آیا به جای خلقت اجباری بهتر نبود انتخاب و اختیار نوع خلقت با موجودات میبود؟
پاسخ اجمالی:
🔸چنین فرضی تناقض آمیز است زیرا مستلزم این است که مخلوق قبل از اینکه آفریده شود، به نحوی وجود داشته باشد و درباره نوع آفرینش خود تصمیم بگیرد. یعنی مخلوق در حالی که هنوز معدوم است، موجود نیز باشد! چنین فرض، متناقض و محال است.
🔹ضمن اینکه آن موجودی که طبق فرض «به نحوی از انحاء وجود یافته» تا تکلیف آفرینش خود و نوع آن را مشخص کند، به صورت جبری آفریده شده است و هویتی دارد که با اختیار شکل نگرفته است.
🔸بر فرضی که فرض بالا را پذیرفته باشیم، درکِ درست و دقیق مصالح و مفاسد انتخاب ها برای بشر نتیجه تجربه مستقیم حیات است و آحاد نوع بشر به عنوان موجوداتی غیرازلی و بی تجربه - هر چند عاقل - هیچ بصیرت و پیش بینی راجع به حیات و مصالح آن ندارند، تا بخواهند حق انتخاب شان را در قبال آن اعمال کنند. این تصمیم گیری برای پدیده های فاقد عقل یعنی جمادات، گیاهان و حیوانات اصلا معنی ندارد.
🔹 نکته دیگر آنکه در این صورت همه تمایل داشتند موجود کامل باشند و دیگر کسی حیوان و گیاه و جمادات را انتخاب نمیکرد و در نتیجه نظام احسن شکل نمیگرفت.
🔸از آن گذشته انسانها با همه اطلاعاتی که در اختیارشان گذاشته شود باز به خاطر ابعاد مختلف و متضاد نفسانی و ذاتی و گرایشات متنوع، در نوعی حیرت یا انتخاب غیر حکیمانه گرفتار خواهند شد، چنان که بشر به اصطلاح پست مدرن و عقل کل امروزی از زن یا مرد بودن یا حتی از انسان بودن خویش می گریزد و تغییر جنسیت می دهد یا دوست دارد سگ باشد و در بیشتر موارد از انتخاب هایش پشیمان می شود.
┈┈•✾ @Aminfarid ✾•┈┈
┈┈•✾🌺✾•┈┈
💢 جایگاه ما نزد خدا
قال الصادق علیهالسلام:
🌺 «مَن أرادَ أنْ یَعرِفَ كيفَ مَنزِلَتُهُ عِندَ اللّه فلْيَعْرِفْ كيفَ مَنزِلَـةُ اللّه عِندَهُ، فإنَّ اللّه َیُنزِلُ العَبدَ مِثلَ ما یُنزِلُ العَبدُ اللّه َمِن نَفْسِهِ».
امام صادق عليهالسلام فرمودند:
🌸 هركس مى خواهد بداند كه چه منزلتى نزد خداوند دارد، بنگرد كه منزلت خدا نزد او چگونه است.
📚 منتخب ميزانالحكمه، ح1340.
┈┈•✾ @Aminfarid ✾•┈┈
┈┈•✾🌺✾•┈┈
بیان عقاید ۱۰.mp3
10.32M
💠 دوره بیان #عقاید
°جلسه دهم
(عدل الهی/آیا خدا ظلم میکند؟)
🎙️ حجتالاسلام امین فرید
┈┈•✾ @Aminfarid ✾•┈┈
┈┈•✾🌺✾•┈┈
منظور از «توقيفی» بودن اسمای الهی چیست؟
پاسخ اجمالی:
قرآن در سوره «اعراف» مشركان را به خاطر تحریف نام هاى خداوند تهديد کرده است؛ چراکه آنان نام بت هاى خود را از نام خداوند مى گرفتند. به اين خاطر نبايد نام هايى را كه خدا براى خود نپذيرفته و شایسته مقام او نیست و مخصوص ممکنات است و یا نامهایی که معنای آن را نمی دانیم بر خداوند نهاد. به همين دليل بسيارى از دانشمندان معتقدند كه «اسماء الله»؛ (نام هاى خدا) توقيفى است؛ يعنى تنها اسماء و صفاتى را مىتوان براى خدا برگزيد كه در آيات و روايات معتبر آمده باشد.
┈┈•✾ @Aminfarid ✾•┈┈
┈┈•✾🌺✾•┈┈
🌱 پيامبر خـدا صلىاللهعليهوآله
بر تو باد خواندن قرآن؛ زيرا خواندن آن كفّاره گناهان است و پردهاى در برابر آتش و موجب ايمنى از عذاب.
📚 بحار الأنوار، ج٩٢، ص١٧، ح١٨
┈┈•✾ @Aminfarid ✾•┈┈
┈┈•✾🌺✾•┈┈
وجود و ویژگیهای آن .mp3
4.55M
🔹اصل وجود محدود نیست ، یگانه است ، ماده نیست و مقابل ندارد...
🔸بیان ویژگیهای وجود ، بدون استفاده از اصطلاحات منطقی و پیچیده
🎙️ حجتالاسلام امین فرید
#عقاید
┈┈•✾ @Aminfarid ✾•┈┈
┈┈•✾🌺✾•┈┈