسین بن علی(ع) یک حرکت است، یک موج است، یک مبارزه اجتماعی است.
◾️ اما تدریجاً روح و فلسفه این دستور فراموش میشود و مسئله شکل یک عادت به خود میگیرد که مردمی دور هم جمع بشوند و به مراسم عزاداری مشغول شوند، بدون اینکه نمایانگر یک جهتگیری خاص اجتماعی باشد و بدون آنکه از نظر اجتماعی عمل معنیداری به شمار رود، فقط برای کسب ثواب (که البته دیگر ثوابی هم در کار نخواهد بود) مراسمی را مجرّد از وظایف اجتماعی و بیرابطه با حسینهای زمان و بیرابطه با یزیدها و عبیداللههای زمان به پا دارند.
◾️ در چنین مراسمی است که اگر شخص یزید بن معاویه هم از گور به در آید حاضر است که شرکت کند، بلکه بزرگترین مراسم را به پا دارد. در چنین مراسم است که نه تنها «تباکی» اثر ندارد، اگر یک من اشک هم نثار کنیم به جایی برنمیخورد.
📕 استاد مطهری، بررسی اجمالی نهضتهای اسلامی در صدساله اخیر، ص۸۳
این عماریون
🌷 شهید مصطفی صدرزاده
🌴 تاریخ تولد: ۱۹ شهریور 1365
🌴تاریخ شهادت: ظهر روز تاسوعا مقارن با اول آبان ۹۴ در عملیات محرم در حومه حلب سوریه
💫 فرازی از وصیت نامه شهید:
چند نکته را به حسب وظیفه به شما سفارش می کنم:
۱- وقتی کار فرهنگی را شروع میکنید با اولین چیزی که باید بجنگیم خودمان هستیم. اولین مشکل، مشکل تنبلی و سهلانگاری است.
۲- وقتی که کارتان میگیرد و دورتان شلوغ میشود تازه اول مبارزه است زیرا شیطان به سراغتان میآید اگر فکر کرده اید که شیطان میگذارد شما به راحتی برای حزب الله نیرو جذب کنید، هرگز...
3- تا جایی که میتوانید از تفرقه فرار کنید. عامل تفرقه غیبت و خبرچینی است.
4- اگر میخواهید کارتان برکت پیدا کند به خانواده شهدا سر بزنید، زندگی نامه شهدا را بخوانید سعی کنید در روحیه خود شهادت طلبی را پرورش دهید ...
5- سخنان مقام معظم رهبری را حتما گوش کنید، قلب شما را بیدار میکند و راه درست را نشانتان می دهد.
6- دعای ندبه و هیئت چهارشنبه را محکم بچسبید.
7- خودسازی دغدغه اصلی شما باشد.
#هر_روز_یک_شهید
این عماریون
زندگی و فضايل #حضرت_زينب_کبری(س)
شخصيت #حضرت_زينب_كبری(س) را نميتوان در اين سطور مختصر بيان كرد. اما در حد امكان قطراتي از دريای فضائل ايشان را انشاءالله بيان خواهيم كرد. در مورد وفات ايشان هم مختصرا عرض كنيم كه وفات ايشان طبق قول مشهور در سال ۶۲ هـ اتفاق افتاده است.
💠زندگی آن حضرت
🔷اين بانوی بزرگوار در شهر مدينه تولد يافت. شوهرِ حضرت، عبدالله بن جعفر پسر عموی بزرگوارش بوده است. او يكي از شخصيتهاي مشهور اسلام و از سخاوتمندان بنام و معروف ميباشد». #حضرت_زينب(س) داراي القاب و كنيه های زيادی است. يكی از القاب آن حضرت كه در روايات آمده، #عقيله يا «عقيله بنی هاشم» است كه به معنای زن ارجمند و گرامي در فاميل خود، ميباشد. از ديگر القاب آن حضرت ميتوان «صديقه صغری» «عارفه» «عالمه» «فاضله» «كامله» و «عابده آل علی» را نام برد.
🔷 #حضرت_زينب(س) تا زماني كه اميرالمؤمنين(ع) در مدينه بودند با شوهرش عبدالله بن جعفر در مدينه زندگی كردند و زماني كه اميرالمؤمنين(ع) پايتخت حكومت اسلامی را به كوفه منتقل كردند به كوفه نقل مكان نمودند. #حضرت_زينب(س) در كوفه به ارشاد و تعليم زنان كوفه اشتغال داشت». امام علی(ع) در سال ۴۰ هجری در كوفه به شهادت رسيد. بنابراين سن #حضرت_زينب(س) در اين زمان تقريبا ۳۵ سال بود. حدود ۱۰ سال هم بعد از شهادت پدر بزرگوارش با برادرش امام حسن(ع) زيست نمود. امام حسن(ع) در سال ۵۰ هجري به شهادت رسيد. بعد از شهادت امام حسن(ع) ۱۰ سال نيز با برادر ديگرش يعنی امام حسين(ع) زندگی كرد.
