─┅═༅🍃🌼🍃༅═┅─
👤◁حضرت آیت الله خامنهای، رهبر معظم انقلاب اسلامی در ارتباط تصویری با وزیر، معاونان، مدیران و رؤسای وزارت آموزش و پرورش در سی و چهارمین اجلاس آموزش و پرورش، با تشکر صمیمانه از مردم برای عزاداری پر شور حسینی و حرکت عظیم معنوی همراه با رعایت دستورالعملهای بهداشتی، معلمان را «افسران سپاه پیشرفت کشور» خواندند.
─┅═༅1⃣༅═┅─
─┅═༅🍃🌼🍃༅═┅─
📖◁برای تحقق منطق و هدف انسانسازی، آموزش و پرورش به عنوان لشکر عظیم فرهنگی نیازمند زیر بنای مستحکم و تحول بنیادی است.
🌀نگاههای رایج و متأسفانه غلط باید به سمت نگاهی که دانشآموز را امانت الهی و مجموعهای از استعدادهای خدادادی میداند، تغییر کند.دانشآموز در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به عنوان یک تربیتپذیر فعال دیده میشود بنابراین در تمام سند به جای واژه تربیت کردن از واژه تربیت شدن استفاده شده است.
─┅═༅6⃣༅═┅─
─┅═༅🍃🌼🍃༅═┅─
📖◁دانش آموزدر تراز جمهوری اسلامی دانشآموزی است که با باور به اعتقادات دینی و وفاداری به ارزشهای اسلامی و ایرانی با ادبیات جهانی آشنایی داشته و مسئولیت خود را در صحنه ملی و جهانی انجام دهد و برای خود اصالت فردی و خانوادگی و رسالت ملی و جهانی قائل باشد.دانشآموزان همه شایستگیها و مهارتهای لازم را برای انجام این رسالتها باید در مدارس فرا بگیرند.
─┅═༅7⃣༅═┅─
─┅═༅🍃🌼🍃༅═┅─
📖◁کار معلم طراحی و خلق شرایط یادگیری همراه بافضیلتهای اخلاقی، انسانی و فرهنگی است، برای این منظور ضمن داشتن رویکردی مثبت و دغدغه و شوق تربیت برای توسعه همهجانبه آیندهسازان، لازم است بهطور بسنده از صلاحیتهای دانشی، نگرشی و مهارتی برخوردار باشند، این مهم را حل مسائل انگیزشی و بهداشتی معلمان تسهیل میکند.
─═༅1⃣5⃣༅═─
─┅═༅🍃🌼🍃༅═┅─
🗞(2)#دانش °علم نافع°
☄ارتقای علمی و تربیتی معلمان و تقویت انگیزههای شغلی
☄ رویکرد آموزش تخصصی و حرفهای
یادگیری مداوم
🗞(3)#توسعه حرفهای
☄پژوهش
☄توانمند ساز
🗞(4)#مهارتها
☄هدایتگری
☄ارتقای توانمندیهای معلمان، پژوهشگری
─═༅1⃣3⃣༅═─
─┅═༅🍃🌼🍃༅═┅─
📖◁رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر حساسیت در مقابل نفوذ دشمن افزودند: دشمن قصد دارد کاری را که بوسیله نظامی از انجام آن ناتوان است، با نفوذ و از راههایی مانند سند ۲۰۳۰ و ساختن انسانهایی تربیت کند که مثل او فکر و اهداف عملیاتی او را پیاده کنند تا زمینه غارت ملتها فراهم شود.
─═༅1⃣6⃣༅═─
─┅═༅🍃🌼🍃༅═┅─
📖◁سند تحول بنیادین آموزشوپرورش، علیرغم توجه به ویژگیهای دانش آموزان، نقش معلم را مهمترین و معلم محوری را پررنگتر از سایر رویکردها در نظر گرفته است. این در حالی است که اغلب رویکردهای طراحی آموزشی در دنیا مبتنی بر نیاز دانش آموزان و جامعه و چالشهای جهانی مانند محیطزیست، حقوق بشر و ... ارائه میشود.
─═༅1⃣4⃣༅═─
─┅═༅🍃🌼🍃༅═┅─
📖◁#شاخصهای #صلاحیتهای حرفهای #معلمان براساس #سند تحول بنیادین
🗞(1)#اخلاق حرفهای و ارزشها
☄ایمان به خدای یکتا
☄اعتقاد به دین مبین اسلام
☄صلاحیتهای دینی و اخلاقی- انقلابی
☄صلاحیتهای شخصیتی
☄تعامل با نهادهای علمی و پژوهشی هدایتکننده
─═༅1⃣2⃣༅═─
─┅═༅🍃🌼🍃༅═┅─
📖◁با توجه به این مطالب میتوان گفت که از دیدگاه اسلام رابطهی معلم با شاگرد یک رابطهی معنوی است، چون معلم با روح و جان کودک در ارتباط است یک معلم با پایبند بودن به اصول و ضوابط اخلاق در جریان و روند آموزشی که بر عهدهی اوست میتواند بزرگترین خدمت را به جامعهی خویش عرضه کند.
─┅═༅4⃣༅═┅─
─┅═༅🍃🌼🍃༅═┅─
📖◁شرط مهم پیشرفت کشور و نگاه تمدنساز موردنظر رهبری در گرو توجه جدی و همهجانبه به آموزش و پرورش است و غفلت از آن خسارتهای جبرانناپذیری را برای مردم و کشور در پی خواهد داشت
🌀در نهادهای آموزشی نقشهای فراوانی وجود دارد و افراد زیادی دستاندرکار در تعلیم و تربیت هستند اما در این میان نقش معلم جلوهای خاص دارد و این بهدلیل ارتباط نزدیک و رودررویی است که معلم در جریان آموزش با شاگردان برقرار میسازد.
─┅═༅3⃣༅═┅─
─┅═༅🍃🌼🍃༅═┅─
📖◁در دین مبین اسلام تربیت بر تعلیم ارجحیت دارد و بنابراین، مبحث اخلاق در آموزش بسیار حائز اهمیت است. و از طرفی دیگر از این منظر وجود اسوه و الگو در تمامی حوزههای زندگی انسان نقش محوری را ایفا میکند، بالاخص درحوزهی اخلاق و آموزش که از ارکان اصلی در جهت دهی صحیح تربیتی محسوب میشود و نیاز به الگوهای عملی دراین زمینه غیر قابل انکار است.
─┅═༅2⃣༅═┅─
─┅═༅🍃🌼🍃༅═┅─
📖◁در سند تحول از دانشآموز خلاق، کارآفرین، متخلق به اخلاق الهی مثبتگرا، امیدوار به آینده، هدفمند، ظلم ستیز و عدالتگستر به عنوان دانشآموز برتر یاد شده که مدارس موظف به فراهم آوردن زمینه دستیابی به این ویژگیها هستند.دانشآموزان باید کارگروهی را در مدرسه یاد بگیرند و با مسئولیتهای فردی و اجتماعی در کلاس درس و مدرسه آشنا شوند.
─┅═༅8⃣༅═┅─