بیان عقاید ۸.mp3
12.29M
💠 دوره بیان #عقاید
°جلسه هشتم
(صفات خدا / علم الهی)
🎙️ حجتالاسلام امین فرید
┈┈•✾ @Aminfarid ✾•┈┈
┈┈•✾🌺✾•┈┈
ولادت حضرت زینب (س).mp3
4.58M
🌺 ولادت حضرت زینب (س)
🔹دو مؤلفه عظمت زینب کبری(س)
🎙️ حجتالاسلام امین فرید
┈┈•✾ @Aminfarid ✾•┈┈
┈┈•✾🌺✾•┈┈
سلام و احترام
شما گفتید عقل انسان به كنه ذات و صفات الهي نمیرسه. چرا ؟
خداوند وجودى است از هر نظر بى نهايت که ذات او مانند همه صفاتش بى پايان و نامحدود است. از سوى ديگر ما و تمام آنچه به ما مربوط است اعم از علم و قدرت، و حيات ما و زمان و مكانى كه در اختيار داريم همه محدود است. بنابراين ما با اين همه محدوديت چگونه مى توانيم به آن وجود نامحدود و صفاتش احاطه پيدا كنيم؟ و چگونه علم محدود ما مى تواند از آن وجود نامحدود خبر دهد؟
البته عقل ما با دیدن صفات پسندیده در عالم وجود ، به صفات کمالیه خدا و نامحدود بودن آن پی میبرد
دیدگاه روايات اسلامي در مورد «تشبيه» چیست؟
«تشبيه» مثل درهای خطرناک بر سر راه همه پويندگان راه معرفت خدا قرار دارد و روايات در اين زمينه هشدارهاي فراوانى داده اند تا مردم از تشبيه در راه معرفت الهي فاصله بگيرند. امام علي(ع) مي فرمايد: «آنانكه تو را با پاره اى از مخلوقات مساوى بدانند تو را نظير آنها شمرده اند، و كسانى كه نظيرى براى تو قائل شوند به محكمات آيات كافر شده اند». همچنین امام صادق(ع) می فرماید: «بندگان توانائى توصيف خداوند را ندارند و هرگز به كُنه عظمت او نمى رسند، چشم ها او را نمى بيند و او چشم ها را مى بيند و او لطيف و خبير است».
بیان عقاید ۹.mp3
12.4M
💠 دوره بیان #عقاید
°جلسه نهم
(صفات الهی/ حکمت خدا)
🎙️ حجتالاسلام امین فرید
┈┈•✾ @Aminfarid ✾•┈┈
┈┈•✾🌺✾•┈┈
آیا به جای خلقت اجباری بهتر نبود انتخاب و اختیار نوع خلقت با موجودات میبود؟
پاسخ اجمالی:
🔸چنین فرضی تناقض آمیز است زیرا مستلزم این است که مخلوق قبل از اینکه آفریده شود، به نحوی وجود داشته باشد و درباره نوع آفرینش خود تصمیم بگیرد. یعنی مخلوق در حالی که هنوز معدوم است، موجود نیز باشد! چنین فرض، متناقض و محال است.
🔹ضمن اینکه آن موجودی که طبق فرض «به نحوی از انحاء وجود یافته» تا تکلیف آفرینش خود و نوع آن را مشخص کند، به صورت جبری آفریده شده است و هویتی دارد که با اختیار شکل نگرفته است.
🔸بر فرضی که فرض بالا را پذیرفته باشیم، درکِ درست و دقیق مصالح و مفاسد انتخاب ها برای بشر نتیجه تجربه مستقیم حیات است و آحاد نوع بشر به عنوان موجوداتی غیرازلی و بی تجربه - هر چند عاقل - هیچ بصیرت و پیش بینی راجع به حیات و مصالح آن ندارند، تا بخواهند حق انتخاب شان را در قبال آن اعمال کنند. این تصمیم گیری برای پدیده های فاقد عقل یعنی جمادات، گیاهان و حیوانات اصلا معنی ندارد.
🔹 نکته دیگر آنکه در این صورت همه تمایل داشتند موجود کامل باشند و دیگر کسی حیوان و گیاه و جمادات را انتخاب نمیکرد و در نتیجه نظام احسن شکل نمیگرفت.
🔸از آن گذشته انسانها با همه اطلاعاتی که در اختیارشان گذاشته شود باز به خاطر ابعاد مختلف و متضاد نفسانی و ذاتی و گرایشات متنوع، در نوعی حیرت یا انتخاب غیر حکیمانه گرفتار خواهند شد، چنان که بشر به اصطلاح پست مدرن و عقل کل امروزی از زن یا مرد بودن یا حتی از انسان بودن خویش می گریزد و تغییر جنسیت می دهد یا دوست دارد سگ باشد و در بیشتر موارد از انتخاب هایش پشیمان می شود.
┈┈•✾ @Aminfarid ✾•┈┈
┈┈•✾🌺✾•┈┈
💢 جایگاه ما نزد خدا
قال الصادق علیهالسلام:
🌺 «مَن أرادَ أنْ یَعرِفَ كيفَ مَنزِلَتُهُ عِندَ اللّه فلْيَعْرِفْ كيفَ مَنزِلَـةُ اللّه عِندَهُ، فإنَّ اللّه َیُنزِلُ العَبدَ مِثلَ ما یُنزِلُ العَبدُ اللّه َمِن نَفْسِهِ».