🔷حضور ده ساله #حضرت_زينب(س) در صحنه زندگي برادرش امام حسين(ع) پر حادثه ترين و رنج آورترين دوران زندگی ايشان است. #حضرت_زينب(س) در طول زندگي با مصائب زيادي روبرو شد. اما #حضور_ايشان در #كربلا و ديدن آن صحنه های دلخراش و از دست دادن برادران و فرزندان و فرزندان برادر از همه مصيبات دردآورتر و ناگوارتر بود. چرا كه در يك روز همه عزيزانش خصوصاً برادرش امام حسين(س) را از دست داد. هنگام مصيبت جانگداز كربلا سن #حضرت_زينب(س) ۵۵ سال بود.
🔷اين بانوي بزرگوار در شب يكشنبه چهاردهم ماه رجب سال ۶۲ هجري درگذشت.» هر چند اقوال ديگري نيز در مورد ماه وفات ايشان وجود دارد. اما قول مشهور همان ۱۴ ماه رجب سال ۶۲ هجري است. سيد هاشم رسولی محلاتي مينويسد: «مشهور آن است كه وفات آن بانوی معظمه در شب يكشنبه چهاردهم ماه رجب سال ۶۲ هجري اتفاق افتاد. يعنی حدود يك سال و نيم بعد از واقعه عاشورا».
💠 #فضائل_حضرت به طور خلاصه
🔷 #صبر حضرت: شهيد مطهری در اين رابطه مينويسد: در حماسه حسينی، آن كسی كه بيش از همه درس تحمل و بردباری را آموخت و بيش از همه اين پرتو حسيني بر روح مقدس او تابيد خواهر بزرگوارش #زينب(س) بود، و در ناسخ التواريخ آمده است: محققاً از آغاز خلقت تاكنون از هيچ زني از زنهاي انبياء و اولياء اين حلم و بردباری پديد نيامده است».
🔷 #عبادت آن حضرت: #زينب_كبری(س) در تمام مدت اسارت #تهجد و نماز شبش تعطيل نشد» در كتاب رياحين الشريعه آمده است: شب زنده داری #زينب(س) در تمام عمرش ترك نشد حتی شب يازدهم محرم».
🔷 #سخنوری آن حضرت: خطبه های آتشين و زيباي #زينب(س) در كوفه و شام كه يزيد و يزيديان را رسوا ساخت #در_حد_اعلای #فصاحت و #بلاغت بود. شهيد مطهري در اين رابطه مينويسد:«خطابه اي كه #حضرت_زينب(س) در مجلس يزيد خوانده است از خطابه های بینظير دنياست».
🔷 #علم آن حضرت: زماني كه #حضرت_زينب(س) خطبه پرمحتوا و آتشين خود را در بازار كوفه ايراد نمود، امام سجاد(ع) در تأييد #مقام_علمي #حضرت_زينب(س) فرمود: الحمدلله تو دانشمند و #عالمه_ای بدون معلم و بانوی خردمندی بدون استاد ميباشي. اين سخن امام سجاد(س) نشان دهنده #علم_لدنی آن حضرت ميباشد.
🔷 #بزرگواري آن حضرت: در بزرگواری آنحضرت همين نكته بس كه زمانی كه در عصر روز #عاشورا دو پسرش را شهيد كردند از خيمه پای بيرون نگذاشت، در حالی كه هنگام شهادت ساير شهدا از خيمه بيرون می آمد و امام حسين(ع) را دلداری ميداد، ولی اينجا براي اينكه برادرش امام حسين(ع) خجالت نكشد از خيمه بيرون نيامد.
🔷 #عصمت ايشان: در كتاب «زينب بنت الامام اميرالمؤمنين» مقام عصمت را براي اين بزرگوار ذكر ميكند و مينويسد: هرچند مقام عصمت براي ايشان «ضروري دين» نيست ولي به اين مرحله رسيده اند...» و خلاصه بايد گفت: «شئونات باطنيه و #مقامات_معنويه #حضرت_زينب(س) نايبه زهرا، امينه خدا... را هيچكس نتواند به تحرير و تقرير در آورد». ابن اثير مينويسد: #زينب(س) در فصاحت و بلاغت و زهد و عبادت و فضيلت و شجاعت و سخاوت شبيه ترين مردم به پدر خود علی(ع) و مادر خود فاطمه(س) بود.
💢 بسیج با مجالس روضه
امام خمینی (ره):
جنبه سياسى اين مجالس بالاتر از همه جنبه هاى ديگرى كه هست. بىخود بعضى از ائمه ما نمى فرمايند كه براى من در منابر روضه بخوانند. بىخود نمى گويند ائمه ما به اينكه هركس كه بگريد، بگرياند يا صورت گريه، گريه كردن به خودش [بگيرد] اجرش فلان فلان است. مسئله، مسئله گريه نيست. مسئله، مسئله تباكى نيست. مسئله، مسئله سياسى است كه ائمه ما با همان ديد الهى كه داشتند، مى خواستند كه اين ملتها را با هم بسيج كنند و يكپارچه كنند از راه هاى مختلف. اينها را يكپارچه كنند تا آسيبپذير نباشند.
#امام_خمینی
صحیفه امام؛ ج13؛ ص323 | جماران؛ 14 آبان 1359