ولادت حضرت زینب (س).mp3
4.58M
🌺 ولادت حضرت زینب (س)
🔹دو مؤلفه عظمت زینب کبری(س)
🎙️ حجتالاسلام امین فرید
┈┈•✾ @Aminfarid ✾•┈┈
┈┈•✾🌺✾•┈┈
سلام و احترام
شما گفتید عقل انسان به كنه ذات و صفات الهي نمیرسه. چرا ؟
خداوند وجودى است از هر نظر بى نهايت که ذات او مانند همه صفاتش بى پايان و نامحدود است. از سوى ديگر ما و تمام آنچه به ما مربوط است اعم از علم و قدرت، و حيات ما و زمان و مكانى كه در اختيار داريم همه محدود است. بنابراين ما با اين همه محدوديت چگونه مى توانيم به آن وجود نامحدود و صفاتش احاطه پيدا كنيم؟ و چگونه علم محدود ما مى تواند از آن وجود نامحدود خبر دهد؟
البته عقل ما با دیدن صفات پسندیده در عالم وجود ، به صفات کمالیه خدا و نامحدود بودن آن پی میبرد
دیدگاه روايات اسلامي در مورد «تشبيه» چیست؟
«تشبيه» مثل درهای خطرناک بر سر راه همه پويندگان راه معرفت خدا قرار دارد و روايات در اين زمينه هشدارهاي فراوانى داده اند تا مردم از تشبيه در راه معرفت الهي فاصله بگيرند. امام علي(ع) مي فرمايد: «آنانكه تو را با پاره اى از مخلوقات مساوى بدانند تو را نظير آنها شمرده اند، و كسانى كه نظيرى براى تو قائل شوند به محكمات آيات كافر شده اند». همچنین امام صادق(ع) می فرماید: «بندگان توانائى توصيف خداوند را ندارند و هرگز به كُنه عظمت او نمى رسند، چشم ها او را نمى بيند و او چشم ها را مى بيند و او لطيف و خبير است».
بیان عقاید ۹.mp3
12.4M
💠 دوره بیان #عقاید
°جلسه نهم
(صفات الهی/ حکمت خدا)
🎙️ حجتالاسلام امین فرید
┈┈•✾ @Aminfarid ✾•┈┈
┈┈•✾🌺✾•┈┈
آیا به جای خلقت اجباری بهتر نبود انتخاب و اختیار نوع خلقت با موجودات میبود؟
پاسخ اجمالی:
🔸چنین فرضی تناقض آمیز است زیرا مستلزم این است که مخلوق قبل از اینکه آفریده شود، به نحوی وجود داشته باشد و درباره نوع آفرینش خود تصمیم بگیرد. یعنی مخلوق در حالی که هنوز معدوم است، موجود نیز باشد! چنین فرض، متناقض و محال است.
🔹ضمن اینکه آن موجودی که طبق فرض «به نحوی از انحاء وجود یافته» تا تکلیف آفرینش خود و نوع آن را مشخص کند، به صورت جبری آفریده شده است و هویتی دارد که با اختیار شکل نگرفته است.
🔸بر فرضی که فرض بالا را پذیرفته باشیم، درکِ درست و دقیق مصالح و مفاسد انتخاب ها برای بشر نتیجه تجربه مستقیم حیات است و آحاد نوع بشر به عنوان موجوداتی غیرازلی و بی تجربه - هر چند عاقل - هیچ بصیرت و پیش بینی راجع به حیات و مصالح آن ندارند، تا بخواهند حق انتخاب شان را در قبال آن اعمال کنند. این تصمیم گیری برای پدیده های فاقد عقل یعنی جمادات، گیاهان و حیوانات اصلا معنی ندارد.
🔹 نکته دیگر آنکه در این صورت همه تمایل داشتند موجود کامل باشند و دیگر کسی حیوان و گیاه و جمادات را انتخاب نمیکرد و در نتیجه نظام احسن شکل نمیگرفت.
🔸از آن گذشته انسانها با همه اطلاعاتی که در اختیارشان گذاشته شود باز به خاطر ابعاد مختلف و متضاد نفسانی و ذاتی و گرایشات متنوع، در نوعی حیرت یا انتخاب غیر حکیمانه گرفتار خواهند شد، چنان که بشر به اصطلاح پست مدرن و عقل کل امروزی از زن یا مرد بودن یا حتی از انسان بودن خویش می گریزد و تغییر جنسیت می دهد یا دوست دارد سگ باشد و در بیشتر موارد از انتخاب هایش پشیمان می شود.
┈┈•✾ @Aminfarid ✾•┈┈
┈┈•✾🌺✾•┈┈
💢 جایگاه ما نزد خدا
قال الصادق علیهالسلام:
🌺 «مَن أرادَ أنْ یَعرِفَ كيفَ مَنزِلَتُهُ عِندَ اللّه فلْيَعْرِفْ كيفَ مَنزِلَـةُ اللّه عِندَهُ، فإنَّ اللّه َیُنزِلُ العَبدَ مِثلَ ما یُنزِلُ العَبدُ اللّه َمِن نَفْسِهِ».
امام صادق عليهالسلام فرمودند:
🌸 هركس مى خواهد بداند كه چه منزلتى نزد خداوند دارد، بنگرد كه منزلت خدا نزد او چگونه است.
📚 منتخب ميزانالحكمه، ح1340.
┈┈•✾ @Aminfarid ✾•┈┈
┈┈•✾🌺✾•┈┈
بیان عقاید ۱۰.mp3
10.32M
💠 دوره بیان #عقاید
°جلسه دهم
(عدل الهی/آیا خدا ظلم میکند؟)
🎙️ حجتالاسلام امین فرید
┈┈•✾ @Aminfarid ✾•┈┈
┈┈•✾🌺✾•┈┈