امام صادق عليهالسلام فرمودند:
🌸 هركس مى خواهد بداند كه چه منزلتى نزد خداوند دارد، بنگرد كه منزلت خدا نزد او چگونه است.
📚 منتخب ميزانالحكمه، ح1340.
┈┈•✾ @Aminfarid ✾•┈┈
┈┈•✾🌺✾•┈┈
بیان عقاید ۱۰.mp3
10.32M
💠 دوره بیان #عقاید
°جلسه دهم
(عدل الهی/آیا خدا ظلم میکند؟)
🎙️ حجتالاسلام امین فرید
┈┈•✾ @Aminfarid ✾•┈┈
┈┈•✾🌺✾•┈┈
منظور از «توقيفی» بودن اسمای الهی چیست؟
پاسخ اجمالی:
قرآن در سوره «اعراف» مشركان را به خاطر تحریف نام هاى خداوند تهديد کرده است؛ چراکه آنان نام بت هاى خود را از نام خداوند مى گرفتند. به اين خاطر نبايد نام هايى را كه خدا براى خود نپذيرفته و شایسته مقام او نیست و مخصوص ممکنات است و یا نامهایی که معنای آن را نمی دانیم بر خداوند نهاد. به همين دليل بسيارى از دانشمندان معتقدند كه «اسماء الله»؛ (نام هاى خدا) توقيفى است؛ يعنى تنها اسماء و صفاتى را مىتوان براى خدا برگزيد كه در آيات و روايات معتبر آمده باشد.
┈┈•✾ @Aminfarid ✾•┈┈
┈┈•✾🌺✾•┈┈
🌱 پيامبر خـدا صلىاللهعليهوآله
بر تو باد خواندن قرآن؛ زيرا خواندن آن كفّاره گناهان است و پردهاى در برابر آتش و موجب ايمنى از عذاب.
📚 بحار الأنوار، ج٩٢، ص١٧، ح١٨
┈┈•✾ @Aminfarid ✾•┈┈
┈┈•✾🌺✾•┈┈
وجود و ویژگیهای آن .mp3
4.55M
🔹اصل وجود محدود نیست ، یگانه است ، ماده نیست و مقابل ندارد...
🔸بیان ویژگیهای وجود ، بدون استفاده از اصطلاحات منطقی و پیچیده
🎙️ حجتالاسلام امین فرید
#عقاید
┈┈•✾ @Aminfarid ✾•┈┈
┈┈•✾🌺✾•┈┈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌱سخنرانی به مناسبت ولادت حضرت زینب(س) هیئت منتظران
تفاوت های انسان ها در زیبایی، سلامت و توانایی ها و... چگونه با #عدل_الهی در آفرینش سازگار است؟!
پاسخ اجمالی:
اولا: یکی از لوازم و ویژگی های نظام احسن، وجود تفاوت در استعداد و توانایی ها و ظاهر مخلوقات است. اگر انسان ها همانند بودند، هرگز زندگی اجتماعی که کمال محسوب می شود، ادامه نمی یافت و مشکلات عدیده ای را در پی داشت. چرا که افراد انسان باهم يك پیکر بزرگ را تشكيل مىدهند كه هر دسته بلكه هر فردى رسالت خاصى را بر عهده دارد، و متناسب آن دارای ویژگی هایی است.
خداوند جهان آفرینش را به بهترین وجه خلق کرده است. به عبارتی، نظام آفرینش همان نظام احسن است؛ چنانکه در آیه 7 سوره سجده ميخوانیم: (خدا کسى است که هر چه را آفريد، به نيکوترين وجه آفريد)؛ «الَّذِي أَحْسَنَ كُلَّ شَيْءٍ خَلَقَهُ».
ثانیا: در ميان افراد بشر يك سلسله تفاوتهاى مصنوعى نیز وجود دارد كه یا نتيجه مظالم و «ستمگرى» بعضى از انسانها نسبت به بعض ديگر است، یا حاصل «سبک زندگی» انسان و نحوه تعامل او با طبیعت و سایر انسان ها است. مسلما اين تفاوت ها را به حساب دستگاه آفرينش نمى توان گذارد.
ثالثا: هیچکدام از تفاوتهای طبیعی، مانع رشد و کمال نمی گردند. در قیامت نیز بر اساس توانایی انسانها حکم خواهد شد. از دید قرآن آنچه سعادت ابدی را در پی دارد تقوا و عمل صالح می باشد و آنچه به اقتضای حکمت الهی سبب فضیلت و برتری برخی از افراد شده، وسیله امتحان است و مسئولیّت ایشان را سنگین تر خواهد کرد.
┈┈•✾ @Aminfarid ✾•┈┈
┈┈•✾🌺✾•┈┈
🔸 امامـ عـلــے عليهالسلامـ
نفسهاى خود را با حسابرسى به بند كشيد؛ و با مخالفت كردن با آن، زمامش را در اختيار گيريد.
🍂
📚 غرر الحکم، حدیث ۶٧٩۴
┈┈•✾ @Aminfarid ✾•┈┈
┈┈•✾🌺✾•┈┈